Nieuw stuur+stem. Technisch advies nodig

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
16610
All rounder
All rounder
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 6 augustus 2014, 00:09
Mijn mountainbike: Scott Scale 710

Heren,

Ik heb een mooie XC hardtail (Scott Scale 27.5"). Het is nogal een race geo dus ik zit nogal voorover en ik wil iets rechterop zitten.

Op dit moment heb ik:
>Syncros FL1.5 T-Bar 9 graden backsweep. 740mm
>80mm stem 0 graden

Nou zit ik te kijken naar dit stuurtje:
https://www.futurumshop.nl/sqlab-3ox-ca ... wart.phtml

12 graden backsweep en 4 graden upsweep. 3 graden meer backsweep en 4 graden meer upsweep dus.

Er is ook een variant met 16 graden backsweep maar dit lijkt mij een te grote stap van 9 graden.

Dan heb ik nog keuze tussen 15mm rise en 30mm rise (45mm rise lijkt mij overdreven).

Dan heb ik ook nog een nieuwe stem nodig. Want een 80mm lange stem met 30mm rise handlebar, staat dat niet heel gek? Dus dan zou ik uitkomen op een 35mm stem.

Dan heb je nog stems met een positive en negative rise. 0 graden lijkt mij prima. Ik heb een aantal vragen aan jullie.

1. Hoe drastisch zijn de verschillen van een 740mm stuur met 9 graden backsweep, 0mm rise + 80mm stem... naar een 780mm stuur met 12 graden backsweep, 30mm rise +35mm stem?

2. Is een 35mm stem de beste lengte voor een stuur met medium rise en hoe weet ik dat die op mijn fiets past?

3. Is een 35mm stem niet veel te kort voor een XC bike?

Helaas zijn er niet veel zaken in Nederland met echte vakkennis en waar deze producten op voorraad zijn. Daarnaast, als ik het (prijzige) spulleboel op goed geluk bestel en monteer, moet ik nog maar zien of de webshop het terugneemt.

Kortom, wie kan mij helpen zodat ik gerichter kan shoppen? Dank!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Van 80 naar 35mm is best een hele grote stap. Als je rechterop wilt zitten, is de riser een goed idee maar ik zou dan eerst beginnen met een (goedkope/2ehands) 60mm stem en dat een paar weekjes uitproberen. De grotere backsweep zorgt er ook al voor dat je handen wat dichterbij komen, je zit moet ook niet te kort worden (da`s wat anders dan rechterop zitten).
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Of iets gek staat, lijkt me niet het juiste criterium dat je moet toepassen...

Waarom wil je rechter gaan zitten? Wat vind je vervelend aan je huidige set up?

Als de lengte op zich ok is, kan je ook alleen eens beginnen met een stuur met meer rise..
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Ik zou eerder een iets kortere stuurpen met een steilere hoek proberen. Ik weet dat specialized stuurpennen heeft die je mbv bussen in 6 verschillende standen kunt monteren.
https://www.specialized.com/be/nl/comp- ... m/p/156570

Je kunt natuurlijk ook een el cheapo stuurpen van bijvoorbeeld 6 of 7 cm met een hoek van 17 graden kopen om te proberen of dat beter zit.

https://www.bike24.de/p192313.html
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

theemutz schreef: wo 25 september 2019, 22:52 Je kunt natuurlijk ook een el cheapo stuurpen van bijvoorbeeld 6 of 7 cm met een hoek van 17 graden kopen om te proberen of dat beter zit.
https://www.bike24.de/p192313.html
Lijkt me een goed plan. Met die Procraft pennetjes is niks mis, en zo komt voor weinig geld je stuur wat hoger en dichterbij. Ik denk dat je je daarna ook een beter beeld kunt vormen van het effect van dergelijke aanpassingen. Met een beetje mazzel zit je meteen lekker, en anders heb je een richting om verder in te gaan.

Maar van 8cm naar 3,5cm is wel een erg grote stap zoals gezegd, dat zou ik niet zomaar doen. Wat je zeker niet wilt is dat je heel kort komt te zitten met een laag stuur, dan komt het stuur als het ware "onder je borst" te staan met alleen maar negatieve effecten.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
16610
All rounder
All rounder
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 6 augustus 2014, 00:09
Mijn mountainbike: Scott Scale 710

Bedankt voor de reacties.

De bovenbuis van mijn fiets is vrij lang (heb ook een XL frame, ben 1,89). Als ik m'n elleboog tegen de punt van mijn zadel houd, tik ik net niet mijn stuurpen aan. Het is niet dat de fiets te groot is maar ik zal niet snel te kort komen te zitten.

Het liefst houd ik mijn 80mm stem maar kan dat wel in combinatie met een 30mm rise stuur? Wat denken jullie?
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Waarom zou het niet kunnen?
Gebruikersavatar
16610
All rounder
All rounder
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 6 augustus 2014, 00:09
Mijn mountainbike: Scott Scale 710

hendrikjan schreef: do 26 september 2019, 09:49 Waarom zou het niet kunnen?
Een stuur met rise is toch bijna altijd i.c.m. een erg korte stuurpen? Bijv. 35mm.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

16610 schreef: do 26 september 2019, 10:12
hendrikjan schreef: do 26 september 2019, 09:49 Waarom zou het niet kunnen?
Een stuur met rise is toch bijna altijd i.c.m. een erg korte stuurpen? Bijv. 35mm.
ja en nee.. korte stuurpennen worden veelal toegepast bij fietsen met een "moderne geo" (long/slack). Dit zijn over het algemeen geen xc fietsen (waar meestal flatbars op zitten), maar trail/enduro fietsen (waar meestal risers op zitten).

Dus het is niet dat rise en korte pennen samen moeten gaan, maar meestal komen ze in combinatie op een bepaald type fiets voor.

Voordat we korte stuurpennen hadden, hadden we al wel riser bars, ik had zelfs op mijn 25 jaar oude 26er een 10cm stuurpen en een downhill riser bar (met tussenbruggetje), waarom? geen idee, mijn flat bar was gebroken en deze zag er toen cool uit :)
Riser bars hebben door het design wat meer flex en worden daarom van oudsher al meer toegepast op de ruigere fietsen, dat is zo gebleven, de korte stuurpennen zijn er bij de ruigere fietsen bij gekomen.

een riserbar is niks mis mee op een xc fiets, gewoon een manier om hoger met je handen uit te komen (net zoals je spacers verplaatsen, langere steerer tube, of een steilere stuurpen).
Een korte stuurpen op een xc fiets is een ander verhaal, hierdoor veranderd er een stuk meer en dan is 4,5 cm ineens best veel, dat is zeg maar 2 frame maten verschil, (als of je de reach van een M op een XL fiets hebt..), niet alleen de reach wordt te kort, icm met je niet zo slacke headangle wordt je stuurgedrag ook te zenuwachtig. De fiets is ontworpen met een bepaalde stuurpen in gedachte, als je hier meer dan 2 cm bij of af moet halen, heb je wellicht een verkeerde maat fiets.
Laatst gewijzigd door Prulleman op do 26 september 2019, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
16610
All rounder
All rounder
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 6 augustus 2014, 00:09
Mijn mountainbike: Scott Scale 710

Prulleman schreef: do 26 september 2019, 11:17
16610 schreef: do 26 september 2019, 10:12

Een stuur met rise is toch bijna altijd i.c.m. een erg korte stuurpen? Bijv. 35mm.
ja en nee.. korte stuurpennen worden veelal toegepast bij fietsen met een "moderne geo" (long/slack). Dit zijn over het algemeen geen xc fietsen (waar meestal flatbars op zitten), maar trail/enduro fietsen (waar meestal risers op zitten).

Dus het is niet dat rise en korte pennen samen moeten gaan, maar meestal komen ze in combinatie op een bepaald type fiets voor.

Voordat we korte stuurpennen hadden, hadden we al wel riser bars, ik had zelfs op mijn 25 jaar oude 26er een 10cm stuurpen en een downhill riser bar (met tussenbruggetje), waarom? geen idee, mijn flat bar was gebroken en deze zag er toen cool uit :)
Riser bars hebben door het design wat meer flex en worden daarom van oudsher al meer toegepast op de ruigere fietsen, dat is zo gebleven, de korte stuurpennen zijn er bij de ruigere fietsen bij gekomen.
Ok! Dus ruigere fietsen hadden vroeger een langere stuurpen met een rise stuur?

Een 80mm pen en een rise stuur (30mm) is dus niet gek?
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

16610 schreef: do 26 september 2019, 11:26
Prulleman schreef: do 26 september 2019, 11:17
ja en nee.. korte stuurpennen worden veelal toegepast bij fietsen met een "moderne geo" (long/slack). Dit zijn over het algemeen geen xc fietsen (waar meestal flatbars op zitten), maar trail/enduro fietsen (waar meestal risers op zitten).

Dus het is niet dat rise en korte pennen samen moeten gaan, maar meestal komen ze in combinatie op een bepaald type fiets voor.

Voordat we korte stuurpennen hadden, hadden we al wel riser bars, ik had zelfs op mijn 25 jaar oude 26er een 10cm stuurpen en een downhill riser bar (met tussenbruggetje), waarom? geen idee, mijn flat bar was gebroken en deze zag er toen cool uit :)
Riser bars hebben door het design wat meer flex en worden daarom van oudsher al meer toegepast op de ruigere fietsen, dat is zo gebleven, de korte stuurpennen zijn er bij de ruigere fietsen bij gekomen.
Ok! Dus ruigere fietsen hadden vroeger een langere stuurpen met een rise stuur?

Een 80mm pen en een rise stuur (30mm) is dus niet gek?
ik had ook net nog wat toegevoegd aan mijn vorige post.
maar ja, zoiets was vroeger normaal:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

:o
Niet om het één of ander, maar poeh hé wat een tandwiel...
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2208
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Prulleman schreef: do 26 september 2019, 11:17 een riserbar is niks mis mee op een xc fiets, gewoon een manier om hoger met je handen uit te komen (net zoals je spacers verplaatsen, langere steerer tube, of een steilere stuurpen).
Als je dan maar geen bar-ends op die riserbar gaat monteren :tong
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

zonoskar schreef: do 21 november 2019, 16:06
Prulleman schreef: do 26 september 2019, 11:17 een riserbar is niks mis mee op een xc fiets, gewoon een manier om hoger met je handen uit te komen (net zoals je spacers verplaatsen, langere steerer tube, of een steilere stuurpen).
Als je dan maar geen bar-ends op die riserbar gaat monteren :tong
uiteraard zaten die er wel op (20 jaar geleden). Bij mijn herintrede heb ik ze er overigens wel vanaf gehaald.

ik heb zelfs nog met een lig stuur rondgereden, maar dat was meer voor bike-packing dan voor mountainbiken, maar ik kan me niet meer herinneren of dat op mijn gebroken flatbar was of op de riser.. (vermoed de flatbar omdat het mogelijk op de riser niet eens zou passen
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

XL frame, 1,89, 650b Scott Scale, race hardtail.
Stuurpenlengte van 8cm op een racehardtail in maat XL is overigens helemaal niet zo lang.

Als je 'zit' voor je gevoel nu wel 'lang' genoeg is, maar alleen te 'diep', dan kun je kiezen voor een riserbar. zodat je 'hoger', meer 'rechtop' komt te zitten. De mate van rise bepaalt daarbij hoeveel hoger je komt te zitten. Voor XC-racers is omgekeerd/negatief, flat of een rise tot 2,5cm vaak gangbaar, maar 3,5cm kan en mag ook natuurlijk.
Kun je trouwens eventueel nog spacers onder je stuurpen zetten? Dan kom je ook nog wat hoger te zitten?
(Met jouw lengte ook een pak en beet 4cm breder stuur kiezen is ook niet zo gek. Per 4-5cm breder stuur kun je dan rekenen met een stuurpen van ongeveer 1 cm korter, om dezelfde diepe zit te creeren, bij een gelijkblijvende rise).

Als je dan prettig rechtop zit kun je altijd nog gaan gaan varieren met je stuurpenlengte en de hoek ervan.
Een pen van meer dan 1cm, max 2-3 cm korter zou ik niet snel doen, dat is snel niet meer in verhouding tot je maat XL en de overige geometrieverhoudingen, rij-eigenschappen, van je race-HT.
Wil je behalve 'korter' zitten (kortere pen) ook nog wat 'hoger' zitten, dan kun je kiezen voor een pen met een wat steilere hoek, bv 6 of 10 of 12 graden, daar is keuze genoeg in.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie