xc hardtail of fully

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
christian.devries
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 29 september 2022, 15:18
Mijn mountainbike: Focus Raven 2010 27.5" carbon voorvork

Ik ben een fervent mountainbiker, geen wedstrijdrijder. Ik roei veel op de ergometer en mountainbike er fanatiek naast. Ik rij een Focus Raven 27,5" met een vaste carbon voorvork. Heel licht en snel dus. Wanneer ik mountainbike rij ik routes rondom Helmond, zeer technische routes. Ik wil dan zo snel mogelijk gaan en zet dit dan ook op Strava.

Mijn fiets valt nu zowat uit elkaar en ik wil er niet veel geld meer aan uitgeven. Ik ben op zoek naar een nieuwe mountainbike om zo snel mogelijke rondetijden neer te zetten. Zo nu en dan maak ik een wat langere tocht, maar vooral snelle rondes dus. Ik merk echter wel dat ik op technische parcours zoals Bakelse Bos in Helmond te weinig controle heb om sneller te gaan dan ik nu doe. Ik probeer zachte en harde bandenspanning en smalle en brede banden. Ik merk dat wanneer de ondergrond hard is toch dat ik de snelste tijd neerzet met de Schwalbe Thunder Burt Addix Speed Evo 2.1". Maar dat is een ander onderwerp.

Wat raden jullie mij aan, een fully of toch een hardtail? En dan welk merk? Ik denk zelf aan een Canyon Lux (fully) of een Canyon Exceed (hardtail).
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Wat is je lengte, wat je gewicht?
Snelle Strava tijden najagen, ook op technischere stukken nog harder kunnen gaan:
Een racefully met lockouts, evt een licht droppertje erop.
Tenzij je erg groot en zwaar zou zijn, dan heb je wat stevigers nodig dan een zo licht mogelijk getunede racefully.
Een Lux zou dan prima zijn, relatief niet zo duur. Budget?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Jeroen90
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 28 juni 2020, 15:48

christian.devries schreef: do 29 september 2022, 15:26 Wanneer ik mountainbike rij ik routes rondom Helmond, zeer technische routes. Ik wil dan zo snel mogelijk gaan en zet dit dan ook op Strava.

Ik merk dat wanneer de ondergrond hard is toch dat ik de snelste tijd neerzet met de Schwalbe Thunder Burt Addix Speed Evo 2.1". Maar dat is een ander onderwerp.
Zo'n band met weinig profiel is natuurlijk ideaal op zo'n vlakke gladde racebaan zoals route Helmond. Daar zitten nog zeer veel rechte stukken in waar je 30+ kunt rijden en daarmee tijd kunt goedmaken.

Voor route Helmond(en rondom) heb je echt geen fully nodig aangezien er daadwerkelijk niks technisch te vinden is en al helemaal geen wortel te bekennen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

'Voor alles in en rondom De Peel is een fully teveel'

En dat gaat eigenlijk op voor nagenoeg heel Nederland....

Als je met een vaste vork lekker rijdt, vooral blijven doen maar ik zou dan eerder gaan kijken voor een gravelbike of een crosser dan een mountainbike.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Peelrijder schreef: do 29 september 2022, 23:13 'Voor alles in en rondom De Peel is een fully teveel'

En dat gaat eigenlijk op voor nagenoeg heel Nederland....

Als je met een vaste vork lekker rijdt, vooral blijven doen maar ik zou dan eerder gaan kijken voor een gravelbike of een crosser dan een mountainbike.
Mwah....ik heb o.a. een mtb met vaste carbon vork en dat rijdt met 2.25 mtb banden toch net wat comfortabeler dan met de (smallere) banden die je vaak maximaal in een crosser of gravelbike kwijt kunt.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Tja, ga eens naar een aantal LBSen en probeer eens wat fietsen?

“Technisch” zegt niet zo veel wanneer het zonder context gedefinieerd is, en als je heel hard fietst begint ook een fiets met vering z’n limieten te krijgen.

Het risico met Strava is verder dat het heel erg afhankelijk is van het parcours en de omgeving (wel of geen regen bijvoorbeeld?). Als je hier echt verschil wilt meten moet je eigenlijk een aantal runs doen.

