Afkorting: 
DHI

Kärcher Mobile Outdoor Cleaner

Dirty business

Zo rondom de herfst begint de behoefte aan een mobiele lage-druk reiniger te groeien. De plassen zijn niet meer te ontwijken, worden met de week dieper zodat de modder niet alleen in het gezicht van je achterligger vliegt maar tevens aan je kostbare bezit blijf plakken. Nu ben ik zelf niet de grootste schoonmaker maar af en toe ontkom je er gewoon niet aan. We kregen van Kärcher de beschikking over een Mobile Outdoor Cleaner die we onmiddellijk in de praktijk hebben getest.

Wat krijg je?

In de verpakking zit een kleine mobiele reiniger in de onmiskenbare Kärcher kleuren geel en zwart. De Kärcher is voorzien van een 4 liter watertank(je) een lithium-ion accu en een mooi opgeborgen waterslang van dik 2,5 meter lengte. We hebben van Kärcher een versie met Bike Box ontvangen die onderaan de Cleaner kan worden geklikt. In de Bikebox zitten een borstel die op de waterslang geklikt kan worden, een fles met reinigingsmiddel en een grote microvezel doek om je bike mee te drogen na de schoonmaak. Doordat de Bike box mooi onder de Kärcher geklikt kan worden is deze erg prettig en zijn de accessoires altijd goed bereikbaar. Ze slingeren niet ergens los in de garage, auto of schuur maar nemen ook geen extra ruimte in beslag. Standaard kost de Kärcher € 169,95 en de Bike Box € 39,95. De set is ook samen te koop, adviesprijs is dan €199,95

 

Talk Dirty

We hebben de Kärcher twee keer uitgebreid getest na een goede rit in zowel modder als sneeuw. Thuisgekomen na de rit de watertank gevuld met warm water en slang onder de watertank vandaan gehaald. Eerste wat opvalt, is de enorm prettige straal. Mooi spreiding van het water en vooral de kracht is precies goed. Je wilt geen krachtige straal die direct de lagers binnendringt maar ook geen slappe hap waardoor je alsnog hard moet gaan boenen om de modder te verwijderen. Zowel na de modder- als sneeuwrit, verdwijnt de rommel snel van je fiets zonder ook nog maar de borstel te gebruiken. Na de modderrit de spuitflacon met reinigingsmiddel gebruikt alvorens de Kärcher te gebruiken wat ook echt een mooi resultaat opleverde. Daarna goed drooggemaakt met de fijne grote doek. Na de gecombineerde modder / sneeuwrit zonder het reinigingsmiddel ook een goed resultaat. Borstel kan heel bruikbaar zijn bij echt vastgekoekte rommel maar meteen na de rit als het nog nat is, eigenlijk niet direct nodig.

Oordeel

Klein en niet te krachtig! Echt een heerlijk apparaat om even snel fiets af te kunnen spoelen. Straal perfect, werkt goed met warm water en zeer handzaam formaat. Als de kwaliteit van zelfde hoogte is als andere zaken van Kärcher dan absoluut aanbevelingswaardig. Bikebox niet direct nodig voor de reiniger maar de borstel en doek kunnen goed van pas komen en heerlijk dat je alles op één plaats kan opbergen. Zijn er dan helemaal geen aandachtspunten? Beetje wel; de inhoud van 4 liter is voldoende om één fiets snel mee schoon te krijgen maar als je graag uitgebreid poetst of meerdere fietsen wilt reinigen dan is een grotere tank makkelijker of je loopt nog een keertje extra naar de keuken. Voor mij ideaal om fiets zowel thuis als onderweg schoon te maken na een rit en voordat je kostbare bezit in de auto geplaatst moet worden. Mijn advies zou dan ook zijn om dit ding onder de kerstboom te plaatsen in de plaats van of naast je andere fiets gerelateerde items op je kerstwensenlijst.

Te verkrijgen bij verschillende distributiepunten maar ook via de site www.karcher.nl

Trails rijden met de Five Ten Kestrel Lace

De keuze voor schoenen geschikt voor platformpedalen groeit gestaag maar soms moet je toch een schoenplaatje monteren. www.bikester.nl hielp ons in de zoektocht. Wij gingen op pad met de Five Ten Kestrel Lace schoenen.

De Kestrels zijn, zoals je gewend bent van Five Ten, voornamelijk gericht op het All Mountain Biken maar misstaat niet onder je casual kleding als je even na het biken op het terras gaat zitten. Maar zodra je lekker met je voeten omhoog gaat zitten verraad de onderkant de schoen. Daar zit namelijk het ijzeren schoenplaatje verscholen tussen het rubber.

Maar voor we op het terras zitten gaan we eerst kijken naar de maatvoering. Normaal gezien bestel ik mijn fietsschoenen altijd een maat groter maar Five Ten geeft bij de Kestrels een normale maatvoering aan en mijn eigen maat 46 komt goed overeen met die van Five Ten. De schoen sluit netjes aan en valt niet breed uit. Dat is prettig voor mijn smalle voeten en tijdens het lopen met de schoenen maar bikers met brede voeten kunnen beter voor een maatje groter gaan.

