Afkorting: 
4X

Kärcher Mobile Outdoor Cleaner

Dirty business

Zo rondom de herfst begint de behoefte aan een mobiele lage-druk reiniger te groeien. De plassen zijn niet meer te ontwijken, worden met de week dieper zodat de modder niet alleen in het gezicht van je achterligger vliegt maar tevens aan je kostbare bezit blijf plakken. Nu ben ik zelf niet de grootste schoonmaker maar af en toe ontkom je er gewoon niet aan. We kregen van Kärcher de beschikking over een Mobile Outdoor Cleaner die we onmiddellijk in de praktijk hebben getest.

Wat krijg je?

In de verpakking zit een kleine mobiele reiniger in de onmiskenbare Kärcher kleuren geel en zwart. De Kärcher is voorzien van een 4 liter watertank(je) een lithium-ion accu en een mooi opgeborgen waterslang van dik 2,5 meter lengte. We hebben van Kärcher een versie met Bike Box ontvangen die onderaan de Cleaner kan worden geklikt. In de Bikebox zitten een borstel die op de waterslang geklikt kan worden, een fles met reinigingsmiddel en een grote microvezel doek om je bike mee te drogen na de schoonmaak. Doordat de Bike box mooi onder de Kärcher geklikt kan worden is deze erg prettig en zijn de accessoires altijd goed bereikbaar. Ze slingeren niet ergens los in de garage, auto of schuur maar nemen ook geen extra ruimte in beslag. Standaard kost de Kärcher € 169,95 en de Bike Box € 39,95. De set is ook samen te koop, adviesprijs is dan €199,95

 

Talk Dirty

We hebben de Kärcher twee keer uitgebreid getest na een goede rit in zowel modder als sneeuw. Thuisgekomen na de rit de watertank gevuld met warm water en slang onder de watertank vandaan gehaald. Eerste wat opvalt, is de enorm prettige straal. Mooi spreiding van het water en vooral de kracht is precies goed. Je wilt geen krachtige straal die direct de lagers binnendringt maar ook geen slappe hap waardoor je alsnog hard moet gaan boenen om de modder te verwijderen. Zowel na de modder- als sneeuwrit, verdwijnt de rommel snel van je fiets zonder ook nog maar de borstel te gebruiken. Na de modderrit de spuitflacon met reinigingsmiddel gebruikt alvorens de Kärcher te gebruiken wat ook echt een mooi resultaat opleverde. Daarna goed drooggemaakt met de fijne grote doek. Na de gecombineerde modder / sneeuwrit zonder het reinigingsmiddel ook een goed resultaat. Borstel kan heel bruikbaar zijn bij echt vastgekoekte rommel maar meteen na de rit als het nog nat is, eigenlijk niet direct nodig.

Oordeel

Klein en niet te krachtig! Echt een heerlijk apparaat om even snel fiets af te kunnen spoelen. Straal perfect, werkt goed met warm water en zeer handzaam formaat. Als de kwaliteit van zelfde hoogte is als andere zaken van Kärcher dan absoluut aanbevelingswaardig. Bikebox niet direct nodig voor de reiniger maar de borstel en doek kunnen goed van pas komen en heerlijk dat je alles op één plaats kan opbergen. Zijn er dan helemaal geen aandachtspunten? Beetje wel; de inhoud van 4 liter is voldoende om één fiets snel mee schoon te krijgen maar als je graag uitgebreid poetst of meerdere fietsen wilt reinigen dan is een grotere tank makkelijker of je loopt nog een keertje extra naar de keuken. Voor mij ideaal om fiets zowel thuis als onderweg schoon te maken na een rit en voordat je kostbare bezit in de auto geplaatst moet worden. Mijn advies zou dan ook zijn om dit ding onder de kerstboom te plaatsen in de plaats van of naast je andere fiets gerelateerde items op je kerstwensenlijst.

Te verkrijgen bij verschillende distributiepunten maar ook via de site www.karcher.nl

Enduro rijden met de Bluegrass Solid D30 bescherming

Rotsen, stenen, takken, jumps en wallrides. Een aantal factoren die zijn sporen op je lichaam achter kunnen laten. Om er voor te zorgen dat deze goed beschermd zijn werpen wij een blik op de Bluegrass Solid D30 protection.

De Bleugrass knie- en elleboogbeschermers komen in 4 varianten, namelijk de Solid, Solid D30, de Skinny en Skinny D30 waarbij de Skinny een dunnere en lichtere variant is voor bikers die wat meer Trail georiënteerd zijn en wat meer comfort willen tijdens lagen dagen in het zadel. Maar de Skinny's laten we voor wat het is en we gaan verder met de Solid's . Het verschil tussen de gewone Solid en Solid D30 is uiteraard de gel welke voor de bescherming zorgt.

de D30 gel is eigenlijk al een verhaal op zich maar om het even kort in lekentermen uit te leggen. D30 is een soort van gel welke bij een slag of stoot supersnel verhardt en de krachten van de impact verspreidt over een groot gebied van het schuim. Dus in normale vorm is het soepel en zacht zodat je knieën en ellebogen voldoende kunnen buigen en strekken maar zodra je ermee valt en een impact krijgt wordt het een harde massa en zijn je knieën en ellebogen goed beschermd. Maar niet alle pads van de Solid D30 zijn gemaakt van D30 gel. De pads aan de zijkant zijn van een soepel schuim gemaakt voor een goed bescherming rondom. De kniestukken hebben dan ook 5 pads in totaal en de armstukken 3 pads.

