Bospaden gaan kapot

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
jac-heinsen
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 28 maart 2018, 16:00

De bospaden worden vernield door de fietsen, in de fietssporen gaat water staan wat leidt tot plassen. Voor wandelaars heel vervelend.
Is het ook niet verboden om door bossen te fietsen, dat staat tenminste op de borden bij de ingang, behalve op de fietspaden.
Vriendelijke groeten Jac. Heinsen
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

jac-heinsen schreef: in de fietssporen gaat water staan wat leidt tot plassen. Voor wandelaars heel vervelend.
Is idd heel vervelend als je aan het wandelen bent en je moet telkens plassen. Gelukkig ben je in het bos dus een boom is zo gevonden. :-q
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Schade en overlast door mountainbikers: perceptie of realiteit

Is het ook niet verboden om door bossen te fietsen, dat staat tenminste op de borden bij de ingang, behalve op de fietspaden.
Is die vraag dermate algemeen ueberhaupt te beantwoorden, aangezien er nogal verschillen zijn per bosperceel c.q. eigenaar...?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Sommige vragen moeten nu eenmaal worden gesteld.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
The Drutz
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 806
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 15:09
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010 C, GT Peace 9R
Contacteer:

cheeta schreef:Is die vraag dermate algemeen ueberhaupt te beantwoorden, aangezien er nogal verschillen zijn per bosperceel c.q. eigenaar...?
Volgens mij het juiste antwoord.....
"Righty tighty, lefty loosey."
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Mag je wel zomaar overal plassen?
En hoe zit dat met posten zonder de juiste leestekens?
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Dice Oldskool schreef:
jac-heinsen schreef: in de fietssporen gaat water staan wat leidt tot plassen. Voor wandelaars heel vervelend.
Is idd heel vervelend als je aan het wandelen bent en je moet telkens plassen. Gelukkig ben je in het bos dus een boom is zo gevonden. :-q
:lol: Scherp Dice.

Maar ik snap de 'vraag' van TS (topic starter, is nieuw als member dus toch maar ff verklaren) niet helemaal. Wat is je punt, als MTB'er zijnde (ik neem tenminste aan dat je dat bent als je hier een profiel aanmaakt)? Er zijn toch trails genoeg in het bos waar je wel kan rijden? Die zijn duidelijk aangegeven...
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Sta ik toch even met m'n bek vol tanden...

Iemand interesse in een project12?
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Robertdj schreef:Sta ik toch even met m'n bek vol tanden...

Iemand interesse in een project12?
Je kunt hem altijd nog omsmelten tot een houtkachel. Al komt daar ook steeds meer weerstand tegen. :roll:
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

http://www.wandelschoenenvernielenbospaden.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat is een goede site over wandelaars die te grof profiel onder de schoenen
hebben en mede daardoor veel kleine plantjes kapot trappen en zich te buiten
gaan aan het even een kijkje nemen in het bos ipv. op de paden te blijven.
En dat terwijl ze in Nederland zoveel mooie trottoirs hebben waar je lekker
op kunt lopen. Waarom mag je trouwens overal in de bossen lopen en
alles kapot trappen Jac?

http://www.knuppelinhethoenderhokdag.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik zag dat Jac ook op fiets.nl aan het zoeken is. Daar staat een topic over
de bordjes. Veel Bosgebieden zijn ook particulier bezit. Die bepalen dus zelf
wie er mag komen ja of nee.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
jac-heinsen
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 28 maart 2018, 16:00

Er zijn toch trails genoeg in het bos waar je wel kan rijden? Die zijn duidelijk aangegeven...
Klopt, daar ga ik ook graag fietsen, maar ik wandel ook graag op plekken waar fietsen verboden is. Juist op die plekken zijn de paden vaak verpest door fietsen.
Mountenbikers zouden alleen daar moeten fietsen waar het toegestaan is. Het lijkt er echter op dat de paden voor wandelaars het meest geliefd zijn. waarom?
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Als het paden voor slechts wandelaars zijn dan snap ik het, maar ik denk dat het paden zijn voor beiden. Ja dan mag dus valt er weinig aan te doen. Als er een verbod voor fietsers is en ze doen het toch dan moet je dat aan hun vragen. Ik denk dat het merendeel hier de regels wel respecteert.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Ik kan natuurlijk niet voor anderen spreken, maar voor mij persoonlijk is de kick om zoveel als mogelijk wandelaars te irriteren. Het mooiste vind ik het als ze van me schrikken en daardoor vallen.
Daarnaast word ik ontzettend opgewonden van het kapot rijden van zeldzame plantjes en het liefst vermorzel ik zoveel als mogelijk bedreigde dieren onder mijn wielen. Het liefst zandhagedissen.

Zo goed?
(als jij gaat trollen, dan mag ik ook)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

jac-heinsen schreef:
Er zijn toch trails genoeg in het bos waar je wel kan rijden? Die zijn duidelijk aangegeven...
Klopt, daar ga ik ook graag fietsen, maar ik wandel ook graag op plekken waar fietsen verboden is. Juist op die plekken zijn de paden vaak verpest door fietsen.
Mountenbikers zouden alleen daar moeten fietsen waar het toegestaan is. Het lijkt er echter op dat de paden voor wandelaars het meest geliefd zijn. waarom?
Omdat daar de paden zijn? Anders moet je dwars door het bos. Wat naast dat het niet gaat ook niet mag. Het is net als wielrenners op de weg. Die fietsen daar omdat je niet door een weiland kunt fietsen of door de Kalverstraat in Amsterdam.

Wat is het recht van de wandelaars? Als de bosjesmannen in de Amazone de beschikking hadden over een mountainbike hadden ze ook liever gaan fietsen! Dus eigenlijk zijn alle wandelpaden gewoon fietspaden. Alleen bij gebrek aan fiets (of het idee dat je er zou kunnen fietsen) maakt dat er mensen wandelen. Wie is er dan fout?


Sterker nog, wandelaars op de Heuvelrug klagen dat de mountainbikers veel mooiere paden hebben! En op de Heuvelrug wordt dus ook nauwelijks meer op de wandelpaden gefietst. We moeten dus vrezen dat binnenkort de wandelaars massaal op de mountainbikepaden gaan lopen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

jac-heinsen schreef:De bospaden worden vernield door de fietsen, in de fietssporen gaat water staan wat leidt tot plassen. Voor wandelaars heel vervelend.
Is het ook niet verboden om door bossen te fietsen, dat staat tenminste op de borden bij de ingang, behalve op de fietspaden.
Vriendelijke groeten Jac. Heinsen
Nee, per definitie is een pad vernieling (slijtage) van de natuur. Zonder die vernieling is er geen pad.
Nu hebben de meeste mensen geen problemen met die vorm van vernieling dus zullen we het even over die andere vorm van vernieling hebben.
De laatste decennia is er veel onderzoek gedaan naar slijtage van paden, met name onder invloed van wandelaars en fietsers (MTB). In het algemeen zijn er geen grote verschillen in algemene slijtage. De vorm van slijtage kan wat verschillen naar o.a ondergrond en terreingesteldheid. Er zijn in hoofdzaak twee relevante factoren die gelden voor beiden; vocht en frequentie.
Tijdens regen of er na is de slijtage beduidend groter, het verschil tussen fietser en wandelaar is dan vaak; de fietser gaat door de plassen (die worden dieper) de wandelaar gaat rond de plassen (het pad wordt breder). De tweede factor frequentie ligt voor de hand; meer gebruik geeft meer slijtage. Dat zie je bijvoorbeeld duidelijk in berggebieden waar een bepaalde bestemming, bezienswaardigheid 'plotseling' erg popular wordt. Fietsers zie je er niet maar de paden worden soms in een tijd van enkele jaren volledig vernield door wandelaars en uitgebreide versteviging van de
ondergrond is nodig om dit in goede banen te leiden en verdere vernieling te voorkomen.

http://www.nasjonalparkstyre.no/Jotunhe ... tunheimen/" onclick="window.open(this.href);return false;

De organisatie van een MTB-marathon kreeg de wind van voren vanwege voortgang van de wedstrijd tijdens regen:
Twee weken later ging de organisatie op inspectie samen met o.a. de grondeigenaar (die de rit natuurlijk van te voren had goedgekeurd) om tot de conclusie te komen dat van vrijwel alle vernieling weinig meer te zien was:

http://www.ostmarkasvenner.no/ov-krever ... 56978.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Foto iets rechts van het midden, direct na de rit

Twee weken later:

https://www.terrengsykkel.no/Telex/De-raserte-stiene" onclick="window.open(this.href);return false;

Overbodig om te vermelden dat de organisatie gewoon toestemming kreeg om ook de volgende jaren weer de rit te organiseren.
Plaats reactie