Afkorting: 
EN

Kärcher Mobile Outdoor Cleaner

Dirty business

Zo rondom de herfst begint de behoefte aan een mobiele lage-druk reiniger te groeien. De plassen zijn niet meer te ontwijken, worden met de week dieper zodat de modder niet alleen in het gezicht van je achterligger vliegt maar tevens aan je kostbare bezit blijf plakken. Nu ben ik zelf niet de grootste schoonmaker maar af en toe ontkom je er gewoon niet aan. We kregen van Kärcher de beschikking over een Mobile Outdoor Cleaner die we onmiddellijk in de praktijk hebben getest.

Wat krijg je?

In de verpakking zit een kleine mobiele reiniger in de onmiskenbare Kärcher kleuren geel en zwart. De Kärcher is voorzien van een 4 liter watertank(je) een lithium-ion accu en een mooi opgeborgen waterslang van dik 2,5 meter lengte. We hebben van Kärcher een versie met Bike Box ontvangen die onderaan de Cleaner kan worden geklikt. In de Bikebox zitten een borstel die op de waterslang geklikt kan worden, een fles met reinigingsmiddel en een grote microvezel doek om je bike mee te drogen na de schoonmaak. Doordat de Bike box mooi onder de Kärcher geklikt kan worden is deze erg prettig en zijn de accessoires altijd goed bereikbaar. Ze slingeren niet ergens los in de garage, auto of schuur maar nemen ook geen extra ruimte in beslag. Standaard kost de Kärcher € 169,95 en de Bike Box € 39,95. De set is ook samen te koop, adviesprijs is dan €199,95

 

Talk Dirty

We hebben de Kärcher twee keer uitgebreid getest na een goede rit in zowel modder als sneeuw. Thuisgekomen na de rit de watertank gevuld met warm water en slang onder de watertank vandaan gehaald. Eerste wat opvalt, is de enorm prettige straal. Mooi spreiding van het water en vooral de kracht is precies goed. Je wilt geen krachtige straal die direct de lagers binnendringt maar ook geen slappe hap waardoor je alsnog hard moet gaan boenen om de modder te verwijderen. Zowel na de modder- als sneeuwrit, verdwijnt de rommel snel van je fiets zonder ook nog maar de borstel te gebruiken. Na de modderrit de spuitflacon met reinigingsmiddel gebruikt alvorens de Kärcher te gebruiken wat ook echt een mooi resultaat opleverde. Daarna goed drooggemaakt met de fijne grote doek. Na de gecombineerde modder / sneeuwrit zonder het reinigingsmiddel ook een goed resultaat. Borstel kan heel bruikbaar zijn bij echt vastgekoekte rommel maar meteen na de rit als het nog nat is, eigenlijk niet direct nodig.

Oordeel

Klein en niet te krachtig! Echt een heerlijk apparaat om even snel fiets af te kunnen spoelen. Straal perfect, werkt goed met warm water en zeer handzaam formaat. Als de kwaliteit van zelfde hoogte is als andere zaken van Kärcher dan absoluut aanbevelingswaardig. Bikebox niet direct nodig voor de reiniger maar de borstel en doek kunnen goed van pas komen en heerlijk dat je alles op één plaats kan opbergen. Zijn er dan helemaal geen aandachtspunten? Beetje wel; de inhoud van 4 liter is voldoende om één fiets snel mee schoon te krijgen maar als je graag uitgebreid poetst of meerdere fietsen wilt reinigen dan is een grotere tank makkelijker of je loopt nog een keertje extra naar de keuken. Voor mij ideaal om fiets zowel thuis als onderweg schoon te maken na een rit en voordat je kostbare bezit in de auto geplaatst moet worden. Mijn advies zou dan ook zijn om dit ding onder de kerstboom te plaatsen in de plaats van of naast je andere fiets gerelateerde items op je kerstwensenlijst.

Te verkrijgen bij verschillende distributiepunten maar ook via de site www.karcher.nl

Trek Full Stache

De hype van de Fatbikes is alweer langzaam voorbij getrokken maar de grote wielen zijn nog lang niet de wereld uit. En bij Trek zijn ze ook niet vies van verandering. Waar we een paar jaar geleden kennis maakten met de Stache is het nu tijd voor de Full Stache. Een Trailbike met 130 mm voor- en achtervering.

Trek komt dus met een compleet nieuwe trailbike met 130 mm voor- en achtervering.
De fiets heeft een aantal unieke ontwerpkenmerken waardoor de mogelijkheden van
29+ wielen naar een nog hoger niveau worden gebracht. Deze fiets is gebouwd voor
rijders die graag op ruige trails rijden tijdens spannende avonturen in de wilde natuur.
Hij is ontworpen voor mensen die een gezonde honger hebben naar spanning en avontuur
en die zich graag onderscheiden van de massa. 