Zoals je al kunt verwachten zijn wij al een paar jaar fan van de D30 gel en onze bescherming heeft dan ook niets anders meer.

Alvorens de paden op te gaan hebben we de bescherming op de keukenweegschaal gelegd en de naald blijft hangen op 316 gram voor de armstukken en 417 gram voor de kniestukken (in maat M).
In de onder- en bovenkant van de bescherming bevindt zich een silicone strip welke er voor zorgt dat de knie en elleboogbescherming netjes op hun plaats blijft zitten. Na lange dagen in het zadel bij warme temperaturen zijn ze dan ook geen enkele keer verschoven. Ook niet tijdens lange Ardense beklimmingen. Voor het comfort zijn alle naden Flatlock gestikt zodat je deze niet voelt tijdens het biken. De stof is ook verwerkt met Kevlar zodat deze bij een valpartij niet scheurt en een lange levensduur garandeert.

De maatvoering is Italiaans en ik heb voor mijn dunne bovenbenen en armen gekozen voor maat M. Voor de ellebogen spot-on maar zit je bij je knieën net tussen 2 maten in dan kies rond je beter af naar boven. Je hebt nog altijd de mogelijkheid om ze strakker te trekken door de klitteband strips aan de boven en onderkant. Qua lengte vallen ze prima uit.

We stappen uit de auto en hebben thuis de fietsschoenen al aangedaan. Je hoeft namelijk je schoenen niet uit te doen voor de kniestukken. Deze hebben namelijk een rits aan de zijkant zodat je ze snel aan- en uit kunt doen. Dit is niet alleen praktisch bij de auto maar ook als je 's middags even lekker op het terras gaat zitten en je geen zin hebt om je schoenen los te maken. Laat staan op het moment dat je een flinke Alpenklim gaat maken. Dan is het wel prettig om ze in je rugzak te stoppen en pas bij het begin van de Trail aan te doen. Van de rits heb je tijdens het biken geen last want deze zit netjes op een lycra flap gestikt. Uiteraard beweegt de rits gewoon mee met de beweging van je knie tijdens de trapbeweging.
De elleboogbeschermers trek je aan als een armstuk. Geen rits maar die heb je hiervoor ook niet nodig.

Tijdens het biken op warme dagen voel je dat de arm- en kniestukken de warmte en transpiratie aan de achterkant goed afvoeren maar aan de voorkant een stuk minder. Dit is te wijten aan het feit dat de achterkant gemaakt is van een meshe stof en de voorkant van lycra waar de pads op zijn gestikt. Maar beter safe than sorry en tijdens onze laatste Ardennenritten hebben we ze dan ook lekker de hele dag aangehouden.
Op de helft van de tocht voel je eigenlijk al niet meer dat je ze aan hebt, qua comfort hebben we dan ook niets te klagen.

Conclusie:
Voor de heftige trails biedt de Bluegrass Solid D30 een prima bescherming en door de rits in de zijkant van de kniestukken is deze makkelijk op en naast de trails aan- en uit te doen.

De Solid D30 is verkrijgbaar in de maten S, M, L en XL

De adviesprijs voor de knieën bedraagt € 120,-
De adviesprijs voor de ellebogen bedraagt € 110,- 

Voor meer informatie over de Bluegrass Solid D30 klik je op:
https://www.bluegrasseagle.com/products/pads/solid-d3o

Trails rijden met de Bluegrass Eagle Magnete Lite

De handschoenen van Bluegrass Eagle, het Enduro broertje van MET, zijn voornamelijk gericht op het zware bike werk. Wij maakten een aantal mooie All Mountain tochten met de Magnete Lite Gloves.

De Magnete Lite handschoenen zijn zoals je kunt afleiden ontwikkeld voor downhill, freeride en endurotochten. Maar uiteraard misstaan ze ook niet tijdens leuke all-mountaintochten en tijdens het rijden van leuke trails in de Ardennen.

Het oppervlakte van de handpalmen is gemaakt van grijs suède leer en bestaat uit een groot oppervlakte zonder padding. Dit om zo veel mogelijk grip te creëren tussen je handen en de handvatten. En grip bieden ze genoeg. Je hebt nooit het gevoel dat je te weinig grip hebt op je handvatten en remhendel. In de onderkant zijn ook kleine gaatjes gemaakt in de vingers en handpalm om zo de warmte en zweet van je handen af te voeren. Maar daar hebben we in deze tijd van het jaar nog geen last van gehad.
Door het gebrek aan padding zou je misschien verwachten dat lange dagen in het zadel met je handen op het stuur minder comfortabel zullen zijn. Maar met een paar goede grips van bijvoorbeeld Ergon heb ik hier geen last van gehad.
Sowieso is het waard om in goede grips te investeren voor grip en comfort.

De bovenkant is gemaakt van een stevige 4-way stetch stof. De stof is niet volledig dichtgeweven zodat de handschoenen nog kunnen ademen. Maar de stof is dicht en stevig genoeg om heel wat gebruik te kunnen doorstaan. Een aantal aanvaringen met bomen, stenen en braamstruiken hebben nog geen impact gehad op de stof. Aan de zijkanten zit een stukje badstof om het zweet van je gezicht te wrijven.

Op de vingers zitten silicone strips voor de grip op de remhendels en shifters. Tevens zijn de wijsvingers touch-screen compatible voor smartphone en fietscomputer. Iets waar je als fabrikant eigenlijk niet meer omheen kunt tegenwoordig. Rondom de polsen zit een elastische gedeelte en geen klitteband zoals je bij andere types ziet. Maar de pasvorm rond de pols is prima. De pasvorm is ook groot. Maat XL zit met mijn kolenschoppen prima en na een dag in het zadel heb ik niet het gevoel dat ze te klein zijn.

Als extra optie zitten er magneetjes in het polsstuk om de handschoenen bij elkaar te houden in je tas. Of je hangt ze tijdens de pauze gewoon aan je euh... Carbon frame? Een lantaarnpaal of prikkeldraad (zonder stroom) dan maar. Vergeet niet om ze na het uitwassen uit de machine te plukken want door de magneten kunnen ze nog wel eens bovenin de trommel blijven hangen.

Qua looks zien de handschoenen er goed uit en met keuze uit 9 verschillende kleuren is er voor ieder wat wils.

De Magnete Lite is verkrijgbaar in de maten S, M, L en XL
De handschoenen zijn verkrijgbaar in de kleuren: zwart, rood, oranje, donkerblauw, lichtblauw, roze, geel, mint en bruin.

De adviesprijs bedraagt € 29,- 

Voor meer informatie klik je op:
https://www.bluegrasseagle.com/products/gloves/magnete-lite

Enduro rijden met de Bluegrass Eagle Golden Eyes

Bluegrass Eagle is een onderdeel van fabrikant MET maar richt zich meer op het zwaardere mountainbikewerk zoals zware trails, enduro en downhill. Ze hebben een breed scala van protectie in hun assortiment en wij gingen op pad met de Golden Eyes helm.

De Golden Eyes is een van de twee open helmen van Bluegrass. De andere open helm is de superbold welke gebruikt wordt voor onder andere Dirt-jumpen. De Golden Eyes valt in de category AM / Enduro Racing /Trail en heeft een In-mould polycarbonaat buitenschaal.
Zoals altijd komt de oude vertrouwde keukenweegschaal te pas en blijft de wijzer hangen op 334 gram. Een net gewicht voor een stevige Endurohelm.

Om je hoofd te beschermen tijdens valpartijen en laaghangende takken is de helm gemaakt uit een polystyreen binnenschaal met verschillende dichtheden om de klap verdelen over de helm. De binnenschaal is ook een stuk dikker dan we van de kleinere broertjes gewend zijn. Dit omdat de klappen simpelweg een stuk harden kunnen aankomen op technische trails met een aardige snelheid.
Dan is het ook goed om te weten dat de helm een aardig eind doorloopt aan de achterkant van je hoofd. Deze kan namelijk niet genoeg beschermd worden.

Qua maatvoering is de Golden Eyes verkrijgbaar in drie maten. S, M of L.
Het afstellen van de helm doe je door simpelweg aan het stelwieltje van het Safe-T Advanced Fit System te draaien. Het wieltje draai je naar links om de binnenring groter te maken en zodra je hem op hebt draai je hem naar rechts zodat hij lekker om je hoofd zit. Uiteraard is het Safe-T systeem ook in hoogte te verstellen zodat de beter in je nek ligt. Maar dat doe je enkel tijdens de eerste ingebruikname. De kleine silicone strips tegen de achterkant van het Safe-T systeem zorgen voor extra comfort in de nek.
De dames en heren met lang haar zullen teleurgesteld zijn. De helm is namelijk niet uitgerust met een paardenstaart opening. In principe is er is wel genoeg ruimte om je lange haren (in een dubbele staart) tussen de Safe-T en polycarbonaat te doen maar dat lijkt ons niet heel praktisch.

De riempjes zijn gemaakt van Kevlar en ademen een beetje zodat ze niet zo snel aan je gezicht blijven plakken. De afstelmogelijkheid van de riempjes werkt met een heel simpel klemmetje. Je maakt het klemmetje open, zet de riempjes op de juiste plaats en maakt daarna het klemmetje weer vast. Geen gefiedel met doorhalen en oversteken van de riempjes tijdens de eerste afstelling.

Het draagcomfort, zo persoonlijk als het maar is, is vergelijkbaar met de helmen van MET. Je verwacht ook niet anders. Je krijgt een lekker dragende helm welke goed op zijn plaats blijft zitten onder ruige omstandigheden. De anti-allergische padding in de helm is verwijderbaar om deze met de hand uit te wassen.

Op de technische paden zorgen 13 luchtgaten voor de koeling. De luchtgaten zijn een stuk kleiner van formaat dan je bij XC helmen ziet en liggen verzonken in de helm. Het koelend vermogen van de helm is acceptabel maar bij lange hellingen in de volle zon parelen de zweetdruppels al snel langs je gezicht naar beneden. Aan de binnenkant van de helm bevinden zich 3 luchtkanalen welke er voor zorgen dat de rijwind ook daadwerkelijk door de helm gaat in plaats van stomweg tegen je hoofd botst. Een beetje de techniek van een cowboyhoed zodat je schedel niet volledig tegen het dek aan ligt maar een luchtkamer er boven heeft.
Maar voor de frisse herfst-, voorjaars- en wintertochten is de helm een stuk comfortabeler door juist het lage aantal luchtgaten. Een helmmutsje is dan ook niet zo snel nodig.

Het vizier is door middel van 3 inbusschroeven in hoogte verstelbaar of verwijderbaar mocht je deze moeten vervangen na een lichte crash of laaghangende tak.
Het vizier hoger zetten doe je zodra je met goggles gaat rijden in plaats van een gewone fietsbril. De riem van de goggles zet je vast aan de goggle-klem aan de achterkant van de helm. Zo blijft alles netjes op zijn plaats.

Voor de veiligheid is er ook een apart achterlicht te verkrijgen voor de helm welke je vastmaakt aan het Safe-T wieltje. Zo heb je dus altijd je lampje bij als je een late tocht gaat maken.

Het lampje is uitgerust met een lichtsensor dus zodra je door een tunnel of donker gedeelte rijdt gaat deze vanzelf aan en op het moment dat je weer in het licht komt sprint hij na 15 seconden weer uit. 6 High power leds zorgen voor 25 lumen aan licht. Een ingebouwde accu zorgt voor een levensduur van 2,5 uur op de continue stand en 4 uur op de knipperstand. Opladen gebeurd door middel van een USB kabel.

De helm is verkrijgbaar in de maten S (52-57 cm) M (56-59 cm) en L (58-63 cm)
De Golden Eyes is beschikbaar in de kleuren: Zwart, zwart/rood, donkerblauw/oranje, maangrijs en oranje.
De adviesprijs bedraagt € 100,00

Voor meer informatie klik je op:
https://www.bluegrasseagle.com/products/helmets/golden-eyes

Aqua2Go PRO

In gebruik is de aqua2go PRO zeer prettig. Hij doet wat hij moet doen en is voorzien van voldoende accessoires om makkelijk je werk te kunnen volbrengen. Mooie lange slang met goed instelbaar pistool hetgeen je helpt je taken makkelijk te volbrengen. Pistool kan worden ingesteld voor harde straal tot fijne verneveling hetgeen in alle fasen van het schoonmaakproces goed van pas komt. Met de ruime tankinhoud om minimaal 2 fietsen goed te kunnen reinigen sta je niet snel wederom bij de kraan. De Aqua2goPRO is voorzien van spuitpistool, zachte borstel en soort van douche dus hulpstukken ruim voorradig.

“Een nieuwe lente, een nieuwe hoeveelheid modder!

Ieder nadeel heb zijn voordeel zei een groot voetballer ooit. Zoals wel vaker had hij (was het nou Johan of Willem?) gelijk en zien we de voordelen van het niet hebben van koude handen en voeten. De bijbehorende nadelen zijn echter ook merkbaar: De modder vliegt je nu meer dan in de winter om de oren en je fiets is na een rit soms nauwelijks nog herkenbaar. Nu ben ik zowel gemakzuchtig als zuinig waarbij de gemakzucht het verliest van de zuinigheid. Ik houd mijn fiets graag goed schoon. Dit wil echter niet zeggen dat ik dit niet zo gemakkelijk mogelijk wil doen. 

Een mobiele reiniger is mijn vriend zo bleek eerder al een keer tijdens de test van de Easy Washer EX1036 en vorig jaar nog de Kärcher Mobile Outdoor Cleaner. 

Dit keer is het de beurt aan de Aqua2Go PRO. Deze groene vriend is een doorontwikkelde Easy Washer waarbij de kunststof slangaansluiting is vervangen voor een aluminium en duurzamer exemplaar en het pistool eveneens versterkt is. 

