Kärcher Mobile Outdoor Cleaner

Dirty business

Zo rondom de herfst begint de behoefte aan een mobiele lage-druk reiniger te groeien. De plassen zijn niet meer te ontwijken, worden met de week dieper zodat de modder niet alleen in het gezicht van je achterligger vliegt maar tevens aan je kostbare bezit blijf plakken. Nu ben ik zelf niet de grootste schoonmaker maar af en toe ontkom je er gewoon niet aan. We kregen van Kärcher de beschikking over een Mobile Outdoor Cleaner die we onmiddellijk in de praktijk hebben getest.

Wat krijg je?

In de verpakking zit een kleine mobiele reiniger in de onmiskenbare Kärcher kleuren geel en zwart. De Kärcher is voorzien van een 4 liter watertank(je) een lithium-ion accu en een mooi opgeborgen waterslang van dik 2,5 meter lengte. We hebben van Kärcher een versie met Bike Box ontvangen die onderaan de Cleaner kan worden geklikt. In de Bikebox zitten een borstel die op de waterslang geklikt kan worden, een fles met reinigingsmiddel en een grote microvezel doek om je bike mee te drogen na de schoonmaak. Doordat de Bike box mooi onder de Kärcher geklikt kan worden is deze erg prettig en zijn de accessoires altijd goed bereikbaar. Ze slingeren niet ergens los in de garage, auto of schuur maar nemen ook geen extra ruimte in beslag. Standaard kost de Kärcher € 169,95 en de Bike Box € 39,95. De set is ook samen te koop, adviesprijs is dan €199,95

 

Talk Dirty

We hebben de Kärcher twee keer uitgebreid getest na een goede rit in zowel modder als sneeuw. Thuisgekomen na de rit de watertank gevuld met warm water en slang onder de watertank vandaan gehaald. Eerste wat opvalt, is de enorm prettige straal. Mooi spreiding van het water en vooral de kracht is precies goed. Je wilt geen krachtige straal die direct de lagers binnendringt maar ook geen slappe hap waardoor je alsnog hard moet gaan boenen om de modder te verwijderen. Zowel na de modder- als sneeuwrit, verdwijnt de rommel snel van je fiets zonder ook nog maar de borstel te gebruiken. Na de modderrit de spuitflacon met reinigingsmiddel gebruikt alvorens de Kärcher te gebruiken wat ook echt een mooi resultaat opleverde. Daarna goed drooggemaakt met de fijne grote doek. Na de gecombineerde modder / sneeuwrit zonder het reinigingsmiddel ook een goed resultaat. Borstel kan heel bruikbaar zijn bij echt vastgekoekte rommel maar meteen na de rit als het nog nat is, eigenlijk niet direct nodig.

Oordeel

Klein en niet te krachtig! Echt een heerlijk apparaat om even snel fiets af te kunnen spoelen. Straal perfect, werkt goed met warm water en zeer handzaam formaat. Als de kwaliteit van zelfde hoogte is als andere zaken van Kärcher dan absoluut aanbevelingswaardig. Bikebox niet direct nodig voor de reiniger maar de borstel en doek kunnen goed van pas komen en heerlijk dat je alles op één plaats kan opbergen. Zijn er dan helemaal geen aandachtspunten? Beetje wel; de inhoud van 4 liter is voldoende om één fiets snel mee schoon te krijgen maar als je graag uitgebreid poetst of meerdere fietsen wilt reinigen dan is een grotere tank makkelijker of je loopt nog een keertje extra naar de keuken. Voor mij ideaal om fiets zowel thuis als onderweg schoon te maken na een rit en voordat je kostbare bezit in de auto geplaatst moet worden. Mijn advies zou dan ook zijn om dit ding onder de kerstboom te plaatsen in de plaats van of naast je andere fiets gerelateerde items op je kerstwensenlijst.

Te verkrijgen bij verschillende distributiepunten maar ook via de site www.karcher.nl

GripGrab hefstspecial

De dagen worden korter, kouder en natter. Je komt in het donker terug van het werk en wil nog even snel een rondje gaan fietsen. Tijd om de herfstkleding weer uit de kast te trekken. Voor GripGrab ging ik op pad met de nieuwe herfstcollectie.

Klik op de volgende link om naar de special te gaan: http://www.mountainbike.nl/specials/gripgrab-herfstspecial

Shimano GRX. 's werelds eerste specifieke gravel/adventure groep

Met meerdere opties waaronder dubbele en enkele aandrijflijnen, mechanisch of elektronisch schakelen, 11 en 10-versnellingen, dropper post integratie en wide of close-range overbrengingsverhoudingen voor elke stijl van gravel en onverhard rijden.

Shimano introduceert een nieuwe componentenreeks onder de naam GRX; ’s werelds eerste speciale serie van gravel/adventure componenten ontwikkeld voor zowel snel rijden, als voor gegarandeerde prestaties op losse onverharde wegen en paden. De nieuwe gravel/adventure groepen zijn ontstaan na een uitgebreid, onderzoeks-, test- en ontwikkelingsproces. De wereldwijde terugkoppeling van rijders op trails, bospaden, grindpaden en onverharde wegen op alle niveaus zijn in de componentenreeksen samengebracht.

GRX omvat RX800, RX600 of RX400-serie’s componenten met 1x11, 2x11 en 2x10 aandrijflijnen en mechanische en Di2 elektronische schakelopties, zodat fietsers hun rijstijlen op wisselende ondergronden aan kunnen passen en verder kunnen gaan dan hun gebruikelijke grenzen om een breed scala aan terreinen te verkennen.

De ontwikkeling van deze serie heeft het ontwikkelingsteam van Shimano ver buiten de traditionele grenzen gebracht met een platform dat zich, zowel nu als in de toekomst, op de behoeften van de rijders richt. Of het nu gaat om fietsen op gravel, onverhard wegrijden, fietstrektochten of het voldoen aan de behoeften van veeleisende cyclocrossers, SHIMANO GRX biedt opties variërend van op gravel afstelde versnellingsverhoudingen tot aangepaste ergonomie, van dropper zadelpennen integratie tot aan gravel-specifieke GRX wielen met bredere velgprofielen.

De componenten
GRX omvat drie cranksetopties - 1x11, 2x11 of 2x10 versnellingen - plus vóór en achterderailleurs, schijfremklauwen met een optie voor een in-line remhendel en STI-shifters en naar keuze met elektronisch Di2 schakelen of mechanische schakelopties.

De componenten zijn gebaseerd op Shimano’s toonaangevende aandrijflijntechnologieën van zowel de wegfiets als de mountainbike, om de kenmerkende schakelprecisie en stabiliteit te leveren waar Shimano bekend om staat. GRX is een soepele en stille aandrijflijn die speciaal is afgesteld op de unieke eigenschappen van gravelterreinen, rijposities en de eigenschappen van gravelfietsen.

