Afkorting: 
XCO

Kärcher Mobile Outdoor Cleaner

Dirty business

Zo rondom de herfst begint de behoefte aan een mobiele lage-druk reiniger te groeien. De plassen zijn niet meer te ontwijken, worden met de week dieper zodat de modder niet alleen in het gezicht van je achterligger vliegt maar tevens aan je kostbare bezit blijf plakken. Nu ben ik zelf niet de grootste schoonmaker maar af en toe ontkom je er gewoon niet aan. We kregen van Kärcher de beschikking over een Mobile Outdoor Cleaner die we onmiddellijk in de praktijk hebben getest.

Wat krijg je?

In de verpakking zit een kleine mobiele reiniger in de onmiskenbare Kärcher kleuren geel en zwart. De Kärcher is voorzien van een 4 liter watertank(je) een lithium-ion accu en een mooi opgeborgen waterslang van dik 2,5 meter lengte. We hebben van Kärcher een versie met Bike Box ontvangen die onderaan de Cleaner kan worden geklikt. In de Bikebox zitten een borstel die op de waterslang geklikt kan worden, een fles met reinigingsmiddel en een grote microvezel doek om je bike mee te drogen na de schoonmaak. Doordat de Bike box mooi onder de Kärcher geklikt kan worden is deze erg prettig en zijn de accessoires altijd goed bereikbaar. Ze slingeren niet ergens los in de garage, auto of schuur maar nemen ook geen extra ruimte in beslag. Standaard kost de Kärcher € 169,95 en de Bike Box € 39,95. De set is ook samen te koop, adviesprijs is dan €199,95

 

Talk Dirty

We hebben de Kärcher twee keer uitgebreid getest na een goede rit in zowel modder als sneeuw. Thuisgekomen na de rit de watertank gevuld met warm water en slang onder de watertank vandaan gehaald. Eerste wat opvalt, is de enorm prettige straal. Mooi spreiding van het water en vooral de kracht is precies goed. Je wilt geen krachtige straal die direct de lagers binnendringt maar ook geen slappe hap waardoor je alsnog hard moet gaan boenen om de modder te verwijderen. Zowel na de modder- als sneeuwrit, verdwijnt de rommel snel van je fiets zonder ook nog maar de borstel te gebruiken. Na de modderrit de spuitflacon met reinigingsmiddel gebruikt alvorens de Kärcher te gebruiken wat ook echt een mooi resultaat opleverde. Daarna goed drooggemaakt met de fijne grote doek. Na de gecombineerde modder / sneeuwrit zonder het reinigingsmiddel ook een goed resultaat. Borstel kan heel bruikbaar zijn bij echt vastgekoekte rommel maar meteen na de rit als het nog nat is, eigenlijk niet direct nodig.

Oordeel

Klein en niet te krachtig! Echt een heerlijk apparaat om even snel fiets af te kunnen spoelen. Straal perfect, werkt goed met warm water en zeer handzaam formaat. Als de kwaliteit van zelfde hoogte is als andere zaken van Kärcher dan absoluut aanbevelingswaardig. Bikebox niet direct nodig voor de reiniger maar de borstel en doek kunnen goed van pas komen en heerlijk dat je alles op één plaats kan opbergen. Zijn er dan helemaal geen aandachtspunten? Beetje wel; de inhoud van 4 liter is voldoende om één fiets snel mee schoon te krijgen maar als je graag uitgebreid poetst of meerdere fietsen wilt reinigen dan is een grotere tank makkelijker of je loopt nog een keertje extra naar de keuken. Voor mij ideaal om fiets zowel thuis als onderweg schoon te maken na een rit en voordat je kostbare bezit in de auto geplaatst moet worden. Mijn advies zou dan ook zijn om dit ding onder de kerstboom te plaatsen in de plaats van of naast je andere fiets gerelateerde items op je kerstwensenlijst.

Te verkrijgen bij verschillende distributiepunten maar ook via de site www.karcher.nl

Roc des Alpes 2015

Afgelopen weekend werd voor de 3e maal de Roc des Alpes georganiseerd. Deze alpenvariant van het welbekende evenement Roc d'Azur is gesitueerd rondom het wintersportdorp La Clusaz, aan de voet van de Aravis bergketen.

Hier geen azuurblauwe wateren, of het moeten de spaarzame waterbekkens zijn die je her en der aantreft. La Clusaz doe je aan voor de schitterende landschappen en de loodzware parcoursen die de rijders worden voorgeschoteld.

Met een toename van 10% ten opzichte van vorig jaar in de deelnemersaantallen neemt de populariteit van dit jonge evenement nog steeds toe. Dat ook de belangstelling van buiten Frankrijk toeneemt, bleek tijdens de marathon op zaterdag, en de Roc des Alpes op zondag. De marathon werd een volledig Zwitsers feest, waarbij Johann Tschopp aan het kortste eind trok. Op de vierde plaats nog een Nederlands tintje, Marc de Maar rijdt weliswaar onder VS-vlag, maar is als geboren Assenaar toch behoorlijk Nederlander.

Waar de vorige 2 edities van de Roc des Alpes prooi waren voor Alexis Chevenier, werd de aanstaande hattrick verstoord door de duitse mountainbiker Sascha Weber. De voor de aanstaande nationale kampioenschappen in de omgeving trainende Weber was de Roc des Alpes een mooie trainingsronde om de messen nog eens flink te slijpen. De regen die de 12 uur voor de start gevallen was toverde het parcours om tot een vele malen zwaardere uitdaging, zo gaf Weber vlak na de finish rijkelijk toe. Dit waren de zwaarste 50 km die ik ooit heb gereden, luidde zijn heldere commentaar na afloop. Een defecte voorvork noopte hem al vloeg aan te vallen, en in te zetten op zijn sterke punt, de klim, waar de specialisten achter hem vooral in de afdalingen gevaarlijk zouden zijn.

Kilian Bron gooide weer hoge ogen bij de Enduro. Daarnaast is ook het vertrouwde programma verreden, waaronder een tandemwedstrijd, diverse rando’s en natuurlijk de Roc Ruelles, de Roc streetrace-variant, en de Roc Down. Splinternieuw was de E-Roc, speciaal om E-bikes ook een plaatsje te geven.

De Roc des Alpes volgt op de Roc des Ardennes, die afgelopen mei plaatsvond. Traditioneel volgt in Oktober de Roc d’Azur, een evenement wat rond de 15.000 bikers naar Frejus, Zuid Frankrijk trekt. Het heerlijke nazomerweer met temperaturen ruim boven de 20 graden lokt ieder jaar veel door de herfst geteisterde noorderlingen naar het zuiden, om nog even na te genieten van een jaar lang biken.

Is Zuid Frankrijk niet ver genoeg? Dan pak je het vliegtuig, en reis je in Maart af naar Argentinië, alwaar de Roc d’Argentina wordt verreden.

Mountainbike.nl reed overigens ook mee. Lees ons verslag van de marathon op ons forum hier: http://www.mountainbike.nl/forum/rocalpes.


Tschopp.


Kilian Bron.


Weber won de Roc des Alpes, maar geen barbecue weer zondag..


Zicht op de Mont Blanc, een beloning voor 80 km zwoegen op de Marathon.

GripGrab hefstspecial

De dagen worden korter, kouder en natter. Je komt in het donker terug van het werk en wil nog even snel een rondje gaan fietsen. Tijd om de herfstkleding weer uit de kast te trekken. Voor GripGrab ging ik op pad met de nieuwe herfstcollectie.

Klik op de volgende link om naar de special te gaan: http://www.mountainbike.nl/specials/gripgrab-herfstspecial

Review 650B Wielen RCZ Race

Gezien het feit dat 650b wielen in mijn Giant XTC Carbon Advanced SL met FOX voorvork moeten passen en ik benieuwd ben naar de ervaringen ermee bestel ik bij http://www.rczbikeshop.nl een set 650B wielen. Omdat het slechts om te proberen is heb ik gezocht naar laag geprijsde wielen. Dit resulteert dus niet in een handgespaakte ZTR set met Hope naven maar een machinaal gespaakte set. Ik bestel meteen een set Maxxis Crossmark 2.1 vouwbanden erbij en gebruik op voorraad liggende Activ8 26” binnenbanden. Ik krijg straks een versie met rode velgen, witte spaken, rode naven en nippels dus ben zeer benieuwd of dit gaat matchen met mijn fiets. Het is weer eens iets anders maar je weet natuurlijk nooit hoe het precies uitpakt.

RCZ Race 650B / 27,5” wielen

Inleiding
Gezien het feit dat 650b wielen in mijn Giant XTC Carbon Advanced SL met FOX voorvork moeten passen en ik benieuwd ben naar de ervaringen ermee bestel ik bij http://www.rczbikeshop.nl een set 650B wielen. Omdat het slechts om te proberen is heb ik gezocht naar laag geprijsde wielen. Dit resulteert dus niet in een handgespaakte ZTR set met Hope naven maar een machinaal gespaakte set. Ik bestel meteen een set Maxxis Crossmark 2.1 vouwbanden erbij en gebruik op voorraad liggende Activ8 26” binnenbanden. Ik krijg straks een versie met rode velgen, witte spaken, rode naven en nippels dus ben zeer benieuwd of dit gaat matchen met mijn fiets. Het is weer eens iets anders maar je weet natuurlijk nooit hoe het precies uitpakt.

Bestellen, verzenden en verpakking
Op de site staan de wielen aangeboden voor € 142,- en hierbij komt nog € 2,99 aan verzendkosten. Voor € 145,- heb ik, na betaling via PayPal, binnen twee dagen de bestelde set thuis. De wielen zitten rijkelijk voorzien van bubbelfolie en dus goed beschermd in een kartonnen doos. Snelspanners en velglint zijn niet in de prijs inbegrepen en dus ook niet meegeleverd.

Eerste indruk
Bij het zien van de rode wielen ben ik aangenaam verrast. Het is weer eens wat anders maar het zijn gelukkig geen circuswielen en zullen wel goed staan in de XTC. De velgen zijn voorzien van stickers met hierop “RCZ  Race” en mooi egaal rood geanodiseerd. De spaken zijn wit en de nippels kleuren leuk bij de spaken en velgen. De naven zijn met een gelaserd logo voorzien van de tekst “RCZ Race” maar lijken erg op Novatech. Uit navraag blijkt dit ook zo te zijn en zijn ze voorzien van 2RS industrielagers. Gezien de aluminium body wordt geadviseerd om met een cassette met spider te rijden. Ik tel zelf 27 aangrijppunten bij een volledige omwenteling van de body en 28 spaken aan de achterkant en 24 aan de voorkant. De spaken zijn van Pillar. Het merk zegt mij verder niets maar helemaal merkloos blijkt het na enig googelen niet. De naven zijn geschikt voor snelspanners en zo te zien niet direct om te bouwen naar een ander formaat. Van RCZ heb ik ondertussen begrepen dat het 2015 model zowel 9mm QR als 15mm steekas aan zal kunnen. De wielen zijn kaarsrecht en rond dus hierover vooralsnog geen klachten.

Op de site staat vermeld dat het gewicht 1640 gram bedraagt. Een weegmoment op eigen niet zeer betrouwbare keukenweegschaal leert mij dat dit best eens reëel kan zijn want ik kom zelf op 915 gram voor het achterwiel en 760 gram voor het voorwiel. Incl. buiten- en binnen banden kom ik op respectievelijk 1635 en 1475 gram dus aardig licht. Volgens de leverancier zouden ze een maximaal rijdersgewicht van 95 kg aan moeten kunnen dus ik val precies op de grens of met kleding en kamelentas zelfs niet iets erover heen. Genoeg reden dus om eens te gaan testen. Mijn gebruik zal slechts voor lokale XC rondjes zijn met genoeg wortels en kleine sprongetjes dus veel zwaarder zullen ze ook niet belast worden. Als ik dit wel in de planning had gehad, zou ik liever iets meer reserve aan maximaal rijdersgewicht hebben gehad maar zouden de wielen waarschijnlijk ook zwaarder geweest zijn.