Ik neem aan dat je nu te veel stuitert en met 27.5 (welke ikzelf ook heb) zal je op XC parcoursen harder moeten werken ivt een 29er. Afhankelijk van hoe erg het stuiteren is kan je dan idd kiezen voor een HT of Fully. Een lichte 29er XC fully is denk ik het beste maar vereist wel meer “push” om net zo snel te accelereren als op de fiets waarop je nu rijdt. Hierbij gaat een 29er misschien net dat beetje helpen maar weet niet of dat genoeg is. Ben je meer een agressieve - gooi en smijter - is het misschien interessant om toch een HT te nemen. Dus, indien mogelijk : probeer beiden eens uit.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik zou in jouw geval geen trail gerichte fully kopen. Daar heb je alleen maar last van.
Een lekkere snelle HT of een snelle xc gerichte fully met weinig vering.
De laatste heeft mijn voorkeur. Je krijgt dan comfort waardoor je lekker op snelheid door kunt trappen.
Op de HT lijkt het of je hard aan het werk bent met goede tijden. Leuk voor korte afstanden en het gevoel. Maar uiteindelijk wint de snelle fully toch. Zeker wanneer er toch wat wortels en keien tevoorschijn komen.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

gijsje schreef: do 29 september 2022, 23:31
Peelrijder schreef: do 29 september 2022, 23:13 'Voor alles in en rondom De Peel is een fully teveel'

En dat gaat eigenlijk op voor nagenoeg heel Nederland....

Als je met een vaste vork lekker rijdt, vooral blijven doen maar ik zou dan eerder gaan kijken voor een gravelbike of een crosser dan een mountainbike.
Mwah....ik heb o.a. een mtb met vaste carbon vork en dat rijdt met 2.25 mtb banden toch net wat comfortabeler dan met de (smallere) banden die je vaak maximaal in een crosser of gravelbike kwijt kunt.
Het ging hier over snelheid, niet over comfort.

Maar met een mtb heb je wel iets meer mogelijkheden.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Op een hardtail zou je tussen de vaste vork en de verende vork in ook eens een Lauf vork kunnen proberen. Zelf ook een tijdje mee gereden, ik vond het niet mijn ding maar anderen zijn er best enthousiast over.
christian.devries
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 29 september 2022, 15:18
Mijn mountainbike: Focus Raven 2010 27.5" carbon voorvork

Dankjewel voor al jullie berichten! Ik weet niet hoe ik op een bericht reageren kan dus doe ik het met een algemene reactie.

Ik ben als roeier zeker niet de lichtste, 74 kg, maar wel een lichte roeier. Ik ben gewend zonder vering te rijden, maar merk op het snelle parcours toch wel dat ik meer controle zou willen. En op de wat langere tochten het comfort mis.
En inderdaad, met een hardtail zou je natuurkundig wel sneller accelereren zijn dan met een fully lijkt me. Ik oriënteer me dan ook op een racefully / xc fully, geen trailfully, korte veerweg.

Tsja, en dan het budget. Ik wil graag kwaliteit en dan heel lang met iets doen, in principe. Waarop moet ik dan letten: XT, SRAM (slechte ervaringen mee), wat moet een voorvork dan vooral hebben? Het moet niet een vork zijn die met elke beweging inzakt en pompt. Het moet een progressief geveerde fiets zijn, liefst een mountainbike.

Ik heb ook wel gekeken naar een crosser of een gravelbike, maar dan lever ik in op comfort en controle. Dan stuiter ik echt alle kanten op.
christian.devries
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 29 september 2022, 15:18
Mijn mountainbike: Focus Raven 2010 27.5" carbon voorvork

Jouke74 schreef: do 29 september 2022, 23:53 Tja, ga eens naar een aantal LBSen en probeer eens wat fietsen?

“Technisch” zegt niet zo veel wanneer het zonder context gedefinieerd is, en als je heel hard fietst begint ook een fiets met vering z’n limieten te krijgen.

Het risico met Strava is verder dat het heel erg afhankelijk is van het parcours en de omgeving (wel of geen regen bijvoorbeeld?). Als je hier echt verschil wilt meten moet je eigenlijk een aantal runs doen.

Ik neem aan dat je nu te veel stuitert en met 27.5 (welke ikzelf ook heb) zal je op XC parcoursen harder moeten werken ivt een 29er. Afhankelijk van hoe erg het stuiteren is kan je dan idd kiezen voor een HT of Fully. Een lichte 29er XC fully is denk ik het beste maar vereist wel meer “push” om net zo snel te accelereren als op de fiets waarop je nu rijdt. Hierbij gaat een 29er misschien net dat beetje helpen maar weet niet of dat genoeg is. Ben je meer een agressieve - gooi en smijter - is het misschien interessant om toch een HT te nemen. Dus, indien mogelijk : probeer beiden eens uit.
Heel hard is natuurlijk relatief. Ik zie dat profrenners en wedstrijdrijders veel harder gaan dan ik.
Wat zijn LBSen trouwens?
Technisch: Het Bakelse Bos in Helmond kent weinig bobbels met wortels, wel veel krappe kombochten en veel heuveltjes op en neer. Veel accelereren en zo hard mogelijk door de bochten. Andere routes kennen veel hobbels en bobbels waar je echt gaat stuiteren. De keuze is: ga voor snelheid op de rechte stukken en lever in op de technische hobbels en bobbels???? Wanneer ik één rondje zo hard mogelijk fiets is comfort niet zo belangrijk, controle daarentegen is wel belangrijk. Wanneer ik een langere tocht fiets is comfort weer veel belangrijker.

Dan blijft de vraag: is er een tussenweg? Ik denk het wel namelijk: een racemountainbike. Maar welke? Er zijn webshobs die daarmee adverteren zoals Canyon. Zijn er ook andere?
christian.devries
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 29 september 2022, 15:18
Mijn mountainbike: Focus Raven 2010 27.5" carbon voorvork

Jouke74 schreef: do 29 september 2022, 23:53 Tja, ga eens naar een aantal LBSen en probeer eens wat fietsen?

“Technisch” zegt niet zo veel wanneer het zonder context gedefinieerd is, en als je heel hard fietst begint ook een fiets met vering z’n limieten te krijgen.

Het risico met Strava is verder dat het heel erg afhankelijk is van het parcours en de omgeving (wel of geen regen bijvoorbeeld?). Als je hier echt verschil wilt meten moet je eigenlijk een aantal runs doen.

Ik neem aan dat je nu te veel stuitert en met 27.5 (welke ikzelf ook heb) zal je op XC parcoursen harder moeten werken ivt een 29er. Afhankelijk van hoe erg het stuiteren is kan je dan idd kiezen voor een HT of Fully. Een lichte 29er XC fully is denk ik het beste maar vereist wel meer “push” om net zo snel te accelereren als op de fiets waarop je nu rijdt. Hierbij gaat een 29er misschien net dat beetje helpen maar weet niet of dat genoeg is. Ben je meer een agressieve - gooi en smijter - is het misschien interessant om toch een HT te nemen. Dus, indien mogelijk : probeer beiden eens uit.
Heel hard is natuurlijk relatief. Ik zie dat profrenners en wedstrijdrijders veel harder gaan dan ik.
Wat zijn LBSen trouwens?
Technisch: Het Bakelse Bos in Helmond kent weinig bobbels met wortels, wel veel krappe kombochten en veel heuveltjes op en neer. Veel accelereren en zo hard mogelijk door de bochten. Andere routes kennen veel hobbels en bobbels waar je echt gaat stuiteren. De keuze is: ga voor snelheid op de rechte stukken en lever in op de technische hobbels en bobbels???? Wanneer ik één rondje zo hard mogelijk fiets is comfort niet zo belangrijk, controle daarentegen is wel belangrijk. Wanneer ik een langere tocht fiets is comfort weer veel belangrijker.

Dan blijft de vraag: is er een tussenweg? Ik denk het wel namelijk: een racemountainbike. Maar welke? Er zijn webshobs die daarmee adverteren zoals Canyon. Zijn er ook andere?
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Ter verduidelijking: LBS staat voor Local Bike Shop.
Je fietsen maker / verkoper dus.
christian.devries
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 29 september 2022, 15:18
Mijn mountainbike: Focus Raven 2010 27.5" carbon voorvork

Peelrijder schreef: vr 30 september 2022, 10:53
gijsje schreef: do 29 september 2022, 23:31

Mwah....ik heb o.a. een mtb met vaste carbon vork en dat rijdt met 2.25 mtb banden toch net wat comfortabeler dan met de (smallere) banden die je vaak maximaal in een crosser of gravelbike kwijt kunt.
Het ging hier over snelheid, niet over comfort.

Maar met een mtb heb je wel iets meer mogelijkheden.
Dank voor jullie mening.
Door mijn keuze 12 jaar geleden voor een 27.5" fiets ben ik nu bepekt in bandenkeuze. Ik verdiep mij in banden en heb een mooie set gevonden, maar dan alleen in smalle of heel brede maten bijvoorbeeld. Of niet het zachtste rubber. Dat is frustrerend. Daarom nu de keuze voor 29". Ik ben gaan roeien door mijn slechte rug en dat werkt. Bij het fietsen merk ik dat op de racefiets en op mijn ongeveerde mountainbike nu ik snel last van mijn rug krijg. Ik hoop dit op een moderne snelle HT of Fully met vering te verminderen.
christian.devries
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 29 september 2022, 15:18
Mijn mountainbike: Focus Raven 2010 27.5" carbon voorvork

Jouke74 schreef: vr 30 september 2022, 12:29 Ter verduidelijking: LBS staat voor Local Bike Shop.
Je fietsen maker / verkoper dus.
Dankjewel voor de uitleg!
Plaats reactie