De aqua2go PRO is voorzien van een waterreservoir van maar liefst 20 liter, een 15 volt en 2.500 mah Lithium accu (capaciteit voor 30 minuten) die tevens dienst kan doen als zaklamp, een stroomnetadapter en ook een adapter om hem van stroom te kunnen voorzien via de sigarettenaansteker in de auto. Hij kan een druk aan van 3 tot 10 bar dus voldoende om je fiets grondig mee te kunnen reinigen. Wat ik zelf ook goed vind is dat de pomp met additionele slang ook te gebruiken is in een schone beek of andere waterbron. Verder is de aqua2go PRO goed verplaatsbaar doordat hij op goede wielen staat en voorzien is van een handig handvat om hem als trolley voort te kunnen bewegen.

In gebruik is de aqua2go PRO zeer prettig. Hij doet wat hij moet doen en is voorzien van voldoende accessoires om makkelijk je werk te kunnen volbrengen. Mooie lange slang met goed instelbaar pistool hetgeen je helpt je taken makkelijk te volbrengen. Pistool kan worden ingesteld voor harde straal tot fijne verneveling hetgeen in alle fasen van het schoonmaakproces goed van pas komt. Met de ruime tankinhoud om minimaal 2 fietsen goed te kunnen reinigen sta je niet snel wederom bij de kraan. De Aqua2goPRO is voorzien van spuitpistool, zachte borstel en soort van douche dus hulpstukken ruim voorradig.

 

Zijn er ook nog nadelen? Niet echt. Enige dat ik kan bedenken maar dan moet ik goed graven is het vullen van de tank. Bij het vullen van de tank in de keuken krijg ik de tank niet volledig vol vanwege de afmetingen van de tank (en de geringe afmetingen van mijn keukenkraan). Verder gewoon prima product om zuinigheid en gemakzucht te combineren. Wat mij betreft een aanrader.”

Meer informatie en bestellen kan via www.aqua2go.eu

Trails rijden met de Bontrager Flatline schoenen

De keuzes voor schoenen geschikt voor platformpedalen blijft nog steeds beperkt maar gelukkig voor ons komen er steeds meer bij. Wij gingen de trails op met de nieuwe Bontrager Flatline schoenen.

De Flatline schoenen zijn voornamelijk gericht op het All Mountain fietsen
maar op het eerste gezicht ziet de schoen er voornamelijk uit als een leuke
sneaker die onder casual kleding ook niet eens misstaat.
Maar een scherp oog zal direct het kleine Vibram logo zien op de zijkant van
de zool. Dit hebben de meeste sneakers namelijk niet en verraad het avon-
tuurlijke karakter van de schoen.
De zool bestaat uit twee gedeeltes. Het middenstuk zorgt voor de grip tijdens
het fietsen terwijl het voorste en achterste gedeelte met eens wandelprofiel
zijn uitgerust.

De schoen is opgebouwd uit een stevig kunstleren bovenstuk met een
versterkte neus en hiel. Deze hebben namelijk vaak extra te lijden tijdens
het rijden over technische steensecties. De binnenzool is gemaakt uit een
schokabsorberend EVA schuim. De comfortabele binnenzool vangt onder-
weg netjes de trillingen op maar is niet te zacht zodat je er met kracht
zetten geen hinder van hebt.

Om schoen en voet bij elkaar te houden heeft Bontrager gekozen voor een
set veters. Een dubbele knoop erin en je hebt er geen omkijken meer naar.
De veters zijn wel redelijk lang maar deze kun je makkelijk aan de zijkant
in de schoen stoppen. Zo is de kans een stuk kleiner dat ze aan je tandwielen
terecht komen. De Flatlines worden geleverd met 2 kleuren veters. Zwart,
rood of roze voor de damesversie.

Qua maatvoering draag ik momenteel maat 46 en dat komt goed overeen
met mijn eigenlijke schoenmaat. De schoen sluit dan ook netjes aan en valt
niet al te breed uit. Aan de voorkant bij de tenen heb ik nog genoeg ruimte
over zodat er ook goed mee te wandelen is.

Eenmaal op de trails merk je dat de schoen heel wat grip geeft. De schoenen
zijn losgelaten op de paden in Zuid Limburg en de Ardennen met Superstar
pedalen en de Bontrager Line Pro pedalen welke we een paar jaar geleden
onder de loep namen.
Bij technische secties hoef je niet bang te zijn dat je van de pedalen schiet.
Op het moment dat er gewicht op de pedalen komt kun je je voeten ook niet
meer op en neer bewegen zonder je voet je op te tillen.
De dagtochten in het Zuiden duren altijd wat langer dan de rondjes om de
kerk maar na 4 uur trappen heb ik nog steeds niet het gevoel dat ik de peda-
len door de schoen heen voel. De Vibram buitenzool en EVA binnenzool
doen dus prima hun werk.

Mocht je tijdens het biken toch een stukje moeten wandelen om bijvoorbeeld
een steensectie op de klimmen of omdat het simpelweg te stijl is dan zijn de
zolen aan de voor en achterkant uitgerust met een W-profiel welke voor grip
zorgt. Het lopen op modderige secties is een ander verhaal. Dan moet je
redelijk wat druk zetten aan de voorkant om niet weg te glijden. Maar dat is
met bijna elke fietsschoen zo. Je blijft er namelijk liever mee op de pedalen
zitten.

