Afkorting: 
XCO

Roc des Alpes 2015

Afgelopen weekend werd voor de 3e maal de Roc des Alpes georganiseerd. Deze alpenvariant van het welbekende evenement Roc d'Azur is gesitueerd rondom het wintersportdorp La Clusaz, aan de voet van de Aravis bergketen.

Hier geen azuurblauwe wateren, of het moeten de spaarzame waterbekkens zijn die je her en der aantreft. La Clusaz doe je aan voor de schitterende landschappen en de loodzware parcoursen die de rijders worden voorgeschoteld.

Met een toename van 10% ten opzichte van vorig jaar in de deelnemersaantallen neemt de populariteit van dit jonge evenement nog steeds toe. Dat ook de belangstelling van buiten Frankrijk toeneemt, bleek tijdens de marathon op zaterdag, en de Roc des Alpes op zondag. De marathon werd een volledig Zwitsers feest, waarbij Johann Tschopp aan het kortste eind trok. Op de vierde plaats nog een Nederlands tintje, Marc de Maar rijdt weliswaar onder VS-vlag, maar is als geboren Assenaar toch behoorlijk Nederlander.

Waar de vorige 2 edities van de Roc des Alpes prooi waren voor Alexis Chevenier, werd de aanstaande hattrick verstoord door de duitse mountainbiker Sascha Weber. De voor de aanstaande nationale kampioenschappen in de omgeving trainende Weber was de Roc des Alpes een mooie trainingsronde om de messen nog eens flink te slijpen. De regen die de 12 uur voor de start gevallen was toverde het parcours om tot een vele malen zwaardere uitdaging, zo gaf Weber vlak na de finish rijkelijk toe. Dit waren de zwaarste 50 km die ik ooit heb gereden, luidde zijn heldere commentaar na afloop. Een defecte voorvork noopte hem al vloeg aan te vallen, en in te zetten op zijn sterke punt, de klim, waar de specialisten achter hem vooral in de afdalingen gevaarlijk zouden zijn.

Kilian Bron gooide weer hoge ogen bij de Enduro. Daarnaast is ook het vertrouwde programma verreden, waaronder een tandemwedstrijd, diverse rando’s en natuurlijk de Roc Ruelles, de Roc streetrace-variant, en de Roc Down. Splinternieuw was de E-Roc, speciaal om E-bikes ook een plaatsje te geven.

De Roc des Alpes volgt op de Roc des Ardennes, die afgelopen mei plaatsvond. Traditioneel volgt in Oktober de Roc d’Azur, een evenement wat rond de 15.000 bikers naar Frejus, Zuid Frankrijk trekt. Het heerlijke nazomerweer met temperaturen ruim boven de 20 graden lokt ieder jaar veel door de herfst geteisterde noorderlingen naar het zuiden, om nog even na te genieten van een jaar lang biken.

Is Zuid Frankrijk niet ver genoeg? Dan pak je het vliegtuig, en reis je in Maart af naar Argentinië, alwaar de Roc d’Argentina wordt verreden.

Mountainbike.nl reed overigens ook mee. Lees ons verslag van de marathon op ons forum hier: http://www.mountainbike.nl/forum/rocalpes.


Tschopp.


Kilian Bron.


Weber won de Roc des Alpes, maar geen barbecue weer zondag..


Zicht op de Mont Blanc, een beloning voor 80 km zwoegen op de Marathon.

GripGrab hefstspecial

De dagen worden korter, kouder en natter. Je komt in het donker terug van het werk en wil nog even snel een rondje gaan fietsen. Tijd om de herfstkleding weer uit de kast te trekken. Voor GripGrab ging ik op pad met de nieuwe herfstcollectie.

Klik op de volgende link om naar de special te gaan: http://www.mountainbike.nl/specials/gripgrab-herfstspecial

Review 650B Wielen RCZ Race

Gezien het feit dat 650b wielen in mijn Giant XTC Carbon Advanced SL met FOX voorvork moeten passen en ik benieuwd ben naar de ervaringen ermee bestel ik bij http://www.rczbikeshop.nl een set 650B wielen. Omdat het slechts om te proberen is heb ik gezocht naar laag geprijsde wielen. Dit resulteert dus niet in een handgespaakte ZTR set met Hope naven maar een machinaal gespaakte set. Ik bestel meteen een set Maxxis Crossmark 2.1 vouwbanden erbij en gebruik op voorraad liggende Activ8 26” binnenbanden. Ik krijg straks een versie met rode velgen, witte spaken, rode naven en nippels dus ben zeer benieuwd of dit gaat matchen met mijn fiets. Het is weer eens iets anders maar je weet natuurlijk nooit hoe het precies uitpakt.

RCZ Race 650B / 27,5” wielen

Inleiding
Gezien het feit dat 650b wielen in mijn Giant XTC Carbon Advanced SL met FOX voorvork moeten passen en ik benieuwd ben naar de ervaringen ermee bestel ik bij http://www.rczbikeshop.nl een set 650B wielen. Omdat het slechts om te proberen is heb ik gezocht naar laag geprijsde wielen. Dit resulteert dus niet in een handgespaakte ZTR set met Hope naven maar een machinaal gespaakte set. Ik bestel meteen een set Maxxis Crossmark 2.1 vouwbanden erbij en gebruik op voorraad liggende Activ8 26” binnenbanden. Ik krijg straks een versie met rode velgen, witte spaken, rode naven en nippels dus ben zeer benieuwd of dit gaat matchen met mijn fiets. Het is weer eens iets anders maar je weet natuurlijk nooit hoe het precies uitpakt.

Bestellen, verzenden en verpakking
Op de site staan de wielen aangeboden voor € 142,- en hierbij komt nog € 2,99 aan verzendkosten. Voor € 145,- heb ik, na betaling via PayPal, binnen twee dagen de bestelde set thuis. De wielen zitten rijkelijk voorzien van bubbelfolie en dus goed beschermd in een kartonnen doos. Snelspanners en velglint zijn niet in de prijs inbegrepen en dus ook niet meegeleverd.

Eerste indruk
Bij het zien van de rode wielen ben ik aangenaam verrast. Het is weer eens wat anders maar het zijn gelukkig geen circuswielen en zullen wel goed staan in de XTC. De velgen zijn voorzien van stickers met hierop “RCZ  Race” en mooi egaal rood geanodiseerd. De spaken zijn wit en de nippels kleuren leuk bij de spaken en velgen. De naven zijn met een gelaserd logo voorzien van de tekst “RCZ Race” maar lijken erg op Novatech. Uit navraag blijkt dit ook zo te zijn en zijn ze voorzien van 2RS industrielagers. Gezien de aluminium body wordt geadviseerd om met een cassette met spider te rijden. Ik tel zelf 27 aangrijppunten bij een volledige omwenteling van de body en 28 spaken aan de achterkant en 24 aan de voorkant. De spaken zijn van Pillar. Het merk zegt mij verder niets maar helemaal merkloos blijkt het na enig googelen niet. De naven zijn geschikt voor snelspanners en zo te zien niet direct om te bouwen naar een ander formaat. Van RCZ heb ik ondertussen begrepen dat het 2015 model zowel 9mm QR als 15mm steekas aan zal kunnen. De wielen zijn kaarsrecht en rond dus hierover vooralsnog geen klachten.

Op de site staat vermeld dat het gewicht 1640 gram bedraagt. Een weegmoment op eigen niet zeer betrouwbare keukenweegschaal leert mij dat dit best eens reëel kan zijn want ik kom zelf op 915 gram voor het achterwiel en 760 gram voor het voorwiel. Incl. buiten- en binnen banden kom ik op respectievelijk 1635 en 1475 gram dus aardig licht. Volgens de leverancier zouden ze een maximaal rijdersgewicht van 95 kg aan moeten kunnen dus ik val precies op de grens of met kleding en kamelentas zelfs niet iets erover heen. Genoeg reden dus om eens te gaan testen. Mijn gebruik zal slechts voor lokale XC rondjes zijn met genoeg wortels en kleine sprongetjes dus veel zwaarder zullen ze ook niet belast worden. Als ik dit wel in de planning had gehad, zou ik liever iets meer reserve aan maximaal rijdersgewicht hebben gehad maar zouden de wielen waarschijnlijk ook zwaarder geweest zijn.

Indruk tijdens de rit
Aangezien het hier geen duurtest betreft van enige honderden of zelfs meer kilometers, beperk ik mij tot een tweetal ritjes waaruit ik mijn eerste ervaringen met de wielen put.
In de eerste meters hoor ik geen of nauwelijks geluiden van zichzelf zettende spaken en ook bij goed aanzetten staande op de pedalen gebeurt er op het gehoor niets. Na eerst in de straat een aantal stoepranden op en af te hebben gereden en een aantal keren een kleine bunny hop check ik of de wielen nog recht lijken. Aangezien dit het geval is, vervolg ik mijn weg richting de bossen in en rondom Herpen (Herperduin en Maashorst). Ik merk al snel op dat de wielen stijver aanvoelen dan de Shimano XT WH-M775 standaardwielen die ik hiervoor erin had zitten. Of dit nu een heel eerlijk vergelijk is (de WH-M775 zijn 26 inch) weet ik niet maar het is in ieder geval een gevoel.
Tijdens de eerste rit in het bos blijf ik zoveel mogelijk zitten in het zadel om de wielen in ieder geval duidelijk te maken dat ze de ruim 95 kilo aan moeten kunnen zonder dat ik ze echt flink op hun donder geef (dat kan mijn rug namelijk ook niet meer aan). Zodoende worden kleine sprongetjes en kuilen niet gemeden en worden wortels niet ontweken maar juist opgezocht. Ik blijf gaandeweg de rit bij mijn constatering dat de wielen stijf voelen hetgeen zeker bij het aanzetten en in de bochten goed merkbaar is.

