Lijkt mij te makkelijk naar het RVV te kijken, zeggen dat het er niet in staat en dat daarmee wettelijk beide richtingen toegestaan zijn. Als terrein eigenaar richting afdwingt duidelijk bewijzerd en er iemand vervolgens tegenin fiets zou dit zomaar onder het door jou genoemde "roekeloze gedrag" kunnen vallen. Je zal de jurisprudentie in moeten duiken voor een duidelijk beeld. Mits die er is natuurlijk. Anders kunnen we volgens mij alleen concluderen dat we het niet weten.Pro_Shifty schreef: ↑di 7 januari 2020, 12:33 Ik heb even in het RVV zitten kijken of er "mountainbike bordjes" bestaan en daar vind ik niks van. De mtb borden die gebruikt worden om een mtb route aan te duiden worden dus niet erkent als borden die volgens de wet binnen het rvv 1990 vallen.
Daardoor is er geen vastgestelde wettelijk verplichte rijrichting en mogen jullie beiden de kant opfietsen die jullie gevolgd hebben. Dat jullie daarbij ten val komen is spijtig maar mits er geen roekeloos rijgedrag of verwijtbare zaken spelen is het een ongeluk en is er niemand strafbaar.
Dat de andere meneer geboren is zonder enige dosis van tact en niet de communicatieve vaardigheden bezit om iets op te lossen is een ander verhaal.
Als je deze lul de behanger de volgende keer tegenkomt, stil gaan staan midden op de pad. Dat is irritant voor hem
Voorrang single track?!
- bert l.
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10861
- Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
- Mijn mountainbike: Cube AMS 100
- Contacteer:
Voor de volledigheid herhaal ik het nog maar een keer. Het is geen weg en het is niet openbaar. Het is een pad en het is opengesteld. Verkeersborden zijn niet van toepassing en als ze geplaatst zijn zelfs ongeldig. De eigenaar bepaalt de regels en ziet toe via zijn boa op handhaving.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2645
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Vooropgesteld dat ik het niet ok vind dat iemand zo hufterig reageert, maar als je tegen de richting in rijd zie je dan überhaupt wel een bordje dat je daarvoor waarschuwt? Ik rijd ook wel eens een keer verkeerd omdat ik een bordje heb gemist, maar als ik dat terug ga om de route weer op te pakken zie ik helemaal niets. In dat geval kan iemand gewoon denken "dat is een leuk paadje" en er in rijden zonder iets door te hebben.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 447
- Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40
Ah fijn dat je het nog een keer herhaald. Kan je mij even een linkje sturen zodat ik het terug kan lezen.bert l. schreef: ↑di 7 januari 2020, 13:15 Voor de volledigheid herhaal ik het nog maar een keer. Het is geen weg en het is niet openbaar. Het is een pad en het is opengesteld. Verkeersborden zijn niet van toepassing en als ze geplaatst zijn zelfs ongeldig. De eigenaar bepaalt de regels en ziet toe via zijn boa op handhaving.
Dankje!
#Skraleanjers
Wegen
Uit de definitie van “wegen” uit de Wegenverkeersweg 1994 ("alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten") valt af te leiden dat sprake moet zijn van voor openbaar verkeer openstaande wegen of paden. Een stoep of parkeerplaats direct naast de weg gelegen behoort ook tot de weg.
Brandgangen, achterpaden en zijpaden worden in de definitie van openbaar toegankelijk gebied specifiek uitgezonderd: ‘met uitzondering van wegen uitsluitend bedoeld voor de ontsluiting van percelen door langzaamverkeer’. Dus paden voor voetgangers en fietser die alleen de percelen ontsluiten en dus niet ook voor doorgaand voet of fietsverkeer worden gebruikt zijn geen openbaar toegankelijk gebied. Op het moment dat er over een brandgang of achterpad ook gemotoriseerde voertuigen mogen rijden is er wel sprake van openbaar toegankelijk gebied.
Indien u twijfelt of het pad langs uw erf gezien dient te worden als openbaar toegankelijk gebied, dan adviseren wij u contact op te nemen met uw gemeente.
Uit de definitie van “wegen” uit de Wegenverkeersweg 1994 ("alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten") valt af te leiden dat sprake moet zijn van voor openbaar verkeer openstaande wegen of paden. Een stoep of parkeerplaats direct naast de weg gelegen behoort ook tot de weg.