De schoen is vervaardigd uit een stevig water- en winddichte kunstleren bovenkant met een versterkte neus. Water- en winddicht betekend vaak warme schoenen maar de neus is geperforeerd en de tong bestaat uit een meshe materiaal om transpiratie van de voeten af te voeren. Koude tenen hebben we afgelopen maanden in ieder geval niet gehad maar in de zomerdagen zijn heel dunnen sokken wel aan te raden.
De zool van de schoen is gemaakt uit C4 en Mi6 rubber. Het hardere C4 rubber zit rondom de schoenplaat en zorgt ervoor dat je goed kunt in- en uitklikken. Tevens zorgt dit voor een goede krachtoverbrengen naar de aandrijflijn. Met het in- en uitklikken hebben we een beetje gefoefeld want wij reden namelijk rond met de nieuwe Maglite pedalen welke een ijzeren plaatje onder in de schoen gebruiken in plaats van een klikplaatje.
De binnenzool is gemaakt uit een stootabsorberend EVA schuim. De binnenzool vangt onderweg netjes de trillingen op maar is niet te zacht zodat je er met kracht zetten geen hinder van hebt.

Op de trails merk je dat de schoen heel wat grip geeft. Vooral omdat we rondrijden met een magneetsysteem zodat je schoen zelf voor een groot gedeelte op de pedalen rust. Tijdens het rijden van technische trails hebben we geen enkele keer het gevoel gehad van de pedalen te slippen en tijdens lange tochten van meer dan 4 uur heb ik geen enkel moment het gevoel gehad het pedaal door de schoen heen te voelen.

Om de schoen rond de voeten te houden zijn de Kestrels uitgerust met veters. Een dubbele strik erin. De klitteband aansnoeren en je bent klaar om te gaan. De veters zijn ook niet al te lang en zitten niet hinderlijk in de weg. Ze zullen dus niet in je tandwielen verstrengeld raken.

Tijdens het wandelen met de schoenen voelen deze comfortabel aan maar het zijn geen Hike schoenen dus het is altijd opletten op natte wortels, modder en gladde steensecties. Tijdens droog weer heb je in ieder geval genoeg grip en de schoenen zijn comfortabel genoeg om de hele dag te dragen als je een keertje niet op de bike zit.

De Five Ten Kestrel Lace is een platformschoen voor klikpedalen welke genoeg grip creëert maar ook tijdens de Afterbike leuk er uit ziet. De slijtage is na een paar maanden minimaal maar ervaring leert dat de onderkant gerust een aantal bike seizoenen mee gaat.

De shoenen zijn verkrijgbaar in de maten 39 t/m 49 en zijn
verkrijgbaar in twee kleuren. Zwart of grijs.

De adviesprijs voor de Five Ten Kestrel Lace schoenen bedraagt € 139,99,-

Voor meer informatie klik je op:
https://www.adidas.nl/five-ten-mountain-bike-kestrel-lace-schoenen/BC063...

Met dank aan www.bikester.nl voor het beschikbaar stellen van de Five Ten Kestrel schoenen.
https://www.bikester.nl/five-ten-kestrel-lace-schoenen-rood-zwart-469369...

Trails rijden met de Bluegrass Eagle Magnete Lite

De handschoenen van Bluegrass Eagle, het Enduro broertje van MET, zijn voornamelijk gericht op het zware bike werk. Wij maakten een aantal mooie All Mountain tochten met de Magnete Lite Gloves.

De Magnete Lite handschoenen zijn zoals je kunt afleiden ontwikkeld voor downhill, freeride en endurotochten. Maar uiteraard misstaan ze ook niet tijdens leuke all-mountaintochten en tijdens het rijden van leuke trails in de Ardennen.

Het oppervlakte van de handpalmen is gemaakt van grijs suède leer en bestaat uit een groot oppervlakte zonder padding. Dit om zo veel mogelijk grip te creëren tussen je handen en de handvatten. En grip bieden ze genoeg. Je hebt nooit het gevoel dat je te weinig grip hebt op je handvatten en remhendel. In de onderkant zijn ook kleine gaatjes gemaakt in de vingers en handpalm om zo de warmte en zweet van je handen af te voeren. Maar daar hebben we in deze tijd van het jaar nog geen last van gehad.
Door het gebrek aan padding zou je misschien verwachten dat lange dagen in het zadel met je handen op het stuur minder comfortabel zullen zijn. Maar met een paar goede grips van bijvoorbeeld Ergon heb ik hier geen last van gehad.
Sowieso is het waard om in goede grips te investeren voor grip en comfort.

De bovenkant is gemaakt van een stevige 4-way stetch stof. De stof is niet volledig dichtgeweven zodat de handschoenen nog kunnen ademen. Maar de stof is dicht en stevig genoeg om heel wat gebruik te kunnen doorstaan. Een aantal aanvaringen met bomen, stenen en braamstruiken hebben nog geen impact gehad op de stof. Aan de zijkanten zit een stukje badstof om het zweet van je gezicht te wrijven.

