Zoals uit de titel af te leiden is gaat het hier om een aluminium topmodel van de Neuron. En op dit moment schiet met te binnen dat er helemaal geen carbon model van de Neuron te verkrijgen is. Wie weet is dit de verrassing die Canyon voor ons in petto heeft.
Maar we blijven in het heden en de Neuron 2018 heeft twee verschillende wielmaten. In de maat XS-S heeft de bike 27,5" wielen en 120 mm achtervering. De grotere maten M, L en XL staan op 29" wielen en hebben 110 mm achtervering.

Voor onze testbike hebben we gekozen voor maat L. Eigenlijk grappig om te weten hoe de frames door de jaren heen aan het veranderen zijn. Jaren geleden was mijn framemaat namelijk, voor pakweg 90 %, XL. En dat is nu door de langere buizen een maatje kleiner geworden. Maar met 1.90 en hele lange benen past de Neuron in maatje L in ieder geval prima.
Qua hoeken en maten heeft de bike een balhoofdhoek van 69,3 graden en de achterbrug
meet 445 mm. De bovenbuis is met 630 een mooie lengte en loopt lekker sloping naar beneden voor veel bewegingsvrijheid tijdens technische escapades. De zitbuis is 480 mm en dat is voor mijn beenlengte de minimale maat. Vooral omdat de dropperposts veelal wat dieper in de frames zitten. Uiteraard is de Canyon uitgerust met een dropperpost. Een Rockshox Reverb Stealth B1 met 125 mm drop zorg hier namelijk voor. Zelfs voor op en afstappen is een dropperpost geniaal. Ik verwacht ze in de toekomst dan ook op menig E-bike te zien als opstaphulp.
In het midden van het frame zorgt een drie standen Fox Perfomance Float DPS demper voor controle en comfort van de bike. Onderweg heb ik de bike voornamelijk in de middelste stand staan. De lockout heb ik nog niet eens aangeraakt. Hooguit bij een lange gladde klim of flinke strook asfalt. Maar voor een paar kilometer verbindingsroute raak ik hem niet aan.

De kabels voor de dropper en tevens alle andere gaan netjes door het frame wat zorgt voor een strakke afwerking. Aan de achterkant van het frame bevindt zich een 12/142 mm steekas. Het is dus geen boost frame, maar gelukkig is de voorvork wel boost uitgerust en kunnen daar ook lekker dikke banden in.

Na een afstelrondje door de straat nemen we de bike mee naar een technische Ardennentocht. Gezien is het de hele zomer al kurkdroog is liggen de paden er overal super bij en kun je de bike flink de sporen geven. De snelheid ligt dan ook een stuk hoger dan in het natte seizoen maar de Canyon ontpopt zich, zoals je verwacht, als een echt allemansvriendje. Je stapt erop, stelt hem af en bent er mee weg.
Ondanks de steile balhoofdhoek voelt de bike op steile technische afdalingen goed aan. Het is logisch dat je de snelheid er beetje moet  uithalen maar eigenlijk valt dat reuze mee. Zodra er snelle opeenvolgende bochten komen is de bike echt in zijn element en laat zich direct van oor tot oor leggen. Opeenvolgende kombochten worden dan ook netjes en met de juiste lijnen gereden.
Maar wat naar beneden gaat moet ook weer omhoog en van klimmen zijn we uiteraard niet vies en de Neuron ook niet. Met de demper in de middelste stand klimmen we overal met het gemak omhoog maar zodra het boven de 20 % gaat heeft de bike moeite om het voorwiel aan de grond te houden. Iets meer je gewicht naar voren schuiven zorgt ervoor dat je niet hoeft af te stappen en al trappend boven komt.

De Fox Performance 34 Elite met 120 mm zorgt ervoor dat je lekker over de stenen en boomwortels kunt knallen. De 34 mm poten zorgen in combinatie met de DT Swiss XM Spline 1501 wielen voor een stijve voorkant wat je stuurbeweging met zo min mogelijk verlies aan de grond doorgeeft. De velgen hebben een interne breedte van 25 mm en daaromheen zitten een paar Schwalbe Nobby Nic's 2.35". Een band die zijn reputatie wel heeft verdient door de jaren heen. Wel niet teveel met blokkerende banden een steenafdaling afrijden want dan vliegen de noppen om je oren. Maar met wat beheersing gaan deze een flinke tijd mee. Wij rijden ook niet elke tocht over dikke All Mountain paden.

En om dit alles in beweging te zetten en tot stilstand te brengen is de bike uitgerust met een complete Shimano 2 x 11 XT groep. Je verwacht misschien een 1 x 11/12 groep maar de Neuron is zoals gezegd een allemansvriendje en kan ook een comfortracer genoemd worden. Op de vlakkere XC paden wil je de bike flink de sporen geven en achter je maten jagen terwijl een week later blij bent met het 26/42 klimverzet wat de bike biedt. Als je met deze verhouding niet omhoog kunt trappen dan ligt het in ieder geval niet aan de tandwielen.
De achterderailleur met clutch zorgt dat de ketting niet rammelt en alles goed op zijn plaats blijft liggen. De XT shifter met dubbel afschakelen is in mijn ogen een must. Zodra je met een mindere groep op pad bent mis je direct het "twee tandjes afschakelen in een beweging" gevoel.
Over de XT remmen is al veel geschreven en de Icetech remmen met 180 mm schijven voeren  de warmte goed af. Op zich is 180 mm meer dan genoeg en hebben ze de remkracht wat een olietanker tot stilstand kan brengen maar op de grotere maten zitten algemeen zwaardere bikers en mocht je in de Alpen 1000 hoogtemeters ineens afdalen dan is een 200 mm schijf wel een goede upgrade. Maar tot dit moment heb ik niet dezelfde fading gehad als enkele jaren geleden op de Nerve AL 9.9.

De rest van de componenten voelen allemaal degelijk en vertrouwd aan. En uiteraard hebben we bike aan de weeghaak te hangen. Hij past namelijk niet op onze oude vertrouwde keukenweegschaal. Het gewicht van de bike in maat L inclusief platformpedalen, bidonhouder bel en gpshouder is 13,67 kg. Geen lichtgewicht maar voor een Trail fully helemaal geen zwaargewicht.

Zoals gezegd is de Neuron een echt allemansvriendje. Gemaakt voor de biker die geen toptijden hoeft neer te zetten op een XC parcours maar ook niet bang is voor technische trails onder zijn wielen.

De adviesprijs van de Canyon Neuon AL 9.0 bedraagt € 2999,-

voor meer info klik je hier:
https://www.canyon.com/nl/mtb/neuron/2018/neuron-al-9-0.html