Enduro

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Justin97
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Mijn mountainbike: Merida matts 100 TFS

ma 23 november 2015, 22:07

Wie rijd er hier met een Enduro bike en waar rij je ermee ?

gr, Justin :winkie:
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Nicolai G16 XL Black, Liteville 301XXL RAW
Contacteer:

ma 23 november 2015, 22:39

Mondraker Dune XR, maar waar wil je met deze topic heen....?

Gewoon in NL maar ook in het buitenland. Rijdt eigenlijk overal wel goed. Maar komt in de bergen echt to zijn recht als je een mooie afdaling hebt.
Laatst gewijzigd door mud mate op ma 23 november 2015, 22:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Justin97
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Mijn mountainbike: Merida matts 100 TFS

ma 23 november 2015, 22:45

Om beetje te peilen waar iedereen hier zijn enduro bike gebruikt en waarom wel of waarom niet :-q
nietsche
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: The Tusker, Bionicon Reed

di 24 november 2015, 09:09

Bionicon Reed. Zuid-Limburg.
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

di 24 november 2015, 09:34

Canyon spectral 9.9 EX (daarvoor kona process 153). Rij er eigenlijk alles mee, Lage vuursche, Schoorl, Heuvelrug. tot Wales, Schotland, La Bresse en Finale Ligure.
Ook menig bikepark er mee bezocht, al was dit nog wel met de Process, weet nog niet of de spectral hier geschikt voor is.

Reden van switch is wel geweest dat ik de process wat aan de lompe kant vond voor de nederlandsche XC rondjes, hier doet de Spectral het met zijn grote wielen toch wel wat beter.
Bij bikepark gebruik zal ik wel iets moeten inleveren maar ben toch al niet zon held met jumps etc... (rij er wel omheen ;) )
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Dunc@n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: GT Sensor Expert; Koga Beachracer; Giant Defy

di 24 november 2015, 10:25

Hier ook een Canyon spectral 9.9. (Eigenlijk geen Full-size Enduro, maar een All-Mountain bike, maar goed.) Rij er alles in NL mee, behalve (of zo min mogelijk) strand. Woon zelf in de omgeving noordwijk/Zandvoort/Haarlemmermeer en Spaarnewoude. maar kom ook in Schoorl, PWN gebied ect.

Voor wat het waard is:
De spectral doet nauwelijks onder voor lichte HT (ik heb ook een On-One Lurcher waarmee ik de zelfde gebieden bezoek). Pas beide fietsen direct na elkaar het zelfde parcours over gereden (Haarlemmermeersebos) met gelijke hardslag (gem. 140) en wat bleek: Het snelheid-verschil was kleiner dan verwacht, maar de rij ervaring was totaal verschillend. Sterker nog over de complete ronde (gemeten van/tot de duiker voor de lokaal bekende) reed ik de spectral in 47min50sec met een gemiddelde Hartslag van 138 en de On One in 48min43sec met een gemiddelde Hartslag van 140. Waarbij wel aangemerkt moet worden dat ik eerst de Spectral reed, dus deze zou een ligt voordeel hebben. De spectral stond toen nog op "buitenland" banden, Hans Dampf Trailstar en RockRazer, terwijl de On One op een Racing Ralph en Thunder Burt staat. Omstandig heden waren redelijk voor de tijd van het jaar al begon het al wel nat te worden (geen racebaan dus)

Kijk voor de ritten:
https://www.strava.com/activities/424674856/overview" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.strava.com/activities/424674849/overview" onclick="window.open(this.href);return false;
Serieuze Wielerliefhebber zonder Ambitie
AVW
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Radon Slide 150 9.0 HD, Cube SL Road SL

di 24 november 2015, 13:18

Zijn er ook mensen bij die met 150mm+ veerweg fietsen over de Nederlandse routes? 150 voor en achter of 160 voor en 140 achter bijvoorbeeld?

Een soort van can-do-it-all Enduro bike
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Plopsaland

di 24 november 2015, 23:51

La Thuile, Pila, Cervinia, Verbier, Champery, Chatel, rest van PDS, La Bresse, Lac Blanc, Stromberg, Winterberg, Huertgenwald, Ninglinspo, etc... zijn leuk met de enduro (650b, 160mm, "mini-DH"). Voor alles wat meer naar XC neight, komt de allmountain (29", 120mm) uit de schuur...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | Making the #Transition | LHR | Black Trails Matter |
kermit
Moderator
Moderator
Contacteer:

wo 25 november 2015, 13:55

Onderstaande post vind ik een interessante observatie en komt ook overeen met mijn eigen ervaringen. Ik rijd ook regelmatig dezelfde rondjes op diverse fietsen en was er jaren geleden al achter gekomen dat de vorm van de dag veel bepalender is voor de rondetijden dan de fiets die ik reed. Ooit had ik een 11kg titanium hardtail en een 14,5kg fully met voor en achter coilvering zonder lockout-optie... en deed met beide fietsen ongeveer even lang over een rondje Dorst of Loonse en Drunense duinen. Al voelde het op de fully eerlijk gezegd wel wat moeizamer.
Met mijn huidige fully's heb ik dat idee overigens minder (140mm/26" en 120mm/29").

Sterkt me in mijn idee dat je in NL ook heel prima uit de voeten kunt met een serieuze volgeveerde fiets. Desnoods met wat snellere bandjes eronder dan op de buitenlandse trips.
Het gaat er vooral om of je dat ook leuk vind, het rijgevoel is natuurlijk wel totaal anders dan op pak 'm beet een starre singlespeed ;-)
Dunc@n schreef:Hier ook een Canyon spectral 9.9. (Eigenlijk geen Full-size Enduro, maar een All-Mountain bike, maar goed.) Rij er alles in NL mee, behalve (of zo min mogelijk) strand. Woon zelf in de omgeving noordwijk/Zandvoort/Haarlemmermeer en Spaarnewoude. maar kom ook in Schoorl, PWN gebied ect.

Voor wat het waard is:
De spectral doet nauwelijks onder voor lichte HT (ik heb ook een On-One Lurcher waarmee ik de zelfde gebieden bezoek). Pas beide fietsen direct na elkaar het zelfde parcours over gereden (Haarlemmermeersebos) met gelijke hardslag (gem. 140) en wat bleek: Het snelheid-verschil was kleiner dan verwacht, maar de rij ervaring was totaal verschillend. Sterker nog over de complete ronde (gemeten van/tot de duiker voor de lokaal bekende) reed ik de spectral in 47min50sec met een gemiddelde Hartslag van 138 en de On One in 48min43sec met een gemiddelde Hartslag van 140. Waarbij wel aangemerkt moet worden dat ik eerst de Spectral reed, dus deze zou een ligt voordeel hebben. De spectral stond toen nog op "buitenland" banden, Hans Dampf Trailstar en RockRazer, terwijl de On One op een Racing Ralph en Thunder Burt staat. Omstandig heden waren redelijk voor de tijd van het jaar al begon het al wel nat te worden (geen racebaan dus)

Kijk voor de ritten:
https://www.strava.com/activities/424674856/overview" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.strava.com/activities/424674849/overview" onclick="window.open(this.href);return false;
"I'd love to change the world, but I don't know what to do
So I'll leave it up to you...".
Ten Years After
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Nicolai G16 XL Black, Liteville 301XXL RAW
Contacteer:

wo 25 november 2015, 17:50

AVW schreef:Zijn er ook mensen bij die met 150mm+ veerweg fietsen over de Nederlandse routes? 150 voor en achter of 160 voor en 140 achter bijvoorbeeld?