Op de vingers zitten silicone strips voor de grip op de remhendels en shifters. Tevens zijn de wijsvingers touch-screen compatible voor smartphone en fietscomputer. Iets waar je als fabrikant eigenlijk niet meer omheen kunt tegenwoordig. Rondom de polsen zit een elastische gedeelte en geen klitteband zoals je bij andere types ziet. Maar de pasvorm rond de pols is prima. De pasvorm is ook groot. Maat XL zit met mijn kolenschoppen prima en na een dag in het zadel heb ik niet het gevoel dat ze te klein zijn.

Als extra optie zitten er magneetjes in het polsstuk om de handschoenen bij elkaar te houden in je tas. Of je hangt ze tijdens de pauze gewoon aan je euh... Carbon frame? Een lantaarnpaal of prikkeldraad (zonder stroom) dan maar. Vergeet niet om ze na het uitwassen uit de machine te plukken want door de magneten kunnen ze nog wel eens bovenin de trommel blijven hangen.

Qua looks zien de handschoenen er goed uit en met keuze uit 9 verschillende kleuren is er voor ieder wat wils.

De Magnete Lite is verkrijgbaar in de maten S, M, L en XL
De handschoenen zijn verkrijgbaar in de kleuren: zwart, rood, oranje, donkerblauw, lichtblauw, roze, geel, mint en bruin.

De adviesprijs bedraagt € 29,- 

Voor meer informatie klik je op:
https://www.bluegrasseagle.com/products/gloves/magnete-lite

Geen klik- of platformpedalen maar magnetische pedalen van Magped

Enduro, All Mountain en zelfs sommige XC rijders met een voorkeur aan platformpedalen hebben zo nu en dan toch het gevoel even los te komen van de pedalen. Ze willen wel vast zitten maar niet ingeklikt. Magped introduceerd magnetische pedalen. Een platformpedaal met 150 Nm kleefkracht. Genoeg om je bike niet te verliezen maar snel los bij een valpartij of een voetje aan de grond.

De innovatieve en gepatenteerde magped magnetische pedalen is wat veel recensenten "een game changer" noemen voor mountainbikers en e-bikers en een veiliger en efficiënter rijplezier bieden. De magnetische pedalen zijn ontworpen om de rijder meer grip en trekkracht te geven dan flats - zonder bang te zijn om tijdens een val vast te zitten.

Omdat e-bikes de toegang tot moeilijkere routes voor minder ervaren rijders openen, helpt magped die avonturiers hun grenzen veiliger te verleggen. Wessiack en Himmler zijn met name trots dat ondanks de ruim 10.000 magpedes die vandaag op de markt zijn, ze nog geen enkele melding hebben ontvangen van verwondingen of problemen met het loslaten van het pedaal.
Het is eigenlijk het tegenovergestelde - ze hebben verzoeken gehad van de meer veeleisende downhill en enduro bikers voor nog sterker magped-pedalen.Als reactie daarop heeft magped hard gewerkt om een ​​gloednieuw, robuust "Enduro" downhill pedaal te ontwikkelen met een CNC gefreesd pedaal met magneten aan beide zijden en verstelbare prestatie pinnen.

Constante innovatie en het leveren aan de behoeften van hun klanten is de sleutel tot het succes van magped en ze ontwikkelen ook een superlichte CNC gefreesde uitvoering met een titanium spindel als een high-end alternatief voor hun huidige magped "Sport" -model.

2019 wordt weer een enorm jaar en het bedrijf concentreert zich ook op ontwerpen voor een geheel nieuwe racefietsmagie, die dezelfde voordelen biedt als de huidige modellen in combinatie met een slank ontwerp van het wegpedaal en compatibiliteit met racefietsschoenen. Hun grootste uitdaging in dit proces is om het schoenenplaatsysteem aan te passen aan het nieuwe pedaalontwerp.
"We zijn nauwgezet in ons proces om een ​​volledig ontwikkeld en getest product te hebben voordat we op de markt komen. Dit kan enige tijd duren, maar een brede veldtest met een paar honderd paar moet realistisch zijn voor 2019 ", zegt Himmler.

Wessiack en Himmler zijn gepassioneerd over hun bedrijf. Hun energie en enthousiasme is besmettelijk omdat ze verhalen delen over online bestellingen van over de hele wereld

De adviesprijs van de Magped pedalen bedraagt € 82,50 

Voor meer informatie klik je op:
https://www.magped.com/?lang=en

Je wielen beschermen met de Vittoria Air-Liner

Carbon velgen, Enduro- en XC wedstrijden, of gewoon lekker All Mountain tochten. Je velgen krijgen heel wat voor hun kiezen en het voelt gewoon goed aan als je weet dat ze beschermd zijn. Wij gingen de werkplaats in en monteerden een setje Vittoria Air-Liners in onze banden. Lage druk rijden zonder zorgen dat je velgen een deuk oplopen.

Of erger natuurlijk. Want ondanks dat carbon heel wat kan hebben is het zuur als je per ongeluk een dikke snakebite krijgt en op een steen klapt. Dit gebeurd natuurlijk altijd tijdens een dikke afdaling met als gevolg een scheur in je carbon velg of een deuk in een aluminium velg. Zonde.