Op de weg naar huis kijk ik nog even of de wielen recht lijken te zijn maar dat zal ik straks nog iets nauwkeuriger doen. Na schoonmaken van fiets en wielen check ik nogmaals (nu iets nauwkeuriger) of wielen recht en rond gebleven zijn en het lijkt zo te zijn. Ik kan met het blote oog geen afwijkingen zien en ik heb al helemaal niets kunnen merken tijdens het fietsen.
Tijdens en na afloop van de tweede rit van dik anderhalf uur verandert mijn mening niet dus zal ik mijn ervaringen maar gebruiken voor deze review.

Conclusie

Ik ben enthousiast over de wielen. Ze zien er mooi uit, zijn goedkoop en licht in gewicht (circa 1650 gram) maar sterk genoeg voor een normaal XC gebruik zelfs door een 95kg wegend persoon. Het betreft hier geen duurtest dus hoe de set zich op langere tijd houdt is niet te zeggen. Ik ben nu al blij dat de set met mijn gewicht zich goed gehouden heeft en heb geen redenen om aan te nemen dat ze de volgende rit opeens gebreken zullen gaan vertonen. Conclusie: NOT CHEAP MAAR LOW-PRICED en dat is in de Nederlandse cultuur doorgaans een goed teken ;-).

Review Decathlon Aerofit 9

Februari 2013, B'Twin lanceert de nieuwe kledinglijn voor de FDJ wielerploeg. Namelijk de Aerofit 9. Het tenue wordt geleverd in 3 verschillende modellen. Het officële FDJ-tenue, zwart-blauw en een zwart-rode versie.

 

Wieleroutfit Aerofit 9
 
Met de komst van de FDJ (Francaise Des Jeux) wielerploeg stijgt de
B'TWIN kledinglijn weer een trede hoger op de ladder. B'Twin is namelijk de
ontwikkelaar van de kleding van de profploeg. En pro's zijn veeleisend als
het gaat om de kleding die ze dragen. En dan met name de broek moet goed
zijn. Deze moet dan ook zitten als een tweede huid.
Als je bekijkt dat Matthieu Ladagnous (5de in de ronde van Vlaanderen
2013) 6 uur en 8 minuten op de fiets heeft gezeten met (even kort door
de bocht berekent) 90 toeren per minuut, komt dat neer op 33120 op en neer
gaande bewegingen van de benen! Dat zijn getallen waar je toch even bij stilstaat.
 
Decathlon lanceerde in februari dan ook de Aerofit 9 outfit in 3 modellen. Het
officële FDJ-tenue, zwart-blauw en zwart-rood. Ik testte afgelopen maand de
zwart-blauwe outfit tijdens een aantal buitenritten en tijdens het Tacxen en spinnen.
 
 
Het eerste wat opvalt als je het tenue in je handen hebt is het gewicht. Het voelt heel
licht aan. Het setje (shirt+broek in de maat XL) geeft op de electronische weegschaal
net 360 gram aan.
 
De broek is gemaakt van 7 panelen waardoor het de vorm van je lichaam goed volgt.
De maat is voor een XL net aan de maat. Maar dat kan komen door de Franse ontwerpers.
(In de kledingset van de Roc D'azur van 2012 had ik ook broekmaat XXL). De zeem van
de broek bestaat uit 7 verschillende delen met verschillende diktes. 2 grote pads van
15 mm met een gelinsert en 4 kleinere van 9 mm. Aan de buitenrand zit nog een dunne
pad van 3 mm. Dit om wrijving bij je liezen te verminderen.
De bretels zijn heel erg dun en het materiaal doet me denken aan sexy lingerie. Het voelt
ook aan alsof het elk moment kapot getrokken kan worden. Maar niets is minder waar en
het voelt ook goed aan op de blote huid. Aan de bovenkant van de bretels zit ook een
dwarsverbinding van bretel naar bretel. Zo zakken de bretels eindelijk eens niet van je
schouders af. Daar is dus wel goed over nagedacht.
Verder zitten aan de onderkant van de broek grote "anti-kruip" strips. Niet gemaakt van
rubber maar van een soort elastische stof met gaatjes erin. Ik heb het nog niet eerder
gezien maar het draagt prettig en doet zijn werk.
Na verschilende tochten en uren in de sportschool moet ik zeggen dat de broek zijn werk
meer dan goed doet. Het zweet wordt goed afgevoerd en je billen en botten voelen na een
spinningsessie van 3 uur nog steeds goed aan. De broek zou ook voor een betere
bloedsomloop en compressie moeten zorgen zodat de spieren iets minder vermoeid
aanvoelen op het einde van de rit.
De trend van compressiekousen komt dus ook terug in de bovenbenen.
 
