Afkorting: 
4X

Een blik in de keuken bij Energy Lab

Enkele jaren geleden opende Energy Lab, een trainingsbegeleidingscentrumbedrijf, haar eerste vestiging in Nederland. Wij waren te gast in Eindhoven voor een blik in de keuken en het ondergaan van een Body-Scan en inspanningstest. Als dat maar goed gaat!

Na het inchecken aan de balie worden we ontvangen door Physical coach Cees-
Jan van der Zweep. Tijdens een kop koffie legt Cees-Jan uit wordt duidelijk wat
er bij Energy Lab gedaan wordt. Ze bieden een breed scala aan metingen. Van
conditesten voor het fietsen en hardlopen naar fietspositionering en
steunzoolanalyse tot voedingsadvies en lichaamsscan door middel van een Dexa
meting.

De diverse metingen zijn niet alleen interessant voor professionele sporters.
Enthousiaste of nieuwsgierige recreatievelingen die hun training willen verbeteren
of een met bepaald doel voor ogen, bijvoorbeeld het rijden van een flinke Alpen-
of Ardennenmarathon binnen een bepaalde tijd, hebben uiteraard ook baat van
een inspanningstest en Dexa scan. Je brengt immers je lichaam in kaart en weet
aan welke zone's je moet werken om alles in vorm te brengen.

Na de uitleg over Energy Lab beginnen we met een intake gesprek. Hier beginnen
alle testen mee. Een korte vragenlijst over het verleden, valpartijen, blessures
en doelstellingen brengt je sportgeschiedenis langzaam in beeld.

Lichaamsscan:
Zodra het intakegesprek erop zit loop ik samen met Cees-Jan naar een andere
ruimte. In deze ruimte bevindt zich namelijk de Dexa scanner. Dexa staat voor
Dual-energy X-ray absorptiometry. Door middel van deze scanner wordt je bot-
dichtheid, spier- en vetweefsel in kaart gebracht. Je gaat onder de scanner liggen
en na 6 minuten is je lichaam in kaart gebracht. De straling die de scanner
voortbrengt is een minimale dosis maar vrouwen welke zwanger zijn of dit denken
kunnen beter wachten tot na de bevalling.

Zodra de scanner uitgewerkt is lopen we met Cees-Jan de resultaten door. Alles is
mooi in kaart gebracht en er worden tips en oefeningen doorgesproken om
bepaalde zones te verstevigen. De botdichtheid is een heel interessant gegeven
vanwege mogelijke botontkalking na een bepaalde leeftijd. Op tijd aandacht
schenken aan de botten kan latere problemen weer voorkomen. Factoren waar je
eigenlijk nooit bij stilstaat maar door de scan ineens wordt bijgebracht.

Inspannningstest:
Het is tijd voor de inspanningstest. Je hebt de mogelijkheid om je eigen fiets mee
te nemen zolang deze maar niet voorzien is van steekassen. Ik neem plaats op een
van de fietsen van Energylab omdat mijn eigen bikes bijna allemaal voorzien zijn
van steekassen.

De test wordt uitgevoerd op een electromagnetische fietsergometer. Een soort van
Tacx of Wahoo Kickr. De test start met 60 Watt en wordt om de 5 minuten verhoogd
met 40 Watt. Dat klinkt niet veel maar vergeet niet dat je continue aan het fietsen
bent en dit ook geen piekbelastingstest is. Op het einde van elke verhoging wordt je
trapfrequentie, hartslag, vermoeidheidsscore en melkzuurgehalte gemeten en in
kaart gebracht.

Het is bij deze test ook de bedoeling dat je boven 70 omwentelingen
per minuut blijft maken. Dus zodra je traptempo onder de 70 komt wordt het tijd om
aan te poten. Vanaf 140 Watt begint het als redelijk vals plat aan te voelen en bij
220 Watt ben je al een flinke berg aan het beklimmen. Zweet parelt langs je rug
naar beneden en je hartslag is flink aan het werk. Nu is het een kwestie van tanden
op elkaar en doorstampen tot je niet verder komt. 35 minuten na de start zit voor mij
de test erop. Even lekker douchen en dan is het tijd om samen met Cees-Jan alle
gegevens door te nemen.

Met een hoop informatie over mijn lichaam, traningsoefeningen en schema's neem
ik afscheid vanCees-Jan en vertrek weer richting huis. Er is nog werk aan de winkel.

Voor meer informatie klik je op:
http://www.energylab.be/nl-BE/energy-lab

SrSuntour komt met 29'er 170 mm Durolux uit

Voor wie veel veerweg wil en met een 29'er rijdt komt Suntour uit met een 170 mm versie welke op Eurobike getoond zal worden. Het merk ontpopt zich de laatste jaren steeds meer van een larve in een mooie vlinder met al de nieuwe vorken welke ze uitbrengen.

