Waar gaan we naar toe met de moderne geometry van een XC-bike

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2769
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Cube had daar altijd een handje van om korte achterbruggen te hebben, geen idee hoe dat nu is maar een jaar of 5 geleden was elke cube nog zo nerveus als iets.

Dat is ook een beetje de grondslag waarom ik cube's k*tfietsen vind.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Heckler40 schreef: za 24 september 2022, 15:01
.... De balhoofd hoek heb ik wat steiler dan de moderne trend met 66 of 67gr uit mijn hoofd. Voor NL is dat prima. We hebben het terrein niet voor nog slacker werk, en ik heb al een 64gr LTHT (wat niet voor iedereen een argument is maar voor mij dus wel)
Helemaal mee eens!
Heckler40 schreef: za 24 september 2022, 15:01 En dan de zit hoek. Die worden steiler en steiler, vooral ingegeven door de wens (noodzaak?) om druk op het voorwiel te houden bij langere slacke bikes. En het klimt ook echt fijn weetik uit ervaring. Maar de bike is voor NL waar je graag een beetje efficiënt op het vlakke peddelt waar een iets slackere zithoek beter werkt.
Ook helemaal mee eens! Die 77+gr hoeken geven bij een normaal passende fiets, sneller (te veel) druk op de handen. Dan kun je korter gaan zitten ... maar is in mijn optiek eigenlijk symptoom-bestrijding.
Heckler40 schreef: za 24 september 2022, 15:01 Er zijn nog honderd andere aspecten, maar ik pak als laatste de chainstay lengte ofwel de liggende achtervork. De ervaring met mijn andere langere bikes wijst erop dat de veel gelezen liefde voor korte stays niet aan mij besteed is. Ik houdt van een meer gebalanceerde verhouding voor-achter en dus is mijn keuze wat langer achter. Maar ook hier bouwt Michiel flexibiliteit in met verstelbare dropouts. Zo kan ik de stays nog langer of ook iets korter maken en ook Singlespeeden.
Die chain stay-lengte geeft vooral een hoop 'gedoe' als de fiets of net effe te groot of net effe te klein is. Dan resulteert in of juist een nerveuze of een wat saaiere/minder speelse fiets. Een keuze, als je het mij vraagt, maar voor velen onbekend en dus een verrassing.
Heckler40 schreef: za 24 september 2022, 15:01 Ik heb ook nog wat klassiek staal met 71/73 graden hoeken en reach van <450 En dus kan ik het ook eens1 op1 vergelijken. Ik denk dat ik het weet, maar backtoback dezelfde trail op 2 bikes is toch enige manier om het echt te voelen.
En ook hier weer mee eens: back-to-back rijden. Ik heb ook diverse fietsen met behoorlijk verschillende geometrie. Niets leert je beter een fiets kennen dan er pal voor en na op een andere, bekende, fiets te rijden.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Peelrijder schreef: ma 26 september 2022, 09:28 Cube had daar altijd een handje van om korte achterbruggen te hebben, geen idee hoe dat nu is maar een jaar of 5 geleden was elke cube nog zo nerveus als iets.

Dat is ook een beetje de grondslag waarom ik cube's k*tfietsen vind.
Mijn stereo XL was om mee te klimmen vrij beroerd, en naar beneden ook veel nerveuzer. Kon daar met mijn 1.92 op geen enkele manier mijn gewicht mooi centraal krijgen. Maar dat weet ik pas sinds ik langere en slackere fietsen rijd.
Krijg die overigens door de betere balans ook sneller door technische klimmen en krappe stukjes door de bomen heen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

PaneVino schreef: ma 26 september 2022, 10:27 Helemaal mee eens!
Je bedoelt dat je vooral tegen moderne geometrie bent! :bier:



Maar je doet wel een beetje aan cherry picking. Je haalt het betoog van Heckler wel een beetje uit zijn verband.




De achtervork lengte heeft niet heel veel effect op hoe nerveus een fiets is. Wel op het klim en daalgedrag. En de balans in de bochten.

Cubes waren vooral nerveus omdat ze kort en steil waren.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Mijn Focus Spine C-Factory FS maat S uit 2016 27,5" vond ik toen, als XC'er, een heuse trail bike. Maar met de opvattingen van nu is het eigenlijk een XC bike, wat mij eigenlijk goed uit komt. Veerweg 120mm voor en achter, balhoofdhoek van 68, zitbuishoek 75. En gewicht onder 12.5kg, met standaard wielen en inclusief pedalen. Maar hoe ouderwets of modern (kort of lang) zijn de reach (42.6) en de achtervork lengte 42,8), bij een seat stay lengte van 42?
Overigens was de achtervork lengte bij elke maat 42,8, betekent dit dat hij voor grote maten dan relatief korter is?

Afbeelding
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2769
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Lars TB schreef: ma 26 september 2022, 12:37 De achtervork lengte heeft niet heel veel effect op hoe nerveus een fiets is. Wel op het klim en daalgedrag. En de balans in de bochten.

Cubes waren vooral nerveus omdat ze kort en steil waren.
Ik ben een stuk kleiner (1,74) maar dat nerveuze gedrag had ik ook, maar dat kwam dan dus meer door het steile denk ik, kon het ding nauwelijks door een vlakke bocht krijgen zonder schuivend achterwiel
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef: ma 26 september 2022, 12:37 ...
De achtervork lengte heeft niet heel veel effect op hoe nerveus een fiets is. Wel op het klim en daalgedrag. En de balans in de bochten.
...
Daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Een kortere achtervork stuurt wel wat sneller, makkelijker, levendiger.
Noem het maar hoe je wilt.
Uiteraard is het een samenspel, als je alleen de achtervork korter maakt, dan is de gewichtsverdeling ook anders geworden, het achterwiel komt korter op je zadel en je BB.

Achtergrond:
Ik was onderweg op mijn singlespeed met horizontale achterpatten.
Er zat net een nieuwe aandrijving op en ik had de ketting relatief lang gelaten. Dus het achterwiel max.naar achteren geschoven om de boel ketting spannen.
Onderweg bleek dat niet zo handig, op een bochtige singletrack liep de ketting er een paar keer achter elkaar af, blijkbaar niet strak genoeg geapannen. Ik zat aan het eind van het spanbereik van de hor.patten.
Gestopt, ketting ingekort en daardoor het wiel een paar cm naar voren geschoven.
Dat fietste merkbaar anders, de snel opeenvolgende bochtjes gingen veel makkelijker.

Maar of ik een fiets zou laten staan om wat langere chainstays.?.
Vaak is traag/rustig/gemoedelijk sturen juist weer een voordeel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 26 september 2022, 16:44
Lars TB schreef: ma 26 september 2022, 12:37 ...
De achtervork lengte heeft niet heel veel effect op hoe nerveus een fiets is. Wel op het klim en daalgedrag. En de balans in de bochten.
...
Daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Een kortere achtervork stuurt wel wat sneller, makkelijker, levendiger.
Noem het maar hoe je wilt.
Uiteraard is het een samenspel, als je alleen de achtervork korter maakt, dan is de gewichtsverdeling ook anders geworden, het achterwiel komt korter op je zadel en je BB.

Achtergrond:
Ik was onderweg op mijn singlespeed met horizontale achterpatten.
Er zat net een nieuwe aandrijving op en ik had de ketting relatief lang gelaten. Dus het achterwiel max.naar achteren geschoven om de boel ketting spannen.
Onderweg bleek dat niet zo handig, op een bochtige singletrack liep de ketting er een paar keer achter elkaar af, blijkbaar niet strak genoeg geapannen. Ik zat aan het eind van het spanbereik van de hor.patten.
Gestopt, ketting ingekort en daardoor het wiel een paar cm naar voren geschoven.
Dat fietste merkbaar anders, de snel opeenvolgende bochtjes gingen veel makkelijker.

Maar of ik een fiets zou laten staan om wat langere chainstays.?.
Vaak is traag/rustig/gemoedelijk sturen juist weer een voordeel.
Lengte van de achtervork heeft invloed op de balans. In die zin heeft de lengte wel invloed. Een kortere achtervork zorgt voor minder druk op het voorwiel, waardoor de fiets lichter stuurt.

Maar zeker nu met de vlakkere balhoofdhoeken heeft de lengte van de achtervork nauwelijks invloed op de wielbasis, dus ook nauwelijks op het stuur- en rijgedrag. Maar dus wel op de balans op de fiets. En gezien je een moderne fiets dus veel meer met je lichaam stuurt is die balans van groot belang.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Peelrijder schreef: ma 26 september 2022, 15:45
Lars TB schreef: ma 26 september 2022, 12:37 De achtervork lengte heeft niet heel veel effect op hoe nerveus een fiets is. Wel op het klim en daalgedrag. En de balans in de bochten.

Cubes waren vooral nerveus omdat ze kort en steil waren.
Ik ben een stuk kleiner (1,74) maar dat nerveuze gedrag had ik ook, maar dat kwam dan dus meer door het steile denk ik, kon het ding nauwelijks door een vlakke bocht krijgen zonder schuivend achterwiel
Dat roep je vaker en dat is wel interessant. Want waar komt dat vandaan? Ik ken eigenlijk niemand die daar verder over 'klaagt', vrijwel altijd is het voorwiel de beperking, die gaat als eerste.

Zit je anders op je fiets? Hoe is de maatvoering? De balans? Bochthouding?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2769
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ik heb toen op een geleende reaction in maat m gereden van een vriend, die zei dat hij er ook niet lekker mee weg kon.

Ik bestempelde dat als onzin en toen hebben we geruild van fiets.

Waar hij eigenlijk meteen wat 'speelsheid' miste, had ik het gevoel op een dolle stier te zitten.

Ik rij vrij agressief (dus vooral diepe zit, veel druk op de voorkant) daar toevallig met een vertrouwde bandencombi op gereden ardent voor ikon achter.

Mijn eigen fiets toen merida big nine had precies dezelfde combi

Zelfs de bandendruk hoger en lager gehad op die cube maar als ik die erdoor zette was ik de achterkant geheid kwijt, met die merida ging ik er probleemloos door.

Ik heb hem een paar weken later de slingerklim van de gulberg nog omhoog gereden, maar een klimwonder was het ook niet en bij het afdalen heb ik zoveel schrik gekregen dat ik sindsdien nog niet eens meer in een straal van 5 meter van zo'n fiets wil komen.

Diezelfde vriend rijdt nu een Trek procaliber die volgens hem redelijk vergelijkbaar rijdt, maar daardoor heb ik de behoefte al niet dat ook eens gaan te proberen.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Huh ? :~

Dus eerst zeg je:
"Cubes waren vooral nerveus omdat ze kort en steil waren."

En vervolgens zeg je:
"Dat roep je vaker en dat is wel interessant. Want waar komt dat vandaan?"

Die vat ik niet helemaal... Gezien een kortere achtervork bijdraagt aan de totale (kortere) lengte.


Anyway... Eén van mijn fietsen is een Cube en ik herken dit wel, dat mijn achterwiel de neiging heeft om eerder uit te breken dan mijn voorwiel. Maar is zeker geen klacht ofzo. Ik noem mijn Cube eerder speels :bier:

Is ie steil met 68.5 graad ? Kan... echter tot nu toe kom ik overal beneden met dat ding en ook obstakels gaan goed. Het is ook maar net wat je gewend bent of hoe je techniek is. Ik rijd 'aggressief' XC / Trails met mijn Cube.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2915
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Stunning schreef: ma 26 september 2022, 18:45 Huh ? :~

Dus eerst zeg je:
"Cubes waren vooral nerveus omdat ze kort en steil waren."

En vervolgens zeg je:
"Dat roep je vaker en dat is wel interessant. Want waar komt dat vandaan?"

Die vat ik niet helemaal... Gezien een kortere achtervork bijdraagt aan de totale (kortere) lengte.


Anyway... Eén van mijn fietsen is een Cube en ik herken dit wel, dat mijn achterwiel de neiging heeft om eerder uit te breken dan mijn voorwiel. Maar is zeker geen klacht ofzo. Ik noem mijn Cube eerder speels :bier:

Is ie steil met 68.5 graad ? Kan... echter tot nu toe kom ik overal beneden met dat ding en ook obstakels gaan goed. Het is ook maar net wat je gewend bent of hoe je techniek is. Ik rijd 'aggressief' XC / Trails met mijn Cube.
68.5??, onrijdbaar
AfbeeldingUntitled by Joost Nijland, on Flickr
Bird Aeris 9 blurple
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Peelrijder schreef: ma 26 september 2022, 18:44 Ik heb toen op een geleende reaction in maat m gereden van een vriend, die zei dat hij er ook niet lekker mee weg kon.

Ik bestempelde dat als onzin en toen hebben we geruild van fiets.

Waar hij eigenlijk meteen wat 'speelsheid' miste, had ik het gevoel op een dolle stier te zitten.

Ik rij vrij agressief (dus vooral diepe zit, veel druk op de voorkant) daar toevallig met een vertrouwde bandencombi op gereden ardent voor ikon achter.

Mijn eigen fiets toen merida big nine had precies dezelfde combi

Zelfs de bandendruk hoger en lager gehad op die cube maar als ik die erdoor zette was ik de achterkant geheid kwijt, met die merida ging ik er probleemloos door.

Ik heb hem een paar weken later de slingerklim van de gulberg nog omhoog gereden, maar een klimwonder was het ook niet en bij het afdalen heb ik zoveel schrik gekregen dat ik sindsdien nog niet eens meer in een straal van 5 meter van zo'n fiets wil komen.

Diezelfde vriend rijdt nu een Trek procaliber die volgens hem redelijk vergelijkbaar rijdt, maar daardoor heb ik de behoefte al niet dat ook eens gaan te proberen.
Die procaliber heeft een totaal andere geometrie, dus als je vriend hem vergelijkbaar vind, is hij er niet heel gevoelig voor (los dat het beide xc hardtail zijn, als zijn referentie kader anders een dikke enduro is snap ik het wel)
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2769
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ik denk dat hij doelt op het speelse.

Ik heb ooit een supercaliber gereden in Mook, was daar aangenaam over verrast, maar niet overtuigd.

Heb daarna toch voor een hardtail gekozen.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

In het kader van dit onderwerp interessant leesvoer voor bij de open haard met een borrel.

https://www.outsideonline.com/outdoor-g ... -size-fit/
Plaats reactie