Camelbak of Bidon

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

NatteKrant schreef:
Bluto schreef:Ik heb de Osprey Viper 9 rugzak.
Zit een waterzak van 3 liter in, die voorgevormd is.
Zakt dus niet als een pudding in elkaar als ie bijna leeg is
Ook het magneetje aan het mondstuk is helemaal top.
Dat lijkt me inderdaad een voordeel. Bij mijn Shimano Unzen hangt de blaas in de rugzak. Zakt dus niet in elkaar, maar daardoor is het in/uit de rugzak halen weer wat bewerkelijker.

Nadeel van voorgevormd is dan weer dat je hem niet zoals de hydrapak blaas in de Shimano binnenstebuiten kan trekken om makkelijk te kunnen schoonmaken.
Bij mijn CB octane hangt de zak ook aan een lusje zodat hij niet in elkaar zakt, ik heb geen ervaring met voorgevormde waterzakken. Is inderdaad een extra handeling het losmaken maar het valt allemaal wel mee.
Abductee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: di 14 april 2015, 16:27

van Tuyl schreef:
NatteKrant schreef:
Dat lijkt me inderdaad een voordeel. Bij mijn Shimano Unzen hangt de blaas in de rugzak. Zakt dus niet in elkaar, maar daardoor is het in/uit de rugzak halen weer wat bewerkelijker.

Nadeel van voorgevormd is dan weer dat je hem niet zoals de hydrapak blaas in de Shimano binnenstebuiten kan trekken om makkelijk te kunnen schoonmaken.
Bij mijn CB octane hangt de zak ook aan een lusje zodat hij niet in elkaar zakt, ik heb geen ervaring met voorgevormde waterzakken. Is inderdaad een extra handeling het losmaken maar het valt allemaal wel mee.
Het doel van die voorgevormde zakken is niet zo zeer om te zorgen dat ze niet inzakken, maar vooral om te zorgen dat het water door de slang naar buiten "geduwd" wordt, zodat het minder moeite kost om te drinken.
The reservoir also incorporates a unique hydrostatic plate that maintains an anatomical shape but also keeps water pressure high for a smooth delivery of water.
Pinetrax
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 9 november 2021, 21:05

Ik rij zelf met zowel een "camelbak" als bidons. Mijn "camelbak" is er ook eenjte van de Decathlon. Ben er uiterst tevreden van maar kan de kwaliteit niet vergelijken met een originele Camelbak want heb er nog nooit eentje gehad. Zou goed kunnen dat die van Camelbak toch nog beter zijn.
Mijn bidons bijvoorbeeld zijn wel van Camelbak en ik moet zeggen dat ik nooit meer een andere bidon zou gebruiken!
Hier is een review van de Camelbak Podium series: https://gpxadventures.com/nl/review-is- ... mtb-bidon/
Lunatt
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: di 24 augustus 2021, 22:28

Ik rijd nu een aantal jaren met een Osprey Raptor rugzak.
Ideale rugzak qua maat voor mijn rug, daarnaast kan er 3 liter water mee.
Het drinkdopje kan je met een magneetje vast zetten op de borstclip, dat werkt wel echt ideaal.

Een bidon (of 2) zou voor mij in de winter wel gaan, maar in de zomer zweet (en drink) ik teveel waardoor ik met 1 (of 2) bidon zeker niet ga uitkomen voor een lekker rondje.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dit is wel een vrij oud topic... ;-)

Iedereen heeft zo z'n eigen voorkeuren qua manier om drank (en andere benodigdheden) mee te nemen.
Persoonlijk volg ik een compromis: mountainbiken met een drinkrugzak, en op de gravelracer bidons :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