Enduro, Downhill & Freeride, dat is de doelgroep waar de Durolux zich op richt.
De vork zelf draait al enkele jaren mee maar Suntour gaat mee in de trend waar
grote wielen zich in extremere vormen van mountainbiken vermengen.
36 mm dikke vorkbenen en een 15 mm steekas vallen als eerste op. Maar
volgens Suntour zit er genoeg vlees aan de onderkant van de vork om de
steekas op te boren naar 20 mm. Klaar voor de toekomst van 29'er wielen in de
Enduro-wereld.

De 29'er zal uitgebracht worden met een R2C2 demper welke je de low- en high-
speed rebound laat verstellen en tevens de low- en high-speed compressie.
Ook wordt de vork uitgerust met Suntours PCS, ofwel Piston Compensator
System, een met een staalveer uitgeruste zwevende zuiger welke cavitatie van
de olie tegen gaat.

Qua gewicht zal Suntour nooit boven aan komen te staan maar de betrouwbaar-
heid van de vorken is groot, stelt het onderhoud aan de vork weinig voor en is
dit allemaal goed zelf te doen.

Over opspattende modder en stenen is ook nagedacht. De vork is namelijk voor-
bereid op het rijden met spatborden. De klik je simpelweg vast en eenmaal op zijn
plaats zul je ze niet meer loshalen tot de eerste onderhoudsbeurt. Want de kleine
spatbordjes misstaan helemaal niet.

De verwachte prijs is momenteel gesteld op $ 800,-
Maar gezien de vorken van Suntour ook wel eens de:"Poor man's Pike" worden
genoemd zal de prijs in €'s ergens rond de € 650,- uit komen.

Trails rijden met de Gripgrab Vertical

Zoals de naam al aangeeft is de Vertical handschoen van Gripgrab
vooral gericht op het naar beneden richten van je voorwiel.
Geen padding maar wel tonnen grip.

De Vertical handschoenen zijn zoals je kunt afleiden ontwikkeld voor
downhill, freeride en endurotochten. Maar uiteraard misstaan ze ook niet
tijdens leuke all-mountaintochten en tijdens het trails rijden in de Ardennen.
Anders dan de vorige vertical's zijn de nieuwe versies niet meer in de bruine
kleur van het suède leer. Helaas voor de liefhebbers van de retro-look maar
de nieuwe oranje versie ziet er nog steeds flitsend uit.


 
Het oppervlakte van de handpalmen is gemaakt van zwart AX suède leer
en bestaat uit een groot oppervlakte zonder padding. Dit om zo veel mogelijk
grip te creëren tussen je handen en de handvatten. En grip bieden ze
genoeg. Je hebt nooit het gevoel dat je te weinig grip hebt op je handvatten
en remhendel. Tijdens het biken van een paar Ardennentoertochten heb ik de
padding ook niet gemist. Maar een setje goede grips voor de drukpunten op
je handen zijn dan wel aan te raden.
De bovenkant is gemaakt van een stevige meshe wat zorgt voor het ademen
van de handschoenen. Ideaal voor lange ritten in warm zomerweer of flinke
Alpentochten. Aan de zijkanten zit een stukje badstof om het zweet van je
gezicht te wrijven.

Op de vingers zitten siliconen strips voor de grip op de remhendels en
shifters. De vingertoppen zijn niet touch-screen compatible voor de smarthphone,
dus handschoenen uit als je deze wilt gebruiken. Sommige
schermpjes van fietscomputers werken wel samen met de handschoenen
maar dat ligt eerder aan het soort touch-screen.
Rondom de polsen zit een elastische band en geen klittenband zoals je bij
andere types ziet. Maar de pasvorm rond de pols is prima. Sowieso is de
pasvorm weer ouderwets groot. Met mijn grote handen in maat XXL heb
ik ruimte genoeg in deze handschoenen.

Qua duurzaamheid gaan de Vertical's een hele tijd mee. De vorige versie
is nog steeds in goede staat en ik verwacht van deze niets minder.

De Vertical is verkrijgbaar in de maten S t/m XXL
Ze komen in twee kleuren, zwart of oranje.

De adviesprijs bedraagt  € 44,95

Voor meer informatie klik je op:
https://www.gripgrab.com/products/vertical?variant=28626168082

Onderweg met de Thule 933 Easyfold XT

De titel "Fietsendrager van het jaar" verdien je natuurlijk niet zomaar.
Wij waren nieuwsgierig naar de test winnaar, monteerden de drager
achterop de auto en gingen hiermee op weg.

Het is alweer een tijd geleden dat we met een fietsendrager gereden hebben.
Simpelweg omdat de bike in de wintermaanden achter in de auto ligt en ik
voornamelijk alleen in de auto zit op weg naar toertochten en meetings.
Maar vanaf het voorjaar wordt er meer gecarpoold en passen twee bikes
simpelweg niet in de auto.