Om het gemakkelijker te maken, adviseert Shimano GRX het gebruik van Shimano MTB (Deore XT, SLX of Deore) of Road (Ultegra, 105, Tiagra) cassettes en kettingen die reeds bestaan in de Shimano productlijn. Naast de toonaangevende Shimano GRX 800-serie, zijn er ook voordeligere 11 versnellingencomponenten, een 600-serie crank en een set shifters, die probleemloos kunnen worden gecombineerd met 800-serie componenten en 10 versnellingen cranks, derailleurs en schakel/remsets. Dit betekent dat u alles kunt creëren, van een lichtgewicht premium GRX op raceniveau tot een vrijetijds GRX-werkpaard op een voordeliger niveau.

GRX-crank: de GRX-cranks zijn ontworpen voor het rijden op verschillende rijterreinen en rijstijlen, allemaal met een +2.5 mm kettinglijn voor meer band- en framespeling. GRX-cranks met een enkel blad zorgen voor eenvoudig schakelen op alleen de achterste cassette (de opties zijn onder andere RX800/600 40T cassettes of de RX800 42T cassette) en worden geleverd met Shimano’s Dynamic Chain Engagement tandprofiel op de voorste kettingblad voor een betere kettingretentie op hobbelige ondergronden. Het GRX RX810-crankset met dubbele kettingblad een 17-tanden verspringing, die met 48-31T de breedste overbrengingsverhouding heeft, is de beste set, die Shimano ooit heeft ontwikkeld. Samen met de extra RX600-11/10 46-30T opties, geven de dubbele cranksets voldoende overbrengingsverhoudingen om de steilste beklimmingen en de steilste afdalingen aan te kunnen.

GRX crankgewichten: 1x11: FC-RX810-1: 655 gram, FC-RX600-1: 753 gram. 2x11: FC-RX810-2: 722 gram, FC-RX600-11: 816 gram, FC-RX600-10: 819 gram

GRX-voorderailleurs (FD):
Als aanvulling op de cranksets, zijn de Di2 (FD-RX815) of mechanisch (FD-RX810/RX400) voorderailleurs ontwikkelt met 2,5 mm extra uitgaande speling voor bredere banden (tot 42 mm) om het rijden op ruwe wegen te vergemakkelijken. Dit betekent dat de GRX-voorderailleurs met Shimano GRX +2.5 mm cranks dienen te worden gecombineerd. Zowel de RX800-serie mechanische, als de elektronische Di2 voorderailleurs zijn gebouwd om plaats te bieden aan Shimano’s breedste 17T kettingblad met de 48-31T versnellingsverhouding vóór, terwijl de FD-RX400 10-versnellingsderailleur plaats biedt aan de 16T kettinbladen van de RX600 46-30T cranksets met 10-versnellingen. Alle voorderailleurs bieden Shimano’s legendarische schakelprestaties. Shimano Di2 FD’s kunnen perfect worden afgesteld met behulp van Shimano’s eenvoudige en geïntegreerde shifters terwijl de mechanische FD’s zorgen voor een extreem licht schakelgevoel aan de voorkant met een ergonomische krachtcurve, toggle link-constructie voor meer kabelgeleidingsopties en een geïntegreerde spanbout voor de kabel voor nauwkeurig en gemakkelijk afstellen.

GRX-voorderailleur gewichten: FD-RX815-F: 131 gram, FD-RX810-F: 94 gram, FD-RX400: 95 gram

GRX-achterderailleurs (RD):
de GRX Di2 RDs (RD-RX815/RX817) en de mechanische RD’s (RD-RX810/RX812/RX600) maken gebruik van de in 2018 geïntroduceerde technologie van de RX-achterderailleur en zijn ontworpen voor geruisloos, soepel en betrouwbaar schakelen op ruw terrein met een kettingstabilisatiesysteem dat bekend staat als SHADOW RD+ om ‘geklapper’ van de ketting te vermijden, onnodige beweging van de derailleurarm te beperken en ononderbroken schakelprestaties te bieden. GRX wordt geleverd met een keuze uit vier derailleurs, afhankelijk van welke cassette en schakelsysteem u kiest.

Voor rijders die een Ultegra, 105 of TIAGRA-niveau 11-30/34T cassette gebruiken, is er de korte kooi Di2 RD-RX815 of mechanische RD-RX810 achterderailleur, terwijl rijders met een Deore XT, SLX of Deore niveau 11-40/42 cassette de langere kooi Di2 RD-RX817 of mechanische RD-RX812 RD kiezen, die beide een trekkrachtverhouding hebben die vergelijkbaar is met de wegderailleurs van Shimano.

GRX-achterderailleur gewichten: Di2: RD-RX815/RD-RX817: 288/322 gram. Mechanische: RD-RX810/RD-RX812: 251/264 gram

GRX STI-shifters:
GRX schakelen is mogelijk dankzij speciale, gravel-specifieke, ergonomische shifters (Di2: ST-RX815 of mechanisch: ST-RX810/RX600/RX400, ST-RX810-LA) met een 18 mm hoger aspunt, gebogen profiel van de remhendel en antislip afwerking met reliëf, voor goede grip op ruw terrein.

Om het gebruik van dropper zadelpennen bij het rijden op gravel te integreren, heeft SHIMANO de linker hydraulische schijfremhendel GRX ST-RX810-LA ontwikkeld, die bij gebruik in combinatie met een 1x11 aandrijflijn, een dropper zadelpen kan bedienen en tegelijkertijd het stuur netjes houdt. Het geïntegreerde kabeltreksysteem heeft een 9 mm hendelworp om dropper zadelpennen met kabelkoppen bij de shifter te bedienen. SHIMANO GRX omvat eveneens 1x11-specifieke RX800 en RX600-serie hydraulische schijfremhandgrepen aan de linkerzijde zonder dropper of interne schakelonderdelen, inclusief de 1x11 Di2 linker shifter (ST-RX15), die met drie knoppen wordt geleverd (twee knoppen aan de zijkant en één knop aan de bovenkant) voor het bedienen van extra functies zoals verlichting of fietscomputers van andere merken.

GRX STI shifters/remhendel gewichten: ST-RX815-L/R Di2: 565 gram, ST-RX810-LA linker dropper post shifter: TBD ……gram, ST-RX600-L/R: 611 gram, ST-RX400-L/R (10 versnellingen): 613 gram

GRX-remsystemen:
De eerste zorg van gravelrijders is het hebben van voldoende remvermogen om de snelheid op steile en onverwachte afdalingen te beheersen. Daarom biedt het topmodel van de GRX serie RX800-serie remhandgrepen (ST-RX815) met Servo Wave technologie van Shimano’s mountainbike-remmen. Dit zorgt voor een sterker remgevoel met meer modulatiemogelijkheden voor agressiever rijden. Als u de voorkeur geeft aan de RX810 niet-Servo Wave versie of de RX600 en RX400-serie shifters, dan bieden zij nog steeds een uitstekend remvermogen, vergelijkbaar met respectievelijk Ultegra, 105 of Tiagra schijfremmen. 

