Ervaringen met tubeless banden

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

MrGoon22 schreef:Ik heb nog steeds geen idee wat tubeless inhoud maar alles is te vinden op google, mijn vraag: zal ik er sneller door gaan rijden? Of is dat seconde werk? Verder heb ik nog nooit lek gereden.
Nee, maar dat is ook niet het meest beoogde doel. Tenzij je de tijd meeneemt die je kwijt bent aan waar je zónder tubeless setup stil kwam te staan...
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Tubeless is eigenlijk geen geweldige naam omdat het zoveel betekent als "zonder binennband"; in geval van auto's zit er een rubbervoering van doorgaans halobutyl in de band die afdicht op een luchtdichte velg. De UST mountainbike banden (en velgen) volgden ook die weg...

Voor MTBs betekent het tegenwoordig in het algemeen edoch dat de een velg wordt afgedicht met een stuk tape dat geen lucht doorlaat en vervolgens band en verbinding met de velg wordt afgedicht met behulp van vloeibare latex die enerzijds een afdichtingslaag vormt en anderzijds deels vloeibaar achterblijft om in geval van doornen en dergelijke alsnog de boel te dichten.

In sommige gebieden zijn doornen echt een groot probleem in bepaalde tijden van het jaar, waarmee de afdichtfunctie je een hoop gevloek kan besparen. Anderzijds ben je in het voordeel in condities waar pinch flats een probleem zijn (misschien meer Ardennen, ... en Alpen dan Nederland waar je vaak nog wel om stenen en wortels kunt ontwijken), al is het IMHO dan wel aan te bevelen om banden met versterkt karkas te gebruiken.

Probleem met gedoe met banden wisselen is heel makkelijk op te lossen met extra wielset(s)... :bier:
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Scaramaus
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: di 24 mei 2016, 13:19

Ik zoek even wat advies.
Sinds de zomer rijd ik op tubeless gemaakt WTB Trail-boss banden.
Sinds het begin had ik het idee dat de banden al langzaam leeg liepen, maar het lijkt erger geworden. Dit weekend was ik aan het bikepacken en 's ochtends moest ik de banden even bijpompen. Toen zag ik dat op de achterband witte puntjes (latex?) verschenen op de wanden van de band, en je kon bijna het diagonale wind-patroon zien van de structuur van de band.
Tijdens het rijden van die dag liep de band toch ook weer langzaam leeg. Ik was met 1 bar begonnen en toen ik 's avonds thuis kwam was de druk 0.68 bar.
Nu heb ik tijdens het rijden regelmatig dat ik begin te deinen op het achterwiel, maar vond dat nooit echt een probleem.
Wat is er aan de hand en hoe kan ik dit oplossen?
Moet de band gewoon harder? Is de band gaar en op? Ben ik te zwaar (90kg + 15kg bagage) voor deze banden en is de structuur daarom gaan lekken? Of.....?

bedankt alvast voor de wijsheid....
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Meer meuk erin? Ik ken die banden niet, zijn het TLR banden? Poreuze wangen komen vaker voor.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Scaramaus
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: di 24 mei 2016, 13:19

Kapitein Iglo schreef:Meer meuk erin? Ik ken die banden niet, zijn het TLR banden? Poreuze wangen komen vaker voor.
Ze zijn TLR.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dan meer meuk erin zou ik zeggen - dan schijnen ze op een gegeven moment echt op te houden met zweten. Hoeveel ml heb je erin, en hoe groot is de band (diameter / breedte)?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
verzetje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 216
Lid geworden op: di 30 maart 2010, 10:19

cheeta schreef: Probleem met gedoe met banden wisselen is heel makkelijk op te lossen met extra wielset(s)... :bier:
Of een all round setje gebruiken.
Zo doe ik het.

