Mijn optimale set voor mijn hardtail is nu setje gebaseerd op Chineese UD-carbon hookless velgen (29") uit/inwendig 27/23mm met DT Rev spaken 1.8/1.5/1.8 op DT 180 ceramic straightpull, centerlock. Beide wielen incl Shimano XTR (RT-99) remschijven is 1455g (zonder banden uiteraard). Voor een Schwalbe RoRo 2.1 (1.9b) en achter TB ook op 1.9b. met Michelin C4 latex biba's. Voor mijn (XCO)/XCM gebruik een prima set! Goede acc en sneller bij lang (>5km) klimmen.
In mijn Speci Epic FSR Carbon WC zitten de standaard Roval Control's. Dat is voor het geld/gewicht ook een fijne set. Daar gebruik ik dezelfde banden/druk.
Discussie: Wiel-set/bandenspanning etc.
- VanBiLL.com
- Pro Biker
- Berichten: 1491
- Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
- Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
- john k
- Mountainbike Junk
- Berichten: 322
- Lid geworden op: ma 16 december 2013, 14:51
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel
novaterra schreef:Denk dat je daar een rekenfoutje hebt gemaakt ofniet?, zal eerder 3605 zijnjohn k schreef:Heb nu een setje Ryde 21mm velgen, hope naven dat samen met Schwalbe thunder burt banden tubeless.
Ik reed eerst met Rocket Ron banden met binnen band. Maar wat een enorm verschil met accelereren en klimmen.
Wielset zit nu compleet met banden, 203mm/180mm remschijven en 10 speed cassete op 2605 gram.
Tenzij je een ax lightness wielset heb van 1000 gram, en dan nog is 2605 gram niet eenvoudig om te halen.
Nou nee, het kan zijn dat de weegschaal iets of wat afwijkt. Maar als ik het zelf los bij elkaar optel kom ik ook rond dat gewicht uit.
Wielset compleet 1350, cassette 240, schijven 170, banden 845, melk 70 Totaal 2675 gram los geschat. Zoals gezegd, de weegschaal geeft aan 2605 gram. Kan dus best kloppen.
Op het gemak, de ketting strak !!
Maarja als je 100kg weegt met 20 tot 24 spaakjes in het wiel, mag dat een lichte wielset zijn maar zak je er een keer doorheen? Niet dat ik zwaar ben met 70kg, maar ik zocht een paar jaar terug naar een wilset voor mn racefiets en zag dat veel 'Lichte wielsets' een rijder van maximaal 70 tot 80kg adviseerden.
Valt me wel op dat als je een binnenband vraagt bij de fietsenmaker dat je gewoon een lomp rubber ding krijgt ipv hightec.
Ooit had ik een keer voor de racefiets een supermooi dun binnenbandje waar echt over het product was nagedacht. Dit zou ik ook graag zien in mountainbikebanden. Zo'n klomp binnenband weegt nogal wat.
Valt me wel op dat als je een binnenband vraagt bij de fietsenmaker dat je gewoon een lomp rubber ding krijgt ipv hightec.
Ooit had ik een keer voor de racefiets een supermooi dun binnenbandje waar echt over het product was nagedacht. Dit zou ik ook graag zien in mountainbikebanden. Zo'n klomp binnenband weegt nogal wat.
- john k
- Mountainbike Junk
- Berichten: 322
- Lid geworden op: ma 16 december 2013, 14:51
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel
Maar niet als je +/-70kg weegtHazzard schreef:Maarja als je 100kg weegt met 20 tot 24 spaakjes in het wiel, mag dat een lichte wielset zijn maar zak je er een keer doorheen?
Valt me wel op dat als je een binnenband vraagt bij de fietsenmaker dat je gewoon een lomp rubber ding krijgt ipv hightec.
Op het gemak, de ketting strak !!
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Die zijn er toch in de vorm van latex binnenbanden?Hazzard schreef:Valt me wel op dat als je een binnenband vraagt bij de fietsenmaker dat je gewoon een lomp rubber ding krijgt ipv hightec.
Ooit had ik een keer voor de racefiets een supermooi dun binnenbandje waar echt over het product was nagedacht. Dit zou ik ook graag zien in mountainbikebanden. Zo'n klomp binnenband weegt nogal wat.
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
MTB;
Achter ZTR Arch Ex met Hope naaf en Tubeless Racing Ralff op circa 1.8-2.0 bar
Voor ZTR Crest met Hope naaf en Tubeless Racing Ralff op circa 2.0 bar.
Beachbike; Ryde 29mm breed met Sram naven met Tubeless Schwallbe Big One snakeskin strandbanden.
Wedstrijd circa 0.6-0.8 bar training 1.2-1.4 bar.
Achter ZTR Arch Ex met Hope naaf en Tubeless Racing Ralff op circa 1.8-2.0 bar
Voor ZTR Crest met Hope naaf en Tubeless Racing Ralff op circa 2.0 bar.
Beachbike; Ryde 29mm breed met Sram naven met Tubeless Schwallbe Big One snakeskin strandbanden.
Wedstrijd circa 0.6-0.8 bar training 1.2-1.4 bar.
Giant TCR Racefiets/ Koga Colmaro Extreme Gravelbike
- petter
- Mountainbike Junk
- Berichten: 378
- Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
- Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX
Voor en achter 32 gats Mulefut80 met uitsparingen, Bontrager naven en spaken voorzien van 4,7 Barbegazi, uiteraard tubeless. Tijdens natte, winterse omstandigheden is de druk voor 8psi (0,55bar) en achter 10psi (0,68bar). In de zomer gaat de druk voor naar 10psi (0,68bar) en achter naar 12psi (0,83bar)
Change your skills, not the trails / Grenspark Trail Builders
- Bokmaaa
- Extreme Biker
- Berichten: 762
- Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
- Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9
Holy crap, die ondertitel van je is niet voor niets dat lijkt me flink doortrappen!petter schreef:Voor en achter 32 gats Mulefut80 met uitsparingen, Bontrager naven en spaken voorzien van 4,7 Barbegazi, uiteraard tubeless. Tijdens natte, winterse omstandigheden is de druk voor 8psi (0,55bar) en achter 10psi (0,68bar). In de zomer gaat de druk voor naar 10psi (0,68bar) en achter naar 12psi (0,83bar)
- petter
- Mountainbike Junk
- Berichten: 378
- Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
- Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX
Valt mee hoor, lijkt zwaarder te rijden dan het is. Gisteren nog een mooie toertocht gereden in het Belgische Wezel. 48km over single-tracks, bospaden, heide en wat stukken asfalt, met een kleine 200hm in 2 uur en 10 minuten...Bokmaaa schreef:Holy crap, die ondertitel van je is niet voor niets dat lijkt me flink doortrappen!
Change your skills, not the trails / Grenspark Trail Builders
- tiewrap
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3250
- Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
- Mijn mountainbike: Haibike Sleek
Ik had in het verleden nogal wat bandenproblemen.
Uiteindelijk bleek de pomp een bar verkeerd te zitten.
Laatst geprobeerd of t wat sneller rijdt met kogelharde banden (1.7 bar)
Rijdt sneller, maar mis de grip wel...
Ride trace 25 en hope 2 naven, thunderburt en vittoria peyote, afwisselend tussen 1.3 en 1.7
Uiteindelijk bleek de pomp een bar verkeerd te zitten.
Laatst geprobeerd of t wat sneller rijdt met kogelharde banden (1.7 bar)
Rijdt sneller, maar mis de grip wel...
Ride trace 25 en hope 2 naven, thunderburt en vittoria peyote, afwisselend tussen 1.3 en 1.7
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
- john k
- Mountainbike Junk
- Berichten: 322
- Lid geworden op: ma 16 december 2013, 14:51
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel
Ik rijd nu ook met de Thunder Burt voor en achter.
Als het parcours droog is, rijd ik ook met harde banden, tot zelfs 2 bar.
Dit rolt en accelereert echt heerlijk.
Word de ondergrond echter wat nat en glad, dan moet je wel flinke stuurmanskunsten hebben om de goede kant boven te houden Maar dat houd het spannend.
Als het parcours droog is, rijd ik ook met harde banden, tot zelfs 2 bar.
Dit rolt en accelereert echt heerlijk.
Word de ondergrond echter wat nat en glad, dan moet je wel flinke stuurmanskunsten hebben om de goede kant boven te houden Maar dat houd het spannend.
Op het gemak, de ketting strak !!
Ztr crest alu velg 28spaaks 240s naaf mn eerste wielset erg blij mee. Ik rij nu met een rocket ron evo voor (lightskin) en een snakeskin thunder burt achter. Zo rond de 1.2 bar
- Ook Peter
- Pro Biker
- Berichten: 1059
- Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
- Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)
Ik rij de vlakke stukken met schwalbes Nobby Nic EVO tubeless 2,25 op ong 2 bar achter en 1,8 voor op Mavic XM 819 26" velgen met DT Swiss 240 naven, ik weeg bepakt iets van 78kg.
Voor het heuvel op en af rijden heb ik nu Superstar Components Tactic velgen (23mm) met Switch Ultra naven waarop voor een Vittoria Goma 2,4 ligt en achter een Maxxis High Roller 2,5. Opmerkelijk; de Maxxis is smaller als de Vittoria en deze voelen al hard aan met 1,5 bar.
Soms rij ik (delen van) Veluwe of Oosterbeek route maar ik wordt meer aangetrokken door de zijpaadjes.
Voor het heuvel op en af rijden heb ik nu Superstar Components Tactic velgen (23mm) met Switch Ultra naven waarop voor een Vittoria Goma 2,4 ligt en achter een Maxxis High Roller 2,5. Opmerkelijk; de Maxxis is smaller als de Vittoria en deze voelen al hard aan met 1,5 bar.
Soms rij ik (delen van) Veluwe of Oosterbeek route maar ik wordt meer aangetrokken door de zijpaadjes.
Laatst gewijzigd door Ook Peter op ma 3 april 2017, 23:45, 4 keer totaal gewijzigd.
Lekker fietsen!