Meest technische route ?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ik ben voor en wil best wat doneren in de vorm van geld en/of tijd. Mag van mij trouwens ook een indoor lokatie a la Ray’s zijn. Crowdfunding lijkt me zo opgezet (maar daarna begint het werk pas).

Afbeelding
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

suravida schreef: di 22 oktober 2019, 10:22 Als iedereen die focus op de UHR nou eens loslaat dan blijkt er nog meer te zijn in NL...

Vlaardingen: https://www.youtube.com/watch?v=lAn3GN-Dxu4
Bergschenhoek: https://www.youtube.com/watch?v=C2Z7yghm_34
Oostvoorne: https://www.youtube.com/watch?v=oVbhGlLE_vo
Papendal Arnhem

https://www.youtube.com/watch?v=bi4tKlr4OAQ
https://www.youtube.com/watch?v=ySXOU3z5iX0
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

suravida schreef: di 22 oktober 2019, 10:22 Als iedereen die focus op de UHR nou eens loslaat dan blijkt er nog meer te zijn in NL...

Vlaardingen: https://www.youtube.com/watch?v=lAn3GN-Dxu4
Bergschenhoek: https://www.youtube.com/watch?v=C2Z7yghm_34
Oostvoorne: https://www.youtube.com/watch?v=oVbhGlLE_vo
Geheel mee eens hoor, maar nu de overige 25 provincies ook nog graag :winkie: !
Te beginnen met bv iets in de buurt van Schoorl, genoemde UHR, Assen eo, Nijmegen eo... okay... Arnhem, check... dan komt er al een aardige landelijke dekking in zicht :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5581
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

aurelius schreef: di 22 oktober 2019, 11:32
suravida schreef: di 22 oktober 2019, 10:22 Als iedereen die focus op de UHR nou eens loslaat dan blijkt er nog meer te zijn in NL...

Vlaardingen: https://www.youtube.com/watch?v=lAn3GN-Dxu4
Bergschenhoek: https://www.youtube.com/watch?v=C2Z7yghm_34
Oostvoorne: https://www.youtube.com/watch?v=oVbhGlLE_vo
Geheel mee eens hoor, maar nu de overige 25 provincies ook nog graag :winkie: !
Te beginnen met bv iets in de buurt van Schoorl, genoemde UHR, Assen eo, Nijmegen eo... okay... Arnhem, check... dan komt er al een aardige landelijke dekking in zicht :-q .

Route Oldenzaal (Hulsbeek) heeft diverse ttf's op de korte route en ook nog een mini bikeparkje. Al met al heel wat uitdagingen waar de bwr's met een grote boog omheen rijden. Als je in de buurt bent is deze zeker de moeite waard om je techniek wat bij te spijkeren.


viewtopic.php?f=10&t=36633&start=195
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Bottecchia schreef: di 22 oktober 2019, 10:59 En als de fanatiekelingen hier niet kunnen vinden wat ze zoeken is het misschien toch een idee om een stukje grond te kopen. Kun je helemaal los gaan met uitdagingen en heb je geen "last" van de andere belangen waar landeigenaren ook mee te maken hebben. Een goed opgezette crowdsource actie zou gelijk inzichtelijk maken hoeveel behoefte er echt is. Wie heeft er teveel vrije tijd?
Als de gemeente Utrecht nu eens wat anders zou doen dan praten en niks, dan ja dan...(het plan is klaar de vrijwilligers waren er. Hoe dom kun je zijn als gemeente om dat langs je heen te laten gaan...).
Tot die tijd hebben we een afvalberg met part-time schapen en een afgesloten bmx baan. Die bmx baan is de grootste aanfluiting die er is. Aangelegd met geld wat vrij kwam bij de start van de Tour. Enkel door een onkundige aannemer staat er nu alweer jaren een hek omheen. Maar he het is een gemeente dus ze komen er mee weg.

Vergeet Bikepark Wageningen niet http://www.wilddukes.nl/
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Zoals ik al zei, van zo een rock-garden leer je niets. Ook niet als je Utah als bestemming hebt. Zo een ding is eenvoudigweg niet 'technisch' te noemen... .


Overigens kun je al de benodigde techniek op een paar trappetjes oefenen. Beter dan waar dan ook in NL in het terrein. :bier:



Goed, daar hebben we het punt: wat is technisch? Ondanks dat Aurelius er op blijft hameren dat de UHR niet technisch is, zijn dat in mijn beleving de meest technisch routes. Je kunt je bochtentechniek perfect bijwerken daar. En ja, er zijn nog wat meer stukjes van routes in NL waar dat kan. En ik denk dat bochtentechniek toch wel een belangrijk aspect van het mountainbiken is. Belangrijker dan drops van 3 meter (die je dus gewoon op een trap in de stad kunt oefenen).


Maar goed, anderen vinden blijkbaar andere dingen technisch. Blijft lastig wat dat dan is. Een boomstammetje van 15 cm? Voor sommigen een onoverkomelijk obstakel. Anderen willen meteen al 40 cm, want anders is het geen uitdaging.
En die rockgarden begint pas leuk te worden als die 35 graden helt. Maar daar is die boswielrenner op zijn 9 kg hardtail het waarschijnlijk niet mee eens.

En zo kun je nog wel even door gaan.


Nederland heeft zijn eigen uitdaging en het is niet voor niets dat die nieuwe slingerroute zo populair zijn. Die overigens aardig overeen komen met de onmetelijk populaire flowtrails in het buitenland. Maar dan zonder de hellingshoek... .

Je kunt wat kunstmatige dingen inbouwen, maar zoals we hier al constateren werkt niet alles voor iedereen. Ik denk dat het leuk is dat hier en daar wat dingen verschijnen en ik ben er ook groot voorstander van. Maar het blijft hoe dan ook behelpen in mijn ogen. En dus zal ik nog altijd regelmatig ergens in een buitenland een stukkie gaan fietsen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Lars TB schreef: di 22 oktober 2019, 22:22 Zoals ik al zei, van zo een rock-garden leer je niets. Ook niet als je Utah als bestemming hebt. Zo een ding is eenvoudigweg niet 'technisch' te noemen... .


Overigens kun je al de benodigde techniek op een paar trappetjes oefenen. Beter dan waar dan ook in NL in het terrein. :bier:



Goed, daar hebben we het punt: wat is technisch? Ondanks dat Aurelius er op blijft hameren dat de UHR niet technisch is, zijn dat in mijn beleving de meest technisch routes. Je kunt je bochtentechniek perfect bijwerken daar. En ja, er zijn nog wat meer stukjes van routes in NL waar dat kan. En ik denk dat bochtentechniek toch wel een belangrijk aspect van het mountainbiken is. Belangrijker dan drops van 3 meter (die je dus gewoon op een trap in de stad kunt oefenen).


Maar goed, anderen vinden blijkbaar andere dingen technisch. Blijft lastig wat dat dan is. Een boomstammetje van 15 cm? Voor sommigen een onoverkomelijk obstakel. Anderen willen meteen al 40 cm, want anders is het geen uitdaging.
En die rockgarden begint pas leuk te worden als die 35 graden helt. Maar daar is die boswielrenner op zijn 9 kg hardtail het waarschijnlijk niet mee eens.

En zo kun je nog wel even door gaan.


Nederland heeft zijn eigen uitdaging en het is niet voor niets dat die nieuwe slingerroute zo populair zijn. Die overigens aardig overeen komen met de onmetelijk populaire flowtrails in het buitenland. Maar dan zonder de hellingshoek... .

Je kunt wat kunstmatige dingen inbouwen, maar zoals we hier al constateren werkt niet alles voor iedereen. Ik denk dat het leuk is dat hier en daar wat dingen verschijnen en ik ben er ook groot voorstander van. Maar het blijft hoe dan ook behelpen in mijn ogen. En dus zal ik nog altijd regelmatig ergens in een buitenland een stukkie gaan fietsen.
Je leert er zeker een goede bochtentechniek, op de UHR.
Maar... alleen daarmee kom je er niet, als je ergens in het wild ineens allerlei onvoorspelbare uitdagingen en obstakels tegenkomt... Met alleen rockgardens rijden overigens ook niet :wink: (Waarbij een flowy bocht rijden natuurlijk wel stukken makkelijker en veiliger is dan zo’n steile rockgarden in ‘duiken’... hoezo, “van zo een rock-garden leer je niets. Ook niet als je Utah als bestemming hebt. Zo een ding is eenvoudigweg niet 'technisch' te noemen...”).

Vandaar dat ik ook benadrukte dat er bij dat bikepark Kattevennen zoveel meer te beleven/oefenen valt, dan alleen bochten leren rijden (ben je er trouwens al eens geweest? Moet niet, wel een aanrader als je eens in de buurt bent).

Ik wed dat je zo’n parkje een mooie aanvulling zou vinden voor de UHR.
Dan hoef je niet perse naar het buitenland om toch het nodige tegen te kunnen komen. Jij gaat daar toch ook naar toe, naar het buitenland, om af en toe je grenzen op te zoeken en te verkennen? Daar leer je juist technischer door rijden.
Als je niks tegenkomt, niks opzoekt, leer je niks bij.

Dus gun ik iedereen gewoon wat technisch uitdagender terrein in zijn/haar buurt. De UHR krijgt van mij nu al een dikke 9. Zou er nog meer uitdaging aan kunnen worden toegevoegd, dan maakt het de UHR alleen maar nog mooier!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

De ruigere / natuurlijkere routes zijn een stuk technischer dan de UHR.
UHR kun je op een stadsfiets rijden ;)
Zeist is nog het meest technische van de routes met een hoop hoge wortels.

Oude Posbank route, maar ook wat er in Zuid Limburg te vinden is vind ik technischer.
Dan heb ik het over wortels, geulen en ongelijkmatige grond in snelle afdalingen.

Off camber stukjes of smalle paadjes met grind, krappe bochten na steile stukjes omlaag, switchbacks etc, dat noem ik technisch.
Dat heb je bijv. op MTB parcours Spaarnwoude.

Schoorl vind ik eigenlijk alleen de afdaling van de Nok technisch vanwege de steilheid.
Ook hier is de rest in principe op een stadsfiets te doen ;)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Rayb81 schreef: wo 23 oktober 2019, 01:17 ....maar ook wat er in Zuid Limburg te vinden is vind ik technischer.
Dan heb ik het over wortels, geulen en ongelijkmatige grond in snelle afdalingen.

Off camber stukjes of smalle paadjes met grind, krappe bochten na steile stukjes omlaag, switchbacks etc, dat noem ik technisch...
(He... klinkt als de St Pietersberg :winkie: !)
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Rayb81 schreef: wo 23 oktober 2019, 01:17 ...
Off camber stukjes of smalle paadjes met grind, krappe bochten na steile stukjes omlaag, switchbacks etc, dat noem ik technisch.
...
Dat zeg ik: UHR. :winkie:


Kijk, je basis technieken krijg je niet op orde op een technische route. Hier en daar zou je wel iets kunnen oefenen. Maar een parkeerplaats, een trappetje, paar stoepranden en een stapel stenen is waar je je techniek op orde brengt.


Heb je die techniek dan is het hooguit even wennen aan het terrein.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Noin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 523
Lid geworden op: zo 12 november 2006, 13:49

Lars TB schreef: wo 23 oktober 2019, 22:43
Rayb81 schreef: wo 23 oktober 2019, 01:17 ...
Off camber stukjes of smalle paadjes met grind, krappe bochten na steile stukjes omlaag, switchbacks etc, dat noem ik technisch.
...
Dat zeg ik: UHR. :winkie:


Kijk, je basis technieken krijg je niet op orde op een technische route. Hier en daar zou je wel iets kunnen oefenen. Maar een parkeerplaats, een trappetje, paar stoepranden en een stapel stenen is waar je je techniek op orde brengt.


Heb je die techniek dan is het hooguit even wennen aan het terrein.
Waar zitten die off-camber stukken op de UHR dan? Bochten zijn er genoeg, hier en daar ook wel wat krappe bochten (al ligt nog steeds bijna alles zo dat je er vrij eenvoudig op snelheid doorheen kunt),. Je hebt de "na steile stukjes" ook maar weggelaten uit bovenstaande beschrijving. Steil is het op de UHR eigenlijk nergens, hooguit op kwintelooien. Maargoed, wat dat betreft zit het terrein misschien ook niet echt mee.

Wat ik op de UHR gewoon mis zijn de "awkard" stukjes waar je echt even extra je best moet doen, stukjes waar je even helemaal de snelheid eruit wil halen, en passages die zeg 1 v/d 5, 10, of 15 keer (goed, of zelfs uberhaupt) lukken. Wanneer heb je nu momenten dat je echt denkt "bah, daar ging ik echt helemaal de mist in". Uiteindelijk vind ik de flowy routes juist "te aangelegd".
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Enige stukje dat in me opkomt is de wortelklim op Leersum, maar ook daar is het een kwestie van de juiste lijn kiezen en iedereen komt wel boven.

De switchbacks omhoog op Spaarnwoude bijv. hebben mij destijds wel gedwongen om deze meerdere malen achter elkaar te oefenen tot ik er rijdend doorheen kwam, dat soort stukjes mis je wel op de UHR, eigenlijk is het gewoon een racebaan :tong
sinterklaas
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: vr 24 februari 2006, 21:37
Mijn mountainbike: Rijdt

Rayb81 schreef: do 24 oktober 2019, 01:02 De switchbacks omhoog op Spaarnwoude bijv. hebben mij destijds wel gedwongen om deze meerdere malen achter elkaar te oefenen tot ik er rijdend doorheen kwam, dat soort stukjes mis je wel op de UHR, eigenlijk is het gewoon een racebaan :tong
Pssttt voorzichtig met "kritiek" op de UHR. Anders komen de UHR groupies in het geweer. Die vinden namelijk de UHR het summun op technisch gebied in NL. :winkie:
Finale Ligure, Nava Valley the hidden gem.
Van een boomwortel af fietsen is geen droppen
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2076
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Nu ben ik best wel fan van de UHR, maar "technisch"* kun je de route m.i. toch echt niet noemen. Enkele passages waarbij je blij bent als je zonder vallen of afstappen boven dan wel beneden bent gekomen zouden absoluut wat toevoegen (en dat hoeven denk ik geeneens gevaarlijke passages te zijn)

*wat verstaan we eigenlijk onder technisch? Voor mij zijn dat dus stukken waar je moeite moet doen om zonder afstappen te passeren. Maar misschien verstaan anderen er wel iets heel anders onder
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

Ik zou de UHR ook niet technisch noemen, wel bochtig :-q Typerend is het stukje op lage Vuursche waar in het begin van het intensieve deel net na de ‘rotonde’. Daar lag een passage rechtsomeen boom met gelijk een drop of paar wortels. Er is al gauw een nieuw spoor linksom ontstaan omdat het te ‘technisch’ was. De drop verderop is wel uitdagend, maar ook maar een element. Kwinteloyenis de moeilijkste route op de UHR, maar eigenlijk alleen fysiek. Er zit een lullig dropje in wat je niet verkeerd moet aansnijden, maar verder is het vooral steil. Neemt niet weg dat ik, zoals velen, fan ben van alles op de UHR!

Voor mij is het criteria of er een angstgeger (of hoe schrijf je dat) in de route zit. Van die punten die je lastig vind en blij bent dat je ze heelhuids gepasseerd bent. Bergschenhoek, Oostvoorne en Zoetermeer hebben dat voor mij. Maar dat zijn dan eigenlijk alleen een los element zoals een drop of een sprong. Een langer lastig stuk kan ik me niet echt bedenken in Nederland. Het stukje wortels op Leersum is te kort en ook weer niet zo ingewikkeld. Als dit vlak was, zou je de wortels nauwelijks merken. De wortel afdaling/klim op de oude posbankroute was dan een stukj uitdagender!
Hier staat niets.
Plaats reactie