Indruk tijdens de rit
Aangezien het hier geen duurtest betreft van enige honderden of zelfs meer kilometers, beperk ik mij tot een tweetal ritjes waaruit ik mijn eerste ervaringen met de wielen put.
In de eerste meters hoor ik geen of nauwelijks geluiden van zichzelf zettende spaken en ook bij goed aanzetten staande op de pedalen gebeurt er op het gehoor niets. Na eerst in de straat een aantal stoepranden op en af te hebben gereden en een aantal keren een kleine bunny hop check ik of de wielen nog recht lijken. Aangezien dit het geval is, vervolg ik mijn weg richting de bossen in en rondom Herpen (Herperduin en Maashorst). Ik merk al snel op dat de wielen stijver aanvoelen dan de Shimano XT WH-M775 standaardwielen die ik hiervoor erin had zitten. Of dit nu een heel eerlijk vergelijk is (de WH-M775 zijn 26 inch) weet ik niet maar het is in ieder geval een gevoel.
Tijdens de eerste rit in het bos blijf ik zoveel mogelijk zitten in het zadel om de wielen in ieder geval duidelijk te maken dat ze de ruim 95 kilo aan moeten kunnen zonder dat ik ze echt flink op hun donder geef (dat kan mijn rug namelijk ook niet meer aan). Zodoende worden kleine sprongetjes en kuilen niet gemeden en worden wortels niet ontweken maar juist opgezocht. Ik blijf gaandeweg de rit bij mijn constatering dat de wielen stijf voelen hetgeen zeker bij het aanzetten en in de bochten goed merkbaar is.

Op de weg naar huis kijk ik nog even of de wielen recht lijken te zijn maar dat zal ik straks nog iets nauwkeuriger doen. Na schoonmaken van fiets en wielen check ik nogmaals (nu iets nauwkeuriger) of wielen recht en rond gebleven zijn en het lijkt zo te zijn. Ik kan met het blote oog geen afwijkingen zien en ik heb al helemaal niets kunnen merken tijdens het fietsen.
Tijdens en na afloop van de tweede rit van dik anderhalf uur verandert mijn mening niet dus zal ik mijn ervaringen maar gebruiken voor deze review.

Conclusie

Ik ben enthousiast over de wielen. Ze zien er mooi uit, zijn goedkoop en licht in gewicht (circa 1650 gram) maar sterk genoeg voor een normaal XC gebruik zelfs door een 95kg wegend persoon. Het betreft hier geen duurtest dus hoe de set zich op langere tijd houdt is niet te zeggen. Ik ben nu al blij dat de set met mijn gewicht zich goed gehouden heeft en heb geen redenen om aan te nemen dat ze de volgende rit opeens gebreken zullen gaan vertonen. Conclusie: NOT CHEAP MAAR LOW-PRICED en dat is in de Nederlandse cultuur doorgaans een goed teken ;-).

Review Decathlon Aerofit 9

Februari 2013, B'Twin lanceert de nieuwe kledinglijn voor de FDJ wielerploeg. Namelijk de Aerofit 9. Het tenue wordt geleverd in 3 verschillende modellen. Het officële FDJ-tenue, zwart-blauw en een zwart-rode versie.

 

Wieleroutfit Aerofit 9
 
Met de komst van de FDJ (Francaise Des Jeux) wielerploeg stijgt de
B'TWIN kledinglijn weer een trede hoger op de ladder. B'Twin is namelijk de
ontwikkelaar van de kleding van de profploeg. En pro's zijn veeleisend als
het gaat om de kleding die ze dragen. En dan met name de broek moet goed
zijn. Deze moet dan ook zitten als een tweede huid.
Als je bekijkt dat Matthieu Ladagnous (5de in de ronde van Vlaanderen
2013) 6 uur en 8 minuten op de fiets heeft gezeten met (even kort door
de bocht berekent) 90 toeren per minuut, komt dat neer op 33120 op en neer
gaande bewegingen van de benen! Dat zijn getallen waar je toch even bij stilstaat.
 
Decathlon lanceerde in februari dan ook de Aerofit 9 outfit in 3 modellen. Het
officële FDJ-tenue, zwart-blauw en zwart-rood. Ik testte afgelopen maand de
zwart-blauwe outfit tijdens een aantal buitenritten en tijdens het Tacxen en spinnen.
 
 
Het eerste wat opvalt als je het tenue in je handen hebt is het gewicht. Het voelt heel
licht aan. Het setje (shirt+broek in de maat XL) geeft op de electronische weegschaal
net 360 gram aan.
 
De broek is gemaakt van 7 panelen waardoor het de vorm van je lichaam goed volgt.
De maat is voor een XL net aan de maat. Maar dat kan komen door de Franse ontwerpers.
(In de kledingset van de Roc D'azur van 2012 had ik ook broekmaat XXL). De zeem van
de broek bestaat uit 7 verschillende delen met verschillende diktes. 2 grote pads van
15 mm met een gelinsert en 4 kleinere van 9 mm. Aan de buitenrand zit nog een dunne
pad van 3 mm. Dit om wrijving bij je liezen te verminderen.
De bretels zijn heel erg dun en het materiaal doet me denken aan sexy lingerie. Het voelt
ook aan alsof het elk moment kapot getrokken kan worden. Maar niets is minder waar en
het voelt ook goed aan op de blote huid. Aan de bovenkant van de bretels zit ook een
dwarsverbinding van bretel naar bretel. Zo zakken de bretels eindelijk eens niet van je
schouders af. Daar is dus wel goed over nagedacht.
Verder zitten aan de onderkant van de broek grote "anti-kruip" strips. Niet gemaakt van
rubber maar van een soort elastische stof met gaatjes erin. Ik heb het nog niet eerder
gezien maar het draagt prettig en doet zijn werk.
Na verschilende tochten en uren in de sportschool moet ik zeggen dat de broek zijn werk
meer dan goed doet. Het zweet wordt goed afgevoerd en je billen en botten voelen na een
spinningsessie van 3 uur nog steeds goed aan. De broek zou ook voor een betere
bloedsomloop en compressie moeten zorgen zodat de spieren iets minder vermoeid
aanvoelen op het einde van de rit.
De trend van compressiekousen komt dus ook terug in de bovenbenen.
 
Het shirt is zoals gezegd ook heel erg licht en ook gemaakt van luchtig materiaal. Aan
de voorkant zit een grote rits zodat je het shirt van boven tot onder open kunt gooien.
Heerlijk om te doen als je in de volle zon een col aan het beklimmen bent. Of ergens in
een grasveld aan het uitrusten bent van een schitterende tocht. Verder zitten er aan de
mouwen en aan de onderkant van het shirt dezelfde "anti-kruip" stof als in de broek.
Zoals gezegd voor mij een heel nieuwe soort stof welke zijn werk goed doet. Het afvoeren
van zweet gaat zoals het hoort. door de stof en door verschillende gaatjes onder de
oksels en bij de schouderbladen.
Aan de achterkant van het shirt zitten 3 grote zakken voor je eten en gereedschapjes.
En er zit aan de linkerkant nog een afsluitbaar zakje voor je autosleutels en een klein beursje.
 
Als eindconclusie moet ik zeggen dat B'Twin er in is geslaagd om een heel erg goed
tenue te ontwikkelen. Enig punt van ontwikkelen is altijd dat er ook een prijskaartje
aan vast hangt. Maar dit is voornamelijk bij het officiële tenue.
De prijs van het shirt in zwart-blauw, zwart-rood vallen mee. Het is niet de goedkope
prijs die we van Decathlon gewend zijn maar je krijg er wel een flink
technische outfit voor terug.
 
 
Het shirt in de kleuren van FDJ kost € 79,95. De broek in FDJ € 85,95.
Het shirt in andere kleuren kost € 59,95 en de broek € 59,95.
 
Deze producten zijn te koop op btwin.com, in de winkel B'TWIN village in Lille
en in de Decathlon-winkels Best, Amsterdam en Heerlen.

...en je mag de fiets houden als je de testrit afmaakt!

Nou ja, maar dan moet je wel even flink gaan tekenen in Komoot, Strava of Maps. Liefst een route met veel gravelpaden en tracks door de bossen. En minimaal 500 km lang. Dat is de Ampler Challenge. Ondanks het feit dat het forenzenfietsen zijn is het wel een geschikte tocht om de anti lek banden echt goed te testen.

Ampler Bikes daagt jou uit om een testrit te maken - van 1000 km

Nadat Ampler Bikes afgelopen jaar voor het eerst een Ampler Challenge hebben georganiseerd met Alain Buffing hebben ze de smaak te pakken. Hij reed toen in zes dagen 800 km van Amsterdam naar Berlijn met een e-bike van Ampler. Nu willen ze jou de kans geven op de testrit van je leven. Iedereen kan zich nu aanmelden met een route van tussen de 500 en 1000 km. Als de testrit slaagt, dan is de fiets voor jou!

Met de Ampler Challenge wil Ampler graag de aandacht vestigen op de voordelen van fietsen en hoe elektrische fietsen ervoor zorgen dat je echt geen excuus meer hebt om niet de fiets te pakken. Zo stoot een e-bike 12x minder CO2 uit dan een auto (22g/km tegenover 271 g/km). Daarbij komt dat e-bikes obstakels als wind, heuvels en zweet laten verdwijnen en de omgeving of hoe fit je bent er niet meer toe doen.

Vorige jaar is de Ampler Challenge gedaan door een onervaren fietser. Dit om te laten zien dat e-bike daadwerkelijk fysieke en mentale barrières weghalen: Iedereen kan hier aan mee doen.

Dit jaar kan iedereen mee doen aan de Ampler Challenge. Enige voorwaarde is dat de route richting de 1000 km gaat en binnen Europa is. Ampler Bikes zorgt tijdens de rit voor een fiets, accomodaties en ondersteuning. En omdat het een testrit is, mag de rijder, indien de testrit bevalt natuurlijk, de fiets houden.

Hoe kun je meedoen?

- Plan een (onverharde gravel-) route route die tot 1000 km lang is (met Komoot, Strava of Maps) en deel de link met ons.
- Schrijf een kort verhaal over jezelf en waarom je mee wil doen. Samen meedoen mag ook. Schrijf dan ook een stukje over je partner.
- Kies je favoriete Ampler Bike uit - deze mag je aan het einde houden.
- Voeg je contactgegevens toe zodat we je kunnen bereiken.

De deadline om mee te doen aan de Ampler Challenge is 26 mei. Op 31 mei maken we bekend welke Challenges we gekozen hebben.
Vul dit formulier in om mee te doen:
https://amplerbikes.typeform.com/to/XazWFH?utm_source=Subscribers+and+Cu...

Voor meer info over de Ampler Challenge klik je op:
https://amplerbikes.com/en/electric-challenge

Trails rijden met de Magped Enduro Pedalen

Een klein jaar geleden kwam Magped op de markt met de innovatieve magneetpedalen. Afgelopen maand is het Enduro pedaal uitgebracht met magneten aan beide kanten van het pedaal. Wij monteerden ze en gingen in Luxemburg de trails op.

Voor de bikers welke nog niet bekend zijn met de Magneetpedalen van Magped volgt een korte uitleg. De Magped's zijn de gulden middenweg tussen platform en klikpedalen. Je zit wel vast maar hebt de mogelijkheid om supersnel en in alle situaties los te komen zonder zijwaartse beweging van je voet te hoeven maken. Dit omdat er in het pedaal een magneet zit welke aan een ijzeren plaatje klikt onderin je schoen.

