Cyclocrosser of gravelbike naast mtb?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5594
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Je kunt er altijd mee het bos in.

Bedoelde meer te zeggen dat bospaden lekkerder lopen dan een gemaakte MTB route (afhankelijk van de route), maar het kan uiteraard wel.

Modder kan, maar mul zand kan ook, kijk bijvoorbeeld maar naar de World Cup in Zonhoven met die mul zand afdalingen.
In principe kan een crosser een hele hoop wat een MTB ook kan, alleen is het wat minder comfortabel, maar op sommige paden wel sneller.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik zie het als volgt, even heel zwart wit, want je kan in principe met elk type fiets in NL elk type weg/pad/route rijden.
De MTB is voor MTB routes.
De racefiets is voor op asfalt.
De gravel bike is voor schelpenpaden, ruigere fietspaden, vlakke bospaden.
Als je de behoefte hebt om met wat meer comfort op andere paden dan asfalt te rijden, is de gravel racer ideaal.
En ja daarmee kan je ook een MTB route rijden, en met een MTB kan je alle boevnstaande rijden.
Maar als je dat constant in je overweging mee neemt, wordt je helemaal gek van de keuzes.
Dus focus je op de reden waarom je een gravelbike zou willen; alles wat tussen asfalt en MTB route in zit.
En als je dan een stuk MTB route tegen komt en er is niet veel mul zand of modder, neem je daar een keer een stuk van mee.
Drees
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 8 april 2018, 21:01

Oke, mooi! Het kan dus allemaal wel, maar een mtb is beter geschikt voor modder en mul zand. Klinkt logisch. Ben nog steeds enthousiast, zeker ook na mijn mtb-rondje vanochtend. Is altijd heerlijk, maar ook erg intensief met al die hoogtemeters. Op zondag is dat prima, dan hoef ik niet veel meer. Maar het lijkt me heerlijk om als afwisseling op andere dagen wat meer steady rond te cruisen. Ik denk eigenlijk ook best dat ik het kan. Rustig aan beginnen, maar dat heb ik op de mtb destijds ook gedaan.

Kona is een goede kanshebber. Ik kan over een week een Nuroad uitproberen, misschien al eerder. Daar wacht ik op, mooie vergelijking met de Kona (iets mooiere kleuren ook dan de Kona). Misschien kom ik ook nog wel in de buurt van Ede komende week. En dan nog ergens de Diverge uitproberen.

Hoe zit het met hydraulische vs mechanische remmen? Is het voor een niet-zo-fanatieke rijden als ik belangrijk om voor mechanisch te gaan?
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik rijd al jaren op 'gravelbikes', ook voor die term werd uitgevonden. Ik gebruikte daarvoor hybrides die ik stripte van spatborden, lampen enz en zette er dikkere banden onder. Doel was om lekker relaxed km's te maken in natuur gebeuren waar je een mix van paden tegen komt. En volgens mij is dat waar jij ook naar op zoek bent. Cruisen op minder heftig terrein met wel wat comfort.
Qua remmen voldoet mechanisch meer dan genoeg. Je hebt niet zoveel rem kracht nodig omdat je in minder technisch terrein rijdt. De reden dat er dan vaak voor mechanisch gekozen wordt is omdat de meeste race remmen met een kabel (mechanisch) werken en dus goedkoop zijn.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Met 35mm cyclocross banden rijd je in principe beter door de modder dan met een MTB. Het is niet mijn hobby, maar aangezien er een complete sport van gemaakt is zijn er anderen die het wel kunnen waarderen ;-)
Drees
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 8 april 2018, 21:01

Yep, echte modderfan hier;)
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

klaast schreef:Met 35mm cyclocross banden rijd je in principe beter door de modder dan met een MTB.
Klopt, als het heel modderig is, neem ik meestal de Soma mee (singlespeed). Je snijd door de modder ipv erop te blijven drijven en glijden met brede MTB banden.

Schoonmaken van zo'n SS starre fiets is dan ook heel simpel: paar emmers water erover heen en klaar :).

Remmen: ik heb op beide gravelracers mechanische schijfremmen. Remt gewoon goed, en bijkomend voordeel voor de Vagabond (lange tochten): als er iets mee is, is het gemakkelijker ter plaatse op te lossen dan hydrolische remmen. Een remkabel is zo gevonden.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Drees schreef:... Voor vrouwen zou het heel moeilijk zijn om in zand en modder te fietsen op zo'n gravelracer. Is dat zo? Ga je snel onderuit?
Vrouwen zouden helemaal niet moeten fietsen. Heb er hier thuis ook zo 1 zitten die maar wil fietsen. En dan gaan we eindelijk samen mountainbiken, dan wil ze er de hele tijd langs omdat het niet hard genoeg gaat... . Nee, ze begrijpt er helemaal niets van, maar ik laat haar maar 2x in de week uit... . Wie weet komt het nog wel eens goed (met mij!)... . :winkie:


Rare opmerking van de verkoper dus. Ik denk dat 90% van de mannen ook prutsers zijn en niet alleen moeilijk door zand en modder heen komen. Maar omdat de absolute aantallen mannen stukken groter zijn, wordt je door die 10% toch vaker voorbij gereden dan door vrouwen (omdat de kans dus een goede vrouw tegen te komen kleiner is!). Als je dan niet helemaal goed nadenkt, dan zou je kunnen concluderen dat vrouwen minder kunnen fietsen. Niets van aantrekken dus en lekker doen wat je zelf leuk vindt!
Drees schreef:Betekent dat dan dat je op een gravelracer beter niet het bos in kan gaan als het heel droog is of juist nat is? Ik houd nogal van crossen door de plassen en modder... Van mul zand ben ik geen fan.
Je moet je fiets naderhand schoon maken. En dan maakt het niet zo heel veel uit of het een mountainbike of gravelracer is. Hooguit de vering van een mountainbike vraagt om iets meer beleid en werk om schoon te maken.

Verder maakt het weinig uit. Er is blubber waar je stukken beter door komt met de mtb, er is ook blubber waar het op de GR makkelijker mee gaat. Hooguit op gladde wortels heb je meer controle met een mountainbike.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Drees
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 8 april 2018, 21:01

Lastige vrouw heb je Lars :)

Tja, volgens mij bedoelde de verkoper het wel goed hoor. Maar misschien was het ook wel een verkooptruc: als iemand mij zegt dat ik iets niet kan, tja...
Drees
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 8 april 2018, 21:01

Ik heb inmiddels de Diverge uitgeprobeerd, maar helaas was de uitvoering met vering me veel te duur en zonder vering vond ik hem wat teveel een wegfiets. Maar er stond ook de Sequoia. Die heb ik ook getest en jeetje, wat fietst die fijn! Even later ook nog weer even op de Kona Rove gefietst om goed te kunnen vergelijken, maar de Sequoia vond ik wel echt fijner rijden. Wat stabieler en relaxter op onverhard en ook fijn op de weg. De Kona stuurt net wat scherper en zenuwachtiger. Het is natuurlijk maar net wat je zoekt.

Inmiddels heb ik wat reviews gelezen over de Sequoia en die zijn niet allemaal heel enthousiast. Ik kan me voorstellen dat het geen hele snelle fiets is, maar ik vond hem heel relaxed en comfortabel fietsen en hij reed ook heel zeker op de onverharde paden. Zo'n testritje duurt natuurlijk maar even, maar ik had er echt een klik mee. Hij is trouwens wel een stuk duurder dan de Kona.

Het enige dat lastig is zijn de remmen. Ik heb veel kleinere handen dan de gemiddelde man dus kan ik moeilijker bij de remmen. Dat is tot nu toe zo bij elke mannenfiets waarop ik heb gereden. Zelfs als ze op hun smalst afgesteld worden kan ik er alleen met mijn bovenste vingerkootjes bij.

Nu nog de Nuroad testen en nog richting Ede als dat gaat lukken tussen de afspraken door.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

De Sequoia in dat lichte groen vind ik echt een gruwelijk mooie fiets.... Maar op basis van de reviews lijkt het meer een toerfiets te zijn dan een fiets om MTB-routes mee te rijden.

Als je zegt dat je moeite hebt met de remmen hoe zit je dan? Met je handen op de shifters of onderin de beugel? In de beugel hangt het bij mij ook af van het stuur en de positie van de shifters of ik er fatsoenlijk bij kan.

Contact gehad met Erveha voor een bezoekje? Het is geen winkel waar je een heel rits fietsen kun bekijken / proberen hè.
Drees
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 8 april 2018, 21:01

Deze is zwart. Maar dat vind ik prima, als het maar geen grijs of roze is. Klopt, het voelde ook als een toerfiets, maar ik denk dat je er wel een stuk mtb-tocht mee zou kunnen doen. Maar dat hoeft niet, ik houd mijn mtb ook aan. Wil mijn wekelijkse tochtje niet missen. De nieuwe fiets is meer bedoeld voor toertochtjes verhard en onverhard, maar hij moet wel in alle omstandigheden lekker rijden. Dus ik moet er ook in modder en mul zand mee uit de voeten kunnen. En op de weg een beetje lekker doorrijden. Heel snel ben ik niet, maar ik wil wel het gevoel hebben dat ik snel ben ;)

Ow, ik heb geen afspraak in Ede. Ik moet morgen die kant op voor werk en hoopte tussen twee afspraken door even langs te gaan, als het mee zit. Maar als er iets uitloopt lukt dat niet. Ik wil sowieso altijd testen voordat ik iets koop. Maar wat kost dat fietsen testen een hoop tijd!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Drees schreef:Maar wat kost dat fietsen testen een hoop tijd!
Maar je merkt al dat er toch grote verschillen tussen fietsen zitten. En dat fietsen die je aangeraden worden, jou niet bevallen. Het is dus goed geïnvesteerde tijd!


En als de Specialized je nu bevalt, waarom koop je die dan niet gewoon?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Drees
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 8 april 2018, 21:01

Lars TB schreef:
Drees schreef:Maar wat kost dat fietsen testen een hoop tijd!
Maar je merkt al dat er toch grote verschillen tussen fietsen zitten. En dat fietsen die je aangeraden worden, jou niet bevallen. Het is dus goed geïnvesteerde tijd!


En als de Specialized je nu bevalt, waarom koop je die dan niet gewoon?
Zeker goed besteed. Daarom ga ik ook nog even verder, de Sequoia staat met stip op 1 nu. Maar ik wil ook de Nuroad per se nog even proberen. Bij Mantel hebben ze die niet in de winkel staan, dus ik moet even wachten tot deze binnenkomt bij een zaakje hier in de buurt.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Goede keuze hoor, om die ook nog te testen. Anders houd je misschien nog zo'n knagend gevoel, wat als.. :lol:
Plaats reactie