De Full Stache heeft een afwijkend en opvallend uiterlijk. Dat is het gevolg van de slimme
bouwtechniek die nodig was om het rijplezier en een wendbaar rijgedrag te behouden bij
de combinatie van zulke grote banden en 130 mm achtervering. Het nieuwe veersysteem
is geoptimaliseerd voor efficiënt trappen en om de 29+ banden voldoende bandenvrijheid
te geven. De verhoogde en speciaal gevormde liggende achtervork biedt extra ruimte aan
de aangedreven kant. Dankzij die extra ruimte zijn de liggende achtervorken slechts 430
mm lang waardoor de Full Stache onwaarschijnlijk wendbaar is geworden.

Het frame heeft alle beproefde Trek technologieën inclusief Active Braking Pivot, Mino
Link verstelbare geometrie, Control Freak interne kabelgeleiding en een Straight Shot
onderbuis met Knock Block framebescherming voor een superstabiel rijgedrag. 

De Full Stache wordt aangeboden in één uitvoering met een robuuste afmontage zoals
een SRAM GX Eagle aandrijving, Rock Shox Pike voorvork en een Fox Float achterdemper
die voorzien is van de exclusieve Trek RE:aktiv-technologie. De gloednieuwe Bontrager XR4
29 x 3.0 banden met agressief profiel en stevige zijwanden passen perfect bij het krachtige
en opvallende uiterlijk van de fiets. 

Met de komst van de Full Stache brengt Trek opnieuw ongekende technische ontwikkelingen
naar de sterk groeide markt van avontuurlijke fietsen. Hij is een beetje een buitenbeentje,
en dat is ook precies de bedoeling. 

De Full Stache is medio april beschikbaar. Adviesverkoopprijs: € 3.499

Op pad met de Crosscall Action X3 Smartphone

Om de paar jaar wordt je geconfronteerd met het feit dat je oude telefoon aan vervanging toe is. Dankzij onze goede ervaring met Crosscall trokken we de paden op met de nieuwe Action X3

Vers uit de doos valt uiteraard het formaat op. Nu zijn de meeste smart-
phones geen kleine jongens meer en dat is bij de Action X3 ook het geval.
De buitenafmetingen van de Action X3 bedragen 15 cm bij 7,6 cm met een
hoogte van 1,3 cm. De grootte van het scherm is 5" met een resolutie van
1280x720 pixels (HD).
Het voordeel van een outdoortelefoon is dat je geen extra hoesje nodig hebt.
De Action X3 is namelijk Battlefield Proof volgens de MIL STD 810G. Ofwel
de hoogste standaard die er is voor de ruigheid en sterkte van een mobiel
toestel. Het kan dus heel wat modder, zand, water en steentjes weerstaan.
Een van de 810G testen is ook de valtest. Hierbij moet het toestel 26 keer
vanaf 1,2 meter hoogte op een plaat triplex vallen. Mijn crashtesten waren
voornamelijk op zandpaden toen het toestel uit mijn handen viel. Niets aan de
hand. Even afkloppen en weer verder gaan met waar we mee bezig waren.

De casing van de Action X3 voelt ook degelijk en solide aan maar het gewicht
van de telefoon valt reuze mee. De keukenweegschaal blijft netjes hangen op
215 gram. De telefoon is uiteraard waterdicht en dit volgende IP68 standaard.
Dit betekend 60 minuten op 2 meter diepte. Geen probleem dus om tijdens
een flinke regenbui de telefoon te gebruiken. Ook niet als het scherm nat is.
Dankzij de Wet Touch kun je het scherm gewoon gebruiken. Altijd handig als
je foto's wilt maken in de buurt van een mooie waterval. De Wet Touch werkt
ook als je handschoenen aan hebt maar dan moeten deze handschoenen wel
geschikt zijn om te werken met een Smartphone. Anders gaat het feest niet
door. Een waterdichte telefoon is sowieso heel handig als deze smerig is van
de olie of onder het zand zit. Je spoelt hem gewoon af onder de kraan en op
deze manier voorkom je kleine krasjes die zandkorrels kunnen veroorzaken.

Over diepe krassen hoef je niet al te druk om te maken. Het scherm is
gemaakt uit Gorilla Glas 4 met nog een extra folie er overheen. Nu ga ik
redelijk goed met mijn elektronische producten om en de vorige telefoon had
na 2 jaar intensief gebruik slecht enkele dunne krassen in de folie. De Action
X3 moet het dus nog beter doen.

Qua techniek is de Action X3 te voorzien van een Dual-Sim. Maar zodra je
deze gebruikt kun je geen extra geheugen meer plaatsten. Het interne
geheugen bedraagt 32 Gb. Genoeg voor een hele lading appjes en foto's
op te zetten. Maar de meeste gebruikers zullen echter kiezen om extra
geheugen te plaatsen en dit is voorzien tot 128 Gb.
Het ramgeheugen van de telefoon is 3 Gb en hij draait op een 1,4 GHZ Octo-
Core processor. Het Android 7.1.2 Nougat besturingssysteem stuurt de
telefoon aan.

Locatiebepaling werkt met A-GPS-en tevens Glonass. De laatste heeft een
iets dieper bereik in Europa. Als je bijvoorbeeld door een diepe kloof loopt
kan de Glonass soms wel de bodem bereiken terwijl de GPS halverwege de
kloof stopt. Het vinden van satellieten is dan ook zo gebeurd en ontvangst in
bossen is prima.
De Action X3 is ook uitgerust met diverse sensoren zoals een elektrisch kompas,
G kracht meter en een nabijheidssensor. Alle sensoren kun je opvragen door
het openen van de X3-Sensors App. Je opent dan een appje
wat direct de werking van alle sensoren laat zien.

De accu van de Action X3 bedraagt 3500 mAh waardoor de telefoon lange
tijd mee gaat. Als je de telefoon gebruikt als GPS tijdens het biken en continue
het scherm aan het is deze na 8 a 9 uur leeg. Een beetje afhankelijk van de
weersomstandigheden. Op het moment dat je de telefoon stand-by zet blijft
deze 20 dagen in. Makkelijk als je onder een lawine bedolven ligt. Hoewel dat
waarschijnlijk zo saai is dat je toch weer iets gaat doen op je telefoon.
Bij normaal gebruik hang je de telefoon om de paar dagen aan de oplader. Of
je legt hem simpelweg op de X-Dock. Een unit welke je aan de computer of
laptop hangt en de telefoon direct gaat opladen als deze erop ligt. Op de-
zelfde manier zoals een elektrische tandenborstel opgeladen wordt. Voordeel
is dat de telefoon ook meteen communiceert met de computer en je direct
foto's en data over kunt zetten.

Tijdens het fietsen maken we regelmatig foto's en de camera is uitgerust met
een 12 MP sensor aan de voorkant en een 5 MP selfie camera. Nu hoor ik je
al denken: 12 MP is toch niet zo veel? Het klinkt inderdaad een stuk minder
dan 15 MP maar de pixels in de sensor zijn een stukje groter zodat de camera
onder slechte lichtomstandigheden een beter resultaat geeft (lichtgevoeliger).
De zoom van de camera is 8xDigitaal. Digitale zoom is misschien wel leuk
maar betekent eigenlijk niets anders dan pixels opblazen. De foto's worden
dan ook vaak een stuk korreliger. Het scherpstellen tijdens het fotograferen
wordt automatisch gedaan maar je kunt door middel van het aanraken van
het scherm ook zelf je focuspunt kiezen.
Het oproepen van de camera kan op twee manieren. Ofwel klik je het icoontje
aan of je drukt simpelweg de rode knop aan de zijkant van de telefoon in.
Hiermee activeer je namelijk direct je camera. Makkelijk in omstandigheden
waarbij elke seconde er eentje teveel is.

Hieronder volgen enkele foto's welke met de camera gemaakt zijn.



Filmen wordt gedaan in Full HD met 24 fps.

Het geluid van de telefoon is goed en helder. De luidspreker kan hard genoeg
om zelfs onder het geluid van zware industrie gehoord te worden. Wel is het
geluid zoals met de meeste Smarthphones redelijk bassloos. Maar gelukkig
krijg je bij de Crosscall een net setje earplugs. Een lekker muziekje op tijdens
het hardlopen motiveert altijd.

Zoals gezegd heeft de Croscall Action X3 met zijn 3500 mAh batterij een
lange werkduur. En het feit dat je kunt bellen en foto's maken tijdens een
regenachtige bike- of wandeltocht maken de Smarthphone helemaal af.
Mocht je nog niet genoeg power hebben onderweg. Crosscall levert momenteel
de Action X3 standaard met de waterdichte 5000 mAh X-power externe batterij.
Zo kun je ook zonder X-Dock je telefoon magnetisch opladen.

De adviesprijs van de Crosscall Action X3 bedraagt € 349,99

Voor meer info klik je op:
https://crosscall.com/nl/action-x3/

Op pad met de Crosscall Action X3 Smartphone

Om de paar jaar wordt je geconfronteerd met het feit dat je oude telefoon aan vervanging toe is. Dankzij onze goede ervaring met Crosscall trokken we de paden op met de nieuwe Action X3

 

Vers uit de doos valt uiteraard het formaat op. Nu zijn de meeste smart-
phones geen kleine jongens meer en dat is bij de Action X3 ook het geval.
De buitenafmetingen van de Action X3 bedragen 15 cm bij 7,6 cm met een
hoogte van 1,3 cm. De grootte van het scherm is 5" met een resolutie van
1280x720 pixels (HD).
Het voordeel van een outdoortelefoon is dat je geen extra hoesje nodig hebt.
De Action X3 is namelijk Battlefield Proof volgens de MIL STD 810G. Ofwel
de hoogste standaard die er is voor de ruigheid en sterkte van een mobiel
toestel. Het kan dus heel wat modder, zand, water en steentjes weerstaan.
Een van de 810G testen is ook de valtest. Hierbij moet het toestel 26 keer
vanaf 1,2 meter hoogte op een plaat triplex vallen. Mijn crashtesten waren
voornamelijk op zandpaden toen het toestel uit mijn handen viel. Niets aan de
hand. Even afkloppen en weer verder gaan met waar we mee bezig waren.

De casing van de Action X3 voelt ook degelijk en solide aan maar het gewicht
van de telefoon valt reuze mee. De keukenweegschaal blijft netjes hangen op
215 gram. De telefoon is uiteraard waterdicht en dit volgende IP68 standaard.
Dit betekend 60 minuten op 2 meter diepte. Geen probleem dus om tijdens
een flinke regenbui de telefoon te gebruiken. Ook niet als het scherm nat is.
Dankzij de Wet Touch kun je het scherm gewoon gebruiken. Altijd handig als
je foto's wilt maken in de buurt van een mooie waterval. De Wet Touch werkt
ook als je handschoenen aan hebt maar dan moeten deze handschoenen wel
geschikt zijn om te werken met een Smartphone. Anders gaat het feest niet
door. Een waterdichte telefoon is sowieso heel handig als deze smerig is van
de olie of onder het zand zit. Je spoelt hem gewoon af onder de kraan en op
deze manier voorkom je kleine krasjes die zandkorrels kunnen veroorzaken.

Over diepe krassen hoef je niet al te druk om te maken. Het scherm is
gemaakt uit Gorilla Glas 4 met nog een extra folie er overheen. Nu ga ik
redelijk goed met mijn elektronische producten om en de vorige telefoon had
na 2 jaar intensief gebruik slecht enkele dunne krassen in de folie. De Action
X3 moet het dus nog beter doen.

Qua techniek is de Action X3 te voorzien van een Dual-Sim. Maar zodra je
deze gebruikt kun je geen extra geheugen meer plaatsten. Het interne
geheugen bedraagt 32 Gb. Genoeg voor een hele lading appjes en foto's
op te zetten. Maar de meeste gebruikers zullen echter kiezen om extra
geheugen te plaatsen en dit is voorzien tot 128 Gb.
Het ramgeheugen van de telefoon is 3 Gb en hij draait op een 1,4 GHZ Octo-
Core processor. Het Android 7.1.2 Nougat besturingssysteem stuurt de
telefoon aan.

Locatiebepaling werkt met A-GPS-en tevens Glonass. De laatste heeft een
iets dieper bereik in Europa. Als je bijvoorbeeld door een diepe kloof loopt
kan de Glonass soms wel de bodem bereiken terwijl de GPS halverwege de
kloof stopt. Het vinden van satellieten is dan ook zo gebeurd en ontvangst in
bossen is prima.
De Action X3 is ook uitgerust met diverse sensoren zoals een elektrisch kompas,
G kracht meter en een nabijheidssensor. Alle sensoren kun je opvragen door
het openen van de X3-Sensors App. Je opent dan een appje
wat direct de werking van alle sensoren laat zien.

De accu van de Action X3 bedraagt 3500 mAh waardoor de telefoon lange
tijd mee gaat. Als je de telefoon gebruikt als GPS tijdens het biken en continue
het scherm aan het is deze na 8 a 9 uur leeg. Een beetje afhankelijk van de
weersomstandigheden. Op het moment dat je de telefoon stand-by zet blijft
deze 20 dagen in. Makkelijk als je onder een lawine bedolven ligt. Hoewel dat
waarschijnlijk zo saai is dat je toch weer iets gaat doen op je telefoon.
Bij normaal gebruik hang je de telefoon om de paar dagen aan de oplader. Of
je legt hem simpelweg op de X-Dock. Een unit welke je aan de computer of
laptop hangt en de telefoon direct gaat opladen als deze erop ligt. Op de-
zelfde manier zoals een elektrische tandenborstel opgeladen wordt. Voordeel
is dat de telefoon ook meteen communiceert met de computer en je direct
foto's en data over kunt zetten.

Tijdens het fietsen maken we regelmatig foto's en de camera is uitgerust met
een 12 MP sensor aan de voorkant en een 5 MP selfie camera. Nu hoor ik je
al denken: 12 MP is toch niet zo veel? Het klinkt inderdaad een stuk minder
dan 15 MP maar de pixels in de sensor zijn een stukje groter zodat de camera
onder slechte lichtomstandigheden een beter resultaat geeft (lichtgevoeliger).
De zoom van de camera is 8xDigitaal. Digitale zoom is misschien wel leuk
maar betekent eigenlijk niets anders dan pixels opblazen. De foto's worden
dan ook vaak een stuk korreliger. Het scherpstellen tijdens het fotograferen
wordt automatisch gedaan maar je kunt door middel van het aanraken van
het scherm ook zelf je focuspunt kiezen.
Het oproepen van de camera kan op twee manieren. Ofwel klik je het icoontje
aan of je drukt simpelweg de rode knop aan de zijkant van de telefoon in.
Hiermee activeer je namelijk direct je camera. Makkelijk in omstandigheden
waarbij elke seconde er eentje teveel is.

Hieronder volgen enkele foto's welke met de camera gemaakt zijn.




Filmen wordt gedaan in Full HD met 24 fps.

Het geluid van de telefoon is goed en helder. De luidspreker kan hard genoeg
om zelfs onder het geluid van zware industrie gehoord te worden. Wel is het
geluid zoals met de meeste Smarthphones redelijk bassloos. Maar gelukkig
krijg je bij de Crosscall een net setje earplugs. Een lekker muziekje op tijdens
het hardlopen motiveert altijd.

Zoals gezegd heeft de Croscall Action X3 met zijn 3500 mAh batterij een
lange werkduur. En het feit dat je kunt bellen en foto's maken tijdens een
regenachtige bike- of wandeltocht maken de Smarthphone helemaal af.
Mocht je nog niet genoeg power hebben onderweg. Crosscall levert momenteel
de Action X3 standaard met de waterdichte 5000 mAh X-power externe batterij.
Zo kun je ook zonder X-Dock je telefoon magnetisch opladen.

De adviesprijs van de Crosscall Action X3 bedraagt € 349,99

Voor meer info klik je op:
https://crosscall.com/nl/action-x3/

Trainen met de Wahoo Tickr Fit

Ook de wereld van de harslagmeters staat niet stil. Enkele maanden geleden presenteerde Wahoo de nieuwe Tickr Fit. Een hartslagmeter welke je niet om je borst doet maar een optische meter die je om je arm draagt.

Ik bike al jaren met een hartslagmeter met borstband en de eerste indruk die
ik krijg na het uitpakken van de Tickr Fit is dat deze voor hardlopers is
ontworpen. Het is ook een heel nieuw idee om van een borstband over te
stappen naar een armband, de sporthorloge's buiten beschouwing gelaten.

In de doos bevinden zich de Tickr fit hartslagmeter met 2 straps (kort & lang)
en de usb oplader. De Tickr is uitgerust met een oplaadbare batterij welke
ongeveer 30 uur meegaat. Dit klopt ook aardig met wat we in de praktijk
ondervinden.
We hangen als eerste de fit aan de oplader. Deze is uitgerust met een mag-
neetje zodat de hartslagmeter goed gekoppeld is. Er gaat ook een groen ledje
branden zodat je weet dat deze bezig is.

Na het opladen is het tijd om aan de slag te gaan. De gebruiksaanwijzing laat
weten dat je eigenlijk alleen maar de aan-/uitknop hoeft in te drukken. Een
blauw ledje laat weten dat het apparaat goed werkt en klaar is om ontvangen
te worden door een Smarthphone of fietscomputer. De Tickr fit is uitgerust
met Ant+ en Bluetooth Smart. Hij werkt dus met bijna alle mogelijke merken.

De eerste sessie met de Tickr was tijdens een indoortraining op Zwift en de
Ant+ Dongle in de PC maakt direct verbinding met de hartslagmeter.
Tijdens het sporten voel je de meter in het begin wel even zitten maar het
heeft een paar minuten gewenning nodig. De armband heeft genoeg grip en
de meter heeft niet de neiging om naar beneden te zakken. Een goede plaats
om de Tickr te dragen is net tussen de bovenkant van de onderarmspier en
je elleboog. De data welke doorgegeven wordt komt overeen met die van de
borstband tijdens de indoorsessie maar had je anders verwacht van een
bedrijf die zich volledig richt op sport?

Na enkele indoorsessies is het tijd om de bike op te stappen. Het weer is nat
en vies dus we dragen laagjes met lange mouwen. Het aantrekken van de
onderste laag met lange mouwen vergt wat meer gewenning omdat deze over
de Tickr heen moet. Maar eenmaal aan blijft de armband netjes op zijn plaats.
Ook flink stuiteren over bevroren singletracks deert hem niet en de connectie
met de fietscomputer is onderweg geen enkele keer weggevallen.

Tijdens een gesprek in de sportschool krijg ik de vraag wat ik om mijn arm
draag en een paar dames maken de opmerking dat ze vaak geen borstband
dragen omdat deze niet fijn zit met sommige sport beha's. Een armband zou
dan een stuk comfortabeler zijn.

De adviesprijs van de Wahoo Tickr Fit bedraagt € 79,99

Voor meer informatie klik je op:
https://eu.wahoofitness.com/devices/heart-rate-monitors/tickr-fit-optica...

Vittoria Martello, Graphene en 4C technologie

De Vittoria All Mountain banden hebben agressieve loopvlakken en versterkte constructies om de rijder voor te bereiden op de enorme eisen van sprongen, dalingen en verschillende bandenbedreigende obstakels die typisch zijn voor enduro- en downhill-trails. Dit is waar de wortels van de Martello zich bevinden.

De nieuwe Martello is volgens Vittoria een van de beste MTB-banden ooit gemaakt.
Nu uitgebreid met  Graphene en 4C-technologie.
De Martello komt in zowel een opvouwbare als stijve versie om te voldoen aan het
gebruik van Enduro en Downhill. De opvouwbare versie bestaat uit een omhulsel
van TNT (tube-no-tube), dat niet alleen onze beproefde tubeless-ready hiel en toe-
gevoegde zijwandbescherming bevat, maar ook een APF insert net boven de hiel
toevoegt.
Dit APF-inzetstuk bedekt de rand tegen stoten en voegt stijfheid toe aan de zijwand.

Tevens bestaat de stijve versie uit de RTNT-behuizing, die bestaat uit een dubbellaags
versterkt omhulsel met een stijve tubeless-ready hiel en een APF-insert.
Dit beschermt tegen en stabiliseert de schouder van de band.

De nieuwe Martello is nu gemachtigd door Graphene.
Wanneer het wordt toegepast op mtb-banden, biedt Graphene betere grip bij natte
omstandigheden en verbeterd de algehele sterkte en perforatieweerstand.

Globaal genomen laat Grafeen high-performance de banden minder wegen en het
duurt veel langer voordat de band slijt.

Details:
Design voor alle omstandigheden
Progressief "sipe-width" patroon geeft meer grip op de nob
Moto-block vierkante noppen voor stabiliteit en duurzaamheid
Vouwbare TNT G+ versie in de maten 27.5×2.35 and 29×2.35; (920g)
Stijve RTNT G+ version available in 26×2.5 and 27.5×2.5, (1380g)

Bike MOTION Benelux 2 - 4 maart

Over een maand start de Bike MOTION Benelux. Dé grootste sportieve fietsbeurs in de Benelux. Je vindt er de nieuwste accessoires, innovatieve technieken en vaardigheden, routes, bestemmingen, kleding en natuurlijk de nieuwste sportieve fietsen.

Wanneer?
Bike MOTION Benelux vindt in 2018 plaats van 2 t/m 4 maart in de Jaarbeurs in Utrecht.

Openingstijden bezoekers
Vrijdag 2 maart: 12.00 uur – 21.00 uur
 Zaterdag 3 maart: 10.00 uur – 17.00 uur
 Zondag 4 maart: 10.00 uur – 17.00 uur

Waar?
Jaarbeurs Utrecht
 Jaarbeursplein 6
 3521 AL Utrecht

Tickets
Bike MOTION Benelux belooft weer fantastisch event te worden. En daar kun je niet vroeg
genoeg bij zijn. Scoor nu alvast je tickets online.
Dan ben je bovendien ook nog voordeliger uit.
In plaats van 16 euro aan de kassa, betaal je nu 12,50 euro! Dat is mooi meegenomen.

Voor meer informatie klik je op:
http://www.bikemotionbenelux.nl/nl-NL/Bezoeker.aspx

Complete lijn wellness fietsproducten van SKS

BIKE LIQUIDS – complete wellness-kuur voor elke fiets. Goed onderhoud van je fiets zorgt voor langdurig fietsplezier. De nieuwe productlijn BIKE LIQUIDS van SKS GERMANY omvat innovatieve producten die grondig en gemakkelijk reinigen, onderhouden en conserveren.

‘WASH YOUR BIKE’
https://www.youtube.com/watch?v=XuMVKRhMJDI

Een goed middel is het halve werk:
Fietsreiniger WASH YOUR BIKE reinigt krachtig maar is zacht voor fiets en milieu. Een echt allround
en biologisch afbreekbare reiniger die hardnekkig vuil, olie en kettingvet verwijdert zonder oppervlakten
en afdichtingen aan te tasten. Gewoon opspuiten, een minuut laten inwerken en met water afspoelen,
klaar!  Bij lichtere vervuilingen kan WASH YOUR BIKE ook verdund met water worden opgebracht.
Volume: 750 ml.

‘SAVE YOUR FRAME’
https://www.youtube.com/watch?v=XqAt6YNtPm0

Bescherming van glanzende en matte ondergronden:
SAVE YOUR FRAME wordt aangebracht op gereinigde oppervlakten en zorgt voor een langdurige
conservering via een vuil- en waterafstotende laag. De handige spuitmond zorgt voor een gelijkmatige
verdeling. Poets het middel uit met een zachte, droge doek en het frame krijgt haar oorspronkelijke
glans weer terug én is duurzaam beschermd tegen weersinvloeden. SAVE YOUR FRAME kan op veel
verschillende ondergronden worden toegepast, zoals aluminium, staal, carbon, chroom, kunststof en
rubber. Tip: ook mat gespoten frames zijn geschikt voor SAVE YOUR FRAME: mat blijft mat!
Inhoud: 100 ml.

‘LUBE YOUR CHAIN’ 
https://www.youtube.com/watch?v=iYip5NC8xcA

Kettingsmering 2.0:
Dit high-performance smeermiddel is speciaal voor SKS GERMANY ontwikkeld door specialisten uit
de Duitse auto-industrie en voldoet aan de allerhoogste normen. Opvallend is de hoge corrosiebe-
scherming. De olie is volledig oplosmiddelenvrij en garandeert 100 procent efficiëntie. Een ander voor-
deel van LUBE YOUR CHAIN is de toepassing van teflon (PTFE). Bij het opbrengen bouwt zich een
beschermlaag op, die de metaalwrijving van de ketting vermindert. Uit laboratoriumtests blijkt dat slijtage
wordt verminderd en LUBE YOUR CHAIN bovendien een geluid reducerende werking heeft. Ruimtes
tussen de kettingschakels worden opgevuld, waardoor vuil wordt geweerd en geen schade kan aan-
richten. Bijzonder is de applicator waarmee LUBE YOUR CHAIN op de ketting wordt aangebracht.
Deze is bij SKS GERMANY in eigen huis ontworpen en getest. Het smeren van een fietsketting ging
nog nooit zo gemakkelijk, efficiënt en schoon. Het zorgt voor een optimale smering van elke afzonderlijke
kettingschakel en de olie blijft daar waar het moet zitten. Via bovenstaande link zie je hoe het werkt.
LUBE YOUR CHAIN (inhoud 75 ml) is goed voor 75 smeringen.

‘TUNE YOUR PARTS’ 
https://www.youtube.com/watch?v=HjIPq6zD2mE

Zonder piepen, knarsen en kraken:
Irriterende geluiden behoren nu tot het verleden. TUNE YOUR PARTS is een nieuw ontwikkelde spray
met smerende werking voor derailleurs, tandwielen en kogellagers, maar ook voor andere bewegende
componenten. De spray bevat teflon (PTFE) waarmee de smeerfunctie lang blijft werken. Het hecht aan
microscopisch kleine oneffenheden, werkt waterafstotend, beschermt tegen corrosie en slijtage en ver-
mindert de wrijving. Gewoon erop spuiten en klaar! TUNE YOUR PARTS zorgt met biologisch afbreekbare
ingrediënten voor een gesmeerde en milieuvriendelijke werking van bewegende componenten.
Inhoud: 100 ml.

‘SEAL YOUR TYRE’
https://www.youtube.com/watch?v=X3A_wH6-j_Y

Band vullen met SEAL YOUR TYRE:
Het lastige verwisselen van een lekke binnenband is verleden tijd. SEAL YOUR TYRE is een vulmiddel
dat via het ventiel scheuren en gaten tot 6 mm afdicht. Maar het kan ook preventief als lekbeschermer
worden gebruikt voor binnenbanden en tubeless systemen (werken effectief tot zes maanden). Bijzonder
is dat SEAL YOUR TYRE in combinatie met CO² is te gebruiken (bevriest niet). De inhoud van een flesje
(125 ml) is voldoende voor 1 tot 2 mountainbikebanden: 60 ml voor een band van een XC/AM-fiets,
125 ml voor een band van Enduro- en downhillbikes.

Je billen beschermen met Ass Savers

De paden zijn vies en om elke hoek verschuilt zich een modderplas welke je met een beetje geluk kunt ontwijken. Maar gezien dit niet altijd kan monteerden we een setje Ass Savers op de bike en gingen op pad.

Zoals je van ons gewend bent leggen we als eerste de spatborden op onze oer-
Hollandse keukenweegschaal. De wijzer slaat amper uit en het gewicht van de
spatborden is bijna verwaarloosbaar. De smalle versie weegt 18 gram en de brede
versie 24 gram. Het voorspatbord komt uit op 20 gram. Zo ben je voor een luttele 38
gram al beschermd tegen opspattend vuil.

De Ass Savers komen in 2 maten. De regular en Big. De Regular is geschikt voor
banden tot +/- 35 mm en de big voor banden tot 50 mm. Nu doen bikers zelden wat
de bedoeling is en monteerden we de Regular op een 29'er met 2.1" banden en de
Big op een Plus bike met 3.0 banden.
Onderweg door natte omstandigheden doen beide maten hun best om de scherpe
kanten er af te halen. Je rugzak zal nog enigszins smerig worden door opspattend
modder maar je billen blijven voor het grootste gedeelte gevrijwaard van nattigheid.
Wil je een iets snellere look dan monteer je de Regular en wil je meer bescherming
dan raden we je de Big aan.

Bikers die met een "open" zadel rijden hebben hier nog meer profijt van omdat het
spatbordje onder het dek doorloopt.
Je zadel en fietsbroek zijn trouwens ook blij met een spatbord aan de achterkant.
De schurende werking van modder tussen zadeldek en fietsbroek zorgt namelijk
voor slijtage van zadel en kleding tijdens lange moddertochten.

De Ass Savers steken ongeveer 20 cm uit. Dit heeft ook te maken met hoe ver je
zadel maar voren of achter geschoven is. Dit kan de afstand zomaar een paar cm
korter maken. Tijdens het op en afstappen van de bike heb je geen last van het
uitstekende spatbord, je been zwiept er namelijk netjes overheen.

Het monteren van de vierde generatie met vernieuwde flip lock is binnen een minuut
gebeurd. De flip lock sla je om zodra het spatbordje tussen de zadelrails is
geschoven. Het werkt dan als een vergrendeling zodat het spatbordje nergens heen
gaat. Het spatbordje blijft tijdens de tochten en flink stuiteren over de singletracks
dan ook netjes op zijn plaats zitten.

Mudder:
De Mudder is de nieuwste telg en wordt geplaatst onder de kroon van de voorvork.
Net als het achterspatbord is het monteren zo gebeurd. Aan de voorkant wordt de
Mudder vastgemaakt door middel van Tyraps. Het zit vast en hoeft er niet meer
vanaf. Ook niet zodra de zomer begint. De Mudder laat je gewoon lekker zitten want
hij beschermt je gezicht niet alleen tegen opspattend water en vuil maar ook op-
vliegende stenen worden tegengehouden.

Na montage steekt de Mudder ongeveer 18 cm uit en houdt tijdens het rijden de
meeste modder uit je gezicht. Het voordeel dat deze boven je wiel zit is tijdens het
sturen op natte singletracks. Het spatbordje draait immers met je wiel mee en blijft
altijd modder en steentjes tegen houden.
De Mudder is bijna op elke voorvork te monteren en past op bijna alle wielmaten
van 26" naar 27,5" tot 29".

De looks? De Ass Savers zien er uit als een kleine spoiler en het merk doen de naam eer aan.
Je billen worden gespaard en ze misstaan niet tijdens zomer- en wintertochten.
De spatborden zijn te verkrijgen in diverse kleuren en ook leuke designs zoals op
dit moment de Enisaurus collectie

De adviesprijs van de Ass Saver regular bedraagt € 9,00
De adviesprijs van de Ass Saver Big bedraagt € 10,00
De adviesprijs van de Mudder bedraagt € 10,00

Voor meer informatie klik je op:
https://ass-savers.com/

SRAM komt met nieuwe DUB standaard

Vooruit denken met alweer een nieuwe standaard in de bike industrie. De SRAM DUB trapas en crankstel is het nieuwe werkpaard van de stal. Een 29 mm as zou de gulden middenweg moeten zijn tussen goede lagering en stijve crankstellen.

DUB staat voor niets anders dan: "Durable Unifying Bottom Bracket". De 29 mm as
is gekozen om lagers beter af te sluiten. Zo zijn ze beter beschermd tegen vuil en
water. Vaak toch de uiteindelijke slopers van bijna alle lagers.

Het DUB systeem is geschikt voor de vier huidige trapas standaarden. Namelijk:
BSA, Pressfit (92/89,5), BB30 en Pressfit BB30.
Het systeem is voorwaards en achterwaard compatible wat wil zeggen dat de XX1
Eagle op dezelfde lagers draait als de Stylo 6K.
Voor een up- of downgrade zijn dus geen andere lagers nodig.

Voor de gewichtsliefhebbers is er ook goed nieuws.
Het nieuwe DUB XX1 crankstel weegt 78 gram minder dan de oude ( 498 vs. 576 gram).

Hoe de lagers het gaan uithouden in de toekomst? Hier komen we vanzelf achter
zodra we er mee op pad gaan.

Pagina's