Slammed stem

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Interessante en leerzame discussie. Ik heb een achtergrond in de wielersport maar zit op mijn MTB met mijn stuur veel hoger. Bij langere ritten op de racefiets heb ik regelmatig een beetje last van vermoeide schouders en nek. Op een MTB kan ik, bij wijze van spreken, de hele dag fietsen zonder nek of rug klachten. Mijn zitpositie op de MTB is behoorlijk rechtop, maar bij gemiddelde snelheden van 20km/u en ook nog vaak in de bossen vind ik dat minder belangrijk. En klachtenvrij rijden is sowieso genieten!
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Classic Biker schreef: di 17 augustus 2021, 09:55 Interessante en leerzame discussie. Ik heb een achtergrond in de wielersport maar zit op mijn MTB met mijn stuur veel hoger. Bij langere ritten op de racefiets heb ik regelmatig een beetje last van vermoeide schouders en nek. Op een MTB kan ik, bij wijze van spreken, de hele dag fietsen zonder nek of rug klachten. Mijn zitpositie op de MTB is behoorlijk rechtop, maar bij gemiddelde snelheden van 20km/u en ook nog vaak in de bossen vind ik dat minder belangrijk. En klachtenvrij rijden is sowieso genieten!
Klachtenvrij is natuurlijk het eerste vereiste!! Alleen door training en een betere houding kan je,langer, sneller, veiliger enz. fietsen, als je daar behoefte aan hebt.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2111
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Kapitein Iglo schreef: di 17 augustus 2021, 08:47
Stunning schreef: ma 16 augustus 2021, 21:21 Na een tijdje te hebben rond gereden met de "slammed stem", had ik dit weekend voor het eerst eens goed vergelijkingsmateriaal daar ik weer eens op mijn thuisroutes Hoge-/Lage Vuursche reed.

Met name vergelijkingsmateriaal op basis van de omstandigheden van de ondergrond en de temperatuur. Hoewel zich dat nooit helemaal doet vergelijken in het veld, liegen de output cijfers van Garmin nooit.

Kort gezegd kan ik concluderen dat het rijden met een "slammed stem" mij een gemiddelde van een halve kilometer per uur oplevert. Dit zal zeker door de verbeterde aerodynamica zijn (voordeel bij snelheden >20km/u), maar ook omdat ik beter mijn kracht op de pedalen kwijt kan. Dit merk ik nog eens extra bij het klimmen. Daarnaast, iets meer druk op het voorwiel in de bochten = meer grip = meer snelheid.

Oftewel, de "slammed stem" is voor mij persoonlijk een geslaagde overstap geweest. Niet omdat ik echt wakker lig van die halve kilometer per uur, maar vooral omdat ik lekkerder fiets en klim. Lekkerder is een subject begrip... echter een halve kilometer per uur is zo objctief als het maar zijn kan - de cijfers spreken voor zich.
Het lijkt me nogal een fikse verbetering, een halve km/u gemiddeld. Als dat alleen maar komt door het verwijderen van wat spacers...? Ik had daar een snelheidssensor voor nodig :D

Fijn dat het voor jou werkt. Op mijn HT heb ik het ook, maar dat is noodzaak omdat mijn vorkbuis niet lang genoeg is om spacers onder de stuurpen te monteren. Het rijdt daarmee niet overdreven racy, maar wel sportief. En dat op een LTHT. Maar om het in perspectief te plaatsen: op mijn fully met 150mm voor en 135 achter, met spacers onder de stuurpen en een algemeen relaxtere zit, rij ik harder :bier:
Serieus ? Probeer je mij nu naar een fully te praten :lol: :-q
Zonder dollen, ik geloof je graag. Uiteindelijk denk ik dat een fully in het veld echt veel meer voordelen op het vlak van snelheid biedt dan dat gemierenn**k in de marge van mij met de "slammed stem". Maar het doel van mij was vooral ook de weg naar het eventuele resultaat (ongeacht de uitkomst) ervaren. Beetje pielen met de afstellingen is altijd leuk toch :wink:


@classic biker...
Ik zit al 32 jaar op de racefiets + tijdrijden/triathlons gedaan (over diepe zithouding gesproken...) en zo'n 20 jaar op de MTB. Dan went je rug en nek gauw aan eventuele afstellingen aan je fiets. Eerlijk is eerlijk, na mijn eerste rit met de "slammed stem" stapte ik wel af met een licht stijve onderrug. Maar het menselijk lichaam past zich snel aan en nu weet ik al niet beter. Feit is wel dat ik ook regelmatig zogenaamde core trainingen doe, aangevuld met wat lichte krachttraining. Dat zijn wel allemaal kleine beetjes die meehelpen denk ik. Maar ik vond het gewoon een leuk experiment en voorlopig blijft de afstelling van mijn stuurpen zo staan.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Hee, ik geef slechts mijn eigen ervaring hè :lol:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2111
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Kapitein Iglo schreef: di 17 augustus 2021, 19:43 Hee, ik geef slechts mijn eigen ervaring hè :lol:
:-q
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Juist als ik langere tijd te rechtop zit krijg ik rugklachten. Met name op het vlakke flakkee met de avondritjes door de polder, maar ook op de simpele trails. Daarom de riser eraf gehaald en een flatbar met slammed stem gemonteerd. Ik heb nu een drop van ongeveer 2-2,5 cm. Bevalt super, klachten zijn nagenoeg verdwenen. Er zitten nu 175 mm cranks op maar ik heb op twee andere fietsen al gezien dat ik met 170mm een stuk beter rij (lang bovenlichaam, korte pootjes). Dan kan mijn zadel nog een halve cm omhoog wat de drop iets zal vergroten.

Buiten dat om vind ik dat het mijn Cube stereo 120 iets actiever maakt. Ik kan het niet in snelheid uitdrukken, daar kijk ik ook niet naar. Het voelt met name op de bochtige stukken wel sneller en dat vind ik dan weer wel leuk. De beleving is voor mij een stuk groter zo.
Omdraaien kan altijd nog!
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2111
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Ik zou het zelf niet beter kunnen omschrijven.

En grappig, uiteindelijk heb ik mijn zadel ook een halve centimeter omhoog geplaatst en tevens mijn zadel een halve 'bubbel' uit waterpas staan, zodat de punt nu iets meer naar beneden wijst. Ik merk daardoor, dat ik in combinatie met de slammed stem, meer druk op mijn voorwiel heb en precies zoals jij zegt, de fiets is speelser en wendbaarder geworden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Goed, in beide gevallen spelen jullie dus met de gewichtsverdeling. Omdat het in NL niet steil naar beneden gaat moet je inderdaad iets meer druk op het voorwiel halen uit een tikje diepere zit. En als je zadel erg laag staat, dan moet je inderdaad je houding corrigeren met een 'slammed stem'. Maar of je dan echt van een diepere zit kunt spreken... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ik denk idd dat ‘actievere zit’ een betere benaming is. Met een drop van 2-3 cm zit je niet echt diep, maar wel lekker sportief. Dat geeft mij ook motivatie om wat meer door te trappen. Zit wat tussen de oren denk ik, maar het nodigt meer uit.

Dat met de zadelafstelling ga ik ook eens proberen.
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Conclusie: uitproberen :)

(dat -sommige- rechtop meer last van hun rug krijg is volgens mij te verklaren dat schokken meer overgebracht worden naar je ruggengraat, terwijl voorover geboven vang je de klappen beter op met de scharnier van je heupen/bovenlichaam, je hebt er wel een sterkere core voor nodig, maar ook dit is dus weer een persoonlijk ding met een aantal factoren en geld echt niet voor iedereen).

En qua noodzaak voor de snelheid, voor pro's is het aero voordeel niet te onderschatten, daar zitten echt genoeg stukken bij waar de snelheid (ruim) boven de 30 ligt en dat ga je een paar cm echt wel merken. Dan nog is het een afweging... die is ook een stukje lastiger meetbaar dan bij bv tijdrijden door alle omgevingsfactoren (daar is het bv gewoon acceptabel om bv 20 watt minder te -kunnen- trappen in de ongemakkelijke tijdrit houding, omdat je dat toch 30 watt voordeel oplevert, 10 watt winst! paar rondjes op de baan met een powermeter en je weet genoeg over je positie en voordeel)
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Lars TB schreef: zo 17 oktober 2021, 18:21 Goed, in beide gevallen spelen jullie dus met de gewichtsverdeling. Omdat het in NL niet steil naar beneden gaat moet je inderdaad iets meer druk op het voorwiel halen uit een tikje diepere zit. En als je zadel erg laag staat, dan moet je inderdaad je houding corrigeren met een 'slammed stem'. Maar of je dan echt van een diepere zit kunt spreken... .
En dan nog rekening houden met de maat van de fiets, ik bijvoorbeeld op mijn XL stoic met een 4cm riser en alle spacers nog steeds een paar cm drop over. Een XS headtube is maar 2 cm lager, dus die zullen meer 140mm vork heel moeilijk op een zadel naar stuur drop uitkomen.
Plaats reactie