Camelbak of Bidon

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

ThaSingleTrackMastah schreef: do 2 december 2021, 19:58 Is natuurlijk ook logisch.
Waarom zou sportdrank en/of ranja wel in een bidon kunnen en niet in een drinkzak?
Net als bij de bidon is schoonmaken belangrijk en dat gaat bij een drinkzak met vouwsluiting heel goed.
Drinkzakken met een schroefdop zijn onhandig.

Ik krijg in mijn drinkzak de randjes onderin net niet schoon. Daar kan ik niet bij met een afwasborstel. De slang heeft een koppelstuk, daar past het borsteltje niet doorheen, dus dat is ook altijd gedoe. Vandaar dat ik de sportdrank in mijn bidons doe. Een bidon kan nog in de vaatwasser.

Maar feit blijft dat je moet schoonmaken als je sportdrank of ranja hebt gebruikt. Hoe sneller hoe beter. De soort sportdrank scheelt ook nog enorm; ik heb 1x een pot aardbeiensmaak gehad en die was in de zomer na 3 uur al bruin ipv roze en stinkend naar bedorven. Dat helpt ook niet echt.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Wat ik regelmatig deed toen ik nog met een Camelback reed, en overigens met m'n bidons ook doe, is een nachtje in warm water met een kunstgebitreinigertablet. Dat weekt alle eventuele vuiligheid los, daarna een paar keer omspoelen.
Laatst gewijzigd door Azurri op za 4 december 2021, 04:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Bidon is voor mij geen optie, kan ik niet kwijt op de (e)fully... Maar op de non-e fully die ik daarvoor had ook niet, onder de schuine buis is wat mij betreft geen optie voor mountainbiken. Te kwetsbaar, te vies en je moet stoppen om te kunnen drinken :-{

Op de hardtail past er eentje, wat imo ook te weinig is voor een rit. Alleen op de gravelbikes kan ik er desnoods vier kwijt :D
(twee op de normale plek, een onder de schuine buis en in nood kan er nog een houder aan de zadelpen gehangen worden).

Het drinkreservoir kan ik met mijn hand in, dus schoonmaken kan tot in de hoekjes.
Reservoirs met draaidop komen er hier niet meer in om die reden (al heb ik volgens mij nog een Camelbak 3 liter zak in de kast ergens...).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
HuibMM
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 23 mei 2018, 11:21
Mijn mountainbike: Pole Taival

Het liefst een cambelback, bij "korte" tochtjes, het bike vest, wanneer ik langer wegga een kleine osprey rugzak met alles wat ik denk nodig te hebben.
Wat ik persoonlijk het groote voordeel vindt is de tijd dat je je stuur los laat, geen gedoe met terugzetten o.i.d.

Op de racefiets maak ik wel gewoon gebruik van bidons, maar ook als ik hier dagtochten ga maken, gaat het bike vest mee.

(geweldig om alle tips/trucs te lezen om je camelback efficient weer schoon te krijgen)
anders ga ik wel op de fiets
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Het schoonhouden van de Camelbak is wel een dingetje. Na het rijden leeg ik wat er nog aan water in de zak zit. Wrijf de zak zo goed mogelijk droog met een een microvezel vaatdoekje. Daarna doe ik er een droog en schoon microvezel doekje in en laat dat zitten tot het volgende gebruik. De slang slinger ik altijd een tijdje rond om zoveel mogelijk waterdruppels eruit te krijgen. Bij het opnieuw gebruiken spuug ik de eerste slok water uit.

Tijdens het rijden drink ik alleen water. Als ik ergens ga rijden, neem ik meestal een kleine koelbox mee in de auto. Wel lekker om iets anders dan water te drinken na afloop. Een alcoholvrije IPA met een beef bar of beef jerky is dan mijn favoriet. :bier:
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

FreedomRanger schreef: za 4 december 2021, 18:07 Het schoonhouden van de Camelbak is wel een dingetje. Na het rijden leeg ik wat er nog aan water in de zak zit. Wrijf de zak zo goed mogelijk droog met een een microvezel vaatdoekje. Daarna doe ik er een droog en schoon microvezel doekje in en laat dat zitten tot het volgende gebruik. De slang slinger ik altijd een tijdje rond om zoveel mogelijk waterdruppels eruit te krijgen. Bij het opnieuw gebruiken spuug ik de eerste slok water uit.
Ik kreeg toen ik m’n Camelbak kocht bij Bever sport de tip van een medewerker om die slang voor en na elke rit door te spoelen…ff water er door laten lopen van de ene kant en dan omdraaien zodat het water weer de andere kant op stroomt en dat geheel nog es herhalen. De leiding ff doorspoelen dus. (Dat doe ik trouwens ook met de waterzak, altijd ff beetje omspoelen voor gebruik) Werkt goed en die slang is tot de dag van vandaag niet vies van binnen…ik heb hem nu al iets van 7 jaar.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Uitspoelen lijkt me wel heel logisch toch? Dat doe ik sowieso altijd, ook met bidons trouwens :D
Soms spoel ik die alleen maar even goed uit, en af en toe gaat de bidon de vaatwasser in. De dop gaat eigenlijk altijd de vaatwasser in na gebruik.