Persoonlijk kan ik nog niet echt wennen aan een CB ( ik heb eentje van Decathlon ) daarom nam ik meestal 2 bidons mee. Alleen bij echt langere ritten, zonder bijvul opties, ging de waterzak in de CB.
Real men think straight and flat are boring :-D
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Ik heb eigenlijk altijd een rugzak met een wind/regenjack (no-budget dus het beste plastic :winkie: ) wat reservezut, gereedschap, en een waterzak van drie liter. Afhankelijk van de tocht meer of minder water. Ik gebruik zelden of nooit meer bidons. Ik vind een kamelendinges gewoon veel handiger.
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Ik houd mijn fiets graag leeg en dus is een rugzakje erg fijn. Gebruik nu zo’n jaar de Camelbak Chase Bike Vest. Bevalt me uitstekend.
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Ik heb beide maar vind mijn Decathlon/Rockrider niet echt handig , het meest onhandige vind ik het drinksysteem zelf. kost mij meer energie dan om met de bidon onder het rijden een slokje te nemen. Ook vind ik het nadeel dat ik dan wat op mijn rug heb wel beweegt. ik heb wel een magneet aan de slang gedaan zodat hij makkelijker weer goed hangt. Misschien dat een Camelbak wat beter is , geen ervaring mee.

Ik doe dit dus bij langere ritten alleen.

Ik neem standaard op mijn normale mtb routes mijn 800ML en 600ML bidons mee ,vind ik zelf het meest handig.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je hebt goede en slechte rugzakken, en ook goede en slechte drinksystemen.
Net zoals je goede en slechte bidons en bidonhouders hebt.
En dan heb je ook nog persoonlijke voorkeur.

Je schrijft niet welke je hebt.
Maar de fout die veel mensen maken is dat ze de kleinste en/of goedkoopste rugzak kiezen.
Terwijl 9 vd 10 keer de grotere beter op je rug zitten.
Maar "alles" proberen is ook een dure grap.

Voor mij nooit meer een bidon.
Ookal neem ik nog wel eens een bidon mee, voor de hond :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Camelbak of bidon?

Beide!
Camelbak voor water, versnaperingen en gereedschap, de bidon voor een zoete drank.

Mijn camelbak gaat al sinds 2011 mee en geen centje pijn, uitstekende kwaliteit.

Waar ik andere mensen hun hele fiets vol zie hangen met bidons, tasjes en gereedschappen houd ik mijn fiets liever clean zonder gerammel. Alles past in de camelbak en het stoort totaal niet op mijn rug.
Gebruikersavatar
Injectie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 22 november 2020, 23:00

Precies zo doe ik het ook Ray. De CamelBak vol met water. Een bidon met aardbeien ranja. En een bidon met citroenlimonade. Beetje afwisseling in smaak is wel prettig. Voor de zomer nog eens experimenteren met een lading ijsblokjes in de CamelBak. Halverwege de rit is het vaak te warm.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Ja hier ook van hetzelfde. Camelbak met water en een bidon met wat anders, wat voor mij dan een ORS betreft in de vorm van 1 deel vruchtensap met 1,5 deel water en een theelepel zout. Klinkt mss gek maar werkt prima want ook zout is goed om aan te vullen tijdens inspanning.

Verder stop ik bij (niet in) de waterzak van m’n CB in de zomer altijd een koelelement uit de vriezer; werkt perfect en je water blijft urenlang koud. :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Bij sommige fietsen heb je de keuze niet eens, met name kleine maten fully's zijn niet altijd (makkelijk) van een bidon te voorzien. Op mijn e-mtb past geen bidonhouder, op mijn vorige fully zat er wel een maar aan de onderkant van de onderbuis en daar ga ik echt geen bidon aan hangen :roll: :D

Vwb de rugzak, ik heb wel wat verschillende rugzakken gehad (en nog) en zodoende ook vergelijkingsmateriaal. Wat mij niet beviel zijn rugzakken (ook kleine) zonder buikriem, die springen alle kanten op bij een beetje actieve rijstijl. Ook in het rugpand zitten verschillen, en ook de vorm van de schouderriemen is van belang voor een echt goed zittende rugzak. Neem even de moeite om 'm goed op je eigen maat af te stellen en probeer wat kleine veranderingen uit tot hij voor je gevoel het beste zit.
Bij een grote rugzak ben ik erg voorstander van een brede buikriem, als je zo'n zware rugzak op je heupen kunt laten steunen is dat veel comfortabeler dan wanneer alle gewicht aan je schouders hangt (mijn Alpenrugzak weegt zo 7kg, met een reserve e-bike accu, twee liter drank en het gebruikelijke spul als je hoog de bergen in gaat).