Om de wielen van onze Long Travel Hardtail te beschermen hebben we deze uitgerust met de Vittoria Air-Liner.
Kort door de bocht is de Air- Liner niets anders dan een hoogwaardige polymeer slang. Ik hoor je nu al denken:"Oké, dus ik kan in de bouwmarkt gewoon even een stuk slang halen en deze in de wielen stoppen. Een stuk goedkoper niet?"
Nou nee, niet echt. Vittoria heeft namelijk het denkwerk voor jullie gedaan en de polymeersoort is dan ook geen standaard schuim wat je in verpakkings- of isolatiematerialen vindt. Het schuim is "A New Generation Polymer" en de hele liner doorloopt het core proces wat de kernvorming veranderd maar niet de structuur van het polymeer. Dit resulteert in een schuimsoort met een super lange levensduur. Vittoria claimt onder normaal rijgedrag een levensduur van 2000 uur. Onder run-flat omstandigheden kun je nog steeds één uur downhill rijden voordat de liner beschadigd raakt. En dat is toch een hele flinke afdaling.

Maar het gaat niet alleen om de structuur van de liner maar ook de vorm. Aan de boven en onderkant zitten luchtkamers welke er voor zorgen dat je de luchtdruk in de band makkelijk kunt aanpassen. Want bij te weinig luchtvolume is er namelijk ook weinig tuning mogelijk. De zijkanten van de liner hebben een flink contactoppervlak zodat ze lekker tegen de wangen aandrukken bij vervorming van de band. Dit zorgt er tevens voor dat de zijwangen iets minder ver ingedrukt worden. Dit komt het bochtwerk dan weer ten goede.

En dan nu de praktijk.
Het monteren van de liner stelt weinig voor. Je knipt hem op maat, maakt er een paar gaatjes in van vier millimeter. Monteert de band, pompt hem op en maakt een kant los. Liner erin en vastmaken met de tayrip. Andere kant van de band er op. Band er weer af en liner eruit omdat je het ventiel vergeten bent...
En tijdens het oppompen verbaas je jezelf dat je na een paar slagen de band al op druk hebt. Op zich niet zo raar omdat het luchvolume in de band drastich gereduceerd is.

Nadat we de latex hebben toegevoegd is het tijd om de paden op te gaan.
Als voor en achterband hebben we gekozen voor de nieuwe Vittoria Martello, een dikke All Mountain band voor diverse weers- en grondomstandigheden. Een band die goed past op onze Long Travel Hardtail. Tijdens de eerste paar kilometers laten we de druk onderweg langzaam zakken totdat we in de "sweet spot" terecht komen. En de Martello's laten zich graag op lage druk rijden en met 1.5 bar in de banden hebben we tonnen grip maar voelen we tijdens het raggen over boomwortels geen doorslag naar de velg. Dit geeft een goed gevoel en je hebt de neiging om de gaskraan net iets verder open te draaien.

Een bijkomend voordeel van de liner is dat de achterkant iets minder stuitert. Dit omdat de gereduceerde luchtkamer minder skippybal effect heeft en er voor zorgt dat je band een iets langzamere rebound heeft. Iets wat je vooral zult merken met dikke + banden en hardtails.
In de bochten voel je dat de wangen iets minder vervormen en je een beetje extra grip creëert. Zo kun je net iets harder door de bocht wat de wedstrijdrijders onder ons zeker zullen waarderen.
Onderweg laten we ook een enkele keer de lucht helemaal ontsnappen om te zien hoe dit werkt. Verrassend goed en genoeg om nog even voorzichtig naar beneden te rollen of thuis te komen over een glad pad. (mocht je niets bij hebben om de band te repareren.

Qua degelijkheid hebben we een goed vertrouwen in Vittoria en de liner laten we komende seizoenen lekker rond de velg liggen, net zoals de Martello's, daar zijn we nog lang niet mee klaar. Dat scheelt weer velgen slopen en nieuwe kopen!

De Vittoria Air-Liner is verkrijgbaar in verschillende maten.
S (1.9" - 2.25") 90 gram.
M (2.25" - 2.5") 165 gram.
L (2.5" - 2.7") 200 gram.
XL (2.7" - 4.0") 234 gram.

De adviesprijs bedraagt € 69,99 

Voor meer informatie over de Air-Liner klik je op:
https://www.vittoria.com/eu/air-liner-accessories.html

De Vittoria Martello's zijn verkrijgbaar in de maten 27,5 (2.8"), 27,5 (2.35") en 29 (2.35")
De adviesprijf bedraagt € 59,99

Voor meer informatie over de Martello's klik je op:
https://www.vittoria.com/eu/martello-all-mountain.html

Je banden op druk met SKS Airstep, Injex & Airchecker 2.0

Onderweg is er niets zo vervelend als een lekke of slappe band. Voor de aftrap van 2019 gingen we op pad met de SKS Injex Control minipomp met mini drukmeter. In de werkplaats gaan we aan de slag met de Airstep voetpomp en de Airchecker 2.0 digitale drukmeter.

SKS Injex Control:
De Injex Control valt onder de minipompen maar met een lengte van 28 cm is deze niet echt mini, eerder medium. Het is dan ook geen formaat wat je even makkelijk achter in je shirt steekt. Om hem mee te nemen wordt er een houder bijgeleverd zodat je hem aan de bidonhoudernokjes van je frame kunt bevestigen. Maar gezien we dit niet mooi vinden doen wij de pomp lekker in onze rugzak. Daar past hij dan ook makkelijk in en blijft hij ook gevrijwaard van water en modder wat de levensduur van de pomp alleen maar ten goede komt.
Het gewicht van de pomp is wel mooi mini en de wijzer van de keukenweegschaal blijft dan ook hangen op 214 gram.

Zodra we onderweg zijn valt het (gelukkig) tegen om echt lek te rijden. Bijna al onze banden zijn namelijk tubeless gemaakt met onder andere de "SKS Seal Your Tire" vloeistof. Maar een oude spijker doet wondere bij mijn fietsmaat en perforeert de buitenband door en door. Dat wordt dus pompen.

De kop van de pomp is geschikt voor alle ventielen en hoeft voor autobandventielen niet omgebouwd te worden. Om de zaak op druk te brengen maken we de pomp los en klappen het handvat 90 graden om zodat je goede grip op de pomp hebt. Zoals gezegd is de pomp niet mini en bij een flinke 29'er band ben je ineens heel blij dat je een redelijk formaat pompje bij hebt. Het oppompen gaat dan ineens een heel stuk sneller.
En ben je met de racefiets kun je doorpompen tot 10 bar! Dit doe heel simpel door de grote zuiger vast te zetten en met de kleine zuiger druk op te bouwen.

Maar hoe weet je nu hoeveel druk er in de band zit? Op gevoel hoeft het niet meer want aan de voorkant zit een kleine analoge drukmeter welke inderdaad tot 10 bar gaat. De schaal is dus redelijk groot en bij mountainbikes is het zaak om te zorgen dat de meter tussen 1,5 en 2 bar zit. Voor gravelbikes of racefietsen welke met hogere druk gereden worden is het iets makkelijk om de druk af te lezen simpelweg omdat de wijzer wat meer uitslaat.

Eenmaal klaar met pompen klik je het handvat weer om en stop je de pomp weer in de rugzak of bevestigd hem aan je frame.
Qua degelijkheid voelt de pomp stevig aan en ervaring met SKS is dat deze pomp er niet snel de brui aan zal geven.
SKS geeft ook niet voor niets 5 jaar garantie op al hun producten.

De adviesprijs bedraagt € 29,99

Voor meer informatie klik je op:
https://www.sks-germany.com/nl/producten/injex-control/

SKS Airstep:
De airstep fietspomp is een bandenpomp in een heel ander jasje. Het is namelijk geen conventionele fietspomp maar een voetpomp. Je pompt je banden namelijk op met je voet in plaats van met je handen en rug, wat de belasting voor je rug een heel stuk verminderd. Vooral als je vaak van banden wisselt of de banden van je hele fietsclub gaat controleren. Laat staan een fietsvakantie in de bergen met je fietsclub waar de lekke banden je wel eens om de oren kunnen vliegen.

Een bijkomend voordeel van de voetpomp is het formaat. Deze is namelijk een heel stuk kleiner dan een gewone fietspomp. In opgevouwen toestand is de pomp 30 cm lang ofwel "one foot". Of dit bewust gedaan is weten we niet maar we kunnen er bij het nameten wel om lachen. Verder is de pomp 14 cm breed en 11 cm hoog. Een mooi formaatje wat ook veel makkelijker is mee te nemen in de auto. Om de pomp op te bergen wordt er ook een klein haakje meegeleverd zodat je deze aan de muur van je werkplaats kunt bevestigen.

Voordat we kunnen pompen moeten we eerste de pomp uitvouwen. Je schuift de oranje hendel in de open stand en de pomp ontvouwt zich. De slang zit netjes opgerold rondom de drukmeter en na uitrollen ben je klaar voor gebruik.
De kop van de pomp is zoals verwacht geschikt voor alle soorten ventielen en na het omzetten van de hendel ben je klaar om te pompen.

Het pompen voelt aan alsof ik weer op kamp ben met Jong Nederland. Ofwel het oppompen van je luchtbed. Het heeft dus ook een nostalgisch gevoel over zich heen. Maar hierbij houden dan ook alle vergelijking op. De grote drukmeter aan de bovenkant geeft namelijk aan dat er genoeg lucht in de banden zit. De drukmeter gaat tot 7 bar en dat is genoeg voor banden tot +/- 25 mm breedte. We zijn ook blij dat de schaalverdeling niet tot 10 bar gaat want daardoor is deze voor ons lage druk rijders een stuk nauwkeuriger.

De adviesprijs bedraagt € 59,99 

Voor meer informatie klik je op:
https://www.sks-germany.com/nl/producten/airstep/

SKS Airchecker 2.0
Gezien we geen genoeg kunnen krijgen om de banden tot op een honderdste nauwkeurig op druk te brengen gebruiken we de SKS Airchecker 2.0 om dit te controleren.

De vernieuwing van de Airchecker 2.0 zit hem in de nieuwe chip. Deze is namelijk een stuk gevoeliger dan de oude en geeft de bandenspanning tot een honderdste weer (bar).
Uiteraard is de meter geschikt voor Franse en Autoventielen. Er hoeft dus niets voor omgebouwd te worden.
Na het aanzetten van de meter wordt de display netjes verlicht. De kop is verdraaibaar zodat je makkelijk bij het ventiel komt. Tijdens het meten piept hij een keer zodra hij klaar is en blijft de meting een korte tijd in beeld staan. Een halve minuut later schakelt hij automatisch uit om de batterij te besparen.

Heb je de banden te hard opgepompt dan is er niets aan de hand. De nieuwe Airchecker heeft de mogelijkheid om lucht in de band te reduceren maar tegelijkertijd te meten. Zo kun je dus precies zien hoeveel lucht er ontsnapt en rijdt je hierna op perfecte druk de deur uit. 

De Airchecker 2.0 is natuurlijk ook ideaal om zo nu en dan de druk in de autobanden te meten. Want als je hem toch hebt hangen kun je hem net zo goed voor zo veel mogelijk banden gebruiken.
Let wel op met antilekvloeistof! Zorg dat deze niet uit je ventiel komt en blaas even kort in de open lucht. Het zou namelijk zonde zijn om de ingang van de airchecker te blokkeren met het goedje.

De adviesprijs bedraagt € 24,99 

Voor meer informatie klik je op:
https://www.sks-germany.com/nl/producten/airchecker-new-generation/

Het nieuwe pompen met de SKS Airstep

Een fietsband met de voet oppompen is veel minder belastend voor het lichaam dan met de handen, armen en rug. Tegen die achtergrond ontstond de AIRSTEP, een innovatieve voetpomp, ontwikkeld in samenwerking met SQlab en daarmee ergonomisch verantwoord.

De voetpomp bouwt druk op tot 7 bar/102 psi. Van de eerste tot de laatste slag gaat dat licht en gemakkelijk, dankzij de innovatieve pomptechniek. De druk is nauwkeurig te bepalen via een grote manometer. De multivalve ventielkop maakt de AIRSTEP geschikt voor alle typen ventielen. Na het pompen wordt het pedaal ingeklapt, de spiraalslang opgerold in de pomp zelf en kan de pomp met bijgeleverde beugel ruimtebesparend aan de muur hangen.

Made in Germany
Degelijkheid en duurzaamheid stonden ook bij dit product van SKS Germany voorop. Het pompen gaat via een robuust, ergonomisch gevormd aluminium voetpedaal. Alle toegepaste materialen zijn kwalitatief hoogwaardig en op de pomp rust dan ook een fabrieksgarantie van vijf jaar. Met de AIRSTEP maakt SKS Germany pompen gemakkelijker dan ooit. In het bijzonder voor mensen met wat minder spierkracht.

AIRSTEP wint TAIPEI CYCLE d&i award 2018
Tijdens de TAIPEI CYCLE Show won de nieuwe AIRSTEP van SKS Germany the Taipei Cycle D&I Award 2018. Bij toekenning let men vooral op bijzonder design en innovatie. The AIRSTEP versloeg een groot aantal andere inzendingen en overtuigde de jury met de gebruiksvriendelijke bediening, het Duitse vakmanschap en de aandacht voor details.

De nieuwe AIRSTEP is leverbaar in januari 2019.

Enduro rijden met de Bluegrass Eagle Golden Eyes

Bluegrass Eagle is een onderdeel van fabrikant MET maar richt zich meer op het zwaardere mountainbikewerk zoals zware trails, enduro en downhill. Ze hebben een breed scala van protectie in hun assortiment en wij gingen op pad met de Golden Eyes helm.

De Golden Eyes is een van de twee open helmen van Bluegrass. De andere open helm is de superbold welke gebruikt wordt voor onder andere Dirt-jumpen. De Golden Eyes valt in de category AM / Enduro Racing /Trail en heeft een In-mould polycarbonaat buitenschaal.
Zoals altijd komt de oude vertrouwde keukenweegschaal te pas en blijft de wijzer hangen op 334 gram. Een net gewicht voor een stevige Endurohelm.

Om je hoofd te beschermen tijdens valpartijen en laaghangende takken is de helm gemaakt uit een polystyreen binnenschaal met verschillende dichtheden om de klap verdelen over de helm. De binnenschaal is ook een stuk dikker dan we van de kleinere broertjes gewend zijn. Dit omdat de klappen simpelweg een stuk harden kunnen aankomen op technische trails met een aardige snelheid.
Dan is het ook goed om te weten dat de helm een aardig eind doorloopt aan de achterkant van je hoofd. Deze kan namelijk niet genoeg beschermd worden.

Qua maatvoering is de Golden Eyes verkrijgbaar in drie maten. S, M of L.
Het afstellen van de helm doe je door simpelweg aan het stelwieltje van het Safe-T Advanced Fit System te draaien. Het wieltje draai je naar links om de binnenring groter te maken en zodra je hem op hebt draai je hem naar rechts zodat hij lekker om je hoofd zit. Uiteraard is het Safe-T systeem ook in hoogte te verstellen zodat de beter in je nek ligt. Maar dat doe je enkel tijdens de eerste ingebruikname. De kleine silicone strips tegen de achterkant van het Safe-T systeem zorgen voor extra comfort in de nek.
De dames en heren met lang haar zullen teleurgesteld zijn. De helm is namelijk niet uitgerust met een paardenstaart opening. In principe is er is wel genoeg ruimte om je lange haren (in een dubbele staart) tussen de Safe-T en polycarbonaat te doen maar dat lijkt ons niet heel praktisch.

De riempjes zijn gemaakt van Kevlar en ademen een beetje zodat ze niet zo snel aan je gezicht blijven plakken. De afstelmogelijkheid van de riempjes werkt met een heel simpel klemmetje. Je maakt het klemmetje open, zet de riempjes op de juiste plaats en maakt daarna het klemmetje weer vast. Geen gefiedel met doorhalen en oversteken van de riempjes tijdens de eerste afstelling.

Het draagcomfort, zo persoonlijk als het maar is, is vergelijkbaar met de helmen van MET. Je verwacht ook niet anders. Je krijgt een lekker dragende helm welke goed op zijn plaats blijft zitten onder ruige omstandigheden. De anti-allergische padding in de helm is verwijderbaar om deze met de hand uit te wassen.

Op de technische paden zorgen 13 luchtgaten voor de koeling. De luchtgaten zijn een stuk kleiner van formaat dan je bij XC helmen ziet en liggen verzonken in de helm. Het koelend vermogen van de helm is acceptabel maar bij lange hellingen in de volle zon parelen de zweetdruppels al snel langs je gezicht naar beneden. Aan de binnenkant van de helm bevinden zich 3 luchtkanalen welke er voor zorgen dat de rijwind ook daadwerkelijk door de helm gaat in plaats van stomweg tegen je hoofd botst. Een beetje de techniek van een cowboyhoed zodat je schedel niet volledig tegen het dek aan ligt maar een luchtkamer er boven heeft.
Maar voor de frisse herfst-, voorjaars- en wintertochten is de helm een stuk comfortabeler door juist het lage aantal luchtgaten. Een helmmutsje is dan ook niet zo snel nodig.

Het vizier is door middel van 3 inbusschroeven in hoogte verstelbaar of verwijderbaar mocht je deze moeten vervangen na een lichte crash of laaghangende tak.
Het vizier hoger zetten doe je zodra je met goggles gaat rijden in plaats van een gewone fietsbril. De riem van de goggles zet je vast aan de goggle-klem aan de achterkant van de helm. Zo blijft alles netjes op zijn plaats.

Voor de veiligheid is er ook een apart achterlicht te verkrijgen voor de helm welke je vastmaakt aan het Safe-T wieltje. Zo heb je dus altijd je lampje bij als je een late tocht gaat maken.

Het lampje is uitgerust met een lichtsensor dus zodra je door een tunnel of donker gedeelte rijdt gaat deze vanzelf aan en op het moment dat je weer in het licht komt sprint hij na 15 seconden weer uit. 6 High power leds zorgen voor 25 lumen aan licht. Een ingebouwde accu zorgt voor een levensduur van 2,5 uur op de continue stand en 4 uur op de knipperstand. Opladen gebeurd door middel van een USB kabel.

De helm is verkrijgbaar in de maten S (52-57 cm) M (56-59 cm) en L (58-63 cm)
De Golden Eyes is beschikbaar in de kleuren: Zwart, zwart/rood, donkerblauw/oranje, maangrijs en oranje.
De adviesprijs bedraagt € 100,00

Voor meer informatie klik je op:
https://www.bluegrasseagle.com/products/helmets/golden-eyes

Trails rijden met de Ergon SMA3-M Sport

Een paar weken geleden spraken we over de drie contactpunten voor je lichaam. De handvatten en pedalen hebben we gehad en nu is het tijd voor het zadel. Wij trokken de Alpen in met het Ergon SMA3-M sport zadel.

Een paar jaar geleden introduceerde Ergon het SME3 zadel. Een zadel wat ontwikkeld is voor Endurotochten en wedstrijden. Maar de SMA3 heeft niet voor niets de A in de naam. Deze staat voor All Mountain. Ofwel lange dagen in het zadel en flink klimmen met de bike bij gebrek aan skilift.

Wat per direct opvalt is de typische vorm van Ergon, een breed zitgedeelte en een snel verloop naar de smalle voorkant. De breedte van het zadel in de maat medium meet 14,5 cm en is 28 cm lang. De oude vertrouwde keukenweegschaal blijft hangen op 287 gram. Een net gewicht.
De zadelrails van de Sport is gemaakt uit Cromo staal. Sterk en degelijk met weinig poespas. De Comp versies zijn uitgerust met een TiNox rails maar daar gaan we verder niet op in.

Het zadeldek is aan de achterkant een stuk vlakker dan een conventioneel zadel en dat heeft met het snel wisselen van houding te maken. Tijdens het technisch rijden wil je namelijk veel sneller achter je zadel schuiven of weer terug naar het zadel. Het ontbreken van de achterrand maakt dit een stuk makkelijker. Tijdens het biken hebben we het randje ook niet gemist. Zodra je eenmaal zit blijft alles netjes op zijn plaats zitten. Je hoeft dus ook niet bang te zijn dat je ineens van je zadel schuift.
Het zadeldek bestaat uit Ergon's Microfiber wat heel wat uurtjes aan zadelschuiven moet verduren. Na een dikke week in de Alpen is er nog geen enkel spoor van slijtage te zien en de ervaring met Ergon is dat deze een flinke tijd meegaan.
De zijkant van het zadel is uitgerust met een siliconenband welke er voor zorgt dat de wrijving tijdens het trappen zo laag mogelijk is.

Onder het dek vinden we Ergon's orthopedisch comfortschuim. De schuim is in verschillende dichtheden aangebracht en is zoals je zult verwachten dikker bij je zitbotten dan aan de voorzijde. In het midden van het schuimdek is een uitsparing aangebracht wat de druk verminderd op je “dode zone”.

Tijdens het fietsen valt eigenlijk direct op dat het zadel amper ingezeten hoeft te worden. Na een paar kilometer in het zadel zitten voelt alles gewoon lekker aan. Het comfortschuim doet in combinatie met de uitsparing in ieder geval flink zijn best om tijdens het klimmen je zitbotten te ontzien.

Aan de achterkant van het zadel zit een schuine kunststof strip aan de onderzijde. Dit maakt een mooi afgerond geheel met als voornaamste reden dat je tijdens het technisch rijden, en dan met name als je achter je zadel hangt, broek minder kans krijgt om aan het zadel te blijven hangen. We hebben het allemaal wel eens meegemaakt dat je baggy broek achter je zadel is blijven haken terwijl jij net het gewicht naar voren wilt brengen.
Het wil niet zeggen dat dit nu totaal niet meer gebeurd, maar de kans daarop is in ieder geval weer een stukje kleiner.

Tijdens het op en neer schuiven bij technische escapades merk je amper dat het zadel smaller en lager is en op AM-werk is afgesteld. Een goed teken dus want dat betekend dat het zadel niet hinderlijk in de weg zit en zijn werk netjes doet.

Het zadel is verkrijgbaar in 2 maten.
S ( 9-11 cm ) en M ( 11-13 cm)

De adviesprijs bedraagt  € 79,95

Voor meer informatie klik je op:
http://www.ergon-bike.com/en/article-sma3.html

Trails rijden met de DMR V12 Pedalen

Pedalen zijn een van de drie contactpunten waarmee je aan je bike gekoppeld zit. Toen we de nieuwe DMR V12 pedalen, welke opgestuurd werden door www.bikester.nl, op de bike monteerden gingen we direct de trails op

De eerste lijn van de DMR V12 pedalen stammen zelfs al uit de vorige eeuw. 1998 om precies te zijn. Er is de laatste jaren weinig veranderd aan de pedalen maar met de 2018 lijn zijn er toch wel enkele veranderingen doorgevoerd.

Ten opzichte van de oude vertrouwde V12's hebben de nieuwe een 10% groter platform, 35% lager profiel en zijn ze 20% lichter. Het uiterlijk van de pedalen is zo goed als hetzelfde gebleven. Dus je herkend ze per direct als ze op een bike gemonteerd zijn.

Zoals altijd komt de oude vertrouwde keukenweegschaal tevoorschijn en de naald blijft hangen op 424 gram voor de aluminium versie. Er is ook een magnesium versie welke 350 gram weegt.
De pedaaloppervlakte is 102 mm lang en 98 mm breed. Een mooi oppervlak waar ik met mijn grote voeten toch altijd blij mee ben. De pedaaldikte rondom de as is 16 mm.

Het pedaal zelf is vervaardigd uit aluminium kooi met het klassieke DMR uiterlijk en draait op een Cro-Mo as met fully sealed lagers. De pedalen draaien dan ook lekker soepel zodra ze gemonteerd zijn en met de geschiedenis van de V12's hoef je niet bang te zijn dat de lagers snel stuk gaan.
Het monteren van de pedalen gebeurd met een 6 mm inbussleutel.

Om er voor te zorgen dat je niet van de pedalen schiet zitten er 10 pinnen per
pedaalkant in. De pinnen zijn standaard inbusstelschroeven en de grip tijdens de technische Ardennentrails was prima. Tijdens een paar technische secties waar de hardtail alle kanten op stuiterde heb ik nergens het gevoel gehad grip te verliezen op de pedalen.
Mocht je extra grip willen dan zijn de pinnen te tunen. Je kunt ze vervangen door 10 mm Terror pins! "Wear Pads", wordt gezegd op de site. En dat lijkt ons niet onverstandig met zulke lange pinnen.

Voor ons gevoel hebben we tijdens de ritten geen gebrek aan grip gehad en voor in de toekomst biedt DMR lagerkits en losse pinnen aan in hun assortiment. Zo kunnen we de komende 10 jaar makkelijk vooruit.

De adviesprijs voor de DMR V12 pedalen is:  +/- € 74,99,-
De pedalen zijn verkrijgbaar in de kleuren zwart, wit, geel, rood, blauw, zilver en oranje,

Voor meer informatie klik je op:
https://www.dmrbikes.com/Catalogue/Pedals/V12-2/V12

Met dank aan www.bikester.nl voor het beschikbaar stellen van de DMR V12 pedalen.
https://www.bikester.nl/dmr-v12.html

Pagina's