Een semi slick is genoeg
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1869
- Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
- Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb
Er wordt heel wat afgetest op de routes. Fullface helmen, rugzakken in alle maten gravelbikes, binnen banden- tubeless, prototypes van electrische mtb's etc...Ziet er soms mallotig uit. Als je de kans hebt een praatje te maken met degene wordt je soms nog wat wijzer ook.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
- All4Fun
- Pro Biker
- Berichten: 938
- Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
- Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...
Ik vind het aanhalen wat de pro's rijden ook echt "appels en peren vergelijken", wat voor ons hobby is, is voor hun een rekensom.
Persoonlijk heb ik niets met de lange stukken waar niks te beleven valt, daar doe ik rustig aan, wordt het bochtig/ technisch dan stop ik daar extra energie in, want met de lat hoger leggen worden tamme stukken veelal een stuk uitdagender en dan vind ik banden met serieus grip wel fijn.
Pro's rijden op iets waarmee ze gemiddeld over de hele afstand/ wedstrijd snel willen zijn, zit er veel gemakkelijk "recht toe, recht aan" in, dan zullen ze voor een snel licht lopend profiel gaan, wordt het dan even wat moeilijker, dan kost het misschien wat meer tijd/ energie, maar dat winnen ze dan op die andere stukken wel terug.
Bij het tegenovergestelde zullen ze zich meer op de moeilijke/ technische stukken focussen, met een grover/ zwaarder lopend profiel, omdat ze anders zoveel tijd verliezen dat dat niet goed te maken is.
Voor een pro geldt, licht lopend, zodat je je energie in snelheid kan vertalen, is snellere tijden, hier wijken ze liever niet vanaf, tot het duidelijk is dat een grover/ zwaarder lopend profiel wel de betere keus is.
Kortom, voor iedere inzet z'n profiel, niet iedereen heeft dezelfde interesses/ belangen, een ieder maakt hier keuzes in waar hij vrede mee heeft, dat een ander het daar niet mee eens is zijn probleem, de vraag is of die persoon het bij het rechte eind heeft.
De groet'n..
Persoonlijk heb ik niets met de lange stukken waar niks te beleven valt, daar doe ik rustig aan, wordt het bochtig/ technisch dan stop ik daar extra energie in, want met de lat hoger leggen worden tamme stukken veelal een stuk uitdagender en dan vind ik banden met serieus grip wel fijn.
Pro's rijden op iets waarmee ze gemiddeld over de hele afstand/ wedstrijd snel willen zijn, zit er veel gemakkelijk "recht toe, recht aan" in, dan zullen ze voor een snel licht lopend profiel gaan, wordt het dan even wat moeilijker, dan kost het misschien wat meer tijd/ energie, maar dat winnen ze dan op die andere stukken wel terug.
Bij het tegenovergestelde zullen ze zich meer op de moeilijke/ technische stukken focussen, met een grover/ zwaarder lopend profiel, omdat ze anders zoveel tijd verliezen dat dat niet goed te maken is.
Voor een pro geldt, licht lopend, zodat je je energie in snelheid kan vertalen, is snellere tijden, hier wijken ze liever niet vanaf, tot het duidelijk is dat een grover/ zwaarder lopend profiel wel de betere keus is.
Kortom, voor iedere inzet z'n profiel, niet iedereen heeft dezelfde interesses/ belangen, een ieder maakt hier keuzes in waar hij vrede mee heeft, dat een ander het daar niet mee eens is zijn probleem, de vraag is of die persoon het bij het rechte eind heeft.
De groet'n..
Kalm an..... en rap wat!!!!
Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!
SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!
SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Maar als je op 'je smoel' wilt gaan kan je dat ook bereiken met een 30 er blad en 4 cm hoge noppen, vooropgesteld dat je techniek maar beroerd genoeg is!!
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
-
- Extreme Biker
- Berichten: 852
- Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
- Mijn mountainbike: Cube stereo 120
Dat lijkt me een leuk onderwerp voor een andere topic ; ik heb vier cm hoge noppen en een 30 blad maar ik ga nog steeds op mijn smoel.
Maar als je op 'je smoel' wilt gaan kan je dat ook bereiken met een 30 er blad en 4 cm hoge noppen, vooropgesteld dat je techniek maar beroerd genoeg is!!
Omdraaien kan altijd nog!
Wel een Nederlandse downhill dan,met 'n 30 er voorblad!!
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
- Daantje050
- All rounder
- Berichten: 52
- Lid geworden op: do 4 juni 2020, 21:53
- Mijn mountainbike: Canyon AL SL 7.0
Iemand enig idee wat de XC / XCM trend van tegenwoordig is qua bandenbreedte ? Ik zie nu dat er veel wordt gereden met 2.35 of 2.4, bijvoorbeeld de nieuwe aspen wide tire 2.4.
Wat is het voordeel hiervan tov de smallere bandenmaat ? Meer oppervlak dus meer grip? ten koste van ? rolweerstand ?
Wat is het voordeel hiervan tov de smallere bandenmaat ? Meer oppervlak dus meer grip? ten koste van ? rolweerstand ?
-
- Moderator
- Berichten: 16805
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Nee, het enige nadeel van breder is iets meer gewicht. Voor de rest alleen maar voordelen: meer grip, meer comfort, lagere rolweerstand en het allerbelangrijkste natuurlijk: het smoelt beter
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Moderator
- Berichten: 16805
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Dat zal een beetje van de situatie/ondergrond afhankelijk zijn.
Op los duinzand rijdt een fatbike wel beter dan een met 2.25 rubber
En natuurlijk zal een toprijder de mindere kanten van een smallere band beter kunnen compenseren dan een hobbyist. Maar voor xc/trail/toer zal het optimum meestal denk ik wel rond de 2.3~2.4 liggen. Voor mezelf is een 2.3 wel de ondergrens...
Op los duinzand rijdt een fatbike wel beter dan een met 2.25 rubber
En natuurlijk zal een toprijder de mindere kanten van een smallere band beter kunnen compenseren dan een hobbyist. Maar voor xc/trail/toer zal het optimum meestal denk ik wel rond de 2.3~2.4 liggen. Voor mezelf is een 2.3 wel de ondergrens...
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Extreme Biker
- Berichten: 645
- Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
- Mijn mountainbike: Neuron / Grail
Hangt ook samen met velgbreedte. Velgen zijn tegenwoordig over het algemeen breder, daardoor vallen banden sowieso breder uit. Daarnaast worden bredere banden beter ondersteund op een brede velg en werken brede banden nu beter dan voorheen.
Op een wat ouderwetse velg van 19mm is een band in 2.4 niet echt lekker. Het voordeel van meer volume en de bijbehorende mogelijkheid om met lagere druk te rijden kan dan een slappe heen en weer floepende band opleveren.
Zet deze band op een bredere velg en hij wordt beter ondersteund doordat de wangen rechter staan. De band krijgt nog meer volume, met bijbehorende voordelen. Maar nu zonder flieper flappen.
Andersom is een 2.1 bandje op een 30mm velg is ook niet handig. Hij wordt dan te vierkant, verliest souplesse en het loopvlak van de band wordt dan zo vlak dat het profiel niet meer klopt. Op rechte stukken heb je dan je zijnoppen aan de grond, dus meer rolweerstand en in de bochten kun je niet zo ver leunen op de zijnoppen, dus minder grip.
De bandbreedte moet je dus als systeem zien met de velgbreedte. Op die manier heeft Maxxis de WT versies bedacht, die zijn ontworpen rond een 30mm velg dacht ik.
https://www.maxxis.com/int/technology/b ... -trail-xc/
Andere bandenfabrikanten houden met het uitbrengen van nieuwe modellen ook wel rekening met de nu gangbare velgbreedtes, maar dan met minder marketing eromheen.
Op een wat ouderwetse velg van 19mm is een band in 2.4 niet echt lekker. Het voordeel van meer volume en de bijbehorende mogelijkheid om met lagere druk te rijden kan dan een slappe heen en weer floepende band opleveren.
Zet deze band op een bredere velg en hij wordt beter ondersteund doordat de wangen rechter staan. De band krijgt nog meer volume, met bijbehorende voordelen. Maar nu zonder flieper flappen.
Andersom is een 2.1 bandje op een 30mm velg is ook niet handig. Hij wordt dan te vierkant, verliest souplesse en het loopvlak van de band wordt dan zo vlak dat het profiel niet meer klopt. Op rechte stukken heb je dan je zijnoppen aan de grond, dus meer rolweerstand en in de bochten kun je niet zo ver leunen op de zijnoppen, dus minder grip.
De bandbreedte moet je dus als systeem zien met de velgbreedte. Op die manier heeft Maxxis de WT versies bedacht, die zijn ontworpen rond een 30mm velg dacht ik.
https://www.maxxis.com/int/technology/b ... -trail-xc/
Andere bandenfabrikanten houden met het uitbrengen van nieuwe modellen ook wel rekening met de nu gangbare velgbreedtes, maar dan met minder marketing eromheen.