Wat is er nog meer te koop? Wensen en keuzes

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Cube-Dennis
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: di 9 augustus 2016, 13:28
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 2019

Op dit moment rij ik op een Cube LTD Race uit 2017.
Deze wil ik binnenkort gaan vervangen voor een nieuwe en betere mtb.
Ik ben zelf 1.98 m en 110 kg (das zwaar, maar ik kom vanaf 126 kg)
Mijn budget ligt op € 2000 en ik heb onderstaande "wensen"

- zit graag wat rechter op ivm problemen onderrug
- 2x 11 of 12 in ieder geval geen enkel blad voor
- liever alu frame met goede afmontage, dan carbon met minder afmontage
- hardtail
- gebruik voor de routes/toertochten in NL en af en toe een keer de Eifel
- mag best wat zwaarder/steviger zijn, ben geen strava jager

Ik weet dat testen het meest voorkomende antwoord zal zijn.
Echter kan ik in een rondje bij de fietsenzaak niet bepalen of de fiets geschikt is.

Ik heb al gekeken naar de Trek Procaliber 8 uit 2019 en de Grand Canyon AL SLX 9.0 Trail.
Maar dit puur omdat ik het mooie fietsen vindt.

Hebben jullie nog suggesties, zo van kijk eens naar die of die.

Alvast bedankt voor jullie reacties, ik kijk er al naar uit :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Even wat groters zoeken. Dan kom je wat lengte betreft al snel uit op Mondraker bijvoorbeeld. Kona Honzo is ook groot en zeer stevig.


En wat is er tegen een enkel blad? Met SRAM Eagle heb je dezelfde spreiding (bereik).


Testen is highly overrated... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

TS is (denk ik) niet tegen een enkel voorblad....maar wil gewoon het gemak van twee behouden :-D :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Cube-Dennis
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: di 9 augustus 2016, 13:28
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 2019

Mario070 schreef: do 17 januari 2019, 01:05 TS is (denk ik) niet tegen een enkel voorblad....maar wil gewoon het gemak van twee behouden :-D :wink:
Precies, ik denk dat mijn bereik dan groter is.
Maar ik heb nog nooit met een enkel blad gereden, dus kan het ook fout hebben.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Veel fietsen, zeker hardtails, zijn ook terug te bouwen naar een dubbel voorblad als je dat zou willen. Maar waarschijnlijk kom je ook prima weg met een enkel blad voor. Dus ik zou daar je keuze niet van af laten hangen.
Op deze site kun je allerlei combinaties van voorbladen en cassettes kiezen en zo zien wat de overbrengingen zijn, kun je mooi vergelijken wat je nu hebt en wat de fiets van je keuze heeft: www.ritzelrechner.de

Zo'n Honzo is een fiets die aardig in de richting komt van wat je zoekt: niet te racy qua zithouding, stevig gebouwd. Een fiets die veel controle geeft, ook in serieus terrein.
Zo'n fiets valt in de categorie trailgerichte hardtails, is dus geen puur op xc-race gerichte fiets. Soms wordt daarvoor de afkorting LTHT gebruikt, Long Travel HardTail. Simpel gezegd een hardtail met meer dan de gebruikelijke 100mm vork. Dat is ook de categorie waar je denk ik het best in kunt zoeken want die voldoen vaak aan jouw wensen van niet te diep zitten en een beetje stevigheid.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Lars TB schreef: wo 16 januari 2019, 22:47 Even wat groters zoeken. Dan kom je wat lengte betreft al snel uit op Mondraker bijvoorbeeld.
Is een Mondraker niet een vrij lange (veel reach) fiets?
TS wil graag wat meer rechtop zitten, dan denk ik niet meteen aan een lange fiets.
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 752
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Als rechtop zitten belangrijk is kan je ook bij Cube blijven, Trek bv heeft een veel meer racy houding. Canyon heb ik geen ervaring mee.

Met jouw budget is een goeie alu Reaction binnen bereik, zeker als je jouw huidige fiets nog inruilt. Bijvoorbeeld deze: https://www.cube.eu/nl/2019/bikes/mount ... grey-2019/. Dan heb je een fiets die voldoet aan al je eisen, waar je ook nog wat steviger terrein mee aan kan. En je hebt nog geld over om wat upgrades te doen bv de velgen en banden.

Hier op het forum is er vaak een voorliefde voor diverse 'exotische' fabrikanten. Daar is niets mis mee, maar als je nog redelijk onbekend bent is het niet verkeerd om voor een grote merk te gaan. En dat is ook weer makkelijker te verkopen als je later alsnog voor iets speciaals op pad wil gaan.

(Je kunt zelfs voor carbon gaan voor € 2000: https://www.cube.eu/nl/2019/bikes/mount ... ange-2019/).
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Elvander schreef: do 17 januari 2019, 09:25
Lars TB schreef: wo 16 januari 2019, 22:47 Even wat groters zoeken. Dan kom je wat lengte betreft al snel uit op Mondraker bijvoorbeeld.
Is een Mondraker niet een vrij lange (veel reach) fiets?
TS wil graag wat meer rechtop zitten, dan denk ik niet meteen aan een lange fiets.
TS wil rechtop zitten omdat jij last krijgt van zijn onderrug.
Vraag is of dit inderdaad aan de reach ligt of aan een verkeerde afstelling van zijn fiets...
Ik vind dat te snel door mensen gezegd wordt dat ze bij pijn in de onderrug een andere fiets nodig hebben.
Op mijn eigen fiets heb ik ook veel last gehad van mijn onderrug, maar na het juist afstellen nergens meer last van gehad.
Daarnaast heb ik al meerdere malen meegemaakt dat het advies om het zadel meer naar voren te zetten (dus meer rechtop zitten), juist tot verergering van de klachten leidt en juist het zadel meer naar achteren zetten beter hielp.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Volgens mij zit een trailgerichte bike altijd nog relaxter dan een xc-Cube. We moeten niet doen alsof alle Cubes omafietsen met een paar dikke banden zijn ;-)

En over reach: dat is NIET de afstand zadel-stuur.
Dat is wel de (horizontaal gemeten) afstand hart trapas - hart bovenzijde balhoofdbuis. Zegt dus iets over de lengte van de fiets als je staat, wil je een indicatie van de lengte van de fiets als je zit moet je naar de bovenbuislengte kijken. Je kunt in theorie een korte reach hebben bij een lange bovenbuis, in dat geval heeft het frame een hele luie zithoek. Het stuur zit dan ver weg als je zit (lange bovenbuis), maar relatief dichtbij als je staat (afstand trapas-stuur is vrij kort). Geen wenselijke geometrie, maar dit even ter illustratie.

Maar dat wordt wellicht iets te veel getheoretiseer voor dit topic.
Voor een redelijk beeld van de zithouding "op papier" zou ik naar de bovenbuislengte kijken, icm met de stack. Korte bovenbuis & grote stackwaarde = rechtop zitten. Natuurlijk valt er altijd nog wat te finetunen met de stuurpenlengte en een hoger stuur (binnen bepaalde grenzen, je wilt geen 120mm stuurpen op een fiets monteren die met een 50mm pennetje geleverd wordt en andersom is waarschijnlijk ook geen goed idee).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Elvander schreef: do 17 januari 2019, 09:25
Lars TB schreef: wo 16 januari 2019, 22:47 Even wat groters zoeken. Dan kom je wat lengte betreft al snel uit op Mondraker bijvoorbeeld.
Is een Mondraker niet een vrij lange (veel reach) fiets?
TS wil graag wat meer rechtop zitten, dan denk ik niet meteen aan een lange fiets.
Het probleem is dat de Cube te klein is voor iemand van 198 cm. Vrijwel geen enkele fiets is groot genoeg voor iemand van 198 cm! Dat is als je de verhoudingen een beetje aanhoudt zoals die is bij mensen tussen de 170 en 190 cm. Dan klopt er opeens niets meer van grotere fietsen.
Dus ik kan me prima voorstellen dat hij daadwerkelijk last krijgt van zijn rug omdat de zithouding wel verkrampt moet zijn.

Bij de nieuwe lichting fietsen met langere reach gaan vooral de lange rijders er flink op vooruit. Omdat ze ineens een fiets krijgen die wel enigszins in verhouding is, waardoor ze makkelijker een betere zithouding kunnen vinden (en de fiets opeens ook beter stuurt). Ook in de bladen en op de websites zijn het vooral de langere testers die de 'extreem' lange fietsen de hemel in prijzen (dit was trouwens ook zo met 29ers in het begin!!).

Nog steeds klopt er weinig van die grote fietsen, de boel is nog steeds niet helemaal in verhouding. De achtervorklengte is nog fout, de hoogte van de balhoofdbuis groeit nauwelijks mee. Maar zo een Kona en Mondraker bieden nu in verhouding in ieder geval een bovenbuis die ik met mijn 180 cm ook zou kiezen voor een iets gemoedelijkere zithouding!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Cube-Dennis schreef: wo 16 januari 2019, 22:24 Op dit moment rij ik op een Cube LTD Race uit 2017.
Deze wil ik binnenkort gaan vervangen voor een nieuwe en betere mtb.
Ik ben zelf 1.98 m en 110 kg (das zwaar, maar ik kom vanaf 126 kg)
Mijn budget ligt op € 2000 en ik heb onderstaande "wensen"

- zit graag wat rechter op ivm problemen onderrug
- 2x 11 of 12 in ieder geval geen enkel blad voor
- liever alu frame met goede afmontage, dan carbon met minder afmontage
- hardtail
- gebruik voor de routes/toertochten in NL en af en toe een keer de Eifel
- mag best wat zwaarder/steviger zijn, ben geen strava jager

Ik weet dat testen het meest voorkomende antwoord zal zijn.
Echter kan ik in een rondje bij de fietsenzaak niet bepalen of de fiets geschikt is.

Ik heb al gekeken naar de Trek Procaliber 8 uit 2019 en de Grand Canyon AL SLX 9.0 Trail.
Maar dit puur omdat ik het mooie fietsen vindt.

Hebben jullie nog suggesties, zo van kijk eens naar die of die.

Alvast bedankt voor jullie reacties, ik kijk er al naar uit :-q
Heb je een speclist van de fiets? Misschien dat je niet direct een andere fiets nodig hebt om een betere houding te krijgen/ een anders sturende fiets te krijgen. Destijds heb ik de veerweg van de Reba in mijn KTM verhoogt van 100mm naar 120mm. Dat i.c.m. een breder stuur en een kortere stuurpen maakte dat de geo behoorlijk veranderde en de zithouding ook relaxter werd.

En wat betreft je gewicht, zelf zit ik ook in die range. Mijn bescheiden mening is dat met name de wielen geschikt moeten zijn omdat gewicht aan te kunnen.
“Old, not obsolete”
Cube-Dennis
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: di 9 augustus 2016, 13:28
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 2019

Allemaal bedankt voor jullie reacties, hier ga ik alvast mee aan de slag.

Wat betreft de Mondraker en Kona, hier ga ik naar kijken.
Dit zijn merken die ik voorheen niet kende.

1 ding wil ik nog wel even verduidelijken.
De problemen met de onderrug komen niet door de fiets en/of het fietsen.
Die problemen waren er al en ik ben juist gaan fietsen op aanraden van de fysio.
Hierdoor gaat het stukken beter en heb ik al veel minder last.
Laatst gewijzigd door Cube-Dennis op do 17 januari 2019, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Cube-Dennis
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: di 9 augustus 2016, 13:28
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 2019

Lars TB schreef: do 17 januari 2019, 11:38
Elvander schreef: do 17 januari 2019, 09:25

Is een Mondraker niet een vrij lange (veel reach) fiets?
TS wil graag wat meer rechtop zitten, dan denk ik niet meteen aan een lange fiets.
Het probleem is dat de Cube te klein is voor iemand van 198 cm. Vrijwel geen enkele fiets is groot genoeg voor iemand van 198 cm!

Dat dacht ik ook nadat ik een aantal weken terug foto's zag, die tijdens een toertocht zijn gemaakt.
Ik had echt zoiets van, waar is mijn fiets?

Afbeelding

Afbeelding
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ziet er nog niet heel erg uit. Maar het lijkt bijna een ouderwetse 26". En toch wel kort inderdaad. Verder lijk je een stukje aan de lage kant te zitten.


Maar zeker ruimte voor verbetering!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zadel hoger, voorvork heeft te veel sag.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie