Afkorting: 
EN

Kärcher Mobile Outdoor Cleaner

Dirty business

Zo rondom de herfst begint de behoefte aan een mobiele lage-druk reiniger te groeien. De plassen zijn niet meer te ontwijken, worden met de week dieper zodat de modder niet alleen in het gezicht van je achterligger vliegt maar tevens aan je kostbare bezit blijf plakken. Nu ben ik zelf niet de grootste schoonmaker maar af en toe ontkom je er gewoon niet aan. We kregen van Kärcher de beschikking over een Mobile Outdoor Cleaner die we onmiddellijk in de praktijk hebben getest.

Wat krijg je?

In de verpakking zit een kleine mobiele reiniger in de onmiskenbare Kärcher kleuren geel en zwart. De Kärcher is voorzien van een 4 liter watertank(je) een lithium-ion accu en een mooi opgeborgen waterslang van dik 2,5 meter lengte. We hebben van Kärcher een versie met Bike Box ontvangen die onderaan de Cleaner kan worden geklikt. In de Bikebox zitten een borstel die op de waterslang geklikt kan worden, een fles met reinigingsmiddel en een grote microvezel doek om je bike mee te drogen na de schoonmaak. Doordat de Bike box mooi onder de Kärcher geklikt kan worden is deze erg prettig en zijn de accessoires altijd goed bereikbaar. Ze slingeren niet ergens los in de garage, auto of schuur maar nemen ook geen extra ruimte in beslag. Standaard kost de Kärcher € 169,95 en de Bike Box € 39,95. De set is ook samen te koop, adviesprijs is dan €199,95

 

Talk Dirty

We hebben de Kärcher twee keer uitgebreid getest na een goede rit in zowel modder als sneeuw. Thuisgekomen na de rit de watertank gevuld met warm water en slang onder de watertank vandaan gehaald. Eerste wat opvalt, is de enorm prettige straal. Mooi spreiding van het water en vooral de kracht is precies goed. Je wilt geen krachtige straal die direct de lagers binnendringt maar ook geen slappe hap waardoor je alsnog hard moet gaan boenen om de modder te verwijderen. Zowel na de modder- als sneeuwrit, verdwijnt de rommel snel van je fiets zonder ook nog maar de borstel te gebruiken. Na de modderrit de spuitflacon met reinigingsmiddel gebruikt alvorens de Kärcher te gebruiken wat ook echt een mooi resultaat opleverde. Daarna goed drooggemaakt met de fijne grote doek. Na de gecombineerde modder / sneeuwrit zonder het reinigingsmiddel ook een goed resultaat. Borstel kan heel bruikbaar zijn bij echt vastgekoekte rommel maar meteen na de rit als het nog nat is, eigenlijk niet direct nodig.

Oordeel

Klein en niet te krachtig! Echt een heerlijk apparaat om even snel fiets af te kunnen spoelen. Straal perfect, werkt goed met warm water en zeer handzaam formaat. Als de kwaliteit van zelfde hoogte is als andere zaken van Kärcher dan absoluut aanbevelingswaardig. Bikebox niet direct nodig voor de reiniger maar de borstel en doek kunnen goed van pas komen en heerlijk dat je alles op één plaats kan opbergen. Zijn er dan helemaal geen aandachtspunten? Beetje wel; de inhoud van 4 liter is voldoende om één fiets snel mee schoon te krijgen maar als je graag uitgebreid poetst of meerdere fietsen wilt reinigen dan is een grotere tank makkelijker of je loopt nog een keertje extra naar de keuken. Voor mij ideaal om fiets zowel thuis als onderweg schoon te maken na een rit en voordat je kostbare bezit in de auto geplaatst moet worden. Mijn advies zou dan ook zijn om dit ding onder de kerstboom te plaatsen in de plaats van of naast je andere fiets gerelateerde items op je kerstwensenlijst.

Te verkrijgen bij verschillende distributiepunten maar ook via de site www.karcher.nl

Trails rijden met de Magped Enduro Pedalen

Een klein jaar geleden kwam Magped op de markt met de innovatieve magneetpedalen. Afgelopen maand is het Enduro pedaal uitgebracht met magneten aan beide kanten van het pedaal. Wij monteerden ze en gingen in Luxemburg de trails op.

Voor de bikers welke nog niet bekend zijn met de Magneetpedalen van Magped volgt een korte uitleg. De Magped's zijn de gulden middenweg tussen platform en klikpedalen. Je zit wel vast maar hebt de mogelijkheid om supersnel en in alle situaties los te komen zonder zijwaartse beweging van je voet te hoeven maken. Dit omdat er in het pedaal een magneet zit welke aan een ijzeren plaatje klikt onderin je schoen.

De magneten in de Enduro pedalen komen in 2 sterktes. 150 Nm en 200 Nm kleefkracht. Voor onze 82 kilo aan rijdersgewicht hebben we voor de pedalen van 150 Nm gekozen.

Wat op zich minder interessant is voor Trail pedalen is het gewicht. Maar we leggen ze toch even op de keukenweegschaal en de wijzer blijft hangen op 531 gram. Absoluut geen lichtgewicht pedaal maar dat is uiteraard te wijten aan de dubbele magneet.
Het pedaal is gemaakt uit een gefreesde aluminium kooi en heeft een versterkte Cro-mo as met sealed cartridge lagers. Allemaal een beetje robuster uitgevoerd om het Enduro geweld te kunnen verwerken. En in de duurzaamheid hebben we afgelopen maanden een goed vertrouwen gekregen, dus dat zit wel goed.

voordat we op pad kunnen met de pedalen zullen we eerste de pinnen moeten monteren. Standaard krijg je er 32 stalen pinnen bij maar je kunt ook een upgrade kopen naar zogenaamde groene Enduro Pin's. In onze doos zat een groot scala aan pinnen en deze hebben we dan ook in een mix gemonteerd. Vooral omdat de Enduro pinnen een heel stuk gevoeliger blijken tijdens het monteren. Een aantal zijn nu dus in de oud ijzerbak beland, helaas. Een tip van Magped's is dan ook om eerst een stalen pin erin te draaien en dan deze te vervangen door de Enduro Pin's.

