Wolf al eens gezien op de Noord-Veluwe?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Bokmaaa schreef: ma 18 maart 2019, 17:19 De meeste koeien zijn maar een stel schijterds. Deze niet-een-koe lijkt niet persé onder de indruk, waardoor jij dat wel zou moeten zijn :D
Het grappige is dat ik er precies zo over dacht, totdat ik zag hoe voorzichtig mijn vrouw met koeien (ook in het wild) omging, zij is opgegroeid op de boerderij (melk- en vleesvee), sinds ik beter begrijp hoe deze beesten in elkaar zitten ga ik ook iets omzichtiger te werk. Haar vader is enkele jaren geleden nog door een stier te grazen genomen en had geluk om weg te komen met een paar gebroken ribben en kneuzingen.... en dat na ruim 60 jaar boer zijn.
Ieder jaar komt er nog een boer om door zijn eigen vee in NL ....
Dus nee, je hoeft echt niet bang te zijn voor alle koeien in het wild (hier in PWN en Staatsbosbeheer lopen ook Hooglanders en Wagyu's) maar ik zou bepaalde signalen toch niet helemaal negeren.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik kom wel eens op een stuk waar de koeien los rondlopen. Ik heb daar 1 keer de fout gemaakt een koe achter haar oren te krabbelen toen ze in de weg stond. Dat vond ze duidelijk heerlijk en wilde niet meer gaan. Duwde telkens haar kop tegen me aan. Uiteindelijk heb ik haar opzij geduwd en met een klets op haar kont maakte ze eindelijk het pad vrij (ik was met de racefiets).
Fout fout fout! Koeien hebben kennelijk een geheugen dus. Toen ik 2 dagen later daar aan kwam, kwam ze loeiend aangerend met de rest achter haar aan. Ging met gestrekte hals voor me staan en keek me smekend met rollende ogen aan. Toch maar weer even gekrabbeld, want ik ben nu eenmaal dol op dieren. Omdat er nog al veel koeien mee kwamen, was heel het pad in no time met een dikke laag koeievla bedekt. Best fijn als je daar met je SPD schoenen doorheen moet waden.
Toen het de derde keer weer gebeurde, heb ik maar een korte alternatieve route opgezocht. Ik zal ongetwijfeld haar hart gebroken hebben.... :cry:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

:winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Ad58 schreef: ma 18 maart 2019, 21:56 Ik kom wel eens op een stuk waar de koeien los rondlopen. Ik heb daar 1 keer de fout gemaakt een koe achter haar oren te krabbelen toen ze in de weg stond. Dat vond ze duidelijk heerlijk en wilde niet meer gaan. Duwde telkens haar kop tegen me aan. Uiteindelijk heb ik haar opzij geduwd en met een klets op haar kont maakte ze eindelijk het pad vrij (ik was met de racefiets).
Fout fout fout! Koeien hebben kennelijk een geheugen dus. Toen ik 2 dagen later daar aan kwam, kwam ze loeiend aangerend met de rest achter haar aan. Ging met gestrekte hals voor me staan en keek me smekend met rollende ogen aan. Toch maar weer even gekrabbeld, want ik ben nu eenmaal dol op dieren. Omdat er nog al veel koeien mee kwamen, was heel het pad in no time met een dikke laag koeievla bedekt. Best fijn als je daar met je SPD schoenen doorheen moet waden.
Toen het de derde keer weer gebeurde, heb ik maar een korte alternatieve route opgezocht. Ik zal ongetwijfeld haar hart gebroken hebben.... :cry:
Wat ik zeg, je moet bepaalde signalen niet negeren :winkie: :winkie: :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

yo-eddy schreef: ma 18 maart 2019, 20:27 Dus nee, je hoeft echt niet bang te zijn voor alle koeien in het wild (hier in PWN en Staatsbosbeheer lopen ook Hooglanders en Wagyu's) maar ik zou bepaalde signalen toch niet helemaal negeren.
Ik had daar een keer bijna zo'n hooglander-stier op mijn stuur. Of hij mij op de horens, het is maar net hoe je het bekijkt. Hij kwam net van een steile helling af en ik net een scherpe bocht om. Er zet hooguit 50 cm tussen mij en hem. Hij sprong gelijk in de aanslag, haalde met zijn horens naar me uit en dreigde aan te vallen. Uit reflex sprong ik van mijn fiets, ging achter mijn fiets en half achter een boom staan en zette het op een schreeuwen en zwaaien met mijn armen. Daar schrok hij van en ging wat verderop naar me staan kijken. Dat beest zal ook wel gedacht hebben.

