Hobby mag geld kosten...

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
bult´nbroezer
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 26 juli 2010, 19:07
Mijn mountainbike: Kubus & Spook

Op de vaste routes maar ook bij toertochten verbaas ik me steeds meer over de fietsen die ik voorbij zie komen. Hier een carbonnen spezialized à €3000, daar een canondale met één poot van minimaal datzelfde bedrag. Af en toe een Niner waarvan alleen het frame meer kost dan mijn complete fiets + uitrusting.

Als we dan onderweg zijn halen we veel van dit soort fietsen in op onze tweedehands aangeschafte mtb's die een nieuwprijs hadden van max. €1200. Fietsen die gasten dan misschien langere afstanden? Nee hoor, bij de routesplitsing gaan ze voor de 30km.

Ik kan mij hier dus echt over verbazen. Tuurlijk is het prachtig om een mooie mtb te bezitten, maar om er 2500-3500 voor neer te tellen en vervolgens "amper" te gebruiken.

Ik vraag mij af hoe anderen hier tegenaan kijken.
hatsikidee
Gebruikersavatar
crankstel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 21 februari 2015, 14:31
Mijn mountainbike: Staat op hoge pootjes

Denk dat ze wel meer kosten dan €3000,- zijn daar heb je bij sommige merken niet eens het frame voor, maar als je het kan betalen waarom zou je het niet doen. Inderdaad het staat misschien een beetje raar als je met een fiets van 6 a 12k geen deuk in een pakje boter kan rijden.

Je ziet wel vaker van dat soort dingen bijvoorbeeld met sportauto's dat ze hem wel kunnen betalen, maar totaal niet onder controle kunnen houden en hem vervolgens volle bak tegen de boom aan parkeren.
Laatst gewijzigd door crankstel op wo 21 september 2016, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Idd een hobby mag geld kosten. Het gaat om het plezier. Je kan Idd evenveel plezier hebben ongeacht de prijs van de fiets. Maar ik kan mij voorstellen dat iemand die het geld ervoor heeft het er ook voor over heeft. En ook dat geeft weer een stuk plezier.

Kan ik met mijn fietsen er beter Door fietsen. Vast niet maar ik heb wel veel plezier gehad met de bouw van beide fietsen om de Door mij zo begeerde fiets zo goedkoop mogelijk te bouwen...
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Lekker boeien hoe duur de fiets van iemand anders is.
Zodra je de hypotheek van het huis hebt afgelost is een duurdere fiets kopen
ineens veel makkelijker. Dus laat ze lekker fietsen en plezier hebben.

Soms denk ik wel eens:"Zonde van het potentieel van de bike." Maar ach.
De LBS, andere bedrijven en de goede man op de fiets zelf is er ook blij mee.
Maar om er hartelijk om te lachen? Nee, beetje respect voor elkaar is ook mooi.
(En om echt eerlijk te zijn heb ik door de jaren heen geleerd om er totaal niet
meer op te letten en meer te kijken van:"Mooie fiets!")
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
Leffkes Wachte
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 15 mei 2013, 22:33
Mijn mountainbike: Cube Stereo 120 HPC TM

Tja waarom ?

*de één een telefoon heeft van 800 euro en de ander een telefoon van de Aldi
*de één een mercedes rijd en de ander een fiatje
*de één met het minimum rond moet komen en de ander een riant salaris heeft.

* de één veel centjes uitgeeft aan een hobby en de ander .....

