Slammed stem

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Rayb81 schreef: di 22 juni 2021, 22:37 Vergeet ook niet dat het stuur iets verder naar voren komt wanneer je de stuurpen naar negatief wijzigt.
Wat in principe juist goed is: dieper + langer, hoger + korter. Je kantelt om je bekken heen en je bovenlichaam voegt dus extra 'reach' toe als je naar voren kantelt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Op de singlespeed merk ik dat ik beter aan mn stuur kan trekken als het wat lager staat dan het zadel.
Ook een langere pen en een wat smaller stuur (68cm) helpen daarbij.
Noodzakelijk kwaadom met een te zwaar verzet boven te komen.

Op de versnellingsfiets druk ik gewoon op de shifter want ik rij voor de lol, niet voor het podium :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

fedaia schreef: vr 18 juni 2021, 22:13 Ik weet niet hoeveel graden de stem (bar/stem combi) van Lars Foster heeft... :-D

Afbeelding
Die stuurpen heeft Viagra nodig,of niet??, :winkie:
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Azurri schreef: vr 9 juli 2021, 10:20
fedaia schreef: vr 18 juni 2021, 22:13 Ik weet niet hoeveel graden de stem (bar/stem combi) van Lars Foster heeft... :-D

Afbeelding
Die stuurpen heeft Viagra nodig,of niet??, :winkie:
Zag dat iemand die opmerking 2 bladzijden eerder al heeft gemaakt,sorry!!
Helemaal 'slammed' ' wist overigens niet dat dat zo heette' kan ik niet rijden, ik rij nl.met -17° pen en dan raakt zonder 3mm spacer mijn pen m'n frame. Ik ben van 70 naar 80 mm pen gegaan op mijn fiets en van -6° naar -17° omdat ik dan iets meer druk op mijn voorwiel heb;voor mij beter op steile klimmen en meer controlle in bochten en omdat ik (gevoelsmatig🤔?) Iets meer kan trekken aan het stuur. En idd. op 29' zit je al meer rechtop omdat je voorkant hoger bouwt.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2078
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Even een update...

Ik heb mijn stem dus "geslammed" :wink: en er nu een aantal ritten mee gereden.

Conclusie: ik ga niet meer terug naar de oude afstelling. Slammed rijdt (voor mij persoonlijk dan) zo veel fijner.

Wat is er dan zoveel fijner voor mij ?
Ik benader veel meer mijn houding die ik ook op de racefiets heb. Gezien ik mijn lange duurritten op de racer rijd, voelt de houding op mijn XC fiets nu ook veel natuurlijker aan. Saillant detail is dat ik op de racer al jaren een slammed stem heb, echter voor mijn XC fiets had ik er nooit bij stil gestaan totdat ik eens de fietsengallerij van de XC toppers op pinkbike.com nader zat te bestuderen.
Vervolgens merk ik ook dat ik een hogere trapefficiëntie heb en ik nu nog beter kracht kan overzetten naar mijn pedalen.
Ook in (kom)bochten pak ik nu automatisch meer druk op het voorwiel.
Er is natuurlijk ook een klein aerodynamisch voordeel, wellicht minder relevant voor in het veld/bos, maar toch wel (gemeten) merkbaar bij snelheden van >20km/u.

Iedereen nu aan de slammed stem ?
Het is echt persoonlijk. Immers ervaar ik ook meer druk op mijn bovenlichaam. Dat vind ik fijn mbt de trapefficiëntie. Echter het kan zijn dat iemand anders dat minder prettig vindt of het zelfs "eng" vindt om met je neus op je voorwiel te zitten.

Toch, voor meer XC of snelheid georiënteerde rijders is het zeker de moeite om eens mee te gaan testen. Het is een klusje van maar 5 minuten om je stem eens te slammen :-q
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Als je te diep voorover zit kun je in je rug gaan' hangen' waardoor je rugpijn krijgt,meestel is dat dan te wijten aan dat je te weinig je buikspieren gebruikt. Of te veel in je armen gaat hangen waardoor je dan weer minder contolle over je fiets hebt. Sommigen kunnen gewoon niet zo diep omdat hun buik dan de bovenbuis raakt 🤣😉. Zouden daar de sloping bovenbuis voor zijn uitgevonden🤔? Iedereen moet zo fietsen wat voor hem het prettigste is, en niet omdat 'de pro's' het ook zo doen.
En idd. zoals hierboven gezegd; je kan het altijd proberen door je pen om te draaien of wat spacer's er onder uit te halen.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik denk dat uit Stunning zn verhaal blijkt dat dit voor hem het beste werkt ;)

Zelf gemerkt dat stoempen en klimmen het beste gaat met een laag stuur (lager dan mn zadel).
Dalen gaat dan weer veel beter met het stuur een stuk hoger.
Dus tenzij je een dropper stem hebt, is het ook een keuze wat het zwaarst weegt.

Maar het kan geen kwaad het zelf eens te proberen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Da Cruz
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: ma 11 februari 2008, 08:49
Mijn mountainbike: Scott Spark RC. Voorheen Kona Privat Jake, Chromag Sakura, Santa Cruz Chameleon, Sunn Xircuit
Contacteer:

Lars TB schreef: zo 20 juni 2021, 20:00 Je moet het natuurlijk wel in verhouding zien. Het gaat namelijk om de drop ten opzichte van het zadel. En bij een maat L zit het stuur met een standaard stuurpen al snel op minimaal dezelfde hoogte. Wil je dan sportiever gaan zitten, dan moet je gaan knutselen met de stuurpen.

Als je een maatje S nodig hebt, dan is het vrijwel onmogelijk enigszins sportief te komen te zitten. En voor een XXL is het eerder andersom, dan moet je noodgrepen uit gaan halen om niet extreem sportief te komen te zitten... .
Dat is het enige juiste antwoord..Ik ben zelf 1,70cm en met de overstap naar 29er moet ik wel slammed rijden omdat de voorkant veel hoger bouwt dan een 26er. Ik rij zelf met een -17graden 80mm stem op mijn medium spark RC om de benodigde drop te krijgen ten opzichte van het zadel en niet om dat het snel oogt..al is dat natuurlijk een mooie bijkomstigheid :D
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Da Cruz,
Dat is het enige juiste antwoord..Ik ben zelf 1,70cm en met de overstap naar 29er moet ik wel slammed rijden omdat de voorkant veel hoger bouwt dan een 26er. Ik rij zelf met een -17graden 80mm stem op mijn medium spark RC om de benodigde drop te krijgen ten opzichte van het zadel en niet om dat het snel oogt..al is dat natuurlijk een mooie bijkomstigheid :D
[/quote]

Hier idem!!😉,
maar dan zit ik nog steeds niet zo diep als op mijn oude 26". Maar dat hoeft ook niet,bevalt prima zo!! :-q
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2078
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Ik ben 1.87cm en rijdt een 21" / L frame en idd, zelfs met een slammed stem rijd ik nog steeds niet zo diep als met mijn 26" - en ook mij bevalt dat prima zo :-q

Overigens, wat betreft de rugpijn, je dient bij dieper te zitten idd goed je "core" te trainen. Doe ik gemiddeld 3x p/w, net zoals de meeste andere rijders hier ook op het forum doen :wink:
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4642
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Interessant topic. Veel kleine mtbers op onder de profs en alhier :winkie:

Zelf herken ik het 'probleem' ook. Met een zadel hoogte van 63,5 zit je met een stack van 60 al snel op gelijke hoogte of zelfs onder je stuur. Dus geen drop. Mijn Olympia is standaard met een -17 ritchey trail stuurpen afgemonteerd. Nooit wat aan gedaan ook. Overweeg nog om een integraded bar/stem aan te schaffen.

Op mijn Stache zit ik heel rechtop en dat merk ik zeker in mijn houding. Het is daarmee echt lastig om op tempo te rijden. Ik heb ook wel eens een negatieve rise van -9 gereden en dat is voor snelheid wel prettiger en je merkt het idd in kleine dingen als wat meer power door trekken aan je stuur en iets meer race zithouding. Nu heb ik wel eens het idee dat ik te rechtop zit om echt snelheid te kunnen maken. Maar goed ik rijd bewust op de plusbike voor mijn ontspanning dus zijn al die zaken minder gewenst.

Maar soms is het wel lastig om een 29" te rijden als klein mannetje.

Bijvoorbeeld ook bij bikepacking ... zadeltas is al lastig want die komt al snel op het achterwiel te hangen ...

Dus niet altijd geldt; 'klein maar fijn..' :roll: :wink:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2078
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Na een tijdje te hebben rond gereden met de "slammed stem", had ik dit weekend voor het eerst eens goed vergelijkingsmateriaal daar ik weer eens op mijn thuisroutes Hoge-/Lage Vuursche reed.

Met name vergelijkingsmateriaal op basis van de omstandigheden van de ondergrond en de temperatuur. Hoewel zich dat nooit helemaal doet vergelijken in het veld, liegen de output cijfers van Garmin nooit.

Kort gezegd kan ik concluderen dat het rijden met een "slammed stem" mij een gemiddelde van een halve kilometer per uur oplevert. Dit zal zeker door de verbeterde aerodynamica zijn (voordeel bij snelheden >20km/u), maar ook omdat ik beter mijn kracht op de pedalen kwijt kan. Dit merk ik nog eens extra bij het klimmen. Daarnaast, iets meer druk op het voorwiel in de bochten = meer grip = meer snelheid.

Oftewel, de "slammed stem" is voor mij persoonlijk een geslaagde overstap geweest. Niet omdat ik echt wakker lig van die halve kilometer per uur, maar vooral omdat ik lekkerder fiets en klim. Lekkerder is een subject begrip... echter een halve kilometer per uur is zo objctief als het maar zijn kan - de cijfers spreken voor zich.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2608
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Stunning schreef: ma 16 augustus 2021, 21:21 Na een tijdje te hebben rond gereden met de "slammed stem", had ik dit weekend voor het eerst eens goed vergelijkingsmateriaal daar ik weer eens op mijn thuisroutes Hoge-/Lage Vuursche reed.

Met name vergelijkingsmateriaal op basis van de omstandigheden van de ondergrond en de temperatuur. Hoewel zich dat nooit helemaal doet vergelijken in het veld, liegen de output cijfers van Garmin nooit.

Kort gezegd kan ik concluderen dat het rijden met een "slammed stem" mij een gemiddelde van een halve kilometer per uur oplevert. Dit zal zeker door de verbeterde aerodynamica zijn (voordeel bij snelheden >20km/u), maar ook omdat ik beter mijn kracht op de pedalen kwijt kan. Dit merk ik nog eens extra bij het klimmen. Daarnaast, iets meer druk op het voorwiel in de bochten = meer grip = meer snelheid.

Oftewel, de "slammed stem" is voor mij persoonlijk een geslaagde overstap geweest. Niet omdat ik echt wakker lig van die halve kilometer per uur, maar vooral omdat ik lekkerder fiets en klim. Lekkerder is een subject begrip... echter een halve kilometer per uur is zo objctief als het maar zijn kan - de cijfers spreken voor zich.
“ de cijfers spreken voor zich”

Ik mis het belangrijkste: de fun factor en die is niet in cijfers uit te drukken.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Mad Wally schreef: ma 16 augustus 2021, 21:58
“ de cijfers spreken voor zich”

Ik mis het belangrijkste: de fun factor en die is niet in cijfers uit te drukken.


O jawel; een 10 voor de grote greins op mijn gezicht :D :D
Ik zag laatst een foto van een stuurpen die tussen de vork en het frame zat(heb gezocht,maar kan 'm niet meer vinden). Da's pas 'slammed'....
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13012
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Stunning schreef: ma 16 augustus 2021, 21:21 Na een tijdje te hebben rond gereden met de "slammed stem", had ik dit weekend voor het eerst eens goed vergelijkingsmateriaal daar ik weer eens op mijn thuisroutes Hoge-/Lage Vuursche reed.

Met name vergelijkingsmateriaal op basis van de omstandigheden van de ondergrond en de temperatuur. Hoewel zich dat nooit helemaal doet vergelijken in het veld, liegen de output cijfers van Garmin nooit.

Kort gezegd kan ik concluderen dat het rijden met een "slammed stem" mij een gemiddelde van een halve kilometer per uur oplevert. Dit zal zeker door de verbeterde aerodynamica zijn (voordeel bij snelheden >20km/u), maar ook omdat ik beter mijn kracht op de pedalen kwijt kan. Dit merk ik nog eens extra bij het klimmen. Daarnaast, iets meer druk op het voorwiel in de bochten = meer grip = meer snelheid.

Oftewel, de "slammed stem" is voor mij persoonlijk een geslaagde overstap geweest. Niet omdat ik echt wakker lig van die halve kilometer per uur, maar vooral omdat ik lekkerder fiets en klim. Lekkerder is een subject begrip... echter een halve kilometer per uur is zo objctief als het maar zijn kan - de cijfers spreken voor zich.
Het lijkt me nogal een fikse verbetering, een halve km/u gemiddeld. Als dat alleen maar komt door het verwijderen van wat spacers...? Ik had daar een snelheidssensor voor nodig :D

Fijn dat het voor jou werkt. Op mijn HT heb ik het ook, maar dat is noodzaak omdat mijn vorkbuis niet lang genoeg is om spacers onder de stuurpen te monteren. Het rijdt daarmee niet overdreven racy, maar wel sportief. En dat op een LTHT. Maar om het in perspectief te plaatsen: op mijn fully met 150mm voor en 135 achter, met spacers onder de stuurpen en een algemeen relaxtere zit, rij ik harder :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie