stuur breedte

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

kermit schreef: vr 22 februari 2019, 15:32 @g60, Lars zegt niet dat jij (of wie dan ook) met een bepaalde stuurbreedte moet gaan rijden, hij gaat alleen in op punten die feitelijk niet kloppen. Zoals het (op mtb-routes) vastlopen tussen bomen met een breed stuur en de opmerking dat stuurbreedte afhankelijk is van lichaamslengte.
Nee. Maar de manier waarop Lars op een Maarten van Rossum achtige manier overal alles zit verbeteren waar er maar IETS te verbeteren valt, word ik echt een beetje simpel van. Ik ben sinds een paar weekjes weer actief hier en ben er eigenlijk al weer klaar mee. Ik heb niet eens zin meer om inhoudelijk ergens op in te gaan want er zijn er altijd die wat beter weten en wat op of aan te merken hebben. Niet alleen Lars, maar die spant de kroon met zijn manier waarop.
Ik gaat fietsen, dahaaag 8)
life starts @ 150bpm...
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Ben het aardig eens met je verhaal.
g60 schreef: vr 22 februari 2019, 16:17 Ik gaat fietsen, dahaaag 8)
:-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik begrijp het ook wel hoor. De standpunten zijn bekend, er is niks veranderd want we rijden allemaal nog met dezelfde stuurbreedte als vorige week. Denk ik...
En fietsen is natuurlijk de oplossing voor alles, dus dat ga ik dit weekend ook maar weer doen :-q

Overigens ben ik wel een beetje Maarten van Rossum minded... ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

G60 heeft natuurlijk wel een punt.

Lars is een volger van het mtb-landschap zoals dat na 2009/2010 is ontstaan, toen werd mtb'en razend populair, en maakte een klein verschil in velgbreedte, stuurbreedte, wielmaat enz enz. opeens een heel groot verschil in rijgedrag...want... commercieel interessant omdat je dit dan echt moest gaan kopen.... :)
Dit heeft ook zeker zijn voordelen dat je nu zo'n beetje elk kwartaal weer wat nieuws voorbij ziet komen, want je hebt veel en veel meer keuze dan vroeger in allerlei onderdelen en maatvoeringen. Feit blijft wel dat voor die tijd dit soort zaken geen hond interesseerde op dit forum.

Ik herinner me dat ik geloof in 2007 een topic opstartte over dat een band op een brede velg een beter loopvlak op een zachte ondergrond geeft, 2 reacties op gehad in de trend van "zal wel".. :lol:
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

g60 schreef: vr 22 februari 2019, 16:17
kermit schreef: vr 22 februari 2019, 15:32 @g60, Lars zegt niet dat jij (of wie dan ook) met een bepaalde stuurbreedte moet gaan rijden, hij gaat alleen in op punten die feitelijk niet kloppen. Zoals het (op mtb-routes) vastlopen tussen bomen met een breed stuur en de opmerking dat stuurbreedte afhankelijk is van lichaamslengte.
Nee. Maar de manier waarop Lars op een Maarten van Rossum achtige manier overal alles zit verbeteren waar er maar IETS te verbeteren valt, word ik echt een beetje simpel van. Ik ben sinds een paar weekjes weer actief hier en ben er eigenlijk al weer klaar mee. Ik heb niet eens zin meer om inhoudelijk ergens op in te gaan want er zijn er altijd die wat beter weten en wat op of aan te merken hebben. Niet alleen Lars, maar die spant de kroon met zijn manier waarop.
Ik gaat fietsen, dahaaag 8)
Ik hoop dat je lekker gefietst hebt.

Volgens mij leg ik vrijwel overal uit hoe ik aan mijn stelling kom of wat de onderbouwing van een bewering is. Daarbij probeer ik het bij feiten te houden en niet een mening te geven. Ik zeg zeker niet wat iemand in mijn ogen moet gaan doen - hooguit wat een bedoeling is van een product/fiets -, ik geef alleen de mogelijkheden weer zodat iemand zijn eigen keuze kan maken.

Het probleem in mijn ogen is dat er in de fietswereld teveel zomaar iets geroepen wordt omdat iemand iets ervaart. Zaken als 'vering kost energie', 'brede banden rollen zwaarder' of 'carbon is comfortabeler'. En een hoop mensen geloven dat en nemen het over. En dan krijg je opeens rare adviezen die ook hier op het forum af en toe gegeven worden. Dat zijn dus vaak meningen en geen feiten. Maar vaak ook verkeerde feiten.

Ja, kom ik zo iets tegen, dan corrigeer ik dat.
Waarom ik dat doe? Omdat ik een behoorlijke berg ervaring met producten heb, de juiste mensen spreek en er zelf goed over nadenk. En die kennis graag deel. Ik denk dat ik daar veel mensen mee help of in ieder geval aan andere inzichten mee help.

Echter, als iemand een goed argument of een beter feit heeft, dan pas ik mijn mening aan. Gebeurt af en toe ook, ik leer ook nog iedere dag bij.


Er zitten hier nog een paar jongens met veel kennis waar je beter maar goed naar kunt luisteren. Kermit is veel netter in de bewoording dan ik, maar zet ook altijd het juiste verhaal neer. TSTM is een grote vergaarbak van kennis. En op deelgebieden zijn er nog een paar die erg veel specifieke kennis hebben. Daarnaast zijn er een hoop met specifieke ervaring. Het is zinnig naar deze lui te luisteren en er van te leren. Ik denk dat dat de meerwaarde van een forum is.


En in het echt schijn ik best mee te vallen... .
Afbeelding
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Mag ik nog een extra variabele in de discussie gooien, de sweep van het stuur, ik kan me voorstellen dat hoe breder het stuur, hoe meer sweep je zou willen.. Toch heb ik de indruk dat je dat niet heel erg terug ziet...
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Sweep speelt m.i. ook mee. Maar volgens mij is er dan ook een relatie met de lengte van de stuurpen denk ik?
Dus hoe meer backsweep, hoe korter de stuurpen kan zijn?
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Nee want met meer backsweep ga je korter zitten.
Dus zou je een langere stuurpen moeten gebruiken.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Euhhh klopt ja! Dat bedoelde ik ook eigenlijk :lol: :lol:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

In dat geval heb je gelijk :bier:
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Jamis Diablo schreef: za 23 februari 2019, 16:07 Nee want met meer backsweep ga je korter zitten.
Dus zou je een langere stuurpen moeten gebruiken.
Nog een aanvullinkje
https://www.pinkbike.com/news/exploring ... ength.html
'BUILT not Bought '
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

hendrikjan schreef: za 23 februari 2019, 11:28 Mag ik nog een extra variabele in de discussie gooien, de sweep van het stuur, ik kan me voorstellen dat hoe breder het stuur, hoe meer sweep je zou willen.. Toch heb ik de indruk dat je dat niet heel erg terug ziet...
Goeie :-q


Zolang je zit wel!

Ga je staan, dan verandert je houding wat.

Ligt dus ook aan je rijstijl en type fiets.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Luhmann
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 31 december 2018, 14:11

Als je meer staand dan zittend fietst ben je de facto al fout bezig.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Als je kunt blijven zitten in de afdaling dan heb je overduidelijk de verkeerde route genomen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Ik heb vorige week mijn standaard flat bar vab 750mm op me canyon vervangen.
heb er nu een race face atlas 12mm eiser opgezet. Stuur is nu 785 breed. ik heb nu pas 1 asfalt ritje gemaakt ivm last van de rug maar vraag me af of ik al gelijk moet inkorten die handel of dat ik eerst eens moet gaan rijden een aantal weken voor ik zoiets doe. originele stuur was met de breedte helemaal goed niks mis mee.. vandaar deze vraag
Plaats reactie