Misschien hebben die gasten in het verleden wel een goedkope MTB gereden en zijn ze het moe dat dan dit versleten is , dan dat , dan dit weer afbreekt enz. :evil:

Mij loopt ook het water in de mond , als ik binnenkort over bikemotion wandel. 8)
Dan kijk ik weer in mijn portemonnee ..................... :((

Cheers :bier:
In het verleden behaalde snelheden bieden geen garantie voor de toekomst.
h67racing
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: ma 11 februari 2013, 19:21
Mijn mountainbike: Trek superfly al 100 pro 2013

Heb vorig jaar een Trek superfly al 100 pro van 2013 gekocht voor 1250€, nieuwprijs 3400€. Moet zeggen dat het wel topmateriaal is ten opzichte van mijn Merida Big nine tfs500 die ik had maar om langs deze fiets in de winkel te staan en 3400€ neer tellen voor deze fiets, never nooit niet. Maar af en toe moet je jezelf wat cadeau doen, life is to short to ride shit bikes....
as ut ni giët zoë as ut mot da mot ut ma zoë as ut giët
scottpaul
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 267
Lid geworden op: do 14 november 2013, 12:08
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Pro

Dus als ik het goed begrijp moet je met zo'n dure fiets ook iedereen voorbij rijden...... :(
Dus iemand die in een Porsche rijdt, moet wel een coureur zijn.....
Wat zouden er veel Dacia's rondrijden!
Gebruikersavatar
Remy_ams100
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1538
Lid geworden op: di 14 december 2010, 13:01
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 (2010 / B&G) & een Cube SL Cross (2010) cross-hybride
Contacteer:

Nou en joh .. voor mijn duitse hobbelpaard krijg ik nog geen krat bier terug. :winkie:
Voor mij draait het om de fun. En sommigen halen hun fun uit het materiaal waar ze mee weg zijn ...

:winkie: :-q
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

nu durf ik helemaal niet meer de trail op om te revalideren....

:tong
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik verbaas mij er niet over, ik vind het prachtig om te zien. Net zoals ik kan genieten van de dikke auto's die mij mijn 250+ inhalen op de Duitse Autobahn. Ik denk dat 90% van de bikers een duurdere fiets zou kiezen als geld geen rol speelde en de een heeft nu eenmaal meer te besteden dan de ander.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

doezel schreef:nu durf ik helemaal niet meer de trail op om te revalideren....

:tong
:winkie:

Nope, veel te dikke bike met een veel te hip kleurtje heb jij onder je kont. :tong
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Nieuwprijs van 2k valt nog mee t.o.v. het voorbeeld dat je aanhaalt, maar wil niet zeggen dat mijn fiets dat ook gekost heeft. Was gewoon een tweedehandsje van Marktplaats, voor minder dan de helft. :tong
In mijn geval een bewuste keuze, niet zozeer door slechte ervaringen met goedkoop materiaal, maar wel om een eventuele teleurstelling daardoor te voorkomen.

Iedereen maakt daarin zijn eigen afweging. En ja, er zal ook altijd een kleine groep binkjes tussen zitten die op de één of andere manier denken dat het stoer is om op zo'n duur ding te rijden. Des te leuker om die dan op je 'goedkope' MTB voorbij te fietsen, toch? Net zoiets als met je Golfje een dikke Mercedes eruit te rijden op de Autobahn.. :lol:
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

25 jaar geleden was mijn prestatie groots en mijn budget gering, nu andersom en ik geniet er met volle teugen van.
En wat is hier het praktisch nut van?
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Ik heb één dure fiets (vind ik zelf dan) maar ook één die daar 1/4 van kost. Kan niet zeggen dat ik op die laatste minder lol heb of altijd minder snel ben. Kan van beide erg genieten.

Dus prijs is niet de maatstaf voor lol of snelheid! Als je er zelf maar van geniet.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

bult´nbroezer schreef: Ik kan mij hier dus echt over verbazen. Tuurlijk is het prachtig om een mooie mtb te bezitten, maar om er 2500-3500 voor neer te tellen en vervolgens "amper" te gebruiken.

Ik vraag mij af hoe anderen hier tegenaan kijken.
Goed voor de fietsenindustrie, en lekker veel high-end fietsen op de tweedehands markt.
Dus ik zeg prima :-q
Everybody bought a new bike!
Plaats reactie