Als ik een fractie later was geweest had het denk ik wel het nieuws gehaald.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1388
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Ad58 schreef: ma 18 maart 2019, 21:56 Ik kom wel eens op een stuk waar de koeien los rondlopen. Ik heb daar 1 keer de fout gemaakt een koe achter haar oren te krabbelen toen ze in de weg stond. Dat vond ze duidelijk heerlijk en wilde niet meer gaan. Duwde telkens haar kop tegen me aan. Uiteindelijk heb ik haar opzij geduwd en met een klets op haar kont maakte ze eindelijk het pad vrij (ik was met de racefiets).
Fout fout fout! Koeien hebben kennelijk een geheugen dus. Toen ik 2 dagen later daar aan kwam, kwam ze loeiend aangerend met de rest achter haar aan. Ging met gestrekte hals voor me staan en keek me smekend met rollende ogen aan. Toch maar weer even gekrabbeld, want ik ben nu eenmaal dol op dieren. Omdat er nog al veel koeien mee kwamen, was heel het pad in no time met een dikke laag koeievla bedekt. Best fijn als je daar met je SPD schoenen doorheen moet waden.
Toen het de derde keer weer gebeurde, heb ik maar een korte alternatieve route opgezocht. Ik zal ongetwijfeld haar hart gebroken hebben.... :cry:
Schitterend wat een verhaal :bier: :bier:
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Haha, dankje. En nog waargebeurd ook. :lol:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4827
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Bekijk de kaart: dit is het leefgebied van wolven op de Veluwe

https://www.ad.nl/binnenland/bekijk-de- ... ~a800bc64/
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1609
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

Ad58 schreef: ma 18 maart 2019, 21:56 Ik kom wel eens op een stuk waar de koeien los rondlopen. Ik heb daar 1 keer de fout gemaakt een koe achter haar oren te krabbelen toen ze in de weg stond. Dat vond ze duidelijk heerlijk en wilde niet meer gaan. Duwde telkens haar kop tegen me aan. Uiteindelijk heb ik haar opzij geduwd en met een klets op haar kont maakte ze eindelijk het pad vrij (ik was met de racefiets).
Fout fout fout! Koeien hebben kennelijk een geheugen dus. Toen ik 2 dagen later daar aan kwam, kwam ze loeiend aangerend met de rest achter haar aan. Ging met gestrekte hals voor me staan en keek me smekend met rollende ogen aan. Toch maar weer even gekrabbeld, want ik ben nu eenmaal dol op dieren. Omdat er nog al veel koeien mee kwamen, was heel het pad in no time met een dikke laag koeievla bedekt. Best fijn als je daar met je SPD schoenen doorheen moet waden.
Toen het de derde keer weer gebeurde, heb ik maar een korte alternatieve route opgezocht. Ik zal ongetwijfeld haar hart gebroken hebben.... :cry:
Dat is dus wel juist gevaarlijk. Ik ben boerenzoon en heb heel veel met koeien/stieren gewerkt. Juist de tamme dieren kunnen bijvoorbeeld een klein kind stevig te grazen nemen. Zelf hadden wij vroeger een te tamme koe die mij en mijn zusjes in de wei te pakken nam. Mijn vader kon die koe nog net Weg jagen. Uiteindelijk is die koe af gemaakt. In Herperduin zijn ook de te tamme de Koninkpaarden daarom te gevaarlijk.
T is nou net die onbekendheid met deze dieren die t soms zo gevaarlijk maakt
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1609
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

Jefro98 schreef: zo 17 maart 2019, 18:36 Vandaag tijdens rondje Ede kwam ik 3 van deze jongens tegen. Z'n 2 vrienden lagen verderop in de kant maar deze meneer stond precies langs de trail. Ben maar effe omgedraaid. Durfde het niet aan om voor 'm langs te gaan. :lol:

Afbeelding
Dat is dus een stier. Maar hij staat niet klaar om jou te pakken te nemen. Anders was ie wel een kwartslag gedraaid. Er voor of achter langs fietsen is een ander verhaal.

