verende zadelpen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Mischa1970
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: ma 29 september 2014, 18:21
Mijn mountainbike: Merida Big Nine 300 TFS

Na het lezen van de berichten hier ben ik wel geïnteresseerd in een verende zadelpen aangezien ik ook lage rugproblemen heb, waarbij ik zit te twijfelen tussen de suntour en de thudbuster. Ik lees via verschillende websites dat de suntour tot 95 kilo lichaamsgewicht gaat waarbij een enkele aangeeft dat die tot 110 kilo kan. De thudbuster kan zowiezo tot 110 kilo. Zelf ben ik 1,95 meter en weeg ik altijd tussen de 100 en 110, dus mijn vraag is of de suntour wel geschikt is voor mij, het scheelt toch enorm in de aanschaf (toch al snel een euro of 70).
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik zou op safe gaan en toch een Thudbuster nemen. Daarnaast vond ik de Suntour iets te beperkt voor mountainbiken (maar doet het heerlijk op mijn trekkingfiets).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
javato
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: za 27 juli 2013, 17:01

Ik heb ook intresse in de Thudbuster.
Wat is eigenlijk het verschil tussen de lt en st, oftewel welke nemen ?
Met de vriendelijke groeten van JAN
Gebruikersavatar
Remy_ams100
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1538
Lid geworden op: di 14 december 2010, 13:01
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 (2010 / B&G) & een Cube SL Cross (2010) cross-hybride
Contacteer:

javato schreef: Wat is eigenlijk het verschil tussen de lt en st,
Long Travel (100mm) en Short Travel (33mm).. oftwel een korte of lange veerweg ... :-q
javato
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: za 27 juli 2013, 17:01

Eigenlijk had ik dat wel moeten weten.
Maar waarom kiest men een lt of een st, is dat om gewicht , lengte etc ?
Met de vriendelijke groeten van JAN
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ST is meer voor racefietsen en trekkingfietsen, LT voor mountainbikes.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Voor terreingebruik altijd de LT nemen, het effect van de ST is gewoon te klein.
Overigens is (was?) de veerweg van de LT iets van 7cm, maar misschien is die inmiddels vergroot. Dat kun je zo vinden op de CC site.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Remy_ams100
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1538
Lid geworden op: di 14 december 2010, 13:01
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 (2010 / B&G) & een Cube SL Cross (2010) cross-hybride
Contacteer:

kermit schreef:Voor terreingebruik altijd de LT nemen, het effect van de ST is gewoon te klein.
Overigens is (was?) de veerweg van de LT iets van 7cm, maar misschien is die inmiddels vergroot. Dat kun je zo vinden op de CC site.
Klopt , ik had een waarde overgenomen die klaarblijkelijk niet klopte :D (100mm) (http://www.bike4travel.nl/product_info. ... cts_id=768" onclick="window.open(this.href);return false;)

Maar de veerweg van een LT is 3" , oftwel zo'n 70mm (7cm dus zoals kermit al aangaf ..)

:-q
javato
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: za 27 juli 2013, 17:01

Oke, dat is duidelijk.
Bedankt.
Met de vriendelijke groeten van JAN
maRIOOL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 15 april 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Cannondale 29 Scalpel 2

Is niet af te stellen en zorg voor steeds wisselende afstand tot aan trappers.
Neem aan dat medische gezien dit alleen een goede keuze is. Ergonomisch zeker niet.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dan lees je eerst maar eens goed in...
Een Thudbuster is wel degelijk af te stellen. Ten eerste worden er elastomeren in drie hardheden meegeleverd (en zijn er los nog extra soft en hard te koop). Je gebruikt twee elastomeren, dus je kunt er ook voor kiezen twee verschillende hardheden te combineren.
Ten tweede kun je de voorspanning (en daarmee het aanspreken) instellen. Enige demping is ook aanwezig, inherent aan elastomeren.
En ten derde veranderd de afstand zadel-pedaal vrijwel niet omdat de verende beweging meer cirkelvormig plaatsvindt en niet dmv een in elkaar schuivende buis.

Wil je meer comfort op een ht dan mogelijk is met brede banden, een "hiflex" zadelpen en een comfortabel zadel is een Thudbuster een prima keuze. Daar ben ik na tien jaar ervaring wel van overtuigd ;-)

En nu we het er toch over hebben, zo'n hiflex pen is totaal niet te vergelijken met een Thudbuster. Ik heb er een in mijn 29er maar voel eerlijk gezegd amper verschil met een standaard pen van twee tientjes. Door de grote wielen kom ik nog weg met die vaste pen, maar als ik die harde klappen nog eens beu raak gaat de Thudbuster er gewoon weer in...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Motorhead
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 3 augustus 2014, 22:17

Afgelopen weekend, na eigenlijk iets te lang op de fiets te hebben gezeten en dus wat te veel op het zadel blijven zitten, overtuigd dat ik een Thudbuster ga aanschaffen. :) Ik wist, totdat ik hier op het forum terecht was gekomen, nog niet eens van het bestaan van zo'n ding af.
Motorhead
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 3 augustus 2014, 22:17

Nog even een vraag voordat ik de Thudbuster LT ga bestellen:
Is het zo dat er bij een dikte van 31,6mm altijd een zadelpen geleverd wordt met diameter 27,2mm en dan een vulbus? .. of zijn er ook die fabrieksaf al 31,6mm zijn?
Rollingforever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 452
Lid geworden op: za 17 december 2011, 18:46

Kijk eens op de site van TB zou ik zeggen, daar zie je 31.6 mm staan, dat is zonder vulbus.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Inderdaad, het beste is de pen in de juiste dikte voor jouw frame nemen (27.2 / 30.9 / 31.6).
Mocht je plannen voor een ander frame hebben kun je overwegen de 27.2 te nemen en met een vulbus in je huidige frame te gebruiken. Een Thudbuster is zo degelijk dat-ie jaren meegaat en als je de dunste neemt heb je de meeste kans dat-ie ook in toekomstige frames past ;-)

De eventuele vulbus (shim) moet je los meebestellen, zit niet bij de pen.
Zorg dat de shim lang genoeg is om tot onder de lasnaad bovenbuis/zitbuis te komen. Bij de meeste frames is 10cm voldoende, shims die korter zijn zou ik niet gebruiken.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie