Voorrang single track?!

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Tox
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 6 januari 2020, 20:52

Kwam gisteren in een kombocht in de bossen in botsing met andere MTB-er. Ik reed in richting van de track, de tegenligger reed tegen route in.
Nu kon ik evt. nog verder in de bocht uitwijken voor tegenligger die hard door binnenbocht kwam, maar dan zou ik uit de bocht moeten gaan het mulle zand in. Enfin, sturen tikten elkaars en gingen beide onderuit.
Ik kreeg echter gelijk een grote waffel. Was een ‘pannenkoek’ en snapte er niks van. Ik repliceerde dat hij tegengesteld fietste. Had er volgens hem niets mee te maken. Bos was van iedereen... Bleef uit z’n plast gaan en fietste uiteindelijk scheldend verder terwijl ik nog probeerde tot gesprek te komen. Uiteindelijk bleef ik verbouwereerd achter, met een kapotte fietsbroek.
Uiteindelijk zit het voorval mij toch dwars. Had ik dan maar meer uit moeten wijken (dacht dat het genoeg was) of had hij in moeten houden. Beiden zijn wij ervaren fietsers (heb hem weten te traceren). Graag zou ik jullie mening horen wat betreft de tegels en de fietsetiquette.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Als het duidelijk een one-way single track is is het simpel: dan is hij fout.
Het gelul “ het bos is van iedereen” geeft mij al het idee dat hij donders goed weet dat hij fout was.
Bicycle, bicycle, bicycle
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Uit ervaring is gebleken dat de het persoon met de grootste mond het verst komt!

Naast de schuld vraag lijkt mij het belangrijker dat er minder geschreeuwd word en wat meer vriendelijk tegen elkaar gedaan word.

Waar ik namelijk ook kom, kom ik altijd de koning tegen van de single track, waar iedereen maar voor aan de kant moet gaan.

Zou fijn zijn als iedereen een beetje rekening met elkaar zou houden maar helaas is dat een utopie.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Hij is natuurlijk zo fout als maar zijn kan. Maar of dit wettelijk ook zo geregeld is......?
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Even los van de mensen die bewust verkeerd rijden.
Het is ook totaal niet te zien dat je verkeerd rijd als dit het geval is.

Zit zelf al met het idee om aan de andere kant van div route bordjes dit ook aan te geven.
Draai om, u rijd verkeerd. of iets in die trant.

Weet net of dit in de praktijk ook al gebeurt ?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Welke route praten we over?
Tox
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 6 januari 2020, 20:52

Het was een zwarte verbindingsroute, met pijlen in één richting. Deze vent dwong mij dus de bocht uit te gaan. En idd gezien z’n reactie wist ie het donders goed. Ga er gezien mijn schade toch achteraan! Dank voor de reacties!!
Tox
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 6 januari 2020, 20:52

TenZNL schreef: ma 6 januari 2020, 21:32 Welke route praten we over?
Son en Breugel-Best.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik zou er zeker achteraan gaan. Zeker met het gedrag wat is vertoond. Wat een mafkees...
Marky007
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 5 januari 2020, 07:22

Lastig te zeggen hoe dit juridisch zit. De bossen zijn in het algemeen “opengesteld”. Of dan de Wegenverkeerswet 1994 (met daaraan gelieerd het RVV 1990) van toepassing is durf ik niet hard “ja” of “nee” te antwoorden. Ik vermoed van wel. Het is namelijk voor het openbaar verkeer openstaand. Dat er een beperking wordt aangegeven voor het type verkeersdeelnemers doet daar volgens mij geen afbreuk aan.
Zo bezien geldt het RVV ook daar. Dan is een mountainbikeroute slechts dat: een route. Net zoals je op de openbare weg nog weleens ANWB-autoroutes hebt. Of een nog betere vergelijking: de fietsknooppunten. De verkeersregels gelden dan nog steeds. De route helpt je alleen maar om mooier/leuker te fietsen.

Maar iemand die daarin juridisch onderlegder is dan ik (iemand hier met een universitaire juridische masteropleiding of een titel achter de rug?) kan wellicht meer zekerheid bieden.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik ben ook geen jurist maar opengesteld is niet openbaar. Ik ken de specifieke situatie niet maar je begeeft je in het bos meestal op privé terrein en daar bepaald de eigenaar de regels. Je mag het gebied betreden maar alleen als je je aan gestelde regels houd denk aan de bekende bordjes met 'vrij wandelen op wegen en paden'. Als de eigenaar stelt dat de routes maar in één richting bereden mogen worden of dat je bijvoorbeeld een vignet moet hebben om van de routes gebruik te mogen maken dan moet je aan die voorwaarden voldoen. De wegenverkeerswet heeft daar volgens mij niets mee te maken want je bent niet op de openbare weg.
Marky007
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 5 januari 2020, 07:22

Niet openbaar, maar wel “voor het openbaar verkeer openstaand” (VHOVO), toch? En volgens mij geldt dan ook de WVW 1994?
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Volgens mij dus niet maar misschien kan iemand die wat nauwer betrokken is bij de diverse mtb routes er wat meer over zeggen.
Tox
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 6 januari 2020, 20:52

Juridisch zal het idd lastig liggen, maar feit is wel dat het gedag van deze kerel tegen de mtb-etiquette indruist. Hopelijk kom ik hem nog keer tegen!! :x
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik zou er niet wakker van liggen, in het bos kom je af en toe eikels tegen, dat hoort er nu eenmaal bij.
Plaats reactie