Time to hit the Trails:
Nadat we de pinnen hebben gemonteerd en afgesteld op de schoenen wordt het tijd om de trails op te schieten. De schoenen welke we gebruiken zijn de 5-10 Kestels en de Cube ATX OX. Beide schoenen hebben een vlakke zool zodat ze mooi in de pinnen van de pedalen vallen wat je bij platformpedalen gewend bent.
De eerste tochten in het zuiden valt op dat we geen gewenningspediode meer nodig hebben en dat we direct goed op de pedalen zitten. Tijdens lange klimmen kunnen we een beetje aan de pedalen trekken en eenmaal bergaf blijven we lekker aan de bike plakken. Dit is vooral fijn als we met een vaartje over rembulten en boomwortels stuiteren.
Het losklikken tijdens onverwachte escepades is heel makkelijk. Je beweegt je enkel schuin omhoog en de schoenen komen netjes los van de pedalen. Je hoeft dus geen zijwaartse beweging te maken zoals met klikpedalen. Je zit dus wel vast maar niet te vast.

Zodra je weer verder wilt biken zet je simpelweg je schoen op het pedaal en de ijzeren schoenplaat vindt vanzelf het magneetje in het pedaal. Je hoort een duidelijke klik en bent klaar om verder te biken.
Doordat de Enduro pedalen aan beide kanten een magneet hebben hoef je niet de goede kant te zoeken zoals bij de Sport variant. De pedalen hebben dan ook niet de neiging om met de zware kant naar beneden te hangen. Ze zijn simpelweg een stuk beter in balans.

Tijdens het rijden van dikke trails in Luxemburg komen de goede eigenschappen van de pedalen echt naar voren. Vooral als je met een gangetje over alle trappen rijdt welke zich daar bevinden. Zodra het tijd wordt voor airtime merk je dat je niet vol aan je pedaal kunt trekken. De 15 kg kleefkracht is dan net niet genoeg en wedstrijdrijders zullen beter af zijn met de 200 Nm magneten. Maar tijdens het rijden van drops trek je iets minder aan je pedaal en blijft alles netjes bij elkaar.

Conclusie:
De Magped Enduro pedalen zijn ontwikkeld voor de biker die graag stevige trails rijdt, vast wil zitten maar toch wat meer vrijheid wil hebben in zijn voetbewegingen. De duurzaamheid zal zich in de komende jaren nog moeten bewijzen maar daar hebben we alle vertrouwen in.

De adviesprijs van de Magped Enduro pedalen bedraagt: € 149,-

Voor meer informatie klik je op:
https://www.magped.com/shop/magped-enduro/?lang=en

Op pad met de MET Lupo

XC, Trails rijden of lange All Mountain tochten tijdens je bike-vakantie. De MET Lupo is zo'n beetje het manusje van alles in het huis van MET. Tijd om deze eens goed te bekijken.

De MET Lupo, wat wolf betekend, valt in de categorie lichtgewicht Trail / All Mountain helmen en is voor onze doeleinden zo'n beetje de meest gedragen helm. Dat is voornamelijk te wijten aan de pasvorm, gewicht en koelend vermogen. De wijzer van de keukenweegschaal blijft namelijk hangen op 281 gram (in maat M) en met 20 luchtgaten waarvan een aantal grote aan de voorkant heb je genoeg koelend vermogen voor als je een flinke col op rijdt via een mooi schotterpad onder een heerlijke Franse zomerzon.

Aan de rondingen van de helm is te zien dat deze vooral Trail gericht is. Het model is redelijk afgerond wat er voor zorgt dat je hoofd bij een crash iets beter doorrolt. Ook loopt hij aan de achterkant lekker ver door zodat je achterhoofd netjes beschermd is.
Om je hoofd goed te beschermen is de helm vervaardigd uit een buitenschaal met de zogenaamde HES technologie. Deze is ontworpen om de klap van de impact over de gehele schaal te verdelen. Verder wordt de klap opgevangen door de hardschuimen binnenlaag. Deze hardschuimen laag heeft ook weer verschillende dichtheden om klappen netjes te verdelen.

Zoals je gewend bent van MET maak je helm simpel op maat dankzij het Safe-T-Advanced Fit System. Je draait simpelweg aan het wieltje en de helm past zich netjes aan. Het is ook mogelijk om het Safe-T wieltje wat hoger of lager in je nek te zetten. Dat laatste doe je alleen als je de helm de eerste keer afstelt.

De riempjes van de helm zijn gemaakt van Kevlar. Maar van een ander soort als enkele jaren geleden. Het lintstof is namelijk een stuk zachter en minder stug wat het draagcomfort ten goede komt. De riempjes maak je dankzij het klemmetje snel en makkelijk op maat. Van de eerste generatie wilden deze wel eens open schieten maar dat probleem is door de jaren heen opgelost en van de afgelopen modeljaren blijven de klemmetjes netjes dicht zoals het hoort.
Het draagcomfort van de helm is heel prettig. Maar aan de voorkant zit geen silicone stip maar stof. Niets mis mee op zich en als je een upgrade wilt kun je de silicone insert gewoon bestellen bij MET. De kussentjes in de helm zijn gemaakt van Coolmax en zijn ook uitneembaar om ze uit te wassen of om ze door de jaren heen een keer te vervangen.

Zoals in het begin verteld is bevat de helm 20 luchtgaten wat hem voor ons de ideale vakantie-helm maakt. Licht en luchtig genoeg om dagen lang op je zwetende hoofd te hebben maar toch veilig genoeg om dikke trails mee te bestormen zoals we in Zuid Limburg en het Mullerthal gedaan hebben.
Het vizier aan de voorkant is in hoogte verstelbaar en ook verwijderbaar of vervangbaar mocht deze stuk gaan door een laaghangende tak oid. Het in hoogte verstellen van het vizier kun je doen zodra je met goggles gaat rijden in plaats van een gewone fietsbril. Aan de achterkant van de helm zit geen zogenaamde goggle-klem maar een klein bultje welke er voor zorgt dat de band van je goggle op zijn plaats blijft.

Conclusie:
De Lupo is een klassieker in wording en draait bij MET al enkele jaren mee. Het lage gewicht, goede luchtventilatie en bescherming maken het een helm welke geschikt is voor je wekelijkse XC-tochten en op bike vakantie zijn mannetje wel staat.

De helm is verkrijgbaar in de maten M (54-58 cm.) en L (59-62 cm.)
De Lupo komt in de kleur zwart, oranje, fluo-geel, wit, donkerblauw en mintgroen.
De adviesprijs bedraagt € 99,95

Voor meer informatie klik je op:
https://www.met-helmets.com/products/mtb/lupo

Wherever i may roam, Navigeren met de Wahoo Elemnt Roam

Het nieuwste gezinslid in de familie van Wahoo is de Elemnt Roam. Een GPS fietscomputer met een simpele interface en Smart Navigation. Vind de meest directe route of wordt teruggeleid naar de originele track.

De Element Roam is de nieuwste toevoeging aan de Element collectie van Wahoo. Deze Roam is makkelijk in gebruik door de gratis begeleidende smartphone app om je instellingen aan te passen, trainingsschema’s te configureren en sensoren te koppelen. Sla
je ritgeschiedenis op en synchroniseer je trainingen automatisch naar je training apps.
Levendige en kristalheldere kleuren op een 2,7” scherm gemaakt van Gorilla Glass zorgen ervoor dat je je gegevens en route beter kunt zien dan ooit tijdens je rit.

Element Companion app
Gebruik de simpele interface van je smartphone via de begeleidende app om je instellingen aan te passen, trainingsschema’s te configureren, en sensoren te koppelen. Sla je ritgeschiedenis makkelijk op en synchroniseer je trainingen automatisch met je favoriete
trainingsapps.

Smart Navigation
Navigeer naar een opgeslagen locatie of een punt op de kaart direct op Element ROAM.
Vind de meest directe route en wordt automatisch teruggeleid naar je originele route mocht je afwijken.

Color Screen
Levendig, kristalheldere kleuren 2.7” (68.6mm) op een scherm van Gorilla Glas zorgen ervoor dat je je gegevens en route makkelijker kunt zien.

Quicklook LED
Quicklook LED’s zorgt ervoor dat je op een heldere en snelle manier je kracht, hartslag, en snelheid kunt meten en berichten route-aanwijzingen binnen krijgt.

Perfect View Zoom
Gemakkelijk toegang tot de knoppen aan de zijkant zorgt ervoor dat je kan in- en uit kan zoomen uit samengestelde gegevensvelden met slecht één aanraking.

Strava live Segments
Integreert met Strava Live Segments om je te waarschuwen voor het segment begint. Het toont de voortgang van de status voor je goal en geeft een unieke Final Push wanneer je dicht bij het halen van je PR bent.

Turn-By-Turn
Ontvang nieuwe aanwijzingen op het scherm voor routes of gebruik de Take Me Anywhere functie om een geoptimaliseerde fietsroute te generen met nauwkeurige route aanwijzingen.

Call & Text
Ontvang telefoontjes, berichten en e-mail meldingen tijdens je dit (of zet dit uit door de ‘niet storen’ modus aan te zetten).

Live Tracking
Lokaliseer vrienden en andere Element gebruikers met je huidige locatie op je kaart of deel je locatie met vrienden door berichten of e-mail.

Kickr Control
Koppel met KICKR Smart Trainers zodat je in vier verschillende modi kunt trainen: Route Simulation, ERG, Level of Passive om je training te registeren die door een andere app wordt beheerd.

SPECIFICATIES
Afmetingen: 2.3 x 3.5 x 0.7 in. // 58.4 x 89 x 17.8 mm
Gewicht: 3.3 oz. // 93.5 grams
Scherm: 2.7 in. // 68.58 mm
Batterij: 17 uur

HARDWARE INTEGRATIES
Shimano Di2
SRAM RED
Campagnolo
FSA

SOFTWARE INTEGRATIES
Strava
RideWithGPS
Komoot
Best Bike Split
Training Peaks
Today’s Plan
Singletracks
MTB Project
En meer…

COMPATIBILITEIT
iPhone 4S of nieuwer
De meeste Android apparaten met versie 4.3 of nieuwer

IN DE DOOS
ELEMNT ROAM
Out-Front Mount
Stem Mount
Snelstart gids

De adviesprijs voor de Wahoo Elemnt Roam bedraagt: € 349,99

Voor meer informatie klik je op:
https://eu.wahoofitness.com/devices/bike-computers/gps-elemnt-roam

Trails rijden met de Wolfpack Trail 27,5 x 2.25

Zoals velen al gehoord hebben is Wolfpack de nieuwkomer in de wereld van mountainbikebanden. De banden zijn ontwikkeld door compound goeroe Wolfgang Arenz. Wij monteerden een setje Trail banden om te zien wat de goeroe voor ons in petto heeft.

De banden waar me mee op pad gaan zijn de Wolfpack Trail's 27,5 bij 2.25". Als eerste leggen we de banden op de keukenweegschaal. De naald blijft hangen op 740 gram. Niet echt een zwaargewicht voor een Trail band maar met 2.25" is deze dan ook niet al te breed.
De Toguard compound ontwikkeld door Wolfgang zorgt in combinatie met de grove noppen voor grip in droge en natte omstandigheden. Het extra rubber rond de zijwangen maakt de band steviger en minder gevoelig. Wat we vaak zien bij banden na een flink aantal tochten trails rijden is het vertonen van ronde lijntjes in de zijwangen van de band door het in en uitveren. Na een dikke maand met veel trappen en wortels zien we hier nog steeds geen verschijnsel van. Ook bij de noppen zien we nog amper sporen van slijtage. Maar echte scherpe rotsen zoals je vind in Zuid Frankrijk of de Alpen hebben we er dan ook niet mee gereden. Daar stellen we van de zomer de banden wel aan bloot.

De TLR banden zijn gemaakt om Tubeless te monteren en dit is dan ook zo gebeurd. We monteren de banden op onze velgen welke een binnenmaat hebben van 25 mm. De banden vallen netjes rond de velg en staan niet al te bol.
De noppen zijn verspreid geplaatst maar niet aan de grote kant, eerder een medium formaat nop. Ze zijn in lange rijen van 4 opgelijnt en zorgen door de verspreiding dat er geen dode zone in de band zit. Tijdens het omgaan van de middelste noppen naar de buitenste noppen blijft de band dan ook stabiel aanvoelen en je hebt eigenlijk nooit het gevoel dat de band ineens zijn grip verliest.

De banden hebben we gemonteerd op onze Genius en met een rijdersgewicht van 83 kilo pompen we de banden op tot 1.7 bar. Voor ons de gulden middenweg tussen rolweerstand, grip en doorstoten op de velgen.
De banden laten we los op verschillende gebieden. Van Zuid-Limburg naar de Ardennen en van de technische trails in het Mullerthal tot de paden in Duitsland.

Bij de eerste tocht is het vaak even wennen met nieuwe banden maar ze voelen al snel vertrouwd aan en geven flink wat grip. De eerste tochten rond Valkenburg en Esneux met hun boomwortels en stenen geven een goede impressie van de band. Hij rolt lekker licht en bergop merk je dat de band geen zware weerstand creëert. En bergaf zie je dit verschijnsel ook. Je rolt gewoon een stuk sneller en langer door. Op technische klimmen doet de Trail het redelijk goed maar op de gladde stenen van het Mullerthal is geen band tegen opgewassen en slipt hij toch een paar keer door. Een beetje druk uit de achterbanden maakte de grip tijdens het technisch klimmen dan ook een stukje beter.

