verschil rijervaring budget vs duurdere 29er

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

japie carbon schreef:
owwwwk schreef:Geometrie?!
+1 Dat gel*l over lichte wielen is echt zwaar overschat. Dat is echt maar een minimale winst.
Je kan beter je houding optimaliseren, daar zit de echt winst.
Hoe weet jij dat zijn houding op de fiets niet optimaal is?

Toen ik 600 gram van mijn wielset afhaalde (lichte 2.0 bandjes ipv flinke 2.4 banden) voelde mijn Niner aan als een 26er.
Vinniger in alle opzichten, maar helaas ook zonder de voordelen van een 29er. Dit komt natuurlijk allemaal door de compleet veranderde geometrie en houding op verder exact dezelfde fiets :lol:

Overigens zou de topicstarter exact hetzelfde probleem hebben op een budget 26er. Die dingen sjezen nou eenmaal niet zo hard als een lichtgewicht gebakje met een vele malen betere vork.
Het is hier geen ponykamp!
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

tiewrap schreef:Heb zelf op dure, goedkope en zelfgemaakte fietsen gefietst.
Geen goedkope fiets gaf mij het "dit is em !" gevoel.
Duurder en zelfgemaakt wel.
Goedkopere fietsen kunnen best goede frames hebben.
Ook hoeft een best goeie vork niet erg duur te zijn.
Denk ook dat geometrie belangrijker is als wielgewicht, maar een fiets van 15 kilo vindt ik TE zwaar.
De wielen blijven wel de plek waar je het liefst gewicht bespaart.

Verschil tussen slx en xtr is te verwaarlozen, slx is gewoon goed in mijn ogen.
Vanaf +/- 800 euro zijn er toch al best goeie fietsen (met slechte wielen)
Ook wel met relatief lichte wielen, tenminste de ryde rival 21 die ik standaard onder de fiets heb zijn niet lomp zwaar, het voorwiel compleet met biba etc. Tikte 1980gr op de weegschaal dit vind ik niet bepaald zwaar.natuurlijk kan het altijd lichter. Maar dit was ff een voorbeeldje
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Qprs schreef: Hoe weet jij dat zijn houding op de fiets niet optimaal is?
Omdat hij er niet lekker op fietst ga ik er voor het gemak even vanuit.
Qprs schreef: Toen ik 600 gram van mijn wielset afhaalde (lichte 2.0 bandjes ipv flinke 2.4 banden) voelde mijn Niner aan als een 26er.
Tja, als je racefiets bandjes gaat monteren.

Maar ik heb wielsets gehad van tussen de 1400 gram tot 2200 gram, maar echt een groot verschil merk ik niet tussen de wielen.

Maar als je een hoop geld uit geeft aan een licht setje wielen dan merk je het idd wel...
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

japie carbon schreef:Tja, als je racefiets bandjes gaat monteren..
Geax Barro Race 2.0". Hielden het zelfs in de Alpen aardig goed vol ;)
http://ep1.pinkbike.org/p4pb4269929/p4pb4269929.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Je snapt toch wel dat een gebakje dat ruim 2kg lichter, een stuk stijver is en voorzien is van Fox vs. XC32 gewoon sneller aanvoelt?
Het is hier geen ponykamp!
Motorhead
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 3 augustus 2014, 22:17

Had ook even de Pro geprobeerd, dan had je het verschil met de Comp goed kunnen aanvoelen. Voor 1300,- had je de Pro ook her en der kunnen meenemen en die is 1,3 kg lichter, heeft stevigere (lichtere?) wielen .. En voelt net even fijner aan. Ik heb na een minimale proefrit de keuze op de Pro laten vallen vorig jaar.
ted
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 837
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 13:09
Mijn mountainbike: RB Xeon 600 (2008) & Giant ATX 880 / Gazelle Skystar FS
Contacteer:

Motorhead schreef:Had ook even de Pro geprobeerd, dan had je het verschil met de Comp goed kunnen aanvoelen. Voor 1300,- had je de Pro ook her en der kunnen meenemen en die is 1,3 kg lichter, heeft stevigere (lichtere?) wielen .. En voelt net even fijner aan. Ik heb na een minimale proefrit de keuze op de Pro laten vallen vorig jaar.
IVM fietsplan zat ik aan 1 fietsenwinkel gebonden en max budget , bedoeling fietsplan is normale stadsfiets kopen zodat je niet/minder met auto naar werk komt).

