Flats pedals of klik pedalen op een Carbon XC Hardtail

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gesloten
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Lars TB schreef: zo 30 december 2018, 22:20

Ik begrijp die redenatie nooit zo. Als het zo technisch is dat je eventueel af wilt stappen, dan rijdt je al spul dat het uiterste van je vraagt en dan kun je ook prima met spd om leren gaan/net zo goed met spd rijden. Met uitklikken heb ik werkelijk nog nooit een probleem gehad, afgezien van de eerste paar ritten. Inklikken lukt ook vrijwel altijd, ook omdat je hetzelfde aanloopje neemt dat je ook met flats wilt nemen als je een extreme passage in duikt. Daarbij hoor ik regelmatig bij dat soort technische passages dat iemand van zijn flats af gestuiterd was... . (hier halverwege de tekst staat ook zo een opmerking die iedere serieuze flatsrijder moet herkennen: https://www.vitalmtb.com/product/guide/ ... 303/expand (onderop hier het stukje)

En in NL is er nergens zo iets technisch dat het vraagt om flats... . Hooguit de gewenning aan flats is een argument.

Alleen als je wilt stunten (springen, trials, skinnies) zijn flat superieur omdat je dan echt meteen af kunt stappen.


En verder moet je gewoon rijden met wat je aan staat, in de praktijk is het verschil klein, bieden beide systemen voordelen.



Stukje uit tekst van EXT Arma demper op Vital:
The Arma worked so flawlessly it became something we didn't have to think about. After a few laps and some minor tweaks, it did its job and we were able to focus on riding. Using flat pedals (because we win imaginary medals), a shock’s ability to eat high-frequency chatter and g-outs alike is a crucial point of contention. After our first "fast" run down the hill on the first day of riding we were sort of stumped about why something felt weird. Sitting in the gondola queue mulling it over, we realized that our feet had remained perfectly planted on the pedals with no jostling or fidgeting about. The Arma was working so well, it felt weird!
Met je eens Lars, ik bedoelde juist ook de echt technische stukken die je in het buitenland tegen komt.
In NL rijdt ik normaliter ook met clips, ik heb HT T1 enduro pedalen en in en uit klikken gaat super snel en makkelijk.
Maar ik was vandaag met een Lets Ride club in het Aachener Wald en dan gaan de flats er wel op bij mij.
Daar zitten in de afdalingen echt stijle stukken met natte wortel stroken. Durf ik dan met clips echt niet aan te beginnen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jefro98 schreef: zo 30 december 2018, 22:33 Daar zitten in de afdalingen echt steile stukken met natte wortel stroken. Durf ik dan met clips echt niet aan te beginnen.
Maar denk je dat je minder hard valt als je flats gebruikt?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Jefro98 schreef: zo 30 december 2018, 22:33
Lars TB schreef: zo 30 december 2018, 22:20

Ik begrijp die redenatie nooit zo. Als het zo technisch is dat je eventueel af wilt stappen, dan rijdt je al spul dat het uiterste van je vraagt en dan kun je ook prima met spd om leren gaan/net zo goed met spd rijden. Met uitklikken heb ik werkelijk nog nooit een probleem gehad, afgezien van de eerste paar ritten. Inklikken lukt ook vrijwel altijd, ook omdat je hetzelfde aanloopje neemt dat je ook met flats wilt nemen als je een extreme passage in duikt. Daarbij hoor ik regelmatig bij dat soort technische passages dat iemand van zijn flats af gestuiterd was... . (hier halverwege de tekst staat ook zo een opmerking die iedere serieuze flatsrijder moet herkennen: https://www.vitalmtb.com/product/guide/ ... 303/expand (onderop hier het stukje)

En in NL is er nergens zo iets technisch dat het vraagt om flats... . Hooguit de gewenning aan flats is een argument.

Alleen als je wilt stunten (springen, trials, skinnies) zijn flat superieur omdat je dan echt meteen af kunt stappen.


En verder moet je gewoon rijden met wat je aan staat, in de praktijk is het verschil klein, bieden beide systemen voordelen.



Stukje uit tekst van EXT Arma demper op Vital:
Met je eens Lars, ik bedoelde juist ook de echt technische stukken die je in het buitenland tegen komt.
In NL rijdt ik normaliter ook met clips, ik heb HT T1 enduro pedalen en in en uit klikken gaat super snel en makkelijk.
Maar ik was vandaag met een Lets Ride club in het Aachener Wald en dan gaan de flats er wel op bij mij.
Daar zitten in de afdalingen echt stijle stukken met natte wortel stroken. Durf ik dan met clips echt niet aan te beginnen.
Aachenerwald... ook gewoon SPD’s... al begint het qua technische trails daar soms wel een klein beetje op flat pedal area te lijken. Maar SPD gaat ook nog prima. ‘t Is maar wat je gewend bent...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Lars TB schreef: zo 30 december 2018, 22:44
Maar denk je dat je minder hard valt als je flats gebruikt?
Waarschijnlijk niet. Moeilijk te zeggen.
Mentaal dingetje misschien..
aurelius schreef: zo 30 december 2018, 22:54 Aachenerwald... ook gewoon SPD’s... al begint het qua technische trails daar soms wel een klein beetje op flat pedal area te lijken. Maar SPD gaat ook nog prima. ‘t Is maar wat je gewend bent...
Zomers als het er droog is wellicht wel ja.
Maar op ons verzoek heeft Phil toch wel de meest technische afdalingen laten zien.
En vandaag waren de wortels wel glad hoor, dan is het wat mij betreft wel snel flat pedal area. :winkie:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Denk dat bandenkeus (en -druk) nog bepalender is... en een dropper. Heb je die allebei goed, dan kun je er met SPD’s alweer veel meer, alles. ‘t Is steeds terug te voeren op het gevoel van voldoende controle te hebben op de desbetreffende trails, controle over de fiets, controle op een goede afloop bij foutjes maken... zolang dat vertrouwen er is, er geen angst om de hoek komt kijken, zal iemand makkelijker met SPD’s kunnen blijven rijden. Wordt de grens van dat vertrouwen bereikt, begint angst te spelen op de achtergrond, dan kunnen flats veiliger aanvoelen voor velen.

Maar... het ging om Carbon XC Hardtails in de titel... die kom je sowieso nauwelijks tegen op de trails die jullie vandaag gereden hebben :winkie: ...
‘Wij’ hebben ze (de meest uitdagende trails) daar in de nazomer wel gedaan met vooral 100mm HT en race/marathonfullyrijders erbij... hard werken! Wel kicken. ‘Trailfully’s en meer’ komen daar beter tot hun recht. Maar juist doordat die bikes daar meer vertrouwen inboezemen, want meer reserves bieden, zijn ze juist weer prima geschikt om met SPD te rijden...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

aurelius schreef: zo 30 december 2018, 17:14 @Hermandebiker, bergaf (XC) kun je juist het snot uit je ogen rijden doordat je lekker ingeklikt zit... bergaf nog nooit een flat pedal rijder voorbij zien komen.
Heb op de UHR nog niemand zo hard naar beneden zien gaan als HdB. Volgens mij toch echt met flats. Tenzij je zelf altijd bij de beste 0.1% bergaf zit weer ik zeker dat er regelmatig flat pedal rijders sneller zijn. Heuvelaf inhalen doen we sowieso niet natuurlijk.

Rij met wat je fijn vind.. ik ben doodsbenauwd met SPD. Rij dan dus vrij langzaam. Ik reed veel langer al op de racefiets SPD dus "wennen" ligt het niet aan verder
Waar woke is, is vuur
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De UHR vind ik een van de mooiste MTB-gebieden die we hebben, zoveel flow! Maar als er nou 1 plek is waar de afdalingen voorspelbaar zijn, de grond gesoigeerd is, waar de bochten ideaal lopen, incl. opstaand randje om lekker tegenaan te gang hangen, dan is het de UHR wel (Kwintelooijen uitgezonderd). Als je nou ergens de controle over je fiets bijna niet kunt kwijtraken is het daar wel. Geen afgronden, geen off-camber secties, nooit glibberige modderstukken, geen wortels te vinden, nergens echt steil of lang naar beneden, geen stenen, geulen etc. Perfect SPD gebied dus :winkie: . Ideale plek om er juist aan te leren wennen.

Maar ik ben het met je eens hoor, iedereen moet vooral rijden waarmee hij het het prettigst vind. Maar de keuze voor flats bij minder ervaren rijders is vaak op angst en onwetendheid gebaseerd. Jammer, want ingeklikt biedt zeker op XC-gebied veel voordelen. Niet voor niets dat de overgrote meerderheid ermee rijdt. Efficiëntie en controle :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

aurelius schreef: ma 31 december 2018, 09:21Maar als er nou 1 plek is waar de afdalingen voorspelbaar zijn, de grond gesoigeerd is, waar de bochten ideaal lopen, incl. opstaand randje om lekker tegenaan te gang hangen, dan is het de UHR wel (Kwintelooijen uitgezonderd). Als je nou ergens de controle over je fiets bijna niet kunt kwijtraken is het daar wel.
Hoe ga je dan die voordelen uit SPD pedalen halen...? Je hoeft niet bang te zijn dat je op je pedalen aan het dansen bent - wat Lars aanhaalde aan de hand van de EXT post - en je houdt snelheid waardoor je niet bijv. uit een trage bocht in een iets te zware versnelling weer op gang hoeft te komen, het moment waar je wel wat aan je upstroke hebt - staand sprinten gaat is het effectiefst wanneer je puur op de downstroke focust - en je met SPD niet hoeft te focussen op je voetpositie voor je downstroke maar je je er gewoon vol kunt ingooien...?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik schiet zelden van m'n pedalen, maar heb de enige keer dat ik op LHR reed wel bij een crash m'n pedaal in m'n kuit gekregen helaas.
Merk wel dat mensen die altijd met clipless rijden na een overstap de neiging hebben er af te schieten en boos/sagerijnig te worden.

Ik herken 2 voordelen aan SPD. Net als op de racefiets kan het voor lang doortrappen comfortabeler zijn om vast te zitten (het is bewezen dat het i.i.g. niet efficienter is) en technisch klimwerk wordt echt makkelijker. Niet per se beter, maar wel makkelijker om eigenlijk dezelfde reden die cheeta geeft, je kunt vanuit elk moment in je pedaalslag IETS van onmiddelijke kracht leveren als je bijna stilstaat. Een ervaren klimmer zou je dan waarschijnlijk vertellen dat ik gewoon niet in het juiste verzet zat of even moest backpedallen
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Voor beginners zou ik juist flats aanraden. Leer je in ieder geval goed op de fiets staan en bij jumpjes etc een goede houding aan te nemen ipv van aan je spd's te trekken. Maar goed, ik ben dan ook zo'n rare die van mening is dat mensen het beste eerst een jaartje star rijden om te leren sturen en kijken voordat ze overstappen op een dikke Epic oid.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

suravida schreef: ma 31 december 2018, 11:00 Voor beginners zou ik juist flats aanraden. Leer je in ieder geval goed op de fiets staan en bij jumpjes etc een goede houding aan te nemen ipv van aan je spd's te trekken.
Absoluut! Alleen zie je veel mensen beginnen met SPD omdat "het zo hoort". Vervolgens proberen ze later toch flats omdat ze willen weten "what the fuzz is all about", schieten ze er door hun hoge niet-beginners snelheid met te weinig druk op de pedalen er een paar keer goed af en constateren ze dat flats kut zijn want aan de fietser ligt het natuurlijk niet.

Toen m'n vriendin haar MTB kocht kreeg ik de LBS nauwelijks mee in het leveren van Saints... hoort gewoon met SPD :roll:
Waar woke is, is vuur
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Precies, even twee ritjes flats proberen werkt niet. Meestal ook nog met inferieur schoeisel, want alleen om te proberen ga je natuurlijk geen honderd euro aan een paar Five Tens uitgeven. Dus een paar gympen of wandelschoenen aan en dan concluderen dat flats het niet zijn. Tsja, ik vermoed dat je ook tot die conclusie zou komen als je met dat schoeisel spd had geprobeerd... maar dat doet niemand, dan kopen ze wel geschikte schoenen :roll:
Er wordt vaak gezegd dat je even moet leren rijden met spd, maar de leercurve voor flats is volgens mij veel langer!