Brandgangen, achterpaden en zijpaden worden in de definitie van openbaar toegankelijk gebied specifiek uitgezonderd: ‘met uitzondering van wegen uitsluitend bedoeld voor de ontsluiting van percelen door langzaamverkeer’. Dus paden voor voetgangers en fietser die alleen de percelen ontsluiten en dus niet ook voor doorgaand voet of fietsverkeer worden gebruikt zijn geen openbaar toegankelijk gebied. Op het moment dat er over een brandgang of achterpad ook gemotoriseerde voertuigen mogen rijden is er wel sprake van openbaar toegankelijk gebied.
Indien u twijfelt of het pad langs uw erf gezien dient te worden als openbaar toegankelijk gebied, dan adviseren wij u contact op te nemen met uw gemeente.
Weet je, het overkomt ons allemaal wel eens dat je al dan niet bewust even stukje ‘tegenin’ moet. IK merk vooral bij mijzelf dat ik behoorlijk geraakt ben door zo’n reactie!! En mocht ik hem het nog een keer tegenkomen, krijgt ie het te horen.
Maar laten we allemaal maar trachten onze sport met fatsoen op alle vlakken te beoefenen!!
Maar laten we allemaal maar trachten onze sport met fatsoen op alle vlakken te beoefenen!!
- Brul78
- Mountainbike Junk
- Berichten: 471
- Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
- Mijn mountainbike: YT Izzo Comp
Ik durf wel te stellen dat je wellicht beter had moeten uitkijken.Het was een zwarte verbindingsroute, met pijlen in één richting.
"Best" is één van mijn vaste rondjes. Deze route bestaat uit 2 lussen, groen en rood. Beide werden verbonden met een fietsbrug die 2 jaar geleden is ingestort. De verbinding loopt nu over de weg bij het rode vierkantje.
Verder is er alleen een (zwarte) verbindingsroute naar de route van Sint Oederode - Vresselaarroute. Deze verbindingsroute loopt bij mijn weten 2 kanten uit. Ik ben in het verleden hier ook tegenliggers tegen gekomen.
Zo te horen was die andere gast net zo pist als dat jij nu bent, omdat je hem niet genoeg ruimte gaf...
Tsja, zal best kunnen. Zag van de andere kant geen pijlen staan iig. Zal er een volgende keer eens op letten hoe het zit.
Maar dat rechtvaardigt nooit hufterig gedrag.
Enfin, dank voor jullie reacties. In ieder geval stuk wijzer!
Maar dat rechtvaardigt nooit hufterig gedrag.
Enfin, dank voor jullie reacties. In ieder geval stuk wijzer!
- Ad58
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2751
- Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
- Mijn mountainbike: Niner Ros 9
Ach, tijdens mijn laatste rit te Vrachelen kwam ik op een single track een paardrijdster tegen die ook nog eens tegen de richting in reed. Ik verbaas me nergens meer over.... Ik maak me er ook niet meer druk om.
Wat ik wél heel vervelend vond de voorlaatste keer, waren die groepjes (volgens mij beginnende) mountainbikers bij het heuvelgebied te Vrachelen. Die stonden dan precies achter de top, waar jij ze niet kunt zien en aan komt knallen om de afdaling in te duiken. Daar staan ze dan, een man of 5, midden op het pad, alles versperrend, druk te overleggen en naar beneden te wijzen, hoor ze het eens zullen doen... Je ziet ze pas op het laatste moment en moet dan vol in de ankers en proberen niet te vallen en niemand ondersteboven te rijden daar. En aan de kant gaan doen ze niet. Behalve als je ze duwt...
Wat ik wél heel vervelend vond de voorlaatste keer, waren die groepjes (volgens mij beginnende) mountainbikers bij het heuvelgebied te Vrachelen. Die stonden dan precies achter de top, waar jij ze niet kunt zien en aan komt knallen om de afdaling in te duiken. Daar staan ze dan, een man of 5, midden op het pad, alles versperrend, druk te overleggen en naar beneden te wijzen, hoor ze het eens zullen doen... Je ziet ze pas op het laatste moment en moet dan vol in de ankers en proberen niet te vallen en niemand ondersteboven te rijden daar. En aan de kant gaan doen ze niet. Behalve als je ze duwt...
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.
A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
- Ad58
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2751
- Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
- Mijn mountainbike: Niner Ros 9
Marky007 schreef: ↑ma 6 januari 2020, 22:51 Dat sowieso. Als ik tegen de richting in fiets ga ik ervan uit dat ik aan de kant moet. Behalve bij een wat lastiger stukje omhoog van een paar meter. Dan bel ik van tevoren even om aan te geven dat er iemand aankomt. Eigenlijk voor de afdalers het verzoek om even rekening met mij te houden. Á la regels in berggebieden.