Bergaf is de band in zijn element. In de steenafdaling van de Vijlenroute tijdens een miezerige ochtend laat de band zich van zijn beste kant zien. Insturen en grip zoeken en klaar. De band boezemt zo flink wat vertrouwen in maar tijdens een paar flinke remescepades voel je de achterband toch wat doorslippen.

Op de bospaden daarentegen blijf je grip houden en kun je de fiets flink de sporen geven en goed van oor tot oor leggen. De gaskraan hebben dan ook een aantal keren ver open gedraaid om daarna met een grote grijns beneden aan te komen.
De Trail hebben we niet getest in modderige trails. Die waren er afgelopen tochten namelijk niet. Hooguit een paar natte stukken op de routes die weinig voorstelden. Maar afgaand op het uiterlijk van de band zou deze de modder aardig kunnen lossen.
Over de degelijkheid van de band hebben we tot nu toe nog niet te klagen. Maar na een paar maanden biken zou dit ook niet mogen. Een week trais rijden in Frankrijk of Oostenrijk is een echte test voor de degelijkheid. Want dat zijn paden waar de noppen je regelmatig om de oren vliegen.

Conclusie:
De Wolfpack Trail is een band waar je lekker zware trails of marathons mee kunt rijden zonder teveel zorgen te maken over grip en rolweerstand. Het is nu alleen even wachten op de 2.4 versie waar we wel oren naar hebben.

De Wolfpack Trail is verkrijgbaar in de maten 27,5 x 2.25"

De adviesprijs bedraagt € 39,99 

Voor meer informatie klik je op:
https://wolfpack-tires.jimdofree.com/shop-1/mtb/

Op vakantie met de Silca Ypsilon Travel en T-Ratchet momentsleutel

Zodra je op bike vakantie bent of in de werkplaats aan je bike werkt wil je zoveel mogelijk gereedschap meenemen in een kleine ruimte Silca's Y- en momentsleutel zijn compact maar ook duurzaam. Wij gingen er mee aan de slag.

Ypsilon Travel Kit:
Voor de bikers die niet goed weten wat een Y-sleutel is leggen we het even kort uit. Dit is namelijk een stuk gereedschap met 3 verschillende uiteinden waardoor je supersnel kunt schakelen tussen het gereedschap. Bij Silca zijn er 2 vaste inbusmaten en één verwisselbare houder.
De vaste stukken zijn een inbussleutel van 4 en 5 mm. De derde 6 mm inbus is zoals gezegd vervangbaar door een van de andere bitjes in deze set. Zo kun je bijna eindeloos combineren. Nou ja, eindeloos. Dat is op zich wat overdreven maar bij de Travel Kit krijg je 17 bitjes in totaal en daarin zitten bijna alle maten welke je voor je bike nodig hebt.

We sommen ze even voor je op:

- 4 mm en 5 mm CrV stalen vaste inbussleutels
- 1.5, 2, 2.5, 3 en 6 mm S2 stalen inbusbitjes
- T8, T10, T15, T20, T25 en T30 S2 stalen Torx-bitjes
- Kruiskop 1, kruiskop 2, platte4 en platte 4 stalen schroefbitjes

De houder is gemaakt van composiet met tussen de bitjes in een silicone stuk voor grip en comfort. Zo voelt het gereedschap ook niet koud aan en ligt het lekker in de hand. Zelfs met mijn grote handen heb ik niet het gevoel dat het gereedschap te klein is. Dit is vooral fijn als je met inbusmaat H2 bezig bent om schroefjes in je pedalen te draaien.
Door een slimme magneet in de houder kleven de bitjes stevig vast en moet je nog aardig wat kracht zetten om ze los te maken.

En mochten je bitjes tijdens het werken even los op de werkbank of kampeertafel liggen dan zijn ze makkelijk te herkennen. Silca heeft er namelijk een rood siliconen rubbertje omheen gedaan met daarop het type bitje geschreven. Zo weet je ook precies wat waar hoort in het doosje.
Het doosje is gemaakt van stevig karton met een tweetal magneetjes om af te sluiten. De binnenkant is gemaakt van hard schuim met uitsneden waar de Y sleutel en bitjes netjes in blijven klemmen. Zo blijft alles netjes bij elkaar en past het doosje makkelijk in je koffer of kist als je op vakantie bent.

Waar het Silca gereedschap nu in uitblinkt is de degelijkheid van de bitjes. De bitjes zijn gemaakt van gepolijst S2 staal. Knetterhard en met zeer lage toleranties. De bitjes staan garant voor een lange levensduur in de werkplaats. En na het vernaggelen van een paar inbusschroeven met den zeer klein maat twijfelen we daar niet aan. Wat heet, we hebben de bitjes zelfs al gebruikt in de elektrische schroevendraaier waar ze heel wat te voorduren krijgen.
Einduitslag: bitjes vs. semigare schroeven, 1 - 0.

De adviesprijs van de Silca Ypsilon Travel bedraagt € 65,47

Voor meer informatie klik je op:
https://silca.cc/products/ypsilon-travel-kit

T-Ratchet en Momentsleutel:
Daar sta je dan, carbon frame, carbon stuur. Of gewoon onderdelen die je op het juiste moment aan wilt draaien. Daar komt de Silca mini momentsleutel met ratel van pas. De ratel met momentsleulel en 10 bitjes zitten namelijk in een hoesje van 12 x 7 x 3 cm. Gezien het feit dat we hiermee op pad gaan leggen we het setje met hoes even op de oude vertrouwde keukenweegschaal en de naald blijft netjes hangen op 224 gram. Niet eens heel zwaar om in je rugzak, shirt of zadeltasje te stoppen.

De 10 bitjes welke bij deze tool zitten zijn:

- 2, 2.5, 3, 4, 5 en 6 mm S2 stalen inbusbitjes
- T10, T20 en T25 S2 stalen Torx-bitjes
- Kruiskop 2 stalen schroefbit.

Wat bij het gereedschap van Silca opvalt is de afwerking van de set. Deze is namelijk heel mooi afgewerkt met lage toleranties.
De ratel heeft 72 aangrijppunten dus van dode slag is amper te spreken. Dankzij de magneetconstructies kun je deze als T of L ratel gebruiken. Je kunt de ratel in L vorm zelfs nog verlengen naar 15 cm als je het stalen verlengbitje gebruikt en de kleine bitjes direct in de ratel doet.
Zo kun je overal bij en is er eigenlijk niets wat je niet kunt bereiken.

De momentsleutel is met een lengte van 10 cm en doorsnede van 1 cm een van de kleinste die ik ooit heb gezien. De werking van de sleutel is anders dan de grote in onze werkplaats en werkt door middel van een titanium torsieveer, hetzelfde als de vering in een oude Kever.
Je stelt de veer dan ook niet in maar tijdens het vastdraaien van de bouten draait het pijltje langzaam naar de ingelaserde text. Dus bij meer torsie krijg je een grotere uitslag.
Er zijn aan drie kanten ingelaserde texten. 0-3-5 Nm, 0-4-8 Nm, 0-2-6 Nm en daarna een uitroepteken. Zodra je in de buurt van het uitroepteken komt stop maar snel met draaien want dan bestaat er grote kans dat je de torsieveer beschadigd en het aantal Nm niet meer klopt.
Maar tijdens het werken met de tool merken we wel een voordeel ten opzichte van de grote sleutel welke we op moment instellen. Je ziet daadwerkelijk hoeveel kracht je zet en of je in de buurt van het goede moment komt in plaats van te wachten op de "klik" of "piep" van de grote tool.
Het boezemt dan tijdens het monteren van carbon onderdelen heel wat vertrouwen in en door het kleine formaat ideaal voor onderweg en tijdens je bikevakantie.

Draai trouwens nooit bouten los met de momentsleutel. Daar gebruik je gewoon de losse T ratel voor. Deze kan wel wat meer hebben dan 8 Nm. waar je bij vastzittende bouten al snel overheen gaat.

Conclusie:
De Silca Ypsilon sleutel en T-Ratchet momentsleutel zijn een schitterende uitbreiding voor onze tools in de werkplaats en tijdens fietsvakanties. Voor de hobbysleutelaar welke een paar keer per jaar met inbussen werkt lijkt de prijs misschien wat aan de hoge kant maar de degelijkheid van het gereedschap liegt er niet om.

De adviesprijs van de Silca T-Ratchet momentsleutel bedraagt € 87,85

Voor meer informatie klik je op:
https://silca.cc/collections/mobile-repair-1/products/updated-t-ratchet-...

Trails rijden met Spengle Carbon Monocoque Wheels

Wie als biker in de jaren 90 al op de bike zat zal zich vast nog wel de 3 spaaks wielen van Spengle herinneren. Maar anders dan toen zijn ze nu terug met een dikke carbon wielset gemaakt voor het rijden van technische tracks. Wij konden in ieder geval niet wachten om de paden op te duiken toen ze op de redactie binnen kwamen.

Maar voordat we beginnen met de review nemen we even een hele korte duik in het verleden. Want daar waar de wielen toentertijd een mix van aluminium, glasvezel en een carbon opdruk waren zijn ze nu volledig uit carbon gemaakt. En de wielen komen niet zoals de meeste carbon onderdelen uit China maar worden volledig in Europa vervaardigd.

De wielen zijn ontwikkeld in Zwitserland en worden gemaakt met Italiaans carbon. Alles in het eigen huis van Spengle. En Spengle staat achter zijn product en probeert zijn lijnen naar de consument zo kort mogelijk te houden. Ze geven dan ook levenslange garantie op de wielen.

Bij een kleine issue met de eerste wielset nam ik contact op met Spengle en na 5 minuten typen op de chatfunctie van Facebook werd het probleem duidelijk en ging er een nieuwe wielset op de bus. Een goede klantenservice wordt door ons ook altijd goed gewaardeerd.

Maar we zijn hier niet om over de klantenservice te praten. Het gaat immers om die ontzettend dikke 3 spaaks Spengle wielen. Zoals met de meeste spullen hou je er van of helemaal niet. Onze Genius heeft met de Spengle wielen een Bad-ass uitstraling gekregen. Zoals je af kunt lijden uit bovenstaande vinden wij de wielen er helemaal geweldig uitzien maar een gelikt jasje maakt nog geen geweldig wiel.

Onze Spengle wielset heeft een velgdiameter van 27.5" en is beschikbaar voor 100x15/142x12 naven of de Boost variant. Helaas is er op dit moment nog geen ombouwkit te bestellen dus goed kiezen is aan te raden. Het zijn immers niet de goedkoopste wielen. Wij monteerden de wielset in onze Scott Genius met gewone 100/142 naven.

Maar voordat we de wielen klaarmaken leggen we de wielset op de oude vertrouwde keukenweegschaal. De naald blijft hangen op 1042 gram voor het voorwiel en 1277 gram voor het achterwiel. Geen lichtgewicht wielsetje dus. Vooral niet omdat het wielmaat 27.5" bedraagt. Maar deze wielset is gemaakt om tegen een stootje te kunnen en gelukkig zit niet alle massa aan de buitenkant van het wiel dus met de roterende massa valt het wel mee.

De velgen hebben een binnendiameter van 25 mm. Niet eens heel breed en volgens de huidige Enduro maatstaven misschien wel aan smalle kant. Maar onze 2.4 Goma's vallen heel netjes rond de velg en de 2.25" Wolfpack Trail banden zitten mooi rond het carbon.

Uiteraard worden de banden Tubeless gemonteerd en omdat de wielen geen losse spaken hebben heb je helemaal geen velglint nodig. Wel lange ventielen van +/- 6 cm. De standaard 35 mm ventielen zijn simpelweg te kort voor de hoge velgen.

Hierna wordt het tijd om de cassette te monteren maar nu komt er een issue van de wielen. Kies je namelijk voor de Shimano body (zoals wij) dan moet je ook een Shimano cassette monteren. De SLX en XT cassette hebben aan de achterkant namelijk een kleine uitstulping die precies in de uitsparing van de achternaaf valt. Een cassette met een volledig vlakke achterkant zoals bijvoorbeeld van SunRace klemt zichzelf vast op het wiel en zit daardoor gefixeerd op het wiel. Gezien we niet met een fixie willen biken en de bike toch aan een upgrade toe is monteren we gelijk een nieuwe drivetrain. En de 11-46 XT cassette snort lekker op het vrijwiel.

De naven zijn een mix van eigen huis onderdelen en Shimano. De voornaaf is custom made door Spengle en draait op industrielagers terwijl de achternaaf van Shimano komt in Spengle's aluminium behuizing. De aluminium hulzen zijn verbonden aan het monocoque carbon wiel. De lagers van de achternaaf zijn dan ook gewoon losse kogels. Op zich niets mis mee en de kogels zijn gewoon een stuk groter en met wat klein onderhoudt kunnen deze ook 1000'den kilometers meegaan.

Na het monteren van een paar centrelock schijven zijn we dan ook klaar op de paden op te gaan.

Time to hit the trails:
We staan in het begin van het nieuwe bikeseizoen en de toertochten van Brabant en Belgisch Limburg worden vervangen door technische tochten in Zuid Limburg en de Ardennen. Frankrijk staat dit jaar ook nog op het programma dus de wielen zullen heel wat hoogte- en dieptemeters voor hun kiezen krijgen.

Onze eerste tochten zijn rondom Valkenburg en de rotstuinen van Esneux en na de eerste paar klimmen hebben we in de gaten dat we inderdaad met een knetterstijve wielset onderweg zijn. dus we laten de druk van de achterband zakken naar +/- 1.6 bar voor iets meer comfort en tractie. Maar de stijve carbon wielen hebben bergop een verrassend voordeel. Alle energie die in het achterwiel gestopt wordt krijg je terug en bergop lijkt het net of je bij de trapbewegingen een kleine boost krijgt.

Bergop biken vinden we niet zo heel erg vooral niet als we daarna een leuke afdaling krijgen en gezien we de eerste tochten een beetje willen kijken hoeveel de wielen kunnen hebben duiken we zo nu en dan een flinke bostrap in. De wielen geven geen krimp en zijn na een aantal flinke tochten nog kaarsrecht. En maar goed ook want de wielen kunnen namelijk ook niet gericht worden. Zodra je ze per ongeluk door een flinke escepade gevleugeld krijgt zullen ze door Spengle omgewisseld moeten worden. Bij een slagje van 1 mm zal dit niet het geval zijn en wat precies de marges zijn om gewisseld te worden hebben we op dit moment nog niet gehoord. Maar gezien we nu een flink aantal tochten, bostrappen, stenen, rotsen en boomstammen verder zijn geven ze ons een goed vertrouwen voor komende tochten en vakanties.
Ook in de bochten komt het voordeel van een stijve wielset ook naar voren. Je legt de bike lekker snel van oor tot oor en laat de banden en wielen hun werk uitvoeren. Het geheel voelt dan ook stabiel en smooth aan.

Tijdens het rijden over boomwortels en takken schiet er ineens iets in ons hoofd:"Maar wat nu als er een stok of tak tussen je spaken schiet?" Tsja, daar hebben wij eigenlijk geen goed antwoord op maar gezien de ruimte tussen de spaken zo enorm groot is heb je meer kans dat deze er aan de andere kant eruit valt. Wij hebben het onderweg in ieder geval nog niet meegemaakt.

We laten de paden achter ons en parkeren de bike langs het terras. Nieuwsgierige blikken van voorbij lopende sportievelingen geven weer dat we met iets aparts onderweg zijn. En het schoonmaken van de wielen is een peulenschil. Je hoeft immers maar 3 spaken te poetsen.

Conclusie:
De Spengle Carbon Monocoque Wheels zijn gemaakt voor de Trail-/All Mountain biker welke een geavanceerd carbon wielset zoekt die tegen een stootje kan. En de looks liegen er niet om. Je bike krijgt gewoon een Bad-ass upgrade. En spokes? Spokes suck! "Lacht".

De adviesprijs bedraagt € 1499,- 

Voor meer informatie over de Spengle Carbon Monocoque Wheels klik je op:
https://www.spengle.com/

Met dank aan https://twotoneams.nl/ voor het beschikbaar stellen van de Spengle Carbon Wheels.

Trails rijden met Spengle Carbon Monocoque Wheels

Wie als biker in de jaren 90 al op de bike zat zal zich vast nog wel de 3 spaaks wielen van Spengle herinneren. Maar anders dan toen zijn ze nu terug met een dikke carbon wielset gemaakt voor het rijden van technische tracks. Wij konden in ieder geval niet wachten om de paden op te duiken toen ze op de redactie binnen kwamen.

Maar voordat we beginnen met de review nemen we even een hele korte duik in het verleden. Want daar waar de wielen toentertijd een mix van aluminium, glasvezel en een carbon opdruk waren zijn ze nu volledig uit carbon gemaakt. En de wielen komen niet zoals de meeste carbon onderdelen uit China maar worden volledig in Europa vervaardigd.
De wielen zijn ontwikkeld in Zwitserland en worden gemaakt met Italiaans carbon. Alles in het eigen huis van Spengle. En Spengle staat achter zijn product en probeert zijn lijnen naar de consument zo kort mogelijk te houden. Ze geven dan ook levenslange garantie op de wielen.
Bij een kleine issue met de eerste wielset nam ik contact op met Spengle en na 5 minuten typen op de chatfunctie van Facebook werd het probleem duidelijk en ging er een nieuwe wielset op de bus. Een goede klantenservice wordt door ons ook altijd goed gewaardeerd.

Maar we zijn hier niet om over de klantenservice te praten. Het gaat immers om die ontzettend dikke 3 spaaks Spengle wielen. Zoals met de meeste spullen hou je er van of helemaal niet. Onze Genius heeft met de Spengle wielen een Bad-ass uitstraling gekregen. Zoals je af kunt lijden uit bovenstaande vinden wij de wielen er helemaal geweldig uitzien maar een gelikt jasje maakt nog geen geweldig wiel.

Onze Spengle wielset heeft een velgdiameter van 27.5" en is beschikbaar voor 100x15/142x12 naven of de Boost variant. Helaas is er op dit moment nog geen ombouwkit te bestellen dus goed kiezen is aan te raden. Het zijn immers niet de goedkoopste wielen. Wij monteerden de wielset in onze Scott Genius met gewone 100/142 naven.

Maar voordat we de wielen klaarmaken leggen we de wielset op de oude vertrouwde keukenweegschaal. De naald blijft hangen op 1042 gram voor het voorwiel en 1277 gram voor het achterwiel. Geen lichtgewicht wielsetje dus. Vooral niet omdat het wielmaat 27.5" bedraagt. Maar deze wielset is gemaakt om tegen een stootje te kunnen en gelukkig zit niet alle massa aan de buitenkant van het wiel dus met de roterende massa valt het wel mee.

De velgen hebben een binnendiameter van 25 mm. Niet eens heel breed en volgens de huidige Enduro maatstaven misschien wel aan smalle kant. Maar onze 2.4 Goma's vallen heel netjes rond de velg en de 2.25" Wolfpack Trail banden zitten mooi rond het carbon.

Uiteraard worden de banden Tubeless gemonteerd en omdat de wielen geen losse spaken hebben heb je helemaal geen velglint nodig. Wel lange ventielen van +/- 6 cm. De standaard 35 mm ventielen zijn simpelweg te kort voor de hoge velgen.

Hierna wordt het tijd om de cassette te monteren maar nu komt er een issue van de wielen. Kies je namelijk voor de Shimano body (zoals wij) dan moet je ook een Shimano cassette monteren. De SLX en XT cassette hebben aan de achterkant namelijk een kleine uitstulping die precies in de uitsparing van de achternaaf valt. Een cassette met een volledig vlakke achterkant zoals bijvoorbeeld van SunRace klemt zichzelf vast op het wiel en zit daardoor gefixeerd op het wiel. Gezien we niet met een fixie willen biken en de bike toch aan een upgrade toe is monteren we gelijk een nieuwe drivetrain. En de 11-46 XT cassette snort lekker op het vrijwiel.

De naven zijn een mix van eigen huis onderdelen en Shimano. De voornaaf is custom made door Spengle en draait op industrielagers terwijl de achternaaf van Shimano komt in Spengle's aluminium behuizing. De aluminium hulzen zijn verbonden aan het monocoque carbon wiel. De lagers van de achternaaf zijn dan ook gewoon losse kogels. Op zich niets mis mee en de kogels zijn gewoon een stuk groter en met wat klein onderhoudt kunnen deze ook 1000'den kilometers meegaan.

Na het monteren van een paar centrelock schijven zijn we dan ook klaar op de paden op te gaan.

Time to hit the trails:
We staan in het begin van het nieuwe bikeseizoen en de toertochten van Brabant en Belgisch Limburg worden vervangen door technische tochten in Zuid Limburg en de Ardennen. Frankrijk staat dit jaar ook nog op het programma dus de wielen zullen heel wat hoogte- en dieptemeters voor hun kiezen krijgen.

Onze eerste tochten zijn rondom Valkenburg en de rotstuinen van Esneux en na de eerste paar klimmen hebben we in de gaten dat we inderdaad met een knetterstijve wielset onderweg zijn. dus we laten de druk van de achterband zakken naar +/- 1.6 bar voor iets meer comfort en tractie. Maar de stijve carbon wielen hebben bergop een verrassend voordeel. Alle energie die in het achterwiel gestopt wordt krijg je terug en bergop lijkt het net of je bij de trapbewegingen een kleine boost krijgt.

Bergop biken vinden we niet zo heel erg vooral niet als we daarna een leuke afdaling krijgen en gezien we de eerste tochten een beetje willen kijken hoeveel de wielen kunnen hebben duiken we zo nu en dan een flinke bostrap in. De wielen geven geen krimp en zijn na een aantal flinke tochten nog kaarsrecht. En maar goed ook want de wielen kunnen namelijk ook niet gericht worden. Zodra je ze per ongeluk door een flinke escepade gevleugeld krijgt zullen ze door Spengle omgewisseld moeten worden. Bij een slagje van 1 mm zal dit niet het geval zijn en wat precies de marges zijn om gewisseld te worden hebben we op dit moment nog niet gehoord. Maar gezien we nu een flink aantal tochten, bostrappen, stenen, rotsen en boomstammen verder zijn geven ze ons een goed vertrouwen voor komende tochten en vakanties.
Ook in de bochten komt het voordeel van een stijve wielset ook naar voren. Je legt de bike lekker snel van oor tot oor en laat de banden en wielen hun werk uitvoeren. Het geheel voelt dan ook stabiel en smooth aan.

Tijdens het rijden over boomwortels en takken schiet er ineens iets in ons hoofd:"Maar wat nu als er een stok of tak tussen je spaken schiet?" Tsja, daar hebben wij eigenlijk geen goed antwoord op maar gezien de ruimte tussen de spaken zo enorm groot is heb je meer kans dat deze er aan de andere kant eruit valt. Wij hebben het onderweg in ieder geval nog niet meegemaakt.

We laten de paden achter ons en parkeren de bike langs het terras. Nieuwsgierige blikken van voorbij lopende sportievelingen geven weer dat we met iets aparts onderweg zijn. En het schoonmaken van de wielen is een peulenschil. Je hoeft immers maar 3 spaken te poetsen.

Conclusie:
De Spengle Carbon Monocoque Wheels zijn gemaakt voor de Trail-/All Mountain biker welke een geavanceerd carbon wielset zoekt die tegen een stootje kan. En de looks liegen er niet om. Je bike krijgt gewoon een Bad-ass upgrade. En spokes? Spokes suck! "Lacht".

De adviesprijs bedraagt € 1499,- 

Voor meer informatie over de Spengle Carbon Monocoque Wheels klik je op:
https://www.spengle.com/

Met dank aan https://twotoneams.nl/ voor het beschikbaar stellen van de Spengle Carbon Wheels.

Enduro rijden met de Bluegrass Solid D30 bescherming

Rotsen, stenen, takken, jumps en wallrides. Een aantal factoren die zijn sporen op je lichaam achter kunnen laten. Om er voor te zorgen dat deze goed beschermd zijn werpen wij een blik op de Bluegrass Solid D30 protection.

De Bleugrass knie- en elleboogbeschermers komen in 4 varianten, namelijk de Solid, Solid D30, de Skinny en Skinny D30 waarbij de Skinny een dunnere en lichtere variant is voor bikers die wat meer Trail georiënteerd zijn en wat meer comfort willen tijdens lagen dagen in het zadel. Maar de Skinny's laten we voor wat het is en we gaan verder met de Solid's . Het verschil tussen de gewone Solid en Solid D30 is uiteraard de gel welke voor de bescherming zorgt.

de D30 gel is eigenlijk al een verhaal op zich maar om het even kort in lekentermen uit te leggen. D30 is een soort van gel welke bij een slag of stoot supersnel verhardt en de krachten van de impact verspreidt over een groot gebied van het schuim. Dus in normale vorm is het soepel en zacht zodat je knieën en ellebogen voldoende kunnen buigen en strekken maar zodra je ermee valt en een impact krijgt wordt het een harde massa en zijn je knieën en ellebogen goed beschermd. Maar niet alle pads van de Solid D30 zijn gemaakt van D30 gel. De pads aan de zijkant zijn van een soepel schuim gemaakt voor een goed bescherming rondom. De kniestukken hebben dan ook 5 pads in totaal en de armstukken 3 pads.

Zoals je al kunt verwachten zijn wij al een paar jaar fan van de D30 gel en onze bescherming heeft dan ook niets anders meer.

Alvorens de paden op te gaan hebben we de bescherming op de keukenweegschaal gelegd en de naald blijft hangen op 316 gram voor de armstukken en 417 gram voor de kniestukken (in maat M).
In de onder- en bovenkant van de bescherming bevindt zich een silicone strip welke er voor zorgt dat de knie en elleboogbescherming netjes op hun plaats blijft zitten. Na lange dagen in het zadel bij warme temperaturen zijn ze dan ook geen enkele keer verschoven. Ook niet tijdens lange Ardense beklimmingen. Voor het comfort zijn alle naden Flatlock gestikt zodat je deze niet voelt tijdens het biken. De stof is ook verwerkt met Kevlar zodat deze bij een valpartij niet scheurt en een lange levensduur garandeert.

De maatvoering is Italiaans en ik heb voor mijn dunne bovenbenen en armen gekozen voor maat M. Voor de ellebogen spot-on maar zit je bij je knieën net tussen 2 maten in dan kies rond je beter af naar boven. Je hebt nog altijd de mogelijkheid om ze strakker te trekken door de klitteband strips aan de boven en onderkant. Qua lengte vallen ze prima uit.

We stappen uit de auto en hebben thuis de fietsschoenen al aangedaan. Je hoeft namelijk je schoenen niet uit te doen voor de kniestukken. Deze hebben namelijk een rits aan de zijkant zodat je ze snel aan- en uit kunt doen. Dit is niet alleen praktisch bij de auto maar ook als je 's middags even lekker op het terras gaat zitten en je geen zin hebt om je schoenen los te maken. Laat staan op het moment dat je een flinke Alpenklim gaat maken. Dan is het wel prettig om ze in je rugzak te stoppen en pas bij het begin van de Trail aan te doen. Van de rits heb je tijdens het biken geen last want deze zit netjes op een lycra flap gestikt. Uiteraard beweegt de rits gewoon mee met de beweging van je knie tijdens de trapbeweging.
De elleboogbeschermers trek je aan als een armstuk. Geen rits maar die heb je hiervoor ook niet nodig.

Tijdens het biken op warme dagen voel je dat de arm- en kniestukken de warmte en transpiratie aan de achterkant goed afvoeren maar aan de voorkant een stuk minder. Dit is te wijten aan het feit dat de achterkant gemaakt is van een meshe stof en de voorkant van lycra waar de pads op zijn gestikt. Maar beter safe than sorry en tijdens onze laatste Ardennenritten hebben we ze dan ook lekker de hele dag aangehouden.
Op de helft van de tocht voel je eigenlijk al niet meer dat je ze aan hebt, qua comfort hebben we dan ook niets te klagen.

Conclusie:
Voor de heftige trails biedt de Bluegrass Solid D30 een prima bescherming en door de rits in de zijkant van de kniestukken is deze makkelijk op en naast de trails aan- en uit te doen.

De Solid D30 is verkrijgbaar in de maten S, M, L en XL

De adviesprijs voor de knieën bedraagt € 120,-
De adviesprijs voor de ellebogen bedraagt € 110,- 

Voor meer informatie over de Bluegrass Solid D30 klik je op:
https://www.bluegrasseagle.com/products/pads/solid-d3o

Je wielen beschermen met Pepi's Tire Noodle Rokkline

Lage bandendruk, carbon velgen, stenen en wortels. Een mooie combinatie om je carbon of aluminium velg te beschadigen. Je wielen krijgen dan ook heel wat te voortduren tegenwoordig. Wij monteerden in onze werkplaats Pepi's Tire Noodle in onze Carbon wielen. Iemand trek in Pasta?

PTN oftewel Pepi's Tire Noodle is een liner welke je kunt gebruiken om je velgen te beschermen bij het rijden met lage druk. Ze komen in de kleur rood en geel. Waarbij de rode een lichtgewicht liner is voor XC bikes terwijl de gele voor het zwaardere AM en Enduro-werk is. Voor onze Trail bike monteerden we uiteraard de gele Rokkline variant in maat M. En maat M staat niet voor de wielmaat maar voor de breedtemaat. Je kiest namelijk als eerste de wielmaat en dan de breedte van de band en velg waar je mee rijdt. In ons geval 27,5" velgen met 25 mm interne breedte en een 2.4" brede band.

Zoals al eens eerder beschreven is volstaat het niet om in de bouwmarkt een stuk schuim te kopen en in je wielen te stoppen. Maar PTN heeft nog wat extra's om zich heen. Het Polymeer schuim zit namelijk ingepakt in een soepel plastic jasje. Een voordeel hier van is dat je Tire Sealant niet door het schuim wordt aangepakt. Het jasje reageert namelijk niet op de sealant waardoor er meer over blijft om gaten te dichten bij lekkages.

Een bijkomend voordeel van een liner is het contactoppervlak met de zijkant van de banden zodra je in de bochten duikt. de zijwangen worden bij lage druk een stuk minder ver ingedrukt wat het bochtwerk alleen maar ten goede komt.

In de Praktijk:
Het monteren van de liner is zo gebeurd. Doordat het vaste maten zijn hoeft er niets geknipt te worden. Maar wat wel belangrijk is zijn de meegeleverde ventielen. Doordat de liner strak rond de velg ligt heeft PTN een apart ventiel ontworpen met de lucht in- en uitgang naar de zijkant. Zo kun je ook de band leeglaten zonder het ventiel te blokkeren. Tijdens het oppompen heb je heel wat minder slagen nodig omdat het luchtvolume flink gereduceerd is.

Nadat we de latex hebben toegevoegd is het tijd om de paden op te gaan. In de eerste tocht laten we de druk een paar keer wat extra zakken om in de "sweet zone" te komen en met 1.5 bar hebben we lekker veel grip op de boomwortels en stenen in Zuid Limburg en de Ardennen. Doordat je weet dat je carbon wielen goed beschermd zijn heb je bij sommige secties minder het gevoel gas terug te nemen om je velgen te beschermen en voor door de secties te knallen. In de bocht voel je dat de banden wat minder vervormen en iets extra grip geeft. Ideaal dus voor Endurowedstrijden waar iedere seconde telt.

Op weg terug naar de wagen laten we enkele keren de lucht nog lager zakken om te kijken of je ook kunt rijden met super lage druk of bij een kapotte band. Dit lucht nog aardig en mocht je niets bij hebben om je band te repareren kun je in ieder geval nog rustig naar de auto of huis terug biken.

En uiteraard hebben de Noodle nog even op onze vertrouwde keukenweegschaal gelegd en met 103 gram schoon aan de haak valt het met het gewicht van de Rokkline heel erg mee. Een goede upgrade om je wielen te beschermen.

Pepi's Tire Noodle is verkrijgbaar in verschillende velg en breedtematen:

De adviesprijs bedraagt € 69,95 

Voor meer informatie over Pepi's Tire Noodle klik je op:
https://www.facebook.com/PTNPepisTireNoodle/
https://www.bikesuspension.com/cms/category/1507-ptn.html

Met dank aan www.sabma.be voor het beschikbaar stellen van Pepi's Tire Noodle.

Pagina's