Meest technische route ?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2172
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Het is echt heel sneu.

Maar het is echt een trend.

Wortels: het pad sluiten
Los grind in Almere: ik moet mijn snelheid aanpassen aan mijn technische beperkingen; dat is fout :evil: Nee, dat is leuk; werken aan het aanpakken van die technische beperkingen.
Een Wild Boar Garden in Ede; dat is volgens mij een technische uitdaging die je straks kunstmatig ziet worden nagebouwd op plekken zonder wilde zwijnen, maar is het een probleem?

MTB-en gaat toch juist om het leren 'clearen' van dit soort zaken. We hebben niet veel rotsen, maar we moeten het doen met wortels, los zand, grind, everzwijnen, etc.
Een waarschuwingsbordje, oké, maar sluiten of alles egaliseren... Wat is er bijvoorbeeld mis met bobbels, 'rijd niet zo lekker'; als ik comfortabel wil zitten, dan blijf ik thuis wel op de bank hangen.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3295
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Helemaal met je eens! :-q
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5590
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Als ik soms zie hoe "onrijdbaar/oncomfortabel" sommige secties in de Worldcup zijn.. daar hoor je de rijders ook niet over klagen.

Ik denk dat we een beetje doorgeslagen zijn qua het voor iedereen rijdbaar te maken.
Het afsluiten van een stukje met een wortel gaat wel heel erg ver, heel triest.
Zo gaat het niveau van de Nederlandse MTB toerist nooit omhoog.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Die gasten daar in Ermelo en Harderwijk moeten zich diep, heel diep schamen.
Ik bedoel vooral die lui die daar lopen te janken over die tandenstoker op het pad waardoor ze noodgedwongen uit hun comfortzone moeten komen.
Hop, terug het asfalt op jullie. Of pak nog liever de tackzxs.
Zo'n lint spannen, ach, de mensen die daartoe besluiten voelen de hete adem van letselschadeadvocaten in hun nek dus, tja, het is blijkbaar realiteit...
Willem Altes schreef: di 15 oktober 2019, 23:25MTB-en gaat toch juist om het leren 'clearen' van dit soort zaken. We hebben niet veel rotsen, maar we moeten het doen met wortels, los zand, grind, everzwijnen, etc.
Een waarschuwingsbordje, oké, maar sluiten of alles egaliseren... Wat is er bijvoorbeeld mis met bobbels, 'rijd niet zo lekker'; als ik comfortabel wil zitten, dan blijf ik thuis wel op de bank hangen.
Dat dus, de spijker op z'n kop :-q
Zo was het 'ooit' wel in ons land, toen je nog vrijwel overal mocht fietsen waar je maar wilde.
In de schaarse gebieden waar je nog vrij mag rondrijden, is dat nu nog zo.
Het is de prikkel om van alles te proberen die bij vrij rijden veel groter is dan bij vaste routes / aangelegde trails
Elke rit is weer anders en een speurtocht naar nieuwe onmogelijkheden om te proberen; ga je soms heerlijk OTB in de braamstruiken en brandnetels.

In de loop der jaren zag je op steeds meer plaatsen gebieden op slot gaan, kwamen er -meest bestaande, uitdagingsloze- paden waar we getolereerd werden.
Daarop is het biken logischerwijs om snelheid en rondetijden gaan draaien, vooral in de winter :-{
Het is het gevolg van regelgeving en het daaruit ontstane fenomeen 'vaste routes', als daar iets even niet lekker loopt of fout gaat kunnen de nepMTBers en andere claimzieke kanslozen makkelijker een verantwoordelijke bij de kraag vatten.
Overigens ben ik heel blij met de vaste routes die we nu hebben.
Ik ben wel van mening dat er nog steeds veel te veel gepoetst en geboend wordt op de trails maar ik signaleer ook de ontwikkeling waarbij er behoedzaam grenzen verlegd worden.
Gaat langzaam de goeie kant op en dat is positief.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

:-q :-q !
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Tim.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 21 mei 2006, 11:06
Mijn mountainbike: Trek 8500, Ridley Excalibur, Titanium CB

Kunnen degene die dit soort stukken te moeilijk of gevaarlijk vinden niet gewoon even afstappen en een stukje lopen? In het buitenland moet je soms lopend met de fiets omhoog omdat het te steil is, dat is ook geen probleem. Wat me wel vaak opvalt is dat de gemiddelde snelheid voor racefietsers erg belangrijk is. Wellicht dat ze daarom een gladde route zonder obstakels willen.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Wat betreft de bovenste alinea van Jan Willem. Regelzucht en angstcultuur gaan heersen gevolg juridisch gesodemieter.
Hoe bekwaam iemand is, is niet de vraag.

Ik denk dat er meer nadruk op risico aanvaarding en buitensport mentaliteit ( sport binnen je eigen grenzen, afstappen is geen schande) moet komen.

In de toekomst kan het maar zo zijn dat bij georganiseerde tochten een "mtb bekwaam bewijs" of "route bekwaam bewijs" vereist is.
Gaat mij zeker te ver. Kaders kunnen verhelderend werken.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Rayb81 schreef: wo 16 oktober 2019, 00:17 Als ik soms zie hoe "onrijdbaar/oncomfortabel" sommige secties in de Worldcup zijn.. daar hoor je de rijders ook niet over klagen.

Ik denk dat we een beetje doorgeslagen zijn qua het voor iedereen rijdbaar te maken.
Het afsluiten van een stukje met een wortel gaat wel heel erg ver, heel triest.
Zo gaat het niveau van de Nederlandse MTB toerist nooit omhoog.
Nee we zijn niet door geslagen. Het is al 30 jaar zo. Enig verschil, nu er vaste routes zijn valt het pas op. En 30 jaar geleden was er een handjevol mtb’ers. Nu een paar honderd duizend recreanten op mtb’s.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik zie er eigenlijk niet echt een recente trend in en vind alles op aansprakelijkheid afschuiven ook iets te gemakkelijk, aangezien ik eigenlijk niet anders ken van toerverenigingen sinds midden jaren '90. En toen was aansprakelijkheid nog niet echt een thema en kregen ze het zelfs zonder vaste route voor elkaar onder het mom van onderhoud voor een toertocht of iets dergelijks om alle natuurlijk aanwezige obstakels zo afgevlakt werden dat iedere vorm van uitdaging verdwenen was en je gewoon kon blijven zitten bij voorkeur...

Het motto was overduidelijk: "durf of kan je het niet: verbeter u niet, maar zet de schep erin..."
(gratis trainingssessies met KNWU gecertificeerde trainers werden ook afgeslagen, want jaren ervaring)

Wat dat betreft ben ik het er volledig mee eens dat er een mentaliteitsprobleem is waarbij het eigen kunnen prevaleert, wat nu gemakkelijk eveneens wordt weggestoken onder de noemer "aansprakelijkheid" (afgezien van de echte aansprakelijkheidstopics).


Vive la France...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Met zo'n wortel in de route is het al snel te spannend natuurlijk toch. Dan gaat je gemiddelde snelheid ook weer omlaag. Bij ons in de buurt hebben ze pasgeleden ook bij een singletrack een miniomleiding gemaakt en dan ga je dus ook een stukje naar beneden en daar ligt een omgevallen boom op dat stuk. Niet overdreven hoog maar je kan er overheen. Die laten ze liggen om het toch iets uitdagender te maken.

Afstappen kan altijd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Maar heeft iemand nu al een foto van de daadwerkelijke situatie?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

En: is dit dan de meest technische route van Nederland? En is 'ie dat nu de 'root-of-death' eruit gehaald is nog steeds?

Vragen, vragen...
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Lars TB schreef: do 17 oktober 2019, 11:18 Maar heeft iemand nu al een foto van de daadwerkelijke situatie?
Ik ga vanmiddag even op pad. En ik wil ook even laten zien wat we wel in de route hebben.
"This species has amused itself to death"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5490
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

kan niet meer schreef: do 17 oktober 2019, 12:20
Lars TB schreef: do 17 oktober 2019, 11:18 Maar heeft iemand nu al een foto van de daadwerkelijke situatie?
Ik ga vanmiddag even op pad. En ik wil ook even laten zien wat we wel in de route hebben.
....... het is al donker .... moet iemand je van die wortel af komen schrapen of plaats je nog foto's :winkie: ?
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

kan niet meer schreef: do 17 oktober 2019, 12:20

Ik ga vanmiddag even op pad. En ik wil ook even laten zien wat we wel in de route hebben.


En dit dames en heren zijn de legendarische laatste woorden van "kan niet meer" op ons forum. Er zal over zijn laatste rit nog een docu gemaakt worden welke voorlopig de werktitel "Willie Wortel" krijgt.
Plaats reactie