Zodra de doos geleverd wordt valt als eerste het formaat op. Dit is niet het
formaat doos wat ik gewend ben van een fietsendrager. Maar zodra je de
drager uit de doos haalt begrijp je direct waar de naam Easyfold voor staat.
De drager zit namelijk netjes opgevouwen in de doos. We klappen de drager
uit en monteren de kentekenplaat. Het plaatsen achterop de auto moet nog
even wachten want de drager heeft een dertien polige stekker terwijl de auto
uitgerust is met een zeven polige stekker. Maar bij de auto-accessoire handel
om de hoek kost een omvormer nog geen tientje. Dat bespaard weer een hoop
knipwerk in de kabelboom. Ik heb de kabel nog even met een extra tie wrap
aan de drager bevestig voor de optimale afstand voor de auto zodat alles
netjes compact is afgesteld en er geen losse kabels slingeren.

Tijdens de eerste plaatsing op de trekhaak stel je de kracht af waarmee de
hefboom naar beneden gaat. Deze moet volgens de gebruiksaanwijzing met
ongeveer 50 kilo naar beneden gedrukt worden. Door middel van de simpele
stelknop kun je de naar gelang de kracht instellen. Je begint laag en draait
geregeld de schroef aan totdat je het juiste moment bereikt hebt. Daarna kom
je eigenlijk nooit meer aan de stelknop.
Het plaatsen van de drager gaat door de hefboom heel erg snel. Je plaatst de
drager op de trekhaak, drukt de hefboom naar beneden tot hij "klik" zegt,
steekt de stekker in het contact en bent klaar om de fietsen te monteren.
De hefboom is uitgerust met een slot zodat de drager beschermd is tegen
diefstal. Maar omdat de drager makkelijk te verwijderen is en compact is op
te vouwen heb ik deze tijdens de biketochten netjes achter in de auto gelegd.

De bikes:
Het plaatsen van de bikes op de drager is de eerste keer altijd even puzzelen.
Dat is heel normaal bij een nieuwe drager en na een paar keer diverse fietsen
plaatsen krijg je er ook wel wat handigheid in.
Eenmaal uitgeklapt bestaat de drager uit twee gootjes. Er hoeft voor de
wielbasis van de fiets niet worden afgesteld. De ruimte tussen twee bikes is
groot en er is zelfs plaats voor twee fatbikes. Boost naven (en dus frames)
zijn dus ook geen probleem om te plaatsen. Tijdens onze ritjes was het zelfs
niet nodig om schuimrubber tussen voor en achtervork van de bikes te
plaatsen.
Om het gewicht van de fiets hoef je je in ieder geval niet druk te maken. De
drager is namelijk geschikt om twee bikes van 30 kilo te vervoeren. Dus twee
dikke E-Bikes zijn geen probleem. Mocht je twee van zulke bikes hebben is
het aan te raden om de opvouwbare oprijgootjes mee te bestellen. >25 kilo
aan bike til je op den duur niet meer  zo makkelijk op de drager.

Wil je na het plaatsen van de bikes nog in de kofferbak van de auto zijn dan
is de drager te kantelen. je klikt deze met je voet los en laat hem rustig
naar onder zakken. De drager zakt zeer diep weg en je verwacht dat het
omhoog duwen redelijk wat kracht kost maar dit valt heel erg mee.
De bikes kantelen makkelijk omhoog en na een duidelijk "Kloink" van de
drager ben je klaar voor vertrek.

De armen:
De armen zijn demonteerbaar en de makkelijkste manier voor het plaatsen
van twee bikes is het volgende:
Je plaats bike nr. 1 op de juiste plaats en zet deze vast. De arm voor de tweede
bike heb je van tevoren van de drager gehaald. Zodra bike nr. 1 staat
zet je bike nr. 2 erop en kijk je waar je de tweede arm plaatst. Dan kantel je
de tweede bike, plaatst de arm en zet de bike vast.
De kop van de armen zijn te vervangen door een Acutight-knop welke is
uitgerust met een koppelbegrenzer. In mijn ogen is er weinig meerwaarde.
Vast is gewoon vast.
Voor carbonnen frames is een speciale drukverdeler te bestellen. Deze plaats
je op de klemming van het frame waardoor de klemkracht over de ronding
wordt verdeelt en tevens krassen worden voorkomen.
Tevens zijn de armen afsluitbaar dus tijdens het tanken of pizzatje na het
biken hoef je niet bang te zijn dat je bikes snel worden meegenomen door
ongure types.

De riempjes:
Een punt wat mij direct op viel waren de riempjes waarmee je de wielen
fixeert. Deze zijn niet verplaatsbaar maar tevens zijn ze lang genoeg om
een flinke afstand te overbruggen. Plusbikes (3") zijn met de originele
riempjes geen probleem en voor extra dikke (4.7") fatbikes zijn nog langere
riempjes te verkrijgen.
Met het mooiste gedeelte van de riempjes is de ratel waarmee je deze vast
zet. Je steekt simpelweg het riempje in de ratel en trekt deze vast. Zo zitten
de wielen echt muurvast op de gootjes geklemd en staat alles lekker strak.
Tijdens het rijden over drempels en slecht wegdek zie je de bikes dan ook
amper op en neer bewegen. Dus geen kans op beschadigingen door tegen
elkaar tikkende frames.