Een extra remoptie wordt geleverd met een hydraulische remhendel (BL-RX812-L/R) die wordt aangesloten op de hydraulische hoofdleiding die naar de voorste en/of achterste remklauw loopt. De remhendel is ontworpen om naast de stuurpen op het stuur te worden gemonteerd en biedt opties voor het remmen bij het rijden met de handen bovenop het stuur.

GRX- remhendel voor de hydraulische schijf gewicht: BL-RX812L/R: TBD gram

De GRX-remklauwen (BR-RX810/400) weerspiegelen het ontwerp van Shimano’s vlak gemonteerde remklauwen voor krachtige remprestaties, met functies als eenrichtingsontluchting en ICE TECHNOLOGIES  warmteafvoerende remblokken met koelvinnen en rotoren voor efficiënte koeling en langdurige remprestaties. 

GRX-remklauwen: BR-RX810: TBD gram, BR-RX400: 143 gram

Gravel-specifieke wielset:
Om de ervaring compleet te maken, richt Shimano zich op de experimentele geest van gravel met twee gravel en adventure geïnspireerde 12 mm E-THRU as-wielsets (WH-RX570-TL-F12/R12). De 700c of 650b (non-Boost) tubeless-ready wielsets bieden een optimale balans tussen gewicht, stijfheid en gravel duurzaamheid, waardoor een bredere 21,6 mm binnenvelgbreedte (vergelijkbaar met MTB XC wielen) en een offset velghoogte van 22 mm ontstaat.

GRX-wielsets: WH-RX570 700c: 1600 gram/paar, WH-RX570 650b: 1540 gram/paar

Over het geheel genomen heeft de GRX, met de vele opties en specificaties die leverbaar zijn, een brede aantrekkingskracht en een groot draagvlak voor rijders van alle disciplines.
SHIMANO GRX: Explore beyond. 

Wherever i may roam, Navigeren met de Wahoo Elemnt Roam

Het nieuwste gezinslid in de familie van Wahoo is de Elemnt Roam. Een GPS fietscomputer met een simpele interface en Smart Navigation. Vind de meest directe route of wordt teruggeleid naar de originele track.

De Element Roam is de nieuwste toevoeging aan de Element collectie van Wahoo. Deze Roam is makkelijk in gebruik door de gratis begeleidende smartphone app om je instellingen aan te passen, trainingsschema’s te configureren en sensoren te koppelen. Sla
je ritgeschiedenis op en synchroniseer je trainingen automatisch naar je training apps.
Levendige en kristalheldere kleuren op een 2,7” scherm gemaakt van Gorilla Glass zorgen ervoor dat je je gegevens en route beter kunt zien dan ooit tijdens je rit.

Element Companion app
Gebruik de simpele interface van je smartphone via de begeleidende app om je instellingen aan te passen, trainingsschema’s te configureren, en sensoren te koppelen. Sla je ritgeschiedenis makkelijk op en synchroniseer je trainingen automatisch met je favoriete
trainingsapps.

Smart Navigation
Navigeer naar een opgeslagen locatie of een punt op de kaart direct op Element ROAM.
Vind de meest directe route en wordt automatisch teruggeleid naar je originele route mocht je afwijken.

Color Screen
Levendig, kristalheldere kleuren 2.7” (68.6mm) op een scherm van Gorilla Glas zorgen ervoor dat je je gegevens en route makkelijker kunt zien.

Quicklook LED
Quicklook LED’s zorgt ervoor dat je op een heldere en snelle manier je kracht, hartslag, en snelheid kunt meten en berichten route-aanwijzingen binnen krijgt.

Perfect View Zoom
Gemakkelijk toegang tot de knoppen aan de zijkant zorgt ervoor dat je kan in- en uit kan zoomen uit samengestelde gegevensvelden met slecht één aanraking.

Strava live Segments
Integreert met Strava Live Segments om je te waarschuwen voor het segment begint. Het toont de voortgang van de status voor je goal en geeft een unieke Final Push wanneer je dicht bij het halen van je PR bent.

Turn-By-Turn
Ontvang nieuwe aanwijzingen op het scherm voor routes of gebruik de Take Me Anywhere functie om een geoptimaliseerde fietsroute te generen met nauwkeurige route aanwijzingen.

Call & Text
Ontvang telefoontjes, berichten en e-mail meldingen tijdens je dit (of zet dit uit door de ‘niet storen’ modus aan te zetten).

Live Tracking
Lokaliseer vrienden en andere Element gebruikers met je huidige locatie op je kaart of deel je locatie met vrienden door berichten of e-mail.

Kickr Control
Koppel met KICKR Smart Trainers zodat je in vier verschillende modi kunt trainen: Route Simulation, ERG, Level of Passive om je training te registeren die door een andere app wordt beheerd.

SPECIFICATIES
Afmetingen: 2.3 x 3.5 x 0.7 in. // 58.4 x 89 x 17.8 mm
Gewicht: 3.3 oz. // 93.5 grams
Scherm: 2.7 in. // 68.58 mm
Batterij: 17 uur

HARDWARE INTEGRATIES
Shimano Di2
SRAM RED
Campagnolo
FSA

SOFTWARE INTEGRATIES
Strava
RideWithGPS
Komoot
Best Bike Split
Training Peaks
Today’s Plan
Singletracks
MTB Project
En meer…

COMPATIBILITEIT
iPhone 4S of nieuwer
De meeste Android apparaten met versie 4.3 of nieuwer

IN DE DOOS
ELEMNT ROAM
Out-Front Mount
Stem Mount
Snelstart gids

De adviesprijs voor de Wahoo Elemnt Roam bedraagt: € 349,99

Voor meer informatie klik je op:
https://eu.wahoofitness.com/devices/bike-computers/gps-elemnt-roam

Je fiets terugvinden met de vermogensmeter van 4iiii

Gedeeltelijk Powermeter en gedeeltelijk Bloedhond. 4iiii en Chipolo werken samen en voegen ‘s werelds eerste geïntegreerde fiets tracking-functie toe aan de lichtste en meest nauwkeurige vermogensmeter.

4iiii Innovations en Chipolo kondigen hun nieuwste project aan: Een gratis fiets tracking-functie die als update komt naar alle 4iiii PRECISION vermogensmeters.

Bij 4iiii zijn we altijd bezig om functionaliteit toe te voegen aan onze producten, ook lang nadat ze gekocht zijn, vertelt Eric Gerstenbuher van 4iiii. Vanaf nu kunnen alle 4iiii PRESICION vermogensmeters, inclusief de PRECISION en Podiiiium modellen, je fiets terugvinden, diefstal tegengaan en het tracking netwerk uitbreiden.

