Raar tik geluid door wiel?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
MountainbikeBeginner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 14 augustus 2019, 14:31

Beste leden van www.mountainbike.nl,

ik heb laatst mijn allereerste cross country Cube MTB gekocht! Alleen heb ik een probleem met mijn mountainbike en ik weet niet zeker waar het aan ligt.

Als ik aan het fietsen ben (zonder te remmen) hoor ik een vreemd tikgeluidje dat door mijn voorwiel lijkt te gaan (ik weet niet of het geluidje ook echt uit mijn voorwiel komt). Ik kan het tikgeluidje niet echt makkelijk uitleggen, maar misschien zou je het als een klingelgeluidje kunnen zien. Nou was ik dus laatst aan het mountainbiken op de Utrechtse Heuvelrug en een collega zei dat ik mijn voorrem eens een klein stukje in moest knijpen. Toen ik dit deed tijdens het fietsen stopte het tik/klingel geluidje. Ik hoefde de voorrem alleen al 1 cm (nog geeneens tot het punt waar de remblokjes de schijf raken) in te halen en het geluid stopte al. Hieronder volgen nog een aantal belangrijke dingen die ik heb gezien of heb getest aan mijn MTB:

-Als ik de voorkant van mijn MTB omhoog haal en mijn voorwiel een draai geef, hoor ik het geluid niet, terwijl als ik op de mountainbike zit (met beide wielen op de grond) en ik aan het fietsen ben (ook zonder te trappen) het geluid wel hoor.
-Mijn remblokjes zijn redelijk versleten (nog niet helemaal voor zover ik weet). Ik weet niet of het hier iets mee te maken kan hebben?
-Het lijkt ook alsof het geluidje steeds harder wordt en sneller gaat tikken/klingelen naarmate ik harder fiets. Het geluidje lijkt ook te veranderen als ik een bocht neem.

Voor de duidelijkheid: ik heb de fiets wel naar een reparatieshop gebracht, maar ik ben gewoon benieuwd naar of mensen weten waar het probleem aan ligt😁
Laatst gewijzigd door MountainbikeBeginner op wo 14 augustus 2019, 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Fadje104
All rounder
All rounder
Berichten: 127
Lid geworden op: za 3 december 2016, 21:16

Beste,

Heeft u de fiets nieuw gekocht? zoja garantie en terug naar winkel.

Indien tweedehands:

Aan de voorzijde van de fiets zitten een hoop dingen die kunnen knakken,klikken,ratelen enz.
Het kan het balhoofd zijn, te testen door de voorrem in te knijpen en je vrije hand net onder de stem om het balhoofd heen te leggen.
Wanneer je de fiets nu zachtjes heen en weer naar voren en achter beweegt voelt u het dan knakken?

Tevens kan er bij een tweedehands fiets door matig onderhoud speling optreden bij geveerde vorken tussen binnenpoten en de vorkpoten.

Zit je Quick release goed dicht, voldoende spanning?

Zijn je spaken op spanning?/of een gebroken spaak?
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Tikken kunnen echt door van alles worden veroorzaakt. Het kan in je balhoofd zitten of je vork. Iets aan wiel zelf zoals naaf of spaken.

Maar zoals je het nu beschrijft zou het ook ergens in de remmen (remklauw, remschijf, blokken combi) kunnen liggen. Bij druk erop tijdens het fietsen vindt er ergens een wrijving/contact plaatst bij het rondgaan van je wiel.

Zit je remklauw goed vast aan je voorvork? Is je remschijf recht en draait die mooi central tussen de blokken.
Als dat zo is ga door naar stap twee en check op speling bij je balhoofd.
Als het uit je vork komt is het wat lastiger te constateren. Maar ook dit zou kunnen en zeker wanneer je fietst omdat je dan de vork aan het gebruiken bent.

edit: Fadje104 was me net voor
jeroentjuh76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 227
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46

ik zet mijn geld op de rem. waarschijnlijk een niet goed gecentreerd wiel/remschijf zuigertjes die iets naar buiten blijven staan..
MountainbikeBeginner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 14 augustus 2019, 14:31

Victor1977 schreef: wo 14 augustus 2019, 15:01 Tikken kunnen echt door van alles worden veroorzaakt. Het kan in je balhoofd zitten of je vork. Iets aan wiel zelf zoals naaf of spaken.

Maar zoals je het nu beschrijft zou het ook ergens in de remmen (remklauw, remschijf, blokken combi) kunnen liggen. Bij druk erop tijdens het fietsen vindt er ergens een wrijving/contact plaatst bij het rondgaan van je

Zit je remklauw goed vast aan je voorvork? Is je remschijf recht en draait die mooi central tussen de blokken.
Als dat zo is ga door naar stap twee en check op speling bij je balhoofd.
Als het uit je vork komt is het wat lastiger te constateren. Maar ook dit zou kunnen en zeker wanneer je fietst omdat je dan de vork aan het gebruiken bent.

edit: Fadje104 was me net voor
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb de fiets toch maar naar een speciale MTB reparatieshop gebracht en ik hoop dat zij het beter kunnen fixen dan ik :wink:

Als zij het probleem niet hebben opgelost heb ik nu jullie tips als back up en daar ben ik jullie dankbaar voor!

Ik houd jullie op de hoogte over waar het probleem aan gelegen heeft!
MountainbikeBeginner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 14 augustus 2019, 14:31

jeroentjuh76 schreef: wo 14 augustus 2019, 15:08 ik zet mijn geld op de rem. waarschijnlijk een niet goed gecentreerd wiel/remschijf zuigertjes die iets naar buiten blijven staan..
We gaan zien of je je geld terugkrijgt na je inzet :wink: . Zoals ik hierboven al heb gezegd heb ik mijn mtb toch maar naar de Mtb Reparatieshop gebracht in de hoop dat ze het probleem op kunnen lossen. Ik houd je op de hoogte!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MountainbikeBeginner schreef: wo 14 augustus 2019, 15:08 Bedankt voor jullie reacties. Ik heb de fiets toch maar naar een speciale MTB reparatieshop gebracht en ik hoop dat zij het beter kunnen fixen dan ik :wink:
Wacht effe, binnen 20 minuten heb je hier advies gevraagd EN de fiets naar de fietsenmaker gebracht :~


Lekker bezig :roll:



Maar goed, waarschijnlijk de juiste zet als je er niet zelf aan wilt prutsen.


Ik gok ook gewoon op de rem.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
MountainbikeBeginner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 14 augustus 2019, 14:31

Sorry mensen ik had de MTB al eerder naar de shop gebracht :oops:

Ik was alleen benieuwd naar of mensen wisten waar het probleem aan lag. Had alleen niet goed nagedacht over dat ik ook gewoon had kunnen zeggen dat ik benieuwd was naar het probleem en dat ik het niet zelf op wilde lossen..... Mijn fout sorry :roll: . Alsnog bedankt voor de reacties :~
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

MountainbikeBeginner schreef: wo 14 augustus 2019, 15:16 Sorry mensen ik had de MTB al eerder naar de shop gebracht :oops:

Ik was alleen benieuwd naar of mensen wisten waar het probleem aan lag. Had alleen niet goed nagedacht over dat ik ook gewoon had kunnen zeggen dat ik benieuwd was naar het probleem en dat ik het niet zelf op wilde lossen..... Mijn fout sorry :roll: . Alsnog bedankt voor de reacties :~
no problem, het houdt ons ook bezig :-q
we wachten het af
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Dus dit is eigenlijk een soort test om te kijken hoe het met de kennis van de forumleden gesteld is...? ;)

Ben iig wel benieuwd naar de uitkomst.

En verder: had je er bij het aanmaken van je account op dit forum nog over nagedacht dat je forumnaam niet te veranderen is en dat je hier dus als je straks inmiddels enkele jaren lid bent (met als het goed is een schat aan ervaring) ook nog steeds MountainbikeBeginner heet...? 8)
MountainbikeBeginner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 14 augustus 2019, 14:31

Wiel-Maat schreef: wo 14 augustus 2019, 15:33 Dus dit is eigenlijk een soort test om te kijken hoe het met de kennis van de forumleden gesteld is...? ;)

Ben iig wel benieuwd naar de uitkomst.

En verder: had je er bij het aanmaken van je account op dit forum nog over nagedacht dat je forumnaam niet te veranderen is en dat je hier dus als je straks inmiddels enkele jaren lid bent (met als het goed is een schat aan ervaring) ook nog steeds MountainbikeBeginner heet...? 8)
Oh hahahaha nouja ziet er toch grappig uit als je dan het contrast tussen mijn gebruikersnaam ziet en mijn status :lol:
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

MountainbikeBeginner schreef: wo 14 augustus 2019, 15:42
Wiel-Maat schreef: wo 14 augustus 2019, 15:33 Dus dit is eigenlijk een soort test om te kijken hoe het met de kennis van de forumleden gesteld is...? ;)

Ben iig wel benieuwd naar de uitkomst.

En verder: had je er bij het aanmaken van je account op dit forum nog over nagedacht dat je forumnaam niet te veranderen is en dat je hier dus als je straks inmiddels enkele jaren lid bent (met als het goed is een schat aan ervaring) ook nog steeds MountainbikeBeginner heet...? 8)
Oh hahahaha nouja ziet er toch grappig uit als je dan het contrast tussen mijn gebruikersnaam ziet en mijn status :lol:
Ja bijvoorbeeld...en voor de duidelijkheid was het niet als kritiek bedoeld of wat een stomme naam ofzo, ik vroeg het me gewoon af. En ik steek de hand even in eigen boezem, want bij mijn naam zit er een soort kwinkslag in... toen ik hier lid werd was de 26 " vs 29 " discussie zeer levendig aan de gang en zodoende kom ik aan mijn forumnaam.

Maar goed, on topic wachten we met spanning af wat het oordeel van jouw LBS (local bike shop) gaat worden! :bier:
MountainbikeBeginner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 14 augustus 2019, 14:31

Wiel-Maat schreef: wo 14 augustus 2019, 15:52
MountainbikeBeginner schreef: wo 14 augustus 2019, 15:42

Oh hahahaha nouja ziet er toch grappig uit als je dan het contrast tussen mijn gebruikersnaam ziet en mijn status :lol:
Ja bijvoorbeeld...en voor de duidelijkheid was het niet als kritiek bedoeld of wat een stomme naam ofzo, ik vroeg het me gewoon af. En ik steek de hand even in eigen boezem, want bij mijn naam zit er een soort kwinkslag in... toen ik hier lid werd was de 26 " vs 29 " discussie zeer levendig aan de gang en zodoende kom ik aan mijn forumnaam.

Maar goed, on topic wachten we met spanning af wat het oordeel van jouw LBS (local bike shop) gaat worden! :bier:
Haha ik dacht zeker niet dat je het spottend of hatelijk bedoelde :D

Maar wat vind jij beter dan 26" wielen of 29"?
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

MountainbikeBeginner schreef: wo 14 augustus 2019, 16:00
Wiel-Maat schreef: wo 14 augustus 2019, 15:52

Ja bijvoorbeeld...en voor de duidelijkheid was het niet als kritiek bedoeld of wat een stomme naam ofzo, ik vroeg het me gewoon af. En ik steek de hand even in eigen boezem, want bij mijn naam zit er een soort kwinkslag in... toen ik hier lid werd was de 26 " vs 29 " discussie zeer levendig aan de gang en zodoende kom ik aan mijn forumnaam.

Maar goed, on topic wachten we met spanning af wat het oordeel van jouw LBS (local bike shop) gaat worden! :bier:
Haha ik dacht zeker niet dat je het spottend of hatelijk bedoelde :D

Maar wat vind jij beter dan 26" wielen of 29"?
OK omdat het topic over wiel gaat kunnen we hier nog wel even over door bomen - want on topic blijven is soms een kunst maar op zich wel wenselijk hier ;) ... ik zal je zeggen ik zit er precies tussenin met mijn 27,5 " :D

En dat bevalt me prima ... 29 " is ook OK maar ik vind 27,5 toch net wat wendbaarder, speelser. Over dat verschil (en de schijnbare marginaliteit daarvan) zijn hier ook weer hele topics volgeschreven, maar het blijft persoonlijk.
MountainbikeBeginner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 14 augustus 2019, 14:31

Nou mensen ik heb net mijn MTB weer opgehaald en hij doet het weer redelijk :tong

Allereerst hadden ze mijn achterderailleurpad weer teruggebogen. Ik kon niet schakelen naar de lichtste versnelling (het grootste achterblad dus) doordat mijn achterderailleurpad gebogen was. Ze hebben de achterderailleur nu alleen zo afgesteld dat ik hem alleen soepel naar het grootste achterblad (lichtste versnelling) kan schakelen als ik op het lichtste voorblad rijd. Als ik op mijn tweede (hoogste) voorblad rijd, kan ik dus niet soepel naar de lichtste versnelling schakelen :-? . Maarja dat moet ik in Nederland even oplossen (derailleur afstellen denk ik?) aangezien ik nu op vakantie in Frankrijk ben.

Nou, dan nu het probleem waar jullie op gewacht hebben :wink:

Ik heb eerlijk gezegd niet precies meegekregen wat het probleem was, maar ik weet zeker dat het met de remmen te maken had. Ze hebben mijn voorremblokjes vervangen en ze hebben met olie iets van luchtbelletjes uit mijn remsysteem gehaald?? Het was niet helemaal duidelijk behalve dan dat het duidelijk met het remsysteem te maken had.

In ieder geval rijdt mijn MTB weer prima, behalve dat de achterderailleur hoogstwaarschijnlijk niet precies goed afgesteld staat (alleen als ik hem in zn lichtste voorblad rijd, wat ik dus niet doe :roll: ). Het probleem die ik hier met jullie besproken heb is in ieder geval opgelost (tot nu toe dan :wink: )!
Plaats reactie