Opbergen:
Na gebruik van de drager is het tijd om deze op te bergen.
In opgevouwen toestand bedraagt het formaat 32 x 65 x 70 cm. Het formaat
van een kleine reiskoffer dus. Ideaal dus om tijdens vakantie in je hotelkamer
te plaatsen of in een goed bereikbare hoek van de garage.
De drager is tevens uitgerust met handvatten waardoor je hem als een koffer
kunt drager. Dit maakt het hele draag en plaatsgebeuren ook weer een stuk
efficiënter en makkelijker.

De adviesprijs voor de Thule 933 Easyfold XT 2 bedraagt  € 699,99

Voor meer informatie klik je op:
https://www.thule.com/nl-nl/nl/bike-rack/towbar-bike-racks/thule-easyfol...

Onderweg met de Thule 933 Easyfold XT

De titel "Fietsendrager van het jaar" verdien je natuurlijk niet zomaar.
Wij waren nieuwsgierig naar de test winnaar, monteerden de drager
achterop de auto en gingen hiermee op weg.
 

Het is alweer een tijd geleden dat we met een fietsendrager gereden hebben.
Simpelweg omdat de bike in de wintermaanden achter in de auto ligt en ik
voornamelijk alleen in de auto zit op weg naar toertochten en meetings.
Maar vanaf het voorjaar wordt er meer gecarpoold en passen twee bikes
simpelweg niet in de auto.

Zodra de doos geleverd wordt valt als eerste het formaat op. Dit is niet het
formaat doos wat ik gewend ben van een fietsendrager. Maar zodra je de
drager uit de doos haalt begrijp je direct waar de naam Easyfold voor staat.
De drager zit namelijk netjes opgevouwen in de doos. We klappen de drager
uit en monteren de kentekenplaat. Het plaatsen achterop de auto moet nog
even wachten want de drager heeft een dertien polige stekker terwijl de auto
uitgerust is met een zeven polige stekker. Maar bij de auto-accessoire handel
om de hoek kost een omvormer nog geen tientje. Dat bespaard weer een hoop
knipwerk in de kabelboom. Ik heb de kabel nog even met een extra tie wrap
aan de drager bevestig voor de optimale afstand voor de auto zodat alles
netjes compact is afgesteld en er geen losse kabels slingeren.

Tijdens de eerste plaatsing op de trekhaak stel je de kracht af waarmee de
hefboom naar beneden gaat. Deze moet volgens de gebruiksaanwijzing met
ongeveer 50 kilo naar beneden gedrukt worden. Door middel van de simpele
stelknop kun je de naar gelang de kracht instellen. Je begint laag en draait
geregeld de schroef aan totdat je het juiste moment bereikt hebt. Daarna kom
je eigenlijk nooit meer aan de stelknop.
Het plaatsen van de drager gaat door de hefboom heel erg snel. Je plaatst de
drager op de trekhaak, drukt de hefboom naar beneden tot hij "klik" zegt,
steekt de stekker in het contact en bent klaar om de fietsen te monteren.
De hefboom is uitgerust met een slot zodat de drager beschermd is tegen
diefstal. Maar omdat de drager makkelijk te verwijderen is en compact is op
te vouwen heb ik deze tijdens de biketochten netjes achter in de auto gelegd.

De bikes:
Het plaatsen van de bikes op de drager is de eerste keer altijd even puzzelen.
Dat is heel normaal bij een nieuwe drager en na een paar keer diverse fietsen
plaatsen krijg je er ook wel wat handigheid in.
Eenmaal uitgeklapt bestaat de drager uit twee gootjes. Er hoeft voor de
wielbasis van de fiets niet worden afgesteld. De ruimte tussen twee bikes is
groot en er is zelfs plaats voor twee fatbikes. Boost naven (en dus frames)
zijn dus ook geen probleem om te plaatsen. Tijdens onze ritjes was het zelfs
niet nodig om schuimrubber tussen voor en achtervork van de bikes te
plaatsen.
Om het gewicht van de fiets hoef je je in ieder geval niet druk te maken. De
drager is namelijk geschikt om twee bikes van 30 kilo te vervoeren. Dus twee
dikke E-Bikes zijn geen probleem. Mocht je twee van zulke bikes hebben is
het aan te raden om de opvouwbare oprijgootjes mee te bestellen. >25 kilo
aan bike til je op den duur niet meer  zo makkelijk op de drager.

Wil je na het plaatsen van de bikes nog in de kofferbak van de auto zijn dan
is de drager te kantelen. je klikt deze met je voet los en laat hem rustig
naar onder zakken. De drager zakt zeer diep weg en je verwacht dat het
omhoog duwen redelijk wat kracht kost maar dit valt heel erg mee.
De bikes kantelen makkelijk omhoog en na een duidelijk "Kloink" van de
drager ben je klaar voor vertrek.

De armen:
De armen zijn demonteerbaar en de makkelijkste manier voor het plaatsen
van twee bikes is het volgende:
Je plaats bike nr. 1 op de juiste plaats en zet deze vast. De arm voor de tweede
bike heb je van tevoren van de drager gehaald. Zodra bike nr. 1 staat
zet je bike nr. 2 erop en kijk je waar je de tweede arm plaatst. Dan kantel je
de tweede bike, plaatst de arm en zet de bike vast.
De kop van de armen zijn te vervangen door een Acutight-knop welke is
uitgerust met een koppelbegrenzer. In mijn ogen is er weinig meerwaarde.
Vast is gewoon vast.
Voor carbonnen frames is een speciale drukverdeler te bestellen. Deze plaats
je op de klemming van het frame waardoor de klemkracht over de ronding
wordt verdeelt en tevens krassen worden voorkomen.
Tevens zijn de armen afsluitbaar dus tijdens het tanken of pizzatje na het
biken hoef je niet bang te zijn dat je bikes snel worden meegenomen door
ongure types.

De riempjes:
Een punt wat mij direct op viel waren de riempjes waarmee je de wielen
fixeert. Deze zijn niet verplaatsbaar maar tevens zijn ze lang genoeg om
een flinke afstand te overbruggen. Plusbikes (3") zijn met de originele
riempjes geen probleem en voor extra dikke (4.7") fatbikes zijn nog langere
riempjes te verkrijgen.
Met het mooiste gedeelte van de riempjes is de ratel waarmee je deze vast
zet. Je steekt simpelweg het riempje in de ratel en trekt deze vast. Zo zitten
de wielen echt muurvast op de gootjes geklemd en staat alles lekker strak.
Tijdens het rijden over drempels en slecht wegdek zie je de bikes dan ook
amper op en neer bewegen. Dus geen kans op beschadigingen door tegen
elkaar tikkende frames.

Opbergen:
Na gebruik van de drager is het tijd om deze op te bergen.
In opgevouwen toestand bedraagt het formaat 32 x 65 x 70 cm. Het formaat
van een kleine reiskoffer dus. Ideaal dus om tijdens vakantie in je hotelkamer
te plaatsen of in een goed bereikbare hoek van de garage.
De drager is tevens uitgerust met handvatten waardoor je hem als een koffer
kunt drager. Dit maakt het hele draag en plaatsgebeuren ook weer een stuk
efficiënter en makkelijker.

De adviesprijs voor de Thule 933 Easyfold XT 2 bedraagt  € 699,99

Voor meer informatie klik je op:
https://www.thule.com/nl-nl/nl/bike-rack/towbar-bike-racks/thule-easyfol...

De Trails op met de Vittoria Goma 27,5 x 2.4

Vittoria Draait al heel wat jaren mee in de bikewereld zoals ook hun band de "Goma"
een allround band gemaakt voor het rijden van technische trails.
We monteerden de banden onder de Scott Genius en gingen op pad.

 

De banden waarmee we op pad gaan is de vouw versie in 27,5 bij 2.4". Als
eerste leggen we de banden op de keukenweegschaal. De naald blijft hangen
op 839 gram. Het is daarmee dan ook geen lichtgewicht band. Maar gezien het
degelijke karkas en de grove stevige noppen wel eentje die niet snel kapot gaat.
De velgen waar de banden op gemonteerd worden zijn niet geschikt om tubeless
te maken dus de binnenbanden komen er aan te pas.
De velgen hebben een buitenmaat van 26 mm en de binnenmaat is 21 mm. Voor
de huidige maatstaven lijkt het aan de smalle kant maar de banden vallen netjes
op zijn plaats en meten 59 mm op het breedste punt. De banden staan op de 21
mm velg redelijk gebold aan de bovenkant en er is een flinke transitie tussen de
2 bovenste noppen en de noppen aan de zijkant. Maar het is bijna algemeen
bekend dat 2.4 banden op bredere velgen een stuk mooier vallen.

Inclusief kleding en rugzak met 10 kilo gereedschap weeg ik ongeveer 85 kilo.
De banden heb ik opgepompt naar 1.8 bar. Niet te slap, maar zeker niet te hard.
We maken bij onze Ardennen tochten namelijk redelijk lange dagen in het zadel
en ik wil altijd een goede mix tussen rolweerstand en grip. Ik zou gerust wat lager
kunnen gaan qua druk maar dat maakt de kans op snakebites net als
rolweerstand bergop ook weer een stukje groter. Gezien het gebrek aan skiliften
zullen we alles zelf omhoog moeten trappen, we zoeken dus altijd een gulden
middenweg.

Nadat we klaar zijn met het technische gedeelte gaan we op pad. De Goma is
in verschillende gebieden aan de tand gevoeld. Van Zuid-Limburg naar de
Ardennen en van de technische trails in het Mullerthal tot de paden in Duitsland.
Bij aanvang van de eerste tocht is het altijd even wennen aan de banden maar
ze voelen al snel vertrouwd aan en geven flink wat grip. De eerste tocht is het
gebied rond Esneux. Veel stenen en rondom de Universiteit liggen een paar
afdalingen met redelijk wat gladde boomwortels.

Bergaf rolt de Goma goed over de ietwat vochtige boomwortels en op de stenen
heb je lekker veel grip.
Zodra we bergop gaan valt het met de rolweerstand goed mee. Ik had verwacht
dat de band meer weerstand zou bieden maar ondanks het gewicht van 839
gram rollen ze verrassend licht. Op technische klimmen doet de Goma het
redelijk maar op gladde stenen en natte wortels moet je de druk toch laten
zakken om doorslippen te voorkomen. Een voetje aan de grond ontkom je
namelijk niet aan. Dat is dus die gulden middenweg die je zoekt.

Op de trails in het Mullerthal is de Goma helemaal in zijn element. Droge en
vochtige stenen naar beneden zijn geen probleem en de band boezemt flink
wat vertrouwen in. Maar toch hoor je hier regelmatig de achterband wat
doorslippen. Op de bospaden daarentegen blijf je grip houden. Maar zoals je
in bovenstaande al kunt afleiden is er een redelijk grote zone tussen de midden
en zijnoppen. Als je redelijk rustig rijdt merk je hier weinig van, maar zodra je de
gaskraan open draait en de afdalingen in knalt merk je dat je de band vrij snel
over zijn dode zone moet helpen om op de zijnoppen terecht te komen. Iets
sneller met het gewicht van de bike spelen geeft dan een beter resultaat in de
snelle wisselende bochten. Voor de gewone stervelingen onder ons is de dode
zone niet zo spectaculair. Je houdt er gewoon rekening mee. Maar de Enduro-
wedstrijdrijders  zullen hier wat meer aandacht aan moeten besteden tijdens
hun trainingssessies.

We hebben de Goma niet getest in de modderige trails. Die waren er afgelopen
tochten namelijk niet. Hooguit een paar modderige stukken op de route. Maar als
ik op het uiterlijk van de band af ga zal deze de modder snel lossen.

Waar de Goma echt in uitblinkt is degelijkheid. Het gewicht is misschien wat
hoger dan de concurrentie maar na anderhalve maand trails rijden waar
ook flinke scheermes-stenen liggen laat de band nog geen enkele vorm van
slijtage zien. Er is nog geen hapje uit de noppen en in het karkas zijn geen
lijntjes te zien van het zogenaamde trekken van de band.

De Goma is dus een band waar je rustig een lange tijd zware trails mee kunt
biken zonder je zorgen te maken over de slijtage, grip en rolweerstand.
Ideaal voor een lange week vakantie in de Alpen en als allround band voor het
technische bikeseizoen.

De Goma is verkrijgbaar in een groot assortiment van maatvoeringen.
Van 26 x 2.25" naar 27,5 x 2.4 tot 29 x 2.4". In totaal zijn er 18 varianten
beschikbaar.
Alle breedtematen en wielmaten zijn verkrijgbaar in draadband, vouwbaar en
TNT (Waar TNT staat voor Tube No Tubes. Ofwel de tubeless versie van de
banden. Een tikkeltje zwaarder dan de vouwband maar om ze tubeless op de
velg te krijgen is er amper latex nodig.)

De adviesprijs bedraagt  € 44,99

Voor meer informatie klik je op:
https://www.vittoria.com/tire/goma/

Eerste indruk: "Gripgrab Rebel"

Vorige week kregen we de nieuwe Gripgrab Rebel handschoenen binnen.
Er zijn in de nieuwe collectie weer een aantal dingen veranderd.
Op een ding na, de grip. Die is met de nieuwe versies alleen maar verbeterd.
 

De Rebel is ontworpen voor downhill, freestyle action, bmx en gewoon lekker
spelen op de bike. De handschoenen zijn ontwikkeld om grip te creëren en
dat doen ze dan ook prima. Er zit dan ook geen padding onder je handen,  zo
krijg je een directer gevoel met het stuur.

De handschoenen zien er stevig uit. Geen open meshe aan de bovenkant maar
een stevig stof aan de bovenkant. Gemaakt om flink wat misbruik te doorstaan
tijdens het springen over drops en jumps.
Door middel van een klittenband kun je de handschoen strakker om de pols trekken.
Een badstof stukje zorgt dat je wat zweet van je gezicht kunt vegen na een paar
spannende situaties. De siliconen teksten op de vingertoppen zorgen voor grip
op de rem- en schakelhendels.

Wat dit jaar wel verdwenen is in diverse handschoenen van Gripgrab zijn de
magneetjes bij de polsen. Op zich wel jammer want ik gebruikte ze altijd om de
handschoen even snel op te hangen aan diverse stalen objecten.

De maatvoering is prima zoals je van Gripgrab gewend bent. Ik heb aardig grote
handen en de maat XXL zit prima.
Voor bikers die graag zonder handschoenen biken zou ik toch een paar Rebels of
Verticals aanraden. Je komt er vaak achter dat je ineens meer grip hebt dan met
bezwete gladde handen.

De adviesprijs bedraagt  € 29,99
De Rebel is verkrijgbaar in twee kleuren, camouflage grijs/zwart en
camouflage energiedrank/blauw.

Voor meer informatie klik je op:
http://www.gripgrab.com/nl/product/rebel

Canyon stelt het Factory Downhill Team voor

Canyon kan na maanden van geruchten en speculaties met zeer veel
trots het gloednieuwe Canyon Factory Downhill Team voorstellen (CFDT). Het team zal bestaan uit de
Australische World Cup winnaar Troy Brosnan, die de leiding van het team voor zijn rekening zal nemen.

De beloftevolle Canadese Mark Wallace en voormalig Junior Wereldkampioen uit Schotland, Ruaridh Cunningham.
Het CFDT zal strijden voor  individuele, team- en algemene overwinningen op de Canyon Sender CF in het IJCI
Downhill World Cup circuit.
Doorheen het seizoen zullen zij ook deelnemen aan andere bloedstollende downhill evenementen.

Het doel van het CFDT is om 's werelds beste rijders van de beste uitrusting te voorzien, een ongeziene teamgeest
te creéren en een ondersteuning te bieden waarvan de concurrentie enkel kan dromen. Leider van het project is
meervoudig Wereldkampioen Fabien Barel, die verantwoordelijk zal zijn voor, naar zijn eigen beschrijving, "het
samenbrengen van de juiste mensen en de juiste structuur om onze fiets en rijders op het podium te krijgen."

"Onze fiets" is de Sender CF. Troy, Ruaridh en Mark zullen de eerste rijders zijn die op de baanbrekende downhill bike
van Canyon zullen racen op World Cup niveau. Canyon is razend enthousiast over de samenwerking met het team om
diepgaande feedback te ontvangen en zodoende diens mountainbike en downhill technologieën te verbeteren. Barel,
wiens rol in het Development Team van Canyon van groot belang was bij de ontwikkeling van de Strive en de Sender,
vermeldt hierbij, "lk geloof dat downhill de Formule 1 is van bike races en dat, algemeen gesproken, racen de beste methode
is om een fiets te ontwikkelen. Met onze fiets aan de top staan van het World Cup circuit zal ongetwijfeld het
prestatievermogen en de technologie van het product ten goede komen en ons hopelijk naar een hoger niveau tillen!"

Na een druk off-seizoen met uitgebreide tests en een bezoek aan het hoofdkantoor in Koblenz om de ingenieurs te ontmoeten,
zijn de rijders even enthousiast over de samenwerking. Voor Troy, "het is geweldig voor mij om naar Canyon
te komen. Het voelt aan als een kleine familie waarvan je iedereen kent en waarbij je steeds terecht kan.
Als je iets wilt of nodig hebt, hoeft je aanvraag niet langs vele personen te passeren om uitgevoerd te worden. "

De ondersteuning van het Team zal worden verzorgd door Team Manager Mathieu Gallean, Hoofd Mecanicien Nigel Reeve,
Troy's Persoonlijke Mecanicien Aaron Pelttari en Mecanicien Yoann Jurgaud.

Bike MOTION Benelux 21-24 oktober

Bike MOTION Benelux is het walhalla voor elke sportieve fietser. Op deze beurs vind je alles om jouw
fietsprestatie in een hogere versnelling te zetten. Het wordt weer kwijlen bij het allermooiste en allernieuwste
materiaal wat je je als fietser kunt wensen, want hier laten importeurs en fabrikanten van fietsen, accessoires
en kleding de collectie voor het nieuwe seizoen zien.

 

Natuurlijk is het niet alleen kijken, je kan vooral lekker zelf fietsen. Kom de nieuwste mountainbikes testen op
het nieuwe testparcours waar al je zintuigen worden geprikkeld of probeer supersnelle e-bikes die de 45km per
uur halen.
Ook vind je er diverse aanbieders van sportvoeding en kun je je laten informeren over inspirerende fietsvakanties.

Team LottoNL-Jumbo Fandag 
Groot nieuws! Bike MOTION Benelux 2016 is podium voor de officiële jaarlijkse Team LottoNL-Jumbo fandag.
Op 23 oktober openen we tijdens Bike MOTION een extra hal waar Team LottoNL-Jumbo haar fandag zal organiseren.
Bereid je voor op een dag boordevol activiteiten met de ploeg en haar sponsors.
Wat kun je allemaal verwachten? Bekijk presentaties (bekijk het programma), doe mee aan workshops en ontmoet de
renners en staf van de ploeg. Grijp daarnaast de kans om officiële Team LottoNL-Jumbo merchandise aan te schaffen,
de fietsen van de ploeg te bekijken en mee te doen met wieleractiviteiten voor mooie prijzen.

Unieke toertocht:

Tijdens de LottoNL-Jumbo fandag ben je zelf profrenner, want ’s ochtends organiseren we een geweldige toertocht waar
alle renners van de ploeg aan meefietsen. Stel je voor: stuur aan stuur met nationale held Steven Kruijswijk?
Je kan kiezen tussen twee afstanden, 65km of 110km. Uiteraard rijden de echte ploegleidersauto’s mee in de toertocht
om deelnemers die gestrand zijn op te pikken, je bent niet voor niets prof voor een dag.

Ooit wel eens door een distributiecentrum gefietst? Dit is je kans! De toertocht wordt een unieke beleving want het rustpunt
is op het distributiecentrum van de hoofdsponsor.
De exacte route laten we je weten zodra deze vast staat, op het kaartje rechts zie je in ieder geval al hoe deze er in grote lijnen
uit gaat zien (onder voorbehoud van wijzigingen).
De start en finish van de toertocht zijn vanaf de hal waar de fandag plaats vindt, daar kun je ook gratis douchen en er is een
gratis bewaakte fietsenstalling en garderobe. Naderhand kun je dus heerlijk over de fandag en de beurs struinen.
De tocht is de laatste van De 6 van Lotto. Dit zijn zes aansprekende toertochten door Nederland

Voor meer info over de beurs klik je op:
http://www.bikemotionbenelux.nl/nl-NL/Bezoeker.aspx

Voor meer info over de Lotto Toertocht klik je op:
http://www.bikemotionbenelux.nl/nl-NL/Bezoeker/Fandag.aspx

 

Onderweg met Bontrager Line Pro Pedalen

Het is weer een paar jaar geleden dat Bontrager, het huismerk van Trek, met
een setje platform pedalen op de markt kwam. Afgelopen maand lagen de
nieuwe Line Pro pedalen op de deurmat. Tijd om deze te monteren en aan
de tand te voelen.

De Line Pro pedalen van Bontrager zijn ontwikkeld in samenwerking met Trek's
C3 rijders waaronder Brandon Semunuk, Cam McCaul en Tom van Steenbergen.
En als je ziet wat voor sprongen deze gasten maken tijdens de wedstrijden
en demonstraties dan mag je maar beter zorgen dat je niet van je pedaal glijdt.

Maar voordat we de pedalen op de bike monteren gaan ze natuurlijk eerst even
op de ouderwetse keukenweegschaal. De naald blijft hangen op een schappelijke
428 gram voor de set. Het pedaaloppervlakte is 101 mm. lang en 100 mm. breed.
Een lekker groot oppervlak waar ik met mijn grote voeten toch altijd blij mee ben. 
De pedaaldikte rondom de as is 17 mm.

Het pedaal zelf is vervaardigd uit 6061-T6 Aluminium en draait op een Cro-Mo
as met sealed cartridge lagers. De pedalen draaien ook lekker soepel zodra je
ze gemonteerd hebt. Hoe het met de duurzaamheid zit valt na een maand nog
geen oordeel over te vellen. Maar ik vermoedt dat het wel goed zit bij Bontrager.
De pedalen zijn vast te zetten met een 6 mm. inbussleutel maar ook weer los
te krijgen met steeksleutel 15. Makkelijk als je pedaal na een paar weken all
mountain rijden wat vaster is komen zitten dan je gedacht had.

Om er voor te zorgen dat je niet van de pedalen schiet zitten er 10 pinnen per
pedaalkant in. Nu zijn de pinnen niet de standaard inbusstelschroeven of inbus-
schroeven die je vaker tegenkomt. De pinnen in de Line Pro pedalen zijn gefreesd
als een soort kleine slangkoppeling welke je gebruikt om te zorgen dat
een ijzeren insert niet uit een slang schiet. Deze pinnen zouden dan ook moeten
zorgen dat je weer net iets vaster op het pedaal zit. En als je nog niet tevreden
bent over de grip dan kun je de pin losdraaien en het 1 mm. ringetje verwijderen
zodat de pinnen 1 mm. verder uitsteken. Hier kun je natuurlijk ook mee
experimenteren door alleen de binnenste pinnen iets hoger te zetten en de
buitenste op de normale stand.
Helaas zitten er geen reservepinnen in de doos als je er een paar kromgereden
hebt tijdens een flinke steensectie. Deze zul je dan via je Trek Dealer moeten
bestellen.

Het experiment met het verzetten van de pinnen heb ik nog niet geprobeerd want
tijdens de eerste tochten met deze pedalen viel me grip toch al wel op.
Hier was voor mijn doeleinde al niets mis mee en ook tijdens het afduiken van
een aantal trappen in de bossen rondom Valkenburg heb ik geen enkel moment
het gevoel gehad van de pedalen te schieten.
Ter info: De schoenen met welke ik reed zijn mijn Teva Links en de Vaude Moab
welke we 3 maanden geleden gereviewd hebben.

Mocht je dit jaar nog in de markt zijn voor een nieuwe Trek bike en je wilt over-
stappen op platformpedalen of rijdt er al mee dan is het wel de moeite waard
om deze pedalen direct mee te bestellen in de kleur oranje of gewoon zwart.

De adviesprijs van de Bontrager Line Pro pedalen is:  +/- € 99,-
De pedalen zijn verkrijgbaar in de kleur zwart of de limited edition oranje
Pedalen zijn alleen te verkrijgen via Trek Dealers.

Voor meer informatie klik je op:
http://www.trekbikes.com/us/en_US/equipment/cycling-components/bike-peda...

Pagina's