Die is te gemakkelijk, Lars, "'je overschreeuwt".
Ik gooi nog een keer dat BikeRadar stuk van eerder hierboven erin:
https://www.bikeradar.com/features/the- ... -handling/.
Daarin lees je heel genunanceerd welke invloeden diverse geometrie 'onderdelen' hebben op stuurgedrag.
Jij serveerde dat hierboven af met een enkel woord, 'klopt niet', nog preciezer: "Leuk. Maar fout en incompleet" (blz 21, lees jezelf maar terug).
Als ik je daar dan vraag waarom niet, als ik je vraag om die punten die BikeRadar noemt (niet ik), te weerleggen, om ons uit te leggen wat er dan niet aan klopt, dan maak je je er makkelijk van af en roep je: 'lees maar wat ik hier de afgelopen jaren heb geschreven', en je brengt andere zaken ter berde, je gaat weg van het onderwerp en mijn vraag. 'Behendig gedraaid'... best toepasselijk, als het net over stuurhoeken en wendbaarheid gaat natuurlijk
. Van zo'n expert en ervaren veel-weter die in de business zit verwacht ik dan toch wat meer als antwoord. Maar misschien is mijn verwachting wel te hoog?
Ik hoef het niet te weten, als hobbyist die van en alles en nog wat leest en bijhoudt. En best aardig technisch kan fietsen, maar niet zo hard, toevallig op een XC/DC-fully. Ik lees van alles, en vorm zo mijn mening, ook jouw bijdrages zet ik af tegen wat ik ik elders allemaal lees aan waardevols.
Prima ontwikkeling overigens, die trailwaardigere geo bij XC-bikes! Altijd mijn voorliefde geweest, potentere XC-ers, zal ook wel zo blijven, zeker door de huidige ontwikkelingen. Wel graag een licht pakketje, wel graag een lockout erbij voor mijn smaak, lichte wielen, droppertje, voor mij is het pakketje dan wel compleet.
En een ander wenst weer wat anders, ook helemaal prima, als je er maar lol aan beleeft!
Maar nogmaals Lars, nog een keer dit stuk: **
https://www.bikeradar.com/features/the- ... -handling/.
Ben nog steeds benieuwd wat er (fundamenteel) evt allemaal niet aan klopt. (Over nuances die niet kloppen val ik niet zo).
'Lees alles maar door wat ik hier eerder schreef op het forum', die is me te gemakkelijk.
Laat maar eens zien wat je waard bent, je hoeft mij niet te fileren, fileer eerst dat Bikeradar stuk maar eens
...
(Edit:
** Over de schrijver van dat prima artikel, de bron:
Seb Stott, Contributor:
Seb Stott is a former technical writer for BikeRadar. Seb's been riding mountain bikes for more than half his life, ever since getting hooked on a tiny 24Seven Crosser aged 13. He's raced downhill, enduro and cross-country, and while no athlete, still enters the occasional race. Seb studied experimental physics at university, and he's now happily using his degree experimenting with and testing different mountain bike setups, trying to work out what works best and why. You'll often find him riding the same track ten times in a day, changing just one thing to pin down the differences. Seb has also been a regular contributor to the BikeRadar Podcast and BikeRadar YouTube channel, and written for MBUK magazine and Pinkbike.com).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.