Wolf al eens gezien op de Noord-Veluwe?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Zwijnen zitten vaak dichterbij dan je denkt, in die kuilen tussen jonge dennen.
Ad58 schreef: di 12 maart 2019, 12:42 Op het Cadettenkamp kom ik regelmatig herten tegen. Meestal een aantal kleine reeën, maar de laatste keer een uit de kluiten gewassen reebok die vlak voor mijn voorwiel de track overstak met een grote zweefsprong.
mooie beesten
maar reeën zijn eigenlijk geen herten
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Bram87 schreef: di 12 maart 2019, 13:47 Zwijnen zitten vaak dichterbij dan je denkt, in die kuilen tussen jonge dennen.
Ik zal eens opletten. Misschien zo op de terugweg wel even.
O nee, ik ben op de gravelfiets. Dan moet ik op de track letten :lol:
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Volgens mij zijn reeën gewoon een hertensoort toch? En wel de kleinste soort in Nederland? Overige hertensoorten zijn Edelhert en Damhert.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Volgens mij ook een hertachtige.
Gebruikersavatar
theritz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: ma 26 augustus 2013, 14:46
Mijn mountainbike: El Mariachi SS 2014

Zwijnen zie ik wel eens, 's ochtends dan vooral. Herten heb ik in Nederland nog nooit gezien. Reetjes wel. Opgejaagd door een schijt-tekkel.
Ik rij zelf wel eens solo door het 'wolven-gebied' maar verwacht er nooit eentje te zien. Ik fiets ook wel eens in een bos in voorm. Oost-Duitsland waar een stuk of 20 van die beesten zitten maar ook daar zie je ze niet.
Maar het idee geeft het wel wat extra's vind ik. Vraag me wel af wat er gebeurd als je een keer gewond raakt tegen de schemer en dan nog naar huis moet fietsen ... dat zou ik nu wel wat spannender gaan vinden :D
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

"Herten" is een verzamelnaam. Waaronder dus ook reeën vallen. Een ree is dus wel degelijk een hert.
Maar niet ieder hert is een ree.... :bier:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Geen wolf, wel een slachtoffer ervan( vermoed ik). Jongvolwassen zwijn wat vers gedood en aangevreten was, hele keel opengereten en 3 poten weg. Leek mij niet iets wat een vosje of ander klein roofdier zomaar voor elkaar krijgt.
Verder zie ik hier veel zwijnen( in de kroondomeinen vooral ) en ook weleens edelherten en paar keer een das.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die wolven naar de oostvaardersplassen sturen, daar loopt genoeg hertenbiefstuk.
Is daar meteen een oplossing voor de overpopulatie, niet meer bijvoeren, niet meer afschieten, zou het echt zo simpel zijn?

Wat betreft wolven en zwijnen spotten, ze gaan de confrontatie uit de weg, ze horen beter dan wij en ze zijn sneller dan wij. Dus de kans dat je ze ziet is vrij klein.

Maar tijdens een Lets Ride op de Meinweg is de helw groep wel eens ingehaald door 2 wilde zwijnen, gewoon op een bospad, dus het kan zomaar gebeuren.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Voor mij is het alweer een poos geleden dat ik er een in NL heb gezien.

Ik heb er wel nog een plaatje van!

Afbeelding
Afbeelding
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Bor.....
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 13 maart 2019, 18:06 Die wolven naar de oostvaardersplassen sturen, daar loopt genoeg hertenbiefstuk.
Is daar meteen een oplossing voor de overpopulatie, niet meer bijvoeren, niet meer afschieten, zou het echt zo simpel zijn?

Wat betreft wolven en zwijnen spotten, ze gaan de confrontatie uit de weg, ze horen beter dan wij en ze zijn sneller dan wij. Dus de kans dat je ze ziet is vrij klein.

Maar tijdens een Lets Ride op de Meinweg is de helw groep wel eens ingehaald door 2 wilde zwijnen, gewoon op een bospad, dus het kan zomaar gebeuren.
Nou, als je hier in de omgeving fietst (Apeldoorn)en dan met name in de kroondomeinen is de kans heel erg groot dat je wilde zwijnen tegen komt. In voorjaar en zomer, in de vroege ochtend ( niet op zondagochtend :x )of tegen de avond is die kans bijna 100%. Vaak ruik je ze al voordat je ze ziet, zo’n penetrante varkensgeur. Blijft altijd leuk om te zien en zo heel schuw zijn ze niet. Blijven meestal stil staan in de hoop dat je ze niet ziet.. Zijn overigens wel banger voor ons dan wij voor hen. Heb regelmatig meegemaakt dat ik tusssen een groep jongen en hun ouders door fietste en mooi dat de ouders gewoon de andere kant op vluchtten dan hun kroost..
Helmuth
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 16:31

Xfries schreef: wo 13 maart 2019, 23:14 Nou, als je hier in de omgeving fietst (Apeldoorn)en dan met name in de kroondomeinen is de kans heel erg groot dat je wilde zwijnen tegen komt. In voorjaar en zomer, in de vroege ochtend ( niet op zondagochtend :x )of tegen de avond is die kans bijna 100%. Vaak ruik je ze al voordat je ze ziet, zo’n penetrante varkensgeur. Blijft altijd leuk om te zien en zo heel schuw zijn ze niet. Blijven meestal stil staan in de hoop dat je ze niet ziet.. Zijn overigens wel banger voor ons dan wij voor hen. Heb regelmatig meegemaakt dat ik tusssen een groep jongen en hun ouders door fietste en mooi dat de ouders gewoon de andere kant op vluchtten dan hun kroost..
Dat klopt helemaal. In de kroondomeinen is de kans bijna kleiner dat je geen zwijnen tegenkomt dan dat je ze wel tegen komt. In de winter fiets ik ook geregeld 's avonds over de fietspaden en dan gewoon langs de wegen en dan ruik je eerst de zwijnen, dan hoor je ze en op het allerlaatste moment zie je ze pas.

Verder zie je daar zeer regelmatig edelherten, damherten en reeen, maar ook af en toe een vos. Ik heb zelfs een keer een boommarter voor me zien rennen op een bospad.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Vorig jaar in juni, op een doordeweekse dag, een proefrit gemaakt op een Merida e-bike op de route Apeldoorn. En daar ook twee zwijnen gezien die vlak voor me het pad overstaken. Aan het formaat te zien geen jonkies...

En dat lichte gezoem van die motor was blijkbaar geen issue voor die beesten :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

's winters kun je ze vanuit de auto voeren. 'Pepermuntzwijnen' noemden de boswachters ze daar. Zodra je uitstapt rennen ze weg.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Bram87 schreef: vr 15 maart 2019, 13:03 's winters kun je ze vanuit de auto voeren. 'Pepermuntzwijnen' noemden de boswachters ze daar. Zodra je uitstapt rennen ze weg.
:lol: Pepermuntzwijnen.

In Radio Kootwijk werden ze gek van de dagjes mensen die het dorp blokkeerden om vanuit de auto te voeren.

Afbeelding
Plaats reactie