Kärcher Mobile Outdoor Cleaner

Dirty business

Zo rondom de herfst begint de behoefte aan een mobiele lage-druk reiniger te groeien. De plassen zijn niet meer te ontwijken, worden met de week dieper zodat de modder niet alleen in het gezicht van je achterligger vliegt maar tevens aan je kostbare bezit blijf plakken. Nu ben ik zelf niet de grootste schoonmaker maar af en toe ontkom je er gewoon niet aan. We kregen van Kärcher de beschikking over een Mobile Outdoor Cleaner die we onmiddellijk in de praktijk hebben getest.

Wat krijg je?

In de verpakking zit een kleine mobiele reiniger in de onmiskenbare Kärcher kleuren geel en zwart. De Kärcher is voorzien van een 4 liter watertank(je) een lithium-ion accu en een mooi opgeborgen waterslang van dik 2,5 meter lengte. We hebben van Kärcher een versie met Bike Box ontvangen die onderaan de Cleaner kan worden geklikt. In de Bikebox zitten een borstel die op de waterslang geklikt kan worden, een fles met reinigingsmiddel en een grote microvezel doek om je bike mee te drogen na de schoonmaak. Doordat de Bike box mooi onder de Kärcher geklikt kan worden is deze erg prettig en zijn de accessoires altijd goed bereikbaar. Ze slingeren niet ergens los in de garage, auto of schuur maar nemen ook geen extra ruimte in beslag. Standaard kost de Kärcher € 169,95 en de Bike Box € 39,95. De set is ook samen te koop, adviesprijs is dan €199,95

 

Talk Dirty

We hebben de Kärcher twee keer uitgebreid getest na een goede rit in zowel modder als sneeuw. Thuisgekomen na de rit de watertank gevuld met warm water en slang onder de watertank vandaan gehaald. Eerste wat opvalt, is de enorm prettige straal. Mooi spreiding van het water en vooral de kracht is precies goed. Je wilt geen krachtige straal die direct de lagers binnendringt maar ook geen slappe hap waardoor je alsnog hard moet gaan boenen om de modder te verwijderen. Zowel na de modder- als sneeuwrit, verdwijnt de rommel snel van je fiets zonder ook nog maar de borstel te gebruiken. Na de modderrit de spuitflacon met reinigingsmiddel gebruikt alvorens de Kärcher te gebruiken wat ook echt een mooi resultaat opleverde. Daarna goed drooggemaakt met de fijne grote doek. Na de gecombineerde modder / sneeuwrit zonder het reinigingsmiddel ook een goed resultaat. Borstel kan heel bruikbaar zijn bij echt vastgekoekte rommel maar meteen na de rit als het nog nat is, eigenlijk niet direct nodig.

Oordeel

Klein en niet te krachtig! Echt een heerlijk apparaat om even snel fiets af te kunnen spoelen. Straal perfect, werkt goed met warm water en zeer handzaam formaat. Als de kwaliteit van zelfde hoogte is als andere zaken van Kärcher dan absoluut aanbevelingswaardig. Bikebox niet direct nodig voor de reiniger maar de borstel en doek kunnen goed van pas komen en heerlijk dat je alles op één plaats kan opbergen. Zijn er dan helemaal geen aandachtspunten? Beetje wel; de inhoud van 4 liter is voldoende om één fiets snel mee schoon te krijgen maar als je graag uitgebreid poetst of meerdere fietsen wilt reinigen dan is een grotere tank makkelijker of je loopt nog een keertje extra naar de keuken. Voor mij ideaal om fiets zowel thuis als onderweg schoon te maken na een rit en voordat je kostbare bezit in de auto geplaatst moet worden. Mijn advies zou dan ook zijn om dit ding onder de kerstboom te plaatsen in de plaats van of naast je andere fiets gerelateerde items op je kerstwensenlijst.

Te verkrijgen bij verschillende distributiepunten maar ook via de site www.karcher.nl

GripGrab hefstspecial

De dagen worden korter, kouder en natter. Je komt in het donker terug van het werk en wil nog even snel een rondje gaan fietsen. Tijd om de herfstkleding weer uit de kast te trekken. Voor GripGrab ging ik op pad met de nieuwe herfstcollectie.

Klik op de volgende link om naar de special te gaan: http://www.mountainbike.nl/specials/gripgrab-herfstspecial

Review 650B Wielen RCZ Race

Gezien het feit dat 650b wielen in mijn Giant XTC Carbon Advanced SL met FOX voorvork moeten passen en ik benieuwd ben naar de ervaringen ermee bestel ik bij http://www.rczbikeshop.nl een set 650B wielen. Omdat het slechts om te proberen is heb ik gezocht naar laag geprijsde wielen. Dit resulteert dus niet in een handgespaakte ZTR set met Hope naven maar een machinaal gespaakte set. Ik bestel meteen een set Maxxis Crossmark 2.1 vouwbanden erbij en gebruik op voorraad liggende Activ8 26” binnenbanden. Ik krijg straks een versie met rode velgen, witte spaken, rode naven en nippels dus ben zeer benieuwd of dit gaat matchen met mijn fiets. Het is weer eens iets anders maar je weet natuurlijk nooit hoe het precies uitpakt.

RCZ Race 650B / 27,5” wielen

Inleiding
Gezien het feit dat 650b wielen in mijn Giant XTC Carbon Advanced SL met FOX voorvork moeten passen en ik benieuwd ben naar de ervaringen ermee bestel ik bij http://www.rczbikeshop.nl een set 650B wielen. Omdat het slechts om te proberen is heb ik gezocht naar laag geprijsde wielen. Dit resulteert dus niet in een handgespaakte ZTR set met Hope naven maar een machinaal gespaakte set. Ik bestel meteen een set Maxxis Crossmark 2.1 vouwbanden erbij en gebruik op voorraad liggende Activ8 26” binnenbanden. Ik krijg straks een versie met rode velgen, witte spaken, rode naven en nippels dus ben zeer benieuwd of dit gaat matchen met mijn fiets. Het is weer eens iets anders maar je weet natuurlijk nooit hoe het precies uitpakt.

Bestellen, verzenden en verpakking
Op de site staan de wielen aangeboden voor € 142,- en hierbij komt nog € 2,99 aan verzendkosten. Voor € 145,- heb ik, na betaling via PayPal, binnen twee dagen de bestelde set thuis. De wielen zitten rijkelijk voorzien van bubbelfolie en dus goed beschermd in een kartonnen doos. Snelspanners en velglint zijn niet in de prijs inbegrepen en dus ook niet meegeleverd.

Eerste indruk
Bij het zien van de rode wielen ben ik aangenaam verrast. Het is weer eens wat anders maar het zijn gelukkig geen circuswielen en zullen wel goed staan in de XTC. De velgen zijn voorzien van stickers met hierop “RCZ  Race” en mooi egaal rood geanodiseerd. De spaken zijn wit en de nippels kleuren leuk bij de spaken en velgen. De naven zijn met een gelaserd logo voorzien van de tekst “RCZ Race” maar lijken erg op Novatech. Uit navraag blijkt dit ook zo te zijn en zijn ze voorzien van 2RS industrielagers. Gezien de aluminium body wordt geadviseerd om met een cassette met spider te rijden. Ik tel zelf 27 aangrijppunten bij een volledige omwenteling van de body en 28 spaken aan de achterkant en 24 aan de voorkant. De spaken zijn van Pillar. Het merk zegt mij verder niets maar helemaal merkloos blijkt het na enig googelen niet. De naven zijn geschikt voor snelspanners en zo te zien niet direct om te bouwen naar een ander formaat. Van RCZ heb ik ondertussen begrepen dat het 2015 model zowel 9mm QR als 15mm steekas aan zal kunnen. De wielen zijn kaarsrecht en rond dus hierover vooralsnog geen klachten.

Op de site staat vermeld dat het gewicht 1640 gram bedraagt. Een weegmoment op eigen niet zeer betrouwbare keukenweegschaal leert mij dat dit best eens reëel kan zijn want ik kom zelf op 915 gram voor het achterwiel en 760 gram voor het voorwiel. Incl. buiten- en binnen banden kom ik op respectievelijk 1635 en 1475 gram dus aardig licht. Volgens de leverancier zouden ze een maximaal rijdersgewicht van 95 kg aan moeten kunnen dus ik val precies op de grens of met kleding en kamelentas zelfs niet iets erover heen. Genoeg reden dus om eens te gaan testen. Mijn gebruik zal slechts voor lokale XC rondjes zijn met genoeg wortels en kleine sprongetjes dus veel zwaarder zullen ze ook niet belast worden. Als ik dit wel in de planning had gehad, zou ik liever iets meer reserve aan maximaal rijdersgewicht hebben gehad maar zouden de wielen waarschijnlijk ook zwaarder geweest zijn.

Indruk tijdens de rit
Aangezien het hier geen duurtest betreft van enige honderden of zelfs meer kilometers, beperk ik mij tot een tweetal ritjes waaruit ik mijn eerste ervaringen met de wielen put.
In de eerste meters hoor ik geen of nauwelijks geluiden van zichzelf zettende spaken en ook bij goed aanzetten staande op de pedalen gebeurt er op het gehoor niets. Na eerst in de straat een aantal stoepranden op en af te hebben gereden en een aantal keren een kleine bunny hop check ik of de wielen nog recht lijken. Aangezien dit het geval is, vervolg ik mijn weg richting de bossen in en rondom Herpen (Herperduin en Maashorst). Ik merk al snel op dat de wielen stijver aanvoelen dan de Shimano XT WH-M775 standaardwielen die ik hiervoor erin had zitten. Of dit nu een heel eerlijk vergelijk is (de WH-M775 zijn 26 inch) weet ik niet maar het is in ieder geval een gevoel.
Tijdens de eerste rit in het bos blijf ik zoveel mogelijk zitten in het zadel om de wielen in ieder geval duidelijk te maken dat ze de ruim 95 kilo aan moeten kunnen zonder dat ik ze echt flink op hun donder geef (dat kan mijn rug namelijk ook niet meer aan). Zodoende worden kleine sprongetjes en kuilen niet gemeden en worden wortels niet ontweken maar juist opgezocht. Ik blijf gaandeweg de rit bij mijn constatering dat de wielen stijf voelen hetgeen zeker bij het aanzetten en in de bochten goed merkbaar is.

Op de weg naar huis kijk ik nog even of de wielen recht lijken te zijn maar dat zal ik straks nog iets nauwkeuriger doen. Na schoonmaken van fiets en wielen check ik nogmaals (nu iets nauwkeuriger) of wielen recht en rond gebleven zijn en het lijkt zo te zijn. Ik kan met het blote oog geen afwijkingen zien en ik heb al helemaal niets kunnen merken tijdens het fietsen.
Tijdens en na afloop van de tweede rit van dik anderhalf uur verandert mijn mening niet dus zal ik mijn ervaringen maar gebruiken voor deze review.

Conclusie

Ik ben enthousiast over de wielen. Ze zien er mooi uit, zijn goedkoop en licht in gewicht (circa 1650 gram) maar sterk genoeg voor een normaal XC gebruik zelfs door een 95kg wegend persoon. Het betreft hier geen duurtest dus hoe de set zich op langere tijd houdt is niet te zeggen. Ik ben nu al blij dat de set met mijn gewicht zich goed gehouden heeft en heb geen redenen om aan te nemen dat ze de volgende rit opeens gebreken zullen gaan vertonen. Conclusie: NOT CHEAP MAAR LOW-PRICED en dat is in de Nederlandse cultuur doorgaans een goed teken ;-).

Review Decathlon Aerofit 9

Februari 2013, B'Twin lanceert de nieuwe kledinglijn voor de FDJ wielerploeg. Namelijk de Aerofit 9. Het tenue wordt geleverd in 3 verschillende modellen. Het officële FDJ-tenue, zwart-blauw en een zwart-rode versie.

 

Wieleroutfit Aerofit 9
 
Met de komst van de FDJ (Francaise Des Jeux) wielerploeg stijgt de
B'TWIN kledinglijn weer een trede hoger op de ladder. B'Twin is namelijk de
ontwikkelaar van de kleding van de profploeg. En pro's zijn veeleisend als
het gaat om de kleding die ze dragen. En dan met name de broek moet goed
zijn. Deze moet dan ook zitten als een tweede huid.
Als je bekijkt dat Matthieu Ladagnous (5de in de ronde van Vlaanderen
2013) 6 uur en 8 minuten op de fiets heeft gezeten met (even kort door
de bocht berekent) 90 toeren per minuut, komt dat neer op 33120 op en neer
gaande bewegingen van de benen! Dat zijn getallen waar je toch even bij stilstaat.
 
Decathlon lanceerde in februari dan ook de Aerofit 9 outfit in 3 modellen. Het
officële FDJ-tenue, zwart-blauw en zwart-rood. Ik testte afgelopen maand de
zwart-blauwe outfit tijdens een aantal buitenritten en tijdens het Tacxen en spinnen.
 
 
Het eerste wat opvalt als je het tenue in je handen hebt is het gewicht. Het voelt heel
licht aan. Het setje (shirt+broek in de maat XL) geeft op de electronische weegschaal
net 360 gram aan.
 
De broek is gemaakt van 7 panelen waardoor het de vorm van je lichaam goed volgt.
De maat is voor een XL net aan de maat. Maar dat kan komen door de Franse ontwerpers.
(In de kledingset van de Roc D'azur van 2012 had ik ook broekmaat XXL). De zeem van
de broek bestaat uit 7 verschillende delen met verschillende diktes. 2 grote pads van
15 mm met een gelinsert en 4 kleinere van 9 mm. Aan de buitenrand zit nog een dunne
pad van 3 mm. Dit om wrijving bij je liezen te verminderen.
De bretels zijn heel erg dun en het materiaal doet me denken aan sexy lingerie. Het voelt
ook aan alsof het elk moment kapot getrokken kan worden. Maar niets is minder waar en
het voelt ook goed aan op de blote huid. Aan de bovenkant van de bretels zit ook een
dwarsverbinding van bretel naar bretel. Zo zakken de bretels eindelijk eens niet van je
schouders af. Daar is dus wel goed over nagedacht.
Verder zitten aan de onderkant van de broek grote "anti-kruip" strips. Niet gemaakt van
rubber maar van een soort elastische stof met gaatjes erin. Ik heb het nog niet eerder
gezien maar het draagt prettig en doet zijn werk.
Na verschilende tochten en uren in de sportschool moet ik zeggen dat de broek zijn werk
meer dan goed doet. Het zweet wordt goed afgevoerd en je billen en botten voelen na een
spinningsessie van 3 uur nog steeds goed aan. De broek zou ook voor een betere
bloedsomloop en compressie moeten zorgen zodat de spieren iets minder vermoeid
aanvoelen op het einde van de rit.
De trend van compressiekousen komt dus ook terug in de bovenbenen.
 
Het shirt is zoals gezegd ook heel erg licht en ook gemaakt van luchtig materiaal. Aan
de voorkant zit een grote rits zodat je het shirt van boven tot onder open kunt gooien.
Heerlijk om te doen als je in de volle zon een col aan het beklimmen bent. Of ergens in
een grasveld aan het uitrusten bent van een schitterende tocht. Verder zitten er aan de
mouwen en aan de onderkant van het shirt dezelfde "anti-kruip" stof als in de broek.
Zoals gezegd voor mij een heel nieuwe soort stof welke zijn werk goed doet. Het afvoeren
van zweet gaat zoals het hoort. door de stof en door verschillende gaatjes onder de
oksels en bij de schouderbladen.
Aan de achterkant van het shirt zitten 3 grote zakken voor je eten en gereedschapjes.
En er zit aan de linkerkant nog een afsluitbaar zakje voor je autosleutels en een klein beursje.
 
Als eindconclusie moet ik zeggen dat B'Twin er in is geslaagd om een heel erg goed
tenue te ontwikkelen. Enig punt van ontwikkelen is altijd dat er ook een prijskaartje
aan vast hangt. Maar dit is voornamelijk bij het officiële tenue.
De prijs van het shirt in zwart-blauw, zwart-rood vallen mee. Het is niet de goedkope
prijs die we van Decathlon gewend zijn maar je krijg er wel een flink
technische outfit voor terug.
 
 
Het shirt in de kleuren van FDJ kost € 79,95. De broek in FDJ € 85,95.
Het shirt in andere kleuren kost € 59,95 en de broek € 59,95.
 
Deze producten zijn te koop op btwin.com, in de winkel B'TWIN village in Lille
en in de Decathlon-winkels Best, Amsterdam en Heerlen.

Vaude wint milieuprijs voor ondernemingen

Op 4 december jl. heeft bergsportfabrikant VAUDE uit Tettnang de milieuprijs voor ondernemingen 2018 ontvangen. Bij de feestelijke prijsuitreiking in het Neuen Schloss in Stuttgart overhandigde Franz Untersteller, milieuminister van Baden-Württemberg, de gerenommeerde prijs aan Antje von Dewitz, CEO VAUDE, en haar collega’s.

“We zijn ontzettend blij met deze bijzondere award, die ondernemingen ertoe aanspoort om grote globale uitdagingen mee aan te pakken. Het is onze zorg om te tonen dat duurzaam ondernemen niet alleen functioneert, maar ook een beslissende succes- en toekomstfactor is”, aldus Antje von Dewitz.
VAUDE won de award in de categorie “Industrie-onderneming met méér dan 250 medewerkers”. Het prijzengeld van 10.000 euro zal VAUDE voor toekomstige maatregelen van de milieubescherming van het bedrijf gebruiken. “Met onze prijs onderscheiden we ondernemingen, die impulsen geven en ideeën voor een milieuvriendelijke bedrijfsvoering bieden”, zei de minister. “De prijswinnaars laten zo ook aan andere ondernemingen zien, welke mogelijkheden bestaan om hun bedrijfsprocessen en economische succes met de bescherming van natuurlijke bestaansmiddelen in harmonie te brengen.”
Met de prijs onderscheidt het milieuministerie ondernemingen voor uitstekende diensten op het gebied van ondernemende milieubescherming en voor een voorbeeldige milieu-geörienteerde bedrijfsvoering. De jury bestaat uit vertegenwoordigers van bedrijfsorganisaties, milieu- en natuurorganisaties, vakbonden, wetenschappelijke instituten en ministeries van de staat. De in totaal uit 60.000 euro bestaande prijs wordt in zes categorieën vergeven. “Alle 18 genomineerde ondernemingen en prijswinnaars zijn exemplarisch. Ze bewijzen indrukwekkende ondernemende moed, evenals ecologische verantwoordelijkheid”, aldus de minister van milieu, klimaat en energiehuishouding. “Ik hoop dat zo veel mogelijk bedrijven in Baden-Württemberg aan deze ondernemingen een voorbeeld nemen en zich net zo sterk inzetten voor de milieu- en klimaatbescherming, zo spaarzaam en efficiënt mogelijk met energie omgaan en de natuurlijke hulpbronnen sparen.”

VAUDE overtuigt dankzij duurzame bedrijfsvoering
VAUDE voert al jaren een holistisch duurzaamheidsprogramma. Zo is het de familieonderneming gelukt om duurzaamheid in de gehele onderneming te verankeren. In 2008 heeft VAUDE als eerste onderneming in de outdoor-branche het Europese milieumanagementsysteem EMA ingevoerd. Het totale energieverbruik wordt jaarlijks geregistreerd en geëvalueerd, om doelen en maatregelen voor doorlopende reductie te kunnen afleiden. VAUDE beschikt over een eigen fotovoltaīsche installatie en gebruikt uitsluitend stroom van hernieuwbare bronnen. Daarnaast is het hoofdkantoor in Tettnang sinds 2012 klimaatneutraal. Alle uitstoot veroorzaakt door het bedrijf worden geregistreerd, systematisch verminderd en middels klimaatbeschermende projecten van de non-
profitorganisatie myclimate gecompenseerd.
Met Green Shape ontwikkelde VAUDE eigen strenge en transparante criteria voor milieuvriendelijke en eerlijk producten, die de gehele levenscyclus van het produkt- van ontwerp, via productie tot aan onderhoud, reparatie en recycling - omvat. Reeds 94% van de kledingcollectie voldoet aan de Green Shape-criteria.
Daarnaast zet VAUDE zich al sinds lange tijd met grote toewijding in voor sociale normen in de gehele wereldwijde supply chain. VAUDE bewijst dat ondernemen een belangrijke bijdrage aan de globale ecologische problemen kan leveren en daarbij ook economisch zeer succesvol kan zijn. In de zeer concurrerende outdoor-markt groeit VAUDE al sinds jaren bovengemiddeld.

Milieuprijs voor ondernemingen
De milieuprijs wordt sinds 1993 jaarlijks en sinds 2002 elke twee jaar uitgereikt.
Prijswinnaars zijn exemplarische ondernemingen, die vooral nieuwe ideeën en benaderingen voor een duurzame economische ontwikkeling tonen. Hiertoe moeten deelnemers voldoen aan een breed vereistenprofiel, dat uiteenloopt van ecologische bedrijfsvoering tot hulpbronnenbesparende bedrijfsprocessen. Ook de ontwikkeling van milieuvriendelijke producten is een belangrijk criterium voor de toekenning van de prijs.

Het nieuwe pompen met de SKS Airstep

Een fietsband met de voet oppompen is veel minder belastend voor het lichaam dan met de handen, armen en rug. Tegen die achtergrond ontstond de AIRSTEP, een innovatieve voetpomp, ontwikkeld in samenwerking met SQlab en daarmee ergonomisch verantwoord.

De voetpomp bouwt druk op tot 7 bar/102 psi. Van de eerste tot de laatste slag gaat dat licht en gemakkelijk, dankzij de innovatieve pomptechniek. De druk is nauwkeurig te bepalen via een grote manometer. De multivalve ventielkop maakt de AIRSTEP geschikt voor alle typen ventielen. Na het pompen wordt het pedaal ingeklapt, de spiraalslang opgerold in de pomp zelf en kan de pomp met bijgeleverde beugel ruimtebesparend aan de muur hangen.

