Wat is een goede BB hoogte

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

mtfuji schreef: za 6 april 2019, 10:57 Maar simpel feit is dat je met een langere hefboom meer kracht kan zetten. Op de mtb heb ik zelf een tijd 180mm cranks gebruikt ipv 175, en ik vond het met klimmetjes een merkbaar verschil, je hebt net wat meer power. Het is dat één van m'n knieën het niet leuk vond na een tijd anders zou ik nog mee gereden hebben.

Je ervaring wordt niet ondersteund door de wetenschappelijke testen zoals die te lezen zijn in het artikel waar Oli4k naar linkt. Ze hadden cranks met een lengte variërend van 120 mm tot 220 mm gebruikt , en het verschil in poweroutput was nog geen 4%. Maar persoonlijke ervaringen zijn altijd subjectief, als jij het gevoel hebt dat je meer power hebt met de 180 mm cranks dan is dat goed toch!
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Vermogen is koppel (kracht)*toerental.

Ik kan mij best voorstellen dat biomechanisch er een verschil is tussen race en mtb, zeker op de parcours waar je niet alleen maar op souplesse kan rijden (LV/HV ofzo).
Nu kan ik mij voorstellen dat een hoog toerental niet efficient is omdat ook de benen continu moeten versnellen en vertragen, en dit kost, lijkt mij, ook vermogen. Ik kan mij echter ook voorstellen dat bij een hoog toerental de afvoer van restproducten beter is (melkzuur) door de pompende werking van de spieren, wat dan weer goed uit kan pakken voor het totale systeem.

Anyway, wie het weet mag het zeggen, ik rijd op de racefiets al jaren met iets langere cranks (177.5), en dat bevalt beter dan kortere....
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

mtfuji schreef: za 6 april 2019, 10:57 sorry heel even off-topic nog:
mmm....dus als ik m'n bsa bottom bracket wil losdraaien kost het ook minder energie als ik daarvoor een dopsleutel met korte hefboom gebruik dan een langere hefboom... :-?
Mooi, die theoretisch berekeningen, zal beste kloppen als je met je racert een paar km al spinnend aan het klimmen bent op asfalt.
Dat zeggen ze niet.
Wat ze schrijven is dat je met kortere cranks sneller de max power bereikt wat goed is voor sprints om explosief weg te schieten, maar dat je met een langere meer torque hebt wat beter past bij een lagere cadans en stoempen.
Om iets los te draaien gaat het om je max torque, en niet hoe snel je tot die max komt.

mtfuji schreef: za 6 april 2019, 10:57 Maar simpel feit is dat je met een langere hefboom meer kracht kan zetten. Op de mtb heb ik zelf een tijd 180mm cranks gebruikt ipv 175, en ik vond het met klimmetjes een merkbaar verschil, je hebt net wat meer power. Het is dat één van m'n knieën het niet leuk vond na een tijd anders zou ik nog mee gereden hebben.
Dan ben jij waarschijnlijk iemand die met een relatief zwaar verzet rijd en dan past een lange crank heel goed bij je.

Ik zelf rij met een lichte versnelling en hoge cadans, en zou i.p dan nog meer uit een 165 of 170crank halen als de 175 die eronder zit.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Dat zeggen ze niet.
Wat ze schrijven is dat je met kortere cranks sneller de max power bereikt wat goed is voor sprints om explosief weg te schieten, maar dat je met een langere meer torque hebt wat beter past bij een lagere cadans en stoempen.
Om iets los te draaien gaat het om je max torque, en niet hoe snel je tot die max komt.
Weet ik, was meer een beetje ironisch bedoelt.... :wink:
Dan ben jij waarschijnlijk iemand die met een relatief zwaar verzet rijd en dan past een lange crank heel goed bij je.
zou kunnen, ik heb wel lange benen, dan heb je misschien meer baat bij een langere crank, maar kan dit niet echt bewijzen...
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: za 6 april 2019, 01:45...
Ik zal morgen in de schuur eens meten hoeveel cm's er onder mijn BB zitten.
29cm onder het BB van de XC HT en 30cm onder de LTHT
In combinatie met SPD pedalen en 175 cranks levert dat voor mij geen problemen op.
Ik kan mij een trailtje herinneren bij Vise, waar de Specialized rijders moesten afstappen vanwege veelvuldige pedalstrikes...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Ervaring heeft mij geleerd dat 29cm BB hoogte wel het minimum is voor een hardtailtje icm 175mm cranks. Zelf tik ik bij deze hoogte de grond nog wel eens aan icm spd pedalen.
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Jan Willem schreef: do 4 april 2019, 12:09 Niet om de hete brij draaien maar gewoon getallen noemen, dat is wat TS wil zien toch?
mtfuji schreef: za 6 april 2019, 20:30 Ervaring heeft mij geleerd dat 29cm BB hoogte wel het minimum is voor een hardtailtje icm 175mm cranks. Zelf tik ik bij deze hoogte de grond nog wel eens aan icm spd pedalen.
.