Mocht t je trouwens interesseren; het verschil met de koeien die tegenwoordig in de gebieden gelaten worden tov voorheen is dat het hele fokprogramma’s zijn nu; dus koe, stier en kalf. De komst van de stieren maakt t allemaal wel gevaarlijker. Vroeger veel met die beesten gewerkt en t blijft altijd oppassen vanwege t onberekenbare karakter. En de koeien kunnen vooral als de kalveren nog jong zijn stevig in de verdediging schieten. Pas hier in de Maashorst stevig geval gehad van een aanval door een koe.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Bij ons is ook 1 pad waar een hele kudde vrij staat te grazen. Afgelopen week kwam ik dat pad op en het leek wel of ze met zijn alle tegen mijn richting naar de stal liepen ofzo. Heel rustig tussendoor gefietst en dat ging prima.
Die beesten zijn ons gewend daar, maar ik vraag me dus af of dat nou iets goeds is of juist niet. De hoorns zien er wel pijnlijk uit in ieder geval.
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

De Schotse Hooglanders op de Veluwe zijn ook erg vriendelijk. Je kan er eigenlijk gewoon langs fietsen. Maar sommige mensen denken dat het huisdieren zijn en lopen er naartoe om gezellig op de foto te gaan met dat "schattige kalfje". Maar dat vind mama meestal toch niet zo leuk. En dan hebben de koeien het weer gedaan.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4702
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Deze winter met die dagen dat het zo mooi wit was fietste ik mijn dagelijkse woon werkverkeer op de plusbike zoveel mogelijk door de bossen. Vlakbij huis in het bos bij Ede waar nu de nieuwe mtb route ligt, zag ik midden in het bos een wolf naar eten zoeken.

Ben er 95% zeker van dat het een wolf was want;
1) zag geen halsband
2) duidelijk kleur en grootte van een wolf
3) geen baasje of andere mensen in de buurt
4) is al vaker in de buurt gesignaleerd

Netjes gemeld en enige tijd later is het dan ook officieel (niet perse door mijn melding) gemaakt dat de wolf(ven) inmiddels zich officieel gevestigd hebben op de Veluwe.

De hooglanders doen niet veel. Hoewel er eentje op de Edese route loopt die niet van plan is om aan de kant te gaan. Ik kies er dan voor om een klein stukje om te rijden. Niet uit bangigheid maar uit respect. Het is zijn/haar natuurlijke habitat. Ik ben te gast ..
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1388
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

hanjovdberg schreef: wo 5 juni 2019, 21:23 Deze winter met die dagen dat het zo mooi wit was fietste ik mijn dagelijkse woon werkverkeer op de plusbike zoveel mogelijk door de bossen. Vlakbij huis in het bos bij Ede waar nu de nieuwe mtb route ligt, zag ik midden in het bos een wolf naar eten zoeken.

Ben er 95% zeker van dat het een wolf was want;
1) zag geen halsband
2) duidelijk kleur en grootte van een wolf
3) geen baasje of andere mensen in de buurt
4) is al vaker in de buurt gesignaleerd

Netjes gemeld en enige tijd later is het dan ook officieel (niet perse door mijn melding) gemaakt dat de wolf(ven) inmiddels zich officieel gevestigd hebben op de Veluwe.

De hooglanders doen niet veel. Hoewel er eentje op de Edese route loopt die niet van plan is om aan de kant te gaan. Ik kies er dan voor om een klein stukje om te rijden. Niet uit bangigheid maar uit respect. Het is zijn/haar natuurlijke habitat. Ik ben te gast ..
Mooi hoor :-q er zit vanalles daar in Ede, ik heb ook al heel wat gezien, bijvoorbeeld de zwarte, groene en grote bonte specht, edelherten, reeën en wilde zwijnen. Op de uhr zie je veel minder, wel eens een keer een ree of een hazelworm. In ede heb ik trouwens nog geen reptielen gezien op de routes.
Sneeuwmonster
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4702
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Wel op de fietspaden tussen de routes maar idd nog niet op de routes zelf. Gelukkig is er ruimte zat op de hei voor ze. Kunnen we ze ook niet per ongeluk plat rijden.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie