Flats pedals of klik pedalen op een Carbon XC Hardtail

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gesloten
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

schepp schreef: di 25 december 2018, 23:24
MacReal schreef: di 25 december 2018, 12:30 Hoe groot of klein de verschillen ook zijn, uiteindelijk ben je het snelste op het pedaal waar je je het fijnste op voelt...
Das een beetje een scheve redenering. Je fietst het lekkerst met het pedaal waar je je het prettigst bij voelt lijkt me beter kloppen.
Als je heel hard wilt rijden, maar alleen maar bezig bent met je pedalen, ga je geen deuk in een pakje boter rijden.
Of dat nu op flats of ingeklikt is.
Voor sommige mensen verschilt dat dan nog eens per rit ook. :lol:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5598
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

schepp schreef: di 25 december 2018, 12:01
Rayb81 schreef: ma 10 december 2018, 22:35 Ik denk dat je met flat pedalen niet heel veel langzamer bent dan met clickers, denk dat het verschil kleiner is dan mensen denken.
Wellicht dat je met clickers net even wat harder aan kunt zetten dan op flats, maar that's it.
Afdalingen op flats gaan prima, sprongetjes ook, ben nog nooit van mijn pedaal afgegleden.
Voordeel vind ik ook dat je bij bochten meer je voet kunt draaien op je pedaal.

Met top 20 plaatsen op de klimmen op de UHR en top 60 plaatsen bij NL marathons kan ik niet zeggen dat ik achteraan rijd op mijn flats :P
Heb er eigenlijk ook nooit rare opmerkingen over gehad, wel een keer dat iemand het respect vond. (tijdens een marathon)

Kortom, doe wat je zelf het lekkerste vind en laat je niet door iedereen wat wijsmaken.
Ik denk dat je je enorm vergist,..even afhankelijk van wat jij niet veel verschil vindt natuurlijk. :wink:
Het lijkt me niet dat top 20 plaatsen opeens in KOMs omgezet gaan worden door te rijden met klikkers ipv flats.

Zelfde geldt voor de gemiddelde snelheid, ik denk dat het geen km/u scheelt op een UHR4 bijv.
Ik moet het ooit nog eens gaan testen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5598
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

aurelius schreef: di 25 december 2018, 13:45 ... en angst is een slechte raadgever.
Wie denkt er na bij het strikken van zijn veters, het dichtdoen van knoopjes, bij hoe je je handen wast?
Juist, met SPD’s gaat het even vanzelf, en uitclicken doe je even blitssnel en ook reflexmatig.
Moet er niet aan denken om op XC-trails niet vastgeklikt te zitten, weg trapefficientie en controle, juist als het een beetje technischer wordt!
Zo denkt ongeveer 100% van de world cup XC- en marathonracers er ook over. Bij de downhillers ligt het wat anders (maar die angsthazen kunnen ook niet fietsen natuurlijk :tong ...).
Lijkt wel alsof mensen het normaal vinden om aan hun fiets vast te zitten :P
Maar goed het zal wel wat voordeel opleveren om met kliks te rijden anders deed men het niet.

Maar hoe kijken jullie er dan tegen aan als je door iemand op flats wordt ingehaald?
En dan heb ik het niet over afdalingen, maar klimmen, singletrack etc.
Er lijkt hier namelijk altijd gesteld te worden dat klikkers superieur zijn, maar iemand met een matige conditie krijgt er met klikkers echt geen km/u's hoger gemiddelden van, uiteindelijk gaat het om de benen :P
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Dat gebeurt nooit :winkie: . Bergop en bergaf niet. Kom ze niet tegen. En als ze me voorbij rijden, prima toch?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Lijkt wel alsof mensen het normaal vinden om aan hun fiets vast te zitten :P
Maar goed het zal wel wat voordeel opleveren om met kliks te rijden anders deed men het niet.

Maar hoe kijken jullie er dan tegen aan als je door iemand op flats wordt ingehaald?
En dan heb ik het niet over afdalingen, maar klimmen, singletrack etc.
Er lijkt hier namelijk altijd gesteld te worden dat klikkers superieur zijn, maar iemand met een matige conditie krijgt er met klikkers echt geen km/u's hoger gemiddelden van, uiteindelijk gaat het om de benen :P
[/quote]

Echt nog nooit ingehaald door iemand met flats. Sterker nog ik haal er heel veel in en die rijden allemaal erg langzaam op de trails. Overigens valt op dat het vrijwel allemaal fully bikes zijn, waarschijnlijk omdat ze van de hardtail afstuiteren. En ja clickers zijn superieur op de trails
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 898
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Hoeveel sukkelaars ik wel niet heb gezien bij de technische stukken van de Millman trail en RdhF, man man man. Allemaal op SPD!

Blijf lekker thuis denk ik dan. Flats zijn superieur op de trails.
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Standaard flats vs kliks discussie. :bier:
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

schepp schreef: zo 30 december 2018, 11:13

Echt nog nooit ingehaald door iemand met flats. Sterker nog ik haal er heel veel in en die rijden allemaal erg langzaam op de trails. Overigens valt op dat het vrijwel allemaal fully bikes zijn, waarschijnlijk omdat ze van de hardtail afstuiteren. En ja clickers zijn superieur op de trails
Alsof je elke voorbijganger checkt op zijn/haar schoenen..
Maare dat zullen dan de relaxte rijders zijn die de vlakke stukken en klimmen heerlijk rustigaan doen, maar je omlaag waarschijnlijk het snot voor je ogen rijden.. ieder zijn plezier :wink:
'BUILT not Bought '
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

@DennisvdB....
De question is: welke/wat voor trails?
We hebben het hier over een XC hardtail, he? Zolang het geen hele spannende technische verblokte AM/Enduro- achtige trails gaat zal je aan SPD’s oha veel meer hebben, juist ook wat controle betreft.

@Hermandebiker, bergaf (XC) kun je juist het snot uit je ogen rijden doordat je lekker ingeklikt zit... bergaf nog nooit een flat pedal rijder voorbij zien komen. SPD-rijders ook niet trouwens :winkie: ... Zuid L eo is SPD-gebied, rest Nl al helemaal.
Bikeparken, echte bergen, en dan lift omhoog, AM/Endurostyle omlaag... dan pas begin ik aan flat pedals te denken. Maar voor al het XC gedoe...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dennisvdb schreef: zo 30 december 2018, 11:49 Hoeveel sukkelaars ik wel niet heb gezien bij de technische stukken van de Millman trail en RdhF, man man man. Allemaal op SPD!

Blijf lekker thuis denk ik dan. Flats zijn superieur op de trails.
Dus met flats heb je opeens techniek?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dit zou trouwens voor eens en voor altijd de discussie moeten eindigen:
https://www.pinkbike.com/news/interview ... etter.html

"I can honestly say that clips are better, kids who want to race World Cup downhill should definitely ride clips but I just can't bring myself to do it, I just love riding flat pedals"

(Connor Fearon, 1 van de 3 toprijders op flat pedals)


(feit dat het er maar 3 zijn zegt al genoeg)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4132
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Op dat niveau is maximaal bijtrappen bergaf natuurlijk heel normaal! Dan snap ik die clips wel, door de combinatie met superieure techniek en vloeiende lijnen.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Als je zo goed bent dat je UCI worldcups rijdt is clips natuurlijk altijd beter.
Voor de meer normalere stuntelaar zoals wij allemaal is het met clips gewoon tricky op de hele technische stukken.
Bang om te vallen enzo.

Die UCI DH mannen gaan er van uit dat ze niet vallen en zijn daar ook niet bang voor.
Met clips gaan ze harder. punt.

Ja maar Sam Hill dan? :roll:
Uitzonderingen heb je altijd natuurlijk.
Misschien gaat ie met clips ook wel harder...
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Voordelen flats voor mij:
Makkelijker op en af stappen op technische passages. Niks irritanter dan niet ingeklikt raken terwijl je al je aandacht op de trail nodig hebt
Mogelijkheid om je voeten te verplaatsen. Ik merk dat sommige bochten lekkerder gaan als ik mijn voeten een stukje draai. Zo erg zelfs dat als ik na een zomer flats weer op de spd's stap ik vaak losklik tijdens de eerste kilometers. Verder is het voor vermoeide kuiten en voeten ook wel lekker als je de druk net ergens anders kan leggen.
Zijn wel allemaal zaken die ik vooral in de bergen als nuttig ervaar.
Nadeel flats is de clearance. Al is dat ws ook omdat de fiets waarop ze zitten lager is... Maar een rondje Amerongen op mijn bergfiets is toch best opletten qua doortrappen.

Voordeel spd: Geen gekut met je voeten goed zetten om lekker door te trappen, je staat meteen in de optimale positie. Clearance, smallere pedalen doen wonderen qua doortrappen in de bochten. Stukje stijfheid/efficiency, al weet ik niet of dat echt zo of dat we dat denken...
Nadeel SPD: Inklikken als het lastig is, geen variatie in voetpositie en lang hike a biken is beter op non spd schoenen.

In NL gebruik ik eigenlijk vooral SPD, in het buitenland flats. Rondje UHR vlammen voelt lekkerder aan ingeklikt, beetje relaxed rondom Nideggen aanklooien is ideaal met flats.

En verder heeft de wereldtop allang aangetoond dat SPD's sneller zijn (zie Lars zijn link). Godzijdank is snelheid mijn minst belangrijke reden om te fietsen :lol:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jefro98 schreef: zo 30 december 2018, 19:59 Voor de meer normalere stuntelaar zoals wij allemaal is het met clips gewoon tricky op de hele technische stukken.
Bang om te vallen enzo.
Ik begrijp die redenatie nooit zo. Als het zo technisch is dat je eventueel af wilt stappen, dan rijdt je al spul dat het uiterste van je vraagt en dan kun je ook prima met spd om leren gaan/net zo goed met spd rijden. Met uitklikken heb ik werkelijk nog nooit een probleem gehad, afgezien van de eerste paar ritten. Inklikken lukt ook vrijwel altijd, ook omdat je hetzelfde aanloopje neemt dat je ook met flats wilt nemen als je een extreme passage in duikt. Daarbij hoor ik regelmatig bij dat soort technische passages dat iemand van zijn flats af gestuiterd was... . (hier halverwege de tekst staat ook zo een opmerking die iedere serieuze flatsrijder moet herkennen: https://www.vitalmtb.com/product/guide/ ... 303/expand (onderop hier het stukje)

En in NL is er nergens zo iets technisch dat het vraagt om flats... . Hooguit de gewenning aan flats is een argument.

Alleen als je wilt stunten (springen, trials, skinnies) zijn flat superieur omdat je dan echt meteen af kunt stappen.


En verder moet je gewoon rijden met wat je aan staat, in de praktijk is het verschil klein, bieden beide systemen voordelen.



Stukje uit tekst van EXT Arma demper op Vital:
The Arma worked so flawlessly it became something we didn't have to think about. After a few laps and some minor tweaks, it did its job and we were able to focus on riding. Using flat pedals (because we win imaginary medals), a shock’s ability to eat high-frequency chatter and g-outs alike is a crucial point of contention. After our first "fast" run down the hill on the first day of riding we were sort of stumped about why something felt weird. Sitting in the gondola queue mulling it over, we realized that our feet had remained perfectly planted on the pedals with no jostling or fidgeting about. The Arma was working so well, it felt weird!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gesloten