Welke fully?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Arjanv
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: di 29 oktober 2019, 19:40

Svebby schreef: di 10 maart 2020, 23:20 Geen idee of dit de juiste manier is om in te haken op deze lopende topic of dat ik nu iemands post kaap...maar goed, dat hoor ik dan graag.

Na een tijdje gelezen te hebben op dit forum toch maar een account aangemaakt omdat ik er voor alsnog niet helemaal uitkom. Laat ik beginnen mij even kort voor te stellen:

Ik ben Sven, 42 en woonachtig in de kop van Noord Holland. Ik rij mijn MTB-rondjes (rij ook met de racefiets in de regio (zomer) en sinds kort op de trainer (winter)) vooral op het parcours in Schoorl. Daarnaast ook het PWN gebied, GMA en Dijkgatbos. Verder gaat mijn MTB mee op vakantie als er enigszins een parcours in de buurt ligt. Ik ben van plan mijn ritten uit te breiden en wil richting UHR etc. om vaker nieuw terrein te ontdekken. Schoorl is gaaf maar er is natuurlijk meer!

Ik rij een Cube LTD Race (HT) uit 2016 en ben in de markt voor een fully. Dit vanwege het comfort en mijn rug. Ik wil langere ritten maken maar mijn HT begint mij op te breken.
Nu lees ik mij al een maand of twee helemaal scheel aan reviews, kijk filmpjes, vergelijk geometrie en...begin weer opnieuw. Soms valt er een fiets af en wordt het lijstje een beetje kleiner. Inmiddels neig ik richting de Canyon Lux CF SL 7.0 of nieuwe Neuron 9.0. En juist deze versies vanwege de Shimano afmontage.
Goed om te weten: ik ben 1,85m en weeg structureel tussen de 95 en 100kg. Dat is wellicht pittig maar het is betrekkelijk goed verdeeld, heb best een gespierde/sportieve bouw. Toch moet ik dat gewicht wel vooruit bewegen en het liefst ook een beetje snel. Ik fiets in de eerste plaats voor het plezier en geniet echt enorm van de bossen. Maar eerlijk: ik heb Strava live-segments uitgezet op mijn Garmin omdat ik mij er door laat opjutten om toch weer harder te gaan, nog meer van mezelf te vragen...ook wanneer dat misschien niet verstandig is. :o
Ik verbeter mijzelf graag maar wil vooral plezier hebben. Die combi lijkt mij een XC-bike keuze op te leveren maar de Neuron (na het lezen van de gepassioneerde comments op diverse plaatsen van @Lars) speelt toch ook nog in mijn hoofd. Juist omdat hij tussen een echte XC en een trailbike in zou zitten.
Dit maakt dat ik slecht tot een keuze kan komen.
Ik hoor graag wat visie's van ervaringsdeskundigen :D
Heerlijk is dat... Zoektochten. Ik heb heel wat tijd en ritjes gespendeerd om voor.mij een juiste fiets te vinden.
Zo te horen woon je vlakbij. Ik omgeving Medemblik. Mocht je m'n Trek een keertje in het echt willen zien en voelen ben je altijd welkom natuurlijk. Is wel een xxl.
Svebby
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: ma 9 maart 2020, 18:20
Mijn mountainbike: Cube LTD Race '16 - Canyon Neuron CF 9.0 '20

Arjanv schreef: za 14 maart 2020, 21:32
Heerlijk is dat... Zoektochten. Ik heb heel wat tijd en ritjes gespendeerd om voor.mij een juiste fiets te vinden.
Zo te horen woon je vlakbij. Ik omgeving Medemblik. Mocht je m'n Trek een keertje in het echt willen zien en voelen ben je altijd welkom natuurlijk. Is wel een xxl.
Dankjewel voor het aanbod!
Geen idee of de ervaring op een XXL representatief zou zijn maar ik heb inmiddels de Neuron binnen en ga morgen op Schoorl testen. Waar rij jij je rondjes?
Repetition is the mother of all skill
ruijtersfotografie
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 27 mei 2016, 23:36
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 7.9 (green), 203Hc-Storm, Hope Pro4/NoStance Flow ex, Cema-BB KMC,Crankbrother pedalen
Contacteer:

Zal zeker fun worden. Ik ben ook nog steeds tevreden over de mijne. Wel wat onderdelen vervangen/ upgrade.
Svebby
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: ma 9 maart 2020, 18:20
Mijn mountainbike: Cube LTD Race '16 - Canyon Neuron CF 9.0 '20

ruijtersfotografie schreef: wo 18 maart 2020, 05:47 Zal zeker fun worden. Ik ben ook nog steeds tevreden over de mijne. Wel wat onderdelen vervangen/ upgrade.
Zoals? Ik heb de 9.0 besteld en moet zeggen dat hij best “af” lijkt voor mijn idee. Tuurlijk: SLX remmen en shifter. Daarbij vermoed ik dat ik de shifter eerder vervang voor XT dan de remmen. Ik vind het snellere up & down shiften van de XT prettig, kan met de SLX down 3 in 1x en up gewoon 1x.
XT 4 in 1x down en 2 in 1x up. Maar goed, eerst dit ervaren...
Repetition is the mother of all skill
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De SLX remmen zijn hetzelfde als de XT (op1 schroefje na, dat je toch niet gebruikt), dus die kan je gewoon laten zitten.
XT shifter is wel anders, ik vind XT fijner.
Ik zeg met nadruk 'anders', want sommigen vinden de SLX fijner.
De XT shifter is wel iets hoogwaardiger wat materiaal betreft.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ruijtersfotografie
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 27 mei 2016, 23:36
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 7.9 (green), 203Hc-Storm, Hope Pro4/NoStance Flow ex, Cema-BB KMC,Crankbrother pedalen
Contacteer:

Waarom de xt ? Ik heb de slx. Niets mis mee. Ik heb andere schijven erop gezet. Hc storm 203/203 mm.

Andere set velgen.

En de bb vervangen toen deze op zijn eind was voor Cema bb.
Svebby
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: ma 9 maart 2020, 18:20
Mijn mountainbike: Cube LTD Race '16 - Canyon Neuron CF 9.0 '20

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 18 maart 2020, 19:48 De SLX remmen zijn hetzelfde als de XT (op1 schroefje na, dat je toch niet gebruikt), dus die kan je gewoon laten zitten.
XT shifter is wel anders, ik vind XT fijner.
Ik zeg met nadruk 'anders', want sommigen vinden de SLX fijner.
De XT shifter is wel iets hoogwaardiger wat materiaal betreft.
Vandaag ervaren dat deze SLX remmen prima zijn. Op mijn Cube zitten BR-M506 (180/160) en dat voldoet al prima, de SLX op de Canyon is dik in orde!
Shifter is een ander verhaal: mijn Cube is XT (2016) afgemonteerd (behalve de remmen) en de nieuwe SLX op de Neuron werkt smoots. Of ik de XT nog wil testen weet ik niet, als ik iemand tegenkom met de nieuwe set probeer ik het graag maar o.b.v. mijn rit vanmiddag voel ik niet direct de drang om iets aan te passen.
Repetition is the mother of all skill
Svebby
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: ma 9 maart 2020, 18:20
Mijn mountainbike: Cube LTD Race '16 - Canyon Neuron CF 9.0 '20

ruijtersfotografie schreef: wo 18 maart 2020, 20:17 Waarom de xt ? Ik heb de slx. Niets mis mee. Ik heb andere schijven erop gezet. Hc storm 203/203 mm.

Andere set velgen.

En de bb vervangen toen deze op zijn eind was voor Cema bb.
Tja, waarom XT, waarom SRAM, waarom...? Zo blijft het. Waarom geen XTR :wink:
Ik las over de nieuwe XT shifter met de ruimere (4 in eens) downshift en dubbele shift omhoog. Mijn oude fiets gaat 3 per keer down en dubbel up. De SLX ook 3 in eens down maar 1 per keer omhoog. Dat laatste mis ik niet, ik gebruik mijn wijsvinger. Daarom ook wil ik geen SRAM.

Pas als ik een keer heb mogen ervaren hoe de nieuwe XT shift kan het zijn dat ik daar een upgrade doe maar vanmiddag vond ik het prima lopen met de SLX :-q

Nieuwe schoenen is nog wel iets maar ik heb nog geen haast. Als ik dat doe dan maak ik de boel ook meteen tubeless.
Repetition is the mother of all skill
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Maar hoe was nou je rij-indruk?
Dat blijft het belangrijkste natuurlijk.
Daar al wat over te zeggen?

