Afkorting: 
DHI

Kärcher Mobile Outdoor Cleaner

Dirty business

Zo rondom de herfst begint de behoefte aan een mobiele lage-druk reiniger te groeien. De plassen zijn niet meer te ontwijken, worden met de week dieper zodat de modder niet alleen in het gezicht van je achterligger vliegt maar tevens aan je kostbare bezit blijf plakken. Nu ben ik zelf niet de grootste schoonmaker maar af en toe ontkom je er gewoon niet aan. We kregen van Kärcher de beschikking over een Mobile Outdoor Cleaner die we onmiddellijk in de praktijk hebben getest.

Wat krijg je?

In de verpakking zit een kleine mobiele reiniger in de onmiskenbare Kärcher kleuren geel en zwart. De Kärcher is voorzien van een 4 liter watertank(je) een lithium-ion accu en een mooi opgeborgen waterslang van dik 2,5 meter lengte. We hebben van Kärcher een versie met Bike Box ontvangen die onderaan de Cleaner kan worden geklikt. In de Bikebox zitten een borstel die op de waterslang geklikt kan worden, een fles met reinigingsmiddel en een grote microvezel doek om je bike mee te drogen na de schoonmaak. Doordat de Bike box mooi onder de Kärcher geklikt kan worden is deze erg prettig en zijn de accessoires altijd goed bereikbaar. Ze slingeren niet ergens los in de garage, auto of schuur maar nemen ook geen extra ruimte in beslag. Standaard kost de Kärcher € 169,95 en de Bike Box € 39,95. De set is ook samen te koop, adviesprijs is dan €199,95

 

Talk Dirty

We hebben de Kärcher twee keer uitgebreid getest na een goede rit in zowel modder als sneeuw. Thuisgekomen na de rit de watertank gevuld met warm water en slang onder de watertank vandaan gehaald. Eerste wat opvalt, is de enorm prettige straal. Mooi spreiding van het water en vooral de kracht is precies goed. Je wilt geen krachtige straal die direct de lagers binnendringt maar ook geen slappe hap waardoor je alsnog hard moet gaan boenen om de modder te verwijderen. Zowel na de modder- als sneeuwrit, verdwijnt de rommel snel van je fiets zonder ook nog maar de borstel te gebruiken. Na de modderrit de spuitflacon met reinigingsmiddel gebruikt alvorens de Kärcher te gebruiken wat ook echt een mooi resultaat opleverde. Daarna goed drooggemaakt met de fijne grote doek. Na de gecombineerde modder / sneeuwrit zonder het reinigingsmiddel ook een goed resultaat. Borstel kan heel bruikbaar zijn bij echt vastgekoekte rommel maar meteen na de rit als het nog nat is, eigenlijk niet direct nodig.

Oordeel

Klein en niet te krachtig! Echt een heerlijk apparaat om even snel fiets af te kunnen spoelen. Straal perfect, werkt goed met warm water en zeer handzaam formaat. Als de kwaliteit van zelfde hoogte is als andere zaken van Kärcher dan absoluut aanbevelingswaardig. Bikebox niet direct nodig voor de reiniger maar de borstel en doek kunnen goed van pas komen en heerlijk dat je alles op één plaats kan opbergen. Zijn er dan helemaal geen aandachtspunten? Beetje wel; de inhoud van 4 liter is voldoende om één fiets snel mee schoon te krijgen maar als je graag uitgebreid poetst of meerdere fietsen wilt reinigen dan is een grotere tank makkelijker of je loopt nog een keertje extra naar de keuken. Voor mij ideaal om fiets zowel thuis als onderweg schoon te maken na een rit en voordat je kostbare bezit in de auto geplaatst moet worden. Mijn advies zou dan ook zijn om dit ding onder de kerstboom te plaatsen in de plaats van of naast je andere fiets gerelateerde items op je kerstwensenlijst.

Te verkrijgen bij verschillende distributiepunten maar ook via de site www.karcher.nl

Op vakantie met de Silca Ypsilon Travel en T-Ratchet momentsleutel

Zodra je op bike vakantie bent of in de werkplaats aan je bike werkt wil je zoveel mogelijk gereedschap meenemen in een kleine ruimte Silca's Y- en momentsleutel zijn compact maar ook duurzaam. Wij gingen er mee aan de slag.

Ypsilon Travel Kit:
Voor de bikers die niet goed weten wat een Y-sleutel is leggen we het even kort uit. Dit is namelijk een stuk gereedschap met 3 verschillende uiteinden waardoor je supersnel kunt schakelen tussen het gereedschap. Bij Silca zijn er 2 vaste inbusmaten en één verwisselbare houder.
De vaste stukken zijn een inbussleutel van 4 en 5 mm. De derde 6 mm inbus is zoals gezegd vervangbaar door een van de andere bitjes in deze set. Zo kun je bijna eindeloos combineren. Nou ja, eindeloos. Dat is op zich wat overdreven maar bij de Travel Kit krijg je 17 bitjes in totaal en daarin zitten bijna alle maten welke je voor je bike nodig hebt.

We sommen ze even voor je op:

- 4 mm en 5 mm CrV stalen vaste inbussleutels
- 1.5, 2, 2.5, 3 en 6 mm S2 stalen inbusbitjes
- T8, T10, T15, T20, T25 en T30 S2 stalen Torx-bitjes
- Kruiskop 1, kruiskop 2, platte4 en platte 4 stalen schroefbitjes

De houder is gemaakt van composiet met tussen de bitjes in een silicone stuk voor grip en comfort. Zo voelt het gereedschap ook niet koud aan en ligt het lekker in de hand. Zelfs met mijn grote handen heb ik niet het gevoel dat het gereedschap te klein is. Dit is vooral fijn als je met inbusmaat H2 bezig bent om schroefjes in je pedalen te draaien.
Door een slimme magneet in de houder kleven de bitjes stevig vast en moet je nog aardig wat kracht zetten om ze los te maken.

En mochten je bitjes tijdens het werken even los op de werkbank of kampeertafel liggen dan zijn ze makkelijk te herkennen. Silca heeft er namelijk een rood siliconen rubbertje omheen gedaan met daarop het type bitje geschreven. Zo weet je ook precies wat waar hoort in het doosje.
Het doosje is gemaakt van stevig karton met een tweetal magneetjes om af te sluiten. De binnenkant is gemaakt van hard schuim met uitsneden waar de Y sleutel en bitjes netjes in blijven klemmen. Zo blijft alles netjes bij elkaar en past het doosje makkelijk in je koffer of kist als je op vakantie bent.

Waar het Silca gereedschap nu in uitblinkt is de degelijkheid van de bitjes. De bitjes zijn gemaakt van gepolijst S2 staal. Knetterhard en met zeer lage toleranties. De bitjes staan garant voor een lange levensduur in de werkplaats. En na het vernaggelen van een paar inbusschroeven met den zeer klein maat twijfelen we daar niet aan. Wat heet, we hebben de bitjes zelfs al gebruikt in de elektrische schroevendraaier waar ze heel wat te voorduren krijgen.
Einduitslag: bitjes vs. semigare schroeven, 1 - 0.

De adviesprijs van de Silca Ypsilon Travel bedraagt € 65,47

Voor meer informatie klik je op:
https://silca.cc/products/ypsilon-travel-kit

T-Ratchet en Momentsleutel:
Daar sta je dan, carbon frame, carbon stuur. Of gewoon onderdelen die je op het juiste moment aan wilt draaien. Daar komt de Silca mini momentsleutel met ratel van pas. De ratel met momentsleulel en 10 bitjes zitten namelijk in een hoesje van 12 x 7 x 3 cm. Gezien het feit dat we hiermee op pad gaan leggen we het setje met hoes even op de oude vertrouwde keukenweegschaal en de naald blijft netjes hangen op 224 gram. Niet eens heel zwaar om in je rugzak, shirt of zadeltasje te stoppen.

De 10 bitjes welke bij deze tool zitten zijn:

- 2, 2.5, 3, 4, 5 en 6 mm S2 stalen inbusbitjes
- T10, T20 en T25 S2 stalen Torx-bitjes
- Kruiskop 2 stalen schroefbit.

Wat bij het gereedschap van Silca opvalt is de afwerking van de set. Deze is namelijk heel mooi afgewerkt met lage toleranties.
De ratel heeft 72 aangrijppunten dus van dode slag is amper te spreken. Dankzij de magneetconstructies kun je deze als T of L ratel gebruiken. Je kunt de ratel in L vorm zelfs nog verlengen naar 15 cm als je het stalen verlengbitje gebruikt en de kleine bitjes direct in de ratel doet.
Zo kun je overal bij en is er eigenlijk niets wat je niet kunt bereiken.

De momentsleutel is met een lengte van 10 cm en doorsnede van 1 cm een van de kleinste die ik ooit heb gezien. De werking van de sleutel is anders dan de grote in onze werkplaats en werkt door middel van een titanium torsieveer, hetzelfde als de vering in een oude Kever.
Je stelt de veer dan ook niet in maar tijdens het vastdraaien van de bouten draait het pijltje langzaam naar de ingelaserde text. Dus bij meer torsie krijg je een grotere uitslag.
Er zijn aan drie kanten ingelaserde texten. 0-3-5 Nm, 0-4-8 Nm, 0-2-6 Nm en daarna een uitroepteken. Zodra je in de buurt van het uitroepteken komt stop maar snel met draaien want dan bestaat er grote kans dat je de torsieveer beschadigd en het aantal Nm niet meer klopt.
Maar tijdens het werken met de tool merken we wel een voordeel ten opzichte van de grote sleutel welke we op moment instellen. Je ziet daadwerkelijk hoeveel kracht je zet en of je in de buurt van het goede moment komt in plaats van te wachten op de "klik" of "piep" van de grote tool.
Het boezemt dan tijdens het monteren van carbon onderdelen heel wat vertrouwen in en door het kleine formaat ideaal voor onderweg en tijdens je bikevakantie.

Draai trouwens nooit bouten los met de momentsleutel. Daar gebruik je gewoon de losse T ratel voor. Deze kan wel wat meer hebben dan 8 Nm. waar je bij vastzittende bouten al snel overheen gaat.

Conclusie:
De Silca Ypsilon sleutel en T-Ratchet momentsleutel zijn een schitterende uitbreiding voor onze tools in de werkplaats en tijdens fietsvakanties. Voor de hobbysleutelaar welke een paar keer per jaar met inbussen werkt lijkt de prijs misschien wat aan de hoge kant maar de degelijkheid van het gereedschap liegt er niet om.

De adviesprijs van de Silca T-Ratchet momentsleutel bedraagt € 87,85

Voor meer informatie klik je op:
https://silca.cc/collections/mobile-repair-1/products/updated-t-ratchet-...

Enduro rijden met de Bluegrass Solid D30 bescherming

Rotsen, stenen, takken, jumps en wallrides. Een aantal factoren die zijn sporen op je lichaam achter kunnen laten. Om er voor te zorgen dat deze goed beschermd zijn werpen wij een blik op de Bluegrass Solid D30 protection.

De Bleugrass knie- en elleboogbeschermers komen in 4 varianten, namelijk de Solid, Solid D30, de Skinny en Skinny D30 waarbij de Skinny een dunnere en lichtere variant is voor bikers die wat meer Trail georiënteerd zijn en wat meer comfort willen tijdens lagen dagen in het zadel. Maar de Skinny's laten we voor wat het is en we gaan verder met de Solid's . Het verschil tussen de gewone Solid en Solid D30 is uiteraard de gel welke voor de bescherming zorgt.

de D30 gel is eigenlijk al een verhaal op zich maar om het even kort in lekentermen uit te leggen. D30 is een soort van gel welke bij een slag of stoot supersnel verhardt en de krachten van de impact verspreidt over een groot gebied van het schuim. Dus in normale vorm is het soepel en zacht zodat je knieën en ellebogen voldoende kunnen buigen en strekken maar zodra je ermee valt en een impact krijgt wordt het een harde massa en zijn je knieën en ellebogen goed beschermd. Maar niet alle pads van de Solid D30 zijn gemaakt van D30 gel. De pads aan de zijkant zijn van een soepel schuim gemaakt voor een goed bescherming rondom. De kniestukken hebben dan ook 5 pads in totaal en de armstukken 3 pads.

Zoals je al kunt verwachten zijn wij al een paar jaar fan van de D30 gel en onze bescherming heeft dan ook niets anders meer.

Alvorens de paden op te gaan hebben we de bescherming op de keukenweegschaal gelegd en de naald blijft hangen op 316 gram voor de armstukken en 417 gram voor de kniestukken (in maat M).
In de onder- en bovenkant van de bescherming bevindt zich een silicone strip welke er voor zorgt dat de knie en elleboogbescherming netjes op hun plaats blijft zitten. Na lange dagen in het zadel bij warme temperaturen zijn ze dan ook geen enkele keer verschoven. Ook niet tijdens lange Ardense beklimmingen. Voor het comfort zijn alle naden Flatlock gestikt zodat je deze niet voelt tijdens het biken. De stof is ook verwerkt met Kevlar zodat deze bij een valpartij niet scheurt en een lange levensduur garandeert.

De maatvoering is Italiaans en ik heb voor mijn dunne bovenbenen en armen gekozen voor maat M. Voor de ellebogen spot-on maar zit je bij je knieën net tussen 2 maten in dan kies rond je beter af naar boven. Je hebt nog altijd de mogelijkheid om ze strakker te trekken door de klitteband strips aan de boven en onderkant. Qua lengte vallen ze prima uit.

We stappen uit de auto en hebben thuis de fietsschoenen al aangedaan. Je hoeft namelijk je schoenen niet uit te doen voor de kniestukken. Deze hebben namelijk een rits aan de zijkant zodat je ze snel aan- en uit kunt doen. Dit is niet alleen praktisch bij de auto maar ook als je 's middags even lekker op het terras gaat zitten en je geen zin hebt om je schoenen los te maken. Laat staan op het moment dat je een flinke Alpenklim gaat maken. Dan is het wel prettig om ze in je rugzak te stoppen en pas bij het begin van de Trail aan te doen. Van de rits heb je tijdens het biken geen last want deze zit netjes op een lycra flap gestikt. Uiteraard beweegt de rits gewoon mee met de beweging van je knie tijdens de trapbeweging.
De elleboogbeschermers trek je aan als een armstuk. Geen rits maar die heb je hiervoor ook niet nodig.

Tijdens het biken op warme dagen voel je dat de arm- en kniestukken de warmte en transpiratie aan de achterkant goed afvoeren maar aan de voorkant een stuk minder. Dit is te wijten aan het feit dat de achterkant gemaakt is van een meshe stof en de voorkant van lycra waar de pads op zijn gestikt. Maar beter safe than sorry en tijdens onze laatste Ardennenritten hebben we ze dan ook lekker de hele dag aangehouden.
Op de helft van de tocht voel je eigenlijk al niet meer dat je ze aan hebt, qua comfort hebben we dan ook niets te klagen.

Conclusie:
Voor de heftige trails biedt de Bluegrass Solid D30 een prima bescherming en door de rits in de zijkant van de kniestukken is deze makkelijk op en naast de trails aan- en uit te doen.

De Solid D30 is verkrijgbaar in de maten S, M, L en XL

De adviesprijs voor de knieën bedraagt € 120,-
De adviesprijs voor de ellebogen bedraagt € 110,- 

Voor meer informatie over de Bluegrass Solid D30 klik je op:
https://www.bluegrasseagle.com/products/pads/solid-d3o

Je wielen beschermen met Pepi's Tire Noodle Rokkline

Lage bandendruk, carbon velgen, stenen en wortels. Een mooie combinatie om je carbon of aluminium velg te beschadigen. Je wielen krijgen dan ook heel wat te voortduren tegenwoordig. Wij monteerden in onze werkplaats Pepi's Tire Noodle in onze Carbon wielen. Iemand trek in Pasta?

PTN oftewel Pepi's Tire Noodle is een liner welke je kunt gebruiken om je velgen te beschermen bij het rijden met lage druk. Ze komen in de kleur rood en geel. Waarbij de rode een lichtgewicht liner is voor XC bikes terwijl de gele voor het zwaardere AM en Enduro-werk is. Voor onze Trail bike monteerden we uiteraard de gele Rokkline variant in maat M. En maat M staat niet voor de wielmaat maar voor de breedtemaat. Je kiest namelijk als eerste de wielmaat en dan de breedte van de band en velg waar je mee rijdt. In ons geval 27,5" velgen met 25 mm interne breedte en een 2.4" brede band.

Zoals al eens eerder beschreven is volstaat het niet om in de bouwmarkt een stuk schuim te kopen en in je wielen te stoppen. Maar PTN heeft nog wat extra's om zich heen. Het Polymeer schuim zit namelijk ingepakt in een soepel plastic jasje. Een voordeel hier van is dat je Tire Sealant niet door het schuim wordt aangepakt. Het jasje reageert namelijk niet op de sealant waardoor er meer over blijft om gaten te dichten bij lekkages.