Maar ik zal het nog één keer herhalen: gewoon in de vriezer leggen dat (uitgespoelde) drinkreservoir van je rugzak ;-)
Er zijn weinig bacteriën die dat overleven denk ik. Ik laat het reservoir trouwens niet tot in de hoekjes opdrogen, gewoon even uitdruppelen en dan de vriezer in.

Overigens vind ik in deze tijd van het jaar nog een voordeel aan de drinkzak dat je drank wat minder koud wordt als in een bidon.
Vroeger heb ik ook ooit zo'n neopreen isolatieding gehad voor om de slang, maar heel veel nut heeft dat niet: als je na een slok drinken de slang weer leeg blaast terug het reservoir in bevriest je drank ook niet. Dat heb ik me sowieso aangewend, in de zomer heb je dan niet zo'n vies opgewarmde eerste slok water of energiedrank :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lunatt
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: di 24 augustus 2021, 22:28

kermit schreef: ma 6 december 2021, 14:51 Maar ik zal het nog één keer herhalen: gewoon in de vriezer leggen dat (uitgespoelde) drinkreservoir van je rugzak ;-)
Er zijn weinig bacteriën die dat overleven denk ik. Ik laat het reservoir trouwens niet tot in de hoekjes opdrogen, gewoon even uitdruppelen en dan de vriezer in.
De meeste bacteriën zullen de vriezer wel overleven maar in een soort rust stand gaan, dus ze vermenigvuldigen zich niet tot niet vaak. Bij kamer temperatuur vermenigvuldigen ze zich weer wel sneller als er een voedingsbodem is (water is voldoende). Maar je gaat altijd bacteriën houden dus zo erg is dat helemaal niet (in kraanwater bijvoorbeeld, op je handen etc).
Dus vriezer werkt omdat de bacteriën dan in rust stand gaan en het er niet veel meer worden :winkie:
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Ja dat in de vriezer doen is leuk als je een groot vriesvak of aparte vriezer hebt, maar die heb ik niet met mijn tafelmodel koelkast en het vriesvak daarvan zit dan weer vol met brood en knollen & bladeren voor de Indische en Thaise keuken dus voor een Camelbak is gewoon geen plaats. ;)

Maar gewoon ff laten drogen werkt voor mij ook prima hoor.
Lunatt
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: di 24 augustus 2021, 22:28

Nou het toch over de drinkzakken gaat. Ben ik de enige die de mondstukjes met enige regelmaat 'kapot bijt'?
De Osprey mondstukjes die ik gebruik lijken maar maximaal enkele maanden mee te gaan. Is als los onderdeel te bestellen etc, dus valt mee. Maar ik vraag me wel eens af of het komt door mijn gebruik ( :lol: ) of dat dit echt zo'n slijtage onderdeel is.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Lunatt schreef: wo 15 december 2021, 13:08 Nou het toch over de drinkzakken gaat. Ben ik de enige die de mondstukjes met enige regelmaat 'kapot bijt'?
ik gebruik de Camelbak drinktuit/ mondstuk , nog niet kapot gebeten tot dus ver , denk dat je graag je tanden ergens inzet ? :lol:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Lunatt
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: di 24 augustus 2021, 22:28

Snelle Buffer schreef: wo 29 december 2021, 11:31 ik gebruik de Camelbak drinktuit/ mondstuk , nog niet kapot gebeten tot dus ver , denk dat je graag je tanden ergens inzet ? :lol:
:winkie: Misschien toch eens een ander merk erop zetten dan, thanks!
TJJ
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 2 november 2020, 20:54
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 (2021) / Grizl CF 8 (2022)

Hier goede ervaringen met EVOC stage 12.
Deze heeft oprol sluiting van de waterzak dus goed schoon te maken en "open" op te bergen. Slang en mondstuk zijn makkelijk los te maken en door te spoelen . Ik merk geen nog geen slijtage van het mondstuk (na ca 1 jaar gebruik)
Ik doe alleen water in de zak, eventuele sport drink gaat in de bidon mee.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

voor lange ritten, en ritten verder weg pak ik vaak de rugzak (osprey viper), ook een tijdje meegenomen voor de locale ritten van 1-2 uur, maar dat doe ik al een tijdje niet meer.. misschien de goden verzoeken, maar de afgelopen jaren eigenlijk maar 1 x redelijk lek gereden door een stuk glas, sealant kon het met moeite dichten, dus aardig wat lucht kwijt, maar rustig naar huis gereden.. verder wel meestal een multitool in mijn zak, laatst nog iemand anders mee geholpen,.

Dus meestal gewoon met 1 500 of 750 ml bidon, als ik meer nodig heb pak ik de rugzak
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Korte ritten (tot 2-3u als het niet te warm is) een bumbag/fannypack (osprey seral 7) en een gereedschapsbidon. Bij dagtochten pak ik wel de rugzak (met 3 liter bladder).
Plaats reactie