Het shirt is zoals gezegd ook heel erg licht en ook gemaakt van luchtig materiaal. Aan
de voorkant zit een grote rits zodat je het shirt van boven tot onder open kunt gooien.
Heerlijk om te doen als je in de volle zon een col aan het beklimmen bent. Of ergens in
een grasveld aan het uitrusten bent van een schitterende tocht. Verder zitten er aan de
mouwen en aan de onderkant van het shirt dezelfde "anti-kruip" stof als in de broek.
Zoals gezegd voor mij een heel nieuwe soort stof welke zijn werk goed doet. Het afvoeren
van zweet gaat zoals het hoort. door de stof en door verschillende gaatjes onder de
oksels en bij de schouderbladen.
Aan de achterkant van het shirt zitten 3 grote zakken voor je eten en gereedschapjes.
En er zit aan de linkerkant nog een afsluitbaar zakje voor je autosleutels en een klein beursje.
 
Als eindconclusie moet ik zeggen dat B'Twin er in is geslaagd om een heel erg goed
tenue te ontwikkelen. Enig punt van ontwikkelen is altijd dat er ook een prijskaartje
aan vast hangt. Maar dit is voornamelijk bij het officiële tenue.
De prijs van het shirt in zwart-blauw, zwart-rood vallen mee. Het is niet de goedkope
prijs die we van Decathlon gewend zijn maar je krijg er wel een flink
technische outfit voor terug.
 
 
Het shirt in de kleuren van FDJ kost € 79,95. De broek in FDJ € 85,95.
Het shirt in andere kleuren kost € 59,95 en de broek € 59,95.
 
Deze producten zijn te koop op btwin.com, in de winkel B'TWIN village in Lille
en in de Decathlon-winkels Best, Amsterdam en Heerlen.

Nog geen plannen voor het weekend?

Normaal gezien zou je dit weekend ook naar de Bike Motion gaan. Maar deze is helaas pas in maart 2018. Maar gelukkig is er een alternatief. Van vrijdag 20 t/m zondag 22 oktober openen de deuren van de Euro Cycle Experience.

MECC Maastricht presenteert van 20 t/m 22 oktober Euro Cycling XP als dé afsluiter
van het wieler- triatlon en MTB seizoen en start van het winterseizoen veldrijden en ATB.
Het is de plek waar de fietser wordt geïnspireerd, de community elkaar ontmoet en
kennis en ervaringen worden gedeeld.

Euro Cycling XP is een high end, interactief wielerevenement met een focus op wielrennen,
veldrijden, mountainbike, triatlon… eigenlijk alle wielersporten die je op competitieniveau
kunt beoefenen. High end omdat alleen de crème de la crème aan bod komt, interactief
omdat beleving hier centraal staat. Euro Cycling XP is een internationaal wielerevenement
waar grote merken zich presenteren en waar liefhebbers, amateurs en profs hun kennis
delen over materiaal, training, technologie, aerodynamica, tactiek, voeding, mindset en
coaching.
Wij presenteren een wielercafé met paneldiscussies, een bikefitting lab, testparcours en
clinics op ‘real outdoor tracks’ en een Vintage afdeling waar de ontwikkeling van de fiets
van 1900 tot nu in beeld wordt gebracht.

Voor meer infomatie klik je op:
http://www.eurocyclingxp.com/

Ekoi Corsa Light EVO nu voor publiek

Getest en goedgekeurd door Romain Bardet en de ploeg van AG2R tijdens de Tour in Juli en nu is de CORSA LIGHT EVO te koop voor het publiek. Stijlvoller, comfortabeler en aerodynamischer ; de evolutie van een Ekoi best seller. 

De ronde vorm aan de achterkant geeft een frisse look.
De tests in de windtunnel geven aan dat er een winst van 5 Watt te winnen is met deze helm.

Op het eerste gezicht is het minder duidelijk, maar de binnenzijde vande CORSA LIGHT EVO is
volledig herontwikkeld  en past bij 99% van de vormen van het hoofd. Met de verbeterde ergonomie
is er ook een derde maat optie en je kunt nu kiezen uit 3 verschillende diktes van foam. Deze
onderscheiden zich in de kleuren zwart, rood en zilver. 

Zoals bij de CORSA LIGHT is de achterkant te stellen in hoogte, is er een magnetische sluiting
en zijn er ventilerende banden ; Comfort op zijn best !

Verkrijgbaar in 4 kleuren en binnenkort te personaliseren
(naam, vlag, kleurendetails van je club of fiets).

Kenmerken:
ΠVolledig In mold (boven en onder)
 EPS van hoge dichtheid met een intern frame van Lexan 
Ž 23 ventilatie openingen
 Bevestiging rond achterhoofd met een draaiknop en in hoogte verstelbaar 
y Bandjes rond de kin die ventileren.
z Magnetische sluiting.

