Advies nodig: Trek Superfly 9.6 vs Canyon cf 6.9

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
David13
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: do 3 maart 2016, 09:52
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.6

Beste mtb'ers.
Momenteel ben ik in aan het kijken voor mijn tweede mountainbike. Drie jaar geleden kocht ik een cube acid 29er. Prima fiets maar ik ben er nu wel erg op uitgekeken.

De keuze is nu gevallen op twee fietsen:
Trek superfly 9.6 (2015) lokale winkel. Op deze fiets krijg ik bijna 400,- korting.
Frameset
Frame OCLV Mountain Carbon, Carbon Armor, E2 taps toelopende balhoofdbuis, BB95, uitgebalanceerde postmountbevestiging, Closed Convert-dropouts, G2-geometrie op 29ers
Voorvork RockShox Reba RL met Solo Air luchtvering, rebound, Motion Control remote lockout, E2 taps toelopende stuurbuis, 15 mm Maxle Lite, custom G2-geometrie met 51 mm offset voor 29ers, 100 mm veerweg
Balhoofd FSA IS-2, E2, aluminium cartridge
Afmontage
Achterderailleur Shimano Deore XT Shadow Plus
Voorderailleur SRAM X7
Shifters Shimano Deore, 2x10-speed (bij aflevering XT)
Crankset FSA F2000, 36/22, BB95 bottombracket
Cassette Shimano HG50 11-36, 10-speed
Remmen Shimano Deore hydraulische schijfrem
Wielen
Velgen Bontrager Mustang Elite Tubeless Ready 28-gaats
Naven Bontrager afgedicht industrielager, 15 mm aluminium as, centerlock voornaaf, Bontrager gesloten cartridgelager, aluminium as, centerlock achternaar
Banden Bontrager XR1 Expert, Tubeless Ready, aramide hieldraad, 29x2.20" (Bontrager XR2 Expert, Tubeless Ready, aramide hieldraad, 27.5x2.20")
Onderdelen
Zadel Bontrager Evoke 2, chromoly rails
Zadelpen Bontrager aluminium, tweeboutsbevestiging, 27,2 mm, 5 mm offset
Stuur Bontrager Low Riser, 31,8 mm, 5 mm rise
Stuurpen Bontrager Race Lite, 31,8 mm, 7 graden
Handvatten Bontrager Race
Overig
Overig KMC X10 ketting
Deze fiets kan ik voor 1600,- kopen inclusief XT shifters

Canyon cf 6.9:
FRAME CANYON GRAND CANYON CF 29
CARBON FRAME USING MULTI-MODULUS CARBON COMPOSITE FIBRES
12 MM CANYON THROUGH AXLE
INTERNAL PROTECTION UNIT TO PROTECT TOP TUBE
PRESSFIT BOTTOM BRACKET
WEIGHT: 1480 G
VOORVORK FOX PERFORMANCE 32 FLOAT 29 100 FIT REMOTE 15QR 1,5T
BALHOOFDSTEL CANE CREEK 40
ACHTER DERAILLEUR SHIMANO DEORE XT SHADOW PLUS, 11S
DERAILLEURPAD SCHALTAUGE NR. 27
VOOR DERAILLEUR SHIMANO DEORE XT, 11S
SHIFTERS SHIMANO DEORE XT, 11S
REMMEN SHIMANO DEORE XT
CASSETTE SHIMANO DEORE XT, 11S
WIELSET DT SWISS X 1700
BANDEN CONTINENTAL X-KING RACESPORT, 2,2
CRANKSTEL SHIMANO DEORE XT, 11S
TANDWIELEN 28 | 38
KETTING SHIMANO CN-HG701
TRAPAS SHIMANO PRESSFIT
STUURPEN IRIDIUM \ 3 - 0 \
STUUR IRIDIUM \ 3 - 0 \ FLATBAR
HANDVATTEN ERGON GA1 EVO
ZADEL IRIDIUM \ 3 - 0 \
ZADELPEN IRIDIUM \ 3 - 0 \
ZADELPENKLEM CANYON CLINGER
PEDALEN ZONDER PEDALEN
FRAME MATEN S, M, L, XL

De canyon kost €2000 en is voorzien van de nieuwe xt 8000 groep met de nieuwe fox float 32 fit 4.

