Een semi slick is genoeg

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Daantje050 schreef: zo 3 juli 2022, 10:17
Peelrijder schreef: za 2 juli 2022, 19:41 Ik ben sinds mijn nieuwe fiets overgegaan van Maxxis naar Specialized banden.

En Specialized banden zijn nagenoeg semi-slicks met wonderbaarlijk veel grip eerlijk gezegd.

Achter: Renegade T5 29 x 2.35 (645gr) @ 1.5 bar
Voor: Fast Trak T5 29 x 2.35 (670gr) @ 1.3 bar

Prima band, maar misschien toch nog een keer de Vittoria combi proberen voor de winter.
Ja dit lijkt mij ook wel een goede set. Maar waarom overstappen bij iets wat bevalt ?

Ik ben juist overgestapt van vittoria naar maxxis. De mezcal/mezcal combinatie beviel opzich wel maar ik kon deze band niet lekker op de "limieten" rijden. Bij maxxis Aspen heb ik dit wel, ja je glijd wat meer hen en weer maar je kunt het nog corrigeren. Bij de vittoria's heb ik dit gevoel niet. Glijd die weg was je hem in 99% van de gevallen ook echt kwijt :bier: .

ik zie trouwens staan dat de RARA sneller rolt dan de Aspen... klopt dit wel ? https://www.bicyclerollingresistance.co ... speed-2019
Mwa... Zo'n rolweerstand meting op een drum is leuk voor racebanden, maar dit gaat totaal niet op voor MTB banden is mijn bescheiden mening en ervaring. Een drum kan je totaal niet vergelijken met de omstandigheden in het veld. Aangevuld met de luchtdruk die je rijdt.

Hoewel de Thunder Burt die op plaats 2 staat van de ranking van bicyclerollingresistance.com (en ik nu onder mijn MTB heb zitten) echt een gruwelijk snelle band is. Gemeten sneller dan de Rekon Race, die ik ook getest heb onder vergelijkbare omstandigheden. Grip van de Thunder Burt is ook zelfs nog net iets beter ook. Maar beide fijne banden, net als de Aspen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Snelheid geeft meer middelpuntsvliegende kracht, dus minder kans op vallen toch? :D
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

Ik heb een poosje gereden met Thunderbirds voor en achter in de maat 2.3 tubeless.
Ik ben toen een aantal keer gevallen omdat mijn voorwiel weggleed. Toen heb ik de voorband maar vervangen voor een racing Ray in 2.3. nu heb ik veel meer controle op mijn voorwiel .
Achter rij ik nog wel met een Thunderbird, maar die ga ik op vakantie in de Provence wel tijdelijk vervangen voor aan racing Ralph.

Vanochtend heb ik route braambergen in Almere gefietst. Steile klimmetjes met veel steentjes.
Staand klimmen gaat dan niet zo goed met de Thunderbird, vaak een slippend achterwiel gehad.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4828
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Steile klimmetjes met veel steentjes. Kom ik dus tegen op mijn wekelijkse ritje op B’hoek. Dat houdt mij ook tegen om (ik rij WP) een Speed-Race combi te monteren.
Wat natuurlijk meer dan zat is op de meeste routes in NL. Ik had er echter veel minder grip mee dan m’n huidige set (Race-Trail). Vooral de Trail voorop is een verademing.
Dan maar wat meer rolweerstand. Snelheid maakt mij niet uit, meer grip is voor mij veel belangrijker.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Bergschenhoek en Zoetermeer gingen prima met de bandjes die ik erop had.

Althans, in deze omstandigheden (droog, warm)
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Thunderbirds is een serie uit de jaren '60.
Op sommige fietsen liggen Thunder Burts ;-)

Afbeelding

Op de keien die ik in de Provence tegen kwam zou ik geen TB willen rijden, sta je volgens mij binnen no-time plat (nog afgezien van wat weinig grip). Ik reed zelfs een snakebite met mijn Specialized Eliminator, ik was zo lui geweest de latex in de binnenband te doen... :oops: :D

Voor de beeldvorming een Eliminator. In 2.3 weegt die tegen de kg, dus er zit wat meer rubber aan dan aan een Thunder Burt.
En het is zeker geen semi-slick ;-)
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4828
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Peelrijder schreef: ma 4 juli 2022, 11:24 Bergschenhoek en Zoetermeer gingen prima met de bandjes die ik erop had.

Althans, in deze omstandigheden (droog, warm)
Op de limiet had je geen grip gehad. Juist onder deze omstandigheden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De topictitel zegt:
Een semislick is genoeg.

Als we dat nou letterlijk nemen en achter een semislicks monteren en voor een noppen(nopjes)band, dan ben je er.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

kermit schreef: ma 4 juli 2022, 11:37 Thunderbirds is een serie uit de jaren '60.
Op sommige fietsen liggen Thunder Burts ;-)

Afbeelding

Op de keien die ik in de Provence tegen kwam zou ik geen TB willen rijden, sta je volgens mij binnen no-time plat (nog afgezien van wat weinig grip). Ik reed zelfs een snakebite met mijn Specialized Eliminator, ik was zo lui geweest de latex in de binnenband te doen... :oops: :D

Voor de beeldvorming een Eliminator. In 2.3 weegt die tegen de kg, dus er zit wat meer rubber aan dan aan een Thunder Burt.
En het is zeker geen semi-slick ;-)
Afbeelding
Een eliminator is nagenoeg dezelfde band als een Maxxis Ardent, al lijkt mij de ardent een betere optie.
Giant-E schreef: ma 4 juli 2022, 11:58
Peelrijder schreef: ma 4 juli 2022, 11:24 Bergschenhoek en Zoetermeer gingen prima met de bandjes die ik erop had.

Althans, in deze omstandigheden (droog, warm)
Op de limiet had je geen grip gehad. Juist onder deze omstandigheden.
Dat is vrijwel overal met repack ondergrond, ongeacht de omstandigheden.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Volgens mij zit een Eliminator niet in dezelfde categorie als een Ardent.
Meer grip, steviger, maar ook wat zwaarder. Zeg maar Ardent xc+, Eliminator trail+

Maar beiden geen semi-slicks, dus vallen buiten dit topic... ;-)
(ik haalde de Eliminator alleen even aan ter illustratie van de ongeschiktheid van een Thunder Burt voor Zuid-Franse keien).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 4 juli 2022, 13:44 De topictitel zegt:
Een semislick is genoeg.

Als we dat nou letterlijk nemen en achter een semislicks monteren en voor een noppen(nopjes)band, dan ben je er.
:lol: héérlijk :-q

En zo is het :wink:
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ik ben helemaal in mijn nopjes
Omdraaien kan altijd nog!
Menno_M
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 10 september 2018, 09:56

Semi slick is mij te gortig.

Ik heb deze achter

https://www.pirelli.com/tyres/en-ww/bik ... rpion-xc-h

en deze voor:

https://www.pirelli.com/tyres/en-ww/bik ... rpion-xc-m

Zeer tevreden, rolt heerlijk en onder bijna alle omstandigheden goed
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik heb momenteel nog WP race voor en Speed achter. Prima voor NL maar de achterband begint toch wel wat te slijten dus aan het kijken voor andere bandjes. De Mezcals gehad maar 2.35 is eigenlijk net te breed voor m'n frame. Dus misschien toch maar eens de Thunderburt proberen? Is de Racing Ralph dan een goede vervanger voor de Race voor?

Overigens rijd ik op m'n plusbike met veel dikkere noppen en maak ik me daar absoluut niet druk om hoe slick m'n bandjes zijn. Rijd gerust het jaar door met Noby nics en dat is natuurlijk veel zwaarder maar dat is dan een goede training. Op m'n xc fully geldt wel hoe lichter hoe leuker ... :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

In mijn beleving zijn de Wolfpacks en de Vittoria's nog steeds de beste combinatie uit zeer lage rolweerstand en opvallend veel grip. Een Racing Ralph komt vooraan in de buurt, maar als die gaat glijden is die minder goed te redden. Dat merk je nu zeker met de droogte erg duidelijk. De WP Race aan de voorkant heeft me al menigmaal gered.

Achter diverse banden geprobeerd, ook een Thunder Burt, maar dat is wederom met de droogte bijna eng. Geen extra grip ten opzichte van een slick en regelmatig brak de achterkant uit. Rolt wel nog een fractie beter dan de Speed.

Dat rollen merk je echt wel. Met een TB moet je dan wel voorzichtiger een bocht in, maar alles anders dan een Mezcal of Speed zorgt voor zoveel extra weerstand dat flink moet bijtrappen op de afdalingen om mijn normale snelheden te halen!!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie