Carbon voor een groter Frame ja of nee

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.

Moderator: Rogier

Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8738
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

zo 21 oktober 2018, 09:29

In mijn vaste fietsenzaak komt er vrijwel iedere week wel een racefiets van carbon langs met een scheurtje. Alu eigenlijk niet en opvallend genoeg ook geen carbon mountainbikes!

1 van de grotere carbonreperateurs zei dat hij er pakweg 30 per week doet. Overigens ook vooral racefietsen. Dat zijn schrikbarende aantallen! Als dat bij aluminium ook zo zou zijn, dan kun je op je vingers natellen dat ze daar ook wel een reparatiebedrijfje voor begonnen waren... .
mountainbike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Genius
Genius
Berichten: 15206
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Locatie: Is stoffig
Contacteer:

zo 21 oktober 2018, 14:53

We hebben het hier over mountainbikes, van racefietsen heb ik nagenoeg geen verstand :wink:
Wel goed te horen dat fabrikanten bij de mountainbike wel wat extra reserves inbouwen (helaas in sommige gevallen nog te weinig).
Maar nog even over die racefietsen, ik denk dat (carbon) racefietsen vaker last hebben van framebreuk omdat daar de weegschaal nog strakker regeert. En als men carbon koopt, dan moet het ook Lichter zijn dan alu, er wordt tenslotte ook meer voor betaald.
Een fiets van 7kg en een rijder van 100kg, dat gaat niet lang goed. Maar een fiets van 9kg blijft in de winkel staan, dus we dwingen de fabrikanten dit net iets te lichte spul in de verkoop te doen.
Ook wordt er bij racefietsen, nog meer dan bij mtb's, gekeken naar waar de profs op rijden. Dat moet wel goed spul zijn, toch ?
Maar zo'n prof rijdt niet 1, 2 of 3 seizoenen op hetzelfde materiaal. De sponsor vervangt het spul op tijd, of er dient zich alweer iets nieuws aan.
Verder zijn er maar weinig profs (understatement) die in de buurt van de 100kg komen.
En toch kiest men voor die lichte dure fiets, de scheur is op die manier voorgeprogrammeerd.
De fabrikant gokt dat veel van de kopers zo'n fiets alleen maar "voor de heb" kopen en er slechts weinig km's op maken.
De rest krijgt onder garantie iets nieuws (hopelijk). Is ook al in de prijs verrekend, want dit soort kopers betaald toch wel.

Dus terug naar de MTB praktijk, liever carbon dan alu, maar qua gewicht ook hier niet het onderste uit de kan.
En bedenk, garantie is leuk als je frame op de hoek vd straat breekt, maar "kompleet waardeloos" als je boven op een berg staat.
Mijn Giant had de gewoonte te scheuren tijdens fietsvakanties (gelukkig niet fataal, dus uitgefietst, maar bij thuiskomst kon het frame meteen naar de LBS).
Mij Santa Cruz scheurde tot 2x toe juist voor een fietsvakantie. (daardoor 1x met een starre stalen HT de Alpen in geweest).
Ik weet niet wat erger is. :roll:
Ik weet wel wat fijner is, een fiets die niet scheurt :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.
Gebruikersavatar
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1662
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Locatie: 11ANTS Titanium Rohloff Belt

wo 24 oktober 2018, 08:31

Ik roep wel vaker dat je je rond de 1700 gram van alle materialen wel een degelijk frame kan bouwen .... het is vooral het grammen jagen dat frames erg kwetsbaar maakt. Vergeet niet dat je frame vaak "maar" +/- 15% van het totaal gewicht van je fiets is.
Vaak is het frame het enige onderdeel dat daadwerkelijk bij de fabrikant van je fiets vandaan komt (en veelal niets eens het duurste) ...... de soms "levenslange" garantie is marketing en krijg je zelden op een ander onderdeel van je fiets, denk daar eens over na.
Geen enkel frame gaat bij stevig gebruik levenslang mee en is net als alle andere parts op je fiets "gewoon"een onderdeel dat je zou moeten afschrijven. Alleen hebben mensen vaak emotioneel iets met hun frame (lees merkbeleving) en dichten er dan allerlei eigenschappen aan toe die soms volslagen irrationeel. Cannondale frames zijn echt niet beter omdat ze levenslange garantie geven, dat is hun marketing strategie en daar betaal je gewoon voor.
http://www.11antsbikes.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.facebook.com/11ANTs" onclick="window.open(this.href);return false;
Joepie de
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15
Locatie: is er 1 van 2

wo 24 oktober 2018, 10:13

yo-eddy schreef:
wo 24 oktober 2018, 08:31
Cannondale frames zijn echt niet beter omdat ze levenslange garantie geven, dat is hun marketing strategie en daar betaal je gewoon voor.
Betalen voor (extra) garantie is eigenlijk het kopen van een verzekering.
Ik ben vaak als eerste beneden. Oe, ah, oei ...... Au!
Gebruikersavatar
38x10
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 529
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02

wo 24 oktober 2018, 10:45

Lars TB schreef:
zo 21 oktober 2018, 09:29
In mijn vaste fietsenzaak komt er vrijwel iedere week wel een racefiets van carbon langs met een scheurtje. Alu eigenlijk niet en opvallend genoeg ook geen carbon mountainbikes!

1 van de grotere carbonreperateurs zei dat hij er pakweg 30 per week doet. Overigens ook vooral racefietsen. Dat zijn schrikbarende aantallen! Als dat bij aluminium ook zo zou zijn, dan kun je op je vingers natellen dat ze daar ook wel een reparatiebedrijfje voor begonnen waren... .
Een alu frame met scheur of fikse deuk kun je afschrijven. Carbon kun je gewoon repareren. Omdat frames duur zijn is het rendabel om een bedrijfje in carbonreparatie op te starten; consumenten kiezen liever voor reparatie dan voor een nieuw frame (heb zelf vorig jaar de bovenbuis van mijn racefiets laten fixen. Zie en merk je niets van). M.i. dus een groot voordeel van carbon t.o.v. alu; dat het reparabel is.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8738
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

wo 24 oktober 2018, 12:23

38x10 schreef:
wo 24 oktober 2018, 10:45
Lars TB schreef:
zo 21 oktober 2018, 09:29
In mijn vaste fietsenzaak komt er vrijwel iedere week wel een racefiets van carbon langs met een scheurtje. Alu eigenlijk niet en opvallend genoeg ook geen carbon mountainbikes!

1 van de grotere carbonreperateurs zei dat hij er pakweg 30 per week doet. Overigens ook vooral racefietsen. Dat zijn schrikbarende aantallen! Als dat bij aluminium ook zo zou zijn, dan kun je op je vingers natellen dat ze daar ook wel een reparatiebedrijfje voor begonnen waren... .
Een alu frame met scheur of fikse deuk kun je afschrijven. Carbon kun je gewoon repareren. Omdat frames duur zijn is het rendabel om een bedrijfje in carbonreparatie op te starten; consumenten kiezen liever voor reparatie dan voor een nieuw frame (heb zelf vorig jaar de bovenbuis van mijn racefiets laten fixen. Zie en merk je niets van). M.i. dus een groot voordeel van carbon t.o.v. alu; dat het reparabel is.
Ja, dat begrijp ik. Maar ik kom vaak genoeg in een fietsenzaak om te constateren dat er maar erg weinig gescheurd alu langs komt in vergelijking met carbon. En ook de eigenaren van een alu fiets willen (hopen op) een oplossing van een fietsenmaker.
mountainbike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kapitein Iglo
Veelzwammert
Veelzwammert
Berichten: 10219
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

wo 24 oktober 2018, 12:31

Best herkenbaar :((
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018


Nukeproof Scout 290 Comp 2017 - retired
Trek Superfly 7 2016 - retired
Trek Superfly 7 2015 - retired
Stevens Fluent ES 2011 - retired
Stevens S7 '09 - SLX/XT - retired
Gebruikersavatar
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 9998
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Contacteer:

do 25 oktober 2018, 08:37

Eensch. En daarom kijk ik ook amper naar wat een frame weegt. Het moet wel een beetje binnen redelijke grenzen blijven, maar ik vind het totaal niet boeiend of een frame een paar ons meer of minder weegt. Belangrijker is dat het heel blijft (en natuurlijk de geo/rijeigenschappen, maar dat staat los van dit topic).
Helaas is het frame meestal veruit het duurste onderdeel van een fiets (toch als het om de consumentenprijs gaat), en vaak niet te repareren (alu).
yo-eddy schreef:
wo 24 oktober 2018, 08:31
Ik roep wel vaker dat je je rond de 1700 gram van alle materialen wel een degelijk frame kan bouwen .... het is vooral het grammen jagen dat frames erg kwetsbaar maakt. Vergeet niet dat je frame vaak "maar" +/- 15% van het totaal gewicht van je fiets is.
Vaak is het frame het enige onderdeel dat daadwerkelijk bij de fabrikant van je fiets vandaan komt (en veelal niets eens het duurste) ...... de soms "levenslange" garantie is marketing en krijg je zelden op een ander onderdeel van je fiets, denk daar eens over na.
Geen enkel frame gaat bij stevig gebruik levenslang mee en is net als alle andere parts op je fiets "gewoon"een onderdeel dat je zou moeten afschrijven. Alleen hebben mensen vaak emotioneel iets met hun frame (lees merkbeleving) en dichten er dan allerlei eigenschappen aan toe die soms volslagen irrationeel. Cannondale frames zijn echt niet beter omdat ze levenslange garantie geven, dat is hun marketing strategie en daar betaal je gewoon voor.
Breaden1316
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 19 februari 2017, 16:45

do 25 oktober 2018, 19:53

Dank voor educatieve input heren, :bier:

Het is mij nog niet gelukt om een ALu frame te slopen, dus ik hou het nog even bij deze fijne legering.
uni
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 249
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 10:04
Contacteer:

do 29 november 2018, 23:04

Repareren/lassen van een alu frame is wel mogelijk als het frame van de 6000 serie legering gemaakt is (o.aNicolai).
Bij de vaker gebruikte 7000 serie wordt het een stuk moeilijker vanwege de warmtebehandeling die na het lassen nodig is.
Mijn 2008 Turner flux (7005 alu) hield prima stand een jaar na reparatie totdat ook de achterbrug scheurde.
In het buitenland zijn er wel reparatiebedrijven voor aluframes, grotere markt waarschijnlijk.
Misschien gaan er hier dus toch meer carbon frames ter ziele dan alu :winkie:
Gebruikersavatar
Oli4k
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Locatie: Axevo FX27 | Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

ma 11 februari 2019, 20:29

Het is niet zozeer de hoeveelheid gebruikt materiaal bij carbon frames dat ze zwakker maakt. Ik heb eens een expert horen zeggen dat een perfect gefabriceerd frame onder een halve kilo zou kunnen wegen in large, alleen is er niemand die dat kan maken op een manier die betaalbaar is. Er is een carbon-reparateur die op YouTube doorgezaagde frames analyseert en je schrikt je kapot als je ziet hoe slecht sommige frames gemaakt zijn. En dan gaat het om dure frames van A-merken.

Ik rij trouwens zelf al bijna 10 jaar op een racefiets van een B-merk met een frame van rond de 900 en een vork van 320 gram :D
Hier stukje onderschrift naar de mensen toe lorem ipsum dolor sit amet.
Yeah Steel
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 4 januari 2016, 21:47
Locatie: Epic 2018, Cotic Solaris

vr 15 februari 2019, 12:35

Maar nog even over die racefietsen, ik denk dat (carbon) racefietsen vaker last hebben van framebreuk omdat daar de weegschaal nog strakker regeert. En als men carbon koopt, dan moet het ook Lichter zijn dan alu, er wordt tenslotte ook meer voor betaald.
Een fiets van 7kg en een rijder van 100kg, dat gaat niet lang goed. Maar een fiets van 9kg blijft in de winkel staan, dus we dwingen de fabrikanten dit net iets te lichte spul in de verkoop te doen.
Is dit nu gebaseerd op ervaringen of op theorie ? Ik ben 1m98 en heb zowel een carbon MTB als een carbon racefiets. Beide best licht en ik ontzie ze zeker niet. Mijn ervaring is dat de mtb's frequent kapot gaan, maar ik heb nog nooit van een defect race frame gehoord. Ik ben zeker geen lichtgewicht en rij veeeel kilometers op de racer, die is 8 kg incl pedalen en een schijfrem versie, geeft tot nu toe geen krimp. Ik zie dat Lars hierboven iets anders ervaart zie ik nu...

Mijn cannondale scalpel daarentegen...... en vele andere mtb frames van clubgenootjes.... de ene na de andere en dat is geen grap

Al met al vind ik wel dat carbon frames veel te vaak kapot gaan, kan niet lang goed gaan zou je zeggen, want nagenoeg iedereen die ik ken krijgt dan een garantie frame. Kost allemaal geld natuurlijk
MTBArnhem
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 600
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Locatie: El Mariachi

vr 15 februari 2019, 13:01

Yeah Steel schreef:
vr 15 februari 2019, 12:35
kan niet lang goed gaan zou je zeggen, want nagenoeg iedereen die ik ken krijgt dan een garantie frame. Kost allemaal geld natuurlijk
Zo duur is het maken van een carbon frame niet hoor.
Er wordt goed aan verdiend.
wps
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: do 3 maart 2016, 10:50

do 28 februari 2019, 15:15

Ik ben zelf 1.92m bij 94kg. Wat ik merkte bij mijn GRAND CANYON AL SLX 9.0 maat L dat deze helemaal niet op mijn lichaamsgewicht berekend was. Hoe meer kilometers ik er mee fietste hoe meer "flex" in het frame kwam. Andere onderdelen (wielen) heb ik ook moeten vervangen omdat deze simpelweg niet bestand waren tegen mijn gewicht.

Ik heb nu een zwaardere en stijvere mtb gekocht Santos 4.29er (ook een hele andere prijsklasse) en dit fietst zoveel fijner. Ondertussen al meer kilometers meegefietst dan de Canyon, het ding geeft geen krimp, gaat harder dan de canyon en geeft mij zoveel meer fiets vreugde.

Gewicht zegt niet alles, zeker i.c.m. een hogere lichaamsgewicht.
Gebruikersavatar
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 9998
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Contacteer:

do 28 februari 2019, 15:29

Dat laatste is waar, gewicht zegt niet alles.
Zeker als je zwaar en/of erg sterk bent zou ik lichtgewicht van de prioriteitenlijst schrappen.

Maar dat een frame meer "flex" gaat vertonen in het gebruik klopt niet, tenzij er sprake is van (haar)scheurvorming of een ander defect. Die fabel stamt nog uit het stenen wielertijdperk, toen je ook nog met een biefstuk onder je kont moest rijden om comfortabel te zitten ;-)
Plaats reactie