Wees eerlijk, hoe vaak heb jij hieraan gedacht?
- JW
- Mountainbike Junk
- Berichten: 281
- Lid geworden op: do 28 februari 2002, 02:00
- Mijn mountainbike: durft meer dan ik / Geometron
nog even over de remmen. Toen ik schijfremmen ging rijden in 2001 was ik er helemaal weg van. Op wat gedoe na heel fijn mee gereden. Nu op mn 3e set en die is pas echt fijn (Hope M4). Waar ik met de vorige remmen niet het gevoel dat ik remcapaciteit te weinig had miste ik wel gevoel en brute remkracht. Nu met deze schijfremmen is een vinger altijd genoeg. Dus meer hand over om aan de fiets te blijven hangen
Cantilevers op 2 hele oude MTB's heb ik een haat liefde verhouding mee. Een van die MTB's is uit '84 oid en staat er nog als oldtimer en daarvoor is het prima. HS33 ook altijd fijn gevonden. V-brakes sleten me te veel blokjes en velgen.
Schijfrem is voor mij nu het fijnste maar wil niet zeggen dat ik de andere systemen niets vind.
Cantilevers op 2 hele oude MTB's heb ik een haat liefde verhouding mee. Een van die MTB's is uit '84 oid en staat er nog als oldtimer en daarvoor is het prima. HS33 ook altijd fijn gevonden. V-brakes sleten me te veel blokjes en velgen.
Schijfrem is voor mij nu het fijnste maar wil niet zeggen dat ik de andere systemen niets vind.
vierwielaandrijving betekent dat je blijft steken op een plek waar de takelwagen niet kan komen....
-
- All rounder
- Berichten: 65
- Lid geworden op: vr 2 oktober 2015, 09:11
- Mijn mountainbike: Specialized Pitch 650B
Tevreden over tektro met organische pads.
In de vette modder van spaarnwoude , op het strand van zandvoort of in de verse sneeuw op schoorl.
In verhouding tot de v-brakes kan je een stuk beter doseren en harder remmen.
V-brakes gingen al snel piepen , de blokjes omdraaien om de andere kant te slijten mis ik ook niet.
Ik doe al een jaar met deze pads en spaarnwoude vraagt toch om behoorlijk wat remwerk.
Wel nog lang rondgereden met v-brakes hoor , maar vanuit een (misplaatst ?) nostalgisch gevoel.
In de vette modder van spaarnwoude , op het strand van zandvoort of in de verse sneeuw op schoorl.
In verhouding tot de v-brakes kan je een stuk beter doseren en harder remmen.
V-brakes gingen al snel piepen , de blokjes omdraaien om de andere kant te slijten mis ik ook niet.
Ik doe al een jaar met deze pads en spaarnwoude vraagt toch om behoorlijk wat remwerk.
Wel nog lang rondgereden met v-brakes hoor , maar vanuit een (misplaatst ?) nostalgisch gevoel.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1602
- Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
- Mijn mountainbike: GHOST tacana 5
Ik mis het Oooh shit! Gevoel van de V's echt niet. vooral in de natte drek heb ik nu een vertrouwd gevoel met schijven. En doseren wilde met de v-brakes trouwens wel prima daarin ken ik geen verschil. Rem kracht en betrouwbaarheid in alle omstandigheden verschillen wel enorm in het voordeel van de schijven
haha lachen dit.
Ik rij alweer 25 jaar op de mountainbike en heb de canti en V brake jaren meegemaakt.
De eerste schijfremmen waren een ontdekking , fantastisch , maar zwaar , herrie en gedoe.
Maar nadat Formula de markt had verrast met de betaalbare Oro's die een onuitwisbare indruk maakten qua remkracht en gewicht , is de schijfrem wereld drastisch veranderd. Nu kan je bijna geen slechte schijfrem set meer tegenkomen. Sommige zijn wat minder/meer gevoelig . Sommige gebruiken synthetische en weer andere minerale olie. Maar wat een fantastische remkracht en doseerbaarheid hebben ze tegenwoordig.
Ik heb een verzameling van vintage mountainbikes met Magura hydro's en Shimano canti's en geloof mij , de moderne schijfrem is een verademing!
Ik rij alweer 25 jaar op de mountainbike en heb de canti en V brake jaren meegemaakt.
De eerste schijfremmen waren een ontdekking , fantastisch , maar zwaar , herrie en gedoe.
Maar nadat Formula de markt had verrast met de betaalbare Oro's die een onuitwisbare indruk maakten qua remkracht en gewicht , is de schijfrem wereld drastisch veranderd. Nu kan je bijna geen slechte schijfrem set meer tegenkomen. Sommige zijn wat minder/meer gevoelig . Sommige gebruiken synthetische en weer andere minerale olie. Maar wat een fantastische remkracht en doseerbaarheid hebben ze tegenwoordig.
Ik heb een verzameling van vintage mountainbikes met Magura hydro's en Shimano canti's en geloof mij , de moderne schijfrem is een verademing!
Geef mij maar een bos en een mountainbike en je heb geen last meer van mij.
En topic starter heeft een 'nieuwe fiets' gekocht
Een idworx special marathon met een paar heerlijke Firmtech HS33ś icm keramische Mavic Crossmax SL's.
Ok, ik ben om. Ze zijn fijner dan de good-old-vbrakes! en ja, met wijsvingertje remmen is nu ook weer mogelijk.
Een idworx special marathon met een paar heerlijke Firmtech HS33ś icm keramische Mavic Crossmax SL's.
Ok, ik ben om. Ze zijn fijner dan de good-old-vbrakes! en ja, met wijsvingertje remmen is nu ook weer mogelijk.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2520
- Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
- Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5
Hs33 is best een fijne rem
Zelf na gisteren ook aan het denken om een paar v brakes te monteren op mn CX.
Met de huidige canti's was het toch af en toe even spannend op een bochtig singletrack
Zelf na gisteren ook aan het denken om een paar v brakes te monteren op mn CX.
Met de huidige canti's was het toch af en toe even spannend op een bochtig singletrack
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 494
- Lid geworden op: zo 7 oktober 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Commençal Skin Ti 29"
Precies: een wiel blokkeren ...en da's dus net wat je niet wil! Je wil afremmen, geen wielen blokkeren. Dan ga je dus op je bek, als je niet heel bedreven bent in het doseren van je remkracht en stevige handen hebt. Jaaaaaaaaaaren gereden met Canti's, V brakes (beiden met brake-boosters) en HS 33's (met peperdure keramische Sun-velgen) en sinds een half jaar (eindelijk) over op de schijven: XT I-Spec's. Ik weet nu al dat ik echt nooit meer iets anders wil. Dit systeem vertraagt ipv te blokkeren met alle gevolgen van dien. Met schijven denk je niet na, je gaat gewoon in de remmen. Bij velgremmen moet je continue bewust zijn van wat je precies doet en waar je je remkracht legt (eerst een beetje achter, dan voor bijremmen) kansloos.cervus schreef:Canti's goed afgesteld en voorzien van de juiste remblokjes, zijn prima in staat een wiel te blokkeren en hoeven niet onder te doen voor v-brakes.
Zinloze discussie dit. Ooit een motorfiets gezien met cantilevers of V-brakes?! Nou dan. Trommelremmen wel, en waar zitten die?! Juist, aan de naaf. Een wiel wil je afremmen aan de basis van de versnelling, de naaf dus. Niet aan de velg, dan ga je blokkeren en uiteindelijk OTB. Zucht ...
Honi soit qui mal y pense!
-
- Moderator
- Berichten: 16845
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Jawel hoorOBOM schreef:...Ooit een motorfiets gezien met cantilevers of V-brakes?! Nou dan....
Let op de v-brake aan de achterkant van de voorvork:
Klein stukje motorhistorie:
Bovenstaande is een Honda rc113 50cc racer uit de sixties, tweecilinder viertakt, dubbele bovenliggende nokkenas en ik meen 12 versnellingen. Max. toerental meer dan 20.000rpm (yep, vier nullen). De "schijven" in de wielen zijn geen remmen, achter zit een trommelrem. Ik meen dat die schijven om aerodynamische redenen waren gemonteerd.
Supermooi stukje techniek wat niet meer mocht nadat de FIM de reglementen had aangepast en 50cc's nog maar 1 cilinder en max. zes versnellingen mochten hebben. Dit om te voorkomen dat alleen fabrieken met veel geld nog kans hadden om te winnen. Het werkte, want een paar jaar later werd er bijna een door twee nederlandse ingenieurs in eigen beheer gebouwde motor wereldkampioen... (https://nl.wikipedia.org/wiki/Jamathi" onclick="window.open(this.href);return false;).
Einde geschiedenislesje
Maar uiteraard zijn schijfremmen op mtb's superieur, da's duidelijk na de eerste keer dat je ermee gereden hebt...
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10376
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
De racers zijn ook om, tegenwoordig ook verkrijgbaar met discs.crankstel schreef:V brakes is helemaal niks voor mij. Heb op mijn racefiets blokjesremmen, denk altijd als het regent zaten er maar schijfremmen op!
(Een van de) reden(en) waarom je ze nog niet zag in het profpeleton: de discs remden zo goed dat de achteropkomende v-brake rijders niet op tijd zouden kunnen afremmen, waardoor er in het peleton te grote verschillen in snelheid/remmen zouden ontstaan, wat de kans op gevaarlijke situaties zou vergroten ....
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.