De Bontrager Flatline is een platformschoen welke veel grip creëert tijdens
het biken maar ook tijdens de afterbike er goed uit ziet.

De herenschoenen zijn verkrijgbaar in de maten 39 t/m 48 en zijn
verkrijgbaar in twee kleuren namelijk zwart en rood.
De damesschoenen zijn verkrijgbaar in de maten 36 t/m 43 en zijn
verkrijgbaar in de kleur zwart/

De adviesprijs bedraagt  € 119,99

Voor meer informatie klik je op:
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fietskleding/fietskleding/fietsschoen...


Bike MOTION Benelux 2 - 4 maart

Over een maand start de Bike MOTION Benelux. Dé grootste sportieve fietsbeurs in de Benelux. Je vindt er de nieuwste accessoires, innovatieve technieken en vaardigheden, routes, bestemmingen, kleding en natuurlijk de nieuwste sportieve fietsen.

Wanneer?
Bike MOTION Benelux vindt in 2018 plaats van 2 t/m 4 maart in de Jaarbeurs in Utrecht.

Openingstijden bezoekers
Vrijdag 2 maart: 12.00 uur – 21.00 uur
 Zaterdag 3 maart: 10.00 uur – 17.00 uur
 Zondag 4 maart: 10.00 uur – 17.00 uur

Waar?
Jaarbeurs Utrecht
 Jaarbeursplein 6
 3521 AL Utrecht

Tickets
Bike MOTION Benelux belooft weer fantastisch event te worden. En daar kun je niet vroeg
genoeg bij zijn. Scoor nu alvast je tickets online.
Dan ben je bovendien ook nog voordeliger uit.
In plaats van 16 euro aan de kassa, betaal je nu 12,50 euro! Dat is mooi meegenomen.

Voor meer informatie klik je op:
http://www.bikemotionbenelux.nl/nl-NL/Bezoeker.aspx

Complete lijn wellness fietsproducten van SKS

BIKE LIQUIDS – complete wellness-kuur voor elke fiets. Goed onderhoud van je fiets zorgt voor langdurig fietsplezier. De nieuwe productlijn BIKE LIQUIDS van SKS GERMANY omvat innovatieve producten die grondig en gemakkelijk reinigen, onderhouden en conserveren.

‘WASH YOUR BIKE’
https://www.youtube.com/watch?v=XuMVKRhMJDI

Een goed middel is het halve werk:
Fietsreiniger WASH YOUR BIKE reinigt krachtig maar is zacht voor fiets en milieu. Een echt allround
en biologisch afbreekbare reiniger die hardnekkig vuil, olie en kettingvet verwijdert zonder oppervlakten
en afdichtingen aan te tasten. Gewoon opspuiten, een minuut laten inwerken en met water afspoelen,
klaar!  Bij lichtere vervuilingen kan WASH YOUR BIKE ook verdund met water worden opgebracht.
Volume: 750 ml.

‘SAVE YOUR FRAME’
https://www.youtube.com/watch?v=XqAt6YNtPm0

Bescherming van glanzende en matte ondergronden:
SAVE YOUR FRAME wordt aangebracht op gereinigde oppervlakten en zorgt voor een langdurige
conservering via een vuil- en waterafstotende laag. De handige spuitmond zorgt voor een gelijkmatige
verdeling. Poets het middel uit met een zachte, droge doek en het frame krijgt haar oorspronkelijke
glans weer terug én is duurzaam beschermd tegen weersinvloeden. SAVE YOUR FRAME kan op veel
verschillende ondergronden worden toegepast, zoals aluminium, staal, carbon, chroom, kunststof en
rubber. Tip: ook mat gespoten frames zijn geschikt voor SAVE YOUR FRAME: mat blijft mat!
Inhoud: 100 ml.

‘LUBE YOUR CHAIN’ 
https://www.youtube.com/watch?v=iYip5NC8xcA

Kettingsmering 2.0:
Dit high-performance smeermiddel is speciaal voor SKS GERMANY ontwikkeld door specialisten uit
de Duitse auto-industrie en voldoet aan de allerhoogste normen. Opvallend is de hoge corrosiebe-
scherming. De olie is volledig oplosmiddelenvrij en garandeert 100 procent efficiëntie. Een ander voor-
deel van LUBE YOUR CHAIN is de toepassing van teflon (PTFE). Bij het opbrengen bouwt zich een
beschermlaag op, die de metaalwrijving van de ketting vermindert. Uit laboratoriumtests blijkt dat slijtage
wordt verminderd en LUBE YOUR CHAIN bovendien een geluid reducerende werking heeft. Ruimtes
tussen de kettingschakels worden opgevuld, waardoor vuil wordt geweerd en geen schade kan aan-
richten. Bijzonder is de applicator waarmee LUBE YOUR CHAIN op de ketting wordt aangebracht.
Deze is bij SKS GERMANY in eigen huis ontworpen en getest. Het smeren van een fietsketting ging
nog nooit zo gemakkelijk, efficiënt en schoon. Het zorgt voor een optimale smering van elke afzonderlijke
kettingschakel en de olie blijft daar waar het moet zitten. Via bovenstaande link zie je hoe het werkt.
LUBE YOUR CHAIN (inhoud 75 ml) is goed voor 75 smeringen.

‘TUNE YOUR PARTS’ 
https://www.youtube.com/watch?v=HjIPq6zD2mE

Zonder piepen, knarsen en kraken:
Irriterende geluiden behoren nu tot het verleden. TUNE YOUR PARTS is een nieuw ontwikkelde spray
met smerende werking voor derailleurs, tandwielen en kogellagers, maar ook voor andere bewegende
componenten. De spray bevat teflon (PTFE) waarmee de smeerfunctie lang blijft werken. Het hecht aan
microscopisch kleine oneffenheden, werkt waterafstotend, beschermt tegen corrosie en slijtage en ver-
mindert de wrijving. Gewoon erop spuiten en klaar! TUNE YOUR PARTS zorgt met biologisch afbreekbare
ingrediënten voor een gesmeerde en milieuvriendelijke werking van bewegende componenten.
Inhoud: 100 ml.

‘SEAL YOUR TYRE’
https://www.youtube.com/watch?v=X3A_wH6-j_Y

Band vullen met SEAL YOUR TYRE:
Het lastige verwisselen van een lekke binnenband is verleden tijd. SEAL YOUR TYRE is een vulmiddel
dat via het ventiel scheuren en gaten tot 6 mm afdicht. Maar het kan ook preventief als lekbeschermer
worden gebruikt voor binnenbanden en tubeless systemen (werken effectief tot zes maanden). Bijzonder
is dat SEAL YOUR TYRE in combinatie met CO² is te gebruiken (bevriest niet). De inhoud van een flesje
(125 ml) is voldoende voor 1 tot 2 mountainbikebanden: 60 ml voor een band van een XC/AM-fiets,
125 ml voor een band van Enduro- en downhillbikes.

Je billen beschermen met Ass Savers

De paden zijn vies en om elke hoek verschuilt zich een modderplas welke je met een beetje geluk kunt ontwijken. Maar gezien dit niet altijd kan monteerden we een setje Ass Savers op de bike en gingen op pad.

Zoals je van ons gewend bent leggen we als eerste de spatborden op onze oer-
Hollandse keukenweegschaal. De wijzer slaat amper uit en het gewicht van de
spatborden is bijna verwaarloosbaar. De smalle versie weegt 18 gram en de brede
versie 24 gram. Het voorspatbord komt uit op 20 gram. Zo ben je voor een luttele 38
gram al beschermd tegen opspattend vuil.

De Ass Savers komen in 2 maten. De regular en Big. De Regular is geschikt voor
banden tot +/- 35 mm en de big voor banden tot 50 mm. Nu doen bikers zelden wat
de bedoeling is en monteerden we de Regular op een 29'er met 2.1" banden en de
Big op een Plus bike met 3.0 banden.
Onderweg door natte omstandigheden doen beide maten hun best om de scherpe
kanten er af te halen. Je rugzak zal nog enigszins smerig worden door opspattend
modder maar je billen blijven voor het grootste gedeelte gevrijwaard van nattigheid.
Wil je een iets snellere look dan monteer je de Regular en wil je meer bescherming
dan raden we je de Big aan.

Bikers die met een "open" zadel rijden hebben hier nog meer profijt van omdat het
spatbordje onder het dek doorloopt.
Je zadel en fietsbroek zijn trouwens ook blij met een spatbord aan de achterkant.
De schurende werking van modder tussen zadeldek en fietsbroek zorgt namelijk
voor slijtage van zadel en kleding tijdens lange moddertochten.

De Ass Savers steken ongeveer 20 cm uit. Dit heeft ook te maken met hoe ver je
zadel maar voren of achter geschoven is. Dit kan de afstand zomaar een paar cm
korter maken. Tijdens het op en afstappen van de bike heb je geen last van het
uitstekende spatbord, je been zwiept er namelijk netjes overheen.

Het monteren van de vierde generatie met vernieuwde flip lock is binnen een minuut
gebeurd. De flip lock sla je om zodra het spatbordje tussen de zadelrails is
geschoven. Het werkt dan als een vergrendeling zodat het spatbordje nergens heen
gaat. Het spatbordje blijft tijdens de tochten en flink stuiteren over de singletracks
dan ook netjes op zijn plaats zitten.

Mudder:
De Mudder is de nieuwste telg en wordt geplaatst onder de kroon van de voorvork.
Net als het achterspatbord is het monteren zo gebeurd. Aan de voorkant wordt de
Mudder vastgemaakt door middel van Tyraps. Het zit vast en hoeft er niet meer
vanaf. Ook niet zodra de zomer begint. De Mudder laat je gewoon lekker zitten want
hij beschermt je gezicht niet alleen tegen opspattend water en vuil maar ook op-
vliegende stenen worden tegengehouden.

Na montage steekt de Mudder ongeveer 18 cm uit en houdt tijdens het rijden de
meeste modder uit je gezicht. Het voordeel dat deze boven je wiel zit is tijdens het
sturen op natte singletracks. Het spatbordje draait immers met je wiel mee en blijft
altijd modder en steentjes tegen houden.
De Mudder is bijna op elke voorvork te monteren en past op bijna alle wielmaten
van 26" naar 27,5" tot 29".

De looks? De Ass Savers zien er uit als een kleine spoiler en het merk doen de naam eer aan.
Je billen worden gespaard en ze misstaan niet tijdens zomer- en wintertochten.
De spatborden zijn te verkrijgen in diverse kleuren en ook leuke designs zoals op
dit moment de Enisaurus collectie

De adviesprijs van de Ass Saver regular bedraagt € 9,00
De adviesprijs van de Ass Saver Big bedraagt € 10,00
De adviesprijs van de Mudder bedraagt € 10,00

Voor meer informatie klik je op:
https://ass-savers.com/

Je MTB stallen met Steadyrack

Iedereen kent de situaties wel. Je hebt eigenlijk net genoeg ruimte om je bikes netjes te stallen maar kunt daarna je schuur niet meer in. Wij monteerden de Steadyrack Classic en Fender en hingen de fietsen op.

Na het ontvangen van de twee verschillende Steadyrack types aangeboden
door www.racefietsparkeren.nl pakken we de dozen uit.

Na het uitpakken van de dozen onderwerpen we het ophangsysteem aan een
eerste blik. Het voelt degelijk aan en ziet er goed uit. Het uitklappen verloopt
redelijk soepel en er zit geen flex in de ijzeren stangen. Maar goed ook want
de beugels ondersteunen een dragend gewicht van 35 kg. Dat is meer dan
genoeg voor welk type mountainbike dan ook. Fietsers met een E-Bike
kunnen ook gewoon gebruik maken van dit systeem.

Het monteren van de beugels stelt weinig voor. Even op de muur aftekenen
waar de gaten geboord moeten worden, boren, pluggen erin en
vastschroeven maar. Op de website wordt aangegeven om de dragers mini-
maal 35 cm van elkaar af te monteren. In verband met de brede sturen heb
ik besloten om hier 45 cm van te maken zodat alles wat beter in elkaar schuift
zodra je de bikes naar de zijkant klapt.
Naar de zijkant klappen? Inderdaad, de beugels hebben namelijk de mogelijk-
heid om te pivoteren. Dus zodra je de bikes hebt opgehangen draai je ze
simpelweg naar de zijkant en bespaar je flink wat ruimte. Op het moment dat
je wilt gaan fietsen draai je ze weer terug. Pakt de bike welke je wilt gebruiken
uit de beugel en draait de rest weer naar de muur. Het kleine zwarte blokje
wat erbij geleverd wordt zorgt ervoor dat het achterwiel op zijn plaats blijft
tijden het pivoteren. Zelfs met een 2.4 achterwiel op 30 mm velgen blijft de
bike netjes op zijn plaats.

De beugels zijn 63 cm hoog en uitgeklapt steken ze 56 cm uit. Groot genoeg
voor een 29'er wiel. Zodra de beugels niet in gebruik zijn kun je ze inklappen.
Een handige functie voor hotels en clubgebouwen maar in de meeste
schuren zullen ze voornamelijk uitgeklapt blijven.

De miximale bandbreedte welke aangegeven wordt bij de Classic bedraagt
2.25 inch. Dikker gaat inderdaad ook niet passen. De 29'er Rocket Ron 2.2"
past er dan ook net in.

Wil je breder dan raden wij de Fender aan. Volgens de website is de maxi-
male bandbreedte ook 2.25" maar een dikke 29'er 2.4" Continental X-King op
30 mm brede velgen (waardoor ze nog breder uitkomen) past makkelijk in de
fender versie. Sowieso is de fender versie geschikt voor een breder scale aan
fietsen door de kleine verandering in de beugel.

Voor zijn bikers die nog breder willen 27,5+ of een volledige Fatbike heeft
steadyrack ook een oplossing voor. Namelijk de Fat Bike versie. Deze is
geschikt voor banden tot wel 5". Voor elk type bike is er wel een beugel
beschikbaar.

De adviesprijs voor de steadyrack Classic bedraagt  € 79,-
De adviesprijs voor de steadyrack Classic bedraagt  € 85,-
De adviesprijs voor de steadyrack Fat Bike bedraagt  € 89,-

Voor meer informatie klik je op:
http://racefietsparkeren.nl/


Een gemiddelde Nederlandse schuur is niet netjes ingericht maar staat en hangt vol met spullen:

Pagina's