Dit vind ik dus echt levensgevaarlijk gedrag! Waarom zou je hier in godsnaam bewust tegen de richting in fietsen? Stel er komt iemand met 40 naar beneden knallen....
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.
A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Heel bijzonder dit haha. Tring tringAd58 schreef: ↑di 7 januari 2020, 18:24Marky007 schreef: ↑ma 6 januari 2020, 22:51 Dat sowieso. Als ik tegen de richting in fiets ga ik ervan uit dat ik aan de kant moet. Behalve bij een wat lastiger stukje omhoog van een paar meter. Dan bel ik van tevoren even om aan te geven dat er iemand aankomt. Eigenlijk voor de afdalers het verzoek om even rekening met mij te houden. Á la regels in berggebieden.
Dit vind ik dus echt levensgevaarlijk gedrag! Waarom zou je hier in godsnaam bewust tegen de richting in fietsen? Stel er komt iemand met 40 naar beneden knallen....
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Piste-gedrag...dat doen hollanders en duitsers ook in de sneeuw. Vaak met de kaart op z`n kopAd58 schreef: ↑di 7 januari 2020, 18:15 Wat ik wél heel vervelend vond de voorlaatste keer, waren die groepjes (volgens mij beginnende) mountainbikers bij het heuvelgebied te Vrachelen. Die stonden dan precies achter de top, waar jij ze niet kunt zien en aan komt knallen om de afdaling in te duiken. Daar staan ze dan, een man of 5, midden op het pad, alles versperrend, druk te overleggen en naar beneden te wijzen, hoor ze het eens zullen doen... Je ziet ze pas op het laatste moment en moet dan vol in de ankers en proberen niet te vallen en niemand ondersteboven te rijden daar. En aan de kant gaan doen ze niet. Behalve als je ze duwt...
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
-
- Extreme Biker
- Berichten: 549
- Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35
De vraag over voorrang lijkt op de discussie rondom trainrunners. Wie heeft schuld bij een botsing tussen een mtb-er en een trailrunner op een mtb route?
Hier heb ik toen naar gezocht en voor de wet zit er geen verschil tussen de deelnemers en bepalen de omstandigheden de schuldvraag.
Dat zal bij een botsing op een fietspad niet anders zijn. Stel dat je op een fietspad tegen elkaar aan rijdt, dan kun je niet standaard zeggen wie z’n schuld het is. De omstandigheden bepalen dat.
En bij een bospad net zo. Wie reed waar, hoe hard en wat voor waarschuwingen stonden er?
Aso gedrag hou ik totaal niet van. Tegenliggers kom ik niet zo vaak tegen, ze lijken zich er van bewust dat ze tegen de route in rijden en gaan uit zichzelf al aan de kant.
Bij het bos bij mij in de buurt staat een bordje met vrij wandelen en fietsen, maar fietsen mag niet op gemarkeerde wandelroutes. Wandelroutes zijn 1 kant op gepijld, de bordjes staan vaak na een bocht, bij een kruispunt is niet altijd te zien waar de route vandaan komt. Hoe weet ik dan dat ik op een wandelroute rij als ik tegen de richting in rij? Of mag dat gewoon? En een beetje off topic voor de bordjeskenners: er staat niks over toegang tussen zonsopkomst en zonsondergang, mag ik hier dan nightbiken (als ik niet op de gemarkeerde wandelroutes fiets)?
Hier heb ik toen naar gezocht en voor de wet zit er geen verschil tussen de deelnemers en bepalen de omstandigheden de schuldvraag.
Dat zal bij een botsing op een fietspad niet anders zijn. Stel dat je op een fietspad tegen elkaar aan rijdt, dan kun je niet standaard zeggen wie z’n schuld het is. De omstandigheden bepalen dat.
En bij een bospad net zo. Wie reed waar, hoe hard en wat voor waarschuwingen stonden er?
Aso gedrag hou ik totaal niet van. Tegenliggers kom ik niet zo vaak tegen, ze lijken zich er van bewust dat ze tegen de route in rijden en gaan uit zichzelf al aan de kant.
Bij het bos bij mij in de buurt staat een bordje met vrij wandelen en fietsen, maar fietsen mag niet op gemarkeerde wandelroutes. Wandelroutes zijn 1 kant op gepijld, de bordjes staan vaak na een bocht, bij een kruispunt is niet altijd te zien waar de route vandaan komt. Hoe weet ik dan dat ik op een wandelroute rij als ik tegen de richting in rij? Of mag dat gewoon? En een beetje off topic voor de bordjeskenners: er staat niks over toegang tussen zonsopkomst en zonsondergang, mag ik hier dan nightbiken (als ik niet op de gemarkeerde wandelroutes fiets)?