Wolf al eens gezien op de Noord-Veluwe?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Wilde dieren voeren.... wat kunnen mensen toch dom zijn :(
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Hier rondom Nunspeet al een paar keer een vos gezien , veel zwijnen en herten en twee keer een das.

Ik heb vernomen van 1 van de clubleden die jager is dat hij inderdaad de wolf heeft gezien, later ook nog een mountainbiker gezien die ons waarschuwde dat hij twee wolven had gezien en wij niet met de honden die kant op moesten lopen.

Tussen de twee locaties zat makkelijk 15 km maar het gebied is dan ook zeer groot. In de kroondomeinen hebben we een keer met een zomeravondrit een vosje gezien welke roerloos bleef zitten op een meter of 5 afstand, beestje zat ons gewoon te bekijken totdat iemand zijn telefoon wilde pakken om het vast te leggen...
Just do Ti, or did i die?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Wil zo'n beest bij Vijlen ook wel eens tegenkomen!
In Zuid L en Voerstreek verder wel alles zo ongeveer tegengekomen. Paar x een bijna-aanrijding gehad met dassen (in het donker), ooit een vossenmoeder met 4 jongen verbaasd zien kijken toen ik langsvloog, met een familie zwijnen met zwijntjes gedaan wie het hardst ging, reeen bij de vleet, zowaar bevers gespot aan de Maaskant...
Nu nog een wolf... en dan een beer!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Vandaag tijdens rondje Ede kwam ik 3 van deze jongens tegen. Z'n 2 vrienden lagen verderop in de kant maar deze meneer stond precies langs de trail. Ben maar effe omgedraaid. Durfde het niet aan om voor 'm langs te gaan. :lol:

Afbeelding
Rossie
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: zo 22 april 2012, 16:13

Drie jaar geleden tijdens route Apeldoorn werd het tijd voor een break.. ik weet nog dat het een dag was met redelijk veel wind voor zover dat wat uithaalt.. Ik ging een stukje zijpad in om even rustig een broodje te eten..

Ik liep heel stil (rij ook altijd stil omdat ik ook graag wilde dieren spot) en hoorde ineens een heel hard geluid dat ik niet thuis kon brengen, geen hert, zwijn, buizerd, geen grom of brul iig.. ook geen gehuil van een wolf. Het was heel luid en moet daardoor toch wel een redelijk groot dier geweest zijn.

Ik liep wat aarzelend richting waar het geluid vandaan kwam, hoorde niets meer en probeerde zo goed mogelijk te kijken of ik wat zag.
Ik was alleen en overtuigd dat er in nl geen echt gevaarlijke dieren zitten, maar toch durfde ik niet veel verder omdat het zo een vreemd hard geluid was. Iets zij me om maar beter niet verder te gaan.

Ben toen terug naar de route gereden en verder gegaan.
Die dag nog een vos gezien, ging er als een haas vandoor toen ie mij zag.:-)

Heb de hele route gedacht wat het kon zijn, later thuis op internet zocht ik op "wilde dieren in nl" op google..

Zo kwam ik op het verhaal van de poema terecht.. tot dat moment had ik daar nog nooit van gehoord!
Lang verhaal kort, meerdere mensen schijnen een grote katachtige (poema) gezien te hebben waaronder een boswachter, nooit echt goed gefotografeerd helaas.

Ook heb ik a.d.v. die verhalen op youtube het geluid van een poema geluisterd en stond met verbazing te luisteren naar praktisch het zelfde soort geluid wat ik bij Apeldoorn gehoord had..

Ik wil niet zeggen dat er één zit of zat, heb hem ook niet gezien en zou het ook pas écht geloven als ik het met eigen ogen zou zien...
Maar ALS nog eens blijkt dat er tóch een poema gespot wordt, dan heb ík hem die dag gehoord!!

Het heeft helaas toch wel zodanig indruk op mij gemaakt dat ik, als ik alleen de bossen bij Ede, Apeldoorn enz.. in ga.. zorg dat ik nu altijd iets van zelfverdediging bij me heb...


Verleden jaar terug geweest naar ongeveer dezelfde plek, uiteraard/helaas niets meer gehoord...
Heb die dag wel drie grote zwijnen van dichtbij gezien en gefilmt en op foto kunnen zetten. :-q

Wolf spotten zou gaaf zijn!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Laatst op weg naar Hooge Vuursche zag ik dat ze deze aan het afvoeren waren:

Afbeelding

Dat idee dat ik soms achterna gezeten werd is misschien toch niet zo raar geweest...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Rossie
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: zo 22 april 2012, 16:13

Ja klinkt lullig ik weet het, maar ben niet de enige he...
Niemand beweert dat het zo is, alleen wat ze denken gezien te hebben.. en ik gehoord? Feit blijft voor mij dat het geluid er op lijkt.

