Camelbak of Bidon

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je een drinkzak hebt ,oals die van Deuter of Decathlon, dus met een bovenkant die helemaal open kan, dan kan er gerust sportdrank of ranja in. Want makkelijk schoon te maken en te drogen.
Handig als je geen bidon kunt of wilt meenemen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Ik gebruik bidons voor sportdrank en mijn rugzak voor water. Vroeger deed ik sportdrank in mijn rugzak, maar schoonmaken is naar mijn mening wat minder makkelijk dan TSTM hierboven stelt. Misschien ligt dat aan de drinkzakken die ik gebruik of aan mijn schoonmaakkwaliteiten (of het gebrek daarnaa); geen idee. De drinkzak is nog wel schoon te krijgen met wat aandacht, maar de slang, de koppeling en het tuitje is bijna niet schoon te krijgen. Sinds een jaar of 2 overgestapt naar bidons met sportdrank en water in de rugzak en dat bevalt een stuk beter.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Af en toe doorspoelen (of inweken) met verdund bleekwater doet wonderen.
En dan niet die lekker bloemetjes frisse Glorix, want die geur krijg je er nooit meer uit.
Maar de naar chloor ruikende goedkope bleek van AH of een andere supermarkt.
Die spoel je naderhand zo weg met warm water en je zak, je slang en je ventieltje zijn weer schoon.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

Decathlon verkoopt ook een schoonmaakset voor je camelbak. Zit een speciale rager bij voor de slang.
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik heb beide. Hangt een beetje van de situatie af.
Ook twee camelbags een mule 3L voor lange wat rustigere tochten, dan kan je ook wat meer meenemen.

En een lichte 2L voor de rondjes heuvelrug, die ik dan weer bij de auto bijvul.
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

ThaSingleTrackMastah schreef: di 30 november 2021, 22:39 Af en toe doorspoelen (of inweken) met verdund bleekwater doet wonderen.
En dan niet die lekker bloemetjes frisse Glorix, want die geur krijg je er nooit meer uit.
Maar de naar chloor ruikende goedkope bleek van AH of een andere supermarkt.
Die spoel je naderhand zo weg met warm water en je zak, je slang en je ventieltje zijn weer schoon.
Ah, bleek, is dat de truc :-q
nomad030 schreef: wo 1 december 2021, 09:34 Decathlon verkoopt ook een schoonmaakset voor je camelbak. Zit een speciale rager bij voor de slang.
Zo'n borstel heb ik. Alleen heeft mijn drinkzak een afkoppelbare slang en daar past dat ding dan weer niet doorheen.
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Cube-Elite schreef: wo 1 december 2021, 15:30 Ik heb beide. Hangt een beetje van de situatie af.
Ook twee camelbags een mule 3L voor lange wat rustigere tochten, dan kan je ook wat meer meenemen.

En een lichte 2L voor de rondjes heuvelrug, die ik dan weer bij de auto bijvul.
Ik rij voor de lange ritten en geen zin om onderweg ergens te vullen met 2 bidons en 2,5L in de waterzak. Als het serieus warm/lang is, kan ik nog 1,5L extra meenemen in opvouwbare waterflessen. Die laatste gebruik ik overigens zelden, maar soms zijn ze handig.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

ThaSingleTrackMastah schreef: di 30 november 2021, 22:39 Af en toe doorspoelen (of inweken) met verdund bleekwater doet wonderen.
En dan niet die lekker bloemetjes frisse Glorix, want die geur krijg je er nooit meer uit.
Maar de naar chloor ruikende goedkope bleek van AH of een andere supermarkt.
Die spoel je naderhand zo weg met warm water en je zak, je slang en je ventieltje zijn weer schoon.
Chloor, hmm… dat zou verboden moeten worden. Baking soda bv is iig een milieuvriendelijker alternatief…en werkt ook prima. ;)
Lunatt
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: di 24 augustus 2021, 22:28

De mijne ligt altijd in de vriezer (wel alleen water gebruik). Zo vaak hoeft die dan niet schoon gemaakt te worden :o
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik spoel mijn drinkzak even goed uit en hang hem op de kop weg en zorg dat hij wat open blijft staan. Die wordt goed droog en zuiver.
Van de slang zou je verwachten dat die vochtig blijft maar dat valt reuze mee.
In elk geval blijft het geheel goed zuiver en ik zie of voel geen rare dingen.

Korte ritten tot 50-60 km doe ik met 1 bidon.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Even een opmerking over bleekmiddel (chloor).
De Camelbak anti bacteriele coating kan niet goed tegen langdurige blootstelling aan chloor.

Die pijpenrager vd Decathlon heb ik ook. Gebruik ik soms, vooral als ik te laat was met uitspoelen ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Bij mij gaat uitspoelen, daarna in de vriezer bewaren en eens in de twee maanden even laten liggen met kunstgebit reinigingstabletten ook goed. Het reservoir kan ietsje verkleuren (beetje afhankelijk van het type) maar dat is niet schadelijk. Als ik denk dat het nodig is ga ik er een keer met een stukje keukenrol doorheen, en met de borstel door de slang.
Ik ga nooit met alleen water op pad, in het reservoir zit bij mij altijd water met siroop en een bruistabletje magnesium (wordt het nog lekkerder van :-)).

Hoe dan ook, als je wilt kun je best met zoetigheid in het reservoir rijden.
Alleen zonder er verder iets aan te doen in de auto laten liggen lijkt me dan niet aan te raden ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Is natuurlijk ook logisch.
Waarom zou sportdrank en/of ranja wel in een bidon kunnen en niet in een drinkzak?
Net als bij de bidon is schoonmaken belangrijk en dat gaat bij een drinkzak met vouwsluiting heel goed.
Drinkzakken met een schroefdop zijn onhandig.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

ThaSingleTrackMastah schreef: do 2 december 2021, 19:58 Is natuurlijk ook logisch.
Waarom zou sportdrank en/of ranja wel in een bidon kunnen en niet in een drinkzak?
Net als bij de bidon is schoonmaken belangrijk en dat gaat bij een drinkzak met vouwsluiting heel goed.
Drinkzakken met een schroefdop zijn onhandig.
Bidon's met een vouwsluiting ook :bier:
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

nomad030 schreef: wo 1 december 2021, 09:34 Decathlon verkoopt ook een schoonmaakset voor je camelbak. Zit een speciale rager bij voor de slang.
nog nooit gebruikt , zo'n rager . :wink:

Na de rit uitspoelen en slang doorspoelen , daarna gaat ie altijd , nadat het meeste water eruit is , de koelkast in . Vaak om de drie maanden reinig ik hem met een tablet voor je kunstgebit , daarna spoel ik hem nog een keer uit met water . Ik rij dus ook met toevoegingen, bruistabletten van SIS . De zak met schroef vindt ik waardeloos , de zak van decatlon perfecto , enig wat ik heb overgehouden van de schroefzak (Camelbak) is de drinkslang en tuitje ...
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Plaats reactie