Ergon is een merk dat zich met name op draagcomfort richt en naar mijn idee slagen ze daar aardig goed in. Fijne rugzakken om te dragen, niet goedkoop (meestal komen ze zonder reservoir). Evoc vind ik dan weer beter qua vakindeling, daar laat Ergon weleens steken vallen imo.
Deuter is ook mooi spul, daar heb ik een Race van wat voor z'n inhoud een hele lichte rugzak is of andersom, waar voor het gewicht heel veel in past. Niet veel vakken, maar wel praktisch uitgevoerd.
Camelbak is mooi afgewerkt, maar de CB's die ik gehad heb waren qua draagcomfort niet gelijkwaardig aan Ergon en Evoc. Over Osprey lees ik goede dingen maar zelf heb ik geen ervaring met het merk.

De goedkope Decathlon rugzak die ik gehad heb (een kleintje was dat, iets van 7~8 liter meen ik) beviel me niet zo goed, die voelde zweteriger dan de even grote Thule die ik daarna in een aanbieding op de kop tikte en zat ook minder goed op de rug. Die Thule is dan wel weer belachelijk duur qua adviesprijs, 130 euro voor een 8 liter rugzakje zou ik niet snel uitgeven (maar voor iets over de drie tientjes was het een no-brainer :D ).

Magneetjes voor de drinkslang zijn erg handig, maar die zijn los te koop dus je kunt elke rugzak achteraf nog van een magneetje voorzien. Kleine vakjes in de heupriem of borstband zijn ook handig voor een reepje oid, kun je makkelijk bij zonder de rugzak af te hoeven doen. Een netvakje aan de zijkant dient hetzelfde doel.

Oja, en zoete drank in een reservoir hoeft geen probleem te zijn, maar vereist wel dat je de drinkzak steeds goed uitspoelt. Ik laat 'm daarna even uitlekken en mik 'm in de vriezer. Eens in de zoveel tijd (om de twee maanden of zo) laat ik het reservoir een paar uur (gevuld) liggen met twee kunstgebit-bruistabletten erin. Zorg dat ook de slang gevuld is met dat spul. Goed uitspoelen en weer de vriezer in.
Reservoirs met schuifsluiting zijn veel handiger om schoon te maken dan die met een draaidop. Tenzij je maat kolenschoppen hebt kun je er met je hand en een stukje keukenrol in om alle hoekjes schoon te maken. En een borstel voor de slang komt ook weleens van pas, zoek gewoon het goedkoopste merk voor dat soort spul (Decathlon wellicht?).

Groot voordeel van een rugzak tov bidons naar mijn idee is dat je ook veel makkelijker even wat drinkt. Ik klok zo een kleine twee liter weg op een ritje van 2,5 uur. Met bidons kan ik dat niet eens meenemen op een fiets met twee houders....
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Grote fan van drinkrugzak, zeker op technische ritten. Dan heb je niet vaak handen vrij om te drinken. Of op modderige ritten, dan hangt je bidon altijd vol smurrie.

Op echte XC georganiseerde toertochten soms wel zonder rugzak omdat het toch niet iets vrijer aanvoelt en je toch bevoorradingspunten tegenkomt.

In België heb je nu ook vaak geen drinkbekertjes meer onderweg wegens Corona, dus heb dan maar steeds extra een bidon mee (soms half gevuld maar), zodat ik op de bevoorradingspunten kan isotone drank drinken.

Product doe ik nooit in Camelbak. Veel te veel gedoe en gekuis. (En je bent al zolang aan het kuisen deze dagen). Bij enkel water gewoon eens uitspoelen en klaar.
Plaats reactie