“Ik denk dat het concept fascinerend is. Dit zorgt er niet voor dat je fiets niet gestolen wordt, maar het geeft je een extra manier om je geliefde fiets te beschermen en hem terug te krijgen. En mocht je op zoek zijn naar een vermogensmeter, dan is dit misschien wel de doorslaggevende factor die je een 4iiii vermogensmeter doet aanschaffen”
DC Rainmaker, CES, 2019*

De tracking-functionaliteit toont je de laatst bekende locatie van je fiets in de vernieuwde 4iiii app. Om de tracking van een verloren fiets te activeren moet die in de app als ‘verloren’ worden opgeven. Als een 4iiii of Chipolo app binnen Bluetooth bereik van de vermogensmeter komt, zal deze proberen verbinding te maken. Wanneer dit lukt stuurt de app automatisch de locatie van de vermogensmeter en de fiets naar de eigenaar.

“Het is onze missie om elk product vindbaar te maken. Door Chipolo technologie te integreren in de vermogensmeters van 4iiii zetten we een grote stap voorwaarts. Voor andere vergelijkbare fabrikanten is deze optie voor integratie in hun producten mogelijk,” vertelt Chipolo’s CTO Jure Zdovc.

De vernieuwde 4iiii app zorgt ervoor dat bestaande producten toekomstbestendig zijn en er nieuwe functies toegevoegd kunnen worden door een simpele update. Naast de toegevoegde tracking-functie zal de app nog steeds gewoon bruikbaar zijn voor het verbinden met de vermogensmeters, het inzien van de gegenereerde data, het draaien van updates en het aanpassen van de instellingen. De app is nu te downloaden voor iOS en komt binnenkort beschikbaar voor Android.

De tracking-functie van Chipolo op de 4iiii vermogensmeters kan nu aangezet worden door de nieuwe 4iiii app te downloaden voor alle klanten van 4iiii van nu én in de toekomst zonder bijbetaling.

Voor meer informatie klik je op:
https://4iiii.com/

--------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Moving Gif Test Area]

[/Moving Gif Test Area]

Op vakantie met de Silca Ypsilon Travel en T-Ratchet momentsleutel

Zodra je op bike vakantie bent of in de werkplaats aan je bike werkt wil je zoveel mogelijk gereedschap meenemen in een kleine ruimte Silca's Y- en momentsleutel zijn compact maar ook duurzaam. Wij gingen er mee aan de slag.

Ypsilon Travel Kit:
Voor de bikers die niet goed weten wat een Y-sleutel is leggen we het even kort uit. Dit is namelijk een stuk gereedschap met 3 verschillende uiteinden waardoor je supersnel kunt schakelen tussen het gereedschap. Bij Silca zijn er 2 vaste inbusmaten en één verwisselbare houder.
De vaste stukken zijn een inbussleutel van 4 en 5 mm. De derde 6 mm inbus is zoals gezegd vervangbaar door een van de andere bitjes in deze set. Zo kun je bijna eindeloos combineren. Nou ja, eindeloos. Dat is op zich wat overdreven maar bij de Travel Kit krijg je 17 bitjes in totaal en daarin zitten bijna alle maten welke je voor je bike nodig hebt.

We sommen ze even voor je op:

- 4 mm en 5 mm CrV stalen vaste inbussleutels
- 1.5, 2, 2.5, 3 en 6 mm S2 stalen inbusbitjes
- T8, T10, T15, T20, T25 en T30 S2 stalen Torx-bitjes
- Kruiskop 1, kruiskop 2, platte4 en platte 4 stalen schroefbitjes

De houder is gemaakt van composiet met tussen de bitjes in een silicone stuk voor grip en comfort. Zo voelt het gereedschap ook niet koud aan en ligt het lekker in de hand. Zelfs met mijn grote handen heb ik niet het gevoel dat het gereedschap te klein is. Dit is vooral fijn als je met inbusmaat H2 bezig bent om schroefjes in je pedalen te draaien.
Door een slimme magneet in de houder kleven de bitjes stevig vast en moet je nog aardig wat kracht zetten om ze los te maken.

En mochten je bitjes tijdens het werken even los op de werkbank of kampeertafel liggen dan zijn ze makkelijk te herkennen. Silca heeft er namelijk een rood siliconen rubbertje omheen gedaan met daarop het type bitje geschreven. Zo weet je ook precies wat waar hoort in het doosje.
Het doosje is gemaakt van stevig karton met een tweetal magneetjes om af te sluiten. De binnenkant is gemaakt van hard schuim met uitsneden waar de Y sleutel en bitjes netjes in blijven klemmen. Zo blijft alles netjes bij elkaar en past het doosje makkelijk in je koffer of kist als je op vakantie bent.

Waar het Silca gereedschap nu in uitblinkt is de degelijkheid van de bitjes. De bitjes zijn gemaakt van gepolijst S2 staal. Knetterhard en met zeer lage toleranties. De bitjes staan garant voor een lange levensduur in de werkplaats. En na het vernaggelen van een paar inbusschroeven met den zeer klein maat twijfelen we daar niet aan. Wat heet, we hebben de bitjes zelfs al gebruikt in de elektrische schroevendraaier waar ze heel wat te voorduren krijgen.
Einduitslag: bitjes vs. semigare schroeven, 1 - 0.

De adviesprijs van de Silca Ypsilon Travel bedraagt € 65,47

Voor meer informatie klik je op:
https://silca.cc/products/ypsilon-travel-kit

T-Ratchet en Momentsleutel:
Daar sta je dan, carbon frame, carbon stuur. Of gewoon onderdelen die je op het juiste moment aan wilt draaien. Daar komt de Silca mini momentsleutel met ratel van pas. De ratel met momentsleulel en 10 bitjes zitten namelijk in een hoesje van 12 x 7 x 3 cm. Gezien het feit dat we hiermee op pad gaan leggen we het setje met hoes even op de oude vertrouwde keukenweegschaal en de naald blijft netjes hangen op 224 gram. Niet eens heel zwaar om in je rugzak, shirt of zadeltasje te stoppen.

De 10 bitjes welke bij deze tool zitten zijn:

- 2, 2.5, 3, 4, 5 en 6 mm S2 stalen inbusbitjes
- T10, T20 en T25 S2 stalen Torx-bitjes
- Kruiskop 2 stalen schroefbit.

Wat bij het gereedschap van Silca opvalt is de afwerking van de set. Deze is namelijk heel mooi afgewerkt met lage toleranties.
De ratel heeft 72 aangrijppunten dus van dode slag is amper te spreken. Dankzij de magneetconstructies kun je deze als T of L ratel gebruiken. Je kunt de ratel in L vorm zelfs nog verlengen naar 15 cm als je het stalen verlengbitje gebruikt en de kleine bitjes direct in de ratel doet.
Zo kun je overal bij en is er eigenlijk niets wat je niet kunt bereiken.

De momentsleutel is met een lengte van 10 cm en doorsnede van 1 cm een van de kleinste die ik ooit heb gezien. De werking van de sleutel is anders dan de grote in onze werkplaats en werkt door middel van een titanium torsieveer, hetzelfde als de vering in een oude Kever.
Je stelt de veer dan ook niet in maar tijdens het vastdraaien van de bouten draait het pijltje langzaam naar de ingelaserde text. Dus bij meer torsie krijg je een grotere uitslag.
Er zijn aan drie kanten ingelaserde texten. 0-3-5 Nm, 0-4-8 Nm, 0-2-6 Nm en daarna een uitroepteken. Zodra je in de buurt van het uitroepteken komt stop maar snel met draaien want dan bestaat er grote kans dat je de torsieveer beschadigd en het aantal Nm niet meer klopt.
Maar tijdens het werken met de tool merken we wel een voordeel ten opzichte van de grote sleutel welke we op moment instellen. Je ziet daadwerkelijk hoeveel kracht je zet en of je in de buurt van het goede moment komt in plaats van te wachten op de "klik" of "piep" van de grote tool.
Het boezemt dan tijdens het monteren van carbon onderdelen heel wat vertrouwen in en door het kleine formaat ideaal voor onderweg en tijdens je bikevakantie.

Draai trouwens nooit bouten los met de momentsleutel. Daar gebruik je gewoon de losse T ratel voor. Deze kan wel wat meer hebben dan 8 Nm. waar je bij vastzittende bouten al snel overheen gaat.

Conclusie:
De Silca Ypsilon sleutel en T-Ratchet momentsleutel zijn een schitterende uitbreiding voor onze tools in de werkplaats en tijdens fietsvakanties. Voor de hobbysleutelaar welke een paar keer per jaar met inbussen werkt lijkt de prijs misschien wat aan de hoge kant maar de degelijkheid van het gereedschap liegt er niet om.

De adviesprijs van de Silca T-Ratchet momentsleutel bedraagt € 87,85

Voor meer informatie klik je op:
https://silca.cc/collections/mobile-repair-1/products/updated-t-ratchet-...

Op pad met de Canyon Exceed CF SL 6.0

Stel, je wilt een carbon frame met nette afmontage, scherpe prijs en goed stuurgedrag. Is het mogelijk om voor nog geen € 1500 te slagen? Wij namen de proef op de som en gingen op pad met de Canyon Exceed CF SL 6.0

En zoals je uit de titel af kunt leiden staat de CF dit geval voor Carbon Fiber en SL voor Super Light. Maar voordat we de bike kunnen wegen zetten we hem eerste even in elkaar. Ach, wat wil. Even een stuurtje rechtzetten en een wiel monteren. Een kind kan de was doen. En nu we toch in de werkplaats zijn monteren we direct een set pedalen, Marsh Guard, bidonhouder, gps houder en bel. Nu weet ik dat de bel volgens cabaretier Philippe Geubels het "gewicht en den ai-ro-dynamica" volledig vernagelt maar we hangen de bike op aan de weeghaak en deze blijft hangen op 11,71 kg. Niet slecht voor de complete bike (in maat L) en tel je de gemonteerde accessoires van het gewicht af kom je zelf nog lager uit dat wat Canyon op de site als gewicht weergeeft.

Frame:
Voor onze testbike hebben we een maatje L ter beschikking en met mijn lange benen en kort bovenlichaam past deze prima. Qua hoeken en maten heeft de bike een balhoofdhoek van 69,5 graden en de achterbrug meet 432 mm . De stack en de reach van bike meten 625 en 441 mm. Met een zitbuis van 485 mm heb je met lange benen wel een lange zadelpen nodig maar de Exceed heeft een riante post zodat je nooit tekort komt.

Het lichtgewicht carbon frame van iets meer dan 1250 gram heeft een klassieke diamant vorm met een flink opgedikte voorbouw en dikke bracket. Dit resulteert in een stijve constructie waardoor de bike levendig aanvoelt en snel reageert op stuur en trapbewegingen.

De Boost achterbrug wordt bij elkaar gehouden door een 12 mm steekas met ingebouwde hendel. Zo heb je dus geen gereedschap nodig om je wiel te demonteren maar krijg je wel een cleane look. En tijdens het trappen tik ik zelfs met maat 46 niet tegen de achterbrug aan maar blijft deze lekker smal tot aan de as.
Alle kabels worden netjes door het frame gewerkt en er is tevens de mogelijkheid om je dropperpost door het frame te vlechten. Canyon heeft kapjes beschikbaar waardoor je de opening van de voorderailleur dubbel kunt uitvoeren om de dropperkabel door te geleiden.

Wat opvalt aan het frame is de stootblok welke bij het balhoofd zit. Je kunt de totale slag van het stuur namelijk niet meer 170 graden draaien. Want dan komt de stuurpen tegen het stootblok aan zodat de bovenbuis niet beschadigd.

Componenten:
De Exceed CF SL 6.0 is de laagste in de rang van de Exceed's maar heeft een solide afmontage.
Voor de aandrijving zorgt een Shimano 2x11 groepset. MT600 crankstel, SLX shifters, SLX side swing voorderailleur en een XT achterderailleur. Alles op elkaar afgesteld voor een doeltreffende werking. Met een 11 speed 11-42 cassette aan de achterkant en een 26 - 36 crankstel kom je nergens te kort. Of je nu vlamt over snelle gravelpaden, krappe singletracks of een flinke col aan het beklimmen bent in het buitenland. Je verhoudingen laten je niet in de steek en onderweg schakelt alles snel en soepel. Het enige wat we (zoals altijd) aan zouden passen is de shifter voor de achterkant. Niet dat de SLX shifter slecht werkt. Maar het dubbel afschakelen van een XT shifter is gewoon heerlijk voor de bochtige Brabantse routes.

Qua remwerking zorgen de Shimano Deore remmen en met een 180 mm schijf aan de voorzijde en een 160 mm aan de achterzijde heb je meer dan genoeg stopkracht.

Aan de voorkant van de bike hangt een Rockshox Recon RL. Een simpele lucht geveerde Boost vork met 15 mm steekas. De RL (Rebound, Lockout) heeft enkele mogelijkheden om de vork in te stellen. Als eerste stel je de Sag af door middel van de luchtkamer op druk te brengen (preload). Daarna ga je aan de gang met de rebound hendel. Met onze rijstijl staat deze op een paar klikjes na op de snelste stand.
De vork is uitgerust met een lockout op je stuur. Ideaal als je even flink op de pedalen gaat staan om de zaak flink de sporen te geven.
In het terrein doet de vork zijn werk. Hij is niet spectaculair soepel en begint pas bij de boomwortels goed te werken. Maar zijn de klappen wat hoger heb je niet het gevoel met oneindige veerweg onderweg te zijn zoals zijn grotere broertjes als de SID. Hij doet in ieder geval zijn werk en door de stijve vorkpoten reageert de bike lekker snel en maakt het een strak geheel.

De wielset is een DT-Swiss X1900 Spline met daar omheen Schwalbe Rocket Ron 2.25 banden. Een stijve wielset die ook wel tegen een stootje kan. En dankzij de 25 mm binnenbreedte van de velgen vallen de Rocket Ron's ook mooi rond het wiel. Tubeless maken van de velgen en banden is dan ook geen probleem maar dat is een klusje wat je thuis zelf mag doen. Canyon levert hun fietsen immers af met gewone binnenbanden. Het velglint heeft DT-Swiss alvast voor je aangebracht. Dus ventielen erin, latex erin en klaar ben je.