De magneten in de Enduro pedalen komen in 2 sterktes. 150 Nm en 200 Nm kleefkracht. Voor onze 82 kilo aan rijdersgewicht hebben we voor de pedalen van 150 Nm gekozen.

Wat op zich minder interessant is voor Trail pedalen is het gewicht. Maar we leggen ze toch even op de keukenweegschaal en de wijzer blijft hangen op 531 gram. Absoluut geen lichtgewicht pedaal maar dat is uiteraard te wijten aan de dubbele magneet.
Het pedaal is gemaakt uit een gefreesde aluminium kooi en heeft een versterkte Cro-mo as met sealed cartridge lagers. Allemaal een beetje robuster uitgevoerd om het Enduro geweld te kunnen verwerken. En in de duurzaamheid hebben we afgelopen maanden een goed vertrouwen gekregen, dus dat zit wel goed.

voordat we op pad kunnen met de pedalen zullen we eerste de pinnen moeten monteren. Standaard krijg je er 32 stalen pinnen bij maar je kunt ook een upgrade kopen naar zogenaamde groene Enduro Pin's. In onze doos zat een groot scala aan pinnen en deze hebben we dan ook in een mix gemonteerd. Vooral omdat de Enduro pinnen een heel stuk gevoeliger blijken tijdens het monteren. Een aantal zijn nu dus in de oud ijzerbak beland, helaas. Een tip van Magped's is dan ook om eerst een stalen pin erin te draaien en dan deze te vervangen door de Enduro Pin's.

Time to hit the Trails:
Nadat we de pinnen hebben gemonteerd en afgesteld op de schoenen wordt het tijd om de trails op te schieten. De schoenen welke we gebruiken zijn de 5-10 Kestels en de Cube ATX OX. Beide schoenen hebben een vlakke zool zodat ze mooi in de pinnen van de pedalen vallen wat je bij platformpedalen gewend bent.
De eerste tochten in het zuiden valt op dat we geen gewenningspediode meer nodig hebben en dat we direct goed op de pedalen zitten. Tijdens lange klimmen kunnen we een beetje aan de pedalen trekken en eenmaal bergaf blijven we lekker aan de bike plakken. Dit is vooral fijn als we met een vaartje over rembulten en boomwortels stuiteren.
Het losklikken tijdens onverwachte escepades is heel makkelijk. Je beweegt je enkel schuin omhoog en de schoenen komen netjes los van de pedalen. Je hoeft dus geen zijwaartse beweging te maken zoals met klikpedalen. Je zit dus wel vast maar niet te vast.

Zodra je weer verder wilt biken zet je simpelweg je schoen op het pedaal en de ijzeren schoenplaat vindt vanzelf het magneetje in het pedaal. Je hoort een duidelijke klik en bent klaar om verder te biken.
Doordat de Enduro pedalen aan beide kanten een magneet hebben hoef je niet de goede kant te zoeken zoals bij de Sport variant. De pedalen hebben dan ook niet de neiging om met de zware kant naar beneden te hangen. Ze zijn simpelweg een stuk beter in balans.

Tijdens het rijden van dikke trails in Luxemburg komen de goede eigenschappen van de pedalen echt naar voren. Vooral als je met een gangetje over alle trappen rijdt welke zich daar bevinden. Zodra het tijd wordt voor airtime merk je dat je niet vol aan je pedaal kunt trekken. De 15 kg kleefkracht is dan net niet genoeg en wedstrijdrijders zullen beter af zijn met de 200 Nm magneten. Maar tijdens het rijden van drops trek je iets minder aan je pedaal en blijft alles netjes bij elkaar.

Conclusie:
De Magped Enduro pedalen zijn ontwikkeld voor de biker die graag stevige trails rijdt, vast wil zitten maar toch wat meer vrijheid wil hebben in zijn voetbewegingen. De duurzaamheid zal zich in de komende jaren nog moeten bewijzen maar daar hebben we alle vertrouwen in.

De adviesprijs van de Magped Enduro pedalen bedraagt: € 149,-

Voor meer informatie klik je op:
https://www.magped.com/shop/magped-enduro/?lang=en

Op pad met de MET Lupo

XC, Trails rijden of lange All Mountain tochten tijdens je bike-vakantie. De MET Lupo is zo'n beetje het manusje van alles in het huis van MET. Tijd om deze eens goed te bekijken.

De MET Lupo, wat wolf betekend, valt in de categorie lichtgewicht Trail / All Mountain helmen en is voor onze doeleinden zo'n beetje de meest gedragen helm. Dat is voornamelijk te wijten aan de pasvorm, gewicht en koelend vermogen. De wijzer van de keukenweegschaal blijft namelijk hangen op 281 gram (in maat M) en met 20 luchtgaten waarvan een aantal grote aan de voorkant heb je genoeg koelend vermogen voor als je een flinke col op rijdt via een mooi schotterpad onder een heerlijke Franse zomerzon.

Aan de rondingen van de helm is te zien dat deze vooral Trail gericht is. Het model is redelijk afgerond wat er voor zorgt dat je hoofd bij een crash iets beter doorrolt. Ook loopt hij aan de achterkant lekker ver door zodat je achterhoofd netjes beschermd is.
Om je hoofd goed te beschermen is de helm vervaardigd uit een buitenschaal met de zogenaamde HES technologie. Deze is ontworpen om de klap van de impact over de gehele schaal te verdelen. Verder wordt de klap opgevangen door de hardschuimen binnenlaag. Deze hardschuimen laag heeft ook weer verschillende dichtheden om klappen netjes te verdelen.

Zoals je gewend bent van MET maak je helm simpel op maat dankzij het Safe-T-Advanced Fit System. Je draait simpelweg aan het wieltje en de helm past zich netjes aan. Het is ook mogelijk om het Safe-T wieltje wat hoger of lager in je nek te zetten. Dat laatste doe je alleen als je de helm de eerste keer afstelt.

De riempjes van de helm zijn gemaakt van Kevlar. Maar van een ander soort als enkele jaren geleden. Het lintstof is namelijk een stuk zachter en minder stug wat het draagcomfort ten goede komt. De riempjes maak je dankzij het klemmetje snel en makkelijk op maat. Van de eerste generatie wilden deze wel eens open schieten maar dat probleem is door de jaren heen opgelost en van de afgelopen modeljaren blijven de klemmetjes netjes dicht zoals het hoort.
Het draagcomfort van de helm is heel prettig. Maar aan de voorkant zit geen silicone stip maar stof. Niets mis mee op zich en als je een upgrade wilt kun je de silicone insert gewoon bestellen bij MET. De kussentjes in de helm zijn gemaakt van Coolmax en zijn ook uitneembaar om ze uit te wassen of om ze door de jaren heen een keer te vervangen.

Zoals in het begin verteld is bevat de helm 20 luchtgaten wat hem voor ons de ideale vakantie-helm maakt. Licht en luchtig genoeg om dagen lang op je zwetende hoofd te hebben maar toch veilig genoeg om dikke trails mee te bestormen zoals we in Zuid Limburg en het Mullerthal gedaan hebben.
Het vizier aan de voorkant is in hoogte verstelbaar en ook verwijderbaar of vervangbaar mocht deze stuk gaan door een laaghangende tak oid. Het in hoogte verstellen van het vizier kun je doen zodra je met goggles gaat rijden in plaats van een gewone fietsbril. Aan de achterkant van de helm zit geen zogenaamde goggle-klem maar een klein bultje welke er voor zorgt dat de band van je goggle op zijn plaats blijft.

Conclusie:
De Lupo is een klassieker in wording en draait bij MET al enkele jaren mee. Het lage gewicht, goede luchtventilatie en bescherming maken het een helm welke geschikt is voor je wekelijkse XC-tochten en op bike vakantie zijn mannetje wel staat.

De helm is verkrijgbaar in de maten M (54-58 cm.) en L (59-62 cm.)
De Lupo komt in de kleur zwart, oranje, fluo-geel, wit, donkerblauw en mintgroen.
De adviesprijs bedraagt € 99,95

Voor meer informatie klik je op:
https://www.met-helmets.com/products/mtb/lupo

Shimano GRX. 's werelds eerste specifieke gravel/adventure groep

Met meerdere opties waaronder dubbele en enkele aandrijflijnen, mechanisch of elektronisch schakelen, 11 en 10-versnellingen, dropper post integratie en wide of close-range overbrengingsverhoudingen voor elke stijl van gravel en onverhard rijden.

Shimano introduceert een nieuwe componentenreeks onder de naam GRX; ’s werelds eerste speciale serie van gravel/adventure componenten ontwikkeld voor zowel snel rijden, als voor gegarandeerde prestaties op losse onverharde wegen en paden. De nieuwe gravel/adventure groepen zijn ontstaan na een uitgebreid, onderzoeks-, test- en ontwikkelingsproces. De wereldwijde terugkoppeling van rijders op trails, bospaden, grindpaden en onverharde wegen op alle niveaus zijn in de componentenreeksen samengebracht.

GRX omvat RX800, RX600 of RX400-serie’s componenten met 1x11, 2x11 en 2x10 aandrijflijnen en mechanische en Di2 elektronische schakelopties, zodat fietsers hun rijstijlen op wisselende ondergronden aan kunnen passen en verder kunnen gaan dan hun gebruikelijke grenzen om een breed scala aan terreinen te verkennen.

De ontwikkeling van deze serie heeft het ontwikkelingsteam van Shimano ver buiten de traditionele grenzen gebracht met een platform dat zich, zowel nu als in de toekomst, op de behoeften van de rijders richt. Of het nu gaat om fietsen op gravel, onverhard wegrijden, fietstrektochten of het voldoen aan de behoeften van veeleisende cyclocrossers, SHIMANO GRX biedt opties variërend van op gravel afstelde versnellingsverhoudingen tot aangepaste ergonomie, van dropper zadelpennen integratie tot aan gravel-specifieke GRX wielen met bredere velgprofielen.

De componenten
GRX omvat drie cranksetopties - 1x11, 2x11 of 2x10 versnellingen - plus vóór en achterderailleurs, schijfremklauwen met een optie voor een in-line remhendel en STI-shifters en naar keuze met elektronisch Di2 schakelen of mechanische schakelopties.

De componenten zijn gebaseerd op Shimano’s toonaangevende aandrijflijntechnologieën van zowel de wegfiets als de mountainbike, om de kenmerkende schakelprecisie en stabiliteit te leveren waar Shimano bekend om staat. GRX is een soepele en stille aandrijflijn die speciaal is afgesteld op de unieke eigenschappen van gravelterreinen, rijposities en de eigenschappen van gravelfietsen.

Om het gemakkelijker te maken, adviseert Shimano GRX het gebruik van Shimano MTB (Deore XT, SLX of Deore) of Road (Ultegra, 105, Tiagra) cassettes en kettingen die reeds bestaan in de Shimano productlijn. Naast de toonaangevende Shimano GRX 800-serie, zijn er ook voordeligere 11 versnellingencomponenten, een 600-serie crank en een set shifters, die probleemloos kunnen worden gecombineerd met 800-serie componenten en 10 versnellingen cranks, derailleurs en schakel/remsets. Dit betekent dat u alles kunt creëren, van een lichtgewicht premium GRX op raceniveau tot een vrijetijds GRX-werkpaard op een voordeliger niveau.

GRX-crank: de GRX-cranks zijn ontworpen voor het rijden op verschillende rijterreinen en rijstijlen, allemaal met een +2.5 mm kettinglijn voor meer band- en framespeling. GRX-cranks met een enkel blad zorgen voor eenvoudig schakelen op alleen de achterste cassette (de opties zijn onder andere RX800/600 40T cassettes of de RX800 42T cassette) en worden geleverd met Shimano’s Dynamic Chain Engagement tandprofiel op de voorste kettingblad voor een betere kettingretentie op hobbelige ondergronden. Het GRX RX810-crankset met dubbele kettingblad een 17-tanden verspringing, die met 48-31T de breedste overbrengingsverhouding heeft, is de beste set, die Shimano ooit heeft ontwikkeld. Samen met de extra RX600-11/10 46-30T opties, geven de dubbele cranksets voldoende overbrengingsverhoudingen om de steilste beklimmingen en de steilste afdalingen aan te kunnen.

GRX crankgewichten: 1x11: FC-RX810-1: 655 gram, FC-RX600-1: 753 gram. 2x11: FC-RX810-2: 722 gram, FC-RX600-11: 816 gram, FC-RX600-10: 819 gram

GRX-voorderailleurs (FD):
Als aanvulling op de cranksets, zijn de Di2 (FD-RX815) of mechanisch (FD-RX810/RX400) voorderailleurs ontwikkelt met 2,5 mm extra uitgaande speling voor bredere banden (tot 42 mm) om het rijden op ruwe wegen te vergemakkelijken. Dit betekent dat de GRX-voorderailleurs met Shimano GRX +2.5 mm cranks dienen te worden gecombineerd. Zowel de RX800-serie mechanische, als de elektronische Di2 voorderailleurs zijn gebouwd om plaats te bieden aan Shimano’s breedste 17T kettingblad met de 48-31T versnellingsverhouding vóór, terwijl de FD-RX400 10-versnellingsderailleur plaats biedt aan de 16T kettinbladen van de RX600 46-30T cranksets met 10-versnellingen. Alle voorderailleurs bieden Shimano’s legendarische schakelprestaties. Shimano Di2 FD’s kunnen perfect worden afgesteld met behulp van Shimano’s eenvoudige en geïntegreerde shifters terwijl de mechanische FD’s zorgen voor een extreem licht schakelgevoel aan de voorkant met een ergonomische krachtcurve, toggle link-constructie voor meer kabelgeleidingsopties en een geïntegreerde spanbout voor de kabel voor nauwkeurig en gemakkelijk afstellen.

GRX-voorderailleur gewichten: FD-RX815-F: 131 gram, FD-RX810-F: 94 gram, FD-RX400: 95 gram

GRX-achterderailleurs (RD):
de GRX Di2 RDs (RD-RX815/RX817) en de mechanische RD’s (RD-RX810/RX812/RX600) maken gebruik van de in 2018 geïntroduceerde technologie van de RX-achterderailleur en zijn ontworpen voor geruisloos, soepel en betrouwbaar schakelen op ruw terrein met een kettingstabilisatiesysteem dat bekend staat als SHADOW RD+ om ‘geklapper’ van de ketting te vermijden, onnodige beweging van de derailleurarm te beperken en ononderbroken schakelprestaties te bieden. GRX wordt geleverd met een keuze uit vier derailleurs, afhankelijk van welke cassette en schakelsysteem u kiest.

Voor rijders die een Ultegra, 105 of TIAGRA-niveau 11-30/34T cassette gebruiken, is er de korte kooi Di2 RD-RX815 of mechanische RD-RX810 achterderailleur, terwijl rijders met een Deore XT, SLX of Deore niveau 11-40/42 cassette de langere kooi Di2 RD-RX817 of mechanische RD-RX812 RD kiezen, die beide een trekkrachtverhouding hebben die vergelijkbaar is met de wegderailleurs van Shimano.

GRX-achterderailleur gewichten: Di2: RD-RX815/RD-RX817: 288/322 gram. Mechanische: RD-RX810/RD-RX812: 251/264 gram

GRX STI-shifters:
GRX schakelen is mogelijk dankzij speciale, gravel-specifieke, ergonomische shifters (Di2: ST-RX815 of mechanisch: ST-RX810/RX600/RX400, ST-RX810-LA) met een 18 mm hoger aspunt, gebogen profiel van de remhendel en antislip afwerking met reliëf, voor goede grip op ruw terrein.

Om het gebruik van dropper zadelpennen bij het rijden op gravel te integreren, heeft SHIMANO de linker hydraulische schijfremhendel GRX ST-RX810-LA ontwikkeld, die bij gebruik in combinatie met een 1x11 aandrijflijn, een dropper zadelpen kan bedienen en tegelijkertijd het stuur netjes houdt. Het geïntegreerde kabeltreksysteem heeft een 9 mm hendelworp om dropper zadelpennen met kabelkoppen bij de shifter te bedienen. SHIMANO GRX omvat eveneens 1x11-specifieke RX800 en RX600-serie hydraulische schijfremhandgrepen aan de linkerzijde zonder dropper of interne schakelonderdelen, inclusief de 1x11 Di2 linker shifter (ST-RX15), die met drie knoppen wordt geleverd (twee knoppen aan de zijkant en één knop aan de bovenkant) voor het bedienen van extra functies zoals verlichting of fietscomputers van andere merken.

GRX STI shifters/remhendel gewichten: ST-RX815-L/R Di2: 565 gram, ST-RX810-LA linker dropper post shifter: TBD ……gram, ST-RX600-L/R: 611 gram, ST-RX400-L/R (10 versnellingen): 613 gram

GRX-remsystemen:
De eerste zorg van gravelrijders is het hebben van voldoende remvermogen om de snelheid op steile en onverwachte afdalingen te beheersen. Daarom biedt het topmodel van de GRX serie RX800-serie remhandgrepen (ST-RX815) met Servo Wave technologie van Shimano’s mountainbike-remmen. Dit zorgt voor een sterker remgevoel met meer modulatiemogelijkheden voor agressiever rijden. Als u de voorkeur geeft aan de RX810 niet-Servo Wave versie of de RX600 en RX400-serie shifters, dan bieden zij nog steeds een uitstekend remvermogen, vergelijkbaar met respectievelijk Ultegra, 105 of Tiagra schijfremmen. 

Een extra remoptie wordt geleverd met een hydraulische remhendel (BL-RX812-L/R) die wordt aangesloten op de hydraulische hoofdleiding die naar de voorste en/of achterste remklauw loopt. De remhendel is ontworpen om naast de stuurpen op het stuur te worden gemonteerd en biedt opties voor het remmen bij het rijden met de handen bovenop het stuur.

GRX- remhendel voor de hydraulische schijf gewicht: BL-RX812L/R: TBD gram

De GRX-remklauwen (BR-RX810/400) weerspiegelen het ontwerp van Shimano’s vlak gemonteerde remklauwen voor krachtige remprestaties, met functies als eenrichtingsontluchting en ICE TECHNOLOGIES  warmteafvoerende remblokken met koelvinnen en rotoren voor efficiënte koeling en langdurige remprestaties. 

GRX-remklauwen: BR-RX810: TBD gram, BR-RX400: 143 gram

Gravel-specifieke wielset:
Om de ervaring compleet te maken, richt Shimano zich op de experimentele geest van gravel met twee gravel en adventure geïnspireerde 12 mm E-THRU as-wielsets (WH-RX570-TL-F12/R12). De 700c of 650b (non-Boost) tubeless-ready wielsets bieden een optimale balans tussen gewicht, stijfheid en gravel duurzaamheid, waardoor een bredere 21,6 mm binnenvelgbreedte (vergelijkbaar met MTB XC wielen) en een offset velghoogte van 22 mm ontstaat.

GRX-wielsets: WH-RX570 700c: 1600 gram/paar, WH-RX570 650b: 1540 gram/paar

Over het geheel genomen heeft de GRX, met de vele opties en specificaties die leverbaar zijn, een brede aantrekkingskracht en een groot draagvlak voor rijders van alle disciplines.
SHIMANO GRX: Explore beyond. 

Wherever i may roam, Navigeren met de Wahoo Elemnt Roam

Het nieuwste gezinslid in de familie van Wahoo is de Elemnt Roam. Een GPS fietscomputer met een simpele interface en Smart Navigation. Vind de meest directe route of wordt teruggeleid naar de originele track.

De Element Roam is de nieuwste toevoeging aan de Element collectie van Wahoo. Deze Roam is makkelijk in gebruik door de gratis begeleidende smartphone app om je instellingen aan te passen, trainingsschema’s te configureren en sensoren te koppelen. Sla
je ritgeschiedenis op en synchroniseer je trainingen automatisch naar je training apps.
Levendige en kristalheldere kleuren op een 2,7” scherm gemaakt van Gorilla Glass zorgen ervoor dat je je gegevens en route beter kunt zien dan ooit tijdens je rit.

Element Companion app
Gebruik de simpele interface van je smartphone via de begeleidende app om je instellingen aan te passen, trainingsschema’s te configureren, en sensoren te koppelen. Sla je ritgeschiedenis makkelijk op en synchroniseer je trainingen automatisch met je favoriete
trainingsapps.

Smart Navigation
Navigeer naar een opgeslagen locatie of een punt op de kaart direct op Element ROAM.
Vind de meest directe route en wordt automatisch teruggeleid naar je originele route mocht je afwijken.

Color Screen
Levendig, kristalheldere kleuren 2.7” (68.6mm) op een scherm van Gorilla Glas zorgen ervoor dat je je gegevens en route makkelijker kunt zien.

Quicklook LED
Quicklook LED’s zorgt ervoor dat je op een heldere en snelle manier je kracht, hartslag, en snelheid kunt meten en berichten route-aanwijzingen binnen krijgt.

Perfect View Zoom
Gemakkelijk toegang tot de knoppen aan de zijkant zorgt ervoor dat je kan in- en uit kan zoomen uit samengestelde gegevensvelden met slecht één aanraking.

Strava live Segments
Integreert met Strava Live Segments om je te waarschuwen voor het segment begint. Het toont de voortgang van de status voor je goal en geeft een unieke Final Push wanneer je dicht bij het halen van je PR bent.

Turn-By-Turn
Ontvang nieuwe aanwijzingen op het scherm voor routes of gebruik de Take Me Anywhere functie om een geoptimaliseerde fietsroute te generen met nauwkeurige route aanwijzingen.

Call & Text
Ontvang telefoontjes, berichten en e-mail meldingen tijdens je dit (of zet dit uit door de ‘niet storen’ modus aan te zetten).

Live Tracking
Lokaliseer vrienden en andere Element gebruikers met je huidige locatie op je kaart of deel je locatie met vrienden door berichten of e-mail.

Kickr Control
Koppel met KICKR Smart Trainers zodat je in vier verschillende modi kunt trainen: Route Simulation, ERG, Level of Passive om je training te registeren die door een andere app wordt beheerd.

SPECIFICATIES
Afmetingen: 2.3 x 3.5 x 0.7 in. // 58.4 x 89 x 17.8 mm
Gewicht: 3.3 oz. // 93.5 grams
Scherm: 2.7 in. // 68.58 mm
Batterij: 17 uur

HARDWARE INTEGRATIES
Shimano Di2
SRAM RED
Campagnolo
FSA

SOFTWARE INTEGRATIES
Strava
RideWithGPS
Komoot
Best Bike Split
Training Peaks
Today’s Plan
Singletracks
MTB Project
En meer…

COMPATIBILITEIT
iPhone 4S of nieuwer
De meeste Android apparaten met versie 4.3 of nieuwer

IN DE DOOS
ELEMNT ROAM
Out-Front Mount
Stem Mount
Snelstart gids

De adviesprijs voor de Wahoo Elemnt Roam bedraagt: € 349,99

Voor meer informatie klik je op:
https://eu.wahoofitness.com/devices/bike-computers/gps-elemnt-roam

Pagina's