Camelbak of Bidon

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
GSAP
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 20:52
Mijn mountainbike: Cube LTD SL 29

Bij korte ritten gebruik ik een bidon

Bij langere ritten >1.5 uur de camelbak

En bij extra lange tochten de combinatie van bidon (met 50% water, 50% vruchtensap en een snuf zout) en de camelbak met 2 liter water.

Camelbak schoonmaken is ook geen raketwetenschap, even uitspoelen, droogmaken met verse theedoek en dan de vriezer in. Schijnt dat eens in de zoveel tijd je er een kunstgebitsreinigingstabletje erin kan gooien om vervelende smaakjes en bacterien tegen tegaan. Nog niet uitgeprobeerd.
Gebruikersavatar
arjanvanwoudenberg
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 562
Lid geworden op: za 11 april 2015, 15:40
Mijn mountainbike: Scott Spark 900 RC Team

Er zijn tegen die vervelende smaakjes toch gewoon reiniging setjes te krijgen. Vergeet niet het slangetje schoon te maken met een lange borstel.
Wat zal ik zeggen...…..
Gebruikersavatar
vicvicvic
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 15:07
Mijn mountainbike: 2013 Cube LTD Pro '29 - Leader/Aventon fixedgear

De zak van de CB vol invriezen met het sap van een citroen erin helpt overigens ook erg goed als je van het plastic smaakje af wil.
East Goat
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: vr 7 oktober 2011, 14:25
Mijn mountainbike: BMC TE02

Ritten tot 50 km rij ik met een bidon met water en iso of een beetje limo. In het buitenland of bij langere afstanden heb ik een CB van 2L bij me, maar daar gaat altijd alleen water in. Naderhand ga ik dan aanvullen met isotoon o.i.d.
Vaak ben je te bang, soms te dapper...
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2037
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Om ff bij stil te staan... :-?

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&fref=nf" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, dat geeft wel te denken, maar laten we geen paniekvoetbal gaan spelen.
Met alleen water in m'n Camelbak was dit niet gebeurd, schreef hij, dus de schuld van z'n pompje of z'n telefoon ?
Geen idee waarop hij is gevallen, gras, rotsen, beton, zand, maar dit kan gebeuren.
Vriend van mij heeft zo z'n rug beschadigd met een spuitbus deo in z'n woonwerk rugzak. Hij is gelukkig weer 99% hersteld.
Punt is, dit soort dingen gebeuren en we kunnen ons afvragen wat er was gebeurd zonder Camelbak...
Dus:
Moeten we stoppen met Camelbaks, of het meenemen van tootjes vanwege dit incident.
Moeten we stoppen met mtb'en in het algemeen vanwege een aantal verongelukte mtb'ers ?
Moeten we stoppen met autorijden omdat er slachtoffers vallen in het verkeer ?
Moeten we stoppen met vliegen omdat er af en toe een vliegtuig neerstort?
Moeten we stoppen met reizen per trein omdat er af en toe een trein verongelukt ?
Moeten we binnen blijven zitten omdat ons op straat iets kan overkomen ?
Moeten we stoppen met ademhalen omdat de lucht verontreinigd is ?
Moeten we stoppen met leven omdat we uiteindelijk toch dood gaan ?
100% zekerheid en garantie bestaat niet.
Have Fun, daar gaat het om.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De mooiste ritten zijn niet te doen zonder rugzak, want die duren te lang om met een bidonnetje te doen en je komt niet vaak genoeg door dorpen om genoeg te kunnen eten en drinken... bovendien moet er dan zoveel mee dat het niet aan je fiets te hangen is (denk bv aan de termen hooggebergte, kleding, spareparts...)
Ook zijn er genoeg fietsen waar niet eens een bidon op kan, als rijder van fully's in maatje S ben ik ervaringsdeskundige in deze ;-)

En ben je toch bang voor zo'n incident zijn er (drink)rugzakken te koop met ingebouwde protectie...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Punt is, als je bang bent voor zo'n incident, dan ben je ook bang voor andere incidenten.
Dan moet je met full body armour gaan rijden op je XC rondje.

Maar ook wat Kermit zegt.
Zodra je aan lange mooie uitdagende tochten begint kan je niet meer zonder Camelbak en kan je niet meer zonder tooltjes enz.
Thuisblijven is het enige alternatief, en dan slibben je aderen dicht, krijg je een hartaanval achter de geraniums.
Hoeveel zekerheid wil je hebben ?

Dus voor de korte rondjes kan je kiezen tussen CB of bidon, voor de echte tochten is er geen keuze.
Rugzak op en genieten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Amstellovic
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: za 27 maart 2010, 16:57

Elke rit rij ik met een Camelbak.
Dit komt onder andere omdat ik een hekel heb aan zadeltasjes.
Daarnaast is het erg makkelijk om gereedschap, reserveonderdelen, verlichting en wat eten mee te nemen.
Je weet tenslotte nooit wat er onderweg gebeurd en als de flow lekker is, kan het zomaar zijn dat de rit langer wordt dan gepland.
Tot slot is het makkelijk om kleding in op te bergen bij mooier weer dan ingeschat.
Gebruikersavatar
arjanvanwoudenberg
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 562
Lid geworden op: za 11 april 2015, 15:40
Mijn mountainbike: Scott Spark 900 RC Team

Heftige foto / verhaal. Ook mij weerhoud dit er echter niet van om met een camelbak te rijden. Pak altijd om diverse redenen scherpe en harde onderdelen wel even in een handdoekje oid.
Wat zal ik zeggen...…..
Patrick008
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 16 april 2015, 13:12

Heb zojuist een Camelbak Charge Skydiver 3L besteld bij Salden. Heb geen bidonhouder op mn fiets en wou dit ook zo laten, dus met deze heb ik altijd genoeg water bij me en ook nog voldoende ruimte in de rugzak voor overige dingen.
East Goat
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: vr 7 oktober 2011, 14:25
Mijn mountainbike: BMC TE02

Ik heb ooit eens in een wetenschappelijk onderzoek gelezen dat van alle mensen die wel eens water hebben gedronken, ruim 100% overlijdt... :wink:
Vaak ben je te bang, soms te dapper...
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

East Goat schreef:Ik heb ooit eens in een wetenschappelijk onderzoek gelezen dat van alle mensen die wel eens water hebben gedronken, ruim 100% overlijdt... :wink:

Afbeelding
Gebruikersavatar
arjanvanwoudenberg
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 562
Lid geworden op: za 11 april 2015, 15:40
Mijn mountainbike: Scott Spark 900 RC Team

Potverdorie wat een schokkend bericht haha
Wat zal ik zeggen...…..
Gebruikersavatar
Bernhardxt
All rounder
All rounder
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 31 december 2014, 23:12
Mijn mountainbike: een zwarte...........

Ik heb ook altijd een bidon bij me gehad, echter heb ik vorige week een Shimano Unzen 15 besteld.

Vandaag voor het eerst getest en ik moet zeggen dat ik in eerste instantie erg positief ben.

Er kan drie liter water in, wat over het algemeen al erg veel is voor de ritjes in Nederland. Maar voor de tripjes in het buitenland had ik eigenlijk niet helemaal genoeg aan twee bidons van samen 1.5 liter.

Nu met drie liter op de rug moet dit toch wel voldoende zijn dacht ik zo.
Plaats reactie