De rest van de componenten zoals stuur, stuur- en zadelpen komen van het merk Iridium. Niets spectaculair maar ze doen zonder morren hun werk.
Het zadel is een Selle Italia X1 en net als de handvatten zijn dit zeer persoonlijke dingen. De ene zweert bij merk A en de andere bij merk B. Maar na tochten van meer dan 3 uur in het zadel voelen de zitbotten nog prima aan. De handvatten zou ik eigenlijk direct vervangen door Ergon Grips. Maar dit is dan ook een merk waar we al jaren mee biken en ook super bevalt. Je houdt tijdens een tocht ook langer je stuur vast dan je op je zadel zit dus het is zonde om als biker hierop te bezuinigen.

Time to hit the Trails:
De Canyon Exceed CF SL 6.0 is een semi racepaard welke net begonnen is met zijn eerste wedstrijden. In de amateurklasse zou deze niet eens misstaan en met zijn 1250 gram is het frame zeker waardig om te upgraden. Maar pak je zo nu en dan eens een marathon mee dan houd je eigenlijk niets te veranderen.

De bike hebben we losgelaten op de Brabantse routes van Best, Sint-Oedenrode en Valkenswaard. En vooral bij de eerste twee zitten er zeer veel bochten en singletracks in de trails. De moeite waard om eens te doen als je toevallig in de buurt bent. Tijdens het rijden van de vele kombochten laat de bike zich snel van oor tot oor leggen en bij elke trap op de pedalen voel je dat het frame vooruit wil. Maar het frame is niet knetterhard en filters de kleine trillingen er redelijk goed uit. De druk in de banden hebben we dan ook laten zakken naar 1.7 bar en zo hebben we de gulden middenweg tussen grip, rolweerstand en comfort. Aan grip hebben we dan ook genoeg. Insturen, vasthouden, doorrollen en weer op het gas. De hartslag schiet omhoog en na 20 km zijn we al lekker opgeblazen. De rest van de route maken dan ook af op een normaal tempo, in ieder geval totdat de spieren weer genoeg zuurstof hebben.
Tijdens het Greenlanen bekijken we de rest van de componenten en alles draait, schakelt en voelt goed aan. De bike gedraagt zich dan ook netjes en comfortabel. Je kunt het zoals ik al eens eerder gezegd heb vergelijken met een GT auto. Geen volbloed racewagen maar wel eentje waar je flink gas mee kunt geven zodra er om gevraagd wordt.

Voor deze prijsklasse is er weinig aan de bike op te merken. Misschien de voorvork. Maargoed, wil je meer dan betaal je ook meer dus voor nu hoor je ons niet klagen.
Het frame is met zijn zadelpendiameter van 30,9 mm ook uitgerust voor diverse merken aan dropperpost welke je volledig intern kunt geleiden door het vervangen van het kapje van de voorderailleur.

Conclusie:
Ja het is zeker mogelijk om een bike te kopen met carbon frame, goede rij-eigenschappen en solide afmontage voor minder dan € 1500,-.
En je houdt nog een euro over voor een ijsje onderweg.

De adviesprijs van de Canyon Exceed SL 6.0 bedraagt € 1499,-

voor meer info klik je hier:
https://www.canyon.com/nl-nl/mtb/exceed/2019/exceed-cf-sl-6-0.html

Trails rijden met Spengle Carbon Monocoque Wheels

Wie als biker in de jaren 90 al op de bike zat zal zich vast nog wel de 3 spaaks wielen van Spengle herinneren. Maar anders dan toen zijn ze nu terug met een dikke carbon wielset gemaakt voor het rijden van technische tracks. Wij konden in ieder geval niet wachten om de paden op te duiken toen ze op de redactie binnen kwamen.

Maar voordat we beginnen met de review nemen we even een hele korte duik in het verleden. Want daar waar de wielen toentertijd een mix van aluminium, glasvezel en een carbon opdruk waren zijn ze nu volledig uit carbon gemaakt. En de wielen komen niet zoals de meeste carbon onderdelen uit China maar worden volledig in Europa vervaardigd.

De wielen zijn ontwikkeld in Zwitserland en worden gemaakt met Italiaans carbon. Alles in het eigen huis van Spengle. En Spengle staat achter zijn product en probeert zijn lijnen naar de consument zo kort mogelijk te houden. Ze geven dan ook levenslange garantie op de wielen.

Bij een kleine issue met de eerste wielset nam ik contact op met Spengle en na 5 minuten typen op de chatfunctie van Facebook werd het probleem duidelijk en ging er een nieuwe wielset op de bus. Een goede klantenservice wordt door ons ook altijd goed gewaardeerd.

Maar we zijn hier niet om over de klantenservice te praten. Het gaat immers om die ontzettend dikke 3 spaaks Spengle wielen. Zoals met de meeste spullen hou je er van of helemaal niet. Onze Genius heeft met de Spengle wielen een Bad-ass uitstraling gekregen. Zoals je af kunt lijden uit bovenstaande vinden wij de wielen er helemaal geweldig uitzien maar een gelikt jasje maakt nog geen geweldig wiel.

Onze Spengle wielset heeft een velgdiameter van 27.5" en is beschikbaar voor 100x15/142x12 naven of de Boost variant. Helaas is er op dit moment nog geen ombouwkit te bestellen dus goed kiezen is aan te raden. Het zijn immers niet de goedkoopste wielen. Wij monteerden de wielset in onze Scott Genius met gewone 100/142 naven.

Maar voordat we de wielen klaarmaken leggen we de wielset op de oude vertrouwde keukenweegschaal. De naald blijft hangen op 1042 gram voor het voorwiel en 1277 gram voor het achterwiel. Geen lichtgewicht wielsetje dus. Vooral niet omdat het wielmaat 27.5" bedraagt. Maar deze wielset is gemaakt om tegen een stootje te kunnen en gelukkig zit niet alle massa aan de buitenkant van het wiel dus met de roterende massa valt het wel mee.

De velgen hebben een binnendiameter van 25 mm. Niet eens heel breed en volgens de huidige Enduro maatstaven misschien wel aan smalle kant. Maar onze 2.4 Goma's vallen heel netjes rond de velg en de 2.25" Wolfpack Trail banden zitten mooi rond het carbon.

Uiteraard worden de banden Tubeless gemonteerd en omdat de wielen geen losse spaken hebben heb je helemaal geen velglint nodig. Wel lange ventielen van +/- 6 cm. De standaard 35 mm ventielen zijn simpelweg te kort voor de hoge velgen.

Hierna wordt het tijd om de cassette te monteren maar nu komt er een issue van de wielen. Kies je namelijk voor de Shimano body (zoals wij) dan moet je ook een Shimano cassette monteren. De SLX en XT cassette hebben aan de achterkant namelijk een kleine uitstulping die precies in de uitsparing van de achternaaf valt. Een cassette met een volledig vlakke achterkant zoals bijvoorbeeld van SunRace klemt zichzelf vast op het wiel en zit daardoor gefixeerd op het wiel. Gezien we niet met een fixie willen biken en de bike toch aan een upgrade toe is monteren we gelijk een nieuwe drivetrain. En de 11-46 XT cassette snort lekker op het vrijwiel.