Pagina 3: we hebben een getal :tong :-q
En het is.......( tromgeroffel) ........... 29
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik heb mijn mtb stal ook maar eens opgemeten:
Oud model Krampus L op 29x3.0 star 32 1/4 cm (ook geschikt voor 29er wielset, dan zakt ie ongeveer 1cm)
Oud model KM M 29x 2.4 star 30 1/2 cm
Nieuw model KM L op 29x2.4 wielset en 120mm vork onbelast/geen sag 32 1/4 cm (ook geschikt voor 27.5 x 3.0, dan zakt ie een cm )
Ragley op 29x2.4 wielset en 120mm vork onbelast/geen sag 31 1/4 cm
NB de Ragley met flatpedals is in de praktijk aan de lage kant tov de rest vind ik. De starre KM met 30 1/2 geeft geen problemen. Alles met 175mm cranks.
29cm klinkt voor mij dus best laag!

Misschien heb je er wat aan :bier:
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

ThaSingleTrackMastah schreef: za 6 april 2019, 14:22
ThaSingleTrackMastah schreef: za 6 april 2019, 01:45...
Ik zal morgen in de schuur eens meten hoeveel cm's er onder mijn BB zitten.
29cm onder het BB van de XC HT en 30cm onder de LTHT
In combinatie met SPD pedalen en 175 cranks levert dat voor mij geen problemen op.
Ik kan mij een trailtje herinneren bij Vise, waar de Specialized rijders moesten afstappen vanwege veelvuldige pedalstrikes...
Je schrijft -onder het bb- maar je hoort hart trapas te meten.
Ik zit met mijn hardtail iets boven de 30 (120 mm vork) wat ik in eerste instantie weinig vond maar in de praktijk weinig problemen geeft.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ai, je hebt gelijk, maar dan moet ik terug de schuur in.
Morgen ...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Een "genius" status hier op het forum en niet weten hoe je de BB hoogte meet.... :wink:
Moet hier geen moderator ingrijpen... 8)
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Hier nog een lijstje wat ik vond met bb-hoogtes (en andere maten) van enduro mtb's vergeleken. Van een jaar geleden en allemaal fully's met veel travel, dus niet te vergelijken met hardtails maar toch interessant om variates te zien tussen modellen. Dat soort lijstjes zouden er meer moeten zijn van alle soorten mtb's.

@mtfuji Iedereen weet toch dat je zadelhoogte in inches vanaf de grond, min de afstand hart trapas tot bovenkant zadel gedeeld door 2,54 moet doen om de bb-hoogte te meten?
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

@mtfuji Iedereen weet toch dat je zadelhoogte in inches vanaf de grond, min de afstand hart trapas tot bovenkant zadel gedeeld door 2,54 moet doen om de bb-hoogte te meten?
Da's wel heel ingewikkeld, ik meet gewoon de afstand van midden BB tot de grond....
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

@Oli, die gegevens zijn er natuurlijk ook ;-)
Elke beetje serieuze geometrietabel bevat ook de brackethoogte of -drop.

Dat laatste is eigenlijk beter, want onafhankelijk van hoe hoog de gemonteerde banden zijn.

Bij de e-mtb's zijn hele korte cranks populair aan het worden, vooral omdat je dan zonder veel zorgen gewoon rechtdoor omhoog kunt stoempen over heftige klims. Over te weinig vermogen kunnen leveren hoef je je toch niet druk te maken.

Ik heb er wel een artikeltje over gelezen waarin de schrijver tot de conclusie kwam dat ook daar een minimum is. De extreem korte cranks (150, 155) gaven een instabieler gevoel bij het staan en de cranks horizontaal. Je voeten staan dan immers dichter bij elkaar...
Op gewone mtb's geen issue, niemand rijdt dan met 150's. Maar het lost wel vrijwel zeker alle pedalstrike gerelateerde problemen op! ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

kermit schreef: ma 8 april 2019, 15:59 @Oli, die gegevens zijn er natuurlijk ook ;-)
Elke beetje serieuze geometrietabel bevat ook de brackethoogte of -drop.
Bij de Canyon Neuron kan ik in de specs helaas geen BB hoogte vinden.
Wel de trapas offset.... geen idee wat dat is en waarom dat interessant is om te vermelden.


https://www.canyon.com/nl-nl/mtb/neuron ... f-8-0.html
Plaats reactie