[https://www.google.nl/url?sa=i&source=w ... 0589135280]
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Rossie schreef: zo 17 maart 2019, 22:32 Ja klinkt lullig ik weet het, maar ben niet de enige he...
Niemand beweert dat het zo is, alleen wat ze denken gezien te hebben.. en ik gehoord? Feit blijft voor mij dat het geluid er op lijkt.

[https://www.google.nl/url?sa=i&source=w ... 0589135280]
Sorry, wilde geen afbreuk doen aan jouw verhaal, al komt het zo over. Ik wilde deze gisteren al plaatsen, maar kwam er niet aan toe.


Dat verhaal van die poema staat me wel bij. Daar zal zeker iets meer achter hebben gezeten!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Rossie
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: zo 22 april 2012, 16:13

Ok, buiten dat had ik nog even dit stukje opgezocht ... Geeft aan dat meerdere mensen zo iets gezien moeten hebben en meteen een reden waarom het zo kan zijn...

" 14 juni 2005

Op 14 juni 2005 kwam in het nieuws dat de politie een poema op de Ginkelse hei had gesignaleerd. Eerdere meldingen vonden plaats in Harskamp, Wekerom en in de buurt van de Simon Stevinkazerne. Met 50 mensen van de marechaussee en enkele jachtopzieners werd naar de poema gezocht tussen Ede, Wekerom, Bennekom en Harskamp. Het dier is voor het eerst gezien in Limburg, is waarschijnlijk afkomstig uit België en zwerft al enige jaren door het zuiden van Nederland. In België zijn in een dierentuin enkele jaren veel poema's gefokt, die o.a. aan particulieren zijn verkocht. In dit geval gaat het waarschijnlijk om een ontsnapt of in het wild uitgezet dier. "

Veel mensen vonden het destijds een broodje aap verhaal (misschien terecht) maar een deel van dezelfde mensen geloofde ook niet dat de wolf naar nl zou komen
:-q
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Jefro98 schreef: zo 17 maart 2019, 18:36 Vandaag tijdens rondje Ede kwam ik 3 van deze jongens tegen. Z'n 2 vrienden lagen verderop in de kant maar deze meneer stond precies langs de trail. Ben maar effe omgedraaid. Durfde het niet aan om voor 'm langs te gaan. :lol:

Afbeelding
Zo te lezen misschien niet onverstandig:
https://www.nu.nl/binnenland/5795265/tw ... ebied.html
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Ik doe altijd wel even rustig aan als ze zo dicht bij het pad staan. Desnoods afstappen. Maar terug? Nevernooitnie! Ik kom uit een boerendorp en laat me toch verdorie niet wegjagen door een koe?! :lol:

(ok, ik zie dat het geen koe is. maar toch :wink: )
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

klaast schreef: zo 17 maart 2019, 23:43 Ik doe altijd wel even rustig aan als ze zo dicht bij het pad staan. Desnoods afstappen. Maar terug? Nevernooitnie! Ik kom uit een boerendorp en laat me toch verdorie niet wegjagen door een koe?! :lol:

(ok, ik zie dat het geen koe is. maar toch :wink: )
Als ie op de grond had gelegen was ik er wel voor langs gefietst, dan heb je nog iets tijd voordat ie overeind gekomen is.
Ik ken geen koeien taal maar hij leek me een beetje pissed off met dat geblaas.
Soms staan ze relaxed te herkauwen en kijken ze je een beetje sloom aan, maar zoals deze erbij stond toch maar niet. :lol:
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5491
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

klaast schreef: zo 17 maart 2019, 23:43 Ik doe altijd wel even rustig aan als ze zo dicht bij het pad staan. Desnoods afstappen. Maar terug? Nevernooitnie! Ik kom uit een boerendorp en laat me toch verdorie niet wegjagen door een koe?! :lol:

(ok, ik zie dat het geen koe is. maar toch :wink: )
Juist als je uit een boerendorp komt zou je moeten weten dat koeien niet bepaald vluchtdieren zijn zoals paarden. een kwaaie koe of stier wil je niet achter je aan hebben.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

De meeste koeien zijn maar een stel schijterds. Deze niet-een-koe lijkt niet persé onder de indruk, waardoor jij dat wel zou moeten zijn :D
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Ik heb überhaupt geen idee hoe mijn ervaring met koeien relevant is voor dit verre familielid. Ik dacht dat de smiley wel duidelijk zou maken dat ik met een korreltje zout sprak. En dat ie boos was kon ik op de foto niet zien. Over het algemeen zijn ze erg relaxed en is voorzichtig passeren geen probleem.

Maar paarden.... breek me de bek niet open... Dat konden nog wel eens de gevaarlijkste dieren zijn die we in het bos tegen kunnen komen. Die passeer ik altijd uiterst voorzichtig. Ook als de berijdster niet panisch aan het gebaren is dat ik dat moet doen. Maar goed, dat is meer iets voor een apart topic. Pakken we daar de vrouwen met veel te grote honden ook mee... :wink:
Plaats reactie