De naven zijn een mix van eigen huis onderdelen en Shimano. De voornaaf is custom made door Spengle en draait op industrielagers terwijl de achternaaf van Shimano komt in Spengle's aluminium behuizing. De aluminium hulzen zijn verbonden aan het monocoque carbon wiel. De lagers van de achternaaf zijn dan ook gewoon losse kogels. Op zich niets mis mee en de kogels zijn gewoon een stuk groter en met wat klein onderhoudt kunnen deze ook 1000'den kilometers meegaan.

Na het monteren van een paar centrelock schijven zijn we dan ook klaar op de paden op te gaan.

Time to hit the trails:
We staan in het begin van het nieuwe bikeseizoen en de toertochten van Brabant en Belgisch Limburg worden vervangen door technische tochten in Zuid Limburg en de Ardennen. Frankrijk staat dit jaar ook nog op het programma dus de wielen zullen heel wat hoogte- en dieptemeters voor hun kiezen krijgen.

Onze eerste tochten zijn rondom Valkenburg en de rotstuinen van Esneux en na de eerste paar klimmen hebben we in de gaten dat we inderdaad met een knetterstijve wielset onderweg zijn. dus we laten de druk van de achterband zakken naar +/- 1.6 bar voor iets meer comfort en tractie. Maar de stijve carbon wielen hebben bergop een verrassend voordeel. Alle energie die in het achterwiel gestopt wordt krijg je terug en bergop lijkt het net of je bij de trapbewegingen een kleine boost krijgt.

Bergop biken vinden we niet zo heel erg vooral niet als we daarna een leuke afdaling krijgen en gezien we de eerste tochten een beetje willen kijken hoeveel de wielen kunnen hebben duiken we zo nu en dan een flinke bostrap in. De wielen geven geen krimp en zijn na een aantal flinke tochten nog kaarsrecht. En maar goed ook want de wielen kunnen namelijk ook niet gericht worden. Zodra je ze per ongeluk door een flinke escepade gevleugeld krijgt zullen ze door Spengle omgewisseld moeten worden. Bij een slagje van 1 mm zal dit niet het geval zijn en wat precies de marges zijn om gewisseld te worden hebben we op dit moment nog niet gehoord. Maar gezien we nu een flink aantal tochten, bostrappen, stenen, rotsen en boomstammen verder zijn geven ze ons een goed vertrouwen voor komende tochten en vakanties.
Ook in de bochten komt het voordeel van een stijve wielset ook naar voren. Je legt de bike lekker snel van oor tot oor en laat de banden en wielen hun werk uitvoeren. Het geheel voelt dan ook stabiel en smooth aan.

Tijdens het rijden over boomwortels en takken schiet er ineens iets in ons hoofd:"Maar wat nu als er een stok of tak tussen je spaken schiet?" Tsja, daar hebben wij eigenlijk geen goed antwoord op maar gezien de ruimte tussen de spaken zo enorm groot is heb je meer kans dat deze er aan de andere kant eruit valt. Wij hebben het onderweg in ieder geval nog niet meegemaakt.

We laten de paden achter ons en parkeren de bike langs het terras. Nieuwsgierige blikken van voorbij lopende sportievelingen geven weer dat we met iets aparts onderweg zijn. En het schoonmaken van de wielen is een peulenschil. Je hoeft immers maar 3 spaken te poetsen.

Conclusie:
De Spengle Carbon Monocoque Wheels zijn gemaakt voor de Trail-/All Mountain biker welke een geavanceerd carbon wielset zoekt die tegen een stootje kan. En de looks liegen er niet om. Je bike krijgt gewoon een Bad-ass upgrade. En spokes? Spokes suck! "Lacht".

De adviesprijs bedraagt € 1499,- 

Voor meer informatie over de Spengle Carbon Monocoque Wheels klik je op:
https://www.spengle.com/

Met dank aan https://twotoneams.nl/ voor het beschikbaar stellen van de Spengle Carbon Wheels.

Trails rijden met Spengle Carbon Monocoque Wheels

Wie als biker in de jaren 90 al op de bike zat zal zich vast nog wel de 3 spaaks wielen van Spengle herinneren. Maar anders dan toen zijn ze nu terug met een dikke carbon wielset gemaakt voor het rijden van technische tracks. Wij konden in ieder geval niet wachten om de paden op te duiken toen ze op de redactie binnen kwamen.

Maar voordat we beginnen met de review nemen we even een hele korte duik in het verleden. Want daar waar de wielen toentertijd een mix van aluminium, glasvezel en een carbon opdruk waren zijn ze nu volledig uit carbon gemaakt. En de wielen komen niet zoals de meeste carbon onderdelen uit China maar worden volledig in Europa vervaardigd.
De wielen zijn ontwikkeld in Zwitserland en worden gemaakt met Italiaans carbon. Alles in het eigen huis van Spengle. En Spengle staat achter zijn product en probeert zijn lijnen naar de consument zo kort mogelijk te houden. Ze geven dan ook levenslange garantie op de wielen.
Bij een kleine issue met de eerste wielset nam ik contact op met Spengle en na 5 minuten typen op de chatfunctie van Facebook werd het probleem duidelijk en ging er een nieuwe wielset op de bus. Een goede klantenservice wordt door ons ook altijd goed gewaardeerd.

Maar we zijn hier niet om over de klantenservice te praten. Het gaat immers om die ontzettend dikke 3 spaaks Spengle wielen. Zoals met de meeste spullen hou je er van of helemaal niet. Onze Genius heeft met de Spengle wielen een Bad-ass uitstraling gekregen. Zoals je af kunt lijden uit bovenstaande vinden wij de wielen er helemaal geweldig uitzien maar een gelikt jasje maakt nog geen geweldig wiel.

Onze Spengle wielset heeft een velgdiameter van 27.5" en is beschikbaar voor 100x15/142x12 naven of de Boost variant. Helaas is er op dit moment nog geen ombouwkit te bestellen dus goed kiezen is aan te raden. Het zijn immers niet de goedkoopste wielen. Wij monteerden de wielset in onze Scott Genius met gewone 100/142 naven.

Maar voordat we de wielen klaarmaken leggen we de wielset op de oude vertrouwde keukenweegschaal. De naald blijft hangen op 1042 gram voor het voorwiel en 1277 gram voor het achterwiel. Geen lichtgewicht wielsetje dus. Vooral niet omdat het wielmaat 27.5" bedraagt. Maar deze wielset is gemaakt om tegen een stootje te kunnen en gelukkig zit niet alle massa aan de buitenkant van het wiel dus met de roterende massa valt het wel mee.