Made in Germany
Degelijkheid en duurzaamheid stonden ook bij dit product van SKS Germany voorop. Het pompen gaat via een robuust, ergonomisch gevormd aluminium voetpedaal. Alle toegepaste materialen zijn kwalitatief hoogwaardig en op de pomp rust dan ook een fabrieksgarantie van vijf jaar. Met de AIRSTEP maakt SKS Germany pompen gemakkelijker dan ooit. In het bijzonder voor mensen met wat minder spierkracht.

AIRSTEP wint TAIPEI CYCLE d&i award 2018
Tijdens de TAIPEI CYCLE Show won de nieuwe AIRSTEP van SKS Germany the Taipei Cycle D&I Award 2018. Bij toekenning let men vooral op bijzonder design en innovatie. The AIRSTEP versloeg een groot aantal andere inzendingen en overtuigde de jury met de gebruiksvriendelijke bediening, het Duitse vakmanschap en de aandacht voor details.

De nieuwe AIRSTEP is leverbaar in januari 2019.

Verniewde en verruimde Canyon Neuron 2019 collectie

Na de recente lancering van de Neuron AL – de 130 mm full-suspension allrounder – presenteert Canyon de full-carbon variant, de Neuron CF en de splinternieuwe gemotoriseerde Neuron:ON. Alle drie deze modellen zijn uitgerust met een efficiënte en gevoelige vering, een vertrouwde geometrie en een scala aan slimme oplossingen zodat je meer tijd hebt om te genieten van je tocht.

Om de bike in actie te zien klik je op het volgende YouTube filmpje:

"Met de Neuron CF gaan we in tegen de huidige trend in trail biking – namelijk het maken van 130mm bikes gericht op de ervaren, op snelheid-georiënteerde biker" aldus Canyon Product Manager Michael Staab, die de aanpak achter de Neuron CF verklaart. "Om ervoor te zorgen dat de biker kan genieten van ritten in de bergen, lange dagen in de heuvels of zelfs de klassieke after work rit, heeft deze bike andere kwaliteiten nodig." In het geval van de Neuron CF betekent dit een licht carbon frame, een geometrie die de hele dag vertrouwen en comfort biedt alsook weloverwogen keuzes wat de overige componenten betreft.

Het full carbon, full suspension 29-inch (27.5-inch in maten XS en S) Neuron aanbod begint met de Neuron CF 8.0, met een prijskaartje van €2699. Het topmodel is de Neuron CF 9.0 Unlimited. Deze heeft een gewicht van 12.1kg en is uitgerust met Fox vork en demper en een Shimano XTR groepset. Dit topmodel heeft een prijskaartje van €5599. De Neuron CF WMN 8.0 en 9.0 zijn dames specifieke modellen, en zijn voorzien van een zadel en cockpit die speciaal geoptimaliseerd zijn voor vrouwelijke bikers.

De Neuron:ON is de tweede Canyon e-mountainbike. Deze bundelt alle voordelen van de e-bike en brengt je in de wondere wereld van het e-mountainbiking. De Neuron:ON komt met een aluminium frame, 130 mm voor- en achtervering en een krachtige Shimano Steps E8000 aandrijving. Hetzelfde systeem wordt gebruikt bij de grote broer, de Spectral:ON. De Neuron:ON werd ontworpen voor langere mountainbiketochten en beschikt daarom over 29-inch wielen (27.5-inch in maten XS en S),een specifiek e-mountainbike zadel, de SD:ON, en een USB-poort op de bovenbuis. "Vergeleken met de Spectral:ON, heeft de vering van de Neuron:ON een meer lineaire progressie voor meer comfort. De 2.6-inch banden geven extra tractie, ideaal voor de langere e-mountainbiketocht", verklaart Philipp Klein, Product Manager bij Canyon. Het instapmodel, de Neuron:ON 5.0 kost P. 02

€3299. Het topmodel is de Neuron:ON 7.0 en kost €4299. De Neuron:ON 5.0 en 6.0 zijn eveneens beschikbaar als damesmodellen, uitgerust met een dames specifiek zadel en aangepaste cockpit.

 

Enduro rijden met de Bluegrass Eagle Golden Eyes

Bluegrass Eagle is een onderdeel van fabrikant MET maar richt zich meer op het zwaardere mountainbikewerk zoals zware trails, enduro en downhill. Ze hebben een breed scala van protectie in hun assortiment en wij gingen op pad met de Golden Eyes helm.

De Golden Eyes is een van de twee open helmen van Bluegrass. De andere open helm is de superbold welke gebruikt wordt voor onder andere Dirt-jumpen. De Golden Eyes valt in de category AM / Enduro Racing /Trail en heeft een In-mould polycarbonaat buitenschaal.
Zoals altijd komt de oude vertrouwde keukenweegschaal te pas en blijft de wijzer hangen op 334 gram. Een net gewicht voor een stevige Endurohelm.

Om je hoofd te beschermen tijdens valpartijen en laaghangende takken is de helm gemaakt uit een polystyreen binnenschaal met verschillende dichtheden om de klap verdelen over de helm. De binnenschaal is ook een stuk dikker dan we van de kleinere broertjes gewend zijn. Dit omdat de klappen simpelweg een stuk harden kunnen aankomen op technische trails met een aardige snelheid.
Dan is het ook goed om te weten dat de helm een aardig eind doorloopt aan de achterkant van je hoofd. Deze kan namelijk niet genoeg beschermd worden.

Qua maatvoering is de Golden Eyes verkrijgbaar in drie maten. S, M of L.
Het afstellen van de helm doe je door simpelweg aan het stelwieltje van het Safe-T Advanced Fit System te draaien. Het wieltje draai je naar links om de binnenring groter te maken en zodra je hem op hebt draai je hem naar rechts zodat hij lekker om je hoofd zit. Uiteraard is het Safe-T systeem ook in hoogte te verstellen zodat de beter in je nek ligt. Maar dat doe je enkel tijdens de eerste ingebruikname. De kleine silicone strips tegen de achterkant van het Safe-T systeem zorgen voor extra comfort in de nek.
De dames en heren met lang haar zullen teleurgesteld zijn. De helm is namelijk niet uitgerust met een paardenstaart opening. In principe is er is wel genoeg ruimte om je lange haren (in een dubbele staart) tussen de Safe-T en polycarbonaat te doen maar dat lijkt ons niet heel praktisch.

De riempjes zijn gemaakt van Kevlar en ademen een beetje zodat ze niet zo snel aan je gezicht blijven plakken. De afstelmogelijkheid van de riempjes werkt met een heel simpel klemmetje. Je maakt het klemmetje open, zet de riempjes op de juiste plaats en maakt daarna het klemmetje weer vast. Geen gefiedel met doorhalen en oversteken van de riempjes tijdens de eerste afstelling.

Het draagcomfort, zo persoonlijk als het maar is, is vergelijkbaar met de helmen van MET. Je verwacht ook niet anders. Je krijgt een lekker dragende helm welke goed op zijn plaats blijft zitten onder ruige omstandigheden. De anti-allergische padding in de helm is verwijderbaar om deze met de hand uit te wassen.

Op de technische paden zorgen 13 luchtgaten voor de koeling. De luchtgaten zijn een stuk kleiner van formaat dan je bij XC helmen ziet en liggen verzonken in de helm. Het koelend vermogen van de helm is acceptabel maar bij lange hellingen in de volle zon parelen de zweetdruppels al snel langs je gezicht naar beneden. Aan de binnenkant van de helm bevinden zich 3 luchtkanalen welke er voor zorgen dat de rijwind ook daadwerkelijk door de helm gaat in plaats van stomweg tegen je hoofd botst. Een beetje de techniek van een cowboyhoed zodat je schedel niet volledig tegen het dek aan ligt maar een luchtkamer er boven heeft.
Maar voor de frisse herfst-, voorjaars- en wintertochten is de helm een stuk comfortabeler door juist het lage aantal luchtgaten. Een helmmutsje is dan ook niet zo snel nodig.

Het vizier is door middel van 3 inbusschroeven in hoogte verstelbaar of verwijderbaar mocht je deze moeten vervangen na een lichte crash of laaghangende tak.
Het vizier hoger zetten doe je zodra je met goggles gaat rijden in plaats van een gewone fietsbril. De riem van de goggles zet je vast aan de goggle-klem aan de achterkant van de helm. Zo blijft alles netjes op zijn plaats.

Voor de veiligheid is er ook een apart achterlicht te verkrijgen voor de helm welke je vastmaakt aan het Safe-T wieltje. Zo heb je dus altijd je lampje bij als je een late tocht gaat maken.

Het lampje is uitgerust met een lichtsensor dus zodra je door een tunnel of donker gedeelte rijdt gaat deze vanzelf aan en op het moment dat je weer in het licht komt sprint hij na 15 seconden weer uit. 6 High power leds zorgen voor 25 lumen aan licht. Een ingebouwde accu zorgt voor een levensduur van 2,5 uur op de continue stand en 4 uur op de knipperstand. Opladen gebeurd door middel van een USB kabel.

De helm is verkrijgbaar in de maten S (52-57 cm) M (56-59 cm) en L (58-63 cm)
De Golden Eyes is beschikbaar in de kleuren: Zwart, zwart/rood, donkerblauw/oranje, maangrijs en oranje.
De adviesprijs bedraagt € 100,00

Voor meer informatie klik je op:
https://www.bluegrasseagle.com/products/helmets/golden-eyes

E-Mountainbiken met de Shimano E7000 groepset

E-Bikes, je ziet ze hier en daar wel eens verschijnen op de paden. We hebben ze nog niet optimaal kunnen testen maar toen Shimano vroeg om met de nieuwste generatie E-Bikes een flinke Trailtocht door het achterland van Zuid Frankrijk te doen. Konden we natuurlijk geen nee zeggen

Na kennis gemaakt te hebben met het groepje bikes begint een presentatie met daarbij uitleg over de motor en accu. De motor levert 60 Nm koppel en de accu laat zich minimaal 1000 keer goed opladen voordat deze begint af te zwakken. Samen leveren ze 500 Watt piek vermogen (Nominaal 250 Watt.)
Tijdens de presentatie gaat de deur open en komt Jose Antonio Hermida (wereldkampioen XC 2010) binnen gewandeld. Hij gaat namelijk ook mee met de tocht en weet te vertellen dat er volgend jaar een E-bike kampioenschap gehouden wordt in Canada. Maar wel eentje waar je bij moet werken. Want als je het goed doet kan het net zo zwaar zijn als gewoon mountainbiken.

Zodra de presentatie erop zit wordt het tijd om kennis te maken met de fiets. Een mooie Merida Eone twenty 500 trailfully staat voor ons klaar. 130 mm voor en 120 mm achtervering. Met 27,5+ banden voor tractie en grip bergop of bergaf. Boost naven, Shimano afmontage en een dropper post maken de bike klaar om de trails op te gaan.

Voordat we de paden op gaan maken we kennis met onze gidsen. Een paar locals en een Schot wijzen ons vandaag de weg. Alhoewel we geen onbekende zijn in het gebied krijgen we paden onder de wielen geschoven die we nog nooit gereden hebben. We zijn benieuwd.
Maar eerst volgt een paar kilometer asfalt door het centrum van Frejus richting de trails. Normaal gezien een saaie opgave maar bij het verlaten van scherpe bochten is het even aanzetten en de E-bike schiet ervandoor. Dat maakt de verbinding een stuk minder saai, eerder leuk om te doen ook nog.
Wat ook opvalt is het geluid dat de nieuwe motoren maken. Deze zijn aardig stil en maken weinig zoemend geluid. Een paar Db meer of minder maakt heel veel uit.
De rotondes en asfalt laten we achter ons en via technische singletrails rijden we het achterland in. Onderweg krijgen we uitleg over het mountainbiken met een E-bike. De bike zetten we in de "Trail" stand waardoor we meer vermogen krijgen. De Eco stand bewaren we wel weer als we terug op het asfalt zijn.

Het wegrijden met de nieuwe motor voelt zeer soepel aan. De kracht van de motor wordt op een natuurlijke manier overgedragen op het crankstel. Je voelt geen rare snelle overgang van energie. Op de vlakkere paden rolt de bike lekker door maar het echte voordeel van de E-bike is natuurlijk het bergop fietsen. De gidsen hebben een stevige route met veel stenen en obstakels uitgekozen en je moet zelf ook stevig aan de bak om met de bike boven te komen. Maar de hoogtemeters vliegen om je oren en binnen no-time staan we op de zijflanken van Mont Vinaigre. Een beklilmming waar ik zelf een anderhalf uur over doe wordt nu in de helft van de tijd gedaan. Dus meer tijd om naar beneden te rijden.
En ook daar worden mooie trails voor gekozen. Drops, kombochten en wallrides alles zit er wel in. De Merida laat zich van de beste kant zien en alle obstakels worden met gemak verslonden.

Bij een kort pauzepunt waar we even groeperen wijst de gids op een bepaalde afdaling. Te steil en stenig voor het niveau van de hele groep maar gezien we toch even moeten wachten richt ik de bike naar beneden. Yes! Dat was gaaf. Maar nu moet ik weer omhoog. Tijd om de bike in Boost mode te zetten. Maximale power op de pedalen. Ik kom in ieder geval een heel eind maar als de grip ophoudt en mijn hartslag de 175 aantikt valt het verhaal stil.
Ik zet de bike in "wandel" stand en loop (want echt duwen hoef je gelukkig niet) met de bike zover omhoog totdat ik weer kan fietsen.

Zodra iedereen weer bij elkaar is zetten we de tocht verder door met nog een aantal stenige hellingen en afdalingen.
Na de lunch rijden we terug naar de Shimano stand waar we (met tegenzin) de bike weer inleveren.

Het E-mountainbiken in deze gebieden is een echte uitdaging omdat je op een dag véél meer kilometers kunt afleggen. Nadeel is dat de bikes gigantisch op hun donder krijgen omdat je dus harder bergop kunt over grote stenen en takken. Je materiaal heeft uiteraard meer te lijden. Maar gelukkig is de afmontage daar wel op berekend.

Voor meer informatie over de Shimano E7000 klik je op:
https://bike.shimano.com/nl-NL/product/component/mtb-ebike-e7000.html

Voor meer informatie over de Merida Eone Twenty klik je op:
https://www.merida-bikes.com/en_int/bikes/e-bikes/performance/2018/eone-...

Jose Antonio Hermida met in de achtergrond hoffograaf Irmo Keizer:

Silca Superpista Digital, Ypsilon Y-sleutel en bidonhouders

Vloerpompen, bidonhouder, gereedschappen en nog veel meer vind je in het in 1917 opgerichte Italiaanse huis Silca. Hieronder vind je een leuke opsomming van enkele nieuwe producten welke afgelopen maand gepresenteerd zijn.

Over SILCA:
SILCA is opgericht in 1917 door Felice Sacchi in een plaatsje net buiten Milaan in Italië. SILCA pionierde met meters op de fietspomp om luchtdruk af te lezen, ze waren de eerste die hoge druk fietspompen maakte die in je frame zitten en na de tweede wereldoorlog gebruikte ze als een van de eerste die de nieuwe lichtgewicht materialen die hieruit voort kwamen gingen gebruiken. Later waren ze de eerste die CO2 gebruikte om snel je banden op te pompen als je langs de weg staat. Tegenwoordig zit SILCA in Indianapolis waar ze iconische producten ontwerpen met de beste materialen en hoogwaardige ambacht.

SILCA SuperPista Digital

De derde generatie Silca SuperPista combineert alle elementen die de SuperPista al 30 jaar de favoriete pomp van de ProTour maakt. Daarnaast zijn alle functies die zowel professionals als amateurs verzocht hebben verwerkt in deze nieuwste generatie.
In plaats van een traditionele pomp is de SuperPista gebouwd als een verende voorvork. De pomp combineert een volledig metalen schokzuigerontwerp met een klassieke Italiaans leren plunjer en Duitse IGUS lagers voor een soepele beweging.
De extra grote aluminium voet maakt de pomp twee keer stabieler dan normale fietspompen. Daarbij is hij ook goed te gebruiken als je je racefietsschoenen aan hebt. Het essenhouten handvat heeft dezelfde ergonomische vorm als het handvat van de SuperPista Ultimate en biedt het beste comfort.

Belangrijkste punten
* Digitale meter met Silca’s eenvoudig in het gebruik prijswinnende HIRO pompkop
* "Schokzuiger" ontwerp met Duitse IGUS lagers en klassiek Italiaans leren plunjer
* Essenhouten handvat
* Stabiel aluminium voetstuk dat goed werkt met elke schoen
* Pompkop magneet bovenaan de pomp voor eenvoudig gebruik
* Eenvoudig in het onderhoud en in de mogelijkheid onderdelen te vervangen

Adviesprijs: € 239

Voor meer informatie klik je op:
https://silca.cc/products/superpista-digital

Ypsilon Y-sleutel

Silca heeft de handige vorm van de Y-sleutel gebruikt om een nog betere sleutel te maken met meer innovatie en een aanpasbaar derde bit.
De Ypsilon is Silca’s versie van de bescheiden Y-sleutel. Professionele monteurs, fietsenwinkels en thuis sleutelaars zijn groot fan van deze sleutel om hij ergonomisch is en handig en makkelijk in het gebruik is. De meeste Y-sleutels gebruiken 4, 5 en 6 mm inbussleutel. Hiermee zijn ze geschikt voor de meeste alledaagse klussen aan de fiets. De Y-vorm zorgt ook voor een betere controle en stabiliteit dan normale inbussleutels.
De Ypsilon is ontworpen door een team van ingenieurs die een obsessie hebben voor alle kleine details. In tegenstelling tot traditionele Y-sleutel ontwerpen, is de Ypsilon aanpasbaar aan de voorkeuren van de gebruiker. Dit is mogelijk door het gebruik van een magnetische ¼" bithouder in de plaats van een van de inbussleutels. Deze nieuwe richting is gebaseerd op de veelzijdigheid van Silca's T-Ratchet + Ti Torque kit. Dit betekent dat de Ypsilon altijd het juiste gereedschap is door het verwisselen van het bitje. De andere twee uiteinden bestaan uit de meer gangbare 4 en 5 mm inbussleutels.

In het kort:
* Derde arm voorzien van magnetische ¼" bithouder
* Perfect afgestemde bitjes en bithouder tegen slijtage
* Gebruik van duurzaam Cr-V staal
* Ergonomische behuizing

* Verkrijgbaar in drie varianten:
* De Ypsilon Thuisset. Deze vindt inspiratie bij onze HX-ONE Home Essentials Kit. Een berken houten gereedschapskist met verschillende inbus-, torx-, en schroefbitjes. Adviesprijs: € 94,-
* De Ypsilon Reisset. Deze bevat dezelfde onderdelen als de Thuisset maar dan zonder berken houten kistje. Adviesprijs: € 64,-
* De Ypsilon Sleutel. Alleen de Y-sleutel zonder extra bitjes. Adviesprijs: € 31,-
Voor meer informatie klik je op:
https://silca.cc/collections/silca-tools/products/ypsilon-home-kit

Sicuro Carbon bidonhouder

De Sicuro Carbon bidonhouder is voor gravelracers die het belangrijk vinden gewicht te besparen. Die besparing mag dan echter weer niet ten koste gaan van de prestaties. Bij het ontwerpen van de bidonhouder is gezocht naar een balans tussen deze twee. Naast een laag gewicht is dus ook gelet op dat de bidons niet uit de houder kunnen vallen en je niet voor nare, dorstige verrassingen komt te staan.
Het ontwerp van de Sicuro Carbon focust eigenlijk op twee dingen: zijdelingse stabiliteit en het tegen gaan van trillingen. Uit onderzoek van Silca is gebleken dat de meeste bidons uit hun houder vallen doordat ze naar links en rechts bewegen tijdens het rijden. Om dit probleem op te lossen is een cilindrisch profiel ontwikkeld dat omhoog komt vanaf de montageplaat. Vergeleken met andere ontwerpen is deze montageplaat erg lang wat er voor zorgt dat de meeste flessen er helemaal in passen. Samen met de vleugels aan de bovenkant zorgt dit ervoor dat bidons niet uit de houder kunnen schieten. Andere trillingen die er voor zouden kunnen zorgen dat de bidon eruit valt zijn tegen gegaan door de hele constructie iets dikker te maken waarbij de perfecte balans is gevonden tussen demping en een laag gewicht.

Specificaties:
* Hoogwaardig UD Carbon
* Uitzonderlijk goed bidon grip
* Brede monteer ogen
* Vlakke titanium monteerbouten
* 26 gram (zonder bouten)

Adviesprijs: € 61
Voor meer informatie klik je op:
https://silca.cc/collections/bottle-cages/products/sicuro-carbon-bottle-...

 

SICURO titanium bidon houder

De SICURO Titanium borduurt verder op SILCA’s klassieke Ti bidonhouder met hun kenmerkende oog voor detail. Elke houder komt handgemaakt uit het hoofdkantoor van SILCA in Indianapolis. Ook het productieproces is verbeterd met een ultra moderne laser lasser. Hiermee zijn ze de eerste in de industrie.
De houders bestaan uit lichtste in zijn soort titanium buizen van kwaliteit die gebruikelijke is in de ruimtevaart. De unieke ovale oogjes bieden fietsers de mogelijkheid om de bidonhouder op verschillende manieren te monteren zodat ze op elk frame passen.
De SICURO Ti bidonhouders zijn onderdeel van de zogenaamde Ultimate productlijn en vallen onder de Shield garantie. Dit betekent dat SICLA garandeert dat de producten meer dan 25 mee gaan. Ze vertrouwen erop dat het gebruikte titanium met precisie laswerk alles zullen doorstaan. Nadat het buigen en lassen klaar is poets SILCA de houders met de hand op, voorziet ze van het logo voordat ze ingepakt en verscheept worden.

Specificaties
* Naadloze 3-2.5 titanium buizen
* Uitgebreide afstel montage
* Low-profile 6-4 titanium bevestigings bouten
* 29 gram zonder bouten

Adviesprijs: € 61,-
Voor meer informatie klik je op:
https://silca.cc/collections/bottle-cages/products/sicuro-titanium-bottl...

Pagina's