Een bijkomend voordeel van een liner is het contactoppervlak met de zijkant van de banden zodra je in de bochten duikt. de zijwangen worden bij lage druk een stuk minder ver ingedrukt wat het bochtwerk alleen maar ten goede komt.

In de Praktijk:
Het monteren van de liner is zo gebeurd. Doordat het vaste maten zijn hoeft er niets geknipt te worden. Maar wat wel belangrijk is zijn de meegeleverde ventielen. Doordat de liner strak rond de velg ligt heeft PTN een apart ventiel ontworpen met de lucht in- en uitgang naar de zijkant. Zo kun je ook de band leeglaten zonder het ventiel te blokkeren. Tijdens het oppompen heb je heel wat minder slagen nodig omdat het luchtvolume flink gereduceerd is.

Nadat we de latex hebben toegevoegd is het tijd om de paden op te gaan. In de eerste tocht laten we de druk een paar keer wat extra zakken om in de "sweet zone" te komen en met 1.5 bar hebben we lekker veel grip op de boomwortels en stenen in Zuid Limburg en de Ardennen. Doordat je weet dat je carbon wielen goed beschermd zijn heb je bij sommige secties minder het gevoel gas terug te nemen om je velgen te beschermen en voor door de secties te knallen. In de bocht voel je dat de banden wat minder vervormen en iets extra grip geeft. Ideaal dus voor Endurowedstrijden waar iedere seconde telt.

Op weg terug naar de wagen laten we enkele keren de lucht nog lager zakken om te kijken of je ook kunt rijden met super lage druk of bij een kapotte band. Dit lucht nog aardig en mocht je niets bij hebben om je band te repareren kun je in ieder geval nog rustig naar de auto of huis terug biken.

En uiteraard hebben de Noodle nog even op onze vertrouwde keukenweegschaal gelegd en met 103 gram schoon aan de haak valt het met het gewicht van de Rokkline heel erg mee. Een goede upgrade om je wielen te beschermen.

Pepi's Tire Noodle is verkrijgbaar in verschillende velg en breedtematen:

De adviesprijs bedraagt € 69,95 

Voor meer informatie over Pepi's Tire Noodle klik je op:
https://www.facebook.com/PTNPepisTireNoodle/
https://www.bikesuspension.com/cms/category/1507-ptn.html

Met dank aan www.sabma.be voor het beschikbaar stellen van Pepi's Tire Noodle.

Op pad met de Magped Sport AL15 Pedalen

Platform, klikpedalen of de gulden middenweg. Wel vastzitten maar toch de mogelijkheid hebben om supersnel los te komen zonder een zijwaartse beweging met de voet te maken. Wij gingen op pad met de magneetpedalen van Magped.

"Magneetpedalen?", hoor ik je nu al denken. Inderdaad, in het pedaal zit namelijk een magneet ingebouwd welke zich aan een metalen plaatje onder je schoen vastzet. De pedalen zijn verkrijgbaar in 3 magneetsterktes. 100 Nm voor de lichte rijders, 150 Nm voor de gemiddelde trailbiker, en 200 Nm voor de Endurobiker. Met 82 kg aan rijdersgewicht en een actieve trail houding kozen wij voor de 150 Nm magneet.
Zoals altijd komt de keukenweegschaal tevoorschijn en blijft de naald hangen op 535 gram. Geen lichtgewicht pedaal maar dat heeft uiteraard te maken met het gewicht van de magneet. Het pedaaloppervlakte is 100 mm lang en 90 mm breed. Een normaal formaat pedaaloppervlakte wat fijn is als je de magneetzijde even niet gebruikt tijdens het biken met normale schoenen.

Het pedaal is vervaardigd uit een gefreesde aluminium kooi en draait op een Cro-mo as met 3 sealed sealed cartridge lagers. De pedalen draaien dan ook lekker soepel zodra je ze monteerd. en met 3 lagers per pedaal zit het met de duurzaamheid ook wel snor.

Om er voor te zorgen dat je schoen op zijn plaats blijft zitten zijn er 12 pinnen per pedaalkant geplaatst. De pinnen zijn iets lager dan je gewend bent van platformpedalen maar je wilt nog een beetje wiebelen met je schoen om hem goed te plaatsen bij het, euh, inklikken? Vastklikken dan maar. Mochten er door het jaar heen wat pinnen zijn stukgereden dan zijn deze los te bestellen bij Magped. Hetzelfde geld voor de magneten en schoenplaatjes. Schoenplaatjes zijn sowieso makkelijk om bij te bestellen als je op bikevakantie gaat en 2 paar schoenen meeneemt.

Tijd om de paden op te gaan:
Na het monteren van de pedalen en het installeren van de schoenplaatjes wordt het tijd om de paden op te gaan. Qua schoenen gebruik je het beste een platte zool met zacht rubber. Wij opteerden voor de 5-10 Kestrels welke we een paar weken geleden gereviewd hebben.

De pedalen hebben we losgelaten op de xc singletracks op de routes in Brabant en diverse leuke trails in Zuid Limburg. Tijdens de eerste tochten was het even fiedelen met de schoenplaatjes om de goed op de magneet te krijgen. Een korte gewenningsperiode hoort er ook bij. Maar wat opvalt is dat je bij de korte bultjes inderdaad iets kunt trekken met de pedalen en wat eerder gas kunt geven. Vooral als je vol over de rembulten heen vliegt blijven de schoen plakken aan de pedalen. Het losklikken tijdens penibele situaties en gewoon bij het afstappen is heel simpel. Je beweegt je enkel schuin omhoog en je schoen laat netjes los van het pedaal. mocht je ineens een rare escepade moeten doen dan trek je eigenlijk vrij snel je schoen los van je pedaal. Dus je zit wel vast, maar niet te vast.

Tijdens het biken in Zuid Limburg was het verschil met gewone platformpedalen goed te merken tijdens het naar beneden rijden van Bostrappen en stuiterende wortelsecties. Ik kon de snelheid wat meer opvoeren dan normaal omdat het geheel wat zekerder aanvoelt. Tijdens het jumpen en rijden van drops moet je niet verwachten dat je vol aan je pedaal kunt trekken om de bike in de lucht te krijgen. De kleefkracht van de 150 Nm pedalen is daar net te weinig voor. Daar zul je dan de 200 Nm versie voor moeten gebruiken. Maar voor onze rijstijl voldoet de 150 Nm versie prima.

De Sport AL15 pedalen hebben de magneet maar aan 1 kant zitten dus tijdens het vastklikken moet je het pedaal even de goede kant op draaien. Dat klinkt vervelend maar doordat ze zo soepel draaien stelt het eigenlijk weinig voor. Maar Magped heeft afgelopen maand de Enduro versie uitgebracht. Deze heeft grotere pinnen en aan beide kanten van het pedaal een magneet.

Conclusie:
De Magped Sport AL15 pedalen zijn ontworpen voor de biker die wel vast wil zitten maar toch wat meer vrijheid wil in zijn voetbeweging. Wij vinden ze in ieder geval geweldig en ik verwacht dat ze in de toekomst op meerdere van onze bikes te vinden zijn.

De adviesprijs van de Magped Sport AL 15 pedalen bedraagt: € 99,-

Voor meer informatie klik je op:
https://www.magped.com/?lang=en

 

Stan's NoTubes introduceert Flow EX3 velgen en wielsets

Stan's NoTubes introduceert met trots de nieuwe Flow EX3, een extreem duurzame nieuwe lijn velgen en wielsets ontworpen voor downhill, enduro en de meest veeleisende trails.

Gebaseerd op de legendarische Flow EX is de nieuwe EX3 velg voorzien van Tiebeam, een interne versteviging die een ongeëvenaarde slagvastheid en luchtretentie biedt. De Flow EX3 combineert het duurzame Tiebeam ontwerp van Stan's klassieke Flow EX met de 29mm interne breedte en 6069 aluminium constructie van de populaire Flow MK3. Om zo een geheel nieuwe velg te creëren die beter bestand is voor de huidige enduro, downhill en e-bikes. Terwijl de nieuwe Flow EX3 nog steeds de uitstekende rijkwaliteit levert waarvoor alle Stan velgen bekend zijn geworden, is de nieuwe Flow EX3 gericht op afdalen, snelheid, luchtretentie en duurzaamheid.

Stan's levert al jaren velgen aan  de Downhill World Cup en Enduro World Series teams, maar de Flow EX3 is de eerste velg die speciaal is ontworpen om deze zwaardere rijomstandigheden aan te kunnen, en is al een bewezen winnaar. Eind 2018 reed Martin Maes, de profrenner van GT Factory, met een Flow EX3 achterwiel naar een overwinning in de Enduro World Series in Whistler en vervolgens naar een overwinning in de World Cup Downhill in La Bresse. In 2019 liggen de Flow EX3 velgen en wielen op de fietsen van de Rachel, Gee en Dan Atherton van het GT Factory Racing Team en de Propain en Cannondale Factory Racing teams.

Velgen:
Tijdens uitgebreide tests van Stan's en concurrerende velgen tijdens de ontwikkeling van de Flow EX3, werd het belangrijkste voordeel van Stan's succesvolle Flow MK3 velg, uitgebracht in april 2016, bepaald door de 6069 aluminium constructie. Deze is 10-15% sterker dan de meer gebruikte 6061 legering. Ook zijn de radiale velgvorm van de Flow MK3 en de binnenbreedte van 29 mm zeer goed getest. Verrassender was de kracht van Stan's klassieke Flow EX velg, die gebruik maakte van interne verstevigingen om een drievoudige holle ruimte te creëren. Hoewel niet gemaakt van de duurzamere legering en naar hedendaagse maatstaven smal, toonde de oude Flow EX tijdens het testen een verbazingwekkende sterkte. Door het beste van deze ontwerpen te combineren, de wanddikte bij de spaken te verhogen en gebruik te maken van een nieuwe "BBQ"-afwerking met shotpeened afwerking, ontstond een velg die alle testdoelen overtrof, veel sterker en slagvaster bleek dan welke andere. Dit is de nieuwe Flow EX3.

De Flow EX3 velg is niet alleen sterk, maar is ook ontworpen om luchtverlies te voorkomen. Zelfs bij gebruik met een liner kunnen enorme schokken de zijwand van de meeste velgen opvouwen, waardoor er luchtverlies en uiteindelijk defecten ontstaan. Maar de Tiebeam interne brace en gepatenteerde low-profile zijwanden van de Flow EX3 zijn bestand tegen deze opvouwbaarheid waardoor de luchtdruk en structurele integriteit beter behouden blijft dan welke andere velg ook, zelfs onder de zwaarste schokken. Het ontwerp van de Tiebeam maakt ook een enorme sterkteverhoging mogelijk met slechts een minimale gewichtstoename. De 27,5" Flow EX3 velg weegt 580g, terwijl de 29" versie slechts 618g weegt.

Zoals alle Stan velgen zijn de Flow EX3's eenvoudig te installeren zonder binnenbanden. Dankzij Stan's beproefde Bead Socket Technology is alleen een vloerpomp nodig. Geoptimaliseerd voor 2,35" tot 2,8" banden is de Flow EX3 de evolutie van de Flow-lijn voor de meest agressieve rijders. Elke Downhill World Cup en Enduro World Series rit, elk uur van testen, rijden en verbeteren, het is allemaal hier in de nieuwe Flow EX3.

Wielen
Het bouwen van de Flow EX3 wielset begint met Stan's Neo OS voor- en achternaaf. De Neo OS voornaaf is voorzien van grotere lagers dan conventionele Neo-naven, terwijl hij toch compatibel is met zowel 20mm als 15mm vorken. De Neo OS achternaaf rolt op een stalen as voor meer duurzaamheid en bevat een betrouwbare Durasync freehub.

De Flow EX3 wielset maakt gebruik van standaard j-bocht spaken in lengtes die in fietswinkels over de hele wereld op voorraad zijn. De Sapim D-Light spaken van de Flow EX3 houden de roterende massa tot een minimum beperkt en bieden een uitzonderlijke sterkte, terwijl Sapim's Secure Lock legering nippels een mechanisch slot bieden dat bestand is tegen losraken. Flow EX3 wielsets zijn beschikbaar voor Shimano of SRAM XD cassettes en alle huidige assystemen, inclusief 110mm voor en Boost 148mm, 150mm, en Super Boost Plus 157mm achternaaf. Voor 2019 bestaat de mogelijkheid om "20x110 Boost"vorken te gebuiken.

De Flow EX3 wielsets zijn direct klaar om te rijden met het vooraf geïnstalleerde velglint voor tubeless gebruik en presta ventielen.
15x110mm OS voorwielen worden ook geleverd met een extra set van 20mm OS Boost eindkappen.

Garantie
Flow EX3 velgen worden geleverd met twee jaar garantie en een jaar no-fault Crash Replacement.

Voor meer informatie klik je op:
https://www.notubes.com/catalog/product/view/id/354152/s/flow-ex3-wheels...

Trails rijden met de Five Ten Kestrel Lace

De keuze voor schoenen geschikt voor platformpedalen groeit gestaag maar soms moet je toch een schoenplaatje monteren. www.bikester.nl hielp ons in de zoektocht. Wij gingen op pad met de Five Ten Kestrel Lace schoenen.

De Kestrels zijn, zoals je gewend bent van Five Ten, voornamelijk gericht op het All Mountain Biken maar misstaat niet onder je casual kleding als je even na het biken op het terras gaat zitten. Maar zodra je lekker met je voeten omhoog gaat zitten verraad de onderkant de schoen. Daar zit namelijk het ijzeren schoenplaatje verscholen tussen het rubber.

Maar voor we op het terras zitten gaan we eerst kijken naar de maatvoering. Normaal gezien bestel ik mijn fietsschoenen altijd een maat groter maar Five Ten geeft bij de Kestrels een normale maatvoering aan en mijn eigen maat 46 komt goed overeen met die van Five Ten. De schoen sluit netjes aan en valt niet breed uit. Dat is prettig voor mijn smalle voeten en tijdens het lopen met de schoenen maar bikers met brede voeten kunnen beter voor een maatje groter gaan.

De schoen is vervaardigd uit een stevig water- en winddichte kunstleren bovenkant met een versterkte neus. Water- en winddicht betekend vaak warme schoenen maar de neus is geperforeerd en de tong bestaat uit een meshe materiaal om transpiratie van de voeten af te voeren. Koude tenen hebben we afgelopen maanden in ieder geval niet gehad maar in de zomerdagen zijn heel dunnen sokken wel aan te raden.
De zool van de schoen is gemaakt uit C4 en Mi6 rubber. Het hardere C4 rubber zit rondom de schoenplaat en zorgt ervoor dat je goed kunt in- en uitklikken. Tevens zorgt dit voor een goede krachtoverbrengen naar de aandrijflijn. Met het in- en uitklikken hebben we een beetje gefoefeld want wij reden namelijk rond met de nieuwe Maglite pedalen welke een ijzeren plaatje onder in de schoen gebruiken in plaats van een klikplaatje.
De binnenzool is gemaakt uit een stootabsorberend EVA schuim. De binnenzool vangt onderweg netjes de trillingen op maar is niet te zacht zodat je er met kracht zetten geen hinder van hebt.

Op de trails merk je dat de schoen heel wat grip geeft. Vooral omdat we rondrijden met een magneetsysteem zodat je schoen zelf voor een groot gedeelte op de pedalen rust. Tijdens het rijden van technische trails hebben we geen enkele keer het gevoel gehad van de pedalen te slippen en tijdens lange tochten van meer dan 4 uur heb ik geen enkel moment het gevoel gehad het pedaal door de schoen heen te voelen.

Om de schoen rond de voeten te houden zijn de Kestrels uitgerust met veters. Een dubbele strik erin. De klitteband aansnoeren en je bent klaar om te gaan. De veters zijn ook niet al te lang en zitten niet hinderlijk in de weg. Ze zullen dus niet in je tandwielen verstrengeld raken.

Tijdens het wandelen met de schoenen voelen deze comfortabel aan maar het zijn geen Hike schoenen dus het is altijd opletten op natte wortels, modder en gladde steensecties. Tijdens droog weer heb je in ieder geval genoeg grip en de schoenen zijn comfortabel genoeg om de hele dag te dragen als je een keertje niet op de bike zit.

De Five Ten Kestrel Lace is een platformschoen voor klikpedalen welke genoeg grip creëert maar ook tijdens de Afterbike leuk er uit ziet. De slijtage is na een paar maanden minimaal maar ervaring leert dat de onderkant gerust een aantal bike seizoenen mee gaat.

De shoenen zijn verkrijgbaar in de maten 39 t/m 49 en zijn
verkrijgbaar in twee kleuren. Zwart of grijs.

De adviesprijs voor de Five Ten Kestrel Lace schoenen bedraagt € 139,99,-

Voor meer informatie klik je op:
https://www.adidas.nl/five-ten-mountain-bike-kestrel-lace-schoenen/BC063...

Met dank aan www.bikester.nl voor het beschikbaar stellen van de Five Ten Kestrel schoenen.
https://www.bikester.nl/five-ten-kestrel-lace-schoenen-rood-zwart-469369...

Trails rijden met de Bluegrass Eagle Magnete Lite

De handschoenen van Bluegrass Eagle, het Enduro broertje van MET, zijn voornamelijk gericht op het zware bike werk. Wij maakten een aantal mooie All Mountain tochten met de Magnete Lite Gloves.

De Magnete Lite handschoenen zijn zoals je kunt afleiden ontwikkeld voor downhill, freeride en endurotochten. Maar uiteraard misstaan ze ook niet tijdens leuke all-mountaintochten en tijdens het rijden van leuke trails in de Ardennen.

Het oppervlakte van de handpalmen is gemaakt van grijs suède leer en bestaat uit een groot oppervlakte zonder padding. Dit om zo veel mogelijk grip te creëren tussen je handen en de handvatten. En grip bieden ze genoeg. Je hebt nooit het gevoel dat je te weinig grip hebt op je handvatten en remhendel. In de onderkant zijn ook kleine gaatjes gemaakt in de vingers en handpalm om zo de warmte en zweet van je handen af te voeren. Maar daar hebben we in deze tijd van het jaar nog geen last van gehad.
Door het gebrek aan padding zou je misschien verwachten dat lange dagen in het zadel met je handen op het stuur minder comfortabel zullen zijn. Maar met een paar goede grips van bijvoorbeeld Ergon heb ik hier geen last van gehad.
Sowieso is het waard om in goede grips te investeren voor grip en comfort.

De bovenkant is gemaakt van een stevige 4-way stetch stof. De stof is niet volledig dichtgeweven zodat de handschoenen nog kunnen ademen. Maar de stof is dicht en stevig genoeg om heel wat gebruik te kunnen doorstaan. Een aantal aanvaringen met bomen, stenen en braamstruiken hebben nog geen impact gehad op de stof. Aan de zijkanten zit een stukje badstof om het zweet van je gezicht te wrijven.

Op de vingers zitten silicone strips voor de grip op de remhendels en shifters. Tevens zijn de wijsvingers touch-screen compatible voor smartphone en fietscomputer. Iets waar je als fabrikant eigenlijk niet meer omheen kunt tegenwoordig. Rondom de polsen zit een elastische gedeelte en geen klitteband zoals je bij andere types ziet. Maar de pasvorm rond de pols is prima. De pasvorm is ook groot. Maat XL zit met mijn kolenschoppen prima en na een dag in het zadel heb ik niet het gevoel dat ze te klein zijn.

Als extra optie zitten er magneetjes in het polsstuk om de handschoenen bij elkaar te houden in je tas. Of je hangt ze tijdens de pauze gewoon aan je euh... Carbon frame? Een lantaarnpaal of prikkeldraad (zonder stroom) dan maar. Vergeet niet om ze na het uitwassen uit de machine te plukken want door de magneten kunnen ze nog wel eens bovenin de trommel blijven hangen.

Qua looks zien de handschoenen er goed uit en met keuze uit 9 verschillende kleuren is er voor ieder wat wils.

De Magnete Lite is verkrijgbaar in de maten S, M, L en XL
De handschoenen zijn verkrijgbaar in de kleuren: zwart, rood, oranje, donkerblauw, lichtblauw, roze, geel, mint en bruin.

De adviesprijs bedraagt € 29,- 

Voor meer informatie klik je op:
https://www.bluegrasseagle.com/products/gloves/magnete-lite

Geen klik- of platformpedalen maar magnetische pedalen van Magped

Enduro, All Mountain en zelfs sommige XC rijders met een voorkeur aan platformpedalen hebben zo nu en dan toch het gevoel even los te komen van de pedalen. Ze willen wel vast zitten maar niet ingeklikt. Magped introduceerd magnetische pedalen. Een platformpedaal met 150 Nm kleefkracht. Genoeg om je bike niet te verliezen maar snel los bij een valpartij of een voetje aan de grond.

De innovatieve en gepatenteerde magped magnetische pedalen is wat veel recensenten "een game changer" noemen voor mountainbikers en e-bikers en een veiliger en efficiënter rijplezier bieden. De magnetische pedalen zijn ontworpen om de rijder meer grip en trekkracht te geven dan flats - zonder bang te zijn om tijdens een val vast te zitten.

Omdat e-bikes de toegang tot moeilijkere routes voor minder ervaren rijders openen, helpt magped die avonturiers hun grenzen veiliger te verleggen. Wessiack en Himmler zijn met name trots dat ondanks de ruim 10.000 magpedes die vandaag op de markt zijn, ze nog geen enkele melding hebben ontvangen van verwondingen of problemen met het loslaten van het pedaal.
Het is eigenlijk het tegenovergestelde - ze hebben verzoeken gehad van de meer veeleisende downhill en enduro bikers voor nog sterker magped-pedalen.Als reactie daarop heeft magped hard gewerkt om een ​​gloednieuw, robuust "Enduro" downhill pedaal te ontwikkelen met een CNC gefreesd pedaal met magneten aan beide zijden en verstelbare prestatie pinnen.

Constante innovatie en het leveren aan de behoeften van hun klanten is de sleutel tot het succes van magped en ze ontwikkelen ook een superlichte CNC gefreesde uitvoering met een titanium spindel als een high-end alternatief voor hun huidige magped "Sport" -model.

2019 wordt weer een enorm jaar en het bedrijf concentreert zich ook op ontwerpen voor een geheel nieuwe racefietsmagie, die dezelfde voordelen biedt als de huidige modellen in combinatie met een slank ontwerp van het wegpedaal en compatibiliteit met racefietsschoenen. Hun grootste uitdaging in dit proces is om het schoenenplaatsysteem aan te passen aan het nieuwe pedaalontwerp.
"We zijn nauwgezet in ons proces om een ​​volledig ontwikkeld en getest product te hebben voordat we op de markt komen. Dit kan enige tijd duren, maar een brede veldtest met een paar honderd paar moet realistisch zijn voor 2019 ", zegt Himmler.

Wessiack en Himmler zijn gepassioneerd over hun bedrijf. Hun energie en enthousiasme is besmettelijk omdat ze verhalen delen over online bestellingen van over de hele wereld

De adviesprijs van de Magped pedalen bedraagt € 82,50 

Voor meer informatie klik je op:
https://www.magped.com/?lang=en

Je wielen beschermen met de Vittoria Air-Liner

Carbon velgen, Enduro- en XC wedstrijden, of gewoon lekker All Mountain tochten. Je velgen krijgen heel wat voor hun kiezen en het voelt gewoon goed aan als je weet dat ze beschermd zijn. Wij gingen de werkplaats in en monteerden een setje Vittoria Air-Liners in onze banden. Lage druk rijden zonder zorgen dat je velgen een deuk oplopen.

Of erger natuurlijk. Want ondanks dat carbon heel wat kan hebben is het zuur als je per ongeluk een dikke snakebite krijgt en op een steen klapt. Dit gebeurd natuurlijk altijd tijdens een dikke afdaling met als gevolg een scheur in je carbon velg of een deuk in een aluminium velg. Zonde.

Om de wielen van onze Long Travel Hardtail te beschermen hebben we deze uitgerust met de Vittoria Air-Liner.
Kort door de bocht is de Air- Liner niets anders dan een hoogwaardige polymeer slang. Ik hoor je nu al denken:"Oké, dus ik kan in de bouwmarkt gewoon even een stuk slang halen en deze in de wielen stoppen. Een stuk goedkoper niet?"
Nou nee, niet echt. Vittoria heeft namelijk het denkwerk voor jullie gedaan en de polymeersoort is dan ook geen standaard schuim wat je in verpakkings- of isolatiematerialen vindt. Het schuim is "A New Generation Polymer" en de hele liner doorloopt het core proces wat de kernvorming veranderd maar niet de structuur van het polymeer. Dit resulteert in een schuimsoort met een super lange levensduur. Vittoria claimt onder normaal rijgedrag een levensduur van 2000 uur. Onder run-flat omstandigheden kun je nog steeds één uur downhill rijden voordat de liner beschadigd raakt. En dat is toch een hele flinke afdaling.

Maar het gaat niet alleen om de structuur van de liner maar ook de vorm. Aan de boven en onderkant zitten luchtkamers welke er voor zorgen dat je de luchtdruk in de band makkelijk kunt aanpassen. Want bij te weinig luchtvolume is er namelijk ook weinig tuning mogelijk. De zijkanten van de liner hebben een flink contactoppervlak zodat ze lekker tegen de wangen aandrukken bij vervorming van de band. Dit zorgt er tevens voor dat de zijwangen iets minder ver ingedrukt worden. Dit komt het bochtwerk dan weer ten goede.

En dan nu de praktijk.
Het monteren van de liner stelt weinig voor. Je knipt hem op maat, maakt er een paar gaatjes in van vier millimeter. Monteert de band, pompt hem op en maakt een kant los. Liner erin en vastmaken met de tayrip. Andere kant van de band er op. Band er weer af en liner eruit omdat je het ventiel vergeten bent...
En tijdens het oppompen verbaas je jezelf dat je na een paar slagen de band al op druk hebt. Op zich niet zo raar omdat het luchvolume in de band drastich gereduceerd is.

Nadat we de latex hebben toegevoegd is het tijd om de paden op te gaan.
Als voor en achterband hebben we gekozen voor de nieuwe Vittoria Martello, een dikke All Mountain band voor diverse weers- en grondomstandigheden. Een band die goed past op onze Long Travel Hardtail. Tijdens de eerste paar kilometers laten we de druk onderweg langzaam zakken totdat we in de "sweet spot" terecht komen. En de Martello's laten zich graag op lage druk rijden en met 1.5 bar in de banden hebben we tonnen grip maar voelen we tijdens het raggen over boomwortels geen doorslag naar de velg. Dit geeft een goed gevoel en je hebt de neiging om de gaskraan net iets verder open te draaien.

Een bijkomend voordeel van de liner is dat de achterkant iets minder stuitert. Dit omdat de gereduceerde luchtkamer minder skippybal effect heeft en er voor zorgt dat je band een iets langzamere rebound heeft. Iets wat je vooral zult merken met dikke + banden en hardtails.
In de bochten voel je dat de wangen iets minder vervormen en je een beetje extra grip creëert. Zo kun je net iets harder door de bocht wat de wedstrijdrijders onder ons zeker zullen waarderen.
Onderweg laten we ook een enkele keer de lucht helemaal ontsnappen om te zien hoe dit werkt. Verrassend goed en genoeg om nog even voorzichtig naar beneden te rollen of thuis te komen over een glad pad. (mocht je niets bij hebben om de band te repareren.

Qua degelijkheid hebben we een goed vertrouwen in Vittoria en de liner laten we komende seizoenen lekker rond de velg liggen, net zoals de Martello's, daar zijn we nog lang niet mee klaar. Dat scheelt weer velgen slopen en nieuwe kopen!

De Vittoria Air-Liner is verkrijgbaar in verschillende maten.
S (1.9" - 2.25") 90 gram.
M (2.25" - 2.5") 165 gram.
L (2.5" - 2.7") 200 gram.
XL (2.7" - 4.0") 234 gram.

De adviesprijs bedraagt € 69,99 

Voor meer informatie over de Air-Liner klik je op:
https://www.vittoria.com/eu/air-liner-accessories.html

De Vittoria Martello's zijn verkrijgbaar in de maten 27,5 (2.8"), 27,5 (2.35") en 29 (2.35")
De adviesprijf bedraagt € 59,99

Voor meer informatie over de Martello's klik je op:
https://www.vittoria.com/eu/martello-all-mountain.html

Pagina's