De velgen hebben een binnendiameter van 25 mm. Niet eens heel breed en volgens de huidige Enduro maatstaven misschien wel aan smalle kant. Maar onze 2.4 Goma's vallen heel netjes rond de velg en de 2.25" Wolfpack Trail banden zitten mooi rond het carbon.

Uiteraard worden de banden Tubeless gemonteerd en omdat de wielen geen losse spaken hebben heb je helemaal geen velglint nodig. Wel lange ventielen van +/- 6 cm. De standaard 35 mm ventielen zijn simpelweg te kort voor de hoge velgen.

Hierna wordt het tijd om de cassette te monteren maar nu komt er een issue van de wielen. Kies je namelijk voor de Shimano body (zoals wij) dan moet je ook een Shimano cassette monteren. De SLX en XT cassette hebben aan de achterkant namelijk een kleine uitstulping die precies in de uitsparing van de achternaaf valt. Een cassette met een volledig vlakke achterkant zoals bijvoorbeeld van SunRace klemt zichzelf vast op het wiel en zit daardoor gefixeerd op het wiel. Gezien we niet met een fixie willen biken en de bike toch aan een upgrade toe is monteren we gelijk een nieuwe drivetrain. En de 11-46 XT cassette snort lekker op het vrijwiel.

De naven zijn een mix van eigen huis onderdelen en Shimano. De voornaaf is custom made door Spengle en draait op industrielagers terwijl de achternaaf van Shimano komt in Spengle's aluminium behuizing. De aluminium hulzen zijn verbonden aan het monocoque carbon wiel. De lagers van de achternaaf zijn dan ook gewoon losse kogels. Op zich niets mis mee en de kogels zijn gewoon een stuk groter en met wat klein onderhoudt kunnen deze ook 1000'den kilometers meegaan.

Na het monteren van een paar centrelock schijven zijn we dan ook klaar op de paden op te gaan.

Time to hit the trails:
We staan in het begin van het nieuwe bikeseizoen en de toertochten van Brabant en Belgisch Limburg worden vervangen door technische tochten in Zuid Limburg en de Ardennen. Frankrijk staat dit jaar ook nog op het programma dus de wielen zullen heel wat hoogte- en dieptemeters voor hun kiezen krijgen.

Onze eerste tochten zijn rondom Valkenburg en de rotstuinen van Esneux en na de eerste paar klimmen hebben we in de gaten dat we inderdaad met een knetterstijve wielset onderweg zijn. dus we laten de druk van de achterband zakken naar +/- 1.6 bar voor iets meer comfort en tractie. Maar de stijve carbon wielen hebben bergop een verrassend voordeel. Alle energie die in het achterwiel gestopt wordt krijg je terug en bergop lijkt het net of je bij de trapbewegingen een kleine boost krijgt.

Bergop biken vinden we niet zo heel erg vooral niet als we daarna een leuke afdaling krijgen en gezien we de eerste tochten een beetje willen kijken hoeveel de wielen kunnen hebben duiken we zo nu en dan een flinke bostrap in. De wielen geven geen krimp en zijn na een aantal flinke tochten nog kaarsrecht. En maar goed ook want de wielen kunnen namelijk ook niet gericht worden. Zodra je ze per ongeluk door een flinke escepade gevleugeld krijgt zullen ze door Spengle omgewisseld moeten worden. Bij een slagje van 1 mm zal dit niet het geval zijn en wat precies de marges zijn om gewisseld te worden hebben we op dit moment nog niet gehoord. Maar gezien we nu een flink aantal tochten, bostrappen, stenen, rotsen en boomstammen verder zijn geven ze ons een goed vertrouwen voor komende tochten en vakanties.
Ook in de bochten komt het voordeel van een stijve wielset ook naar voren. Je legt de bike lekker snel van oor tot oor en laat de banden en wielen hun werk uitvoeren. Het geheel voelt dan ook stabiel en smooth aan.

Tijdens het rijden over boomwortels en takken schiet er ineens iets in ons hoofd:"Maar wat nu als er een stok of tak tussen je spaken schiet?" Tsja, daar hebben wij eigenlijk geen goed antwoord op maar gezien de ruimte tussen de spaken zo enorm groot is heb je meer kans dat deze er aan de andere kant eruit valt. Wij hebben het onderweg in ieder geval nog niet meegemaakt.

We laten de paden achter ons en parkeren de bike langs het terras. Nieuwsgierige blikken van voorbij lopende sportievelingen geven weer dat we met iets aparts onderweg zijn. En het schoonmaken van de wielen is een peulenschil. Je hoeft immers maar 3 spaken te poetsen.

Conclusie:
De Spengle Carbon Monocoque Wheels zijn gemaakt voor de Trail-/All Mountain biker welke een geavanceerd carbon wielset zoekt die tegen een stootje kan. En de looks liegen er niet om. Je bike krijgt gewoon een Bad-ass upgrade. En spokes? Spokes suck! "Lacht".

De adviesprijs bedraagt € 1499,- 

Voor meer informatie over de Spengle Carbon Monocoque Wheels klik je op:
https://www.spengle.com/

Met dank aan https://twotoneams.nl/ voor het beschikbaar stellen van de Spengle Carbon Wheels.

Terug naar de kern met de Rapha Core Collectie

De nieuwe core range bij Rapha is dit jaar gevarieerder dan ooit. Comfort en performance staat bij de core lijn voorop en ze zijn blij een aantal belangrijke producten hieraan toe te voegen.

Zakken op de zijkant van de been zijn met de lancering van de Rapha Explore Cargo Bibs in korte tijd algauw onmisbaar geworden. Gedragen door avonturiers op bijvoorbeeld ultra-endurance ritten zoals de Silk Road Mountain Race en alom geprezen voor de handigheid van meer toegankelijke zakken. In 2019 is hetzelfde principe toegepast op de Core bibs van Rapha en daarmee voegen we de core cargo bibs toe aan de range. Met deze toevoeging bieden we een bibs aan die excelleert op elke rit, voor elke fietser. 

De shorts, beschikbaar voor mannen en vrouwen, hebben dezelfde mooie zijzakken als de bekende Explore broek, wat je de vrijheid geeft om deze te combineren met wat voor top dan ook. Of dit nu een fiets jersey is, of gewoon een T-shirt. 
De stof van de bibs biedt ondersteuning en comfort voor de lange ritten. De naden om de middel zijn gereduceerd voor een optimale pasvorm en extra comfort. 

De leg gripper houdt de shorts mooi op zijn plaats. Maar misschien nog wel het belangrijkste is dat de uitgebreid geteste classic chamois pad in de mannenversie is verwerkt, en de vrouwenversie is uitgerust met de gloednieuwe classic chamois voor optimaal omfort. 

Daarnaast heeft ook de core jersey een frisse nieuwe look met mooie schouderpasvorm, geupdate zakken en vier mooie kleuren. 
De jersey is al beschikbaar vanaf 70 euro, in vier kleuren, en is er nu zelfs ook voor kinderen. 

Voor meer informatie klik je op:
https://www.rapha.cc/de/en/collections/core/category/corecollection

Pagina's