Edit: ik lees het net in het andere topic :winkie: . Mooi!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Een verschil tussen de SLX en XT schitter zit er toch ook in het schakelen? Bij de SLX word er toch pas geschakeld na het loslaten van de hendel. Bij indrukken schakelt hij niet maar bij het loslaten schakels hij pas. Bij XT schakelt hij al bij de eerste klik, alleen al indrukken.
Of haal ik nu van alles door elkaar?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bij 10 en 11 speed in ieder geval wel ja.
XT schakelt terug bij het indrukken vd knop,
Bij SLX lijkt het alsof je met de knop een veer opspant, die dan voor het terugschakelen zorgt bij het loslaten vd knop.
Iets minder direct, maar niet het probleem dat je 2 1/2 versnelling terugschakelt met een hoop herrie tot gevolg.

In mijn directe omgeving hebben de XT shifters wel bewezen langer mee te gaan dan de SLX.
Maar vervangen kan altijd nog.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Svebby
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: ma 9 maart 2020, 18:20
Mijn mountainbike: Cube LTD Race '16 - Canyon Neuron CF 9.0 '20

ThaSingleTrackMastah schreef: do 19 maart 2020, 17:08 Bij 10 en 11 speed in ieder geval wel ja.
XT schakelt terug bij het indrukken vd knop,
Bij SLX lijkt het alsof je met de knop een veer opspant, die dan voor het terugschakelen zorgt bij het loslaten vd knop.
Iets minder direct, maar niet het probleem dat je 2 1/2 versnelling terugschakelt met een hoop herrie tot gevolg.

In mijn directe omgeving hebben de XT shifters wel bewezen langer mee te gaan dan de SLX.
Maar vervangen kan altijd nog.
Klopt. XT zou du sneller (en soepeler) moeten schakelen. Maar heel eerlijk: de SLX voelt al een stuk soepeler dan mijn "oude" XT dat ik nog niets gemist heb. En ook opvallend stil als je er 3 ineens terugschakelt.
Vooralsnog niet de neiging om daar op korte termijn iets aan te veranderen.
Repetition is the mother of all skill
Arjanv
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: di 29 oktober 2019, 19:40

Svebby schreef: wo 18 maart 2020, 00:55
Arjanv schreef: za 14 maart 2020, 21:32
Heerlijk is dat... Zoektochten. Ik heb heel wat tijd en ritjes gespendeerd om voor.mij een juiste fiets te vinden.
Zo te horen woon je vlakbij. Ik omgeving Medemblik. Mocht je m'n Trek een keertje in het echt willen zien en voelen ben je altijd welkom natuurlijk. Is wel een xxl.

Dankjewel voor het aanbod!
Geen idee of de ervaring op een XXL representatief zou zijn maar ik heb inmiddels de Neuron binnen en ga morgen op Schoorl testen. Waar rij jij je rondjes?
Ik rij vaak de rondjes in de buurt, dijkgat/ robbenoord, GMA, Schoorl en pwn gebied
Svebby
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: ma 9 maart 2020, 18:20
Mijn mountainbike: Cube LTD Race '16 - Canyon Neuron CF 9.0 '20

Arjanv schreef: vr 20 maart 2020, 13:25
Ik rij vaak de rondjes in de buurt, dijkgat/ robbenoord, GMA, Schoorl en pwn gebied
Dat klinkt bekend :wink: Alhoewel ik verreweg het meest op Schoorl te vinden ben. Toch, route Dijkgatbos wordt uitgebreid en zal in potentie een behoorlijke route van uiteindelijk 50km worden. Dat schijnt de intentie te zijn. Voorlopig komt er nu eerst een knap stukje bij waardoor de eerste stap gezet wordt.
Wie weet kunnen we een keer meeten om een rondje samen op te trekken :-q
Repetition is the mother of all skill
ruijtersfotografie
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 27 mei 2016, 23:36
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 7.9 (green), 203Hc-Storm, Hope Pro4/NoStance Flow ex, Cema-BB KMC,Crankbrother pedalen
Contacteer:

Zelf ook een Neuron. Meer ontspannen fietsen dan de cube die ik eerst had.

Ik ben zelf naar Koblenz gereden. Even laten meten, rondje gereden en daarna keuze kleur gemaakt.
In elkaar monteren stelt niets voor.

pat
Plaats reactie