{ 3 Maten : - XS/S (52/54 cm) – 228g - M (54/58cm) – 235g - L/XL (58/62cm) – 244g

De CORSA LIGHT EVO kost €109,99

Exclusief te koop op www.ekoi.fr/nl

Rapha winter Core Collection

Rapha voegt essentiële winterkleding toe aan de Core collectie

Rapha heeft zijn Core-collectie uitgebreid met een winterjas en winterbroek om u 
op de fiets door de koudste maanden te helpen. Gemaakt voor een combinatie
van diverse barre weersomstandigheden en met een slim ontwerp,
Rapha Core blijft een nieuwe standaard voor prestaties, comfort en waarde.

Core winter jas:
€ 140,-

De go-to voor training en pendelen in de kou, met een slimme dubbele stofconstructie
die zowel beschermend als comfortabel is.

- Winddichte en waterbestendige voorkant en armen houden het ergste weer buiten.

- Ademende stretch stof in de rug zorgt voor een goede pasvorm en zorgt ervoor dat
teveel aan lichaamswarmte afgevoerd wordt.

- Drie achterzakken en ritssluiting zorgen voor voldoende ruimte voor gereedschap,
voedsel en kostbaarheden.

-Voor heren verkrijgbaar in rood, marine, roze en zwart.
- Voor dames verkrijgbaar in lichtblauw, roze en zwart.

Core​ ​Winter​broek:
€ 125 / 140 (met zeem)

Een perfecte pasvorm van de winterbroek, gemaakt met een fleece-gevoerde stof die je
benen warm houden. Ook verkrijgbaar met een zeem.

- Een stretchy, geborsteld-terug fleece stof houdt je spieren de hele winter warm.
- Gebouwd uit een lichter, steviger materiaal voor comfort en om zweet te laten ontsnappen.

- Reflecterende strepen op de kuiten.

Trails rijden met de Pilot Locum Pinion

650B+, Pinion, Gates en Titanium. Dat zijn de 4 steekwoorden die de complete bike al omschrijven. Technische trails, singletracks, zandvlaktes of toch liever de heuveltjes? Wij namen de proef op de som om te kijken waar deze bike zich het meest thuis voelt.

Bij het ophalen van de fiets bij Pilot Cycles in Nuenen vallen de banden het eerste
op aan de bike. Ze zijn namelijk een stuk dikker dan een normale 29'er maar
gelukkig niet zo dik als van een Fatbike. Ideale banden voor in de droge maanden
op de stoffige trails rond te crossen.

De bike is niet echt in een category te plaatsen. Met een balhoofdhoek van 69 graden
valt deze iets meer de XC-Trail Bikes. De korte achterbrug van 435 mm. zorgt ervoor dat
het levendige karakter nog eens extra geaccentueerd wordt. Deze bike vraagt er immers
ook om flink in de bochten gesmeten te worden. En door middel van de grip die de +
banden bieden is dit dan ook geen enkel probleem.
Wij reden de Pilot Locum in frame maat L. Daar waar ik door mijn lange benen meestal op
XL uit kom was de maat L van Pinion spot-on. De bovenbuislengte van 625 mm
in combinatie met een niet al te korte stuurpen zorgt voor een prettige zitpositie. Qua
houding opteer ik liever voor iets rechtop dan voorovergebogen en middels het omdraaien
van de stuurpen is een andere houding snel geregeld.

De bouw van het frame is een ander verhaal. De hydroformed buizen zijn vervaardigd uit
Aerospace grade 5 en grade 9 db titanium. De schakelkabels zijn door middel van gootjes
netjes aan de binnenkant van het frame weggewerkt. De geleiding voor een stealth
dropper is ook aanwezig. Maar zo'n fiets hoort gewoon met een dropper uitgerust te
worden. In onze werkplaats werd de gewone zadelpen dan ook direct verwisseld voor
een nieuwe dropperpost. Dat komt het levendige karakter van de fiets alleen maar ten
goede.
De uitvalpatten van het frame en vork zijn volgens de nieuwe Boost maatstaven gemaakt.
148 mm x 12 mm aan de achterkant en 110 mm x 15 mm op de dikke 120 mm Fox 34
voorvork. Nu heb ik van die schattige poezelige voetjes van maat 46 en het verraste me
dat ik niet met mijn hak tegen de achterbrug van het frame aan tik. Dat heb ik bij andere
bikes met een Boost achterbrug wel eens anders meegemaakt.

De bike is afgelopen tijd in diverse soorten terrein losgelaten. Van de stoffige paden
op de Strabrechtse Heide tot de snelle singletracks rondom Luyksgestel en de trails
en hellingen in Zuid-Limburg.

Snelle singletracks is waar de Locum zich thuis voelt. De bocht in duiken, de banden
het werk laten doen, snel de bike van oor tot oor leggen en vol gas de volgende bocht
in. En de nieuwe routes van Best, Horst en Deurne hier in de buurt liggen vol met dit
soort trails. Maar het is wel werken op deze bike. De onderhoudsvriendelijke Pinion
samen met de gespleten Gates riem zorgen er voor dat de aandrijving lang niet zo
efficient is als met een ketting. Het gevoel van continue licht vals plat omloog rijden
komt me te boven. Uiteraard wen je aan dit gevoel maar met het regelmatig wisselen
van bike is dit niet aan de orde. Maar een Locum met Pinion en Gates belt koop je ook
niet zomaar. Pinion geeft aan dat de bak om de 10.000 km of een keer per jaar een
beurt nodig heeft en de Gates riem hoef je enkel maar een keer bij te spannen.
Onderhoudsvrij bestaat namelijk niet. Onderhoudsarm wel. Na een flinke moddertocht
laat je bike immers gewoon drogen, veegt daarna het stof er af en je bent weer klaar
voor de volgende rit. En hoe minder water je gebruikt voor je bike te wassen hoe beter
het is voor de lagers. De enige keer dat de bike een wasbeurt kreeg was de dag voordat
deze weer terug moest naar Pilot Cycles.
Bikers die liever met een ketting rijden hoeven zich geen zorgen te maken. De Locum
is namelijk ook te krijgen met een 1x11 Shimano aandrijving. Deze versie is ook een
stuk vriendelijker voor je portemonnee. Je houdt dan genoeg geld over om 10 XT kettingen
en cassettes aan te schaffen door de jaren heen.

Het rijden met de Pinion vergt enige gewenning. Je kunt namelijk niet schakelen terwijl
je kracht zet op de ketting. Je moet even inhouden met trappen, schakelen, en weer druk
op de pedalen zetten. Op de relatief vlakke paden zullen je fietsmakkers niet van je weg
rijden maar op het moment dat het bergop gaat is dit een ander verhaal. Op het moment
dat je bergop wilt schakelen moet je even inhouden waardoor je snelheid nog wat verder
terugvalt. Doe je dit een keer of 4 achter elkaar in een beklimming dan verdwijnen je
fietsmaten steeds verder achter de heuvel.
Het bereik van de 12 speed Pinion is prima. Hoog genoeg om met een vaartje van boven
de 30 km/h door te stampen en laag genoeg om heuveltjes van dik 25 % te bestormen.
Wel had ik soms het gevoel tussen twee versnelling in te zweven. De ene net te groot
en de andere net te laag.
Een groot voordeel van de Pinion is het schakelen tijdens stilstand of freewheelen.
Op het moment dat je plotsklaps geparkeerd staat geef je een flinke ruk aan de shifter
en kunt zo weer verder biken. Tijdens het rijden van trails is dit ideaal. Je kunt voor
een technische passage even schakelen zonder je benen te bewegen. Even over wat
stenen of wortels  stuiteren en direct in de goede versnelling staan om verder te biken.

Aan de voorkant siert zich een dikke Fox Float 34 vork. In combinatie met een stijve
handgespaakte DT Swiss Boost wielset met 40 mm velgen reageert de voorvork direct
op stuurbewegingen. Je voelt geen vertraging tijdens het sturen wat wel zo prettig
is tijdens een snelle wisseling van bochten. De 120 mm veerweg aan de voorkant is
samen met een paar extra cm veerweg uit de dikke banden genoeg om over de tech-
nische paden in het Zuiden comfortabel en veilig af te dalen. Deze bike zou het ook
heel goed doen als vakantiefiets. Liftje omhoog en lekker trails rijden in de Alpen of
over de technische steenpaden van Frankrijk.
Op het moment dat je de zware trails bestormd zorgen een setje Shimano XT remmen
voor de vertraging. 180 mm schijven aan de voorzijde en 160 mm aan de achterkant.
In Nederland en de Ardennen is dit genoeg maar zak je dieper af dan zou ik de 180 mm
aan de voorkant direct vervangen door een 200 mm. Je genereert ook iets meer koeling
van je schijf door een grotere oppervlakte.

De Locum is zoals gezegd een XC-Trail bike. Een snelle geometrie die zich thuis voelt
op technische paden. De balans bergop en bergaf  is prima en tijdens het klimmen van
steile hellingen heeft de bike niet de neiging het voorwiel omhoog van de grond te halen.
De dikke 3.0 banden zorgen voor meer dan genoeg comfort en de grip over droge wortels
en stenen liegt er niet om.

Tenslotte. Wil je de geometry van de Locum iets veranderd hebben zodat hij wat meer
All-Mountain gericht wordt is dat geen probleem. Voor slechts € 250,-  extra kun je de
Locum op maat laten bouwen, en dan heb je echt iets unieks.

De adviesprijs van de Pilot Locum Pionion bedraagt € 5599,-

voor meer info klik je hier:
http://www.pilotcycles.com/nl/263/pilot-titanium-bikes/modellen/leeg

Canyon Roc d'Azur 2017 4-8 (R)oktober

Op 4 oktober gaan de grote hangaardeuren open en worden de inschrijvingen door letterlijk duizenden deelnemers opgehaald. Van amateur tot pro en kids tour tot spectaculaire marathon. Voor ieder is wel wat wils in alweer de 34e  editie van le Roc d'Azur.

In de dagen van 4 - 8 oktober worden vanuit het Bassin in Frejus 26 bike-evenementen
gestart. Iedereen is welkom en met een dikke 20.000 inschrijvingen is de Roc een van
Europa's grootste mountainbike evenement.

http://www.rocazur.com/en/

Bericht gaat verder onder de foto:

Of je mee doet aan de All Mountain/Enduro-tocht op donderdag, de marathon op vrijdag,
mee rijdt met de nieuwe gravelrace op zaterdag of met een heuse carnavalstocht. Er is
voor iedereen wat te beleven.
Het terrein wordt namelijk ieder jaar omgebouwd tot mountainbike beurs waar allerlei
nieuwtjes voor het komende bike seizoen aan bod komen.

En van demonstraties zijn ze in Frankrijk ook niet vies. Gigantische Dirt-Jumps voor de
luchtacrobaten en bmx-wedstrijden zijn maar een kleine greep uit de doos van de Roc.

Een mooiere afsluiter van het zomerseizoen kun je bijna niet verzinnen.
Wij zijn er in ieder geval weer bij om deel nemen aan het spectacel.


Let's Roc! And Ride!

Trails rijden met de Pilot Locum Pinion

650B+, Pinion, Gates en Titanium. Dat zijn de 4 steekwoorden die de complete bike
al omschrijven. Technische trails, singletracks, zandvlaktes of toch liever de heuveltjes?
Wij namen de proef op de som om te kijken waar deze bike zich het meest thuis voelt.

Bij het ophalen van de fiets bij Pilot Cycles in Nuenen vallen de banden het eerste
op aan de bike. Ze zijn namelijk een stuk dikker dan een normale 29'er maar
gelukkig niet zo dik als van een Fatbike. Ideale banden voor in de droge maanden
op de stoffige trails rond te crossen.

De bike is niet echt in een category te plaatsen. Met een balhoofdhoek van 69 graden
valt deze iets meer de XC-Trail Bikes. De korte achterbrug van 435 mm. zorgt ervoor dat
het levendige karakter nog eens extra geaccentueerd wordt. Deze bike vraagt er immers
ook om flink in de bochten gesmeten te worden. En door middel van de grip die de +
banden bieden is dit dan ook geen enkel probleem.
Wij reden de Pilot Locum in frame maat L. Daar waar ik door mijn lange benen meestal op
XL uit kom was de maat L van Pinion spot-on. De bovenbuislengte van 625 mm
in combinatie met een niet al te korte stuurpen zorgt voor een prettige zitpositie. Qua
houding opteer ik liever voor iets rechtop dan voorovergebogen en middels het omdraaien
van de stuurpen is een andere houding snel geregeld.

De bouw van het frame is een ander verhaal. De hydroformed buizen zijn vervaardigd uit
Aerospace grade 5 en grade 9 db titanium. De schakelkabels zijn door middel van gootjes
netjes aan de binnenkant van het frame weggewerkt. De geleiding voor een stealth
dropper is ook aanwezig. Maar zo'n fiets hoort gewoon met een dropper uitgerust te
worden. In onze werkplaats werd de gewone zadelpen dan ook direct verwisseld voor
een nieuwe dropperpost. Dat komt het levendige karakter van de fiets alleen maar ten
goede.
De uitvalpatten van het frame en vork zijn volgens de nieuwe Boost maatstaven gemaakt.
148 mm x 12 mm aan de achterkant en 110 mm x 15 mm op de dikke 120 mm Fox 34
voorvork. Nu heb ik van die schattige poezelige voetjes van maat 46 en het verraste me
dat ik niet met mijn hak tegen de achterbrug van het frame aan tik. Dat heb ik bij andere
bikes met een Boost achterbrug wel eens anders meegemaakt.

De bike is afgelopen tijd in diverse soorten terrein losgelaten. Van de stoffige paden
op de Strabrechtse Heide tot de snelle singletracks rondom Luyksgestel en de trails
en hellingen in Zuid-Limburg.

Snelle singletracks is waar de Locum zich thuis voelt. De bocht in duiken, de banden
het werk laten doen, snel de bike van oor tot oor leggen en vol gas de volgende bocht
in. En de nieuwe routes van Best, Horst en Deurne hier in de buurt liggen vol met dit
soort trails. Maar het is wel werken op deze bike. De onderhoudsvriendelijke Pinion
samen met de gespleten Gates riem zorgen er voor dat de aandrijving lang niet zo
efficient is als met een ketting. Het gevoel van continue licht vals plat omloog rijden
komt me te boven. Uiteraard wen je aan dit gevoel maar met het regelmatig wisselen
van bike is dit niet aan de orde. Maar een Locum met Pinion en Gates belt koop je ook
niet zomaar. Pinion geeft aan dat de bak om de 10.000 km of een keer per jaar een
beurt nodig heeft en de Gates riem hoef je enkel maar een keer bij te spannen.
Onderhoudsvrij bestaat namelijk niet. Onderhoudsarm wel. Na een flinke moddertocht
laat je bike immers gewoon drogen, veegt daarna het stof er af en je bent weer klaar
voor de volgende rit. En hoe minder water je gebruikt voor je bike te wassen hoe beter
het is voor de lagers. De enige keer dat de bike een wasbeurt kreeg was de dag voordat
deze weer terug moest naar Pilot Cycles.
Bikers die liever met een ketting rijden hoeven zich geen zorgen te maken. De Locum
is namelijk ook te krijgen met een 1x11 Shimano aandrijving. Deze versie is ook een
stuk vriendelijker voor je portemonnee. Je houdt dan genoeg geld over om 10 XT kettingen
en cassettes aan te schaffen door de jaren heen.

Het rijden met de Pinion vergt enige gewenning. Je kunt namelijk niet schakelen terwijl
je kracht zet op de ketting. Je moet even inhouden met trappen, schakelen, en weer druk
op de pedalen zetten. Op de relatief vlakke paden zullen je fietsmakkers niet van je weg
rijden maar op het moment dat het bergop gaat is dit een ander verhaal. Op het moment
dat je bergop wilt schakelen moet je even inhouden waardoor je snelheid nog wat verder
terugvalt. Doe je dit een keer of 4 achter elkaar in een beklimming dan verdwijnen je
fietsmaten steeds verder achter de heuvel.
Het bereik van de 12 speed Pinion is prima. Hoog genoeg om met een vaartje van boven
de 30 km/h door te stampen en laag genoeg om heuveltjes van dik 25 % te bestormen.
Wel had ik soms het gevoel tussen twee versnelling in te zweven. De ene net te groot
en de andere net te laag.
Een groot voordeel van de Pinion is het schakelen tijdens stilstand of freewheelen.
Op het moment dat je plotsklaps geparkeerd staat geef je een flinke ruk aan de shifter
en kunt zo weer verder biken. Tijdens het rijden van trails is dit ideaal. Je kunt voor
een technische passage even schakelen zonder je benen te bewegen. Even over wat
stenen of wortels  stuiteren en direct in de goede versnelling staan om verder te biken.

Aan de voorkant siert zich een dikke Fox Float 34 vork. In combinatie met een stijve
handgespaakte DT Swiss Boost wielset met 40 mm velgen reageert de voorvork direct
op stuurbewegingen. Je voelt geen vertraging tijdens het sturen wat wel zo prettig
is tijdens een snelle wisseling van bochten. De 120 mm veerweg aan de voorkant is
samen met een paar extra cm veerweg uit de dikke banden genoeg om over de tech-
nische paden in het Zuiden comfortabel en veilig af te dalen. Deze bike zou het ook
heel goed doen als vakantiefiets. Liftje omhoog en lekker trails rijden in de Alpen of
over de technische steenpaden van Frankrijk.
Op het moment dat je de zware trails bestormd zorgen een setje Shimano XT remmen
voor de vertraging. 180 mm schijven aan de voorzijde en 160 mm aan de achterkant.
In Nederland en de Ardennen is dit genoeg maar zak je dieper af dan zou ik de 180 mm
aan de voorkant direct vervangen door een 200 mm. Je genereert ook iets meer koeling
van je schijf door een grotere oppervlakte.

De Locum is zoals gezegd een XC-Trail bike. Een snelle geometrie die zich thuis voelt
op technische paden. De balans bergop en bergaf  is prima en tijdens het klimmen van
steile hellingen heeft de bike niet de neiging het voorwiel omhoog van de grond te halen.
De dikke 3.0 banden zorgen voor meer dan genoeg comfort en de grip over droge wortels
en stenen liegt er niet om.

Tenslotte. Wil je de geometry van de Locum iets veranderd hebben zodat hij wat meer
All-Mountain gericht wordt is dat geen probleem. Voor slechts € 250,-  extra kun je de
Locum op maat laten bouwen, en dan heb je echt iets unieks.

De adviesprijs van de Pilot Locum Pionion bedraagt € 5599,-

voor meer info klik je hier:
http://www.pilotcycles.com/nl/263/pilot-titanium-bikes/modellen/leeg

Pagina's