Ik fiets liever dan dat ik in de schuur banden sta te verwisselen.
Scaramaus
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: di 24 mei 2016, 13:19

Kapitein Iglo schreef:Dan meer meuk erin zou ik zeggen - dan schijnen ze op een gegeven moment echt op te houden met zweten. Hoeveel ml heb je erin, en hoe groot is de band (diameter / breedte)?
Hoeveel er in is gegaan weet ik niet, heb ze zo gekocht. De banden zijn 2.4" bij 29"
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dan zou ik er gewoon eens wat bij doen - meteen een goede oefening;).
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
p.a.
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: di 29 april 2008, 20:53
Mijn mountainbike: Scott Scale 710

Scaramaus schreef:Ik zoek even wat advies.
Sinds de zomer rijd ik op tubeless gemaakt WTB Trail-boss banden.
Sinds het begin had ik het idee dat de banden al langzaam leeg liepen, maar het lijkt erger geworden. Dit weekend was ik aan het bikepacken en 's ochtends moest ik de banden even bijpompen. Toen zag ik dat op de achterband witte puntjes (latex?) verschenen op de wanden van de band, en je kon bijna het diagonale wind-patroon zien van de structuur van de band.
Tijdens het rijden van die dag liep de band toch ook weer langzaam leeg. Ik was met 1 bar begonnen en toen ik 's avonds thuis kwam was de druk 0.68 bar.
Nu heb ik tijdens het rijden regelmatig dat ik begin te deinen op het achterwiel, maar vond dat nooit echt een probleem.
Wat is er aan de hand en hoe kan ik dit oplossen?
Moet de band gewoon harder? Is de band gaar en op? Ben ik te zwaar (90kg + 15kg bagage) voor deze banden en is de structuur daarom gaan lekken? Of.....?

bedankt alvast voor de wijsheid....

1 bar lijkt mij zelfs met tubeless al erg laag! iedere bocht wringt de band bijna van zijn velg en verliest dan iets aan lucht.
Mag denk ik best wat lucht bij. Ik rijdt meestal tussen 1,5 en 1,8 bar. Ik ben wel wat zwaarder (is de leeftijd zullen wij maar zeggen).

Voor wat betreft de vraag van de TS: ik rijdt reeds jaren met tubeless. Gebruik Cafélatex van Effetto Mariposa. 1 liter doe ik jaren mee. 1 maal per jaar iets bijvullen. droogt eigenlijk niet uit. Gebruik het tegenwoordig zelfs op de racefiets: Schwalbe One Pro op tubelessready Ultegra wielen. Ook hier heel erg tevreden mee.
oliver538
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 29 juli 2012, 17:01

Het heeft even geduurd maar ik rijd inmiddels tubeless... dank voor alle replies!
Tot dusver geen klachten, wel een praktische vraag: Ik heb normaal gesproken een gereedschapsbidon bij me met een plaksetje en bandenlichters. Plaksetje heb ik nu niet meer nodig, maar wil wel graag een binnenband meenemen voor het geval ik toch lek zou rijden. Alleen, zo'n 29 inch biba past niet in de gereedschapsbidon :-?
Hoe lossen jullie dit op? Toch maar een zadeltasje?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dat, of de biba zelf ergens aan je frame of zadelpen of stuurpen tapen, of met een camelbak gaan rijden. Kan allemaal. Ik doe het laatste.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Heb je bij tubeless dan ook tubeless ready velgen nodig? want ik heb al 2x de band van de velg gehad bij een glijpartij, hij plopt er wel direkt weer op maar de band is half leeg(banden Maxxis Ardent TLR en in combinatie met Shimano 55mt velgen ongeveer 1,8 bar druk)
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dat schijnt wel te helpen ja, heeft volgens mij iets te maken met de vorm van de velgrand. Maar ik heb geen ervaring met tubeless op niet-TLR-velgen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014

Ik wel, op m'n giant zitten geen tubeless ready velgen. Achter ging het niet goed de voorkant ging prima zonder problemen na het tubeless maken. Achter veel druk verlies tot 1 keer zelfs plat en toen heb ik de binnenband er daar weer in gedaan.
Band zat er bij mij niet strak genoeg om de velg waardoor deze er op bleef lekken, ook na meerdere lagen tape. Voordeel van de tubeless ready velg is dat de band op de plek word gehouden wat je mist op de standaard niet tubeless velgen. Vond het wel jammer wat het reed wel lekkerder.
Plaats reactie