Je kunt natuurlijk andere banden monteren. Slicks lopen lichter op asfalt, sturen beter in de bochten en slijten op de weg minder snel dan noppen. Regelmatig banden wisselen is echter onhandig en het versnellingsbereik van een mtb is op de weg ook niet ideaal. Gelukkig maakt de opmars van schijfremmen én 29ers meer mogelijk.

Hoezithetnueigenlijkookalweer? In het algemeen spraakgebruik heeft een mountainbike 26" wielen. Deze wielmaat is gebaseerd op de combinatie van wiel en band en is dus verre van accuraat. Hetzelfde geldt voor 28" wielen zoals je die aantreft in stadsfietsen, hybrides en racefietsen. Aansluitend hierop is de term 29" bedacht voor de aan populariteit winnende mountainbike met grote wielen en dito banden. De ETRTO** maten maken het allemaal een stuk duidelijker. Een 26" mtb heeft als velgmaat 559 mm (de binnendiameter van de velg in mm) en een racefiets of sporthybride fiets velgmaat 622 mm. Een 29er mtb gebruikt dezelfde velgmaat qua diameter maar dan met bredere en hogere banden.

Nou was er ooit een slimme mountainbiker die erachter kwam dat een 28" wiel met een race-slick een wiel oplevert dat maar een klein beetje groter is dan een 26" mountainbike wiel met band. Dat schept mogelijkheden en wel in de vorm van speedwheels***

Om je mountainbike in een handomdraai om te toveren tot asfaltvreter neem je dus een 622 mm velg gecombineerd met mountainbike naven en schuift deze combi in je frame. Past dat? Ja dat past...
Velgremmen zijn met deze combi niet echt handig. Er zijn wel adapters in de handel waarmee je ze kunt verplaatsen zodat ze op de grotere velg op de juiste positie komen maar dat is weer een hoop gedoe en dat wil je juist niet. Schijfremmen dus en om het nog makkelijker te maken kun je overwegen om dezelfde naven voor zowel je bos- als je wegwielen te gebruiken. Het bijstellen van je remmen kun je hiermee tot een minimum beperken. Je kunt ook shims**** gebruiken om de schijven uit te lijnen voor hetzelfde resultaat. Om een snelle wissel mogelijk te maken zul je ook moeten investeren in een tweede set schijven, een extra cassette en afhankelijk van de mate waarin je beide sets gebruikt een paar kettingen.

Dan de praktijk: Met als vergelijkingsmateriaal een 'echte' racefiets, een 29er mtb (waarmee ik ook met slicks op de weg reed) en een mtb met 26" slicks stapte ik op de mtb met speedwheels voor een impressie. Ik was vooral benieuwd of ik verschillen zou merken en dan met name in het stuurgedrag door de iets grotere wielen.
Voor de vergelijking heb ik een vrij standaard setup gebruikt, een alu HT met verende vork en een standaard 44-32-22 triple. Ik heb achter wel een 12-27 race-cassette gebruikt in plaats van de meer gangbare mtb cassette’s maar daar fiets ik eigenlijk altijd mee. Qua afstelling is het overigens geen probleem voor een achterderailleur om te switchen tussen een 11-32 op de ene wielset en een 11-23 of iets dergelijks op de andere.

Hoe dat rijdt? Lekker. Je mtb wordt geen racefiets, daarvoor mis je de specifieke geometrie, bijbehorende houding en vooral de versnellingen maar het rijdt wel beter dan een mtb met 26" slicks. De grotere wielen rollen makkelijker waardoor je minder energie kwijt bent om de zaak in beweging te houden. Dat maakt het makkelijker om een prettige cadans voor bijvoorbeeld een duurtraining te vinden. Daar komt nog bij dat de grotere wielomtrek voor een iets betere verhouding qua versnellingen zorgt. Je fietst nog steeds vrijwel alleen op het grote blad maar wel wat soepeler. Ook op het stuurgedrag heb ik niets aan te merken, de bike is minder wendbaar dan met 26" slicks maar dat is niet storend, integendeel. Nogmaals, als het je puur om snelheid gaat ben je nog steeds geen partij voor een echte racefiets maar dat is niet meer dan logisch…

Conclusie: Als je om wat voor reden dan ook maar één fiets hebt en ook op de weg wilt rijden dan wel trainen, is een set speedwheels een goede investering. Voorheen was je gebonden aan de standaard wielen van fabrikanten voor dat doel of moest je ze speciaal laten maken, maar met de opkomst van de 29er is het makkelijker geworden om relatief goedkoop geschikte wielen te vinden. Vanaf zo’n 130 euro kun je een setje vinden bij de Duitse webshops, maar je kunt natuurlijk ook een fraaie, lichte set laten maken. Lichte binnen- en buitenbanden zijn er genoeg want je kunt gewoon standaard race spullen gebruiken. 28mm bandjes pasten in mijn setup nog goed maar voor het gemak zou ik de voor meer standaard 622-23 mm bandjes gaan.

*De noppen op een terreinband zijn flexibel, als je scherp instuurt op asfalt ‘zwikken’ ze als het ware en da’s geen fijn gevoel.

** Meer info over ETRTO maten oa. hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Fietsband

***Mavic was een van de eerste fabrikanten die wielsets met dit doel op de markt bracht onder de benaming 'speedwheels’.
Die benaming past zo goed bij het concept dat ik hem overgenomen heb als soortnaam.

****Van Syntace bijvoorbeeld: http://www.syntace.com/index.cfm?pid=3&pk=757

Met oneindige dank aan Wicked DJ voor het ter beschikking stellen van een geschikte wielset voor deze test.