En dat geklets over beter en slechter, als ik me niet vergis zitten hier geen wereldtoppers bij? Dus met wat voor trappertjes je ook rijdt, je kunt altijd nog beter worden ;-)

Overigens ben ik het niet met Aurelius eens over de gladgestreken flowafdalingen op de UHR. Ja die zijn er genoeg, maar ik zou bepaalde stukken Hoge Ginkel toch anders definiëren... en precies op dat gedeelte heeft HdB de derde tijd staan. Met zijn bange gedoe op platformpedaaltjes :D

Ik wil best toegeven dat ik vooral flats uit angst rijd. Mag je van vinden wat je wilt, maar dat is allemaal rationeel geklets waarmee mijn angst niet ineens weg is. Ik heb die overstap geleidelijk gemaakt na tien jaar spd (en bijna twintig jaar klikkers op de racefiets) en ben er alleen maar beter door gaan rijden.
In het begin wisselde ik nog terug naar spd voor de lokale rondjes, maar ik zie daar echt geen voordelen meer in dus ben op een gegeven moment gewoon 100% naar flats gegaan. Alleen op de wegfietsen nog klikkers...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Voor wat het waard is mijn ervaringen.

Bij mij gaan flats erop als ik naar techisch gebied ga. Technisch als in de Alpen. Waarom, omdat ik het daar fijn vind snel een voet aan de grond te kunnen zetten (lukt me hier overigens ook met clipless :tong ) maar vooral ook op een technische passage makkelijk op te kunnen stappen. Bij clipless komt het voor dat dit net niet lukt en dan wordt het lastig. Voor de rest maakt het me eigenlijk weinig uit

Hier eigenlijk altijd clipless. Waarom, geen idee eigenlijk :lol: Enige grote nadeel aan hier met flats vind ik dat je bij doortrappen in een bocht vaker de grond raakt. Dit door de bredere kooi.

Nu ik er over nadenk eigenlijk weinig voor en nadelen... makkelijk opstappen bij een technische passage voordeel voor flats, snel aan de grond bij doortrappen in de bocht nadeel van flats.

Ik rijdt met DMR flatpedals en Specialized 2FO schoenen
Clipless met Nukeproof horizon CS pedalen en Specialized cliplite schoenen (die lopen overigens meer dan prima)
Denk erover om de Nukeproof pedalen die ik net heb ook eens te proberen in de Alpen. Deze hebben een aantal pins voor als je niet ingeklikt bent. Misschien het beste van twee werelden?!

Voor zover mijn overwegingen :roll:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Makkelijk schreef: ma 31 december 2018, 07:03 Heb op de UHR nog niemand zo hard naar beneden zien gaan als HdB.
Ah, die ging nog een keer voor mij aan de kant omdat ik na een paar bochten nog steeds in zijn wiel zat :winkie:




Kijk, ik heb geen probleem met flats. Maar ik rijd het grootste deel van de tijd met spd. En ik lees allemaal dingen die je er niet mee kunt doen die ik er al eeuwen mee doe. Dus ergens zit een kronkel in de kop bij de voorstanders van flats.


Dus wat ik zeg, zolang je niet gaat stunten zijn er geen argumenten om flats boven spd te kiezen. Maar als je flats wilt rijden, lekker je gang gaan, echt een nadeel zijn ze ook niet.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Lars TB schreef: ma 31 december 2018, 17:31 Dus wat ik zeg, zolang je niet gaat stunten zijn er geen argumenten om flats boven spd te kiezen. Maar als je flats wilt rijden, lekker je gang gaan, echt een nadeel zijn ze ook niet.
Precies wat ik bedoelde..
Waar woke is, is vuur
Gesloten