Wie zou mij advies kunnen geven mbt deze keuzes?
Shut up legs!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Om eerlijk te zijn lees ik toch nog wel wat nadeeltjes over de 1x11 M8000 setup. Met name groot-groot levert wat problemen op, ketting die er bij achteruit trappen af valt enzo. Maar Shimano gaat nieuwe onderdelen introduceren, waaronder een NW-voorblad, als ik het mag geloven. Met de crankset FSA F2000 is niks mis, ik vind 'm erg fijn, maar het zal geen XT-nivau zijn. Als je per se FSA kettingbladen wil, wens ik je een dikke portemonnee toe, maar gewone SLX/Deore bladen passen er ook op. De afmontage op de Trek staat op een lager niveau, maar daar is nu de prijs ook naar. De prijs is het grote voordeel van de Trek, in dit geval.

Maar voor de rest komt de Canyon er erg goed af. In bijvoorbeeld bandbreedte ben je bij de Trek veroordeeld tot 2,0 achter (breder lukt wel, maar kan gaan aanlopen), bij de Canyon steek je moeiteloos 2.2 om mee te beginnen. Qua vorken kan ik ook wel wat zeggen, ik heb namelijk beide. De nieuwe Fit4 spreekt wel erg fijn aan. De Reba is een no-brainer hoor (hoewel de remote lockout me gestolen kan worden), maar de Fox vind ik denk ik nét wat fijner. De Reba heeft de "looks", daarentegen, met z'n zwarte binnenpoten.

Maar voor 1600 heb je een hele mooie fiets met een degelijke afmontage, die echt nog wel even vooruit kan. Met de Canyon heb je net weer wat nieuwer spul. Met mogelijk ook een wat aansprekender wielset. Als dat je 400,- waard is, doe je dat.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
David13
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: do 3 maart 2016, 09:52
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.6

Bedankt voor je reactie! De prijs is eigenlijk hetzelfde van de twee fietsen. Alleen de Trek kan ik voor een scherpe prijs kopen. Ik kijk voornamelijk naar frame en vork. Heb jij ervaring met de 2x10 van xt? Zal dit veel verschil hebben tov de 2x11 van xt?
Shut up legs!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik heb geen ervaring met 2x10 van XT, wel met FSA. En dat zal echt niet zoveel verschillen. 2x11 kan ik niet beoordelen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
David13
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: do 3 maart 2016, 09:52
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.6

Wat bedoel je met de reba is een "no brainer"? Ik hoor verschillende dingen in winkels. De ene zegt ga voor de reba en de andere zegt weer fox.
Shut up legs!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

No-brainer, als in, daar hoef je niet over na te denken. Een Reba is simpel in te stellen, degelijk, heeft relatief weinig onderhoud nodig en dat onderhoud kun je waarschijnlijk zelf doen. Die Reba heeft zich al langere tijd bewezen. Dat moet de Fox met de Fit4 cartridge nog doen, maar intensieve gebruikers zijn er volgens reviews lovend over. Ik kijk iets argwanender naar de Fox omdat ik een eerdere Fox had, waarbij de binnenpoten toch wel erg snel waren versleten.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
David13
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: do 3 maart 2016, 09:52
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.6

En qua frame ervaring. Een superfly cf frame of een Canyon cf frame?
Shut up legs!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Heb geen ervaring met carbon frames. Wel met de superfly geometrie: die bevalt mij als bezitter van lange ledematen door de gestrekte zit uitstekend. Ik weet niet hoe de Canyon zit.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Geen ervaring met de specifieke frames, maar wat ik wel weet is dat Trek een zeer goede garantie op zijn frames geeft.

Als je naar de bikes kijkt, dan lijkt de Canyon qua afmontage iets 'hoger' te zitten. Maar dat is niet iets onbekends van merken als Canyon, Cube, etc. Met die extra scherpe prijs op de Trek is het verschil van 400,- toch flink.

Iets waar je wellicht ook even om moet denken is je eigen gewicht en de wielsets ... Ik weet niet hoe zwaar je bent, maar het is wellicht even het checken waard op de Canyon site wat het maximale berijder gewicht is van de wielset. Van de Bontrager wielset is dat 300lbs, dus zo goed als hufter-proof.

Als de LBS nou ook even die SRAM voorderrie vervangt door een Shimano SLX of XT, zodat de hele schakel- en remgroep van 1 leverancier is, dan is dat net iets consistenter qua geheel.

Kiezen .... Het lijkt te gaan om nieuwer vs ouder, om duurder vs goedkoper. Ik zou bijna zeggen: kies welke je het mooiste vindt of welke je het beste gevoel geeft als je ernaar kijkt.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Niks mis met die X7 - nul problemen mee gehad en schakelt niet anders dan de XT derailleur op m'n andere Superfly. Maar het smoelt wel beter als het consistent afegmonteerd is, dat ben ik met je eens.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
David13
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: do 3 maart 2016, 09:52
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.6

PaneVino bedankt voor je inbreng! Ik ben zelf 71.5 kilo, dus de wielen van beide modellen zijn geschikt voor mij.
Jullie hebben allebei een Alu Trek, is dat met een reden? Eigenlijk heeft de Trek mijn voorkeur, het enige waar ik aan twijfel is de 2x10 xt groep. Op de Canyon zit de nieuwe 2x11 xt groep. Enig idee (PaneVino) of dat een groot verschil zal zijn? En heb jij nog een mening over de fox float performance 32 of de Rock Shock Reba rl?
Shut up legs!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ja: een carbonnen variant werd me te duur. Maar jij hebt nu een aanbieding te pakken die voor dezelfde prijs als de mijne in de catalogus staat. Ik zou het sterk overwegen. En: 2x10 is goedkoper te vervangen en je hebt (nu nog) meer keus in bladen. Bij M8000 zit je aan asymmetrisch 96BCD design vast. Ook de cassettes zijn duurder.

Let wel: op de Trek zit dus geen XT groep, met een FSA-crank, Deoreniveau remmen en een X7 voorderailleur. Doet er allemaal niet toe, als het maar werkt. En het werkt meer dan prima. 1 of 2x11 heb ik geen ervaring mee, maar met de 36-22 FSA crank zit je op een lichtste verzet van 22-36. In de Ardennen kwam ik daar prima (mwah, conditioneel minder) mee boven.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Carbon was voor mij ook te duur. Het gewicht-voordeel ten opzichte van mijn eigen gewicht is verwaarloosbaar, dus ..... ;) En toen ik mijn huidige fiets zag, was ik gelijk verliefd. Dat was ook een reden.
Met jouw gewicht hoef je in ieder geval nergens op te letten wat dat betreft.

Ik rij zelf een identieke versnelling als de Trek in jouw post: 36-22 voor en 36-11 achter. Ik mis er vrijwel niets aan. De 36 voor en 11 achter is zodanig zwaar dat wij stervelingen daar niet zomaar aan de max zitten. Alleen als het naar flink beneden loopt of als ik windkracht 9 in de rug heb is dat een beetje aan de orde. De 22 voor en 36 achter is weer zodanig licht dat je vermoedelijk overal goed boven gaat komen. Nog lichter en je staat stil. Ik was er in Houffalize dan ook HEEL erg blij mee. Mijn fietsmaat met zijn 24-36 kwam een tandje tekort, zo zei hij zelf :)

Met de XT8000 2x11 heb je wel een zodanig breder bereik, waardoor het voor schakelen wat handiger zal kunnen. Maar dat is een kwestie van wat ervaring opdoen met je materiaal en je hebt nergens last van.

De voorvorken.... Ik heb zelf een Fox Performance 120mm erin. In mijn vorige fiets een Fox Evo 100mm. Was allemaal prima. Die Reba heb ik geen ervaring mee. Wat je zo leest is dat het een SLX vs XT verschilletje is, als je ze zo mag vergelijken. Waarbij SLX absoluut goed spul is, zo bedoel ik het.

Het zijn die kleine verschillen die ik al noemde. Mijn frame is een model 2013 ... ook iets ouder dus. Maar ik kon niet onder mijn mijn gevoel uit en heb dus die oudere fiets gekozen en ben daar tot op de dag van vandaag nog steeds superblij mee.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
David13
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: do 3 maart 2016, 09:52
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.6

Aangezien jij een superfly hebt, op welke framemaat fiets jij? Ik ben 183cm met 90cm binnenbeenlengte. Laten we even uitgaan van de 'virtual' frame size.
Shut up legs!
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Dan schelen wij maximaal 1cm van elkaar :O
Ik heb een 19" frame. Fit's like a glove. De virtual framemaat weet ik even niet helaas.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Plaats reactie