Een soort van can-do-it-all Enduro bike
Die van mij heeft dus 180 voor en 160 achter. Maar deze pak ik net zo lief op de rondjes nl als mijn 160 voor en 140 achter. En natuurlijk op een minder technisch parcours zal een 29er meer tot zijn recht komen dan 650b. Voorlopig heb ik dan wel gewoon 2x 650b. Mochten al een fiets gewisseld worden zal het waarschijnlijk de 160/140 worden voor een 150 mm 29 er.... moet de geometrie van Nukeproof wel goed passen ;-)
Laatst gewijzigd door mud mate op vr 4 maart 2016, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Botloos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Canyon!

di 1 december 2015, 19:43

Ik gebruik mijn Cube Fritzz (26" 160mm v+a) vooral voor bikeparks en het buitenland, ardennen, vogezen, wales, duitsland enz. maar heb een tijd terug ook de Utrechtse heuvelrug gedaan en dat was misschien nog wel leuker rijden dan met mijn 29" hardtail. Kan niet echt zeggen dat ik daar met de ene of de andere sneller was maar op het vlakke is het geen pretje als je een paar boswielrenners wil bijhouden.
"If you call yourself a "mountainbiker" and you dont love it all (DH, enduro and XC) then you're doing it wrong!" Jared Graves
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Rijdt best lekker
Contacteer:

di 1 december 2015, 20:50

Met mijn chief (150mm voor en achter) rijd ik mijn nederlandse XC rondjes, maar ook ritjes in de alpen.
Ik ben er ook achter dat het qua snelheid niet heel veel scheelt met mijn XC hardtail, vandaar dat die er nu uit mag ;)
JW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: durft meer dan ik

wo 2 december 2015, 20:23

Hier ook een 'All Mountain' gebruiker, dit is de enige mountainbike die ik heb.. Gebruik is veel Zuid-Limburg en richting Eifel, ook bikeparks.

Tsja. Er zijn stukken waar ik die fiets wel zwaar vind, met brede banden, stevige velgen en nergens lockout (170/170mm). Dus ik moet wel wat meer moeite doen rechtdoor om goed vooruit te komen (zo voelt het, nooit gemeten of het echt zo is). Waar het technische wordt, worteltapijten, dropjes, bochten.. Daar gaat het beter en geef ik nog wat snelheid er bij ipv te remmen. Ook de wat lastigere routes zoek ik meer op, denk Trail Tour achtige routes, dat gaat ook met een XC fiets maar minder fijn, liever een iets wendbaardere geometrie.
Toen ik die fiets pas net had was het wel wennen aan hoe hard het kan gaan :D

Ik zou zeggen, gaat prima. Maar heeft pas zin wanneer je de snelheid gebruikt. Heerlijk bergaf.
En dat het soms wat rustiger gaat bij saaier recht uit werk, tsja, kan ik goed mee leven.
vierwielaandrijving betekent dat je blijft steken op een plek waar de takelwagen niet kan komen....
Freezing Teddybear
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Mijn mountainbike: Kingdom Vendetta 2017, On one inbred 29 ss, Stumpjumper 29 2019

wo 2 december 2015, 22:28

Ik rij rond op een trek scratch met 170mm, gebruik hem overal: Nederland, Ardennen, Alpen, Bikepark.

Rij tegenwoordig het meeste rond op de Utrechtse heuvelrug, lekker de afdallingen afknallen. Dat ik dan wat langzamer ben op de vlakke stukken en klimmetjes maakt mij niet uit. Heb er gewoon veel lol mee en dat is het belangerijkste. Ik vind het ook wel grappig hoe je soms word aangekeken als je met 170mm rond rijd.
joergarms
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega275 trail, custombuild. Dartmoor Primal 650 Custom. Propain Spindrift custombuild.
Contacteer:

do 24 december 2015, 13:35

Ik rij sinds enkele maanden op een Nukeproof Mega tr275.
27,5 inch wielen
160mm voor. (instelbaar naar 120m, wat ik overigens nooit doe, meer is beter haha)
130mm achter.

Ik ben geen bosracer, ik hou van het speelse karakter en van het idee dat je met zo'n fiets gewoon alles kan doen. Op de lange, vlakke stukken ben ik wat minder snel, maar zodra het technisch wordt met een slechte ondergrond, dan ben ik alles en iedereen de baas.
Nukeproof Mega 275 Custombuild.
Dartmoor Primal 650b Custombuild.
Propain Spindrift Custombuild. (sold)
Giant ATX840 (retired)
Apex Ultegra racingbike.
Giant Ultimo stadsfiets.
Plaats reactie