Was allang blij dat ik een MTB mocht uitkiezen en er ruimte was om "iets" over budget heen te gaan, maar dit was wel beetje de uiterste rek.
En dan is 1.040 euro een fors verschil voor een Pro ipv een Comp ( 1.300 - 260 euro wat ik nu voor de comp betaald heb ) :tong :tong

Voor ongeveer hetzelfde geld dan de adviesprijs van de comp (1271 euro) heb je een in mijn ogen betere Cube ( lichter, full XT en fox), maar die modellen waren niet meer leverbaar, en had maar een tijdvak van 2 weken om in te bestellen, dus wachten op 2016 modellen was er niet. ( en Cube hadden ze pas net.... )
Ze hadden geen enkele sensa om op proef te rijden, alleen een 2013/2012 winkeldochter in de maat 19" ( ik heb nu 23" gekocht).

Zonder fietsplan en daardoor "gevoelsmatig" gratis fiets had ik niet dit merk/model en daar gekocht ;) Dit is gewoon een leuke, maar minder geslaagde test :winkie:

Wat betreft je vergelijking met jouw sensa merano pro : deze is idd 10,7 kg en 1.695 euro adviesprijs, dus 424 euro duurder voor 1,3 kg lichter, maar het frame is exact hetzelfde (net als stuur/stuurpen/zadelpen/zadel), dus gewichtsbesparing is vooral groep, wielset en banden.
Banden zijn slijtagedelen, dus die lichtere komen er toch wel ( maar niet de 2.1 op de pro, dat is te dun voor mijn gewicht), de rest zou ik ook kunnen upgraden "tzt" ( en of is dan een supra eigen merk wielset zou nemen?) maar eigenlijk vind ik dat de fiets(=frame) niet waard ( dan beter dit verkopen (als reserve houden etc etc) en gelijk een naar MIJN smaak zijnde goede, in evenwicht zijnde carbon fiets kopen) .
EN zo komen weer naar mijn oorspronkelijke vraag uit :winkie:
Weg met die goudschaaltjes ! Live & let live :D
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Glenn-biker schreef:Waarom een fiets kopen waar je van te voren al van weet dat je er alles aan gaat veranderen. Bouw zelf iets op. uiteindelijk veel voordeliger en je kunt de fiets in "termijnen" betalen.
Omdat veel losse onderdelen in vergelijk met een complete fiets schandalig overpriced zijn? Uitgaan van een complete fiets, strippen en naar wens opbouwen kan dan net zo goed het financieel aantrekkelijkste scenario zijn.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

Vindje?
Als je goede aanbiedingen afwacht op webshops kun je voor een prikkie onderdelen ophalen.
Motorhead
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 3 augustus 2014, 22:17

Maar als je tevreden bent met het frame, dan komen de updates van onderdelen later wel. Ik heb op m'n Merano Pro ook andere banden, stuur en zadelpen om deze helemaal naar het zin te maken. Helaas gaat dat niet via het fietsplan ..
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2979
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Leuke vraag. Vergelijking is tussen twee fietsen maar wel een beetje appels en peren. Het is verder uit eigen ervaring niet zo dat je met een 29" automatisch harder gaat.

Ik heb een 27.5" en een 29" (zie sig) die ik op dezelfde routes gebruik. De 29" geeft een relaxter en makkelijker gevoel, de 27.5" voelt sportiever en directer (logisch maar wel duidelijk aanwezig verschil). Ik rijd met beide fietsen vergelijkbare tijden (waar ik rijd dan), wellicht met de 27.5" zelfs iets sneller. In andere omstandigheden kan de 29" best weer sneller zijn.

Nu zijn mijn fietsen qua materiaal (carbon), afmontage, gewicht en bandensoort wel vergelijkbaar. Bij jouw fietsen is dat geheel niet het geval vandaar de appels en peren opmerking. Het maakt bijvoorbeeld bijzonder veel uit welke banden (en wielen) je erop hebt. Ik kreeg mijn 27.5" niet lekker rond met een Racing Ralph 2.0, nu een Thunder Bird 2.0 en rijdt als een tierelier. Heb je je Xeon mooi getuned (goede banden, wielen, latex of latex biba) en rij je op de 29" met trekkerbanden met dikke butyl biba's dan weet ik het wel dat is gewoon een sleepanker erop. Zit er een looiige vork op (X32) versus een Fox ga je dat ook merken.

Conclusie: een wedstrijd 29" is wss net iets sneller als een wedstrijd 26", maar een huis-tuin-keuken 29" gaat het wss niet winnen van een wedstrijd 26" (Xeon).

Gezien jouw afmetingen 1.90 m is een 29" in een grote maat waarschijnlijk een heel goed idee, wissel beide fietsen in en koop een echt goede carbon 29" bv Rose Mr. Big of zoals ik een Chiner met Reba gaat ook prima.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
ted
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 837
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 13:09
Mijn mountainbike: RB Xeon 600 (2008) & Giant ATX 880 / Gazelle Skystar FS
Contacteer:

Afsluitende post, wat mij betreft dan, want zelf ben ik er wel uit .... tenminste, in zoverre dat er acceptatie is dat mijn budget-29er "minder" rijdt dan mijn 26er, EN ik denk dat een 26-er ook bij gelijke afmontage fijner voelt dan een 29er....

Verdien er de kost niet mee, dus het gaat inderdaad om het gevoel, en als dat bij een 26er fijner is dwz meer beleving, vind ik dat belangrijker dan een eventuele "secondenwerk" snellere tijd op een vergelijkbaar afgemonteerde 29er.
Ook omdat ik nu die 26er al heb, dus hoef dan geen kosten meer te maken.
En ook omdat ivm mijn gewicht de wielen bij een 29er een hekel punt blijven ( meer dan bij een 26er in ieder geval)

"ooit" zal mijn 26er aan vervanging toe zijn, DAN nog eens hard nadenken over hoe en wat, en dan wellicht WEL proefrijden ....

Nu nog eens aanzien wat ik met mijn 29er ga doen ;)
Weg met die goudschaaltjes ! Live & let live :D
poiuytr
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 670
Lid geworden op: ma 22 april 2013, 11:31

ted schreef:
zal even wat naast elkaar zetten ...ter duiding van de verschillen ...

SEGMENT naam : afstand:26er-tijd:29er-tijd
MTB-Hattem #1 : 0,8km : 2:24 : 2:36
MTB-Hattem #2 : 3,7km : 11:44 : 13:23
MTB-Hattem #3 : 5,5km : 14:44 : 16:24
MTB-Hattem #4 : 3,6km : 10:28 : 11:09
MTB-Hattem #5 : 3,2km : 10:38 : 11:16
MTB-Hattem #6 en 7 : niet van beide dagen tijden dus niets te vergelijken
Strava 26er-rit
Strava 29er-rit
Wie wil kan op Strava deze segmenten wel vinden....

?
Mooi om te zien dat je ook een hs meter om had:
MTB-Hattem #1 : 0,8km : 2:24 : 2:36 +2 hartslagen gem meer op de 26"
MTB-Hattem #2 : 3,7km : 11:44 : 13:23 +6 hartslagen gem meer op de 26"
MTB-Hattem #3 : 5,5km : 14:44 : 16:24 +11 hartslagen gem meer op de 26"
MTB-Hattem #4 : 3,6km : 10:28 : 11:09 +11 hartslagen gem meer op de 26"
MTB-Hattem #5 : 3,2km : 10:38 : 11:16 +14 hartslagen gem meer op de 26"

Nu wil hartslag natuurlijk niet alles zeggen (weer, omstandigheden, gemoedstoestand werk/ thuis etc.), maar met zulke verschillen denk ik haast wel dat je op de 26" dieper bent gegaan.
Geen idee hoe oud en getraind je bent maar bij mij zijn deze verschillen behoorlijk groot in "prestaties".
Zoek het dus niet gelijk in andere materiaal etc, verschil 26 vs 29.
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

Om gelijk even te ontkrachten.

Op basis van hartslag kun je niet zien of iemand dieper gegaan is en of dat heeft geresulteerd in vermogen = snelheid.
Hartslag geeft indicatoren van stress, buitentemperatuur, frisheid, fitheid enzovoort.

Bijvoorbeeld: mijn eigen situatie, gisteren mijn plaatselijke rondje gereden, met een gemiddelde hartslag van 185 slagen per minuut. Omdat het 32 graden buiten was ligt dit 5 tot 7 slagen hoger dan normaal gezien mijn omslag punt ergens tussen 175/180 slagen per minuut ligt.
buitentemperatuur en een aantal dagen rust resulteert dus direct in een voor mij idioot hoge hartslag die ik onder normale omstandigheden enkel haal als ik heel diep ga.

Mooie theorie die je er op nahoud. Onder exact dezelfde omstandigheden is het vergelijkbaar. Echter zijn die er niet! Zonder vermogensmeter er naast is het jammer genoeg niets waard.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Het zegt niet niks, die hartslagen, wel moet je de context weten om het op waarde in te schatten.
Als ik kijk naar de strava ritten. Beide dagen ongeveer westenwind, met de 29-er 13 knopen en met de 26-er 6 knopen. Best wel verschil. De temperatuur was tijdens de rit met de 29-er 2 graden hoger. Dit is afgeleid van strava. De absolute waarden zullen vast anders zijn maar relatief denk ik dat het wel ok is.

Qua wind is MTB Hattem #3 een mooie om te vergelijken. Er is iets aan de hand want daar zitten lange snelle rechte stukken in.

De vraag is dan aan Ted hoe hij zich voelde voor en aan het begin van beide ritten. Of daar veel verschil in zat. Als je zijn strava bekijkt zie je ritten op de dagen van 17, 18 (29er rit), 20 en 22 (26er rit) juli.

@Ted, ga eens een keer echt vergelijken. Dat was je nu hebt heb je niets aan. Stof voor discussie maar als je echt kijkt geen stof voor een zinnige discussie.
Goed uitgerust en vergelijkbare omstandigheden qua weer en ondergrond. Dan rustig naar de route van Hattem fietsen en van start tot einde (vuursteenberg/hessenweg) en fietsen op hartslag. Het zou mooi zijn om bij de start al warm te zijn en de hartslag dan op de hoogte is waarmee je probeert de hele route te rijden. 165 ofzo.
En proberen overal dat zo te houden. Met klimmen voelt het als inhouden en met dalen flink bijtrappen.

Pas dan heb je een beetje data wat vergelijkbaar is.
poiuytr
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 670
Lid geworden op: ma 22 april 2013, 11:31

Glenn-biker schreef:Om gelijk even te ontkrachten.
Op basis van hartslag kun je niet zien of iemand dieper gegaan is en of dat heeft geresulteerd in vermogen = snelheid.
Hartslag geeft indicatoren van stress, buitentemperatuur, frisheid, fitheid enzovoort.
Bijvoorbeeld: mijn eigen situatie, gisteren mijn plaatselijke rondje gereden, met een gemiddelde hartslag van 185 slagen per minuut. Omdat het 32 graden buiten was ligt dit 5 tot 7 slagen hoger dan normaal gezien mijn omslag punt ergens tussen 175/180 slagen per minuut ligt.
buitentemperatuur en een aantal dagen rust resulteert dus direct in een voor mij idioot hoge hartslag die ik onder normale omstandigheden enkel haal als ik heel diep ga.
Mooie theorie die je er op nahoud. Onder exact dezelfde omstandigheden is het vergelijkbaar. Echter zijn die er niet! Zonder vermogensmeter er naast is het jammer genoeg niets waard.
Opperhoofd schreef:Het zegt niet niks, die hartslagen, wel moet je de context weten om het op waarde in te schatten.
Als ik kijk naar de strava ritten. Beide dagen ongeveer westenwind, met de 29-er 13 knopen en met de 26-er 6 knopen. Best wel verschil. De temperatuur was tijdens de rit met de 29-er 2 graden hoger. Dit is afgeleid van strava. De absolute waarden zullen vast anders zijn maar relatief denk ik dat het wel ok is.

Qua wind is MTB Hattem #3 een mooie om te vergelijken. Er is iets aan de hand want daar zitten lange snelle rechte stukken in.

De vraag is dan aan Ted hoe hij zich voelde voor en aan het begin van beide ritten. Of daar veel verschil in zat. Als je zijn strava bekijkt zie je ritten op de dagen van 17, 18 (29er rit), 20 en 22 (26er rit) juli.
Deels wel eens met bovenstaande berichten, wou een nuance aangeven. Aangezien de helft van het topic al over andere materiaal heeft, complete wielsets die vervangen dienen te worden etc.

Een powermeter zou de ideale uitkomst geven. Maar ik ben ervan overtuigd dat je met de gemiddelde hartslagen (of zones) in zo'n kort tijdsvlak waarin, beide ritten, door TS zijn gemaakt ook veel wijs kan worden. Wind op singletracks in bebost gebied zegt mij weinig, hier heb je imo veel meer "last" van op de weg dan in het bos. Het zegt mij veel meer dat hij daags voor zijn "record" 29"poging ook al rit heeft gemaakt, dan is de dag erna je hartslag lager (afhankelijk van de duur en intensiteit).

Ondergrond en temperatuur zeggen mij veel meer. Heb de data hiervan niet bij de dat hand maar mocht dat zoals bovenstaand maar 2 graden hoger zijn geweest is temperatuur denk ik wel een variabele wat weg gestreept kan worden.
Plaats reactie