SRAM xx1 of Dubbel?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Stef16
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: do 28 augustus 2014, 22:10
Mijn mountainbike: Cannondale F29 1
Contacteer:

Hallo,

ik ben nieuw op dit forum. Zit veel op de racefiets en heb vorig jaar een cannondale F29 1 gekocht om me een beetje fit in de winter te houden. Ik rijd regelmatig toertochten en mountain routes op de ATB. Nu heb ik mijn Cannondale net verkocht en heb ik mijn oog laten vallen open de full suspension BMC Speedfox SF01 XX1 of de Speedfox SF02 XO. Beide 29-niners

Het verzet op de Cannondale was 11-36 achter en 38-24 voor. Ik kwam op de cannondale nauwelijks op het kleine 24 blad. Misschien ben ik te bang om voor de 1x11 te kiezen. Er zit op de bmc een 30 blad voor en een 10-42 achter. Mijn idee is een extra 34 blad te kopen voor de redelijk vlakke stukken. De voorkeur gaat eigenlijk wel naar de XX1 uit.

Heeft er iemand op dit forum al ervaring met deze groep?

Alvast bedankt voor de feedback
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Heb je al de zoekfunctie gebruikt? Want als er 1 groep veel is besproken is het de 1x11 wel.

Ik wil niet meer anders!
Stef16
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: do 28 augustus 2014, 22:10
Mijn mountainbike: Cannondale F29 1
Contacteer:

Nog niet bekeken, zal ik doen.

Hij bevalt jou goed, kom je niet te kort in het lichte verzet?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Stef16 schreef:... kom je niet te kort in het lichte verzet?
Wat levert in deze wat iemand anders met zijn fysieke gesteldheid onder zijn omstandigheden vindt op aan meerwaarde ten opzichte van wat je gewoon zelf aan de hand van je eigen refentiekader kunt uitrekenen op de achterkant van een bierviltje.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Stef16
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: do 28 augustus 2014, 22:10
Mijn mountainbike: Cannondale F29 1
Contacteer:

Ik heb wat gevonden op internet,

Volgens valt het verschil tussen beide best mee

http://brimages.bikeboardmedia.netdna-c ... -chart.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
mini_me
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 270
Lid geworden op: ma 18 februari 2008, 13:10

cheeta schreef:
Stef16 schreef:... kom je niet te kort in het lichte verzet?
Wat levert in deze wat iemand anders met zijn fysieke gesteldheid onder zijn omstandigheden vindt op aan meerwaarde ten opzichte van wat je gewoon zelf aan de hand van je eigen refentiekader kunt uitrekenen op de achterkant van een bierviltje.
Huh? :o
Gebruikersavatar
Aron B
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 714
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 11:31
Mijn mountainbike: Camber alles moet carbon

japie carbon schreef:Heb je al de zoekfunctie gebruikt? Want als er 1 groep veel is besproken is het de 1x11 wel.

Ik wil niet meer anders!
Qft!

1x11 is echt ideaal.
cannondalecarlos
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 844
Lid geworden op: do 22 december 2011, 00:22
Mijn mountainbike: *BMC TE02 XO1 2014* *BMC TE01 X11 2014*

De 1x11 is super, de uitvinding vd eeuw op schakelgebied.
Maar een Speedfox als vervanger voor een 29' Flash?
De Speedfox is meer een enduro achtige downhiller...ga dan voor een BMC Fourstroke 29' dat is nl wel een XC/Marathon bike, en veel geschikter voor de wintertoertochten in de lage landen.
L3X
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 826
Lid geworden op: zo 13 augustus 2006, 15:03
Mijn mountainbike: S-Works Stumpjumper & Epic

Voor Nederland lijkt 1x11 me heel fijn, maar in het buitenland ben ik toch redelijk blij met het kleine blad. Ligt er dus een beetje aan waar je meestal rijdt...
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Ligt ook aan jezelf natuurlijk, ik ben in het buitenland nog niet echt tekort gekomen met 1x11, dus fysieke gesteldheid telt wellicht nog meer mee
Bird Aeris 9 blurple
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Je kunt het toch gewoon uitrekenen? Ga een keer met een dubbel klimmen, kijk welk verzet nog kan en reken uit wat je voor moet hebben als je met een 42 achter rijdt.

Ikzelf ben blij dat ik als lichtste verzet een 22-36 heb, als het niet te steil is, kom ik er mee boven. Ook in zware omstandigheden (moe, hitte ed). Ik zou dus niet naar 1x11 willen, maar dat is gewoon omdat ik niet supersterk ben.
L3X
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 826
Lid geworden op: zo 13 augustus 2006, 15:03
Mijn mountainbike: S-Works Stumpjumper & Epic

novaterra schreef:Ligt ook aan jezelf natuurlijk, ik ben in het buitenland nog niet echt tekort gekomen met 1x11, dus fysieke gesteldheid telt wellicht nog meer mee
Tot op zekere hoogte wel ja, denk dat je met een beetje rekenen ook wel uit moet kunnen komen met XX1. Denk overigens wel dat veel mensen bij het rekenen m.b.t. XX1 geen rekening houden met het feit dat je ook wel eens een belachelijk steile klim tegen komt als je al 100km+ in de benen hebt.

Ik heb overigens redelijk recent voor een dubbel gekozen i.p.v. 1x11 puur voor het buitenland. Wat je ook zou kunnen overwegen is een crank met een losse spider zodat je 1x10 kan rijden in Nederland en voor de extreme ritjes kan overschakelen (pun intended) naar 2x10.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

cheeta schreef: Wat levert in deze wat iemand anders met zijn fysieke gesteldheid onder zijn omstandigheden vindt op aan meerwaarde ten opzichte van wat je gewoon zelf aan de hand van je eigen refentiekader kunt uitrekenen op de achterkant van een bierviltje.
+1

Of je XX1 of een dubbel gaat rijden is echt afhankelijk van je eigen gesteldheid, waar je rijdt etc. etc.

Voor mij geldt in ieder geval dat als ik het eerder genoemde 22/36 verzet nodig heb om de berg op te komen ik allang aan het lopen ben. Met XX1 en 28/42 kom ik bij normale stijgingspercentages gewoon boven en op 't vlakke kan ik met 28/10 de dertig km/u aantikken. Bandbreedte is voor mij prima. En mijn gesteldheid is ook niet top aangezien er ook bikers zijn die met 32/42 overal omhoog gaan.
cannondalecarlos
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 844
Lid geworden op: do 22 december 2011, 00:22
Mijn mountainbike: *BMC TE02 XO1 2014* *BMC TE01 X11 2014*

Met het berekenen ben ik ook begonnen voordat ik aan de 1x11 begon...fiets was al besteld...en 'kan het er altijd nog afgooien' was mijn gedachte...maar gooi de berekeningen maar overboord.
Ik was altijd 2x10 gewend (39/26) en als je dan gaat berekenen kom je op snelheid (lange afdalingen) flink tekort met 32 voorblad (max op mijn TE) en de 10 op de cassette.
Maar in de praktijk is het echt totaal ander verhaal, je kunt er gewoon dik 45km/h mee trappen.
Met dat 32 voorblad kom je ook de steilste klimmetjes mee hoog met de 1x11 (15% klimmetjes met gravel)
en kom je met de 42 niet te kort!
En mocht je de Alpen in gaan en twijfelen, binnen een minuut heb je er een ander=kleiner voorblad op zonder de crank los te halen.
Eenmaal gewend wil je niet meer terug, ondertussen hebben meer vd fietsmaten de 1x11 en we zijn allemaal overtuigd van de eenvoud, ook de slijtage is minimaal te noemen.
to0n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 492
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 21:05
Mijn mountainbike: Canyon #2

cannondalecarlos schreef:Met dat 32 voorblad kom je ook de steilste klimmetjes mee hoog met de 1x11 (15% klimmetjes met gravel)
15% noem ik niet steil. Kun je met dat verzet ook 30% omhoog?
Kon ik maar wennen aan het knarsen van modder tussen mijn tanden...
Plaats reactie