Hi,
ik overweeg een aankoop van een 29er Hardtail Carbon frame. Met een lichaamslengte van 1.95 hem ik zeker een 54 maat nodig.
alleen ben ik bang dat Carbon sneller kapot gaat ( zeker in de grotere maten ) en 2e hands niets meer zal opleveren.
Iemand ervaring hiermee?
Carbon voor een groter Frame ja of nee
Juist bij carbon houden ze bij veel merken goed rekening met grotere maten, dat ze daar wat extra materiaal toevoegen om de stijfheid en ook de sterkte in verhouding te houden met de kleinere maten. Dus het zou zomaar de betere keuze kunnen zijn.
Maar dat zijn uitspraken van fabrikanten. Mijn mening: het meeste top-spul is erg licht en de stijfheid wordt niet geheel gecompenseerd. En zo een fiets/frame in jouw maat zal nog steeds niet heel stijf zijn. Het goedkopere spul is wel een optie, maar dan heb je nauwelijks de andere voordelen van carbon nog.
Maar dat zijn uitspraken van fabrikanten. Mijn mening: het meeste top-spul is erg licht en de stijfheid wordt niet geheel gecompenseerd. En zo een fiets/frame in jouw maat zal nog steeds niet heel stijf zijn. Het goedkopere spul is wel een optie, maar dan heb je nauwelijks de andere voordelen van carbon nog.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Pro Biker
- Berichten: 1406
- Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
- Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter
1.95 met een maat 54?? Gaat dat goed komen?Breaden1316 schreef: ↑wo 17 oktober 2018, 11:59 Hi,
ik overweeg een aankoop van een 29er Hardtail Carbon frame. Met een lichaamslengte van 1.95 hem ik zeker een 54 maat nodig.
alleen ben ik bang dat Carbon sneller kapot gaat ( zeker in de grotere maten ) en 2e hands niets meer zal opleveren.
Iemand ervaring hiermee?
Ik ben zelf 1m90 (met een naar verhouding een langere rug), en mijn mountainbikes zijn allemaal maat XL. Mijn gravelbike/edurance racer is een 61 cm, en onlangs heb ik zonder problemen op een Specialized Tarmac maat 58cm gereden.
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92
"NO"
vrijwilliger Mountainbike Museum
"NO"
vrijwilliger Mountainbike Museum
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 6
- Lid geworden op: zo 19 februari 2017, 16:45
Wow Thanks, ik kijk naar een Bulls Copperhead wat volgens mij dan bij het goedkopere spul hoord. Ik zal met een test ritje een proberen te voelen of ik de Stijfheid kan voelen. en andere toch maar bij het vertrouwde Alu blijvenLars TB schreef: ↑wo 17 oktober 2018, 12:04 Juist bij carbon houden ze bij veel merken goed rekening met grotere maten, dat ze daar wat extra materiaal toevoegen om de stijfheid en ook de sterkte in verhouding te houden met de kleinere maten. Dus het zou zomaar de betere keuze kunnen zijn.
Maar dat zijn uitspraken van fabrikanten. Mijn mening: het meeste top-spul is erg licht en de stijfheid wordt niet geheel gecompenseerd. En zo een fiets/frame in jouw maat zal nog steeds niet heel stijf zijn. Het goedkopere spul is wel een optie, maar dan heb je nauwelijks de andere voordelen van carbon nog.
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 6
- Lid geworden op: zo 19 februari 2017, 16:45
hmm ok, ik ben bij deze winkel voor het eerst opgemeten, zonder een echt solide indruk te maken. ( naar verhouding heb ik langere Benen ) en de uitkomst was: XL of Min 54,Freekenstein schreef: ↑wo 17 oktober 2018, 14:311.95 met een maat 54?? Gaat dat goed komen?Breaden1316 schreef: ↑wo 17 oktober 2018, 11:59 Hi,
ik overweeg een aankoop van een 29er Hardtail Carbon frame. Met een lichaamslengte van 1.95 hem ik zeker een 54 maat nodig.
alleen ben ik bang dat Carbon sneller kapot gaat ( zeker in de grotere maten ) en 2e hands niets meer zal opleveren.
Iemand ervaring hiermee?
Ik ben zelf 1m90 (met een naar verhouding een langere rug), en mijn mountainbikes zijn allemaal maat XL. Mijn gravelbike/edurance racer is een 61 cm, en onlangs heb ik zonder problemen op een Specialized Tarmac maat 58cm gereden.
Ik zou wel graag bij 29er willen blijven, dan houdt het bij 54 vaak op toch?
-
- Pro Biker
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
- Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
- Contacteer:
Ik heb nu net (weer) een S-Works hardtail in XL en de stijfheid, directheid en handelbaarheid daarvan is echt top. Wat jij zegt over stijfheid bij een groot frame gaat voor dit frame zeker niet op! De directheid in de aandrijving komt erg dicht bij mijn baanfiets.Lars TB schreef: ↑wo 17 oktober 2018, 12:04 Juist bij carbon houden ze bij veel merken goed rekening met grotere maten, dat ze daar wat extra materiaal toevoegen om de stijfheid en ook de sterkte in verhouding te houden met de kleinere maten. Dus het zou zomaar de betere keuze kunnen zijn.
Maar dat zijn uitspraken van fabrikanten. Mijn mening: het meeste top-spul is erg licht en de stijfheid wordt niet geheel gecompenseerd. En zo een fiets/frame in jouw maat zal nog steeds niet heel stijf zijn. Het goedkopere spul is wel een optie, maar dan heb je nauwelijks de andere voordelen van carbon nog.
Specialized is 1 van de merken die er beter op let.StevenK schreef: ↑wo 17 oktober 2018, 20:12Ik heb nu net (weer) een S-Works hardtail in XL en de stijfheid, directheid en handelbaarheid daarvan is echt top. Wat jij zegt over stijfheid bij een groot frame gaat voor dit frame zeker niet op! De directheid in de aandrijving komt erg dicht bij mijn baanfiets.Lars TB schreef: ↑wo 17 oktober 2018, 12:04 Juist bij carbon houden ze bij veel merken goed rekening met grotere maten, dat ze daar wat extra materiaal toevoegen om de stijfheid en ook de sterkte in verhouding te houden met de kleinere maten. Dus het zou zomaar de betere keuze kunnen zijn.
Maar dat zijn uitspraken van fabrikanten. Mijn mening: het meeste top-spul is erg licht en de stijfheid wordt niet geheel gecompenseerd. En zo een fiets/frame in jouw maat zal nog steeds niet heel stijf zijn. Het goedkopere spul is wel een optie, maar dan heb je nauwelijks de andere voordelen van carbon nog.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Bij alu frames wordt er zeker geen dikker materiaal gebruikt bij de grotere maten.
Bij carbon is het in ieder geval makkelijker om op de gevoelige plekken wat extra materiaal te gebruiken.
Of dat ook echt gebeurt kan je vooraf eigenlijk niet checken...
Ik zou carbon (ook goedkoop carbon) altijd verkiezen boven alu.
Maar alu is dan ook mijn minst favoriete frame materiaal.
Bij carbon is het in ieder geval makkelijker om op de gevoelige plekken wat extra materiaal te gebruiken.
Of dat ook echt gebeurt kan je vooraf eigenlijk niet checken...
Ik zou carbon (ook goedkoop carbon) altijd verkiezen boven alu.
Maar alu is dan ook mijn minst favoriete frame materiaal.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Afgezien dat met of zonder jouw voorkeur aluminium natuurlijk gewoon een briljant materiaal is in de praktijk ( ), wordt ook bij aluminium regelmatig meer materiaal (dikkere wanden, grotere diameter) gebruikt voor grotere frames. Onder andere Giant doet dat, maar ook SPecialized en volgens mij ook Trek. En vast nog wel een aantal merken.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑wo 17 oktober 2018, 20:49 Bij alu frames wordt er zeker geen dikker materiaal gebruikt bij de grotere maten.
Bij carbon is het in ieder geval makkelijker om op de gevoelige plekken wat extra materiaal te gebruiken.
Of dat ook echt gebeurt kan je vooraf eigenlijk niet checken...
Ik zou carbon (ook goedkoop carbon) altijd verkiezen boven alu.
Maar alu is dan ook mijn minst favoriete frame materiaal.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ik rij trouwens ook op alu hoor.
Maar we zullen het nooit zeker weten Lars, tenzij we ze allemaal in stukken gaan zagen.
Zolang de weegschaal regeert (samen met de portemonnee) is de verleiding in ieder geval groot het(*) niet te doen.
En wat te denken van de FS'en die allemaal dezelfde achterbrug hebben, van S t/m XXL ?
Niet dat dit bij carbon altijd goed gaat, maar het is vrij eenvoudig om gericht wat extra materiaal toe te voegen.
De bottleneck is niet het materiaal maar de fabrikant.
*)toepassen van dikkere buizen voor de grotere frames
Maar we zullen het nooit zeker weten Lars, tenzij we ze allemaal in stukken gaan zagen.
Zolang de weegschaal regeert (samen met de portemonnee) is de verleiding in ieder geval groot het(*) niet te doen.
En wat te denken van de FS'en die allemaal dezelfde achterbrug hebben, van S t/m XXL ?
Niet dat dit bij carbon altijd goed gaat, maar het is vrij eenvoudig om gericht wat extra materiaal toe te voegen.
De bottleneck is niet het materiaal maar de fabrikant.
*)toepassen van dikkere buizen voor de grotere frames
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ik neem aan dat op het moment dat ze het specifiek communiceren dat ze het wel doen, ze het ook zeker zullen doen. Hoe onzinnig ook, want je benadeelt zware kleine rijders en lichte grote rijders.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 263
- Lid geworden op: do 31 maart 2011, 09:30
- Mijn mountainbike: Top Fuel
- Contacteer:
Verschillende fabrikanten bieden levenslange garantie aan op hun frame. Dus over een evt breuk hoef je je dan geen zorgen te maken. O.a. Cannondale, Giant en Trek garanderen deze garantie.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Garantie is niet zaligmakend. Boven op een Alp heb je er niets aan.
Uiteraard top dat een fabrikant goede garantie geeft, maar eigenlijk wil je de garantie niet nodig hebben.
Mocht een schade of defect buiten de garantie vallen, dan zit je met carbon beter, kan makkelijk gerepareerd worden.
Uiteraard top dat een fabrikant goede garantie geeft, maar eigenlijk wil je de garantie niet nodig hebben.
Mocht een schade of defect buiten de garantie vallen, dan zit je met carbon beter, kan makkelijk gerepareerd worden.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Waarbij het een feit blijft dat carbon vaker kapot gaat!ThaSingleTrackMastah schreef: ↑za 20 oktober 2018, 17:01 Mocht een schade of defect buiten de garantie vallen, dan zit je met carbon beter, kan makkelijk gerepareerd worden.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Op de statistieken heb ik geen kijk, maar in mijn schuur is het tot nu toe 7x alu gescheurd tegen 1x carbon (en 0x staal).
Scheurtje in het carbon viel buiten de garantie maar was voor €159 gerepareerd.
(en nog steeds heel)
Scheurtje in het carbon viel buiten de garantie maar was voor €159 gerepareerd.
(en nog steeds heel)
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.